Basis Ryanair op de luchthaven Eindhoven sluit,
zonder gevolgen voor vluchten naar Spanje
EINDHOVEN - dinsdag 2 oktober 2018 - De Ierse low cost luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft besloten om, vanaf 5 november 2018, de eigen basis op de Luchthaven Eindhoven te sluiten. Volgens Ryanair zal dit geen gevolgen hebben voor de vluchten, daar die uitgevoerd gaan worden vanuit andere landen. De sluiting zal wel gevolgen hebben voor de werkgelegenheid op de luchthaven in Eindhoven.
Ryanair vliegt vanaf Eindhoven naar verschillende bestemmingen in Spanje, zowel in de zomer alsook in de winter. Zo wordt er gevlogen naar Barcelona, Murcia, Mallorca, Valencia, Gerona, Málaga, Sevilla, Alicante, en Gran Canaria.
Volgens Ryanair zal de sluiting geen gevolgen hebben voor de huidige vluchten die grotendeels uitgevoerd gaan worden vanuit andere landen.
Ryanair heeft momenteel vier vliegtuigen gestationeerd staan op de Luchthaven Eindhovenn, die zullen verdwijnen en elders geplaatst worden. Bestemmingen zullen dan als beginpunt de andere luchthavens hebben, en er zal geen vliegtuig van Ryanair meer in Eindhoven blijven staan.
Op de Luchthaven Eindhoven (zie: https://nos.nl/artikel/2252879-ryanair-geeft-winstwaarschuwing-en-schrapt-eindhoven-als-basis.html) zullen hoogstwaarschijnlijk wel banen gaan wegvallen. Ryanair heeft 98 medewerkers cabinepersoneel en 50 piloten die Eindhoven als basis hebben. Het is niet bekend of het weghalen van de basis een antwoord is op de stakingen van het personeel in Nederland. De pilotenvakbond denkt van wel en spreekt van een chantage om druk uit te oefenen op het personeel.
Iets soortgelijks deed Ryanair ook al eens in Dublin door te dreigen de basis weg te halen, iets wat uiteindelijk niet gebeurde.
De medewerkers van
appartementen-hotel ‘Bahia Feliz’
bereiken een principe-akkoord met de directie
Staking nader voorlopig van de baan
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - maandag 5 februari 2018 - De Vakbond Frente Sindical Obrero de Canarias (FSOC) waardeert het akkoord dat is bereikt met de werkgevers van apartamentos-hotel ‘Bahia Feliz’ van de Nordotel SAU-keten, en erkent het, “als ‘vakbondsoverwinning’ tegen de ‘exploitatie-situatie’ waaraan de werknemers onderworpen zijn: De werklast, het teveel aan gewerkte uren, de extra's waarvoor ze niet worden betaald, en in het algemeen de schending van verschillende delen van de collectieve overeenkomst (Cao)," wat de oproep tot een onbepaalde staking uitlokte welke was aangegeven op de kalender, voor: dinsdag 6 maart 2018.
Volgens de vakbond Frente Sindical Obrero de Canarias, is een principe bereikt in overleg met de directue van het hotelcomplex ‘Bahía Feliz’, in de gemeente San Bartolomé de Tirajana, hetgeen - indien door de medewerkers aanvaard - een aanzienlijke verbetering zou betekenen van de arbeidsvoorwaarden (Cao): de hoteldirectie heeft 85% van de eisen aanvaard, en daarmee is de oproep tot staking nader voorlopig van de baan.
‘Bahía Feliz’, in San Bartolomé de Tirajana.
In principe is deze nader voorlopige overeenkomst met twee groepen (werkgever en Ondernemings Raad) een intrekking van de aangekondigde drukmaatregel (staking), het door de vakbond FSOC bereikte akkoord zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de werknemers op de algemene vergadering: Gepland voor 15 februari 2018," zo heeft de FSOC laten weten.
De vakbond UGT waarschuwt voor de werkomstandigheden van de kamermeisjes in het ‘Baobab’-hotel
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zondag 14 januari 2018 - De vakbond UGT-Canarias waarschuwt voor de werkomstandigheden (‘misstanden’, volgens de vakbond) die het Hotel ‘Baobab Resort’ de werknemers, voornamelijk de kamermeisjes, oplegt.
"De werklast die ze doorstaan is ondraaglijk, waardoor hun gezondheid ernstig gevaar loopt; het bedrijf slaat steeds weer de richtlijnen over die zijn gesteld door de huidige ergonomische studie, die ook achterhaald is," zo meldt de vakbond in een persbericht.
De UGT benadrukt, “dat de installatie van nieuwe matrassen - een gewicht van 80 kilogram, veel meer is - dan de 25 kilogram zoals verwacht in de studie."
Hotel 'Baobab', Meloneras.
Iets soortgelijks gebeurt met de banken van de kamers, "waarvan het gewicht en de lengte aanbeveelt dat deze zijn uitgerust met wielen, waaraan de bedrijfsleiding ontkent".
Ook is er de omstandigheid,” dat het personeel herhaaldelijk wordt gedwongen om van hun vrije dagen te genieten op niet-opeenvolgende dagen, wat in strijd is met de sectorovereenkomst, " zegt de vakbond.
De vertegenwoordigers van de werknemers in dit hotel in het toeristische centrum van Maspalomas (Meloneras) hebben de feiten alvast uiteengezet, en er is een klacht ingediend bij de Arbeidsinspectie.
De aangekondigde staking van de kamermeisjes wordt uitgesteld tot de Semana Santa
De oproep tot staken wordt niet gedeeld door alle vakbonden
CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 22 december 2017 - De vakbonden die de kamermeisjes op Canarias hebben opgeroepen te staken op zondag 25 december 2017, en op maandag 1 januari 2018, hebben die verzet naar de Semana Santa (Goede Week), dit in afwachting van de resultaten van de maatregelen welke de Canarische Regering eb de Arbeidsinspectie hebben toegezegd te zullen nemen.
In een communiqué hebben Sindicalistas de Base, Intersindical, SITCA, Co.Bas, en Sindicalistas de Canarias hun beslissing aangekondigd, de stakingsoproep voor 25 december en 1 januari in te trekken.
Deze vakbonden leggen uit, dat zij dat besluit hebben genomen nadat de Canarische Regering en de Arbeidsinspectie hebben toegezegd om, ‘met of zonder consensus’ van werkgevers, maatregelen te treffen om ergonomie gids na te leven, en eisen te stellen inzake de psychosociale risico's van tewerkstelling door kamermeisjes,
De vakbonden beschreven hotelwerkgevers als ‘onverantwoordelijk’ en klagen, “ dat zij ‘koste wat kost’ weigeren regels in te voeren die de werklast verminderen van de de zogenoemde ‘Kellys’, ondanks het feit dat ze ‘historische winsten’ hebben gemaakt.
Ze verklaren ook dat de vakbondsvergaderingen op Lanzarote, Fuerteventura en Tenerife, hebben besloten om de bemiddeling van de overheden te aanvaarden, maar met de waarschuwing dat als het geen resultaten oplevert, en de bedrijven in de sector ‘hun straffeloosheid handhaven’, ze een nieuwe kamermeisjes-staking zullen bijeenroepen in de Semana Santa (Goede Week).
Deze vakbonden betreuren tevens, dat de meerderheid de grootste vakbonden, UGT en CC.OO, hun oproep tot staking niet hebben gesteund; omdat zij van mening zijn dat zij hiermee bevestigen dat zij zich gedragen als ‘vakbondsonderaannemers’ van de werkgevers in de toerismesector in de twee Canarische provincies.
"CCOO en UGT zijn in de afgelopen twee jaar de overblijvende vakbonden geworden in de horecasector in de provincie Santa Cruz de Tenerife (...), terwijl ze dagelijks vakbondsleden hebben verloren in de provincie Las Palmas." zeggen ze.
‘Las Kellys’ vragen
dat de Canarische Regering bemiddeld
in hun eisen aan de toeristische sector
CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 16 decemeber 2017 - De kamermeisjes van de logiesbedrijven, bekend als ‘Las Kellys’, hebben op donderdag 14 december 2017 gevraagd, dat de Canarische Regering bemiddeld met de werkgevers in de sector, zodat men hun voorstellen accepteert voor veiligheid en arbeidsgezondheid; zodanig, dat men de aangekondigde stakingen op 25 december 2017 en 1 januari 2018 niet door hoeft te laten gaan.
De vakbondssecretaris van Relaciones Institutioneels y Expansión de Sindicalistas de Base, (Ambtenarenvakbond) Manuel Fitas, heeft op woensdag 14 december 2017 in Las Palmas de Gran Canaria gezegd, dat men de stakingen zal vermijden als de Canarische Regering de partijen oproept voor bemiddeling, en de werkgevers ermee instemmen om de aanbevelingen voor arbeidstijd ten uitvoer te leggen van de: ‘Gids voor goede praktijken voor ergonomische en psychosociale risico's" van het Canarisch instituut voor Gezondheid en Veiligheid’.
De vakbondsleden verzoeken ook dat de belasting en het ritme van het werk van de kamermeisjes worden aangepast aan de eigen lichaamsconditie en, slechts bij uitzondering, matig meer (in de huidige situatie), en ook dat de bedden van de hotels geleidelijk worden vervangen door andere met hefsystemen.
"De Regering heeft duidelijk gemaakt dat ze beschikbaar is voor die bijeenkomst, maar heeft die nog niet bijeengeroepen, men zegt ons dat de Canarische Eilanden zich op iat moment geen staking kunnen veroorloven en dat ze de doelstellingen kennen; maar ze kunnen ons niet zeggen wie de gesprekspartner is om hun niet te positie niet te verliezen," zo heeft Fitas toegevoegd.
De vakbondsleider heeft benadrukt dat zijn groep in de lijn van ‘uitgestrekte hand’ staat, maar dat volgende week dingen zullen veranderen, “omdat hoteliers protestbijeenkomsten zullen zien en de telefoons zullen gaan rinkelen."
"Het kostte ons op dinsdag 12 december 2917 een overleg met de Raad van Bestuur van Ashotel (de horeca-werkgeversvereniging van Tenerife) om de aankondiging van de staking te beoordelen, en dat de voorzitter eerder had aangekondigd dat zijn positie was om een overeenkomst te sluiten, maar we willen dat alles beschermd wordt door bemiddeling van de Canarische Regering, die de gids heeft opgesteld," zo onderstreepte Fitas.
Fitas heeft eraan toegevoegd, dat hij niet ziet dat de zakenlieden de Regering ,” datzij niet akkoord gaan om hun gids toe te passen, waaraan de werkgevers, de vakbonden, en de kamermeisjes zelf, hebben deelgenomen."
Anderzijds heeft de vertegenwoordiger van de Ejecutiva Estatal de Sindicalistas de Base (Ambtenarenvakbond), Salvador Viñas, gezegd dat het geen staking is waarin meer loon wordt geëist, “maar wel voor gezondheidsvoorwaarden en werkzekerheidseisen waarmee de kamermeisjes in 90 % van de gevallen met 55 jaar met invaliditeitspensioen moeten gaan ".
De Spaanse voorzitter van Asociación de Las Kellys (Kamermeisjes-vereniging) , Miriam Barros, heeft herhaald, “dat de kamermeisjes het recht hebben om met vervroegd pensioen te gaan en hun pensionering te bereiken in normale fysieke en psychologische omstandigheden, en niet zoals nu, vernietigd en afhankelijk van zenuwtabletten en pijnstillers.”
Barros, die als gevolg van haar werk last heeft van een tenniselleboog in haar rechterarm ,voor het leven, heeft herhaald ,”dat de staking niet een kwestie is van meer geld, maar wel van het eisen van meer gezondheid ", in een poging de werkdruk te verlagen die momenteel 25 tot 30 kamers per dag bedraagt, afhankelijk van het hotel.
"Het is waanzin om deze werkritmes te doen, 90 % haalt het pensioen niet, we moeten met vervroegd pensioen gaan, waarvoor deze staking," zo heeft Barros eraan toegevoegd.
De algemene staking waartoe is opgeroepen , is vanwege de slechte arbeidsomstandigheden, de lage kwaliteit van de werkgelegenheid. en de afwezigheid van arbeids-gerelateerde veiligheid en gezondheid voor het collectief van kamermeisjes, ongeveer 18.000 op de Canarische Eilanden.
Vierde dag staking Vuilnisophaaldienst in Telde
Er is nog steeds geen principeakkoord
De Gemeente voelt zich eveneens slachtoffer van wat men betitelt als een arbeidsconflict tussen het bedrijf en de medewerkers
"Het niet betalen van de schuld, zal ze nu dit opleveren”
TELDE - dinsdag 10 januari 2017 - Het bedrijf Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), concessiehouder van de servicio de Limpieza Viaria y Recogida de Residuos Sólidos (Vuilnisophaaldienst), zal de eisen van het stakingscomité niet accepteren, hoewel de Gemeente Telde de komende week zal betalen wat men verschuldigd is aan FCC, ruim 12 miljoen euro voor alles wat aan hen is toevertrouwd.
Dat is ronduit verklaard door een bron binnen de Gemeente die gevraagd is, of de schuld aan FCC de oorzaak is van de situatie. Deze bron, die liever anoniem wil blijven, heeft aangegeven dat het Gemeentebestuur sinds het begin van het bestuursmandaat zeven miljoen euro heeft betaald , en dat terwijl men nog iets meer dan vier miljoen euro verschuldigd was van het vorige Gemeentebestuur, “maar dat is niet het probleem.”
Naar zijn mening, beschouwd het bedrijf de eisen van de werknemers als onaanvaardbaar, “omdat ze schandalig zijn,” en men het aangetreden Gemeentebestuur niet de schuld kan geven omdat de concessiehouder deze betalingsachterstand aanvoert.
Daniek Casal geeft echter een andere versie: “We hebben de waarschuwing tijdig vooraf gegeven, inclusief wat in de wet is vastgelegd voor het tijdig zoeken van een oplossing, maar men heeft dit ronduit genegeerd. De Gemeente kan zich niet afzijdig houden en zal zich moeten richten naar het Cabildo (Eilandbestuur),waar men het goed heeft opgelost.”
De staking van de vuilnisophalers van Limpieza Viaria y Recogida de Residuos Sólidos, die vandaag de vierde dag is ingegaan, gaan voor de lange en bittere positie tussen het in de aanbesteding toegekende bedrijf en de vakbondsvertegenwoordigers van het personeelsbestand.
Momenteel als steen des aanstoots beschouwt de Gemeente Telde zich als een slachtoffer temeer, van wat men catalogiseert als een arbeidsconflict, waarin alleen een bemiddelaar kan optreden voor het zoeken naar een spoedige oplossing in een situatie welke de inwoners van de gemeente zorgen baart.
Overvolle containers met vuilniszakken, dozen, en ander afval, met daarnaast grof huisvuil, is het gebruikelijke straatbeeld van Telde sinds zaterdag 7 januari 2017; de dag, waarop de staking is begonnen die is georganiseerd door het Sindicato Obrero Canario (SOC) (Canarische vakbondssyndicaat) voor het eisen van betere arbeidsvoorwaarden en de regeling van de CAO; sinds een jaar aangegeven door de ondernemingsraad (OR) van het bedrijf, met het eisen van betere arbeidsvoorwaarden en financiën.
Eisen die zich richten op de CAO, sinds een jaar aangegeven door de Ondernemingsraad (OR) die bovendien de toename met 1% bevat van diverse sociale voorzieningen, zo heeft de woordvoerder van het stakingscomité, Daniel Casal uitgelegd; die de houding van beide partijen definieert , “als zeer moeilijk in het bereiken van een akkoord, omdat het bedrijf zich daarvoor heeft afgesloten en niet wil ingaan op de eisen.”
Daarom belooft Casal, dat het een lange staking zal worden, “want we gaan ermee door totdat men ons aanhoort, maar we zijn van mening dat de gemeente Telde een belangrijkere rol moet spelen in deze zaak. Ze moet een andere houding aannemen en ingrijpen voor het zoeken naar een oplossing, daar we geen enkele gesprekspartner hebben aangetroffen die wil onderhandelen met het comité, en die situatie wordt steeds erger met het verstrijken van de dagen in een steeds erger wordend probleem dat men negeert.”
Eloy Santana, wethouder van het betreffende Departement van de Gemeente, beschouwt het als, “dat de Gemeente een slachtoffer temeer is van dit arbeidsconflict tussen Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), de concessiehouder van de vuilnisophaaldienst, het vakbondssyndicaat; en dat het enige wat het Gemeentebestuur kan doen, is bemiddelen in het vinden van een oplossing in deze zaak, die zorgwekkend is voor het imago van de stad en voor het welzijn van de bewoners.”
Santana, die is ondervraagd in de Gemeenteraadsvergadering over deze staking en over de beslissingen die hij denkt te nemen, komt op voor de positie van het Gemeentebestuur als bemiddelaar en weigert, dat men de Gemeenteraad beschuldigt van de staking vanwege de schuld welke men heeft aan de concessiehouder; een kwestie, die hij als vals inschat, “met een zekere politieke onaangenaamheid om dit Gemeentebestuur te beschuldigen.”
De wethouder van Limpieza Viaria y Recogida de Residuos Sólidos (de Stadsreiniging- en Vuilnisophaaldienst) benadrukt dat het gaat om een conflict tussen beide partijen en dat het niets te maken heeft met de schuld aan FCC omdat - zo heeft hij verzekerd - “het compleet onjuist is dat men aan hen geen certificatie betaald heeft, en dat dit heeft veroorzaakt dat het bedrijf haar weigering aanvoert op de vakbond eisen. Wij zijn ons niet bewust van dat feit, maar we zijn al samengekomen met de beide partijen om dit probleem op te lossen en we blijven doorgaan met het organiseren van vergaderingen om dat te bereiken.”
Eloy Santana heeft niet aangegeven wanneer hij aan tafel wil gaan zitten met het bedrijf en het comité, maar verwacht dat het conflict niet zal leiden tot een probleem in de volksgezondheid.
“We hebben minimale dienstverlening gedicteerd, rond 60% [het stakingscomité heeft aangegeven dat in het geval van de vuilniswagens men gekomen is tot 90%, en tussen de 60 en 70% in het reinigen van wegen en stranden, wat men brandmerkt als illegaal en wat men zal aankaarten bij de Rechtbank opdat deze dit opschort, aldus de woordvoerder van de werknemers] en we hebben de diensten opnieuw georganiseerd om efficiënter op te treden op de meest gecompliceerde locaties in de gemeente, daarbij steeds het stakingsrecht respecterend.”
De politieke partijen hebben hun bezorgdheid uitgedrukt over de drift van deze staking en hebben het Gemeentebestuur gevraagd zich te bewegen en beslissingen te nemen. Zo vindt de Partido Popular (PP) het afval in de starten beschamend voor Telde en een gezondheidsprobleem en verlangt dat de burgemeester meer maatregelen neemt voor het oplossen van de staking. Meer radicaal toont zich Izquierda Unida Canaria (IUC), die bovendien meer politieke verantwoordelijkheid verlangt, dat men betalingen verlangt van de belastingbetalers voor de dagen dat de staking duurt. Maar naar hun mening, betaalt men in Telde twee keer voor dezelfde dienstverlening, “met een heel hoge IBI (Impuesto de Bienes Inmuebles = Onroerende Zaak Belasting - OZB), en de betaling van een wekelijkse tolheffing voor het ophalen van het afval.”
Deze politieke groepering zet de burgers ertoe aan, om bij de Gemeente Telde te protesteren vanwege deze staking en schadevergoeding te eisen voor het ongemak dat men lijdt door dit conflict.
NAGEKOMEN BERICHT:
Na zeven dagen, is op donderdag 12 januari 2017 de staking van de vuilnisophaaldienst in Telde beëindigd, Cucas, hormigas en moscas hebben de tijd van hun leven!
Bekijk de foto's en huiver....
Zeven dagen 'troepie-hondenpoepie ' in Telde.
De zooi moet, - vanaf woensdag 11 januari 2017 - binnen twee dagen zijn opgeruimd.
Grote staking
Franse luchtverkeersleiders
SPANJE - maandag 21 maart 2016 - Een grote staking van de Franse luchtverkeersleiders legt sinds zondag 20 maart 20126 een groot deel van het vliegverkeer boven Frankrijk plat.... Lees meer op: VLIEGVERKEER
Staking:
Iberia personeel op Gran Canaria
GRAN CANARIA - vrijdag 11 maart 2016 - Iberia medewerkers op de luchthaven van Gran Canaria beginnen op zaterdag 12 maart 2016 een staking die - tot na Pasen (Paaszondag is 27 maart 2016) - op meerdere dagen plaats zal vinden voor het eisen van betere arbeidsomstandigheden, zo heeft de Ondernemingsraad (OR) laten weten.
Zoals traditie is met deze aangename dagen, wensen wij u verklote feesten (Pasen 2016).
Er zal in maart 2016 gestaakt worden van 00:00 tot 23:00 uur op:
- za 12,
- ma 14,
- wo 16,
- za 19,
-wo 23,
- za 26,
- ma 28,
en in april op:
- za 2,
- wo 6,
zo heeft men in een comunique laten weten
De vakbonden vragen bemiddeling van AENA opdat de ondernemingen doen aan plaatsvervanging, de arbeidsplaatsen garanderen en dat men de arbeidsrechten van de werknemers respecteert.
Ook eisen ze, dat werknemers in tijdelijke dienst die dat willen, een volledige arbeidsdag kunnen werken,
De stakingsacties worden ook georganiseerd vanwege de slechte omstandigheden op het gebied van veiligheid en het gezondheidsklimaat op het werk, maar ook voor het garanderen van arbeids- en familie-omstandigheden, en tegen de ‘lange en zware werkdagen in het kader van werk uitbuiting’, naast andere eisen.
Tientallen vluchten geannuleerd
tussen
Nederland en Spanje
vanwege stakingen in Frankrijk
SPANJE – dinsdag 26 januari 2016 - De Franse verkeersleiders hebben het vliegverkeer grotendeels platgelegd door stakingen op 26 januari 2016. Deze stakingen van de luchtverkeersleiders vallen in Frankrijk samen met werkonderbrekingen van taxichauffeurs en ambtenaren, dus het is momenteel een chaos in La Douce France. Er zijn honderden vluchten geannuleerd en tientallen tussen Nederland en Spanje en vice versa, waardoor duizenden passagiers getroffen zijn/worden.
Een van de grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa, Ryanair, heeft veel hinder van de stakingen in Frankrijk en heeft duizenden passagiers aan de grond moeten houden en heeft tientallen vluchten vanaf Spaanse vliegvelden naar andere Europese steden moeten annukeren, waaaronder ook die naar Nederland en België. Ook vluchten vanaf Eindhoven, Brussel, Charleroi, Londen, Liverpool, Milaan lopen vertragingen op, of zijn geannuleerd.
Ryanair is uiteraard niet de enige vliegmaatschappij die te maken heeft met de stakingen. Ook vluchten van onder andere KLM, Transavia en Vueling hebben flinke vertragingen of zijn geannuleerd, waardoor duizenden passagiers getrifeffen zijn.
Volgens de Franse vakbond voor luchtverkeersleiders gaat het om een 24-uurs staking en op woensdag 27 januari 2016 zou dan alles weer normaal moeten functiioneren in het Franse en Europese luchtruim.
Mocht u echter een vliegreis maken op woensdag 27 januari 2015 wordt u aangeraden de websites van de vliegmaatschappijen te raadplegen voor de meest recehte ontwikklingen:
Artsenvakbond
kondigt staking aan:
op
16 december 2015
CANARISCHE EILANDEN - woensdag 9 december 2015 - De artsenvakbond heeft op maandag 7 december 2015 alle medewerkers in de Canarische openbare gezondheidscentra en ziekenhuizen opgeroepen een dag te staken, en wel op woensdag 16 december 2015; om zo te eisen, dat men hen de rechten teruggeeft die het medisch personeel tijdens de crisis verloren heeft.
In een communiqué laat de vakbond weten, dat de artsen sinds 2010 ‘snoeihard’ arbeidsrechten verloren hebben en men is van mening, “dat ‘het moment is gekomen’ dit te herstellen,” omdat de overheid zegt, dat de economische situatie is verbeterd.
Het is niet de eerste keer dat men een stakingsdag aankondigt.
Op de eerste plaats eist de vakbond, dat men dat men de bevriezing van de beroepscarrière omgedaan maakt en dat salaristoeslagen ook gaan gelden voor assistent-artsen.
Eveneens eist men een 35-urige werkweek en dat men een plan in werking stelt voor het verkorten van de wachtlijsten die bestaan in de diverse centra van de Servicio Canario de la Salud (SCS) Canarische Gezondheidsdienst).
Ook vraagt men het realiseren van de lijsten van 2007 in het kader van het banenaanbod bij de overheid; en, dat men stabiliteit biedt aan het personeel dat wordt ingehuurd door de SCS:-
Eveneens vraagt men een regionaal plan voor de spoedopnamen, herstel van alle extra betalingen, en het oplossen van de werkdruk van de het betreffende medisch personeel.
“We moeten de Overheid tonen, dat we niet bereid zijn deze situatie nog langer te verduren, dat een inefficiënt beheer ervoor gezorgd heeft dat onze arbeid niet gewaardeerd wordt,” zegt het Sindicato Profesional Médico de Canarias (Canarisch Medische Vakbondssyndicaat).
Dit collectief stelt, dat hun verzoeken niet alleen zullen leiden tot ‘een betere salarisbeloning’ van de medewerkers, maar ook tot verbetering van de openbare Canarische gezondheidszorg.
We kunnen niet medeplichtig zijn aan deze situatie en we zijn verplicht om die publiekelijk te veroordelen. Ons doel is, dat men niet blijft spelen met een essentiële dienstverlening, zoals de volksgezondheid," stelt men.
Voor de stakingsdag heeft het Sindicato Médico (Artsensyndicaat) ook opgeroepen tot het houden van een protestmars, die om 08:45 uur vertrekt vanaf de Presidencia del Gobierno (de Regeringszetel) in Las Palmas de Gran Canaria naar de vestiging van het Ministerie van Gezondheidszorg.
Spaanse luchtverkeersleiders
houden ook in juli 2015 werkonderbrekingen
SPANJE - woensdag 1 juli 2015 - Terwijl de werkonderbrekingen van de Spaanse luchtverkeersleiders in juni nog maar net voorbij zijn, heeft hun vakbond alweer nieuwe stakingen aangekondigd voor de maand juli 2015.
De ontevreden luchtverkeersleiders zullen op 11 en 12 juli, en op 25 en 26 juli het werk gaan neerleggen. waardoor eventueel vertragingen kunnen ontstaan in het Spaanse vliegverkeer.
Of er ook daadwerkelijk vertragingen zullen optreden is nog maar de vraag, gezien het feit, dat de vliegtuigpassagiers gedurende de werkonderbrekingen van juni 2015 nagenoeg niets hebben gemerkt van de stakingen. Dit is deels mogelijk door het feit, dat de Spaanse Regering eist, dat er tenminste 70% operationeel is tijdens de stakingen; een eis waar hevig over geklaagd wordt door de stakers.
De werkonderbrekingen zullen plaats vinden tussen 10:00 en 13:00 uur; en tussen 17:00 en 20:00 uur op zaterdag 11 en zondag 12 juli. Ook nu eisen de werkonderbrekers, dat de sancties kwijt worden gescholden welke zijn opgelegd aan de 61 luchtverkeersleiders uit Barcelona vanwege hun deelname aan de wilde stakingen in 2010 - waarbij het gehele Spaanse luchtruim gesloten moest worden.
Ook tijdens deze werkonderbrekingen eist de Regering, dat er tenminste voor 70% normaal gewerkt wordt zodat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Door echter de zaken zodanig te verdelen, kwam men gedurende de afgelopen stakingen uit op een aantal in dienst zijnde medewerkers van bijna 99%, zodat er niets is gemerkt van de werkonderbrekingen door de luchtverkeersleiders.
Fuerteventura in de voorzorg:
Men bereidt 1.300 bedden voor,
op de verwachte werkonderbrekingen
van Spaanse luchtverkeersleiders
FUERTEVENTURA - dinsdag 2 juni 2015 - Het Patronato de Turismo (plm. de VVV) en de toeristische sector op Fuerteventura hebben voorzorgsmaatregelen genomen, om het hoofd te kunnen bieden aan mogelijke incidenten op 8, 10, 12 en 14 de juni 2015, vanwege de aangekondigde werkonderbrekingen door Spaanse de luchtverkeersleiders: men heeft 1.300 (noodopvang)bedden in de aanbieding voor gestrande passagiers.
In een communiqué legt de eilandminister van Toerisme, Blas Acosta, uit, dat deze voorzorgsmaatregel een bewijs is van de overheidsverantwoordelijkheid en het door de sector toegezegde antwoord, die er niet aan heeft getwijfeld hun beschikbare bedden ter beschikking te stellen van het Patronato (plm. de VVV).
Het crisiscomité, waarvan ook vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen en hun ‘handling’-agenten vertegenwoordigd zijn, evenals de luchthavendirectie, kunnen rekenen op 1.300 bedden in 14 hotels, verdeeld over Fuerteventura.
Chaos
op Spaanse luchthavens in aantocht
voor juni 2015
SPANJE - zondag 31 mei 2015 - De vakbond van de Spaanse luchtverkeersleiders hebben vier dagen van staking aangekondigd in de maand juni. De toeristische sector vreest chaos aan het begin van het hoogseizoen met miljoenen reizigers die de verschillende Spaanse luchthavens willen bereiken voor hun vakanties.
De stakingen zullen plaatsvinden op maandag 8 juni, woensdag 10 juni, vrijdag 12 juni en zondag 14 juni uit protest tegen de straf die is uitgedeeld aan 61 luchtverkeersleiders die met hun staking in 2010 voor veel overlast hebben gezorgd.
Het gaat volgens de vakbond USCA om werkonderbrekingen die gehouden worden gedurende twee uur in de ochtend en twee uur in de avond (tussen 10:00 en 12:00 uur; en tussen 18:00 en 20:00 uur) zo is aangekondigd tijdens een persconferentie op woensdag 27 mei 2015
Blijf op de hoogte van het wel, of niet doorgaan van deze werkonderbrekingen, via de internetpagina van de USCA: https://usca.es/
Staat van paraatheid
De 61 gestrafte luchtverkeersleiders uit Barcelona moeten boetes betalen die ongeveer gelijk staan aan één maandsalaris. Daarbij worden ze een maand geschorst. De staking waar zij vier jaar geleden aan hebben deelgenomen, hebben toen uiteindelijk geleid tot het uitroepen door de Spaanse Regering van een noodtoestand.
De luchtverkeersleiders hadden hun werk onaangekondigd neergelegd. Hierop heeft de overheid een 'staat van paraatheid' uitgevaardigd om de luchtverkeersleiders te dwingen hun werk weer op te pakken.
Ondertussen werd het leger ingezet om de controle over het luchtruim tijdelijk over te nemen. Het was de eerste keer in de Spaanse democratie - na de dood van dictator Franco in 1975 - dat er een staat van paraatheid werd uitgevaardigd. De luchtverkeersleiders werden onder escorte van het leger terug naar hun werk gebracht.
Tijdens de nationale vergadering van de USCA op woensdag 27 mei 2015 in Madrid heeft 81 % van de leden voor de werkonderbrekingen gekozen. De schorsing van 59 van de 61 luchtverkeersleiders heeft nog niet plaatsgevonden, deze is uitgesteld tot 2016 vanwege een 'tekort aan personeel'.
Blijf op de hoogte van het wel, of niet doorgaan van deze werkonderbrekingen, via de internetpaguna van de USCA: https://usca.es/i
Spaanse luchtverkeersleiders
dreigen met werkonderbrekingen
op:
8, 10, 12 en 14 juni 2015
SPANJE - donderdag 28 mei 2015 - De Unión Sindical de Controladores Aéreos (USCA) (Vakbond van Luchtverkeersleiders) heeft werkonderbrekingen aangekondigd die in juni 2015 plaats zullen vinden bij het nutsbedrijf ENAIRE
(zie: http://www.enaire.es/csee/Satellite/Enaire/es/Enaire.html) op:
- maandag 8,
- woensdag 10,
- vrijdag 12 ,
- zondag 14,
als protestmaatregel tegen het nutsbedrijf voor het straffen van 61 medewerkers voor het sluiten van het Spaanse vluchtruim in december 2010.
De werkonderbrekingen zullen telkens twee uur duren tijdens de ochtend- en middagdiensten (van 10.00 tot 12:00 uur; en van 18:00 tot 20:00 uur), zo heeft de vakbond USCA laten weten in Madrid op woensdag 27 mei 2015, die verwacht, dat 90% van dit collectief daaraan zal deelnemen.
VERSUS:
ENAIRE is een onderdeel van AENA, de beheerder van de Spaanse Luchthavens.
De USCA is deze werkonderbrekingen overeengekomen tijdens haar Nationale Ledenvergadering die heeft plaatsgevonden op dinsdag 26 mei 2015, waar 81% van de deelnemers aan de jaarvergadering ingestemd gestemd heeft wet met houden van de stakingen.
Opstijgend vliegtuig vanaf Madrid-Barajas.
Vakbond heeft dit stakingsvoorstel al eerder gedaan in haar Ledenvergadering van maart 2015, maar die werkonderbrekingen zijn successievelijk opgeschort door de vliegramp in de Franse Alpen, de Semana Santa (Goede Week) en de Deelstaat- en Gemeenteraadsverkiezingen in Spanje.
De 61 luchtverkeersleiders, die werkzaam zijn op het controlecentrum van Barcelona, zijn door ENAIRE gestraft, met een maand werken zonder salaris.
“Door ‘gebrek aan personeel’, zal men de sancties - voor 59 van de 61 luchtverkeersleiders die in Barcelona werken - doorvoeren vanaf 2016, terwijl de andere twee medewerkers hun straf al hebben uitgediend vanwege hun overplaatsing naar andere controlecentra,” zo heeft de vakbond laten weten.
De USCA wijst ook op de weder-toelating van een luchtverkeersleider in Santiago de Compostela, die ontslagen was na de sluiting van het luchtruim op 3 en 4 december 2010.
De vakbond van de luchtverkeersleiders heeft laten weten, “dat men deze voorgenomen sancties afwijst voor de 61 luchtverkeersleiders,” die allemaal zijn voorgeleid aan de Sociale Rechtbanken, en men beschouwt deze sancties, “als volledig misplaatst’. Men voegt hier aan toe, “dat deze een ‘bom’ vormen onder de betrekkingen van de luchtverkeersleiders met het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling).
De woordvoerster van de USCA in Madrid, Beatriz Jerez, heeft benadrukt, “dat de 61 luchtverkeersleiders ‘geen enkele verantwoordelijkheid hebben voor het sluiten van het luchtruim in 2010’, en heeft aangegeven, dat de rechters hen ten volle in het gelijk hebben gesteld op het vlak van het strafrecht.
De nationale woordvoerster van de vakbond, Susana Romero, heeft de situatie ’hoopvol genoemd en stelt, dat de 20 uitspraken van de Strafkamer bevestigen, “dat de luchtverkeersleiders ‘niet verantwoordelijk’ zijn voor de sluiting van het luchtruim in 2010.
Romero heeft opgemerkt, “dat ENAIRE ‘niet wilde onderhandelen’ en zich ‘als rechter en jury” opstelde in het negeren van gerechtelijke uitspraken”
Men voegt toe, dat het ENAIRE was, dat het luchtruim gesloten heeft en, dat het collectief wat het vertegenwoordigt, “zich beperkt tot het volgen van opdrachten.”
De woordvoerster heeft over ENAIRE aangegeven, “op een geven moment hetzelfde te vrezen,” uitleg te moeten geven over wie de beslissingen genomen heeft voor het sluiten van het luchtruim in 2010.
Susana Romero is hoopvol, “dat men er niet toe komt, de gedeeltelijke arbeidsonderbrekingen door te voeren, wat ze baseert op een toekomstig akkoord met de luchthaven-exploitant.
De USCA heeft laten weten, dat de minimale dienstverlening niet in het geding is, wat wel uitwerking zal hebben op de vluchtschema’s van de luchtvaartmaatschappijen, en heeft aangegeven, dat de als arbeidsonderbrekingen eindigen zonder akkoord met ENAIRE, “deze mogelijk doorgezet kunnen worden.”
Blijf op de hoogte van het wel, of niet doorgaan van deze werkonderbrekingen, via de internetpagina van de USCA: https://usca.es/
Oproep door CCOO en USO
tot 25 dagen met werkonderbrekingen
bij AENA tussen februari en augustus
De eerste werkonderbreking zal plaatsvinden op 11 februari 2015,
gelijktijdig met de gang naar de Beurs van de Groep
MADRID - zaterdag 31 januari 2015 - De vakbonden Unión Sindical Obrera (USO) en Comissones Obreras (CCOO) hebben formeel opgeroepen tot 25 dagen met werkonderbrekingen in alle werkcentra van de AENA Groep, deze zullen verspreid plaatsvinden in de periode vanaf 11 februari - gelijktijdig met de beursgang van de luchthavenbeheerder - tot aan 31 augustus 2015, omdat men van mening is, dat dit het niet naleven van de CAO is.
Voorafgaand aan de stakingsoproep, hebben de vakbonden CCOO en USO de SIMA (Servicio Interconfederal de Mediación y Arbitraje (de Vakbewegingsdienst voor Bemiddeling en Arbitrage; zie: http://fsima.es) gevraagd te bemiddelen, wat uiteindelijk vruchteloos is gebleken.
De vakbonden zijn van mening, dat de maatschappij herhaaldelijk de Cao-afspraken heeft overtreden, inclusief het in 2011 ondertekende Garantieakkoord, dat als doel had de werkomstandigheden bij de Grupo AENA te reguleren als gevolg van het in werking treden van de nieuwe wetgeving.
In die zin is men van mening dat de houding van AENA een gebrek impliceert aan respect voor de afspraken en voor de werknemers van de Groep, en men onderstreept bovendien het in gevaar brengen van de kwaliteit van de openbare dienstverlening en de veiligheid van de passagiers.
Eveneens vrezen CCOO en USO, dat het niet naleven van de Cao de gevolgen voor wat betreft het personeelsbestand en onderhoud van de operationele veiligheid zullen toenemen als gevolg van de intrede van privaat kapitaal.
Met het oog op de privatisering van AENA is men de mening toegedaan, dat de winstverdeling tussen investeerders voorrang zal gaan krijgen boven het handhaven van een luchthavennetwerk waarvan men van mening is, dat dit cruciaal is voor het handhaven van de economie van het land.
Vanuit de USO laat men weten, “dat AENA altijd een ondersteunend netwerk van luchthavens is geweest dat de burger geen cent heeft gekost;” waarbij men eraan herinnert, dat dit een onderneming is die twee jaar winst heeft gemaakt, “wat de rechtvaardiging voor het toetreden van privaat kapitaal teniet doet.”
Leve de speculanten!
Voor CCOO is de privatisering van AENA,” een economische, sociale en institutionele fraude, omdat dit alleen de belangen van een groep speculanten dient, wat het belang van de gehele samenleving schaadt.”
Daarom dringt men er bij de Spaanse Regering op aan, “om voor eens en voor altijd af te zien van de absurditeit in alles wat met de privatisering van AENA te maken heeft,” en eist men, dat men de eerder overeengekomen Cao’s naleeft. Vanuit de USO verontschuldigt men zich tegenover de klanten van AENA voor de overlast die vertragingen kan veroorzaken op de 25 dagen.
In het kader van de mobiliseringscampagne welke men aan het uitvoeren is bij de werkcentra van AENA heeft de USO opgeroepen tot het houden van een protestactie op vrijdag 6 februari 2015 tussen 10.00 en 12.00 uur, met een werkonderbreking van twee uur.
In hongerstaking omdat het installatiebedrijf hem nog salaris verschuldigd is
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - vrijdag 2 januari 2015 - De jaarwisseling was niet een feest zoals andere jaren voor Aitor Sánchez die nu al vier dagen in hongerstaking is; een actie, die hij begonnen is met het doel, het salaris te ontvangen wat hij nog tegoed heeft van Miró; het installatiebedrijf, dat ongeveer een jaar geleden door hotel ‘Gran Canaria Princes’ is gecontracteerd voor het uitvoeren van een ombouw van het pand.
Dat laat de getroffene weten, die diverse keren per dag bezoek krijgt van een ambulance, om zijn zwakke gezondheidstoestand te controleren.
"De straffeloosheid waarmee grote bedrijven hun medeburgers exploiteren, is onaanvaardbaar, uiteindelijk gaat het om het drukken van de kosten ten koste van het recente, naamloze slachtoffer." Zo staat te lezen in een communiqué , dat op 1 januari 2015 is uitgegeven door de politieke beweging Podemos in San Bartolomé de Tirajana, waarvan vertegenwoordigers aanwezig waren bij de hongerstaker, ten teken van ondersteuning.
De door de Spaanse Regering goedgekeurde wetten verplichten hem aangifte te doen in Barcelona (de vestigingsplaats van het installatiebedrijf) en legt hem onterechte juridische kosten op.
Bovendien, kan hij vanaf 20 januari zelfs geen rechtvaardigheid eisen, " terwijl hij sterft van de honger, omdat de verstikkende wet dat bestraft met boetes tot 3.000 euro,” zo staat in de notitie.
Aitor Sanchez Mola is 49 jaar, heeft 2 kinderen en lost momenteel de hypotheek af van het pand waarin zijn ex-vrouw woont. Hijzelf probeert, zo goed en zo kwaad als dat gaat, te overleven in het huis van zijn moeder.
Het personeel van Hotel ‘Oasis’ is in staking
Naar aanleiding van het BIC conflict verkeert men in onzekerheid
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - dinsdag 30 december 2014 - De werknemers van Hotel ‘Riu Oasis Maspalomas’ zijn op maandag 20 december 2014 tot nader order, een staking begonnen vanwege, “de voortdurende vermindering van het personeelsbestand en schending van de Cao.”
Zo is het personeelsbestand, sinds het begin van het conflict over de verklaring tot BIC (Cultureel Erfgoed , afgenomen van 249 werknemers naar 185 nu; waardoor de onzekerheid toeneemt over wat er met de arbeidsplaatsen gebeurt, “nu men geen ‘duidelijk’ antwoord krijgt van het bedrijf,” zo hebben leden van de OR van de vakbond Frente Sindical Obrero de Canarias (FSOC) laten weten.
De werknemers geven aan, dat de situatie die is ontstaan door de verschillende politieke verklaringen en bedrijfsstandpunten, “evenals de politieke en financiële belangen,” vanwege de mogelijke verklaring tot BIC (Cultureel Erfgoed), “hen in ernstige mate schaadt”.
In die zin verzekeren de medewerkers, ”dat ze geen andere uitweg zien voor de bescherming en instandhouding van hun arbeidsplaatsen, waarvan 239 werknemers en hun gezinnen van afhankelijk zijn, evenals voor de stabiliteit van het werknemersbestand van 185 vaste medewerkers.”
Aangekondigde staking in het openbaar busvervoer
gaat niet door
Global, het Cabildo en de werknemers
hebben een akkoord bereikt
GRAN CANARIA - zaterdag 18 oktober 2014 – De 24 uurs-stakingen die eerder zijn aangekondigd door vakbond CC OO in het openbaar busvervoer - bij busmaatschappij ‘Global’- op 24 en 28 oktober 2014, gaan niet door.
Global, het Cabildo ( Eilandbestuur) en de werknemers hebben een akkoord bereikt.
Het personeel van busmaatschappij Global
kondigt stakingen aan wegens de vertraging in de betaling van de salarissen
GRAN CANARIA - zaterdag 11 oktober 2014 - De vakbond CC OO heeft een stakingswaarschuwing doen uitgaan naar de busonderneming van het openbaar vervoer voor 24-uurs stakingen op 24 en 28 oktober 2014, die uitgebreid kunnen worden naar november en december 2014.
Medewerkers van Global zoeken naar een uitweg voor de moeilijke financiële situatie waarin de openbare vervoersonderneming zich bevindt. De vakbond zal bijeenkomen met vertegenwoordigers van het bedrijf en met die van het Departement Transport van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, om een oplossing te zoeken voor de vertraging in het uitbetalen van de salarissen, en bovendien voor het presenteren van een stakingswaarschuwing voor 24 uurs-stakingen op 24 en 31 oktober 2014, die zich kunnen uitstrekken naar dagen in november en december.
De stakingen, waarvoor op vrijdag 10 oktober 2014 een waarschuwing is afgegeven, staan gepland op 24 en 31 oktober 2014, en zouden voortgezet kunnen worden op 21 en 28 november en op 19 en 26 december 2014, telkens gedurende 24 uur.
De vakbond zal op maandag 13 oktober 2014 tijdens de vergadering welke men heeft belegd met het Departement Transport van het Cabildo (Eilandbestuur), het ontbreken van een akkoord bespreken tussen het bedrijf en de Autoridad Única del Transporte (het Algehele Transportbestuur), dat ressorteert onder het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, waarbij men zal verwijzen naar de afwikkeling van het contracto programa (de Cao) van de periode 2008-2012.
De vakbond CC OO merkt op, dat het conflict zich toespitst op de herhaaldelijke vertragingen in de uitbetaling van de salarissen, en het niet naleven van de Cao. De werknemers verlangen, dat het bedrijf afziet van het nemen van haar eenzijdige beslissingen, waarmee men de vertegenwoordigers van de werknemers kleineert. In dezelfde zin verlangt het personeel, dat men de dienstroosters respecteert.
De werknemers zijn van mening, dat het ontbreken van dit akkoord het voortbestaan van het bedrijf en van de arbeidsplaatsen schaadt. Eveneens zien de werknemers met bezorgdheid de mogelijkheid tegemoet voor het bevriezen van de salarissen tot aan het jaar 2024.
Het Cabildo (Eilandbestuur) heeft al maandenlang geld moeten voorschieten voor het Contracto programa.
Protestbetoging
medewerkers park- en tuinonderhoud ‘Anfi’,
wegensachterstallige salaris uitbetaling
Het betreft 25 medewerkenden van CC Canarias Medioambiental,
in dienst van Santana Cazorla
MOGÁN - woensdag 8 januari 2014 - Medewerkers voor het park- en tuinonderhoud van ‘Anfi del Mar ‘hebben besloten zich te mobiliseren na een jaar van voortdurende vertragingen in de uitbetaling van hun salarissen, soms wel tot twee maanden; zonder, dat de onderneming ook maar een oplossing heeft aangeboden, aldus de UGT vakbondsvertegenwoordiger, Francisco Zurita.
Het betreft 25 ‘mileuristas’ (personeel in loondienst, dat €1.000,= of minder per maand aan salaris ontvangt) die in dienst zijn van het bedrijf CC Canarias Medioambiental van Santana Cazorla en die al op 10 december 2013 voor eerst een dag hebben gestaakt, zo legt de vakbondsvertegenwoordiger uit aan de persmedia.
Op woensdag 15 januari 2014 beleggen zij een bijeenkomst, om te besluiten welke acties zij vanaf nu zullen gaan ondernemen; momenteel heeft het bedrijf hen verzekerd, dat het salaris van december 2013 uitbetaald zal worden voor uiterlijk 10 januari 2014.
Zurita heeft verzekerd, “dat de situatie van het personeelsbestand ‘triest’ is, omdat het ‘mileuristas’ (laagbetaalden) zijn met gezinnen en hypotheken; die naar hun werk gaan, zonder te weten, op welke dag zij hun salaris krijgen uitbetaald. Het gaat om een ‘voortdurende strijd’ en omdat iedereen naar het werk komt,” zo bevestigt Zurita, “verlangt men, dat het salaris op de eerste van maand is uitbetaald.
“Op haar beurt,” aldus Zurita “zegt het bedrijf, dat men vanaf de 10de en daarna ,aan het betalen is, dat de situatie gecompliceerd is en, dat men de medewerkers betaalt zodra men het geld van Anfi heeft ontvangen.
Het gaat om een ‘voortdurende strijd’ en omdat iedereen naar het werk komt,” zo bevestigt Zurita, “verlangt men, dat het salaris op de eerste van maand is uitbetaald.
“We kampen hier al een jaar mee, maar nu is de situatie onhoudbaar geworden, zo besluit de vakbondsvertegenwoordiger.
FACUA roept op tot een algemeen protest
tegen de verhoging van de elektriciteitstarieven
Schakel op
MAANDAG 30 DECEMBER 2013 OM 19:00 UUR
licht en elektrische apparaten uit
SPANJE - maandag 30 december 2013 – De FACUA ( Actiegroep voor Waardigheid) roept de Canarische bevolking op tot een algemene ‘energie-staking’ op maandag 30 december 2013 om 19:00 uur, om zo te protesteren tegen de verhoging van de elektriciteitstarieven, zo laat de organisatie in een communiqué weten.
De maatregel is een antwoord van de burgerij op het privatiseringsbeleid van de energiesector, wat tot een verhoging van de elektriciteitstarieven heeft geleid.
FACUA richt haar oproep tot geheel Spanje en zegt, “dat deze meer dan gerechtvaardigd is als men ziet hoe het privatiseringsbeleid van PP en PSOE-politici geleid heeft tot een prijsverhoging op de energierekening van de consumenten van gemiddeld 78% in de afgelopen tien jaar.
Canarias
“Om nog maar niet te spreken” - zo voegt men toe – “van de in veel gevallen onterechte stroomuitval, of het zetten van de bijl in de hernieuwbare energiebronnen in Spanje, en vooral op Canarias.
Voor Kerstmis
vakbonden kondigen zes dagen staking aan
bij Iberia
MADRID - donderdag 29 november 2012 - Met uitzondering van de pilotenvakbond Sepla, hebben de vakbonden op donderdag 29 november 2012 het personeel van luchtvaartmaatschappij Iberia opgeroepen zes dagen te staken, namelijk op: 14, 17, 18, 19, 20 en 21december, uit protest tegen het herstructureringsplan waarbij Iberia 4.500 werknemers wil ontslaan.
Tijdens een persconferentie heeft de federale UGT secretaris van de Luchtvaartsector, Francisco Rodríguez, gezegd, dat de stakingsoproep betrekking heeft op “alle werkplekken en activiteiten van de luchtvaartmaatschappij, dus ook op de passagiersvluchten.
"Zoals inmiddels traditie is in deze tijd van het jaar,
wensen wij u verklote feestdagen."
“Sepla staat niet buiten de staking, maar staat buiten de oproep tot staken,” heeft Rodríguez gezegd, die benadrukt , “dat de pilotenvakbond het eens is met de stakingsoproep van de UGT, CCOO, USO, Sictpla en CTA-Vuelo - die niet tegen een levensvatbaarheidsplan zijn, maar tegen de ontmanteling van Iberia.”
14-N 2012
tweede algemene staking Spanje
CANARISCHE EILANDEN - woensdag 14 november 2012 - vandaag 14 november zullen grote delen van Spanje en de Canarische Eilanden weer platgelegd worden door een algemene staking, uitgeroepen door de Spaanse vakbonden. Het is de tweede ‘huelga general’ dit jaar en de negende in de Spaanse democratie. Bent u in Spanje op bezoek en moet u gebruik maken van vliegtuigen, bussen of treinen, houdt er dan rekening mee, dat er deze dag problemen kunnen zijn.
Sinds Mariano Rajoy (Partido Popular-PP) aan de regering is, wordt er bezuinigd. De Spanjaarden, en dan hoofdzakekijk vakbonden CCOO en UGT, zijn het beu en daarom vind er opnieuw een algemene staking plaats. Na de staking van 29 maart 2012 volgt nu de staking van 14 november, die dan de tweede staking van dit jaar is.
Praktisch alle werknemers en leden van de vakbonden CCOO en UGT zijn opgeroepen om deel te nemen aan de stakingen op 14 november. Dit zal dus betekenen dat ook de bezoeker in Spanje er last van zal kunnen hebben. Zo zijn er minder bussen en treinen, hebben luchthavens te maken hebben met de staking en zullen er veel winkels en bedrijven, vaak noodgedwongen, hun deuren moeten sluiten.
Als u op bezoek bent in een grote stad zoals Barcelona, Madrid, Valencia of Sevilla, houdt er dan rekening mee dat er protesten zullen zijn, ook in Las Palmas de Gran Canaria en Santa Cruz de Tenerife. Helaas lopen deze vaak uit de hand. Probeer deze bijeenkomsten van oververhitte Spanjaarden en Canario’s te mijden, zeker omdat de politie nog wel eens met harde hand wil optreden en dan het onderscheidt niet zullen zien tussen demonstranten en onschuldig publiek.
Geschiedenis
Voor Spanje is dit de negende algemene staking sinds het land een democratie is. De eerste staking heeft plaatsgevonden op 5 april 1978 toen er gestaakt is tegen de hoge werkloosheid in dat jaar.
De volgende stakingen hebben plaatsgevonden tijdens de regering van de socialistische premier Felipe González op 20 juni 1985, 14 december 1988, 28 mei 1992 en 27 januari 1994. Er werd om verschillende redenen gestaakt in deze jaren: werkgelegenheid, werkloosheid en arbeidshervormingen waren de redenen van de algemene stakingen.
Op 20 juni 2002 heeft de eerste en enige algemene staking onder de regering van José María Aznar plaatsgevonden en is er geprotesteerd tegen de arbeidswet die werd aangescherpt door Aznar.
Op 29 september 2010, onder het bewind van de premier José Luis Rodríguez Zapatero vond de eerste en enige algemene staking plaats onder zijn regering; dit, ondanks het feit, dat vooral tijdens zijn tweede regeringsjaren de economische crisis en de werkloosheid de pan uit zijn gerezen.
Recent heeft de achtste algemene staking plaatsgevonden, die van 29 maart 2012, slechts drie maanden nadat premier Mariano Rajoy is aangetreden, in december 2011. De reden van de algemene staking was ook dit voorjaar aanpassing van de arbeidswetgeving en de zware, volgens de vakbonden zeer negatieve, hervormingen.
Algemene staking woensdag 14 november 2012
vakbonden Canarias hopen Eilanden ‘te verlammen’
SPANJE /CANARISCHE EILANDEN - woensdag 14 november 2012 - Spanje is "gemobiliseerd" en "gespannen" vanwege het neoliberale beleid van de Europese Unie (EU) en toont verzet hiertegen met een Huelga General (Algemene Staking) op woensdag 14 november 2012.
Toch bestaat de indruk, dat een groot aantal werknemers niet aan de staking zal deelnemen uit ‘angst en ‘baanonzekerheid’ die in veel bedrijven bestaat,
In de beide Canarische hoofdsteden zullen de demonstranten zich op woensdag 14 november 2012 ’s morgens verzamelen bij de Delegación del Gobierno (Gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias) en ’s middags zijn er protestoptochten in de straten van Las Palmas de Gran Canaria en Santa Cruz de Tenerife.
Algemene staking op woensdag 14 november 2012
MADRID - zondag 21 oktober 2012 - Op woensdag 14 november 2012 zal in geheel Spanje een huelga general (algemene staking) worden gehouden als protest tegen de bezuinigingen door de Spaanse Regering als uitweg voor de financiële en economisch crisis. Dit hebben de voorzitters van de twee grootste vakbonden van Spanje (de UGT en de CCO) bekend gemaakt op vrijdag 19 oktober 2012.
De staking in Spanje wordt op dezelfde dag gehouden als die in buurland Portugal, waardoor praktisch het hele Iberische Schiereiland stil komt te liggen, wat overigens de eerste keer is in de geschiedenis.
Algemene staking in geheel Spanje (en Portugal) op woensdag 14 november 2012.
Volgens de voorzitters en leiders van de vakbonden zijn er meer dan genoeg redenen, om een algemene staking af te kondigen, omdat de Spaanse Regering door blijft gaan met bezuinigen, waardoor - volgens de vakbonden - de situatie in Spanje als maar slechter wordt.
“Dit helpt Spanje op geen enkele wijze” zo heeft de Spaanse premier Mariano Rajoy laten weten tijdens de Eurotop in Brussel. Uiteraard heeft iedereen het recht om te protesteren en actie te voeren, maar de Regering gaat door met haar plannen om het land weer op orde te krijgen via de juiste weg, aldus Rajoy. Vicepremier Soraya Sáenz de Santamaría heeft om verantwoordelijkheid van de vakbonden gevraagd wat betreft de oproep voor een algemene staking op dit moment. Volgens haar helpen algemene stakingen op geen enkele wijze de werknemers en de werklozen.
Helaas is een staking vaak de enige manier, om te laten merken, dat men het niet eens is met de werkwijze van de Spaanse Regering, aldus de vakbonden.
Op 29 maart 2012 heeft de meest recente algemene staking in Spanje plaatsgevonden, waarbij grote delen van het land werden platgelegd, omdat miljoenen arbeiders hun werk op die dag hebben neergelegd als protest tegen de arbeidshervormingen die, ondanks felle protesten, toch door de Regering zijn doorgevoerd. Eerder heeft al een algemene staking plaatsgevonden op 29 september 2011, ten tijde van premier Zapatero.
De Algemene staking van 14 november 2012 zal de achtste zijn in de geschiedenis van Spanje als democratisch land. De zeven algemene stakingen die er in Spanje zijn gehouden, hebben plaatsgevonden in 1985, 1988, 1992 en 1994 ten tijde van de socialistische premier Felipe González. Ten tijde van de conservatieve PP leider José María Aznar is er gestaakt op 20 juni 2002 gevolgd door een staking op 29 september 2010 ten tijde van de socialistische premier José Luis Rodríguez Zapatero.
Voor de huidige conservatieve PP premier Mariano Rajoy wordt het de tweede algemene staking, nadat men op 29 maart 2011 de eerste staking ten tijde van zijn, toen nog korte, bewind werd georganiseerd. 14 november 2012 zal voor Rajoy de tweede algemene staking zijn, maar of de premier van Spanje daar wakker van ligt, is maar de vraag, hoewel men hem het verbreken van zijn verkiezingsbeloften en het kiezen van een radicale koers kwalijk neemt.
Zaak tegen ambtenaar
voor ‘vinger opsteken’ tegen Rivero
geseponeerd
SANTA CRUZ DE TENERIFE - vrijdag 6 juli 2012 - De Canarische Regering heeft op donderdag 5 juni 2012 de tuchtprocedure geseponeerd die zij had geopend tegen een ambtenaar van de Deelstaatregering vanwege een ernstig gebrek aan respect voor een superieur; in het bijzonder voor het, tijdens een werkonderbreking, ‘opsteken van een middelvinger’ tegen haar president, Paulino Rivero De medewerkster was ter verantwoording geroepen voor het schenden van de beginselen van loyaliteit en respect voor meerderen.
Deze ambtenaar is beschuldigd van een ernstige fout, door op een foto te verschijnen welke op 30 mei 2012 is gepubliceerd in dagblad ‘El Día’, waarop te zien is, dat zij waarschijnlijk een denigrerend gebaar maakt naar een foto van de president van de Deelstaat Canarias.
De instructeur van deze tuchtprocedure stelde, in eerste aanleg, dat de medewerkster een overtreding begaan zou kunnen hebben tegen de beginselen van loyaliteit en respect voor meerderen zoals is vastgelegd in het Estatuto Básico del Empleado Público (Basisstatuut voor Ambtenaren) in het hoofdstuk over de plichten van een ambtenaar.
De algemeen secretaris van het Ministerie van Algemene Zaken van de Canarische Regering heeft vandaag erkend, dat er in de zaak geen bewijs is, dat deze versie bevestigd; maar dat het slechts gaat om een persfoto die, als zodanig, “een geïsoleerde, statische momentopname op zich is welke tekstueel uit zijn verband is getrokken, met de beperkingen van geloofwaardigheid die dit met zich meebrengt.
“Het met de vingers imiteren van een schaarbeweging kan het optische effect opleveren, dat de foto, bij toeval, het opsteken van de wijs- en middelvinger weerspiegelt op het moment, dat de foto is genomen, waarbij een vertekende situatie wordt gecreëerd die de geportretteerde persoon schaadt,” zo stelt men in de seponering van de tuchtprocedure.
De Canarische Regering geeft zodoende toe, “ dat er geen voldoende bewijselementen zijn voor een tuchtprocedure, “om te volharden in de geformuleerde beschuldiging tegen deze ambtenaar, waardoor deze het voordeel van de twijfel krijgt, en voor onschuldig wordt gehouden.
Officiële maatregel
Schorsing voor “vinger opsteken” tegen een foto
SANTA CRUZ DE TENERIFE - zaterdag 23 juni 2012 - De publicatie van een foto, op de recente Día de Canarias (30 mei), van een werknemersprotest van ambtenaren van de Autonome Deelstaat, kan een medewerkster duur komen te staan die momenteel in Santa Cruz de Tenerife werkzaam is op het Secretariaat van de President van de Canarische Regering. Algemene Zaken is van mening, dat het een ernstige fout betreft van een ambtenaar tegen een afbeelding van Rivero.
De getroffen ambtenaar, Ángeles Bogas, heeft zich vermoedelijk schuldig gemaakt aan een ernstig vergrijp, dat omschreven staat in de Ley de la Función Pública de Canarias (Wet op het Overheidsfunctioneren van Canarias). Artikel 59 van de wet spreekt over: “Het zware gebrek aan respect voor meerderen, collega’s of ondergeschikten.”
De gewraakte foto.
Volgens het Departement van Algemene Zaken kan de houding van de ambtenaar worden uitgelegd, “als betoonde minachting, of diskrediet welke beledigend is voor de figuur van de minister-president. De bestuurders van de ambtenarenvakbond kunnen zich geen precedent van deze aard herinneren.
Met het oog op het krantenartikel, waar de foto van de getroffen ambtenaar staat, is de algemene secretaris van Algemene Zaken van mening, “dat in het kader van de rechtsverhouding, onnadenkendheid, gebrek aan beleefdheid en gebrek aan respect van ondergeschikten voor superieuren, kan leiden tot het nemen van disciplinaire maatregelen.”
Voor de topambtenaar van het Ministerie van Algemene Zaken, is het gebaar van de ambtenaar - het voor de presidentiële vestiging in Santa Cruz de Tenerife opsteken van een middelvinger tegen een foto van Rivero - “obsceen” en, een onderschatting van de figuur van de president.
Zowel de Ley de la Función Pública de Canarias (Wet op het Overheidsfunctionaris van Canarias), evenals het Estatuto Básico del Empleado Público (Basisstatuut voor Ambtenaren), kennen een waaier aan sancties, die varieert van waarschuwing, tot ontslag uit de dienst. Tussen de twee uitersten zijn schorsing van de functie en, overplaatsing met verandering van woonplaats, een proportionele korting op het salaris, of verlaging in rang.
De disciplinaire procedure heeft niet lang op zich laten wachten in het ontvangen van kritiek van de vakbondsleiders, die op donderdag 21 juni 2012 hebben geprotesteerd in de beide Canarische hoofdsteden, waarbij ze solidair zijn met de geschorste ambtenaar.
Voor Manuel González, van de Canarische Ambtenarenvakbond Sepca, is de maatregel een vorm van “intimidatie” van ambtenaren en werknemers van de Autonome Deelstaat, die zich al maandenlang verzetten tegen de bezuinigingen van de Canarische Regering en tegen de korting op hun salarissen waarmee ze te maken gaan krijgen.
Volgens de vakbondsleider zou bestraffing van het ernstige wangedrag zinvol zijn, als het heffen van de middelvinger plaats gevonden zou hebben op de werkplek, maar dit heeft echter plaatsgevonden op straat in het kader van een toegestaan vakbondsprotest.
Het lid van de Ondernemingsraad van het Ministerie van Algemene Zaken van de Canarische Regering- en collega van de geschorste ambtenaar -Julio Martín, kritiseert de maatregel en waarschuwt, dat men daarmee een boodschap van ‘angst’ afgeeft naar de ambtenaren, om niet te protesteren. De OR zal komende week een schrijven presenteren, waarin men van de verantwoordelijken die deze maatregel in gang hebben gezet, ze de argumentatie voor deze zaak uiteenzetten.
De zaak wordt momenteel onderzocht en is in afwachting van het horen van verklaringen.
29M:
Wel, of niet met een rood vlaggetje de straat op
SPANJE /CANARISCHE EILANDEN - donderdag 29 maart 2012 - De Huelga General 29M (Algemene Staking op 29 maart 2012) waarvoor de Spaanse werknemersvakbonden hun leden hebben opgeroepen vandaag (donderdag 29 maart 2012) het werk neer te leggen als protest tegen de door de Regering Rajoy aangekondigde arbeidshervorming, is wederom het bekende gevecht om de opkomstcijfertjes geworden.
De werknemersvakbond beweert, dat men in Spanje voor 80% (op Canarias voor 60%) gevolg heeft gegeven aan de stakingsoproep, terwijl van werkgeverszijde gezegd wordt, dat dit ongeveer 20% is. Verder wordt in de persmedia gemeld, dat het leven van alledag normaal doorgang heeft gevonden en, dat het land weinig heeft gemerkt van de staking op deze dag.
We zullen de arbeidshervorming stoppen.
We strijden voor onze toekomst.
Rood vlaggetje: Ja-Nee?
Op woensdag 28 maart 2012, een dag voorafgaand aan de Huelga General van 29M, heeft een grote werkgever op Gran Canaria een E mail-bericht aan de personeelsleden verzonden, van de navolgende strekking:
“U heeft het recht te gaan staken, dit is een verworven recht waarbij ons bedrijf u in geen enkel opzicht zal belemmeren, of trachten te belemmeren, uw stakingsrecht uit te oefenen.
U heeft tevens het recht om, zonder dwang onzerzijds, of belemmering, in welke vorm dan ook van de vakbond c.q. stakers of piketdiensten ,uw werkzaamheden binnen ons bedrijf uit te voeren.
Indien u van uw stakingsrecht gebruik wenst te maken, zal deze dag van uw vakantie-tegoed worden ingehouden en zal deze dag tevens met uw salaris worden verrekend.
Tevens zal deze niet gewerkte dag van invloed zijn op de hoogte van uw vakantietegoed en de eindejaars-uitkering.
Met vriendelijke groet,
De Directie.”
Waarbij dan toch voor iedere werknemer persoonlijk wat nadrukkelijker de vraag rijst: Of men wel, of niet, met een rood vlaggetje de straat op wenst te gaan.
Het is voor Spanje de zevende keer, dat er een algemene staking wordt gehouden, de meest recente was die van 29 september 2010 ten tijde van de regering Zapatero.
De algemene staking van 29M is afgekondigd nadat de vakbonden er niet in zijn geslaagd tot een vergelijk te komen met de Regering over een versoepeling van het ontslagrecht en nieuwe regels over loonontwikkeling. De maatregelen die de Regering voorstelt, moeten werkgevers ertoe aansporen meer mensen aan te nemen. Zij zullen dit sneller doen, naarmate zij ook gemakkelijker en goedkoper weer van die krachten af kunnen komen, is de redenering.
De hervorming van onder andere het ontslagrecht zal alleen maar leiden tot nog meer werklozen en het de bedrijven gemakkelijker en goedkoper maken, om hun werknemers te ontslaan, aldus de redenatie van de vakbonden en de oppositiepartijen.
Niet iedereen staakt
Het is echter niet zo, dat iedereen wil staken, maar door druk van anderen moet men veelal winkels en kantoren sluiten vanwege eventuele problemen met diegene die wel staken. Dit is ook meteen een van lelijkste kanten van een algemene staking, die in principe altijd passief begint met protestmarsen maar meestal eindigt in nutteloze vernielingen en problemen tussen diegenne die staken en diegenen die niet willen staken.
Zevende staking
De algemene staking van 29 maart zal de zevende zijn in de geschiedenis van Spanje als democratisch land. Het is de vierde keer, dat de vakbonden uit protest tegen arbeidshervorming, hun leden oproepen te gaan staken. Van de zes algemene stakingen die Spanje tot nu toe heeft gehad, zijn er vier gehouden (1985, 1988, 1992 en 1994) tijdens de regeerperiode van de socialistische premier Felipe González; een, tijdens het bewind van de PP leider en premier José María Aznar op 20 juni 2002 en de zesde op 29 september 2010 tijdens de regeerperiode van José Luis Rodríguez Zapatero.
Iberia piloten kondigen
28 stakingsdagen aan
Bemiddelingspoging Manuel Pimentel mislukt
MADRID - dinsdag 27 maart 2012 - De piloten van Iberia hebben aangekondigd te zullen staken op maandag 9 april en vrijdag 20 juli 2012 en op alle maandagen en vrijdagen daar tussenin, zo heeft de pilotenvakbond Sepla laten weten in een communiqué.
De bemiddeling van de voormalige minister van Arbeidszaken, Manuel Pimentel, is niet geslaagd in hun vergadering van dinsdag 27 maart 2012, en hebben de piloten 28 stakingsdagen aangekondigd.
Manuel Pimentel, voormalig minitser van Arbeidszaken.
De afdeling van het Sindicato Español de Pilotos de Líneas Aéreas (Sepla) (Vakbond voor piloten van Luchtvaartmaatschappijen) benadrukte verder de kritiek op de ‘low cost’-maatschappij Iberia Express, die afgelopen week is begonnen met vliegen; en dat, volgens de piloten, een ‘illegaal’ bedrijf is, dat in strijd is met de (CAO)afspraken.
Algemene staking in Spanje op 29 maart 2012
De werknemersvakbonden CCOO en UGT hebben eensgezind een algemene staking afgekondigd tegen de arbeidshervorming. Op donderdag 29 maart 2012 gaat een dag lang Spanje nagenoeg geheel plat.
De vakbondscentrales hebben zich van meet af aan verzet tegen de arbeidshervormingen die zij onterecht vonden voor de werknemers, inefficiënt voor de economie een onnodig voor het creëren van werkgelegenheid. Maar tot op heden was men voorzichtig met praten over een algemene staking.
Proletariërs van heel Spanje... verenigt u!
Sinds de goedkeuring van het wetsvoorstel in de Ministerraad van 10 februari 2012 heef men ervoor gekozen de Regering ter vragen te onderhandelen, om de arbeidshervorming aan te passen op onderdelen die men het meest nadelig vindt , en waarvoor men eigen voorstellen heeft ingediend.
Bovendien is men op 19 februari 2012 al de straat opgegaan 57 steden, om tijdens een eerste protestdag het ongenoegen te laten blijken; en, ook voor zondag 18 maart heeft men opnieuw opgeroepen tot het houden van protestdemonstraties.
De Sepla beweert,
dat Iberia arbeidstijdverkorting voorbereidt
MADRID - zaterdag 25 februari 2012 - De Sepla, de pilotenvakbond binnen Iberia, heeft de luchtvaartmaatschappij er op vrijdag 24 februari 2012 van beschuldigd, “een arbeidstijdverkorting aan het voorbereiden te zijn,” met de nieuwe hervorming van de Spaanse arbeidswetgeving in de hand; ondanks, dat de luchtvaartmaatschappij sinds het begin van de stakingen van eind december 2011 blijft volhouden, dat men geen 5.000 werknemers zal ontslaan, wat de piloten verwachten met de oprichting van de lage-kosten-maatschappij: Iberia Express. Men denkt, dat Iberia haar nieuwe prijsvechter wil laten fuseren met Vueling en de lange afstandsvluchten wil overlaten aan British Airways.
Op haar beurt heeft de Sepla opgemerkt dat, volgens haar bronnen , het “illegale” Iberia Express een fusie zal aangaan met Iberia dochter Vueling; zodanig, dat het dan ontstane bedrijf “alle korte en middel lange afstandsvluchten in handen krijgt, “ en, dat de luchtvaartmaatschappij, onder directie van Antonio Vazquez onder de noemen ‘low cost’ gevoed gaat worden met vluchten van Britsh Airwais (BA).”
“De uitbreiding van Iberia op de lange termijn is verlamd. De projecten voor nieuw routes voor de zomer zijn allemaal stilgelegd, zo merkt de vakbondsvertegenwoordiger van Sepla bij Iberia, Francisco Hoyas, op in Barajas gedurende de elfde staking van Sepla. Een arbeidsonderbreking, die gevolgd is door het grondpersoneel en de Stavla, de vakbond van het cabinepersoneel (tripulantes de cabina-TCP). “De Spaanse lange-afstands vluchten laat men over aan BA; als zodanig wil men Iberia uitroeien,” zo voegde de vakbondsvertegenwoordiger van Sepla bij Iberia toe.
Naast de vijf stakingsdagen die men gepland heeft voor 13, 17, 20, 24 en 29 februari, heeft de Sepla laten weten, dat men volgende week zal besluiten op welke dagen er met ingang van maart 2012 gestaakt zal gaan worden. “We denken, dat maart, april en Pasen gecompliceerd gaan worden, zegt Hoyas, die suggereert, dat als het bedrijf door blijft gaan met “deze dynamiek” men ook is de zomer zal gaan staken.
Eventuele onregelmatigheden met de wettelijk verplichte minimale dienstverlening
Anderzijds hebben de piloten hun ongenoegen geuit wat betreft de wettelijk verplichte minimale dienstverlening. “Daar zijn onregelmatigheden geconstateerd, want er zijn vluchten die zijn toegewezen aan meer dan een bemanning, waardoor het stakingsrecht op een, of andere manier, verloren gaat,” zo klaagde Hoyas.
“Alles is in handen van onze advocaten,” merkt de vakbondsvertegenwoordiger op, om hier aan toe te voegen, dat als de juridische diensten van de vakbond onregelmatigheden ontdekken, men daar aangifte van zal doen.
Bovendien herhaalde hij nog eens de “algehele weigering” in de bereidheid tot onderhandelen van de luchtvaartmaatschappij, tot nu toe is men niet uitgenodigd door de directie, “om het conflict op te lossen.”
Op zijn beurt benadrukt de Stavla-vakbondsvertegenwoordiger , James Hillegas, “dat Iberia het cabinepersoneel onder druk zet, door cursussen te plannen op de dagen, dat men hun vluchten moet terugtrekken; cursussen, die men niet als noodzakelijk beschouwt.”
Savla bevestigt, “dat men niet tegen de oprichting van Iberia Express is, maar dan wel binnen het model van Iberia zoals dit bedoeld was in het jaar 2010.” Bovendien vreest men binnen de TCP-vakbond, dat Iberia Express, “het verdwijnen van Iberia” betekent, met in het vooruitzicht een “sombere” commerciële Spaanse luchtvaart in een deel van de toeristische structuur, “die van vitaal belang is voor de nationale economie.”
Op zijn beurt heeft de CNT-vakbondsvertegenwoordiger, Pascual González, zich verzet tegen de uitbreiding van BA (investeringen in de vloot, enz.) versus het Iberia-project, wat maakt, dat de luchtvaartmaatschappij de “marionet” van BA wordt, en verandert in een “onzekere onderneming”.
De vakbonden CTA, CNT, Stavla en Sepla houden op maandag 27 februari 2012 een Algemene Vergadering van Iberia-werknemers, in het Fígaro-theater in Madrid en, op woensdag 29 februari 2012 is er een nieuwe stakingsdag bij Iberia.
Bovendien organiseren de vakbonden CNT en CTA voor cabinepersoneel een protestbijeenkomst op 29 februari, waarbij men overweegt deze te houden op de Luchthaven Madrid-Barajas zelf. Zo hebben de vakbonden laten weten aan de communicatiemedia.
Iberia zet meer vluchten in
voor overname Spanair klanten
20% meer frequentie tussen Madrid, Gran Canaria en Tenerife
MADRID/CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 31 januari 2012 - De sluiting van Spanair heeft een strijd doen ontketenen bij de overige luchtvaartmaatschappijen, om zo snel mogelijk het marktvolume op de Spaanse markt van de nu verdwenen maatschappij over te nemen. Iberia is de eerste die een aanzet daartoe maakt met een aanpassing van haar vliegprogramma. Men heeft de frequentie op de verbindingen naar de voornaamste eilanden van Canarias met 20% verhoogd.
Iberia heeft een extra vlucht ingezet op de routes Madrid-Gran Canaria-Madrid en Madrid-Tenerife-Madrid. Eveneens heeft Iberia op maandag 30 januari 2012 laten weten, dat men het aanbod voor het zomerseizoen, dat begint op 25 maart, zal verhogen met vliegtuigstoelen naar Lanzarote en Fuerteventura.
Bilbao, La Coruña, de Balearen en Kopenhagen zijn andere vluchten, waarvoor Iberia
een grotere aanwezigheid heeft aangekondigd.
Door de sluiting van Spanair getroffen werknemers troosten elkaar
op de luchthaven van Gran Canaria.
“Er zijn goede nationale luchtvaartmaatschappijen die de activiteit op Canarias aankunnen, en een van de meest overtuigende lijkt Iberia,” zo heeft Juan Miguel Suárez, secretaris van de afdeling Acción Sindical de la Federación de Servicios a la Ciudadanía van de vakbond CCOO gezegd.
Het op vrijdag 27 januari 2012 aangekondigde stoppen van de Spanair activiteit betekent voor Canarias een verlies van ongeveer 632.000 vliegtuigstoelen, om te vliegen tussen de Eilanden en het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje).
De Canarische luchthavens hebben op maandag 30 januari 23 vluchten moeten annuleren die Spanair gepland had staan en in totaal 1.362 passagiers zijn overgeboekt naar andere luchtvaartmaatschappijen. Dit zal de gehele komende week nog het geval zijn met een geschat aantal van 16.000 passagiers. Spanair had een frequentie van 65 vluchten per week op de Archipel, per vlucht konden tussen de 180 en 210 passagiers mee.
Faillissement Spanair dupeert 1.400 passagiers
op Canarias
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zaterdag 28 januari 2012 - De Canarische luchthavens hebben vandaag geopereerd zonder al te grote incidenten, nadat gisteravond Spanair uit de lucht is gegaan, waardoor op deze zaterdag ongeveer 1.400 passagiers op de Archipel aan de grond zijn gebleven en voor wie de autoriteiten geprobeerd hebben, andere vluchten te boeken bij de overige luchtvaartmaatschappijen.
Spanair had voor deze zaterdag, 28 januari 2012, elf vluchten vanuit Canarias op het programma staan, een vanaf Tenerife Sur, drie vanaf Tenerife Norte, twee vanaf Lanzarote en vijf vanaf Gran Canaria, waaronder een chartervlucht naar Tromsø (Noorwegen), en waarvan de passagiers door de reisorganisatie die de reis had gecontracteerd, zijn omgeboekt op een vliegtuig van de Thomas Cook vloot.
Driftig op zoek naar vluchten bij andere luchtvaartmaatschappijen.
De Canarische Regering heeft in een communiqué uitgelegd, dat men sinds vrijdagavond 27 januari 2012 in contact staat met het Directoraat-generaal voor de Burgerluchtvaart en Aena en, dat men afspraken met andere luchtvaartmaatschappijen maakt, om ervoor te zorgen,dat de benadeelde passagiers naar hun bestemming kunnen vliegen.
Bovendien heeft AENA Canarias een kantoor met personeel van Spanair op alle luchthavens geopend, om passagiers om te boeken.
De president van het Eilandbestuur van Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna, heeft op zaterdag 28 januari 2012 laten weten, dat Spanair door deze beslissing van sluiting de leemte achterlaat, welke zal moeten worden opgevuld door andere luchtvaartmaatschappijen en, dat hij het verlies aan arbeidsplaatsen betreurt, evenals de onzekerheid die is gecreëerd door de wijze waarop Spanair uit de lucht is gegaan.
Spanair lijdt zware verliezen en heeft een hoge schuld. Qatar Airways heeft overwogen een belang te nemen, maar onderhandelingen daarover zijn op vrijdag 27 januari 2012 stukgelopen.
Spanair vliegt niet meer
Surseance van betaling aangevraagd en tuchtproces geopend
MADRID – zaterdag 28 januari 2012 - De laatste Spanair vlucht is op vrijdagavond 27 januari 2012 om 22:00 uur geland en daarmee heeft de luchtvaartmaatschappij een eind gemaakt aan haar operaties, waarbij men duizenden passagiers aan de grond laat staan en het personeel op straat. Tot verbijstering van passagiers en personeel is de luchtvaartmaatschappij Spanair op vrijdag avond 27 januari 2012 lamgelegd.
Spanair, heeft op vrijdag 27 januari 2012 besloten, om uitstel van betaling aan te vragen bij de Rechtbank. Men had voor dit weekeinde 382 vluchten gepland staan op de Spaanse luchthavens, waarvan er 162 geprogrammeerd stonden voor vandaag, zaterdag 28 januari en 220 voor morgen zondag 29 januari 2012, aldus de gegevens die verstrekt zijn door Aena.
Klachten, bij een loket van Spanair.
Het grootste aantal vluchten stond geprogrammeerd op de luchthavens van Barcelona en Madrid; 57 op de luchthavens van El Prat en 35 op die van Barajas.
De Spaanse Regering heeft een tuchtproces geopend tegen Spanair vanwege de abrupte annulering van haar vluchten, dit kan een boete betekenen van 9 miljoen euro, temidden van een regen aan klachten van verbijsterde passagiers die aan de grond zijn gebleven, omdat men hen voor meer in rekening heeft gebracht, dan waarvoor was geadverteerd.
De minister van Fomento (Ontwikkeling), Ana Pastor, heeft Spanair op zaterdag 28 januari 2012 laten weten, dat men een tuchtproces heeft geopend tegen de onderneming, haar bestuurders en beheerders.
Spanair heeft twee overtredingen begaan die als “zeer ernstig” worden beschouwd en, die ieder bestraft kunnen worden met een boete van 4,9 miljoen euro; bovendien kan de vergunning worden ingetrokken, zo heeft de minister laten weten tijdens een persconferentie in Madrid.
Gevraagd naar de verantwoordelijkheid van de Generalitat de Cataluña (Catalaanse Regering) in de crisis met Spanair, heeft Pastor opgemerkt, “dat deze instantie op elk moment met de maatschappij is opgetrokken en er de schouders onder heeft gezet, bij een probleem wat hen niet te verwijten valt.”
Spanair heeft aangegeven, dat dit weekeinde 22.733 passagiers zijn getroffen door het stilleggen van haar activiteiten.
Op de luchthaven van El Prat heeft men in de interne hal van Terminal-1 de omboekingen gerealiseerd, waarbij zich geen chaos heeft voorgedaan en er ook geen lange rijen wachtenden stonden, de passagiers hebben hun woede geuit over de problemen die zijn ontstaan, nadat Spanair op vrijdagavond 27 januari 2012 besloten heeft, tot onmiddellijke stopzetting van haar activiteiten.
Journalisten merken op, dat de annulering van de vluchten niet voor grote verrassingen heeft gezorgd bij passagiers, die vandaag proberen alternatieven te vinden voor hun uitgestelde vluchten.
Spanair heeft een akkoord bereikt met Vueling, Iberia en Air Europa, dat haar klanten tot 3 februari 2012 kunnen vliegen tegen een speciaal tarief, ofwel een “reddingstarief” van €60,= voor binnenlandse vluchten en naar de Balearen; €90,= naar Canarias en €100,= naar internationale bestemmingen, waar dan de luchthavenbelasting nog bij komt.
Na 3 februari 2012 zal Spanair het geld van de verkochte tickets moeten terugbetalen aan de getroffenen die uitgesproken klachten indienen.
Wat dit laatste betreft, hebben de getroffenen door het stoppen van de activiteiten van Spanair, tot 11 uur op zaterdagochtend via Aena in totaal 105 klachten ingediend op de luchthaven van Barcelona tegen de luchtvaartmaatschappij en heeft het Catalaanse kantoor van de Consumentbond 65 klachten te verwerken gekregen.
Verontwaardiging bij de passagiers
Veel passagiers hebben geklaagd, omdat ze zijn overgeboekt op vluchten van andere maatschappijen.
Zo ook Lucía, die op zaterdag met een vriendin naar Kopenhagen zou vliegen en die aan de pers heeft laten weten, geen ticket te hebben, om rechtstreeks naar de Deense hoofdstad te kunnen vliegen.
“Men heeft mij gezegd te zullen kijken naar een andere maatschappij, maar men verlangt ruim €500,= voor de heenreis,” legt zij uit; waarop dit stel vriendinnen besloten heeft, om naar huis terug te keren.
De spelers van de hockeyclub van Sant Cugat del Vallès hebben ook te maken met dit probleem. Hun trainer laat weten, dat ze naar Vigo zouden gaan en, "dat men hen alleen maar heeft aangeboden, ruim €400,= te betalen, om met Iberia te kunnen vliegen, met een overstap in Madrid en van daaruit naar Santiago de Compostella."
Het team, dat alleen de reis vergoed krijgt van Barcelona naar Madrid, heeft besloten, om met een busje de reis aan te vangen.
Op de luchthaven van Palma zoekt een jongeman naar een ticket voor een vlucht naar Barcelona, “je moet het zelf maar zien uit te zoeken. Men heeft ons een informatiebrief gegeven waarim men ons de tarieven van andere luchtvaartmaatschappijen meedeelt, maar ze geven de luchthavenbelastingen er niet bij. Ik heb al negen of tien keer geprobeerd te bellen met Spanair, maar ze nemen de telefoon niet op,” zo klaagt hij.
De werknemers van Spanair op de luchthaven Madrid-Barajas zijn begonnen met het verwijderen van de aankondigingsborden bij incheckbalies van de maatschappij, terwijl de door de geannuleerde vluchten getroffen passagiers blijven proberen, om nieuwe vluchten te bemachtigen.
De consumentenbonden hebben eensgezind hun kritiek geuit op de wijze waarop Spanair haar vluchten heeft opgeschort, door de passagiers weerloos achter te laten en zij roepen op, om schadevergoeding te eisen.