site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

mapa-canarias2-17.jpg


Canarische havens:
Tussen de illusie, de tegenstelling,
en het eeuwige wacht
en

CANARISCHE EILANDEN - maandag 21 januari 2019 - Sommige duurden 306 jaar, maar ze zijn al realiteit (gedeeltelijk); anderen pleitten al lang geleden, en met consensus, een verbetering; er zijn bijna hersenschimmen, en anderen lokken kritiek uit. Kom voorbij en leg aan.

Al vele jaren beweert het, en hoewel het geen invloed heeft op het maritieme domein van de werken, omvat het nieuwe Estatuto de autonomía canario (Statuut van de Canarische autonomie) de bevoegdheden in de territoriale wateren, en wordt het de enige regio die dit kan bereiken. Bovendien heeft de 75% korting op tickets sinds de zomer van 2017 het reisverkeer over zee gestimuleerd en in feite bereikte het in 2018 het record van 5,5 miljoen passagiers tussen eilandhavens en de trend lijkt nog steeds opwaarts te zijn.
1547966970465k.jpg
          Canarische havens: Tussen de illusie, de controverse, en het eeuwige wachten.
Deze vergelijkingen ondervinden echter enkele onverwachte situaties in verschillende van deze faciliteiten, met hervormingen die niet aankomen, nieuwe en gewenste havens die nog steeds voorstelbaar lijken, of uitbreiding of creatieprojecten die, zoals in zoveel andere kwesties, overtuigd zijn van hun dringende behoefte aan degenen die waarschuwen voor nieuwe voorbeelden van irrationele, contraproductieve,  en bijna suïcidale ontwikkeling. Hieraan zijn nu de twijfels toegevoegd met het gas en de havens van Granadilla, en Arinaga. Kortom, een gevarieerd en complex panorama dat we in deze lijnen bekijken tussen illusies, controverses met een andere toon,  en meer dan eeuwige verwachtingen.

Agaete
Het is altijd gebeurd, min of meer intens, maar in de huidige regionale legislatuur hebben de debatten (sommige harde en zuur) - gevolgd door de slechte staat van een deel van de bevoegdheden van de haven van de Gemeenschap - nog te slapen oneerlijke projecten, en nieuwe werken dromen en infrastructuren die geen duidelijke consensus hebben. Ongetwijfeld is de palm van de laatstgenoemde, neemt de uitbreiding van de haven van Agaete (ten Noordwesten van Gran Canaria).
Daarnaast  bleek de laatste volledige parlementaire zitting, en zoals blijkt uit de groeiende populaire en institutionele oppositie van het Cabildo (Eilandbestuur), met groepen die zijn veranderd in een fervent afwijzing, omdat de PSOE, (verwacht 44 miljoen euro  en 40 maanden werk), verre is  van detente, hoewel de Canarische Regering essentiële werken acht en is ervan overtuigd dat men begint in ongeveer drie maanden. Dit is wat algemeen directeur Manuel Ortega van Portos (Havens) opmerkt, die benadrukt dat vissers het eens zijn met de nieuwe grote haven, zodat een high-end veerboot goed kan aanmeren,  omdat ze bescherming zullen krijgen in hun vernieuwde haven, die aansluit voor de sport en handel.
Hoewel het Ministerie benadrukt dat de vraag te hoog is (steeg van 2017 tot 2018 met 17%, tot 1,3 miljoen passagiers), en noemt het protest ‘gepolitiseerd’ en gebaseerd op ‘verkeerde informatie’, het platform tegen (de links PSOE, NC, Podemos...) spreekt van aberratie en is zeker om het te stoppen in de rechtbank.

Corralejo
Andere havens die meer hebben verlaten in de plenaire debatten en commissievergaderingen sinds 2015 is die  van Corralejo, ten Noorden van Fuerteventura. De oppositie, met inbegrip van ASG en vooral de PP, maar ook PSOE, NC en Podemos (altijd met meer nadruk op duurzaamheid), hebben de staat van deze apparatuur, zijn duidelijke mislukking bekritiseerd ondanks het feit dat een van de gebieden met de grootste stromen door de verbindingen met het Zuiden van Lanzarote en de traagheid van de verbeteringen.
Canarias biedt havens uit te breiden naar drie grote ligplaatsen tegemoet te komen, en het synchroniseren van de veerboten, maar dit wordt gekoppeld aan de hervorming die loopt van 2017 in de nabijgelegen haven van Playa Blanca (Yaiza, Lanzarote).
Daarnaast is het de bedoeling om 150 andere kleine ligplaatsen met een hervorming die Ortega presenteerde als veilig in 2019, waarvan het 15 miljoen euro zal hebben en zal eindigen in 2022.
Echter hebben de oppositie een van de duidelijke opschorting en in afwachting de Canarische Regering, verder dan de huidige (hoewel insulaire) controverse met bezoeken van deze hagen naar het eiland Lobos.

Playa Blanca
Het was een van de meest gevraagde en bekritiseerde werken in de eerste helft van het mandaat, vooral door Gladys Acuña (NC, toen burgemeester van Yaiza, ten Zuiden van Lanzarote).
Ortega herinnert zich, dat de competitie voor de uitbreiding en exploitatie (39 miljoen euro) verlaten was en dat ze er uiteindelijk voor koos om alleen de twee nieuwe ligplaatsen (er zullen er vier zijn) in te dienen voor 15 miljoen euro.
Het begin van deze gedeeltelijke hervorming versoepelde enigszins de eisen, hoewel ze doorgaan met het ritme, de reikwijdte, en de kenmerken van sommige van de acties.
Vandaag de dag, en gezien de enorme passagiersstroom met Corralejo, wordt de conclusie van deze werken verwacht (gepland voor 2021), maar voltooi dan de aanhang, aangezien het een van de wandelgangen is langs de zee van de eilanden meer gebruikt en er is behoefte aan infrastructuren op hetzelfde niveau.

Órzola
De kritiek is veel zachter in het geval van de kleine pier die leidt naar het paradijs van La Graciosa vanuit het Noorden van Teguise (Lanzarote). Ortega benadrukt in feite de tevredenheid van de vissers, en dat er 70 ligplaatsen zijn voor gemiddeld 50 boten.
Natuurlijk is er een nieuwe oprit gepland voor €600.000,= in Caleta de Sebo (La Graciosa), en hoewel men de organisatie wil verbeteren, is de manoeuvreerruimte schaars, gezien de hoge bescherming van het eiland vanuit de EU.

Gran Tarajal
In contrast, en in toenemende mate, zijn de debatten ontstoken over de toestand van de haven van Gran Tarajal (Tuineje, Fuerteventura). Omdat, als gevolg van een storm, op 28 februari 2018 een binnenschip zonk, met het daaruit voortvloeiende risico op mogelijke verontreiniging, evenals manoeuvreproblemen bij een cruise (op 3 december), waarvan de lengte een derde groter was dat de hoofdhaven (moest worden gesleept om te vertrekken), alle partijen zich hebben gekeerd om de status van dit deze haven en regionale actie te censureren. Ortega hoopt van zijn kant, dat de binnenste haven kan worden beschermd, waar grote jachten en zeilboten aanmeren en in een tweede fase de hoofd arm uitbreiden, die open is naar het Zuiden en manoeuvres bemoeilijkt. Hij waarschuwt echter, dat de EU maximale milieubescherming toepast op dit gebied, wat de marges kan beperken. Momenteel is het project ontworpen.

Morro Jable
Een andere van de gangen die het meest wordt gebruikt op de Canarische eilanden is die tussen Las Palmas en Morro Jable (Pájara, ten zuiden van Fuerteventura).
In dit geval is de haven van Majorero in goede omstandigheden, hoewel een miljoen euro wordt overwogen om de barrières te verbeteren, of uit te breiden.

Los Cristianos       
In de provincie Tenerife is de focus van kritiek op tekortkomingen, of problemen, grotendeels gericht geweest op de situatie van de haven van Los Cristianos (Arona, Tenerife), die leidt naar La Palma, La Gomera, en El Hierro. Het is geweldig gebruik, de wachtrijen van tremebunda die optreden in spitsuren of -datums, die bijna de belangrijkste stedelijke kern verlaten, en de problemen van de ruimte, het samenvallen van tijdlijnen (vele malen zijn achtergelaten op geladen landtrucks).
Hoewel de debatten in het Parlement zijn toegenomen, is het een competentie van de Staat, die volgens Ortega naar de Gemeenschap moet gaan, vooral als de bijlage, die van Fonsalía, deze doet en beheert eindelijk het Ministerie van Ontwikkeling. Ondertussen, en hoewel het Cabildo (Eilandbestuur) en de  Gemeenteraad op zoek zijn naar oplossingen voor de ineenstorting, hebben passagiers (veel van deze toeristen) nog steeds te kampen met situaties en kleine stichtelijke afdrukken op sommige toeristeneilanden

Fonsalía
Hoewel er milieu groepen en partijen zijn die hun behoefte betwijfelen, of ontkennen, (zoals zij die liever uit te breiden en de hervorming van de Los Cristianos), is de haven van Fonsalia (Guia de Isora, Tenerife) een van de voorbeelden van de uitstekende infrastructuur, met de meeste van partijen in het voordeel, die lijken te slapen in de slaap van de rechtvaardigen (of onrechtvaardig, zoals gezien).
Ortega herinnerd eraan,  dat werd besloten om de Gemeenschap geschieden, dat een basis voor toegekend voorontwerp werd ontwikkeld, maar op het detacheren van maritiem aards domein (genomen grondwettelijk), werd vertraagd drie jaar en dan, "Costas heeft ons meer documentatie gevraagd."
Al jaren heeft de burgemeester van Guide, Pedro Martin (PSOE), kritiek op de Centrale Regering van de PP aan het regionale project verlammen en niet om het te claimen als, in zijn ogen, zou moeten.
Nu is de regionale voormalige minister het gebied en de president van de Havenstaat Havens  van censuur, Rajoy, Ornella Chacón gelooft Fomento,  moet de vaardigheden terug krijgen en lopen, maar weet niet wanneer;  €210,= miljoen, een grote dam, vijf gebieden van afmeren met 700 ligplaatsen in de recreatieve haven wachten, maar niet zonder, veiligere en meer omstreden omstandigheden. Voor Ortega was de interesse van Costas voor PP of PSOE hetzelfde.

Puerto de la Cruz
Net als die van Fonsalía is het een van de nog hangende onderwerpen, hoewel deze veel bloediger is vanwege het historische, toeristische, en ook havenbelang in het verleden van wat nog steeds de economische motor van het Noorden van Tenerife is.
De aankondigingen, de gepresenteerde projecten, de veranderingen, de gefrustreerde intenties, de eeuwige vertragingen, de vergelijking met Garachico en andere zaken hebben velen ontmoedigd en aangemoedigd, maar toch beweegt een steen niet.
Ortega benadrukt dat dit het grootste project is en hij is het eens met de beslissing van hert Cabildo (Eilandbestuur) om het maritieme deel (6-jaarstermijn en optie van cruises en grote zeilboten) voor de aardse vaart te maken, zodat het op dat moment kan worden gedeblokkeerd. Echter, "Costas twijfelt nu of deze deze (van 3 jaar) zal geven".

Garachico
Na de historische vernietiging van de oude haven door de uitbarsting van de Trevejo vulkaan (1706), zag Garachico zijn pracht en spel teruglopen en begon een nieuwe haven te eisen.
Drie eeuwen later, ook na vele worstelingen en inbreuken en zonder verbinding met La Palma, werd de droom in 2012 ingewijd, maar de rug was in behandeling, waarmee het de lokale dynamiek wilde versterken die, ja, velen nog steeds in twijfel trekken, hoewel het een van de meest bezochte gemeenten is.
Ortega daarentegen wijst erop, “ dat er een bezetting van 85% van de ligplaatsen en 100% in de zomer is".
Bovendien, en nadat de wedstrijd is verlaten, is er nu een aanbieding van een bedrijf voor vijf miljoen euro  om een winkelcentrum en parkeerplaatsen te creëren, die werken zullen naar verwachting in 2019 beginnen.

Tazacorte
Een ander klassiek debat in dit mandaat over de ontwikkeling of de vereenvoudiging van de infrastructuur heeft plaatsgevonden met de haven van Tazacorte (La Palma).
Het gemeenteraadslid van het gebied, Pablo Rodríguez, pochte op de komst van een cruiseschip, maar links mist de kosten (50 miljoen) in onderbenutte uitrusting en de effecten ervan.
Verre van dat, Ortega detecteert in dit geval een ander bedwelmd en "ongeïnformeerd" politiek gebruik, gelooft de haven en de uitbreiding "zeer noodzakelijk" en benadrukt de acties om bijvoorbeeld de waterzuivering tegen 2019 te verbeteren, een zeilschool te hebben of met geschikte voorzieningen voor vissers.

Valle Gran Rey
Weg van parlementaire controverses, is wat in dit mandaat met deze haven van Gomero is gebeurd, een opleving met het herstel van de lijnen van Fred Olsen en Armas die naar San Sebastián leiden.
Het succes is onmiskenbaar, en Ortega legt de nadruk in feite op het verbeteren, of uitbreiden, van aanvullende diensten, zoals het station ("dat kleinei is gebleven"), of ruimte voor autoverhuurbedrijven.

Playa Santiago
De kleine haven in dit toeristische gebied van Alajeró (La Gomera) heeft ook geprofiteerd van deze lijnen tussen Valle Gran Rey en La Villa, hoewel de Canarische Regering  van plan is om het havengebied van Fred Olsen te verbeteren en uit te breiden.

La Restinga
De haven van het beroemde Zuidpunt van El Hierro (in El Pinar) is ruim, hoewel verwacht wordt dat het zijn gezondheid met €500.000,= zal verbeteren.

Het kruispunt van gas in Arinaga Granadilla
Ortega benadrukt niet alleen het groeiende succes met het aantal passagiers in de havens van de Canarische Eilanden, maar ook de opwaartse evolutie van de investering.
In feite, merkt hij op dat, in vergelijking met "drie of vijf miljoen euri voor geïnvesteerd," tussen 2018 en 2020 zal worden besteed, ongeveer 400, met 40 direct.
Hoewel die eigendom zijn van de Staat (met multi miljoen euro financiering uit verschillende overheden), een andere belangrijke twijfels, controverses en bijna kruispunt in deze zittingsperiode, is het heden en toekomst van de industriële haven van Arinaga (Gran Canaria) en Granadilla geweest.
Ontstaan ​​en grotendeels gerechtvaardigd door de komst van gas (stadsgas en niet alleen op te laden voor boten), na verloop van tijd, de enorme ontwikkeling van schone energie en de veranderingen in de perceptie van sommige partijen (als de PSOE), het gevoel dat het te laat is, en dat deze enorme faciliteiten onderbenut kunnen blijven, en eens met degenen die ze hard vanaf het begin afgewezen hebben versterkt.
De Regering is echter, en net als de PP (ASG valt op dit geval), eens dat gas  blijft als energiebron, en essentiële  olie in overgang aandringen om te gaan verlaten, De blokkade van belangrijke overheden, zoals het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, laat echter de toekomst in de lucht, althans op dat eiland.
Ook de aanwezigheid van grote schepen, veel kleiner dan aangekondigd voor deze data, versterkt de critici, die vrezen dat ze in de basis dienen om olieplatforms te repareren. Ja, stemmen voor, zijn gekomen van  de president van de Tenerife Autoridad Portuaria en lid van de PSC, Anatael Pedro Meneses, die roept, u profiteert van veel meer te vervoeren goederen nu naar het Zuiden via snelwegen.
000logo-kopie-188.jpg

 


De haven van Tenerife  ontvangt als eerste
de ecologische rondvaart boot  ‘AidaNova’
 met de eerste halte op de inwijding reis

SANTA CRUZ DE TENERIFE - woensdag 19 december 2018 -  De haven van Santa Cruz de Tenerife heeft de  rondvaartboot AidaNova ontvangen, een ecologisch vaartuig aangedreven door Gas Natural Licuado (GNL) (Vloeibaar Natuurlijk Gas)  dat op het eiland aankomt op een eerste nationale schaal en een inauguratiereis. Het schip is al gedokt in de uitlijning van Muelle de Ribera die overeenkomt met de rondvaarthaven, die op woensdag  19 december 2018 de officiële overdracht van zijn concessie zal bieden aan Carnival Lines, de belangrijkste ronmdvaartgroep ter wereld.

De AidaNova is gebouwd op de Meyer Werft, in Duitsland, en vaart onder een Italiaanse vlag onder het bevel van kapitein Boris Becker. De afmetingen omvatten een lengte van 337 meter, de breedte van 42 metert,  en een bruto register van 183.200 ton.
1545146684441c-1.jpg
Voordat het schip aankwam op Tenerife, landde het in Lissabon, waar 582 kruisvaarders  aan boord gingen, een cijfer dat op woensdag 19 december 2018  wordt overschreden. Twee rondvaartpassagiers stappen aan boord van de haven van Santa Cruz, die een reis begint die hen naar Puerto del Rosario zal brengen. Arrecife, Las Palmas de Gran Canaria, en Funchal, en keren terug naar de haven van Tenerife.

Op deze manier zal het elke zeven dagen in Santa Cruz aankomen tot 10 april  2019  en in het seizoen 2018-2019 in totaal zestien tussenlandingen registreren. Bij elk bezoek aan Tenerife is een verplaatsing gepland van 2.200 rondvaartpassagiers op doorreis en 1.800 in de basishaven, zodat ze aan boord gaan van 900 en van hetzelfde aantal landen, wat zich vertaalt in een totaal van 4.000 rondvaartpassagiers per tussenstop.

De president van Puertos de Tenerife, Pedro Suarez, heeft gezegd, “dat de haven van de hoofdstad degene zal zijn die Santa Cruz de Tenerife zal omzetten in de toeristische hoofdstad van de Canarische Eilanden en daarom ook een van de hoofdrolspelers zal zijn in de promotie van der  economische ontwikkeling van Santa Cruz."
000logo-kopie-69.jpg


De haven van Tenerife neemt
zijn nieuwe aanlegplaats in gebruik
voor de grootste rondvaartgroep ter wereld

SANTA CRUZ DE TENERIFE – donderdag 13 december 2018 - De Autoridad Portuaria (het Havenbedrijf) van Santa Cruz de Tenerife heeft op woensdag 19 december 2018 haar nieuwe aanlegplaats in gebruik genomen, voor rondvaartschepen van de Carnival-groep, de grootste ter wereld. Op deze manier zorgt de haven van Tenerife voor drie decennia van intense activiteit, die de deur opent naar Santa Cruz om de toeristische hoofdstad van de Canarische Eilanden te worden.

AidaNova, is ook een mijlpaal in de geschiedenis van de haven van Tenerife, door de komst van de nieuwe klasse van ecologische rondvaarten te bevorderen die worden aangedreven door vloeibaar aardgas, wat ook de eerste keer is dat een dergelijk schip op de Canarische Eilanden opereert. Het schip is op woensdag 12 december 2018 afgeleverd aan Aida Cruises op de werf van Meyer Werft.
1544721498931k-1.jpg
De faciliteiten die afhankelijk zijn van het Havenbedrijf van Santa Cruz de Tenerife, sluiten het jaar 2018 af met bijna een miljoen rondvaartpassagiers, met meer dan 600.000 passagiers die de haven van Tenerife passeren.

Carnival Corporation & plc is het grootste vrijetijdsbedrijf ter wereld en een van de sterkste in de rondvaart- en vakantiesector, met maximaal negen van de belangrijkste cruisemaatschappijen ter wereld. Met activiteiten in Noord-Amerika, Australië, Europa ,en Azië, biedt het diensten aan:
- Carnival,
- Princess Cruises,
- Holland America Line,
- Seabourn,
- P & O Cruises (Australië),
- Costa Cruises,
- AIDA Cruises,
- P & O Cruises (Verenigd Koninkrijk)
en aan Cunard Carnival Corporation & plc dat is genoteerd aan de beurzen van New York en Londen.
000logo-kopie-38.jpg


De eigenaren van Cunard
plaatsen op Tenerife 24 miljoen euro

De havens op de Canarische eilanden, is de belangrijkste bases
van de toonaangevende Europese cruisemaatschappij

TENERIFE -  woensdag 5 december 2018 - De president van Puertos de Tenerife, Pedro Suárez, bevestigde op dinsdag 4 december 2018 dat Carnival Corporation het cruisestation van de haven van Santa Cruz de Tenerife zal exploiteren.

De terminal, ingehuldigd in 2016, biedt passagiers de modernste diensten en capaciteit om ecologische cruises van de laatste generatie te ontvangen, aangedreven door Liquefied Natural Gas, de schoonste fossiele brandstof ter wereld.
DYBfij-BW4AE-TYsG-kVEH--620x349abc-1.jpg
De schepen van Carnival Corporation genereren 24 miljoen euro in de haven en in de stad Santa Cruz de Tenerife, zes miljoen meer dan in 2017, "waarmee we hopen om Tenerife te blijven delen met de passagiers die via deze terminal komen cruisen," zegt Pedro Suárez.

Deze maand december 2018 ontvangt de terminal AIDAnova, van het Duitse bedrijf AIDA Cruises, op zijn eerste reis als eerste cruise aangedreven door LNG. Op deze manier zal de haven van Santa Cruz de Tenerife de eerste op de Canarische Eilanden zijn die de nieuwe klasse van ecologische cruises ontvangt van de nieuwste generatie Carnival Corporation, aangedreven door LNG.

Carnival Corporation heeft 70 schepen in haar vloot uitgerust met dit systeem, wat de luchtemissies aanzienlijk verbetert. Tot nu toe zijn in 2018 zeven scheepvaartmaatschappijen van Carnival Corporation aangelegd op Tenerife: Aida Cruises, Costa Cruises, Cunard, Holland America Line, Princess Cruises, Seabourn,  en P&O Cruises.
Carnival Corporation verwacht in 2018 meer dan 300.000 passagiers te bereiken voor de helft van alle bezoeken met cruiseschepen - met 130 tussenstops van 31 schepen van de verschillende scheepvaartmaatschappijen van het bedrijf.
000logo-1062.jpg


Video:
Wat men weet
van een aanvaring van een hoge snelheid rondvaart op donderdag 8 november 2018 in Las Palmas

GRAN CANARIA - donderdag 8 november 2018 - Het is met een half verzonken container verlaten in de buurt van de haven van Las Palmas. Drie gewonden zijn gered door Salvamento Marítimo

 Zee redding
De president van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, heeft zijn bezorgdheid geuit over het evenement. De getroffenen worden al behandeld in een hospice-centrum in de hoofdstad van Gran Canaria.
islas-canarias-armas1-kmGH--380x285abc.jpg
                                              VIDEO: https://youtu.be/6MBqP1KDaqs
Drf7cFeX0AErv6y.jpg

Het is een aanvaring waarbij  drie mensen in het water zijn gevallen, volgens de gegevens van Salvamento Marítimo.

Het ongeluk is geregistreerd op donderdagmiddag  8 november 2018 toen het Armas-schip van Las Palmas naar Santa Cruz de Tenerife ging. De bemanning hoorde een geluid. Drie mensen waren toen in het water. Met de steun van eenheden van de Salvamento Marítimo zoals de Helimer Helicopter 202, werd het noodmechanisme opgericht.
000logo-816.jpg


Aankomst van een kruisvaartschip (jacht)
in de haven die nooit deze barcos (schepen) heeft

TAZACORTE - zaterdag 6  oktober 2018 - 16 jaar na het eerste en enige cruiseschip dat was afgemeerd in de haven van Tazacorte, hebben regionale en gemeentelijke autoriteiten op donderdag 4 oktober 2018, met muziek en goedgekeurde stalletjes, de aankomst ontvangen van het kruisvaartschip ‘MS Island Sky’, van ongeveer 90 meter lang.

Muzikale sfeer, een podium voor de uitvoering van een zanger, geschikte posities in de haven voor de verkoop van producten, twee regionale raadsleden, een vice-raadslid, drie burgemeesters, twee figuren van de traditionele Caballos Fufos (Fufos-paarden), televisiecamera's, journalisten, nieuwsgierigen... de president van het Cabildo (Eilandbestuur) van La Palma, Anselmo Pestana, ‘had de voorkeur’ om gelijk ter plaatse te zijn, alsof hij wist (of dacht) dat dit niet zozeer was...
1538717447152k-1.jpg
                
Een kruisvaartschip (jacht) komt aan in de haven die nooit deze schepen heeft.
De aankomst in de haven van Tazacorte van de ‘MS Island Sky’, een kruisvaartschip van klein formaat dat kan doorgaan voor een jacht, nauwelijks 90 meter lang, dat het meest opzichtige is van de plaats genaamd tonijnvisserij, althans gedeeltelijk een van de meesterwerken van de grote regisseur Luis García Berlanga: ‘Welcome, Mister Marshall’, uit de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Het kleine stadje Villar del Río wilde ook indruk maken op de bezoekers, terwijl de geschiedenis van de Spaanse bioscoop de uitdrukking "als uw burgemeester, verzeker ik  u dat om dit te betalen, zelfs geen cent, de publieke schatkist heeft verlaten, want in de koffers is er  nooit een cent geweest. “ Het was, kort samengevat, iets vergelijkbaars. Hoewel, natuurlijk niet zo ‘beest’.

En het is dat de Bagañete-kade geschiedenis heeft. Zestien jaar geleden werd er al snel gezegd dat een andere boot met toeristen niet aan de kade aanmeerde. Bij die gelegenheid was het de ‘Kristina Regina’ en de spullen leken erg op elkaar, met de aankondiging van nieuwe schepen die tot donderdag 4 oktober 2018  niet in de haven kwamen. Nu lijkt het erop dat de schalen worden herhaald. De ene staat gepland voor volgende week en de andere is binnen een maand. Bovendien probeerde de vicepresident en minister van Openbare Werken en Transport van de Canarische Regering, Pablo Rodríguez, steeds weer om ervoor te zorgen dat deze bezoeken in 2019 jaar, "met een zeer interessant aantal zullen vermenigvuldigen". Hij heeft niet duidelijk gemaakt in welke mate die toename zal optreden, maar hij heeft wel gezegd, dat het schepen van hetzelfde bedrijf zullen zijn en hij heeft gezegd , “dat de haven eindelijk leven heeft". Hij is optimistisch.

Rodriguez, die commercieel verkeer aan deze kade niet uitsluit - in een toekomst zo ver weg dat het moeilijk voorstelbaar is (hij zei het niet) - is van mening, “ dat kruisvaartschip-toerisme, ook voor Tazacorte, een element van zeer belangrijke economische en sociale heropleving zal zijn.”  Het ging verder dan alles samen te vatten in een opsommingsteken, "vandaag zijn we gelukkig en is het een feestdag".

Dan is er wat de bezoeker is bij de uitgang van de haven. Het stedelijk gebied is hoger. Pateo, guagua, een taxi... Lager, dat hoort bij het juiste ding, voor een paar dozijn kruisvaartschip-passagiers is het misschien genoeg: Een wandeling over de boulevard, langs terrassen en strand. Dat. Maar om verder te gaan, om een bezoek te brengen aan een grotere categorie die de toerist vangt, moeten ruimtes zoals het pakhuis van Yanes, of de zone van verlaten zwembaden ontegenzeggelijk verdwijnen en inzetten op infrastructuren die de aantrekkelijkheid vergroten. Uiteraard biedt de huidige kade geen opties voor schepen met een grotere diepgang.
000logo-499.jpg


Wist u dat er al in 1520
een wekelijks schip was tussen
het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) en Canarias?

Op Gran Canaria of in La Gomera werden graan, wijn, geiten, koeien, kippen en voedsel, geconserveerd in jam, of siroop, geladen. op Tenerife, naast eten en drinken, hout om schepen op de bestemming te repareren

De zeeverbindingen tussen het Peninsula (Schiereiland = het vasteland van Spanje) en de Canarische Eilanden zijn zo regelmatig dat Fred Olsen vanaf november het bedrijf van vervoer van passagiers van Trasmediterránea en FRS treedt.   Dat is: Drie vervoerders voor zowel vracht als passagiers

CANARISCHE  EILANDEN - vrijdag 14 september 2018 - Regelmatige diensten zijn echter niet nieuw. Ze dateert van 1511, hoewel op regelmatige basis sinds 1520. Dit handelsverkeer werd gegenereerd omdat er een echte order van 1511 was die de schepen die naar Amerika gingen toestond om te kopen op Gran Canaria, of La Gomera.

En het is dat de Canarische kustgebieden de laatste Castiliaanse havens waren voordat ze de Atlantische Oceaan overstaken. Stoppen op de eilanden was de sleutel tot het kopen van producten en zelfs het verkopen van kaartjes voor de Nieuwe Wereld. In 2018 zijn de verbindingen Cádiz en Huelva.

De eerste "zakelijke toeristen" van de Canarische Eilanden naar Amerika betaalden voor transport inclusief eten in de prijs inbegrepen.
buque-islas-canarias-kTBF--620x349abc.jpg
Op 25 juli van het jaar 1511 beval koning Ferdinand: "Voorzie alle schepen die naar Hispaniola gaan en laadt vee, kaas en suiker in Canaria."

Volgens Mariano Gambín, professor Geschiedenis en lid van het Instituto de Estudios Canarios (Instituut voor Canarische Studies) op Tenerife, vervoerden ze eigenlijk ‘andere dingen"’, zoals "granen, wijn, conserven, schapen, geiten, koeien, kippen, varkens, vissen, en voedsel geconserveerd in jam of siroop.”

In 1515, bijvoorbeeld, stopte Díaz de Solís op Tenerife om kwaliteits-dennenhout te krijgen om schepen op bestemming te repareren.

De eerste ‘zakelijke toeristen’
Gambín benadrukt dat deze aanwezigheid ook bij terugkomst werd veroorzaakt. "De frequentie van verbinding van de Canarische eilanden met het Spaanse Castilla was behoorlijk hoog." In 1520 was er bijvoorbeeld om de acht, of tien dagen een schip.

"Deze kennis van de reis werd zodanig beïnvloed dat praktisch alle vloten die naar Indië gingen, tussenlandingen maakten op sommige eilanden van de Archipel."

De eerste burgerpassagiers die vanaf de Canarische Eilanden de Atlantische Oceaan overstaken, begonnen dat in die jaren ook te doen. Diego Rodríguez, die meester was van het schip Santo Antonio, accepteerde twee Canarische passagiers naar Santo Domingo voor zeven gouden Castilianen. Deze eerste ‘zakelijke toeristen’ van de Canarische Eilanden naar Amerika hadden recht op drank- en voedselreis inbegrepen in de prijs. Het stroompje van reizigers was constant en aangezien ze niet in Sevilla waren geregistreerd, zijn er nauwelijks gegevens over de volkstelling van dit externe vervoer.
000logo-294.jpg


De aankoop van Trasmediterránea door Armas versnelt allianties in de maritieme sector

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 11 september 2018 -Fred Olsen en Baleària zijn het eens over een commerciële overeenkomst met hoge snelheid vracht- en passagiersschepen voor routes Canarias-Península (Schiereiland = het vatseland van Spanje). Utor, president van Baleària: “Het is een kans voor de beide bedrijven

De eilanddivisie van Fred. Olsen en Baleària hebben op maandag 10 september 2018 bevestigd overeenstemming te hebben bereikt over het drie keer per week maken van producten voor de markt Península Canarias voor goederen en passagiers.

Dmuu-dqLX0A-AEpfr-kS9G--620x349abc.jpgDeze overeenkomst is de eerste die plaatsvindt in Spanje onder grote maritieme hogesnelheids-uitvoerders  na de aankoop van Trasmediterránea door Naviera Armas a Acciona (zie: https://www.abc.es/espana/canarias/abci-trasmediterranea-rumbo-canarias-naviera-armas-201805240346_noticia.html).   De CNMC dwong Armas om afstand te doen van de lijnen op de Canarische Eilanden en koos ervoor om deze over te dragen aan de Duitse FRS. Op 30 augustus 2018 meldde de persmedia dat Fred. Olsen probeerde in Noorwegen het faillissement van zijn offshore wind- en olieboren-divisie te voorkomen (zie:  https://www.abc.es/espana/canarias/abci-fred-olsen-intenta-evitar-quiebra-filial-energia-201808300141_noticia.html)

Dm-uyvIjXg-AAvkJT-kS9G--540x285abc.jpg                                                  Adolfo Utor en Andrés Marín.
trasme-acciona-armas-kcwG--1240x698abc.jpg
Markt
Vanaf november 2018, zullen Balearia en Fred. Olsen tot Cádiz en Huelva met  de Canarische Eilanden verbinden. Deze route wordt momenteel ook geëxploiteerd door de Duitse FRS op mandaat van de CNMC na de verkoop van Trasmediterránea aan Armas.

Er is een ondertekende overeenkomst waarover sinds deze zomer is onderhandeld tussen de leider van Fred. Olsen Express, Andrés Marín, en de president van Baleària, Adolfo Utor. De ondertekening is op maandag 10 september 2018 bekendgemaakt.

Het product dat beide bedrijven hebben gecreëerd, wordt ‘Canary Bridge Seaways’ genoemd en zal met twee schepen werken voor zowel passagiers  als voertuigen en voor vrachtvervoer. De overeenkomst tussen Fred. Olsen en Baleària omvatten de oprichting van een commercieel- en computerbeheer-platform.

De president van Baleària, Adolfo Utor, heeft op maandag 10 september 2018 in een verklaring gezegd, “dat het een kans voor de twee bedrijven is." Baleària opereert met vracht en doorvaart tussen de Balearen, Ceuta, en Melilla, met het Península. Het bestuurt lijnen in Marokko, Argeli, de Verenigde Staten en de Bahama's.

In 2017 vervoerde Baleària 3,7 miljoen passagiers en 5,6 miljoen lineaire meter vracht.
In 2017 vervoerde Fred. Olsen 3 miljoen passagiers en 1,5 miljoen lineaire meter vracht tussen de Canarische Eilanden, waar het bedrijf al 45 jaar actief is.
000logo-258.jpg


Het nieuwe ‘TrasmeArmas’,
Europees leider van de maritieme sector

Naviera Armas, de rederij  betaalt voor Trasmediterránea
387 miljoen euro

CANARISCHE EILANDEN - Día de Canarias., woensdag 30 mei 2018 -Naviera Armas wil het grootste Spaanse bedrijf worden, in aantal passagiers- en vrachtschepen, en een van de belangrijkste in Europa, na het akkoord dat is bereikt met Acciona om Trasmediterránea te verwerven. Deze week heeft men de CNMC-goedkeuring voor  de operatie ontvangen..

Acciona heeft de 92,7% die het in Trasmediterránea had, verkocht voor 260,4 miljoen aan Armas, wat de terugbetaling betekent  van de scheepvaartmaatschappij aan andere bedrijven in de bouw- en energiegroep voor 127,3 miljoen euro. Dat wil zeggen: 387 miljoen euro.
alvaro-ojeda-fontan-kJbF--540x285abc-1.jpg
     Álvaro Ojeda, financieel directeur van Armas, die  de aandelenkwesties heeft geleid.
Naviera Armas publiceerde meer dan een jaar geleden op de Dublin Stock Exchange, onder de coördinatie van Morgan Stanley en de ondersteuning van Citybank in Londen, met een bedrijfsschuld ten bedrage van 230 miljoen euro om haar activiteiten te versterken. Die aandelen uitgifte heeft een vervaldatum op 29 juli 2023.
Maanden later, in april 2017, voegde Armas nog eens 50 miljoen euro toe onder het estafette-stokje van Shearman & Sterling in Londen.

Trasmediterranea bevaart 32 routes. Het biedt ook logistieke diensten, expeditie- en kruisvaart beheer en heeft vijf haven-vestigingen. In 2017 vervoerde het 2,5 miljoen passagiers en 576.000 voertuigen.

Bevoegdheid
De commercieel directeur van Cargo Armas, Jaime Cabrera, heeft in oktober 2017 gezegd, “dat het een zeer belangrijke operatie is die kan veroorzaken dat we een bedrijf worden met meer dan 30 schepen, het grootste en meest moderne in Spanje en Europa." Cabrera benadrukte, dat het een ‘uiterst goede operatie’ is, met een projectie in de toekomst en, erop wijzend, “dat het een project is dat echt wat zal toevoegen aan de rederij.
00000slas-canariaslogo-665.jpg


Trasmediterránea
is overgegaan in Canarische handen

Men heeft aan Naviera  Armas toegekend om Trasmediterránea te kopen, hoewel de nieuwe groep, gevestigd op de eilanden, 
af moet zien van de traditionele Huelva-Canarische route,
en van de andere, de Motril-Melilla-route

SPANJE - dinsdag 29 mei 2018 -Acciona heeft toestemming gekregen van de Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) (Commissie voor Markten en Concurrentie) om de verkoop van Trasmediterránea aan Naviera Armas, een transactie van 260,4 miljoen euro, af te sluiten in een operatie waar, om de goedkeuring van de CNMC te krijgen,  de route naar Granada en Melilla, en tussen Huelva en de Canarische Eilanden buiten beeld blijven. Trasmediterránea zal zijn fiscale hoofdkantoor op de eilanden hebben.  Armas moet aan rederij FRS de exploitatie van de routes tussen Melilla-Motril en Canarias-Huelva toekennen.

In 2017 heeft  Trasmediterránea 426 miljoen euro omgezet, en heeft het jaar afgesloten met een Ebitda (brutowinst) van  45 miljoen euro. De rederij vervoerde 2,5 miljoen passagiers, en 6,05 miljoen meter aan vracht (+4,8%) en 612.046 voertuigen (+6,3 %).
trasmediterranea-acciona-ferries-ibiza-town.jpg a5f87l.jpg
naviera-armas-trasme-kJbF--1240x698abc.jpg

trasme-acciona-armas-kcwG--420x236abc.jpgVoor de Armas-groep is Trasmediterránea een aanvullend bedrijf, waardoor het een rederij kan worden met nieuwe markten, en meer flexibiliteit om te concurreren in de wereld.

De transactie is goedgekeurd omdat Armas heeft ingestemd met het afstoten van twee reguliere routes naar een derde bedrijf om mededingingsbeperkingen en het monopolie dat de transactie zou genereren in de maritieme verbindingen tussen het schiereiland en Melilla en de Canarische eilanden te voorkomen. Acciona is was al akkoord gegaan met de verkoop van Trasmediterránea aan Armas in oktober 2017 als onderdeel van haar beleid om zich te concentreren op haar drie beleidszaken, te weten transport- en waterinfrastructuur en hernieuwbare energie.

Met het nu verkrijgen  van ‘groen licht’ van de CNMC, sluit de groep, waarvan  José Manuel Entrecanales de voorzitter  is, de verkoop van de rederij 16 jaar na de aankoop in 2002, toen SEPI geprivatiseerd werd. Momenteel is Trasmediterránea, volgens haar verkoper, de grootste rederij van Spanje en een van de eersten in Europa. Het heeft een vloot van 21 schepen, waarmee het 32 routes tussen het Península ( Schiereiland = het vasteland van Spanje), de Balearen, Canarias, en de stadstaten in Noord-Afrika (Ceuta en Melilla) exploiteert.

In haar analyse van de verkooptransactie heeft de CNMC geen mededingingsproblemen in de operatie gezien in het geval van de reguliere maritieme vracht- en passagiersroutes tussen het Península( Schiereiland = het vasteland van Spanje ) en de Balearen en tussen de Canarische Eilanden, waar Armas "de positie zal innemen die Trasmediterránea had op deze markt, waarin Armas niet aanwezig was,” verklaarde de CNMC.

De operatie leidde echter, ‘tot risico's voor de mededinging’ in het geval van geregelde routes tussen het Península ( Schiereiland = het vasteland van Spanje) en Melilla, de Canarische Eilanden en tussen de Balearen. In het verkeer naar Melilla veronderstelde dit het verdwijnen van een relevante concurrent, terwijl het in de dienst aan de Canarische Eilanden een monopolie vormde, aangezien Trasmediterránea en Armas de enige twee exploitanten zijn.

 Om ‘groen licht’ van de CNMC betreffende de operatie te bereiken, moest Naviera Armas daarom aan de FRS rederij afstand doen van de routes tussen Motril en Melilla en tussen Huelva en de Canarische Eilanden. De twee firma's zullen driejarige charterovereenkomsten ondertekenen, o.a. met bepaalde verplichtingen inzake betrekking tot het gebruik van merken en de uitgifte van tickets, wat onder toezicht staat van de CNMC.
00000slas-canariaslogo-656.jpg


Trasmediterránea verbindt la Península en Canarias tot 2020

De dienst is verleend voor 4 miljoen euro,
€500.000,= minder dan het oorspronkelijke budget,
voorgesteld door het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling)

SPANJE - vrijdag 13 april 2018 In de Boletín Oficial del Estado (BOE) (Spaanse Staatscourant) is het bedrag aan Trasmediterránea bekendgemaakt voor het beheer van de maritieme lijn van openbaar belang tussen het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) en de Canarische Eilanden, voor 4 miljoen euro, de dienst zal werken tot 31 maart 2020.

Dat is gemeld door de  Asociación de Navieros Españoles (ANAVE) (Vereniging van Spaanse Rederijen) in een verklaring waarin wordt vermeld dat de dienstverlening is toegekend voor €500.000,= minder dan het oorspronkelijke budget dat was voorgesteld door het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling).
trasmediterranea-luce.jpg
De technische specificaties van het contract voorzien in ten minste één wekelijkse overtocht in de reguliere, maritieme dienst van passagiers en voertuigen in bagage-regime op de lijn Cádiz / Las Palmas de Gran Canaria / Santa Cruz de Tenerife / Cádiz.

Bovendien moet het worden gedekt door een veerboot of ro-pax van minder dan 20 jaar oud en met capaciteit voor ten minste 400 passagiers, allemaal in hutten, en 170 voertuigen.

Men heeft ook maximumtarieven per overtocht voor het aantal hutten, voertuigen, en in bagage vastgesteld.

Het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling)  heeft  deze aanbesteding afgesloten voor het beheer van de dienst van deze maritieme lijn van openbaar belang welke op 14 december vanuit Cádiz samenkomt met het Iberisch schiereiland met de havens van Las Palmas de Gran Canaria en Santa Cruz de Tenerife. De lijn werd al beheerd door het bedrijf dat deelnam aan de aanbesteding van 2014, die in het voorjaar van 2016 werd afgerond.

Momenteel maakt de scheepvaartmaatschappij deze verbinding reeds tussen het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) en de Canarische Archipel met drie wekelijkse lijnen die worden geëxploiteerd door de schepen Albayzin, José María Entrecanales, en Volcán de Teneguía, waaraan in tijden van pieken in de aanvragen van deze route een vierde schip wordt toegevoegd  om de schommelingen in de vraag te kunnen opvangen.

Cádiz heeft nog een jaar de toewijzing gekregen van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) als een haven van openbaar belang en een officiële toegangspoort voor producten die het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje)  en de Canarische Eilanden binnenkomen en verlaten.

In oktober 2017 bereikten Naviera Armas en Acciona een overeenkomst, waarbij het Canarische bedrijf 92,7% van het bedrijf Transmediterránea verwierf. De aankoop betekende dat de Naviera Armas-Groep zijn vloot verdubbelde en ging van 14 schepen naar 32..
00000slas-canariaslogo-348.jpg

 


De hoofdstedelijke Canarische havens
staan aan de rand van verval
door het gebrek aan afmeer-mogelijkheden

CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 9 maart 2018 - De havens van de twee Canarische hoofdsteden bevinden zich in een situatie van ‘bijna ineenstorting’ vanwege het ontbreken van lengte aan afmeer-mogelijkheden, en omdat de havenfaciliteiten die zouden helpen die kwestie  te ontlasten, ‘problemen vertonen’, zo heeft de  transportdeskundige Germán Blanco gewaarschuwd op donderdag 8 maart 2018.

Blanco, die directeur is van Cluster Logistica y Transportes, heeft deze overweging gemaakt tijdens zijn verschijning in de Parlementaire Commissie die onderzoek doet naar de situatie van het vervoer op de eilanden, die op donderdag 8 maart zijn werk begon met de tussenkomst van deze deskundige.
x1520262704617kjpgpagespeedic_diCZ0PEtF.jpg
               
Muelle de Rivera in de haven van Santa Cruz op 18 de januari 2018.
In zijn analyse van de transportsituatie op de Archipel is, in relatie tot het maritieme vervoer de deskundige van mening, dat het ‘redelijk efficiënt’ is in termen van passagiersvervoer tussen de eilanden; “maar,” voegde hij eraan toe, “ in het havensysteem is er een ‘aanzienlijk’ probleem."

Het is dat, van het ontbreken van afmeer ruimte in Las Palmas die voor 75 % bezet is, en die van Santa Cruz de Tenerife welke voor 83% bezet is door afmeren, en in het geval van de haven van La Luz voor 100%.

Aan deze situatie van bijna ineenstorting wordt toegevoegd, dat de havens die zouden helpen om de hoofdsteden te ontlasten, problemen opleveren; zoals het geval van de haven van Granadilla de Abona, die al ‘volledig verstopt’ is omdat die ontwikkeld is op een derde van wat het aanvankelijke project was.

Daarom is de capaciteit ervan onvoldoende om de haven van de hoofdstad van Tenerife te ontlasten, terwijl in het geval van Gran Canaria de haven van Arinaga ‘vanwege grotendeels politieke overwegingen’ nadelen vertoont voor toepassingen waarvoor deze geschikt zou kunnen zijn, zoals gas.

Ook kan de haven van  Arinaga niet  worden gebruikt voor containerschepen en kruisvaartschepen, want voor de eerste heeft deze niet voldoende diepgang, en voor de laatste heeft deze  geen vraag, voegde Germán Blanco eraan toe.

Ook heeft de vertegenwoordiger van de Cluster Logistica y Transportes gezegd, dat de onzekerheid die wordt veroorzaakt over de kosten van opslag, na de goedkeuring van de Europese richtlijn op dit gebied, "de eisers kan verwijderen van het gebruik van de afmeer plaatsen."

Er is ook een probleem van gebrek aan snelheid bij het inklaren van goederen omdat, voegde hij eraan toe, na de crisis er sprake is van een vermindering van personeel, en dus een gebrek aan dienstverlening om dit proces te versnellen.

Germán Blanco heeft ook verwezen naar de noodzaak om coördinatie-mechanismen tussen de havens van de Staat en de havens van Canarias te bemiddelen, omdat, “hoewel tussen beide entiteiten  een goede technische relatie bestaat, de realiteit is, dat er twee verschillende overheden zijn die moeten samenwerken, wat niet bevorderlijk is."

Geconfronteerd met deze situatie, beveelt hij aan, “om ‘uiterst voorzichtig’ te zijn met het tariefbeleid van de havens van de Canarische Eilanden; omdat een vermindering op korte termijn  - maar niet op de middellange en lange termijn  - interessant kan zijn; omdat dit de inkomsten en winstgevendheid in de faciliteiten kan verminderen en daarom het investeringsvermogen.

Wat het luchtvervoer betreft, heeft  German Blanco aangegeven dat het een probleem is, dat de lucht boven de Canarische Eilanden ‘verzadigd’ is en dat daarom herprogrammering van routes handig zou zijn, wat afhankelijk is van Eurocontrol.

Bovendien heeft hij opgemerkt dat andere problemen zijn op de luchthavens van Tenerife Noord, La Gomera, La Palma, en El Hierro, die vanwege hoge aantal vluchten ‘overvol’ zijn, iets dat kan worden opgelost in het geval van luchthavens van Tenerife en La Palma  met technologische verbeteringen in het naderingssysteem, zodat het van 600 naar 300 meter gaat.

In het geval van de luchthavens van La Gomera en El Hierro wordt aanbevolen om visuele naderingssystemen te vervangen door GPS-systemen.
00000slas-canariaslogo-110.jpg


Wegens een plaga de chinches (wandluizen-plaag) heeft Naviera Armas de veerboot 'Volcán de Tauce' ontsmet

CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 29 december 2017- In een video beweert Rederij Armas dat verschillende exemplaren van het insect aan boord van het schip, een op zichzelf staand feit is, dat al is gestopt

Naviera Armas heeft een onderzoek ingesteld om de omstandigheden te verduidelijken waarvoor de Ferrocarril Volcán de Tauce deze week een plaag van bedwantsen heeft opgelopen die meerdere passagiers heeft getroffen.

hqdefault-87.jpg

 index-67.jpg

VIDEO:

https://youtu.be/RQXvcp5T86k

plaga.png

Een video opgenomen door een passagier van de veerboot, die zegt dat hij op 26 december 2017 om 4:30 uur aan boord van het schip was, vertoont verschillende insecten die op de kleding van meerdere passagiers zitten, en laat zien wat een insectenbeet in een hiel lijkt te zijn.
  conocer-plagas-insectos-xlsemanal-13.jpg chinche.jpg fff-1.jpg

Op de video is ook te zien, hoe een van de passagiers van de ferry ‘Volcan de Tauce’ verschillende exemplaren tussen twee overgeef-zakken plaatst en ze verpletterd om de hoeveelheid bloed te controleren die ze hebben kunnen opzuigen.
0000Islas-canariaslogo-kopie-1066.jpg

 


Rederij Armas zet een snelle
- 100 minuten - veerboot lijndienst in
tussen de twee hoofdsteden
van de Canarische Archipel

De 'Volcán de Teno' maakt twee overtochten per dag voor €9,90 per traject voor residenten

CANARISCHE EILANDEN - woensdag 27 december 2017 - Las Palmas de Gran Canaria en Santa Cruz de Tenerife liggen sinds 26 december 2017 (weer) wat dichter bij elkaar dankzij het in gebruik nemen van de nieuwe snelle lijndienstverbinding van Naviera (Rederij) Armas welke de beide Canarische hoofdsteden verbindt met een overtocht van 100 minuten.

Na enkele weken van proefvaren - om de vaartijden tussen de beide hoofdsteden van de Archipel aan te passen, is de vaarverbinding - kort na zonsopgang, om 07:40 uur - gestart, toen de  catamaran ‘Volcán de Teno’ vertrokken is uit Puerto de La Luz, om na de bocht om La Isleta genomen te hebben, naar Tenerife te varen met de eerste van de twee dagelijkse overtochten.
1-84.jpg
                                                         ´Volcán de Teno´
De nieuwe route van Naviera Armas herovert de geest van 'maritieme brug' die de ontbrekende Jet Foil van Trasmediterránea had, hoewel nu met de mogelijkheid om niet alleen passagiers, maar ook vracht te vervoeren. Men vaart vanuit Las Palmas de Gran Canaria dagelijks om 7:40 uur en om 15.25 uur;  en vanuit Santa Cruz de Tenerife om 12.45 uur  en 18.30 uur.
De overtocht  wordt gemaakt in iets meer dan anderhalf uur, waaraan nog enkele noodzakelijke minuten moeten worden toegevoegd voor de uitvoering van het afmeren.
De eerste weken van snelle operaties zullen worden gebruikt om deze schema's af te ronden, die volgens bronnen van het bedrijf nog steeds kunnen worden aangepast aan de eisen van de passagiers,
2-67.jpg

3-68.jpg                             De ´Volcán de Teno´ van Naviera (Rederij) Armas.
                               om na de bocht om La Isleta genomen te hebben,
                                                   naar Tenerife te varen.
4-59.jpg 5-57.jpg
6-109.jpg 7-41.jpg
De Canarische rederij, die deze nieuwe zeeverbinding heeft aangekondigd in oktober 2017, verkoopt inmiddels de eerste overtochten tegen een voordelige prijs.
Gedurende de eerste weken van  2018 kost een overtocht voor Canarische residenten - in de voordeligste klasse en met toepassing van de 75% residentenkorting -  €9,90, wat €1,25 meer is dan de overtochten met de traditionele veerboot.  
Passagiers die hun auto willen meenemen kunnen dat doen met een tarief vanaf €15 ;=

Passagiers die de overtocht maken in de Premium economy klasse betalen  €15,25 per traject.  Met deze prijs heeft men  toegang tot de private-salon met extra comfortabele stoelen - ze zijn breder en verstelbaar – en heeft men rechtstreeks toegang tot de horecagedeelten.

Passagiers die kiezen voor de hoogste klasse van de veerboot, de Premium klasse, betalen €25,=en kunnen dan rekenen op een exclusieve ventanilla (kassa) in de vertrekhallen, bagage-dienst, exclusieve rijstroken zowel bij het aan boord gaan, als bij het verlaten van de veerboot, een cafetaria, en een private-ruimte.

De ingebruikname  van de veerboot ‘Volcán de Teno’ tussen de  Canarische eilanden betekent niet dat de frequentie waarmee Naviera Armas de twee hoofdeilanden verbindt met conventionele veerboten zoals de ‘Volcán de Tirjarafe’ en de  ‘Volcán de Tamadaba’, wordt verminderd. Naast de twee dagelijkse overtochten, onderhoudt Armas de reeds uitgevoerde overtochten  om: 7:30, 12:00, 16:30 en 19:45 uur (vanuit Las Palmas de Gran Canaria) en om : 7:30, 16:00 en 20:15 uur (vanuit Santa Cruz de Tenerife).

Naviera Armas heeft deze route aan een van haar vlaggenschipschepen gewijd, de ‘Volcán de Teno’, in 2000 gebouwd door de Australische scheepswerf Incat. De catamaran, die begin 2017 in de activiteiten van Armas is opgenomen, voor de overtochten tussen Motril in Granada, en Nador en Alhucenas in Marokko, zal  voor de eerste keer in de Atlantische Oceaan werken. Vóór Armas werkte de veerboot voor Hellenic Seaways die verschillende Griekse havens met elkaar verbond, en voor Trasmediterránea tussen Catalonië en de Balearen.

De snelle verbinding tussen Gran Canaria en Tenerife is niet de enige van de toekomstige plannen van het bedrijf. De commercieel directeur van Naviera Armas, Jaime Cabrera, heeft al in oktober 2017 laten weten - toen deze route werd aangekondigd - de driehoek  met Morro Jable te gaan varen  zodra de route tussen de hoofdsteden is gerealiseerd.  "Het  is een bestemming waar we pioniers op zijn geweest, en we willen de passagiers die van Tenerife gaan - met een korte overtocht naar Gran Canaria - de mogelijkheid geven, altijd een aanvulling te geven op het aanbod dat we nu hebben," aldus Jaime Cabrera.

Het opstarten van de route is het hoogtepunt van 2017 waarin Armas de meest recente stap naar het nationale niveau heeft gemaakt met de aankondiging van de overname van 92% van hun concurrent Trasmediterránea voor een bedrag van ongeveer 400 miljoen euro.
Naviera  (Rederij) Armas  verwacht de aankoop te financieren door de uitgifte van obligaties op de Londense beurs en wacht op dit moment op de beslissing van de Comisión Nacional del Mercado y la Competencia, (Nationale Commissie voor Markt en Concurrentie,) die de details van de operatie moet analyseren, om na te gaan of ze geen  posities creëren die van invloed kunnen zijn op de vrije markt.
Het jaar 2018 brengt ook nieuwigheden met zich mee: Het bedrijf verwacht hun nieuwe terminal in gebruik te nemen op La Esfinge, een modern gebouw waarmee het aan de wal de dienstverlening aan de passagiers zal verbeteren.
0000Islas-canariaslogo-kopie-1044.jpg


Nieuwe verbinding tussen
Gran  Canaria en El Hierro

EL HIERRO - woensdag 11 oktober 2017 - Naviera Armas gaat haar vertrektijden aanpassen  vanuit Puerto de La Estaca  in Valverde de El Hierro op zondagen, en vertrekt dan een half uur eerder - om 15:30 uur- wat de verbinding mogelijk maakt tussen El Hierro en Gran Canaria, zo heeft de president van het Cabildo (Eilandbestuur) van El Hierro, Belén Allende, laten weten.

In een communiqué van het Directoraat-generaal van Vervoer van de Canarische Regering staat dat men deze aanpassing heeft goedgekeurd in de Obligatorios Servicios Públicos (OSP)  (Verplichte Overheidsdiensten) voor het maritieme vervoer; overeenkomstig het Cabildo (Eilandbestuur) van El Hierro dit heeft gevraagd. zo heeft Belén Allende bevestigd.
image_content_2418941_20171011171359.jpg
“We hebben te maken met een goed bericht voor El Hierro, want deze aanpassing garandeert een efficiënte maritieme verbinding, door het combineren van goede dienstverlening voor de lokale bevolking en voor de toeristische sector, die nu de overtocht gegarandeerd zien, niet alleen vanaf Tenerife, maar ook vanaf Gran Canaria, zo heeft de president van El Hierro aangegeven.

27183965.jpg                                                       Puerto de La Estaca, El  Hierro.
puerto_de_la_estaca-el_hierro_0.jpg
                                 Puerto de La Estaca , in Valverde de El Hierro

03_2031A_tcm7-196695.jpgDe overige vertrektijden van het schip vanaf El Hierro blijven gehandhaafd:
- op maandagen vertrek om 07:00 uur vanaf  La Estaca,
  en terugkeer vanaf Los Cristianos om 17:30 uur.
- op dinsdagen vertrek om 14:00 uur vanaf  La Estaca,
  en terugkeer vanaf Los Cristianos om 17:30 uur.
- op woensdagen* vertrek om 04:00 uur vanaf  La Estaca,
   en terugkeer vanaf Los Cristianos om 20:15 uur.
- op donderdagen vertrek om 14:00 uur vanaf  La Estaca,
  en terugkeer vanaf Los Cristianos om 17:30 uur.
- op vrijdagen vertrek om 14:00 uur vanaf  La Estaca,
   en terugkeer vanaf Los Cristianos om 17:30 uur.

*Naast deze OSP diensten, biedt Armas op woensdagen een dienst extra aan, die vertrekt vanaf Los Cristianos om 07:55 uur en die terugkeert naar La Estaca om 16:30 uur.

puerto_de_la_estaca-el_hierro.jpg

albatros-ferryarmas_20151230_30.jpgZo leeft men niet alleen het verzoek na, om het overheidscontract te verlengen voor de dienstverlening van de lijndienst die Tenerife met el Hierro verbindt, maar met deze wijziging  in het tijdschema verbetert men de verbinding tussen El Hierro en Gran Canaria, zo bevestigt Allende.
0000Islas-canariaslogo-kopie-392.jpg


Fred. Olsen investeert 126 miljoen euro
in twee nieuwe schepen

Men bestelt in Australië snelle schepen van 117 meter voor operaties zoals die van de ‘Benchijigua Express’ op Canarias

CANARISCHE EILANDEN.- dinsdag 10 oktober 2017 - De Australische scheepsbouwer Austal heeft op maandag 9 oktober 2017 bevestigd dat men een overeenkomst heeft ondertekend met de van oorsprong Noorse, rederij Fred. Olsen voor de bouw van twee hogesnelheidsvaartuigen van 117 meter lengte voor een bedrag van 126 miljoen euro.

De nieuwe schepen, die zullen worden ontworpen in Australië, zijn de tweede en derde trimaran die geleverd zullen worden aan Fred. Olsen, die al opereert met het wereldwijd grootste schip van deze soort, dat wil zeggen de ‘Benchijigua Express’, ontworpen en gebouwd door Austral in  2005.
benchijigua-express-austal-knHE--620x349abc.jpg
                      Het hogesnelheidsschip van Fred. Olsen op de Canarische eilanden.
De directeur van Ausrtal, David Singleton,  heeft de gehele transactie van financiële bronnen nauwlettend gevolgd. De verbetering van de voorwaarden van de interne markt, gepresenteerd door de Canarische president Fernando Clavijo, zou het schema van de investeringen van de rederij die op de eilanden Andrés Marín leidt, versneld hebben.

Hoge snelheid
De bestelde schepen   zullen de ‘Benchijigua Express’-lijn in zowel energie als efficiëntie volgen om ruim 1.100 passagiers en maximaal 276 auto's te transporteren met een snelheid van 38 knopen.

De bouw zal in 2018 beginnen en de schepen moeten worden geleverd op een termijn van 29 en 36 maanden; dat men die in Australië ontwerpt, betekent niet dat die gebouwd worden op de werven van Austal en Henderson.
OPV80_Banner.jpg
Austal is een Australische scheepsbouwer en leverancier die 300 koopvaardij-  en defensievaartuigen heeft gebouwd voor meer dan 100 exploitanten in 54 landen over de hele wereld. Het is de grootste defensie-exporteur in Australië, met toonaangevende scheepswerven in Australië, de Verenigde Staten, en de Filippijnen.
0000Islas-canariaslogo-kopie-365.jpg


Naviera Armas breidt haar vloot uit,
moderniseert haar de maritieme stations,
en creëert nieuwe lijndiensten

CANARISCHE EILANDEN - Día de Canarias, woensdag 30 mei 2017 - Naviera Armas breidt haar vloot uit met het doel de frequentie, de veiligheid, het comfort, en de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren. Armas is een 100% Canarische rederij die al 76 jaar bestaat, om te worden tot de enige rederij die elkeen van de Canarische eilanden met elkaar verbindt.

Naviera Armas  telt 13 vracht- en passagiersschepen, van de types ro-pax, con-ro en cruise ferrys, wat als zodanig  de modernste vloot van  Europa is. De vernieuwing van de vloot, die is begonnen in het haar 2013, is in de afgelopen twee jaar gecompleteerd met de inlijving van de snelle veerboten ‘Volcán de Tirajana’ en ‘Volcán de Teno’. Het zijn bijna 100 meter lange schepen, met capaciteit voor ruim 900 passagiers en 290 voertuigen, en die varen met een snelheid van 35 tot 38 knopen (zeemijlen per uur = 64,82 tot 70,38 km per uur, zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Knoop_(snelheid).
armas-2.jpg
De nieuwe schepen hebben drie salons aan boord die het mogelijk maken de beste, snelste, en comfortabele  dienstverlening te verstrekken. Met deze toevoegingen is Naviera Armas erin geslaagd om een veelzijdige vloot te combineren met traditionele, moderne snelle-veerboten  die met grote snelheid varen, waardoor men een uiterst aantrekkelijk aanbod heeft in de Spaanse markt.

Naviera Armas heeft ook de moderniseringsplannen voltooid met het veranderen van haar passagiers hallen op de eilanden. Het meest recente voorbeeld is het nieuwe station in Santa Cruz de Tenerife, met een uniek pand dat is gebouwd met een gemakkelijk herkenbare glazen gevel en een modern en functioneel ontwerp. De terminal is ontworpen met het oog op toegankelijkheid en het gemak van de gebruikers.

Naast dit nieuwe kantoor is men in 2016 begonnen met de bouw van een ander in de Haven van Las Palmas (Edificio de la Fundación Puertos), in Puerto de La Luz, en die verkeert aldaar in de eerste fase van de nieuwe aanlegsteiger, die op het punt staat voltooid te worden en waarmee men vanaf deze dársena (dit dok) gelijktijdig kan opereren met drie veerboten. De werkzaamheden vorderen gestaag en men schat in, dat men begin september 2017 ook het andere, Westelijke dok in gebruik kan nemen, waarmee men de maritieme bouwwerkzaamheden afsluit voor vier schepen (passagiers- en vrachtschepen), naast dat wat men momenteel al gebruikt.

De passagiers-hal krijgt twee verdiepingen en beslaat een oppervlakte van 1.400 m². Het gebouw bevat een  ontvangstgedeelte, kantoren,  registratie-gedeelte,  een afdeling voor afhandeling van handbagage,  een wachtruimte, en een ruimte om in te schepen. Deze laatstgenoemde ruimte zal rechtstreeks verbinden zijn met de schepen door middel van een voetgangersbrug,  en daarmee het inschepen vergemakkelijken naar de ruimten aan boord van de veerboten.

Met deze investering brengt Naviera Armas haar routes bijeen op één locatie, in de Haven van Las Palmas, wat een snelle verbinding mogelijk maakt met de  buitenwereld en minder tijd voor de overtocht op haar routes. Ongetwijfeld zal dit een aanzienlijke verbetering zijn, zowel voor het passagiers- als voor het vrachtvervoer.

Zodoende gaat Naviera Armas door, met het uitbreiden van de vloot en met de modernisering op Canarias van de vertrek- en aankomsthallen voor passagiers en de vracht.
De groei van de activiteiten van de rederij heeft haar gebracht naar de Middellandse Zee, waar men van de haven van Motril (Granada) het belangrijkste netwerk heeft gemaakt in dir gebied, met dagelijkse verbindingen naar Melilla, Nador, en Alhucenas.

De Autoridad Portuaria (het Havenbedrijf) van Motril waardeert de toezegging van Armas voor het creëren van welvaart in het gebied; en de Junta de Andalucía (de Regering van  de Deelstaat Andalusië) heeft de rederij onderscheiden met de Vlag van Andalusië bij de verjaardag van  het zelfbestuur  van de deelstaat. Bovendien beschikt Armas over vertrekken vanuit de Haven van Almeria naar de Stadstaat Melilla.

Naviera Armas is erin geslaagd de droom van alle Canario’s waar te maken, dat de verbinding tussen de eilanden frequent, snel, en aaneensluitend is, met een kwalitatief goede dienstverlening. Navigeren is nu veranderd in een nieuwe manier van genieten van de maritieme snelwegen gecreëerd door Armas, die van Canarias een van de best verbonden regio’s maakt van Europa. Inclusief tussen Las Palmas de Gran Canaria en het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje), met een regelmatige dienstverlening, met groot succes, tussen de Archipel en de haven van  Huelva in een recordtijd: slechts één nacht varen met een snelheid van 26 knopen (= 28,16 km/uur) waarmee men de overtocht  van hemelsbreed  1.288,96 km aflegt (onderweg: 1.495 km)

Naviera Armas is een belangrijk onderdeel van de sociale en sportieve aspecten. Feitelijk is men een van de grootste sponsors geworden van sportieve evenementen op Canarias en aan de Costa Tropical.  In permanente samenwerking met de porté (hoeveelheid geld die vrachtvaart oplevert van de ene plaats naar de andere ), doet Armas gestand aan haar toezegging aan gepensioneerden, studenten, werklozen, en mindervaliden, aan wie men steun biedt in hun verplaatsingen. De Afrikaanse kust dichtbij Canarias is altijd al een referentie geweast van  Naviera Armas.  Op de  Archipel van Kaap Verdië heeft men tegenwoordig een dienstverlening van de veerboot ‘Mard’Canal’ tussen de eilanden São Vicente en Santo Antão.

Met de inlijving van nieuwe technologie is Armas in 2016 begonnen met een nieuwe toepassing voor mobiele telefonie die een gemakkelijke toegang mogelijk maakt tot de rederij, en bovendien tot haar persoonlijke en telefonische dienstverlening aan de klant.
ZZZIslas-canariaslogo-989.jpg


Rederij  Armas
bestelt een catamaran voor 74 miljoen euro

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 11 mei 2017 - Rederij Armas heeft een contract getekend met een Australische scheepswerf voor de bouw van een nieuwe catamaran, waarvan de kosten ruim 74 miljoen euro bedragen. Het vaartuig, waarvan men met de bouw zal beginnen in  juli 2017, heeft een capaciteit voor 1.200 passagiers en 390 auto’s , zo heeft het bedrijf Incat laten weten in  een communiqué.

Het schip heeft een lengte van 109 meter, en is het grootste in dit soort van de Canarische maatschappij. Het bevat 1.184 passagiersstoelen in drie verschillende salons, waaronder een business-class met 155 fauteuils. De maximum snelheid bedraagt 35 knopen met een  dood gewicht van 600 ton. Dit zal de derde catamaran zijn die gebouwd wordt door de scheepswerf Incat (zie: http://www.incat.com.au), welke gevestigd is op het Australische eiland Tasmanië, en waarvan rederij Armas klant is.
nuevoferrynavieraarmas.jpg
                    Een afbeelding van de nieuwe ‘snelle-veerboot'  van de Rederij Armas.
In 2015  heeft men hier de Volcan de Tirajana gekocht, en in 2016 de Volcan del Teno, beide met minder capaciteit dan het nieuwe schip.

Robert Clifford, voorzitter van de maatschappij, heeft verklaard dat deze catamaran klaar zijn voor het voldoen aan de zwaarste weersomstandigheden. Naar zijn  mening is de verwerving die is gedaan door de eiland-maatschappij een ‘echte stap’ voor het verbeteren van het comfort van de passagiers en ook voor beperking van de kosten via de schaalvoordelen.

De voorzitter van rederij Armas,  Antonio Armas, heeft benadrukt dat deze catamaran de eerste snelle veerboot is in Zuid Europa die kan rekenen op een dubbel dek waarop passagiersvoertuigen en vrachtwagens plaats kunnen nemen, “het hoofddek heeft een capaciteit van 595 strekkende meter voor vrachtauto’s en een hoogte van 4,6 meter; en op het bovendek kan men 215 auto’s plaatsen.
ZZZIslas-canariaslogo-876.jpg


Stranden  weer opengesteld
 op zondagavond 23 april 2017 om 19:00 uur

Dieselolie-vlek in zee aanzienlijk afgenomen

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag  23 april 2017 - In de late namiddag van zondag 23 april 2017 zijn de stranden in Noordoost Gran Canaria weer opengesteld voor de badgasten, de dieselolie-vervuiling van het zeewater is aanzienlijk afgenomen na de aanvaring  van de havenpier van Puerto de La Luz.

Derhalve zal het Koninklijk bezoek aan het  Oceanic Platform van Plocan (duidelijk te zien op foto’s) op maandag 24 april 2017 doorgang  kunnen vinden volgens planning.
C-G3865W0AE2zlG.jpg
18058010_1696063873741518_5279834083139316057_n.jpg
gg.jpg
C-Gbl3bWAAAEJ_W-1.jpg
C-Gbp5GW0AIFzde.jpg
                     Het Oceanic Platform van Plocan (duidelijk te zien op foto’s)
IMG-20170421-WA00721-1.jpg
IMG-20170421-WA0131.jpg
IMG-20170421-WA0132.jpg

IMG-20170423-WA0116.jpg

IMG-20170421-WA0125.jpg
000islas-canariaslogo-kopie-174.jpg


Luchtopnamen: Schade aan havenpier
door Armas schip ‘El Volcan de Tamasite

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 23 april 2017 - Luchtopnamen van de schade aan de havenpier na geramd te zijn door  het noodlottige Armas schip ‘El Volcan de Tamasite’: http://www.canarias7.es/multimedia/videos/Dron.mp4
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-26_g.jpg
Op zondag 23 april 2017 zijn de stranden aan de oostkust van Gran Canaria  vanaf San Cristobal (Noord Las Palmas de Gran Canaria)  tot aan Gando (de luchthaven) afgesloten voor badgasten, in afwachting van het verdampen van de grote vlek aan weggelekte diesel die in zee  drijft.

Dit is een videofragment met de schade aan de boeg van het noodlottige Armas-schip ‘El Volcan de Tamasite’: http://www.canarias7.es/multimedia/videos/Armas%20Arcadio.mp4k
ZZZIslas-canariaslogo-837.jpg


Een veerboot met 140 passagiers vernietigt ongecontroleerd een havenpier met olieleidingen

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zaterdag  22 april 2017 - De veerboot ´Volcán de Tamasite´ van rederij Armas is op vrijdag 21 april 2017 getroffen door een motorstoring, dertien minuten na het verlaten van Puerto de Luz , voor een 2 en een half uur durende overtocht naar Tenerife, en is om 20:20 uur op de Nelson Mandela-pier (voorheen de Esfinge-pier) stuk gelopen. Van de 140 passagiers en 33 bemanningsleden aan boord, raakten dertien passagiers gewond onder wie een zwangere vrouw (vijf van hen  zijn  overgebracht naar ziekenhuizen in de hoofdstad van Gran Canaria) sommige passagiers raakten in paniek. De Regering heeft de noodtoestand uitgeroepen vanwege verontreiniging van de zee

Enkele minuten na de aanvaring kon het schip de machines opstarten en heeft het op eigen kracht de Haven kunnen bereiken, hoewel uit veiligheidsoverwegingen begeleid door  twee sleepboten van de maatschappij Boluda. Door de aanvaring is grote schade aangericht aan de infrastructuur en de breuk van  brandstofpijpleidingen van de maatschappij Oryx, waarbij een lek is ontstaan en tussen de 100.000 en 200.000 liter diesel in zee is weggelekt.
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-28_g.jpg

                                                                VIDEO’S:
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/04/21/119551/volcan-tamasite-estrella-nelson-mandela-1_p.mp4

http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/04/22/119554/algunos-pasajeros-barco-armas-accidentado-perdieron-nervios-1_p.mp4

http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/04/22/119557/pasajeros-barco-armas-accidente-1_p.mp4
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-26_g.jpg
Hoewel vanuit het Havenbedrijf is ontkend dat een aanzienlijk vervuilende ontlading is weggelekt, heeft de  Veiligheidsdienst  de Canarische Regering  op zaterdag om 01:30 uur, de noodtoestand niveau-1uitgeroepen vanwege verontreiniging van de zee.
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-33_g.jpg

ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-34_g.jpg
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-32_g.jpg

ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-35_g.jpgIn eerste instantie heeft de bemanning geprobeerd de vaart van het schip te stoppen, dat draaide om bakboord en zich richting havenpier begaf, waarbij men zelfs een van de ankers heeft uitgeworpen. Het mocht niet baten, het schip is met de voorsteven tegen  een steunmuur van de havenpier gevaren, wat veel paniek veroorzaakte aan boord, veel passagiers zijn door de hevige schok omgevallen, hoewel  de meesten van hen niet gewond zijn geraakt.
buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-1_g-1.jpgAan land hebben diverse mensen de havenpier verlaten vanwege de mogelijke aanvaring, toen op dat moment twee tankwagens van Oryx een schip van brandstof aan het voorzien waren, en precies een minuut eerder hebben mensen twee auto’s verlaten, de voertuigen werden geheel verpletterd, zo heeft de voorzitter van het Havenbedrijf, Luis Ibarra, laten weten.
buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-19_g.jpg
Na de aanvaring heeft het schip na enkele minuten de motoren weer kunnen starten en is, onder begeleiding  van de sleepboten ‘VB Brandy’ en ‘VB Alborán’, een uur na de afvaart weer afgemeerd in de haven aan dezelfde kade waarvan men was vertrokken, waarna zich ambulances en voertuigen van de hulpdiensten hebben begeven. Vijf passagiers konden ter plaatse door het verplegend personeel worden geholpen, vier van hen zijn uiteindelijk overgebracht naar het Santa Catalina Hospitaal  en een vijfde naar het  Doctor Negrín-Hospitaal.
buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-28_g.jpg

buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-13_g-1.jpgRederij Armas stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval en waarom de generatoren zijn uitgevallen. Bovendien heeft de rederij scheepswerf Asturican verzocht het schip zo snel mogelijk te repareren, zodat het weer in de vaart kan worden genomen. Diverse voertuigen op de havenpier zijn beschadigd geraakt. Ter plaatse hebben agenten van de Havenpolitie, en van de Guardia Civil assistentie verleend.
ZZZIslas-canariaslogo-835.jpg


De nieuwe catamaran van Naviera Armas

De Canarische rederij komt vanuit Griekenland naar Spanje met een nieuwe snel-boot om haar beschikbare middelen te versterken op de routes in de Middellandse Zee

CANARISCHE EILANDEN- zaterdag 31 december 2016 -  De Canarische onderneming Naviera (Rederij) Armas heeft een snel-boot gekocht welk schip men 'Highspeed 6 'noemt, en dat momenteel in Griekenland verblijft. De Griekse onderneming waar het schip verblijft, heeft de operatie niet bevestigd.

Hellenic Seaways heeft het besluit genomen af te zien van zulke schepen, door de algemene daling van het passagiersverkeer in 2016 ten opzichte van 2015; maar ook door het in 2016 ontbreken van de vluchtelingenstromen welke zich hebben voorgedaan in 2015 en door de toegenomen concurrentie van de luchtvaart in de Egeïsche Zee.
armas.png          Naviera Armas zet dit schip in op de Middellandse Zee en  in Canarische wateren.
Daarmee verbetert Naviera Armas haar vaarprogramma in de Middellandse Zee en op Canarias. Deze beweging van Armas doet zich voor,  nadat Balearia eind november 2016 heeft aangekondigd dat men zal toetreden op de vaart die bestaat tussen Málaga en Melilla.

Highspeed 6 heeft een capaciteit voor 966 passagiers en is 16 jaar geleden gebouwd. Het schip kan 260 voertuigen vervoeren in haar vrachtruim, zo hebben financiers op donderdag 29 december 2016  laten weten aan de persmedia.

Andere informaties geven aan, dat men eerst de route zal varen welke men heeft tussen Motril en Nador, met vervanging van de ‘Volcán de Timanfaya’, die in 2017 een jaarlijkse onderhoudsbeurt moet ondergaan;  overeenkomstig de publicatie op La Gomera in  ‘El Tambor’, waarin Juan Carlos Díaz Lorenzo eraan herinnert, dat de snelle Griekse ferry die Armas beheert dezelfde is die Trasmediterránea 16 jaar geleden had.
000islas-canariaslogo-kopie-165.jpg


Armas brengt de exclusiviteit in de haven van Agaete voor het Europese Hof

AGAETE - woensdag 12 oktober 2016 - Naviera Armas heeft aan het Gerechtshof van de Europese Unie gevraagd dat men de beslissing annuleert welke door de Europese Commissie is genomen op 8 december 2015, waarmee men de afwezigheid van staatssteun heeft verklaard ten gunste van Fred. Olsen in de maatregelen welke zijn genomen door de Spaanse Regering inzake de Haven van Las Nieves, waar deze maatschappij in exclusiviteit opereert.

De rederij die geïnteresseerd is om te concurreren met Fred. Olsen in het maritieme verkeer van passagiers en vracht tussen Agaete en Santa Cruz de Tenerife is naar het Gerechtshof van de Europese Unie gegaan op zoek naar rechtsbescherming tegen het feit dat de rederij die actief is in de haven van Las Nieves, het uitsluitende recht heft voor meer dan 25 jaar; en meer dan twee decennia heeft geprofiteerd van de volledige en gedeeltelijke vrijstelling van bepaalde havengelden. Naviera Armas, die in 2013 al deze situatie heeft aangeklaagd, accepteert niet het besluit dat de Europese Commissie eind vorig jaar heeft genomen en dringt er bij het Gerechtshof op aan deze beslissing niet te aanvaarden en nietig te verklaren.
77517.jpgDe maatschappij Fred. Olsen opereert exclusief in de Haven van Las Nieves sinds men daarmee is begonnen in 1991.
puerto-de-las-nieves-mit-fred-olsen-express-im-hintergrung-kann-man-teneriffa-erkennen-januar-2011-by-maik-j.jpg                                            Puerto de Las Nieves - Agaete.
In haar verzoekschrift legt Armas uit, dat de omstreden beslissing heeft bepaald, dat er geen Staatssteun is voor het veronderstelde exclusieve recht van Fred. Olsen, voor het opereren vanuit deze handelshaven in Agaete, de vrijstelling van betaling van bepaalde havengelden en de voorwaarden voor het gebruik van die voorzieningen, met uitsluiting van conventionele schepen, "wat 'voor die rederij’ ook een ongerechtvaardigd voordeel vestigt,” beweert Armas in haar schrijven.
htOper-NAVA-Logo.jpg

Om het hoger beroep voor het Gerechtshof te steunen, voert men een enkel motief aan, het feit voldoende motivatie te hebben aangeleverd zodat de Europese Commissie redelijke twijfels zou hebben betreffende het bestaan van Staatssteun ten gunste van Fred. Olsen. en dat men een formele procedure moet openen voor onderzoek. Wat dat betreft geeft men aan dat de excessieve duur van het voorafgaande onderzoek wat gedaan is vanaf het presenteren van haar eerste aanklacht, van 26 april 2013, tot aan het accepteren van het omstreden besluit, 31 maanden later,” op zich het bewijs is van de complexiteit van de zaak, die dan ook een formele procedure nodig heeft.”

Daarnaast stelt de rederij, “dat de omstreden beslissing kennelijke fouten bevat in de beoordeling van de feiten,” zoals, “te beweren dat voor 2013 geen bedrijf gesolliciteerd heeft om met snelle veerboten te opereren in Puerto de Las Nieves,” dat Fred. Olsen de enig geïnteresseerde onderneming was die te gebruiken in de jaren ’90, het decennium waarin men de de aanlegplaats in de haven heeft voltooid; of dat in de haven van Agaete slechts snelle veerboten zouden kunnen opereren.

De eisende rederij dringt erop aan, dat Fred. Olsen sinds 1991 een exclusief recht uitoefent in de haven, “wat hen een concurrentievoordeel oplevert dat hen discretionair is toegekend door de Spaanse autoriteiten;” evenals, “dat men gedurende ruim 20 jaar heeft genoten van de volledige vrijstelling van bepaalde havengelden.”

Gezamenlijk gebruik
Het hoger beroep is ingediend op 17 maart 2016, een jaar nadat het Tribunal Superior de Justicia de Canarias (TSJC) (Canarische Hooggerechtshof) voorlopig de aanbesteding van Puertos Canarios heeft opgeschort voor het delen van de havenpier, waarop Armas en Fred. Olsen hebben ingeschreven.
zzzislas-canariaslogo-438.jpg


Rederij Armas installeert WiFi
op haar vloot voor haar klanten

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 15 september 2016 - OpenSea, de maritieme divisie van Quantis Global, is gestart met WiFi-dienstverlening in het verstrekken van toegang tot Internet via de satelliet op de ferry-diensten van Balearia, FRS en Naviera Armas, die respectievelijk scheepvaartverbindingen onderhouden met de Balearen, Marokko en de Canarische Eilanden.

De Spaanse multinational voor satellietdiensten heeft diverse overeenkomsten opgesteld als officiële verstrekker van deze drie rederijen, aan wie men verbinding met Internet verstrekt, welke het hen mogelijk maakt WiFi van de hoogste kwaliteit te verstrekken aan de passagiers van deze ferry’s, en ook verbinding voor het voorzien in de navigatie en in de behoeften van de bemanning.
logo-19.pngimg2014359801.jpg

Momenteel beschikt elke van deze rederijen over een schip met WiFi, en men zal geleidelijk aan deze dienstverlening op de rest van de vloot installeren. “Wifi is nu handelswaar”, legt David Carmona uit, directer Mobiele Dienstverlening,” en de maritieme wereld is daar niet onbekend mee. De mensen willen worden aangesloten via de satelliet voor het midden op de Oceaan verkrijgen van toegang tot het Internet.”
logocabecerahoriz.gifhtOper-BALE-Logo.jpgfrslogo11.jpg

Balearia dekt de verbindingen tussen het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) en de Balearen; FRS tussen het Zuiden van Spanje en het Noorden van Marokko; en Naviera Armas biedt ferry-diensten aan tussen de diverse Canarische eilanden met Huelva.

In alle gevallen verstrekt Quantis de satelliet-diensten, de volledig benodigde uitrusting – antennes, modems…- en de Wifi- en HotSpot-diensten, welke in staat zijn, verbinding te maken met Internet van maximale kwaliteit voor de opvarenden van deze schepen, die gemiddeld 700 passagiers kunnen vervoeren.

“De capaciteit van de breedbandverbinding is verdrievoudigd in de afgelopen jaren, en de kosten van de uitrusting van de verbindingen zijn ook gedaald, wat deze maatschappijen animeert om Wifi diensten aan hun passagiers te bieden en de hun ervaringen als klanten te verbeteren, omdat WiFi een andere waarde is in vergelijking met hun concurrenten,” zo merkt Carmona op.

In elk van deze gevallen verstrekt Quantis een dienstverlening op maat voor de verlangde behoefte van elke kant. “ We hebben een eigen Hub (verbinding) die het ons mogelijk maakt een gehele persoonlijke dienstverlening te verstrekken waarvan de prijs heel concurrerend is,” laat Carmona weten.

Quantis is de leidende dienstverlener in het bieden van telecommunicatiediensten, Internet, spraak, gegevens, en televisie via de satelliet op de nationale markten - voor particulieren en bedrijven - en voor tientallen Spaanse bedrijven in Afrika, Europa en het Midden Oosten.

Deze Spaanse dienstverlener voor telecommunicatie, opgericht in 2009, heeft in 2015 een omzet behaald van 12 miljoen euro en heeft een personeelsbestand van 63 medewerkers aan welke men de ruim 200 indirecte arbeidsplaatsen moet toevoegen van verkoop-vertegenwoordigers, onderhoudstechnici en logistiek.
zzzislas-canariaslogo-331.jpg


20.000 meter meer voor rederij Armas

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 25 april 2016 - Goede toekomstverwachtingen en het voorzien in het openen van nieuwe routes - naast het interinsulaire verkeer  ook naar het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) - heeft naviera Armas ertoe gebracht haar aanvankelijke project voor de La Esfinge-havenpier aan te passen. De Canarische rederij  heeft  een vergunning aangevraagd voor 20.000 m² meer - tot in totaal 50.000 m². en verhoogt de investering in het havengebied tot 20 miljoen euro.

Rederij Armas wil nog gezonder worden dan ze al is. Vanwege de goede vooruitzichten voor het passagiers- en vrachtvervoer vanuit de thuisbasis Canarias naar het Península, en daarnaast naar andere bestemmingen, heeft de maatschappij  voor de komende 50 jaar - de tijdsduur van de concessie - aan de Autoridad Portuaria (het Havenbedrijf) van Las Palmas om een uitbreiding gevraagd met 20.000 meter grondoppervlakten op haar terrein. Zodoende gaat de vergunning op La Esfinge van 30.000 naar 50.000 m².  De grotere oppervlakte maakt het mogelijk over meer ruimte te beschikken voor een completere dienstverlening , en het inschepen van passagiers en vracht; evenals voor de opslag  van  containers, en parkeerruimte.
stmass.jpg     De eerste aanlegsteiger zal in het eerste kwartaal van 2017 in gebruik worden genomen,
               de tweede drie maanden later. Er kunnen vier schepen gelijktijdig  aanleggen.
Naast het vanaf nu beschikken over meer meter, voorkomt de maatschappij de komst van andere concurrenten die,  in de toekomst-  geïnteresseerd zouden kunnen zijn om te opereren vanaf deze locatie in de haven van Las Palmas, aldus welingelichte bronnen.

“In 50 jaar tijd veranderen veel zaken. Naar verwachting zal het verkeer toenemen en zullen de schepen sneller zijn en maakt dat uitbreiding mogelijk naar meerdere en verder weg gelegen bestemmingen. Het project is aangepast, niet alleen omdat men denkt aan nu, maar ook aan morgen,” zo merken deze bronnen op.

De aanvraag voor de uitbreidingsvergunning heeft al het groene licht gekregen van Puertos del Estado en zal in de komende dagen ter publieke inzage worden gelegd, aldus deze bronnen.

De verkoopdirecteur van de rederij, Jaime Cabrera, merkt op, “dat de wijziging van het aanvankelijke project voortvloeit uit de behoefte om aan het nieuwe verkeer te voldoen.”
“Het is geen geheim, dat we veel belangstelling hebben in het opnieuw opereren op Tarfaya en El Aaiún en dat we in afwachting zijn, tot men ons zegt wanneer dit kan,” merkt Cabrera op.

Goede vooruitzichten hebben de rederij doen besluiten de bouw van de tweede aanlegsteiger te bespoedigen, die maanden eerder dan gepland operationeel zal zijn. Armas  verwacht de bouw af te ronden vóór de zomer van 2017 waarna de voltooiing van de terminal nog een paar maanden in beslag zal nemen. De investering wordt verhoogd tot 20 miljoen euro.
000logo-kopie-59.jpg


Een klap
voor de scheepvaartverbindingen

Madrid sluit Fuerteventura, Lanzarote en La Palma uit
op de route naar Cádiz

CANARISCHE EILANDEN - maandag 13 januari 2014 - De BOE (Staatscourant) meldt, dat de enige havens die verplicht aangedaan moeten worden op de scheepvaartverbinding Canarias-Península (Schiereiland = vasteland van Spanje) de havens van Gran Canaria en Tenerife zijn; en de overige eilanden, al naar gelang de keuze van de rederij.

Het Cabildo (Eilandbestuur) van Fuerteventura heeft op zaterdag 11 januari 2014 aangegeven, dat het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling), Fuerteventura, Lanzarote en La Palma buiten beschouwing heeft gelaten bij het vernieuwen van het contracteren voor het beheer van de scheepvaartverbinding “tot nut van het algemeen” tussen Cádiz en Canarias.

                                            De haven van Fuerteventura.

Het Eilandbestuur heeft eraan herinnerd, dat de aankondiging welke gepubliceerd is in het BOE (Staatsblad) van 8 januari 2014 met de overheidsverklaringen en de technische clausules, “gevoeglijk: ontoelaatbaar zijn,” ten opzichte van de andere openbare aanbestedingen die Fomento (Ontwikkeling) sinds decennia heeft gedaan.


Mario Cabrera, eilandpresident van Fuerteventura.

De president van het Eilandbestuur van Fuerteventura, Mario Cabrera (Coalición Canaria - CC), heeft uitgelegd, dat het afmeren van het schip in Fuerteventura, Lanzarote en La Palma, voor de Staat niet langer behoort tot het openbare belang, “die zich alleen druk maakt om Tenerife en Gran Canaria, en die de keus verder overlaat aan de rederij die de dienstverlening gegund krijgt.”

Het dossier 207/13, met een bedrag van 3 miljoen euro, dat Fomento (Ontwikkeling) in spoedbehandeling heeft, kent een uitvoeringstermijn van twee jaar en nog eens een verlenging met twee jaar.

Volgens Cabrera is de einddatum voor het aanbieden van offertes 20 januari 2014; en om die reden is het urgent, te bereiken, dat Fomento (Ontwikkeling) “rectificeert en de openbare aanbesteding annuleert, zodat er nieuwe bases verkregen kunnen worden die Fuerteventura, Lanzarote en La Palma omvatten.

In het nieuwe contract, waarvan Fomento recentelijk met de behandeling is begonnen, vestigt men een wekelijkse (rond)vaart van minimaal een keer op de havens van Cádiz (vertrek zaterdags om 17:00 uur); Las Palmas (’s maandags om 13:00 uur) en Santa Cruz de Tenerife (’s woensdags om 22:00 uur).

De eilandpresident van Fuerteventura heeft opgemerkt, “dat dit is, wat het Ministerie eist, elke andere aanlegplaats is naar keuze van de rederij die de aanbesteding gegund krijgt,” waaraan hij heeft toegevoegd, “helaas” te weten, dat dit voor Fuerteventura, Lanzarote en La Palma betekent: “Dat als er interesse bestaat, men de haven zal aandoen en zo niet, dat dan de aanlegplaats zal verdwijnen.”

De nationalistische eilandbestuurder heef eraan herinnerd, dat in voorgaande jaren de contacten voor de lijndienst de vereiste havens in de aanbesteding minimaal die waren van Cádiz, Lanzarote, Fuerteventura, Las Palmas, Santa Cruz de Tenerife en La Palma. Daarom vraagt men zich nu af waarom men dit heeft veranderd, waardoor de niet provincie hoofdstedelijke eilanden niet verplicht hoeven te worden aangedaan in het contract en, dat ze optioneel gaan worden.

Eveneens heeft hij medewerking gevraagd van de overheden, “dat men afziet van politieke verschillen en zal begrijpen, dat hier eensgezind samengewerkt zal moeten worden en er een gemeenschappelijk front gevormd moet worden tegen, wat kan veranderen in een ernstige, historische teruggang in de verbinding met het Península (vasteland van Spanje).”


In juli 2013 heeft het Cabildo (Eilandbestuur) van Fuerteventura zich schriftelijk tot Fomento (Ontwikkeling) gewend, op grond van informatie die wijst op het gevaar van het verdwijnen van de scheepvaartverbinding van Fuerteventura met het Península, door het afwijzen van de aanbesteding van het beheer van de lijndienst zoals vervat in het dossier 58/2013 van het Ministerie van Fomento.”

Momenteel verlangt het Cabildo (Eilandbestuur) een erkenning van het vorige contract en, dat men een nieuwe aanbesteding organiseert met verzekering van de dienstverlening.

Fomento heeft aan het Cabildo meegedeeld dat men zou overgaan tot een verlenging van zes maanden van het vorige contract, tot half augustus 2014, ondertussen behandelt men een nieuwe aanbesteding.

Volgens Mario Cabrera, "is  wat niemand had kunnen verwachten, dat na die zes maanden, de  nieuwe behandeling zou betekenen, dat men deze drie eilanden buiten beschouwing zou laten, als verplichte aanleghavens.”
islas-canarias.jpg


Vanaf oktober 2013 verbindt Rederij Armas
de havens van Arrecife en Huelva

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 27 juli 2013 - De Rederij neemt Lanzarote op in haar huidige lijndienst welke de onubense haven (haven van Huelva) wekelijks gaat verbinden met de haven van Arrecife.

De ‘Volcán del Teide’ (en haar zusterschip, de ‘Volcán de Tinamar’, als meest moderne schepen van de vloot) beginnen elke donderdag om 06:00 uur de overtocht naar Huelva vanuit de haven van Santa Cruz de Tenerife, vervolgens legt het schip om 08:30 uur aan in Las Palmas de Gran Canaria, om dan om 10:00 uur te vertrekken naar de haven van Arrecife de Lanzarote. Het schip komt in de conejero-haven aan om 15:00 uur en vertrekt daar een uur later naar Huelva. De overtocht duurt slechts een nacht, waarmee de boot op vrijdag om 17:00 uur de eindbestemming arriveert.


      Het schip van rederij Armas, dat Canarias met de haven van Huelva verbindt.
De terugreis is op zaterdag om 13:00 uur. De ferry komt op zondag om 12:00 uur aan in Arrecife, om 19:00 uur in Las Palmas de Gran Canaria en om 21.00 uur vertrekt het schip dan naar Tenerife.

Volgen Naviera (Rederij) Armas wint men met dit nieuwe programma naast de verbinding van Lanzarote en Fuerteventura met het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje), “twee uur aan vaartijd, want de afstand naar Huelva is 30 mijl korter, dan die naar Cádiz.

                                    De 'Volcán del Teide' in volle vaart.
“Voor de passagiers is dit een hele verbetering, want men komt in Huelva aan op een tijdstip dat veel comfortabeler is voor de aansluiting op de verbinding met ander vervoer.

Bovendien benadrukt Armas, dat passagiers die in het weekeinde naar Lanzarote gaan, hiervan volledig kunnen genieten, “want ze hebben op zondagmiddag een boot die Lanzarote met Gran Canaria en Tenerife verbindt.”

Naviera (Rederij)Armas verzekert, dat de prijs van het ticket hetzelfde is, als vanaf elk ander eiland van de Archipel, omdat er geen bijkomende kosten zijn. Op hun beurt hebben passagiers van Fuerteventura toegang tot de lijndienst met het Península via de 12 overtochten die men dagelijks maakt vanuit Corralejo naar Playa Blanca (Yaiza).

 Armas geeft toe, dat de lijndienst op Huelva opvalt,” door de grote snelheid in de logistiek, want de vracht is al aan boord voordat de passagiers aan boord gaan.”
De overtocht duur slechts één nacht gedurende welke man alle dienstverlening biedt en entertainment voor passagiers van alle leeftijden,” zo benadrukt men.

De lijndienst met Huelva zal een aanvulling zijn op de verbinding die Trasmediterránea onderhoudt tussen Lanzarote en Cádiz binnen de route die ook de havens van Santa Cruz de La Palma, Tenerife, Gran Canaria en Fuerteventura verbindt. Een traject, dat vanaf 1 oktober zal komen te vervallen, als Marina Mercante het beheer ervan, dan niet opnieuw heeft aanbesteed.

islas-canarias.jpg


Fred Olsen laat weten routes te sluiten
als de Canarische Regering niet betaalt

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 23 oktober 2012 - De algemeen directeur van rederij Fred Olsen, Sebastián Cerezo, verzekert, dat de situatie “onhoudbaar” is. Hij heeft op dinsdag 23 oktober 2012 laten  weten, dat als de Canarische Regering het geld niet betaalt wat ze aan de rederij verschuldigd is voor de bonificatie op reizen van residente en, voor de routes die wettelijk verplicht zijn  voor het openbaar vervoer, rederij Fred Olsen sommige routes zou kunnen beëindigen.

Sebastían Cerezo heeft aan de persmedia laten weten, “dat de situatie ‘onhoudbaar’ is vanwege de ‘systematische’ vertraging door de Canarische Regering,” en hij voegde hier aan toe, “ sinds half 2011 is men aan Fred Olsen 18 miljoen euro schuldig.”
deudoresmorosos_large.jpg

De schuld kan tot eind 2012 oplopen tot 21 miljoen euro, zo heeft de algemeen directeur van rederij Fred Olsen aangegeven, die ook laat weten, dat de rederijen op ongelijke wijze concurreren met de luchtvaartmaatschappijen, omdat laatstgenoemden de bonificaties maandelijks krijgen uitbetaald van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling).

“De rederijen krijgen echter de helft van de bonificatie terug via het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) , dat elk kwartaal het verschuldigde bedrag overmaakt en, de andere helft komt van de Canarische Regering,” zo legt Sebastián Cerezo uit, die hieraan toevoegt, dat zodoende de luchtvaartmaatschappijen “keurig op tijd hun geld ontvangen en wij niet.”

De rederijen Fred Olsen en Armas vervoeren jaarlijks ruim 4 miljoen passagiers tussen de eilanden en, de luchtvaartmaatschappijen vervoeren er plus minus 3,3 miljoen, zo laat  Cerezo weten.
logo-fred-olsen-fondo-blanco_large.jpg

De vertraging in de betalingen door de Canarische Regering voor de bonificaties heeft Fred Olsen ertoe gebracht, personeel te ontslaan en financiering te zoeken bij bankinstellingen,  dit laatste wordt echter steeds moeilijker, zo merkt Sebastián Cerezo op.

Fred Olsen heeft op Canarias 820 medewerkers in dienst en als de Canarische Regering de rederij niet betaalt, “zal de maatschappij ‘nog radicalere’ maatregelen moeten nemen," dit kan betekenen, dat men routes sluit die niet rendabel zijn; of die, welke onderhavig zijn aan de betaling door de Canarische Regering,” zo concludeert de algemeen directeur van de rederij.
kleurlogoCanarias-7.png


Fred. Olsen nu ook
Gran Canaria - Fuerteventura
met snelle ferryboot

PUERTO DEL ROSARIO - dinsdag 21 augustus 2012 - Met ingang van 24 augustus 2012 verbindt rederij Fred. Olsen Las Palmas de Gran Canaria met Morro Jable en Puerto del Rosario. Men doet dit 16 keer per week met de fast-ferry ‘Bonanza' en voor een tarief vanaf €11,50 per persoon/per traject.

De duur van de overtocht is 90 minuten naar Morro Jable, en vanaf daar 70 minuten naar Puerto del Rosario. Eveneens biedt men een dagelijkse verbinding met Lanzarote (via Corralejo - Playa Blanca) voor slechts €2,= meer per persoon/per traject.


                                          De 'fast ferry' 'Bonanza Express'
    (de namen van alle catamaran ferry’s van rederij Fred. Olsen beginnen met een ‘B’).



De vertrektijden zijn afgestemd op de verbinding vanaf Santa Cruz  (Santa Cruz de Tenerife-Agaete en Las Palmas de Gran Canaria - Morro Jable) op elke vrijdag en zondag, met terugkeer op elke dag van de week, met tarieven vanaf €17,91 per persoon/per traject.



                                           De Provincie Las Palmas.
Met het vestigen van een maritieme brug tussen de eilanden bestendigt Fred. Olsen Express zo de route Gran Canaria - Fuerteventura, in de beste combinatie van frequenties, aankomst- en vertrektijden en tarieven, die het vracht- en passagiersvervoer bevordert, dit met het doel jaarlijks 300.000 passagiers te gaan  vervoeren.
kaart-fuerteventura-300x3001_large.jpg
De nieuwe vertrek- en aankomsttijden van de 'Bonanza Express' maken het mogelijk overdag te reizen en eveneens de reistijd aanzienlijk te bekorten, wat ontegenzeggelijk in het voordeel is van passagiers die met de auto reizen, evenals voor het vrachtverkeer tussen de eilanden (heen en terug op één en dezelfde dag!).

Vertrek en aankomst in Las Palmas de Gran  Canaria vindt plaats vanaf/op de Sanapú-Pier, naast winkelcentrum ‘El Muelle’, wat een gemakkelijk bereikbare locatie is voor het vrachtverkeer en voor passagiers die zonder auto reizen, vanwege de nabijheid van het stadscentrum.

Zodoende biedt rederij Fred. Olsen een compleet netwerk van snelle veerboot verbindingen tussen de eilanden en vestigt zo een maritieme brug Gran Canaria-Fuerteventura voor vracht en passagiers op een traject van 90 minuten, net zoals de al bestaande Fred. Olsen-verbinding Tenerife - Gran Canaria.
kleurlogoCanarias-7.png


 

kaart_canaria-35.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--221.jpg

zon-51.jpg

Maak jouw eigen website met JouwWeb