Voor de trein op Gran Canaria ontbreekt
‘slechts’ 1,5 miljard euro
GRAN CANARIA - maandag 17 september 2018 - De trein van Gran Canaria blijft zich ontwikkelen tot een realiteit die zich verenigt met de hoofdstad van het eiland met Maspalomas, in de gemeente San Bartolomé de Tirajana, op een spoorweggedeelte van 57 kilometer, met 11 treinstations. Alle project-ontwerpen zijn voltooid en alleen de goedkeuring van de totaliteit van de plannen en studies is nodig, om door te kunnen gaan naar een volgende fase waarin de materiële uitvoering zou beginnen, dat wil zeggen het begin van de onteigening van de grond, zowel rustiek als stedelijk, waarover de trein zou gaan rijden.
Het startpunt is het Santa Catalina-park met bestemming naar San Telmo, Jinámar, Telde Luchthaven, Ingenio, Agüimes, Vecindario, San Agustín, Playa del Inglés en Maspalomas. De route op sommige punten, zoals in de hoofdstad wanneer deze samenvalt met de GC-1, zal ondergronds zijn en zal Las Palmas de Gran Canaria verbinden met Maspalomas in ongeveer 40 minuten, in het geval van de lijn die stopt op alle stations; de directe lijn zou die route in 20 minuten afleggen.
VIDEO: https://youtu.be/vdnbxICRyPc
Aangezien het project nog in afwachting is van goedkeuring in zijn geheel, is het niet mogelijk om in te schatten wanneer de bouwwerken zouden beginnen. Wat bekend is, zijn de totale kosten van de investering: ongeveer 1.5 miljard euro, een bedrag dat nog onbekend is van waar het zou worden verkregen, wat financiering is een van de belangrijkste problemen om het werk uit te voeren.
Tot nu toe is als gevolg van een overeenkomst tussen het Ministerie van Ontwikkeling en het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria sinds 2009 meer dan 20 miljoen euro geïnvesteerd in studies en marktanalyses.
Het idee om een spoorlijn te bouwen op Gran Canaria kreeg gestalte tijdens het mandaat van 2007 tot 2011 van de socialist José Miguel Pérez en de toenmalige vicepresident Román Rodríguez (Nueva Canarias - NC), die ook het ministerie van Economische Ontwikkeling, Openbare Werken en Infrastructuur bezette.
In 2009 werd het bedrijf Ferrocarriles de Gran Canaria opgericht binnen het Cabildo (Eilandbestuur)en binnen de Autoridad Única de Transporte de Gran Canaria en werden de eerste schetsen met betrekking tot ontwerp, route, treinstations, kosten, en levensvatbaarheid gestart. In hetzelfde jaar, toen Rodríguez en Pérez het model van de spoorlijn in het San Telmo-park in de hoofdstad van Gran Canaria presenteerden, durfden ze aan te kondigen dat het werk dat de hoofdstad met Maspalomas zou verenigen, een realiteit zou zijn in 2015.
Een gewenst en bekritiseerd project
“De trein zag het licht niet in 2015 omdat het werd voorkomen door de economische crisis, op het moment dat ik deelnam aan de Regering van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, en we een crisis tegenkwamen die historische dimensies aannam en de overheidsfinanciering niet toeliet," herinnert de leider van Nueva Canarias (NC), Román Rodríguez, zich.
De regionale afgevaardigde legt ook uit dat hij, als adviseur voor Economische Ontwikkeling, Openbare Werken en Infrastructuur, samen met de overheidsgroep, "een debat over Gran Canaria en territoriale planning, dat in die fase werd gesloten, initieerde,” men ondertekende ook de overeenkomst met het Ministerie van Ontwikkeling, "en als gevolg daarvan werd er 24 miljoen euro overgedragen en creëerden we een openbare entiteit voor het beheer van dit geweldige project; dat wil zeggen: Ferrocarriles de Gran Canaria.
Rodríguez herinnert zich, dat zijn overheidsgroep opdracht gaf , “voor het bestemmingsproject en de treinstations, "maar gaf hem niet de tijd om hetzelfde te doen met, "het windmolenparkproject dat de 100% hernieuwbare energie ondersteunt die het werk zou hebben." Want in 2011 zou hij zijn stage in het Eilandbestuur voltooien en de Partido Popular (PP) zou in de regering komen .
Alvorens aan te komen bij het presidentschap van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, vond José Miguel Bravo de Laguna dat de trein geen prioriteit was, maar tijdens zijn ambtstermijn aan het hoofd van de Corporatie (2011-2015) bleven de projecten doorgaan ondanks het niet rekenen met de verklaring van milieu-uitwerking van de Canarische Regering. Toen de oprichter van Unidos Por Gran Canaria het einde van zijn bestuur naderde, sprak hij over de noodzaak om de trein opnieuw op te starten na jarenlange stagnatie als gevolg van de economische crisis, en het gebrek aan publieke middelen die bestemd zijn om te bestemmen voor de ontwikkeling ervan.
In 2015 kwam de drie partijen-coalitie gevormd door Nueva Canarias (NC), de PSOE, en Podemos, om het Cabildo (Eilandsbestuur) te regeren, met Antonio Morales aan het roer, die aan het begin van zijn mandaat aankondigde dat het project niet kon worden voortgezet vanwege een gebrek aan economische middelen. In 2016 werden alle projecten echter op papier afgerond en momenteel zijn ze in afwachting van enkele aanpassingen om te worden gevalideerd.
Morales zelf erkende in februari 2018 in een Canarisch krantenmedium dat hij tegen de trein was en dat hij twijfels had over zijn behoefte, maar van gedachten veranderde omdat hij het nu, “als een kans ziet; dat het deel van de route van de trein zou bewegen met schone energie in Arinaga.”
Voor de minister van Transport van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, Juan Francisco Trujillo, is duidelijk, “dat de trein van ‘vitaal belang’ is voor de toekomst van de mobiliteit op het eiland,” omdat hij gelooft dat het zal helpen de GC-1 minder druk te maken, wat naar zijn mening op de rand van instorting is en onhoudbaar.
Anderzijds zijn er in deze jaren tegen het project stemmen tegen het project. Ben-Magec Ecologistas en Acción heeft zelfs een bijeenkomst georganiseerd om de levensvatbaarheid van de trein op Gran Canaria te bespreken en, "iedereen was het erover eens dat het geen plaats op het eiland had vanwege de kosten en de landelijke uitwerking", herinnert de woordvoerder van de organisatie, Eugenio Reyes, zich.
Vanuit Ben-Magec is van mening, dat de trein niet zal dienen om de mobiliteit te verbeteren, omdat het de bevolking zal concentreren op de stations waar de trein stopt. “ omdat onze orografie complex is en de treinen niet naar San Mateo, of Santa Brígida rijden. Bovendien: is het huidige project niet gepland met hernieuwbare energiebronnen, maar is afhankelijk van de energiecentrale."
Reyes zet zich in voor het gebruik van bestaande infrastructuren en wedt voornamelijk op bussen, “ omdat ,het een flexibel mobiliteitssysteem is, meer werkgelegenheid genereert en de bevolking meer toegankelijk maakt, omdat het over het hele grondgebied verspreidt is en verstopping vermijdt".
In ieder geval, gaat het om een werk dat - hoewel er veel werk is voor het bedrijf Ferrocarriles de Gran Canaria -alleen op papier is en zonder een datum om het materiële deel van het project te gaan uitvoeren. Het is niet met zekerheid bekend, of het eiland zijn trein zal hebben, of niet; maar als het klaar is, vergt het een grote economische uitgave die nog steeds onbekend is van waar het zou komen, omdat, zoals Román Rodríguez zich herinnert, “het werk van de trein in vier jaar voltooid zou zijn, als men eenmaal is begonnen; nu zijn de projecten afgerond en blijft alleen de financiering over."
Het Cabildo en de Canarische Regering
stemmen zich op elkaar af
voor het afronden van het trein-project
De Eilandminister van Vervoer en Transport, Juan Francisco Trujillo, informeert de vicepresident van de Canarische Regering- Pablo Rodríguez -over de vooruitgang, tijdens een ontmoeting waarin ze een kalender hebben vastgesteld voor de technische vergaderingen
GRAN CANARIA - zmndag 11 maart 2017 - Het technische project voor de trein op Gran Canaria betreedt de laatste fase van uitvoering, waarvoor het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria zal kunnen rekenen op samenwerking met de Canarische Regering, zo heeft de minister van Transport en Mobiliteit, Juan Francisco Trujillo, laten weten na afloop van de ontmoeting met de vicepresident en de minister van Openbare Werken en Regionaal Transport, Pablo Rodríguez, en technici van de beide overheden.
Tijdens de bijeenkomst heeft Trujillo het hoge percentage van voltooiing aangegeven van de ontwikkeling van het technische project, en heeft hij de noodzaak van Overheidssamenwerking benadrukt om het te voltooien.
" Naast ander kwesties en voor de ontwikkeling van treinstations, is het essentieel om ervoor te zorgen dat de trein naast de autosnelweg GC-1gaat lopen,” zei hij.
Het geplande spoorlijn-traject op Gran Canaria
VIDEO:
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2011/03/04/65768/1299263965478-1_p.mp4
Voor het houden van technische vergaderingen hebben de ambtenaren nu een kalender opgesteld die eind maart 2017 zal beginnen.
Rodríguez heeft bevestigd dat het model van railvervoer , zoals dat door het Cabildo (Eilandbestuur) is geïnitieerd overeenkomt met de globale transportvisie op Canarias.
“Ik zal gaan bemiddelen met de Spaanse Staat opdat men zich financieel vastlegt op de treinprojecten op Canarias, net zoals men dit doet met de rest van het red ferroviaria (railvervoer-netwerk) van Spanje,” zo heeft Rodríguez toegevoegd
Trujillo heeft het treinproject als vitaal gekwalificeerd voor de toekomst van de mobiliteit op het Eiland en is dankbaar voor de bereidwilligheid en steun zoals Rodríguez die heeft laten blijken.
“Hij heeft grote belangstelling en begrip in volledige harmonie getoond,” concludeert Trujillo.
Canarische Regering wijzigt tracé toekomstige spoorlijn voor aanleg Siam Park
GRAN CANARIA - maandag 9 november 2015 - De Canarische Regering heeft op maandag 9 november 2015 het project goedgekeurd voor wijziging van het tracé van de toekomstige spoorlijn van Gran Canaria nabij El Veril in de toeristenwijk Maspalomas in gemeente San Bartolomé de Tirajana, om de aanleg van het waterrecreatiepark ‘Siam Park’ mogelijk te maken.
De Comisión de Ordenación del Territorio y Medio Ambiente de Canarias (Cotmac) (Canarische Milieucommissie) heeft in oktober 2015 de opschorting goedgekeurd van het Deelplan voor de trein tussen Las Palmas de Gran Canaria en de toeristenwijk Meloneras en nu kan men overgaan tot de ruimtelijke ordening van dit gebied.
De Ministerraad van de Canarische Regering heeft in een communiqué laten weten, dat de op maandag 9 november 2015 genomen beslissing, “fundamenteel is voor het garanderen van strategische investeringen die heel belangrijk zijn voor Canarias.”
“Vanuit juridisch, economisch en financierings-oogpunt is het waterrecreatiepark ‘Siam Park’- op het perceel bij El Veril dat hun eigendom is in de gemeente San Bartolomé de Tirajana - volledig haalbaar,” zo voegt men toe in het communiqué.
De Canarische Regering heeft laten weten, dat Loro Parque ruim tien miljoen euro heeft geïnvesteerd om het waterrecreatiepark in het Zuiden van Gran Canaria te kunnen ontwikkelen en dat dit gedurende de bouwperiode werkgelegenheid op zal leveren voor 500 personen.
Als Siam Park in gebruik wordt genomen, zal het kunnen rekenen op een personeelsbestand van 300 medewerkers en brengt dit het recreatieaanbod van Gran Canaria, “internationaal op het hoogste niveau,” zo benadrukt men.
Na het op maandagmiddag 9 november 2015 door de Minsterraad bereikte akkoord, kan Siam Park opgenomen worden in het verbeterings- en moderniseringsplan van El Veril, waarmee de Deelstaat bouwkundige dekking geeft aan deze investering.
Het alternatieve tracé wat men nu voorstelt voor de spoorlijn - die dicht naast de autosnelweg naar het Zuiden van het eiland (de GC-1) zou komen te liggen - verplaatst men richting zee en het treinstation van El Veril komt meer zuidelijk te liggen.
Siam Park kan alleen in El Veril komen
met een wijziging van het tracé voor de spoorlijn
in het Plan Ruimtelijk Ordening
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - woensdag 13 mei 2015 - De spoorlijn tussen de hoofdstad en het Zuiden verhindert, dat het Plan de Mejora y Modernización (PMM) (Verbeterings- en Moderniseringsplan) het waterpark omvat wat de Familie Kiessling in El Veril wil aanleggen Om dat te verhinderen, heeft het Cabildo (Eilandbestuur) unaniem besloten, te vragen het gedeelte van 7 kilometer in de planning van de spoorlijn op te schorten.
De Canarische Regering zal het in het PMM opgenomen Siam Park bij El Veril in deze zuidelijk strook niet opnemen totdat het Cabildo (Eilandbestuur) het Plan Ruimtelijke Ordening voor de trein niet gedeeltelijk opschort waarin een corridor gereserveerd staat op deze terreinen en men een treinstation ontwerpt, dat aan de andere zijde van het waterpark komt te liggen.
Dus, heeft het Cabildo (Eilandbestuur), in een buitengewone Eilandministerraad, met tegenzin, de opschorting goedgekeurd van het gedeelte tussen kilometer 49 en 56.
De plenaire zitting op dinsdag 12 mei 2015, waarschijnlijk de laatste van dit mandaat (de regionale verkiezingen vinden plaats op 24 mei 2015).
Pleito Insular
De minister van Regionaal Beleid, Ana Kursón, heeft verdedigd, dat het PMM voor El Veril, “wel het tracé van de spoorlijn kan wijzigen,” en is het oneens met de beslissing van de Cotmac (Milieucommissie) om hun goedkeuring in te trekken totdat men het plan voor de trein opschort. Het dossier kan niet worden afgehandeld tijdens dit mandaat, heeft Kursón gezegd, en als de Canarische Regering het eenmaal heeft goedgekeurd gaat de termijn van zes maanden in, waarna het Cabildo het aldus opgeschorte plan kan herzien.
Over deze gedeeltelijke wijziging van het plan voor de spoorlijn heeft Kursón eraan herinnerd, dat het alternatieve tracé staat opgenomen in een rapport van het bedrijf Ineco, waarin men de corridor voor de spoorlijn aanpast en men het treinstation van El Veril meer naar het Zuiden verplaatst. In het rapport schat men een besparing van 30 miljoen euro in op de toekomstige bouwkosten
De president van het Cabildo (Eilandbestuur), José Miguel Bravo de Laguna, heeft bevestigd, “dat de Cotmac Gran Canaria schaadt met deze beslissing,” en deze uitspraak heeft de instemming gekregen van alle politiek partijen in de vergaderzaal.
Het Cabildo (Eilandbestuur) dringt aan op voltooiing van de ontwerpen
voor de 17 spoorwegprojecten,
waarvoor de aanbesteding binnen zes maanden moet worden behandeld
GRAN CANARIA - zondag 3 mei 2015 - Ferrocarriles de Gran Canaria beschouwt – wegens stilzwijgende overheidsinstemming - de evaluatie van de milieurapportage als opgelost, voor de spoorlijn tussen de hoofdstad en het Zuiden, en geeft de gegunden zes maanden de tijd voor de afhandeling van de aanbestedingsprocedures voor de 17 projecten welke men verwacht te realiseren.
Met verwijzing naar een extern juridisch rapport heeft Ferrocarriles de Gran Canaria´- het nutsbedrijf van het Cabildo (Eilandbestuur) - besloten, niet langer te wachten op de evaluatie van de milieurapportage voor de spoorlijn naar het Zuiden welke moet worden toegekend door de Canarische Regering en deelt deze mede, dat de 17 gegunde bedrijven voor het ontwerpen van de projecten voor aanleg van deze spoorweg wachten op de voltooiing van de procedurele behandeling die hun werk afrondt, en wel binnen een termijn van zes maanden.
De Raad van Bestuur van Ferrocarriles de Gran Canaria heeft dit akkoord aanvaard; gezien, dat men sinds juni 2014 wacht op het Departement Milieuzaken, van de Canarische Regering, dat de evaluatie van het milieueffectrapport moet toekennen aan het speciale plan ruimtelijk ordening voor de trein naar het Zuiden, waarvoor men de noodzakelijke documentatie heeft toegezonden, zo stelt men.
María del Carmen Rosario Godoy. "We kunnen niet eeuwig wachten...."
“We hebben een gunstig juridisch rapport van de adviseurs van Ferrocarriles;” zo heeft de minister van Transport, María del Carmen Rosario Godoy, van het Cabildo (Eilandbestuur), aangegeven; en ze benadrukt,” “dat we niet eeuwig kunnen wachten,” op een behandeling, wat het opstellen van het grootste deel van de uit te voeren projecten bevroren houdt voor de spoorlijn en de treinstations.
Rosario heeft uitgelegd, dat de gegunde gegadigden voor het opstellen van de projecten- voor de aanleg van de zeven tracés waarin de 58 kilometer lange spoorlijn is onderverdeeld, en negen van de elf geplande treinstations - ‘binnenkort’ een brief zullen ontvangen van Ferrocarriles (de Spoorwegen), waarin zij worden geïnstrueerd, om hun werk binnen een termijn van zes maanden te voltooien. Dat zal men ook melden aan de gecontracteerde voor het project inzake de levering van de treinwagons en de werkplaatsen, welke gepland staan in Vecindario.
De voor deze 17 gegunde openstaande begroting (allemaal Joint Ventures) bedraagt 4 miljoen euro, zo heeft de minister aangegeven. De ontwerpen voor de treinstations van Telde en Jinamar, evenals die voor de elektrische bedrading en montage van de rails, liggen op schema en zullen niet vervat zijn in dit verzoek.
Weer een miljoen euro besteed aan
ontwerpstudies voor de trein naar het Zuiden
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 9 juli 2014 - Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft weer twee nieuwe ontwerpen aanbesteed voor het mogelijk realiseren van een snelle treinverbinding naar het Zuiden van het eiland., namelijk die van de elektrische installatie en het treinstation in Telde.
Hoewel er nog meer aanbesteed moet worden en er nog eens een miljoen euro ontbreekt van de 24 miljoen die in totaal te investeren zijn voor het voltooien van deze voorstudies, heeft men twee contracten gegund van die, welke men al heeft afgesloten voor de mogelijke, toekomstige ingebruikname van een spoorlijn tussen Santa Catalina, in de hoofdstad, en Meloneras, in San Bartolomé de Tirajana.
Om precies te zijn, heeft het nutsbedrijf van het Eilandbestuur, dat wordt voorgezeten door José Miguel Bravo de Laguna, een redactie-contract begroot van het bouwproject van de elektrische installatie van de spoorlijn, bij de eerste aanbesteding heeft men acht offertes ontvangen en bij de tweede 11.
Canarische Regering investeert in 2014
nog eens 1,9 miljoen euro in de trein naar het Zuiden
GRAN CANARIA - zondag 6 oktober 2013 - De begroting van de Canarische Regering voor 2014 bevat 1,9 miljoen euro van de drie miljoen die nog steeds ontbreken voor het financieren van de studies en voorbereidende werkzaamheden voor de mogelijke aanleg van een spoorlijn tussen de hoofdstad van Gran Canaria en San Bartolomé de Tirajana.
De totale kosten van de aanleg van de spoorweg worden geraamd op 24 miljoen euro.
Grondproeven op het tracé voor de spoorlijn.
De minister van Transport, María del Carmen Rosario Godoy.
Dit is aangegeven door de minister van Transport, María del Carmen Rosario Godoy, van het Cabildo (Eilandbestuur), die ‘tevreden’ is, omdat het Canarische Regering nog slechts ontbreekt aan 1,1 miljoen euro, om de 24 miljoen euro vol te maken waarop men de kosten raamt voor de studies die nodig zijn voor de bouwprojecten van o.a. de elf treinstations , spoor der zeven spoorwegtracés over een lengte van 57.250 meter en die voor de veiligheid en de grondproeven.
Het Cabildo besteedt nog eens een miljoen euro voor projectie trein naar het Zuiden
De investering in de spoorlijn beloopt nu 18 miljoen euro
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - donderdag 23 mei 2013 - Ferrocarriles de Gran Canaria (de Canarische Spoorwegen) heeft voor bijna een miljoen euro de aanbesteding opengesteld voor het uitwerken van de bouwtekeningen voor de treinstations van Telde en Jinámar, van de 11 treinstations die de railverbinding vanuit de hoofdstad naar het Zuiden krijgt, zijn dit de enige twee stations die nog niet zijn ontworpen. De projecten voor de virtuele trein hebben nu 18 miljoen euro gekost.
De beslissing van het Cabildo (Eilandbestuur) om de voorstudies te voltooien die nodig zijn voor de aanleg van een spoorwegverbinding tussen Santa Catalina, in de hoofdstad, en Meloneras, in San Bartolomé de Tirajana, is weer een stap dichterbij, met de aanbesteding van de bouwprojecten voor de enige twee (van de 11) die nog niet gecontracteerd zijn, beide in Telde. De begroting voor beide loten bedraagt bijna een miljoen euro, €550.701,= voor het treinstation in Telde en €435.872,= voor het station in Jinámar.
Het nutsbedrijf Ferrocarriles de Gran Canaria (Canarische Spoorwegen), dat belast is met het beheer van de technische projecten, geeft tot 18 juni 2013 de tijd voor het indien van offertes in deze aanbesteding, waarbij de bouwtermijn van de beide projecten is vastgesteld op 15 maanden.
Tot nu toe heeft het nutsbedrijf van het Cabildo (Eilandbestuur) al 18 miljoen euro geïnvesteerd in de uitwerking van de treinprojecties, waarvan men de kosten schat op 25 miljoen euro. Al aanbesteed en in fase van uitwerking verkeren o.a. de overige negen treinstations (Van Noord naar Zuid die van: Santa Catalina, San Telmo, Ziekenhuis, Luchthaven, Carrizal, Cruce de Arinaga, Vecindario, El Veril en Meloneras), evenals de zeven tracés die zich uitstrekken over een lengte van in totaal 57.250 meter.
Eilandbestuur wil lichte metrolijn
vanuit Haven La Luz naar Arucas
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 6 mei 2013 - Het aanleggen van railvervoer tussen de Haven van Las Palmas en Arucas is in behandeling genomen. Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria hecht aanvankelijke goedkeuring aan het plan voor de verwezenlijking van deze corridor en men zet in op een lichte metro, een kruising tussen een tram en een trein, met 17 haltes op een lengte van 10 kilometer.
Met kleine wijzigingen op een eerdere mededeling, blijft het Cabildo (Eilandbestuur) vastbesloten railvervoer aan te leggen tussen de hoofdstad en Arucas via een tram-treinverbinding die voor de helft van het 20 kilometer lange tracé ondergronds zal worden aangelegd.
Gelukkig liggen er geen palmen osaes op deze uiterst bergachtige route en is er ook geen geld om dit megalomane plan uit te voeren.
Het Eilandbestuur(tje)kan enige lef niet ontzegt worden, om na de 'Oasis'-affaire lekker verder te durven dromen met deze 'volksverlakkerij'.
Men ziet niet af van de aanleg van de treinverbinding van de Hoofdstad naar het Zuiden, en heeft besloten tot over te gaan tot deze investering, die - inclusief de rails, remises, tramhaltes, wagons etc. - nog eens 461,5 miljoen euro zal gaan kosten, wat dan slechts een derde is van de geplande aanleg van de Noord-Zuid spoorwegverbinding.
Guía wil tramlijn-verbinding naar Gáldar, ter voorkoming van verkeersopstoppingen
SANTA MARÍA DE GUÍA - woensdag 19 december 2012 - De Gemeente Santa María de Guía heeft in het Algemene Bestemmingsplan de aanleg van een tramlijn opgenomen die het centrum met de wijk La Atalaya zal verbinden en vervolgens via Gáldar zal uitkomen bij het geplande winkelcentrum van de Gebroeders Domínguez in La Vega de Gáldar.
Het nieuwe Algemene Bestemmingsplan, dat nu ter inzage ligt, laat een ingrijpende wijziging zien in het openbaar vervoerssysteem, dat een netwerk aan fietspaden omvat, een klein busstation, een twee taxistandplaats, voetgangersgebieden en minibusjes die tot Las Medianas rijden.
Het ‘Plan General’ is een voorstel tot een ambitieus plaatselijk model, dat te maken heeft met het centrumgebied Guía-Gáldar. De wethouder van Stadsplanning, José Manuel Santana, van de Gemeente Guía, bevestigt, dat de voorstellen ter verbetering van het vervoer een duidelijke visie zijn op de toekomst, rekening houdend met de oprichting van de private Universiteit Fernando Pessoa, de regionale markthal en het winkelcentrum van Gáldar.
De Estudio de Movilidad Municipal Sostenible (Studie voor Duurzame Stadsmobiliteit) bevat een voorstel voor een project wat gerechtvaardigd is, “omdat er ‘belangrijke verplaatsingen” zijn tussen de beide woonkernen en ook, omdat er een frequente verplaatsingen is tussen de beide winkelcentra, waarbij veelvuldig gebruik van privé-voertuigen verkeersopstoppingen gaat veroorzaken.
Momenteel - en totdat men een specifiek plan ontwikkelt - praat men over tramhaltes in/bij:
- Albercón de la Virgen,
- Sancho de Vargas (schoolgebouw),
- het toekomstige ondergrondse busstation van Lomo Guillén,
- Rojas (Gáldar),
- het stadscentrum van Gáldar,
waarbij de eindhalte bij het nieuwe winkelcentrum zal komen te liggen, naast de autosnelweg.
Veilige bestrating
In het Plan merkt men op, dat de tram een schoon transportmiddel is wat ruimte zal vergen, wat het verwijderen van parkeerplaatsen vereist om rails en veiligheidszones aan te leggen
Anderzijds voorziet de planning in de aanleg van een fietspadennetwerk tussen Becerril, La Atalaya, het stadscentrum, de wijk San Blas en El Albercón de la Vírgen, waarbij men de fiets beschouwt als een pilaar voor het verbeteren van de mobiliteit. Daartoe beveelt men aan, de kruisingen en de toegangen te verbeteren plus een gedifferentieerde bestrating aan te brengen uit veiligheidsoverwegingen. Tegelijkertijd stelt men voor, een campagne te starten, om dit gebruik te ontwikkelen en, betaalde parkeerzones in te stellen.
Het treinproject naar het Zuiden van Gran Canaria heeft al 18 miljoen euro gekost
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - donderdag 13 december 2012 - De Sociedad Ferrocarriles (Spoorwegmaatschappij) van Gran Canaria heeft al 18 miljoen euro uitgegeven van de projecten voor de trein naar het Zuiden en verwacht de investering van 25 miljoen euro af te ronden voor eind 2013, zo heeft de president van het Cabildo (Eilandbestuur), José Miguel Bravo de Laguna, laten weten op woensdag 12 december 2012, die het doorgaan van de voorbereidingswerkzaamheden heeft verdedigd, om de gehele planning van het tracé van de spoorlijn en de elf treinstations klaar te hebben.
Hoewel de spoorlijn, “geen prioriteit heeft” voor het huidige Eilandbestuur, heeft Bravo de Laguna eraan herinnerd, dat het totaalbedrag afkomstig is van een convenant met het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling), waardoor men het geld niet kan besteden aan andere, meer dringende, behoeften.
Het gedroomde spoorwegtracé en de elf treinstations.
In een televisiedebat heeft de Eilandpresident laten weten van mening te zijn, “dat dit een belangrijk project voor het eiland is,” en hij heeft aangegeven, dat zijn regeringskabinet zich houdt aan het volgen van het beleid van voorgaande eindbesturen. “Fundamenteel is momenteel de planning af te ronden voor wanneer de aanleg van de deze spoorweg mogelijk zal zijn,” heeft Bravo de Laguna gezegd, die heeft opgemerkt, “dat Gran Canaria deze infrastructuur ‘niet gaat afwijzen’, als men er in slaagt het benodigde geld te verkrijgen, ofwel via de Staat, de Europese Unie, of privaat kapitaal.” Op dinsdag 11 december heeft hij de belangstelling aangekondigd van Chinese investeerders voor de trein van de hoofdstad naar Maspalomas.
Maquette voor het gedroomde treinstation Arinaga.
De Raad van Bestuur van de Sociedad de Ferrocarriles de Gran Canaria S.A. (Besloten Vennootschap Spoorwegmaatschappij van Gran Canaria), voorgezeten door Bravo de Laguna, heeft op woensdag 12 december 2012 vergaderd voor de goedkeuring van de begrotingen voor 2013 en de uitbreiding van de geologische campagne voor de basisprojecten van de aanleg van het spoorlijn-traject en de treinstations. Ook heeft hij het Ministerie van Fomento gemaand het bedrag van drie miljoen euro te betalen wat betrekking heeft op de diverse technische studies die in 2012 hebben plaatsgevonden.
Bravo de Laguna heeft uitgelegd, dat men de begroting voor 2013 heeft vastgesteld op drie miljoen euro, die afkomstig zijn van de Spaanse Staat, hoewel men nu al weet, dat dit bedrag tijdens de parlementaire behandeling beperkt zal worden tot 2,1 miljoen, omdat men het overige deel van het bedrag zal bestemmen voor het vrachtvervoer van Canarias naar de rest van het land.
Het gedroomde Bestemmingsplan voor de spoorlijn en infrastructuur
bij de luchthaven van Gran Canaria.
Planning
“We verkeren in de planningsfase van de projecten voor de stations, dit wil zeggen, het eiland klaar te hebben als te zijner tijd de investering plaatsvindt voor de ingebruikname van een spoorlijn die Las Palmas de Gran Canaria en Maspalomas met elkaar verbindt,” zo laat Bravo de Laguna weten, die benadrukt, “dat voor de garantie van de betaling van de drie miljoen euro welke afkomstig is uit de Rijksbegroting 2013 van de Spaanse Staat, men de accrediteringscertificaten heeft goedgekeurd voor het geheel wat gerealiseerd is door Ferrocarriles de Gran Canaria gedurende de loop van het bestaan van de besloten vennootschap, dat momenteel 18 miljoen euro bedraagt.”
Wat betreft de termijnen, heeft hij aangegeven, “dat de aanvankelijke verwachting uitgaat van 31 december 2013. Op die datum verwachten we de gehele regionale planning van het eiland rond te hebben met alle projecten voor de diverse treinstations en voorzieningen voor de aanleg van een spoorweg.”
De meerderheid van de betrokken bedrijven heeft de projecten ingediend voor de zeven tracés, de elf treinstations, de treinwagons en een windmolenpark voor de energievoorziening. Het totaal van de bouwkosten wordt geschat op ruim 1,5 miljard euro.
Bravo De Laguna: ‘Gran Canaria onderhandelt voor de spoorwegaanleg met Chinese investeerders’
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 12 december 2012 - De Eilandpresident, Miguel Bravo de Laguna heeft bevestigd, dat er onderhandelingen gaande zijn met Chinese investeerders; om te bezien, of de financiële mogelijkheid aanwezig is, om de hoofdstad via een spoorweg te verbinden met het Zuiden van het eiland.
“Als men redelijke voorwaarden bereikt, kan Spanje een convenant sluiten met Chinese investeringsmaatschappijen.” Bravo de Laguna, heeft dit laten weten op dinsdag 11 december 2012, na een werklunch met een op Gran Canaria op bezoek zijnde commerciële delegatie uit het Aziatische land.
Videofragment:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F_g0F_7t_pY
De eilandpresident heeft eraan herinnerd, dat de spoorweg “een heel sterke” financiering verlangt en dat, daarom, de Staat mogelijkheden aan het zoeken is in deze infrastructuur te voorzien met buitenlands kapitaal, “gezien de huidige omstandigheden in de beperking van kosten.”
De handelsattaché van de Chinese Ambassade in Madrid, Ji Xianzeng, leidt deze delegatie, en is van mening, dat het treinproject van Gran Canaria ,“een verbetering is van de infrastructuur die in de toekomst heel interessant gaat zijn voor de toeristen en voor hen die hier handel drijven.”
Xianzeng heeft opgemerkt, dat dit bezoek tot doel heeft, “ diepgaand de mogelijkheden te leren kennen voor Chinese investeringen die duidelijk groeiende zijn.” “Dit is het moment, om deze voordelen beter te keren kennen. Gran Canaria verbindt regio’s geografisch en economisch,” zo concludeert de Chinese raadsman.
Lijnen voor commerciële samenwerking
De gedelegeerde van de Spaanse regering op Canarias, María del Carmen Hernández Bento; de president van het Cabildo (Eilandbestuur) van de Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna; de burgemeester van Las Palmas de Gran Canaria, Juan José Cardona, en de voorzitter van de Zona Especial Canaria (ZEC), Beatriz Barrera, hebben op dinsdag 12 december 2012 de delegatie voorgezeten welke het eiland vertegenwoordigt - en waar vanuit Madrid, de minister van Industrie, Energie en Toerisme, José Manuel Soria, zich via een videoconferentie gevoegd heeft - tijdens een ontmoeting met de leden van een commerciële delegatie uit China; met de bedoeling, handelsbetrekkingen aan te gaan voor zakelijke en overheidssamenwerking.
In de Chinese delegatie, die wordt aangevoerd door Ji Xianzeng, zijn naar het eiland meegereisd vertegenwoordigers van de Delegatie van de Kamer van Koophandel, die rekent met aanzienlijke investering in bedrijven in Spanje. In de vertegenwoordiging van de Chinese ambassade waren ook de tweede en de derde secretaris, Jiang Minghui en Zheng Hui, aanwezig. Terwijl de delegatie van de Chinese Kamer van Koophandel bestond uit:
- Ji Rengui, algemeen directeur van Huawei Technologies España,
- Mou Hong, algemeen directrice van het Air China-kantoor in Madrid,
- Liu Wei, algemeen directeur van filiaal in Madrid van de ICBC (Banco Ind. y Comercial de China),
- Gao Dongsheng, voorzitter van de Werkgroep Ontwikkelingsbank van China,
- Yang Lei, algemeen directeur van Cosco Iberia, S.A.,
- Peng Aiwu, algemeen directeur van het filiaal in Spanje van de ZTE Corporation,
- Ma Xiaoli, Chief Managing Director Europe van SINOVEL-Sinovel Wind Group Spain.
Na de ontmoeting met de Regeringsdelegatie, hebben de Chinese vertegenwoordigers een ontmoeting gehad in de kantoren van de ZEC met de voornaamste vertegenwoordigers, om hen de belastingvoordelen van de eilanden te presenteren.
De trein garandeert het overleven van 17 eilandbedrijven
Het spoor op Gran Canaria zal het 5e van Spanje worden
in aantallen passagiers
GRAN CANARIA - maandag 7 mei 2012 - De trein is uitgegroeid tot redder van de slachtbank van talrijke ingenieurs- en architectenbureaus, vooral die op het Eiland, welke al een financiële injectie ontvangen hebben van 20 miljoen euro voor het ontwerpen van de spoorwegprojecten.
Onder de Joint Ventures die de aanbestedingen gegund hebben gekregen voor de negen stations en de 7 spoortrajecten, zijn 17 eilandmaatschappijen, die tot nu toe 15 miljoen euro hebben ontvangen, aldus de uitleg van Enrique Caballero, minister van de Ferrocarriles de Gran Canaria (Canarische Spoorwegen) en directeur-beheerder van de Autoridad Única del Transporte (Bijzondere Raad voor Transport), en van Mariano Rodríguez, beheerder van de Fundación del Transporte Adaptado (Stichting Aangepast Transport).
Een ontwerp van de spoorweg die men op Gran Canaria wil gaan aanleggen: Een maquette van het hoog-spoor als station bij El Veril.
Beiden benadrukken, dat de bedrijven de geplande termijnen nakomen, hoewel de ontwerpen voor de stations het verst gevorderd zijn. Als de basisprojecten, wat het algemene ontwerp is, zijn ingeleverd, rest alleen nog de bouw ervan, waarbij de ingenieurs en architecten nauwer betrokken zullen raken bij de details van de aanleg van de spoorlijn.
Bij twee van de stations hebben ze wijzigingen aan moet brengen in het aanvankelijke project. In het ontwerp voor de halte van San Telmo, dat is gegund aan de architectenstudio Ardanaz, Cabrera y Hernández Arquitectos, zal men een centraal knooppunt creëren voor het treinvervoer op Gran Canaria. Op diverse niveaus zullen de spoorweg, de bussen van Gobal, de bussen van het openbare stadsvervoer, de taxi’s en de huurfietsen, evenals een ondergrondse parkeergarage voor 1.100 voertuigen samenkomen, om het project te voltooien.
De andere wijziging zal men aanbrengen in het ontwerp voor de halte van El Veril in Playa del Inglés, hoewel deze in afwachting is van een bezwaarprocedure welke is ingesteld door de Gemeente San Bartolomé de Tirajana. De mogelijkheid om hierin een groot waterrecreatiepark te installeren, maakt het raadzaam, om de locatie van het station te verplaatsen, waardoor het dichter bij de autoweg GC-500 en de hotels komt te liggen. De elf stations krijgen niet alleen voorzieningen voor de trein, maar worden aangevuld met voorzieningen voor bussen, taxi’s en private voertuigen.
Het spoor op Gran Canaria
zal het 5e van Spanje worden in aantallen passagiers
Een nieuwe, door het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) verrichtte haalbaarheidsstudie, voorziet, dat in het eerste jaar, dat de trein in bedrijf is, 17 miljoen passagiers van het railvervoer gebruik van zullen maken.
Een ontwerp van de spoorweg die men op Gran Canaria wil gaan aanleggen: Een schets van het aanzien van het treinstation San Telmo.
De trein van Gran Canaria zal zich na de aanleg ervan, met jaarlijks 17 miljoen gebruikers, ontwikkelen tot het vijfde regionale spoorlijn van Spanje is aantallen passagiers.
De spoorlijn van Las Palmas naar Maspalomas zal alleen overtroffen worden door die van Madrid, Barcelona, Valencia en Bilbao, volgens de meest recente studie welke is uitgevoerd door Ineco, het nutsbedrijf van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling), dat de projecten voor de treinstations en de baanvakken coördineert.
Ondanks de bezuiniging van 3 miljoen euro op deze post in de Rijksbegroting van 2102, hanteren het Ministerie en het Eilandbestuur van Gran Canaria de uitgestippelde route voor het uitwerken van de projecten, met het doel, dat de trein in 2017, of 2018 kan gaan rijden. In de nieuwe studie welke is verricht door Ineco vergelijkt men de treinsystemen van Spanje en benadrukt men, “de vraag naar de spoorweg op Gran Canaria” en in dit verband merkt men op, dat dit gerekend naar aantallen passagiers, de vierde of vijfde regionale spoorverbinding zal worden van Spanje.
De becijfering van Ineco gaat ervan uit, dat in het eerste jaar van de bedrijfsvoering het aantal van 17 miljoen passagiers bereikt zal worden en, dat in 2026 jaarlijks 26 miljoen passagiers gebruik zullen maken van de trein op Gran Canaria. Het voordeel van Gran Canaria ten opzichte van andere regionale spoorwegtracés is, dat men niet alleen een hoog aantal passagiers kan garanderen tussen Las Palmas de Gran Canaria en Maspalomas, maar ook de miljoenen toeristen die het eiland jaarlijks bezoeken, en daardoor een grote mobiliteit me de doorgang naar het Zuidoosten, vanaf Telde naar Vecindario, waar ruim 200.000 personen wonen.
In feite voorziet men, dat de drukste stations die van Telde en San Telmo zullen worden. Laatstgenoemd station wordt het zenuwcentrum van het gehele transport op het eiland, en zal het gehele parklandschap van de hoofdstad veranderen, met een esplanade aan zee met alle voorzieningen ondergronds.
De N.V. Spoorwegmaatschappij van Gran Canaria doet 16 grondpeilingen
Fredica:
‘Het treinproject is verspilling van belastinggeld’
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 20 april 2012 - De sociedad anónima Ferrocarriles de Gran Canaria (N.V. Spoorwegmaatschappij van Gran Canaria), gefinancierd door het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, heeft deze week laten weten, dat men grondpeilingen verricht voor de uitwerking van de bouwtekeningen voor het spoorwegstation, binnen het project ‘Tren (Trein) Las Palmas de Gran Canaria - Maspalomas (San Bartolomé de Tirajana)’. Deze 16 grondboringen, waarbij men tot 40 meter diep gaat, zullen ongeveer twee maanden in beslag nemen.
De eilandminister van Transport en Volkshuisvesting, María del Carmen Rosario Godoy, heeft laten weten, “dat deze peilingen noodzakelijk zijn voor het voltooien van de bouwtekeningen voor het toekomstige spoorwegstation van San Telmo en, dat dit een bewijs temeer is, van de wil en de inspanning van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, om op tijd en volgens de eisen, aan haar verplichtingen te voldoen voor wat betreft het treinproject - dat momenteel geen prioriteit heeft, vanwege de economische omstandigheden waarin we ons bevinden -, maar wat perfect voorbereid moet zijn, als het te zijner tijd zal worden uitgevoerd.”
In die zin heeft zij opgemerkt, dat het doel is, dat als de benodigde financiering komt, men direct kan opstarten en het project definitief in gang kan zetten, “omdat het een grote economische en sociale sprong voorwaarts zal zijn voor het Eiland en - om preciezer te zijn - voor het vervoer en de mobiliteit van de burgerij in zijn geheel.”
Fredica klaagt: 'Het voortzetten van de spoorwegaanleg is ‘verkwisting’ van belastinggeld'
De Federación de Importadores y Vendedores de Automóviles (Fredica) (De federatie van Auto-importeurs en -Dealers) geeft aan, dat doorgaan met de werkzaamheden voor de aanleg van de spoorweg op Gran Canaria, welke het Cabildo (Eilandbestuur) voornemens is op dit Eiland, het verspillen is van belastinggeld in een onhaalbaar project.”
In een communiqué herinnert men eraan, “dat men zich altijd al tegen de ontwikkeling van deze infrastructuur op de eilanden heeft verzet. Maar, dat bij het gebrek aan economische en sociale rechtvaardiging voor dit project, zich nu ook de financiële situatie voegt die maakt, dat het voorstel op de middellange, en zelfs op de lange termijn, onmogelijk is.”
De Federatie laat weten, “dat het nutteloos is, om de ontwikkeling van de voorbereidende werkzaamheden voort te zetten van de voorstellen die door het Eilandbestuur zijn gedaan, omdat dit project niet slaagt.” Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, “ zou hetzelfde moeten doen als op Tenerife, waar men de projecten onmiddellijk heeft stilgelegd vanwege het gebrek aan economische middelen.”
Volgens Fredica, “gaat het Eilandbestuur alleen maar door, om de bestaande contracten met adviseurs na te komen, waardoor men met dovemans oren doorgaat met het verspillen van belastinggeld wat onvermijdelijk verdwijnt in een bodemloze put.”
‘Trein naar het Zuiden heeft nu geen prioriteit’
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 25 maart 2012 - De Minister van Transport en Volkshuisvesting, María del Carmen Rosario Godoy, in het Eilandbestuur van Gran Canaria, verzekert deze investering niet af te wijzen en ze vertrouwt erop, dat er geld komt na de crisis. Journalist Jesús Montesdeoca (inderdaad: Van de Ganzenberg) heeft een interview met haar gemaakt:
María del Carmen Rosario, op vrijdag 23 maart 2012 in haar kantoor op het Ministerie van Transport en Volkshuisvesting.
Vraag: “Het lijkt erop, dat de trein op dood spoor is beland. In welke fase verkeert het project momenteel?”
Antwoord: “Toen we (de Partido Popular-PP) negen maanden geleden aan het bewind zijn gekomen, kwamen we een ernstig probleem tegen. We hadden weinig tijd, om al het geld , dat we aan Madrid hebben gevraagd te rechtvaardigen, het ging om €2.050.000,= die ontbraken uit het eerste addendum van de eerste convenant. We hebben het geld kunnen verantwoorden en men heeft het aan ons overgemaakt.”
“Er ontbreekt nog steeds 8 miljoen van de 24 miljoen euro die vanuit Madrid moet komen, om de projecten te kunnen voltooien. Dat geld hebben we gevraagd, maar we zijn ons bewust van de economische conjunctuur waarin we ons bevinden en we hebben gezegd, dat als het niet in één keer betaalt kan worden, dat het dan maar in twee keer zal zijn.”
“We zeggen steeds, dat de trein op dit moment geen prioriteit heeft, niet voor dit Regeringskabinet van het Eilandbestuur, niet voor Gran Canaria, maar wél, dat we alle projecten klaar zouden moeten hebben voor het geval de economische situatie van ons land wijzigt, of dat er een andere soort investeerder opdaagt die dit kan voltooien.”
V.- “In het vorige Kabinet was er meer goede wil dan geld, om te beginnen met de trein. Heeft de PP dezelfde interesse voor het aanleggen van dit model in het openbaar vervoer?”
A.- “Het heeft op dit moment geen prioriteit, we moeten in andere richtingen werken. Maar we laten vanuit het Eilandbestuur ook weten, dat op enig moment, als er geld is, we uiteraard niet van plan zijn dit project op te geven, want het is ons duidelijk, dat men het geld voor de trein niet kan gebruiken voor een ander soort openbaar vervoer.”
V.- “Met het zicht op de financiële bezuinigingen van Rajoy, welke termijnen worden overwogen? Blijft men bij het idee, dat de trein kan gaan rijden in het jaar 2015, of 2016?”
A.- “Dat is wat men heeft gezegd, maar we praten over een project dat 1,565 miljard euro gaat kosten, en dat is niet zomaar iets. Wat we niet kunnen doen, is de verplichtingen nalaten, om alles voorbereid te hebben.”
V.- “Gaat u ook werken aan de trein naar het Noorden?”
A.- “Alle studies voor dit project zeggen ons, dat de trein economisch haalbaar is tot aan Arucas, maar er is een akkoord uit het vorige Kabinet, om te studeren op de mogelijkheid de spoorweg door te trekken tot aan Puerto de Las Nieves (Agaete). Wat ik duidelijk wil maken, omdat er veel verwarring over de trein is; is, dat we alleen aan het praten zijn over de projecten, omdat er mensen zijn die denken, dat men nu al met de aanleg ervan gaat beginnen.”
V.- “Het Eilandbestuur en de busmaatschappij ‘Global’ hebben al jaren een conflict over de hoeveelheid subsidie voor het openbaar vervoer, hoe gaan de onderhandelingen?”
A.- “Ik geloof, dat er geen conflict is. Ik denk, dat ‘Global’ zich vergist. ‘Global’ en ‘Guaguas Municipales’ hebben meer geld gevraagd vanwege de vertraging in de uitbetaling en vanwege de opkomende belangen die spelen, en vandaar, dat we zoeken naar een punt van overeenkomst. Afgelopen dinsdag (20 maart 2012) heeft er echter een bestuursvergadering plaatsgevonden en de we hebben ‘Global’ een bedrag van 5 miljoen euro toegekend.”
V.- “Wat is het verschil tussen, dat wat ‘Global’ vraagt en, dat waartoe het Eilandbestuur bereid is te geven?”
A.- “De technici zijn aan het evolueren en wij werken aan de toenadering. Voorheen schommelde dit tussen de negen en 12 miljoen euro, maar we gaan door met het zoeken naar een akkoord.”
V.- “Er is een probleem op uw Departement, dat gaat uitlopen op een schandaal; hoe bestaat het, dat het busstation in Teror, waarvan met de bouw begonnen is in 2008 en wat een jaar geleden officieel is geopend, nu nog steeds dicht is? Wat is er aan de hand?”
A.- “Toen we in het Eilandbestuur zijn aangetreden, kwamen we - na bouwwerkzaamheden die bijna zes miljoen euro hebben gekost - een gesloten overstapstation tegen. Maar er bestaat een muur langs de toegangsweg die door de Gemeente is opgetrokken welke diverse scheuren vertoont en die moeten door de Gemeente gerepareerd worden. De burgemeester heeft me gezegd, dat men al een rapport heeft verstuurd. Zolang we dit rapport niet in handen hebben, kunnen we het busstation niet in gebruik nemen.”
Eilandbestuur besteedt ontwerpen treinremise en werkspoor aan
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - dinsdag 6 maart 2012 - Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft op dinsdag 6 maart 2012 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de Jiont Venture-onderneming IDOM-M13 Ingenieros met een bedrag van €737.856,= voor het uitwerken van de bouwtekeningen voor de treinremises en het werkspoor voor de spoorweg die de hoofdstad van het eiland moet gaan verbinden met Maspalomas.
De president van het Eilandbestuur, José Miguel Bravo de Laguna, heeft na ondertekening van de convenant gezegd, dat hij door zal gaan met de aanbesteding voor het uitwerken van de aanleg van de spoorweg zoals voorzien is voor het eiland, opdat alles klaar is voor de bouw ervan, als men de financiering heeft verkregen.
De president van het Eilandbestuur van Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna.
Bravo de Laguna heeft herinnerd aan zijn verkiezingsbelofte, door te gaan met de aanleg van de spoorlijn, steeds wanneer er financiering voor is.
Hij heeft aangegeven, dat dit afhankelijk is van de komende Presupuestos Generales del Estado (Spaanse Rijksbegroting), waarin men een begrotingspost zal moeten opnemen van 8 miljoen euro, om door te kunnen gaan met de contractering van projectontwerpen die nog uitgevoerd moeten worden, waaronder die van twee treinstations.
Bravo de Laguna laat weten, dat als men deze financiering niet goedkeurt, men in een langzamer tempo zal doorgaan; want, “dat is dan, wat de economische agenda verlangt.”
De eilandpresident heeft laten weten, dat men voor de al aanbestede projecten 15 miljoen euro heeft bestemd, die afkomstig zijn van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling).
Eveneens heeft hij herhaald, dat als het op financiële steun aankomt die nodig is van de Spaanse Staat en van de Europese Unie, om de trein te kunnen laten rijden, en men dit doet voor Mallorca en voor Tenerife, “men dit ook voor Gran Canaria zal gaan doen.”
Bravo de Laguna benadrukt echter ook, dat dit project geen prioriteit heeft voor het Eilandbestuur; want, dat is het bestrijden van de werkloosheid op het eiland, wat de grootste zorg is voor zijn regeringskabinet.
Voor wat betreft het op maandag 5 maart 2012 aanbestede project heeft de minister van Transport en Volkshuisvesting, María del Carmen Rosario Godoy, uitgelegd, dat dit mogelijk is, omdat het Eilandbestuur erin geslaagd is, een akkoord te sluiten met de twee bedrijven die hebben deelgenomen aan de aanbesteding.
De minister heeft uiteengezet, dat men de treinremise zal bouwen op een perceel van 90.000 m² in de gemeente Santa Lucía de Tirajana, tussen de wijken Vecindario en Doctoral, links van de autosnelweg GC-1.
Werkspoor zal kunnen gaan beschikken over een fabriekshal voor de reparatie van het rijdend materieel van de spoorwegen, voornamelijk wagons; en, men krijgt de beschikking over ruimte voor het aanleggen van rails als toegang naar de treinremise. Bovendien zullen er twee sporen komen voor de installatie van het mobiele hulpmateriaal.
Dit gebied zal gecompleteerd worden met een hoofdgebouw waar de kantoren van het spoorwegbedrijf Ferrocarriles de Gran Canaria gevestigd zullen worden, evenals het bedieningscentrum, aldus een nota van het Eilandbestuur
De trein moet gaat rijden op duurzame energie
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 25 januari 2012 - Het project voor de aanleg van de spoorlijn tussen de hoofdstad van Gran Canaria en het Zuiden van het Eiland voorziet, dat er in Piletas (gemeente Agüimes) een windmolenpark komt, dat zal gaan voorzien in het totale energieverbruik van het elektriciteitsnetwerk van de trein, waarbij een energieoverschot ontstaat van 30%. Zo zal de wind de rekening voor het elektriciteitsverbruik van de trein gaan betalen.
Er komen 13 windturbines, die nabij Vecindario een oppervlakte zullen beslaan van 2.300 m² en die voldoende energie gaan produceren voor het 100% dekken van het stroomverbruik van de trein die moet gaan rijden van Santa Catalina naar Meloneras.
Een treinwagon zoals die enkele maanden lang opgesteld heeft gestaan in het San Telmo-park in Las Palmas de Gran Canaria.
Het windmolenpark met een begroting van 31,5 miljoen euro zal aangelegd worden in het gebied van Piletas en zal worden voorzien met windmolens van het type Enercon E-70 die een effectieve levensduur hebben van 20 jaar en die ieder 2.300 Kw produceren, wat vermenigvuldigd met 13 in totaal een potentie zal opleveren van 29,9 Mw.
Enercon type E-70.
Met deze productiecijfers voldoet het park aan de eis, dat het vermogen aan kracht niet groter is dan tweemaal de gecontracteerde capaciteit, of waarnaar wordt verwezen in de regionale voorschriften voor de installatie en werking van deze vorm van energie-infrastructuur.
De berekeningen die zijn verricht in een studie voor de milieueffect-rapportage van de spoorlijn, die nu aan het publiek is voorgelegd, laten zien, dat als de trein 350 dagen per jaar rijdt (hoewel gepland is, dat dit 365 dagen zal zijn) zal, met het zicht op het jaar 2018, het jaarlijkse elektriciteitsverbruik uitkomen op bijna 54 kilowatt. Tegen die tijd zal het windmolenpark in staat zijn ruim 76 kilowatt te produceren. Daarvan is 70,5% bestemd voor de consumptie van de spoorlijn en de overige 29,5% kan geleverd worden aan het elektriciteitsnetwerk van het eiland, om inkomsten voor de exploitatie van de treinverbinding te verkrijgen.
Het windmolenpark zal op voldoende afstand komen te liggen die reglementair vereist is van andere nabijgelegen windmolenparken, die van Montaña Canónigo, Pozo Piletas en Piletas 1, evenals op voldoende afstand van de meest nabij gelegen beschermde natuurgebieden, dat van Montaña de Agüimes en, datvan Roque Aguayro.
De kosten voor het windmolenpark maken amper 2% uit van het benodigde budget voor de aanleg van de spoorweg en alle toebehoren, wat begroot is op 1,565 miljard euro, waarbij dan de kosten voor onteigening van de percelen waarop de spoorlijn zal worden aangelegd, niet zijn meegerekend.
Ferrocarriles de Gran Canaria (de Canarische Spoorwegmaatschappij ) heeft al opdracht gegeven voor de uitvoering van het ontwerpen van de bouwprojecten voor 8 van de 11 te bouwen treinstations en voor de spoorlijn van 567.250 meter die verdeeld zal zijn over 7 trajecten. Zodoende ontbreekt het nog aan het contracteren voor het ontwerpen van drie treinstations (die bij de Luchthaven, in Jinámar en in Telde), om de ontwerpfase te completeren. Maar hoe dan ook, de financiering door de Spaanse Staat heeft nog steeds geen datum van ingebruikname van de trein. Er ontbreken zelfs de nodige miljoenen voor het voltooien van de voorstudies.
Onafzienbare windmolenparken.
Begroting
Van het bedrag voor de aanleg van het windmolenpark, dat bestemd zal zijn voor de trein, zal 90% worden aangewend voor de aankoop en het transport plus montage van de 23 windgeneratoren, waarvoor in totaal 28,5 miljoen op de begroting is gezet.
Nog eens 1,5 miljoen euro zal gaan naar werkzaamheden voor drainage, de spoorwegtoegangen en bekabeling, plus nog eens een miljoen euro extra voor de aanleg van de fundering voor de 13 windmolens.
Fomento heeft €2 miljoen overgemaakt
voor spoorwegaanleg
Ministerie komt de toezegging na,
te zullen betalen voor het ontwerp
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 16 januari 2012 - Het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) heeft het bedrag van €2.050.000,= overgemaakt naar de Canarische Regering dat nog openstond over het jaar 2011 voor het toekomstige spoorwegtraject tussen Las Palmas de Gran Canaria en Maspalomas. Dit heeft president José Miguel Bravo de Laguna laten weten, die uiteen heeft gezet, dat dit bedrag deel uitmaakt van door de Spaanse Staat toegezegde budget voor het ontwerp vam de zeven spoorwegtracés en de elf treinstations, dat in 2011 is aanbesteed bij evenzovele ingenieurs- en architectenbureaus.
De vorige minister van Fomento, de socialist José Blanco, heeft in totaal 25 miljoen euro toegezegd voor het in gang zetten van het spoorwegproject van Gran Canaria. Dit bedrag is bestemd voor voorafgaande studies, geo technische metingen en de uitwerking van bouwprojecten zoals railaanleg, treinstations en spoorwagons.
Een trein op Gran Canaria: Droom of werkelijkheid? De tijd zal het leren.
“Wij zijn ons deel aan het voltooien, dat bestaat uit het klaar hebben van de projecten. En bij deze, moet gezegd worden, dat we dit beter naleven dan Tenerife, want we hebben al het geld, dat afkomstig is van de Spaanse Staat, verantwoord,” zo heeft José Miguel Bravo de Laguna verklaard.
Eilandbestuur Gran Canaria
gaat door met het treinproject
Men blijft hopen 1,565 miljard euro bijeen te krijgen
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 2 januari 2012 - Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria blijft verder gaan met het spoorwegproject, in de hoop, dat de Spaanse Staat en de Europese Unie de 1,565 miljard euro zullen bijdragen die nodig zijn voor de aanleg van de spoorlijn tussen Las Palmas de Gran Canaria en Maspalomas.
“We blijven bezig met het papierwerk, zodat we er klaar voor zijn, om de spoorweginfrastructuur aan te leggen zoals die is voorzien; maar we weten, dat de aanleg en de exploitatie ervan een buitengewoon hoge investering vereisen,” zo heeft de eilandpresident, José Manuel Bravo de Laguna, laten weten op vrijdag 30 december 2011, toen hij opmerkte, “dat Gran Canaria niet achter zal blijven in dit soort transport als er van Staatswege of vanuit Europa financiering is, hoewel hij verduidelijkte, “dat het geen prioritiet is die versneld moet worden."
Bravo de Laguna heeft zijn uitspraken gedaan tijdens de presentatie van het Voorlopige Plan en een Milieueffectrapportage voor de aanleg van spoorlijn naar het Zuiden. In het document schat men in, dat de totale kosten 1,564 miljard euro zullen belopen, waarvan men tot op heden 15 miljoen heeft uitgegeven aan de projectontwikkeling van de elf treinstations.
De aanlegwerkzaamheden zullen vier jaar gaan duren, voor een spoorlijn van 57,6 kilometer voor een conventionele hogesnelheidstrein, die 160 km per uur zal gaan rijden. Men becijfert, dat in het jaar waarin de trein in bedrijf gesteld zal worden, er 12,8 miljoen reizigers per jaar gebruik van zullen gaan maken en 20,1 miljoen per jaar als met het belangrijkste transportmiddel tussen de hoofdstad en het Zuiden eenmaal in gebruik heeft genomen.
Voorbereid, ondanks aangekondigde bezuinigingen
Bravo de Laguna heeft gezegd, “dat de aanleg voor de spoorlijnen van Gran Canaria, Tenerife en Mallorca voor het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) ‘een politieke’ beslissing zal zijn, omdat het een heel hoge investering betreft, die gelijk staat aan het budget van het Eilandbestuur gedurende de gehele vier jaar van deze kabinetsperiode.”
“Wat men nu zal moeten doen,” zo merkte hij op, “is, om als het geld loskomt – binnenkort, of binnen de tien jaar - alles voorbereid te hebben.”
“We moeten duidelijk maken, dat wat de trein betreft, het beleid van onze regering niet is veranderd. Dat we doorgaan met hetzelfde programma, dat we hebben gepland. Dat we onze verplichtingen zijn nagekomen en, dat we doorgaan met de afhandeling ervan. Bovendien moeten we de Spaanse Staat ervan overtuigen, dat het geld wat men al heeft geïnvesteerd goed is besteed,” zo heeft Bravo de Laguna opgemerkt.