00000LOGOMETBANNERGranCanariaActueel-25.jpg

aaaaaamapa-canarias2-3-125.jpg


Tenerife bestudeert een eco-taks
om de Teide te bezoeken
en een auto te huren

Als men een tarief van €3,= euro belasting
voor elk huurvoertuig heft,
zou dat 18 miljoen euro per jaar opleveren

TENERIFE - maandag 25 juni 2018 - De politieke partij Coalición Canaria (CC)  is de zomer van 2018  begonnen met een debat over het aantrekken van middelen die afkomstig zijn van toerisme voor milieudoeleinden. Het Cabildo (Eilandbestuur)  van Tenerife zal het goedkeuren,  dat op de eilanden een vergoeding wordt geheven op huurauto's, om zowel vervuiling als verkeersopstoppingen te verminderen.

Nueva Canarias heeft een tarief op Gran Canaria, dat céntimo verde (groene cent) wordt genoemd, en dat op brandstof van alle bestuurders wordt geheven,  om duurzame mobiliteit te bevorderen
DgXq-4vxXk-AAX-kET--620x349abc.jpg                                              Met de huurauto op weg naar de Teide
Momenteel is het door CC voorgestelde werkwoord: ‘verhogen’ , en niet ‘toepassen’; omdat het in de eerste plaats een debat is. Als het voorstel in de war raakt, past men het aan. In het tegendeel vergeet men het. Een ander voorstel dat door de Canarische autoriteiten wordt overwogen; is, dat in het Nationale Park Teide,  "de betaling door toeristen een duurzaam gebruik bevordert dat de draagkracht respecteert".

De president  van het Cabildo (Eilandbestuur) van  Tenerife, Carlos Alonso, bevestigt, “dat men het  debat in beweging brengt, over de invloed van de toeristische activiteit op de eilanden” Hij geeft aan, dat de maatregel voorstelt om de belasting te verlagen, zelfs tot de vrijstelling, als elektrische voertuigen worden gebruikt.

Volgens de informatie van het Cabildo (Eilandbestuur) van Tenerife zijn er jaarlijks op dit eiland ongeveer zes miljoen dagen aan autohuur, dus als men een tarief van #3 euro zou betalen, zou er elk jaar 18 miljoen euro extra binnenkomen.

DbP9-ffrX4A-Au6Ag-kET--540x285abc.jpg

Instorten
Het idee, dat de Federación Canaria de Islas (Fecai) (Canarische Federatie van Eilanden) een werkgroep opricht met een voorstel voor een grondige verandering in belastingheffing met betrekking tot particuliere mobiliteit, en in het bijzonder aan de toerist, met betrekking tot het gebruik van het huurvoertuig, de uitstoot van broeikasgassen, en mobiliteit in elektrische voertuigen.

De minister van Transport, Miguel Becerra (CC), stelt,  dat terwijl driekwart van de reizen per privévoertuig plaatsvindt, het gedoemd is tot een ineenstorting, dus gaat het erom de mobiliteit van het toerisme te besparen.

Carlos Alonso heeft erkend dat het logisch is, dat dit voorstel niet leuk gevonden wordt door  werkgevers in de sector, omdat men niet houdt van de aanpak met het verhogen van de lonen voor werknemers, maar benadrukte, "de maatschappij is meer dan ondernemers.".

Alonso heeft gezegd,  dat hij geen voorstander is van het vaststellen van een toeristenbelasting voor alle bezoekers, zoals NC voorstelt, maar het gaat om het doen van voorstellen; eraan toevoegend, dat als men het mobiliteits-patroon wilt veranderen, en dat toerisme meer middelen voor de eilanden genereert, “er iets moet worden gewijzigd.”
zzzzzIslas-canariaslogo-kopie-28.jpg


De ondernemers vragen
meer investering in toeristische infrastructuur

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 3 mei 2018 -  De Federación de Empresarios de hostelería y Turismo de Las Palmas (FEHT) (Horeca-federatie) heeft een vergadering belegd in haar kantoren met de Partido Socialista Canario (PSC) (Canarische Socialistische Partij) waarin de woordvoerders van de werkgevers om verbetering van de toeristische infrastructuur hebben verzocht, zoals de president José María Mañaricúa het uitdrukte: "Het private deel doet het al en wij vinden dat de overheid een investering moet doen om  de vernieuwing van de toeristenruimten onder ogen te zien. "

In dit verband heeft Mañanicua benadrukt, “dat de verbetering van de toeristische infrastructuur nu ons grootste probleem is," omdat, "in de crisisinvestering werd afgeremd, iets dat we begrepen, maar gezien de groei van Spanje en de Canarische Eilanden is het noodzakelijk om opnieuw te worden geconfronteerd met de vernieuwing van deze ruimten.”
FEHT-vergadering.

img_46020.jpg
Tijdens deze vergadering heeft de voorzitter van de FEHT aangegeven: "Wij zijn ernaar op zoek, dat het Canarische Parlement deze investering in de toeristische infrastructuur ondersteunt," tegelijkertijd, "dat de particuliere sector het doet".

Luchtvaartverbinding
Naast deze kwestie heeft Mañaricúa nog andere punten van zorg van de horecasector uiteengezet, "zoals luchtvaartverbindingen, en het niet-invoeren van toeristenbelasting; wat essentieel is om het huidige toerismemodel te handhaven en te blijven werken aan het genereren van werkgelegenheid en welvaart voor de Canarische Eilanden en voor Spanje ".

Wat de toeristenbelasting  betreft, heeft de voorzitter van de Federatie erop aangedrongen, “dat de invoering ervan onjuist zou zijn; met als voorbeeld de Balearen, die een verlaagde btw. hebben, wat 10% meer is dan 20% van de algemene IGICop de Canarische eilanden die zich algemeen allebei bevinden op 7% na" de stijging die is vastgesteld in 2012. "

In deze regel benadrukte hij, “dat deze toename van 4 tot 7 % heeft geleid tot een grote belastingontvangst; en een verhoging van  de IGIC (Btw) plus een toeristenbelasting,  is niet de juiste manier; omdat het gaat om een dubbele belasting, met een algemene IGIC (Btw) en daarbovenop een toeristenbelasting."

Evenzo heeft hij zijn verzet benut tegen het nieuwe decreet van Vivienda Vacacional (Vakantiewoningverhuur)  dat zal worden goedgekeurd door de Canarische Regering, vanwege het beperkende karakter ervan, dat zal resulteren in het gebruik van de ondergrondse economie, wanneer het nodig is dat als het zich voordoet, men belasting betaalt.

Anderzijds heeft de secretaris van de PSOE, José Luis Ábalos - die deze vergadering met de sector heeft bijgewoond, samen met een aantal partijgenoten - erop aangedrongen, “dat het belang van het toerisme voor de Deelstaat Canarias en voor Spanje en de dialoog nuttig is en men de verdediging van het toerisme en Canarias deelt die Chano doet, evenals  Sebastián Franquis Vera in het Parlement

Zoals Ábalos heeft aangegeven, "omdat het op de Canarische Eilanden is, wat het bezoek aan de vertegenwoordigers van de sector bijna verplicht is, omdat we bij de hoteliers moeten zijn.

Hetzelfde idee wordt gedeeld door de secretaris-generaal van de PSOE, Ángel Víctor Torres, die heeft benadrukt,” dat men is gaan luisteren en heeft gehoord, tijdens een ontmoeting met een fundamentele sector op de Canarische Eilanden, om te werken aan het behoud van de cijfers van vandaag, en dat de adequate infrastructuren voor die investering worden gehandhaafd. "

Volgens de apostille, "hoewel er aspecten zijn die ons van elkaar kunnen scheiden, zullen we eerder instemmen met overeenstemming dan met afwijkende meningen.

Volgens hij bevestigt, "zijn er aspecten die ons van elkaar kunnen scheiden, maar zullen we eerder instemmen met overeenstemming, dan met afwijkende meningen".

Tijdens de vergadering van de FEHT met de PSC, heeft de secretaris-generaal, Fernando Mathias Majadas, ook namens de Federatie deelgenomen; evenals de voorzitter van de Asociación de Alojamientos Turísticos de Las Palmas (Vereniging van Toeristische Logiesaccommodaties van Las Palmas, de Nederlander Tom Smulders; evenals de directeuren Fernando Estany en Nicolás Villalobos.

Tijdens de bijeenkomst is de secretaris-generaal van de Canarische socialisten vergezeld door de plaatsvervanger en woordvoerder van de Parlementscommissie voor Toerisme, Chano Franquis; de woordvoerder van de Socialistische Parlementaire Fractie, Dolores Corujo; de secretaris van de organisatie van de PSOE Canarias, Jorge González, de vicepresident van sociale actie, Elena Máñez; en José Luis Ábalos, secretaris van de Organisatie van de PSOE, die zijn bezoek aan de Canarische Eilanden heeft benut.
zzzzslas-canariaslogo-kopie-22.jpg


'Nee' van de werkgeversverenigingen
tegen de eco-taks (toeristenbelasting)

De ondernemers zijn van mening,
dat als een toeristenbelasting wordt opgelegd,
de bestemming Canarias klanten zal verliezen

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 6 februari 2018 -  De steun van de socialisten voor het invoeren op de Canarische Eilanden van een toeristenbelasting -  dat vergelijkbaar is met dat van de Balearen, en van Barcelona - en dat tot nu toe was afgewezen, is teruggekeerd om het debat nieuw leven in te blazen.
De ondernemers dringen aan op afwijzing ervan, in de overtuiging dat de bestemming onderhevig zal zijn zal aan het verlies van toeristen. De werknemersvakbonden zijn er voorstander van.

De toeristenbelasting die wordt geheven op overnachtingen in logiesbedrijven en die nu bestaat in twee Spaanse regio's - de Balearen en Catalonië - keert terug op de voorgrond na de verandering van mening van de Canarische socialisten. De PSOE, die in 2015 deze door Nueva Canarias (NC) voorgestelde belasting verwierp, en zich had aangesloten bij de afwijzing door de Popular (PP) en Coalición Canaria (CC) meent nu… dat het een goed idee zou zijn.
image_content_2987544_20180205191208.jpg
                        
Wel, of niet op Canarias als toerist een toeslag gaan betalen
                                               per persoon/per overnachting?

                                             Dat is anno begin  2018 de vraag...
De socialistische verandering van aanpak, wordt niet gedeeld door de Canarische oidernenmers die hun volmondig ‘nee’ handhaven om deze toeristenbelasting toe te passen.
Zowel de voorzitter van de Confederación Canaria de Empresarios (CCE) (Canarische Federatie van Ondernemersverenigingen), Agustín Manrique de Lara, als die van de  FEHT (Horeca-Federatieoin de provincie Las Palmas,)  José María Mañaricúa, beschouwen deze belasting als contraproductief.
Beiden zijn van mening dat de Canarische Regering het toerisme al voldoende belast met een IGIC(Btw) die in 2012 van 5% naar 7% is gegaan, en dat het tegenwoordig inkomsten genereeert van 300 miljoen euro.
“Het zou heel negatief zijn, want de  (lees: toeristenbelasting) impliceert verlies van concurrentievermogen. Wat dit percentage betreft, is de mening heel duidelijk: "nee", zo heeft  Manrique de Lara gezegd op maandag 5 februari 2018.
Voor Mañaricúa zou een nieuwe heffing, aantallen klanten doen verminderen op de eilanden. "Het kan niet worden vergeleken met Barcelona, of de Balearen; die een betere verbinding hebben. We zijn 4 tot 5 uur verwijderd van Europese steden en zeven uur van Scandinavië. Zij zijn vanuit Europa in anderhalf uur te bereiken," zegt hij.

De algemene  secretaris van de Canarische UGT (Werknemersvakbond), Gustavo Santana, juicht de ‘ommekeer’ van de socialisten toe, maar betreurt de vertraging. Voor Santana gaat de opbrengst naar sociale doelen en gaat het om sociale exclusiviteit.

Een belasting die het Canarische Parlement verdeelt
De president van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, toonde zich op maandag tegen de invoering van een toeristische ecotaks op de Archipel, en nog meer ertegen , verwijzend naar het initiatief van de PSOE.
"Dingen worden geanalyseerd, ze worden goed gezien als men de  juiste studies maakt," heetf hij gezegd in een interview met het programma ‘Nada que ver’ van Radio 7.7.
En bovendien, op de beslissing van reisorganisatie Thomas Cook om ligstoelen-reservering aan te  gaan rekenen voor een prijs van €25,=; heeft Clavijo aangegeven dat het een optie is die binnen het bereik van private-activiteit valt, zoals het gebeurt bij de luchtvaartmaatschappijen, reizen in business-, of in de toeristenklasse; of met vliegtuigstoelreserveringen als men vliegt met prijsvechtende luchtvaartmaatschappijen.

 Coalición Canaria (CC) is altijd al tegen het opleggen van een toeristenbelasting geweest, net  zoals de Partido Popular (PP). Beide zijn van mening, dat deze belasting schadelijk zal zijn voor het concurrentievermogen van de eilanden,  en verwerpen deze baslatiung dan ook.
Beguin  december 20917 was het de nationalistische toerismeadviseur, Isaac Castellano, die deze belasting verwierp, met als argument,” dat niet bekend is,  hoe lang de huidige conjunctuur van toeristische ‘bonanza’ (‘voorspoed’) zal aanhouden.”

Nueva Canarias (NC) is zijn voorstander van het op Canarias invoeren van deze toeristenbelasting. De partij van Román Rodríguez is de eerste die een belasting wil heffen op het logeren in logiesverstrekkende bedrijven. In 2015 presenteerde hij een wetsvoorstel dat het niet haalde, door een gebrek aan ondersteuning.

De Parlementsleden van La Gomera - in de Agrupación Socialista Gomera (ASG) - zouden opnieuw een sleutelrol kunnen spelen, om een stemming te verbreken.

Momenteel is het de PSOE die de voordelen van een ecotaks (lees: toeristenbelasting) op tafel heeft gelegd om een buitengewoon inkomen te behalen, “op een bestemming met 16 miljoen toeristen en 44% van de bevolking die het risico loopt op sociale uitsluiting,”' zoals begin februari 2018 is opgemerkt door de  parlementaire woordvoerster van de Socialistische Fractie, Dolores Corujo.

De Canarische socialisten zijn van plan om, ‘zo snel mogelijk’ een wetstsvoorstel in te dienen ter beoordeling van het Canarische Parlement om deze belasting aan de toeristen op te gaan leggen..

Als dat het geval is, zijn er 30 stemmen voor (de PSOE, NC en Podemos), en 30 stemmen tegen (CC en PP). Nogmaals, de Agrupación Socialista Gomera (ASG) zal dan een sleutelrol spelen met hun drie afgevaardigden om de weegschaal naar de ene, of de andere kant, te laten gaan,
Vamos a ver…
0000Islas-canariaslogo-kopie-kopie-257.jpg


De socialisten willen nu wel een toeristenbelasting

Men wil nog tijdens dit regeermandaat een wetsvoorstel indienen voor een toeristische ecotaks

CANARISCHE EILANDEN - maandag 5 februari 2018 - De Partido Socialista Canario-PSOE heeft niet alleen een ommekeer van 180 graden gemaakt over de ecotasa turística (toeristenbelasting), maar wil die op de kortst mogelijke termijn invoeren. Het is hun bedoeling om, "zo snel mogelijk een wetsvoorstel in het Canarische Parlement te presenteren om deze belasting toe te passen op de overnachtingen van toeristen.

Na hun collega's op de Balearen te hebben bezocht, hebben de Canarische socialisten besloten om te werken aan het bevorderen van enkele van de maatregelen die ze in de praktijk hebben genomen, vooral met betrekking tot het toerisme, waaronder die met betrekking tot ecotaks, vakantiewoningverhuur, of toeristische verbeteringen; en  omstandigheden van werknemers in de horeca-sector.

image_content_2982820_20180204211213-1.jpgVooral opvallend is het opleggen op de Canarische Eilanden van een percentage op de toeristische overnachtingen na jaren van afwijzing van dit soort initiatieven toen politieke partijen  zoals Nueva Canarias (NC)  en Podemos (P’s) werden gevraagd en aan te sluiten bij bij Coalición Canaria (CC) en de Partido Popular (PP), die hebben verdedigd dat deze voorstellen afschrikkend zouden zijn voor de komst van toeristen.

De parlementaire woordvoerster van de Socialistische fractie, Dolores Corujo, heeft erop gewezen dat deze verandering beantwoordt aan een mandaat van het regionale congres dat heeft plaatsgevonden in september 2017, waarbij Ángel Víctor Torres is verkozen tot algemeen secretaris.

In dit verband geeft ze aan, dat men de intentie heeft om in dit mandaat een wetsvoorstel te presenteren, "dat zou impliceren dat de rest van de politieke partijene  in de Tweede Kamer zich eraan verbinden". Corujo geeft aan, dat ze al bekend zijn met de positionering van andere partijen die het erover eens zijn, "maar de Regering moeten zich erover uitspreken".
Naar de mening van de socialistische fractieleider, "in een tijd van maximale bezetting - met 16 miljoen toeristen in 2017- en met 44% van de bevolking die het risico loopt op sociale uitsluiting, moeten we erover nadenken en moet de Regering steeds bewuster worden en gevoeliger om te proberen buitengewone inkomsten  te ontvangen.”

Zij voegde eraan toe, dat ze niet alleen de steun van Coalición Canarias (CC)  hopen te ontvangen, maar ook van de Partido Popular (PP), "zodra de ervaring van andere Deelstaten, waar dit initiatief werkt, bekend is".
Evenzo geeft ze aan, dat hoewel deze maatregel door werkgevers altijd in twijfel is getrokken, er rekening mee moet worden gehouden ,”dat het op de Balearen het aantal bezoekers niet heeft beïnvloed".
Zij benadrukt, “dat men de ervaringen die in andere gebieden werken, moet hanteren.".

Op de Balearen was de toeristenbelasting  €2,50 en die is verdubbeld. Met
het oorspronkelijke bedrag steeg het inkomen, volgens Corujo, tot ongeveer 142 miljoen euro. Op de Canarische Eilanden voorziet het voorstel waaraan de PSOE werkt in het vaststellen van soortgelijke tarieven, zoals uitgelegd door de parlementaire woordvoerder.

Corujo: “Het moet haalbaar en transparant zijn”
Volgens het voorbeeld van de Balearen zijn de Canarische socialisten van mening “dat de nieuwe koers ‘haalbaar’ moet zijn en dat deze inkomsten moeten worden beheerd met ‘transparantie’.”
In die zin wijst Dolores Corujo erop dat - rekening houdend met het feit dat toerisme een ‘dwarsdoorsnede’ is - deze middelen kunnen worden gebruikt om het historische, culturele, en architecturale erfgoed te behouden; verbetering aan te brengen in gezondheidsvoorzieningen; of aan verschillende milieu-aspecten, “en andere zaken die de Regering, of de rest van de parlementaire partijen, besluiten toe te voegen.”

Eveneens  denkt men, dat milieu-, culturele- of andere groeperingen die zich inzetten voor  het verbeteren van deze doelen, hieraan moeten bijdragen.
0000Islas-canariaslogo-kopie-kopie-kopie-90.jpg


De Canarische Regering  wijst toeristenbelasting af
want men weet niet hoe lang de conjunctuur duurt

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 14 november 2017 - De minister van Toerisme, Cultuur en Sport, Isaac Castellano, van de Canarische Regering, heeft op maandag 13 november 2017 de mogelijkheid afgewezen om, ondanks de goede situatie in de sector, een toeristenbelasting  in te voeren, onder meer omdat niet bekend is hoe lang het gunstige moment zal duren.

"We kunnen geen belastingen invoeren op basis van een situatie waarvan we niet weten hoe lang deze zal duren,", heeft  Isaac Castellano gezegd tijdens een parlementaire hoorzitting over de verzoeken van Nueva Canarias en Podemos om een toeristen- of milieubelastingtarief dat de modernisering van openbare infrastructuur zou financieren.

image_content_2583227_20171112110948.jpgDe minister is van oordeel dat het voorstellen van de invoering van een toeristenbelasting gelijk staat, “aan het vertekend beeld geven, dat de toerismesector geen belastingen betaalt, daar waar  deze activiteit direct, of indirect, 34% van de Canarische belastinginkomsten bijdraagt.
De parlementsleden Juan Márquez van Podemos, en Gladis Acuña van Nueva Canarias-NC, hadden er eerder op aangedrongen, dat de uitvoerende macht rekening zou houden met de toepassing van een ecotaks, of toeristenbelasting; gezien de schaarste aan investeringen welke was voorzien in het budget voor de renovatie van toeristische infrastructuur.

Isaac Castellano verdedigde dat de Deelstaat een meerjarenplan van toeristische infrastructuren goedkeurt, een eis die wordt gedeeld door Canarias en de Balearen, omdat het als belangrijkste economische activiteit overheidsbetrokkenheid essentieel is

De minister, die op verzoek van ASG was verschenen om te rapporteren over samenwerkingsprojecten met andere gemeenschappen om de toeristische sector te verbeteren, verklaarde dat de betrekkingen tussen Deelstaten, vooral met de Balearen, beperkt waren tot gesprekken over gemeenschappelijke problemen, zoals de regulering van vakantiewoningverhuur, of de behoefte aan kortingen op het luchtvervoer.
De vakantiewoningverhuur moet worden behandeld in een sectorale conferentie tussen de Staat en de Deelstaten, die bevoegd zijn in hun regelgeving, maar het Ministerie van Toerisme heeft geen enkele vergadering bijeengeroepen, zo kritiseerde men.
Ondertussen gaat de Canarische Regering verder met haar plannen om een nieuw decreet goed te keuren waarin de vakantieverhuurwoning wordt geregeld ter vervanging van die van mei 2015, hoewel het concept nog niet is opgesteld, maar de publieke participatie-fase al wel  is voltooid.
De minister  voerde echter aan, dat de nieuwe verordening flexibel moet zijn vanuit territoriaal oogpunt, aangezien de vakantiewoningverhuur niet dezelfde implantatie en effecten heeft op alle eilanden, of in alle gemeenten.

Hoewel de Canarische Regering geen projecten gemeen heeft met andere Deelstaten in het toerisme, benadrukte de minister dat alle forums worden gebruikt, zoals internationale toeristenbeurzen, om elkaar te ontmoeten, vooral met vertegenwoordigers van de Balearen, en gemeenschappelijke vast te stellen voor de  gemeenschappelijke belangen van de Staat.

De vakantiewoningverhuur, nieuwe vormen van toeristische marketing, de omzetting van Europese regelgeving, de herziening van de kwaliteitsnormen voor het toerisme, de afvlakking, zijn enkele van de zaken die in die vergaderingen worden behandeld.

We hebben gemeenschappelijke beleid omdat de veroveringen van de ene gemeenschap profiteren van de andere," omdat de twee Deelstaten hun Archipel en toeristisch karakter delen,” zei Isaac Castellano.

Het parlementslid van de ASG, Jesús Ramos, die om de komst van de raadsman had gevraagd, benadrukte het belang van het bundelen van krachten met andere Deelstaten die ook economisch afhankelijk zijn van het toerisme om hun vorderingen samen over te dragen aan de Spaanse Regering.
Hij verlangde,  om met deze eisen veranderingen in arbeidsreglementen op te nemen die het oplossen van het probleem van onzekere banen mogelijk maken.
0000Islas-canariaslogo-kopie-677.jpg


Clavijo, blijft tegen
het opleggen van een toeristenbelasting

De Canarische president beargumenteert, dat de prijs het aantal bezoeken bepaalt wat naar de Canarische Eilanden komt

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 23 januari 2016 - De president van de Canarische Eilanden, Fernando Clavijo (van de nationalistische politieke partij Coalición Canaria - CC), heeft op dinsdag 19 januari 2016 laten weten, dat hij geen voorstander is van het invoeren van wat voor soort van toeristenbelasting dan ook; en dat hij ervan overtuigd is, dat in een zo concurrerende sector als deze, de prijs vaak beslist welk aantal bezoekers er naar de Eilanden komt.

Clavijo heeft deze verklaringen gedaan tijdens zijn deelname aan een gespreksforum van Exceltur over de, ”sleutels voor het stimuleren van het toerisme en versterking van de publiek-private samenwerking tijdens deze zittingsperiode.”
Clavijoconferencia.jpg

Wat betreft de incidentele toeristische woningen,  is Clavijo het eens met de president van de Xunta de Galicia (Deelstaat Galicië), Alberto Núñez Feijóo (conservatieve Partido Popular - PP), en met die van de Comunidad Valenciana, Ximo Puig (socialistische-PSOE), tot de noodzaak deze kwestie  te regelen, om oneerlijke concurrentie te voorkomen, in vergelijking met de wettelijke verhuur, die moet voldoen aan veel eisen en waarover belasting wordt  betaalt.

Op zijn beurt heeft Núñez Feijóo gezegd, dat zijn Regering zich niet afsluit voor het voorstel van sector om een toeristenbelasting in te voeren, hoewel hij persoonlijk  heeft aangegeven dit af te raden.

In de rondvraag heeft Feijóo uitgelegd dat de Xunta (Deelstaatregering van Galicië)  niet voornemens is een toeristenbelasting in te voeren op de wijze zoals die is goedgekeurd door de Govern balear (Deelstaatregering van de Balearen).

“Als de sector uiteindelijk een heffing wil invoeren, zijn wij er niet op tegen dat men die voorstelt, maar die willen we niet opleggen in de vorm van een belasting tot verhoging van de belastinginkomsten,” zo heeft hij benadrukt.

Ximo Puig heeft op zijn beurt verzekerd, bereid te zijn de diverse publiek-private formules voor samenwerking te bestuderen, hoewel hij benadrukt dat het beste fiscale beleid ,”het bestrijden van fraude is.”

Hij heeft ook aangegeven, “dat men niet kan improviseren met fiscaal beleid” en, "dat men precies elke stap die men zet, moet evalueren ," omdat het niet kan gaan op een wijze die eindigt met een negatieve uitwerking op de activiteit zelf.

In de gespreksronde, hebben de presidenten van Valencia en van de Canarische Eilanden - twee bij uitstek toeristische regio's - net als die van Galicië ingeschat; dat, om de groei in het toerisme te behouden, men moet inzetten op kwaliteit en opleiding; ervan uitgaand, dat Spanje in staat is concurrerend te blijven in deze sector.

Feijóo is van oordeel, “dat het toerisme wel iets meer is dan een industrie, het is het visitekaartje van een land.”

Ook heeft hij benadrukt, dat Spanje met een wegen- en spoorwegnetwerk een ‘buitengewone’ infrastructuur  heeft;  en hij herinnert eraan, dat sommige Deelstaten al sinds dertig jaar de AVE (hogesnelheidstrein) hebben en andere Deelstaten die hebben sinds het begin van de 21ste Eeuw.

Naar zijn mening ontbreekt het aan een betere coördinatie van de luchthavens, en moet men -   met het oog op de vrije concurrentie - ervoor zorgen, dat men geen luchtvaartmaatschappijen subsidieert, want dat schaadt iedereen,” en het belastinggeld wordt besteed aan slechts enkelen die per vliegtuig reizen”.

Voor Fernando Clavijo is naast het openen van nieuwe vliegverbindingen, vooral het bevorderen van de komst van nieuwe reisorganisatoren noodzakelijk.

Volgens Clavijo kan men toeristisch groeien, zonder meer te bouwen, maar door bijvoorbeeld de kwaliteit van het aanbod te verbeteren.

Hij heeft ook laten weten dat daartoe zijn Regering de ley de moratoria Turística (Wet op de Toeristische Moratoria) heeft gehandhaafd, en dat men binnen  een maand een nieuwe wet op de bouwgrond zal presenteren die het proces vereenvoudigt en die juridische zekerheid zal bieden,  terwijl die tegelijkertijd het landschap, het erfgoed en de cultuur zal beschermen.

Het gaat om het idee de hulpmiddelen te beschermen, waarover de drie voorgaande Canarische Regeringen het eens waren.

Men was het ook eens over de noodzaak nieuwe dingen te doen en deze goed te doen in deze sector, vooral het bevorderen van de samenwerking tussen de overheden en private ondernemingen.

Voor Ximo Puig is dit een groot moment voor de bedrijven om het toerisme te presenteren, met dienovereenkomstig handelen met een hoofdrol voor de ondernemingen,  maar dat zij wel de steun hebben van de overheden.

"We moeten ook het onderwerp van de (toeristische) looptijd bekijken en daarom moeten we ons bewust zijn van wat er niet goed is  gedaan en wat moet worden verbeterd," zo heeft Puig toegevoegd; die benadrukt , dat het grondgebied de fundamentele waarde is van deelstaten zoals die van jou, en die men toch buitensporig heeft ‘gestraft’ met gebouwen.

Als men het ergens niet over eens was, was het de behandeling door de overheid als het aankomt op het openen van een nieuw logiesbedrijf.

Clavijo is van mening, dat het probleem niet schuilt in de diversiteit van de regelgeving, maar bij gelegenheid in machtsmisbruik door de overheid, omdat, bijvoorbeeld, twee gemeenten dezelfde wet op een verschillende wijze  kunnen interpreteren.

Zijn visie is, “dat we ondernemers niet moeten behandelen als vermeende daders", maar laat de technici hun werk doen en vervolgens optreden tegen iedereen die niet aan de regelgeving  voldoet.

Daarentegen is Feijóo er voorstander van, de criteria te uniformeren en dat zou moeten gaan via een stabiele wetgeving en het stellen van persistente regels met en zekere mate van  duurzaamheid.

“We kunnen niet voortdurend dagelijks wetten uitvaardigen,” heeft Feijóo gezegd als klacht op de gevallen waarin er een nieuwe regering komt van een andere kleur, die al haar wetten gaat veranderen; en hij zet in op, “het hebben van een eigentijds economisch beleid, “wat voorkomt, dat elke Deelstaat zaken instelt die lijnrecht tegenover elkaar staan".

Ximo Puig is voorstander van het, “op  elk vlak werkelijk helpen van de ondernemer,” evenals, “van het inperken van de soevereiniteit van de overheid,” niet allen in positieve stilzwijgende overheidstoestemming, maar op vele andere terreinen.”

Zo vindt hij, “een horizontale coördinatie ‘fundamenteel’ en niet alleen verticaal. Zodanig, dat de dekking door de Staat zou moeten passeren door een federalisering, met het doel inefficiënte regels op te lossen, die soms helemaal geen zin hebben.”
zzzzzzzislas-canariaslogo-76.jpg


Toeristenbelasting:
De vraag is niet
of die komt op Canarias,
maar hoe en wanneer...

 BALEAREN - woensdag 13 januari 2016 - Het lijkt erop, dat toeristen die naar de Balearen komen, met ingang van de zomer 2016 op Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera opnieuw toeristenbelasting moeten gaan betalen.

Om het wat zoeter te laten klinken, wordt de belasting echter niet toeristenbelasting  genoemd maar ‘milieubijdrage’ ( zeg maar: ‘ecotaks’  wat uiteindelijk beter zal klinken meent de Deelstaatregering van de Balearen die op vrijdag een wetsvoorstel heeft aangenomen aan wat in principe groen licht geeft voor het invoeren van deze extra belasting voor de vakantiegangers.
unnamed-4.jpgMet de nieuwe belasting voor bezoekers van de Balearen:  de eilanden Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera, wil de regionale overheid in 2016 minstens 50 miljoen euro ophalen en moet dat bedrag in 2017 oplopen tot 70 of 80 miljoen euro. Deze belastinginkomsten zullen  dan in principe besteed worden aan het toerisme en de bescherming van het milieu maar de vraag is, of dat ook echt zal gebeuren.

Kosten  
Elke vakantieganger van 16 jaar of ouder die in een logiesbedrijf gaat overnachten zal  met ingang van zomer 2016   naar gelang de periode van het jaar en de verblijfscategorie tussen de €0,25 en €2,=  per nacht gaan betalen. In principe geldt dit dan voor de gehele verblijfsduur op de Balearen , maar vanaf de achtste overnachting wordt de bijdrage gehalveerd. Deze nieuwe belasting zal al met ingang van mei of juni  2016 geheven gaan worden.

Tweede poging
Het is niet de eerste keer dat de Regering van de Balearen een toeristenbelasting invoert (en ook op Canarias gaan hier regelmatig stemmen over op).
Op de eilanden Mallorca, Menorca, Ibiza en Formentera moesten de toeristen van mei 2002 tot oktober 2003 ook al een ‘ecotaks’ betalen van gemiddeld €1,= euro per dag. De reisbranche heeft daar toen fel en succesvol tegen geageerd, omdat men dit als  reden zag,  dat het toerisme minder werd. De huidige linkse regering van de Balearen zegt hiervan te hebben geleerd en gaat nu met de reisbranche samenwerken. De politici zeggen dat de toeristenbelasting niet iets tegen de toeristen is, maar vooral iets is in het belang van de toeristen.

Klachten
De reisbranche, hoteliers en toeristengemeenten op de Balearen zijn het daar echter niet mee eens en hebben inmiddels al meer dan 40 officiële bezwaarschriften ingediend tegen de grijpgrage overheidsvingers. Daarnaast wil men, zodra de ecotaks van kracht wordt, klachtenprocedures beginnen om een eventuele annulering - zoals in 2003 -  te bewerkstelligen.

Catalonië
Feit is, dat ook in Catalonië met succes sinds november 2012 toeristenbelasting wordt geheven. Er zijn daardoor echt niet minder toeristen naar de regio gekomen en ook wordt er door de buitenlandse vakantiegangers er  niet over geklaagd. Degenen die wel hun beklag doen, zijn de Spaanse toeristen zelf, die het onterecht vinden dat men in Catalonië een extra belasting moet betalen terwijl als men op vakantie gaat in Valencia, Murcia, Andalusië of op de Canarische Eilanden  dat  (nog) niet het geval is. Het is niet bekend of door de belastingen er minder Spanjaarden naar Catalonië zijn gereisd de afgelopen jaren.
zzzzzzzislas-canariaslogo-38.jpg


Clavijo  ‘is tegen’ het invoeren van
een ecotaks voor het toerisme

CANARISCHE EILANDEN - woensdag 22 juli 2015 - De president van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, heeft gezegd, “tegen het op de Eilanden invoeren van een ecotaks voor het toerisme te zijn”, zoals men wil doen op de Balearen.

Clavijo heeft tijdens een openbaar evenement, tegenover de persmedia aangegeven, dat de Canarische Regering niet voornemens is ‘enigerlei’ ecotaks in te voeren; dit, in de overweging, dat verhoging van de belastingen in het toerisme, “de verwachte groei in de sector zal doen afnemen.”
clavijo-vota-canarias--644x362--644x362.jpg                                   Fernando Clavijo staat de persmedia te woord.
“We zijn absoluut tegen de ecotaks; het verhogen van de fiscaliteit in een strategische sector zoals het toerisme kan onze groeiverwachtingen doen afnemen, daarom plannen we absoluut geen ecotaks, we zijn tegen,” zo concludeert Clavijo.
1-AAAAislas-canarias-kopie-238.jpg 


De horeca-verenigingen vinden de toeristenbelasting
“een fatale vergissing”

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 21 februari 2015 - De Horeca-verenigingen hebben op vrijdag 20 februari 2015 in een gezamenlijk uitgegeven communiqué gewaarschuwd voor ‘de fatale vergissing’, die men maakt, om op de Archipel een toeristenbelasting in te voeren, zoals de fractie van Nueva Canarias (NC)in het Canarische Parlement heeft voorgesteld.

Deze werkgeversverenigingen hebben laten weten, dat 70% van de bezoekers naar de eilanden komt via reisorganisatoren, “die meer geld verdienen op andere, concurrerende bestemmingen, met minder operationele kosten,” zo waarschuwen de horeca-verenigingen :
- Asociación Hotelera y Extrahotelera de Tenerife, La Palma, La Gomera y El Hierro (Ashotel),
- Federación de Empresarios de Hostelería y Turismo de Las Palmas (FEHT),

- Asociación de Empresarios de Hostelería y Turismo de Fuerteventura (AEHTF),
- Asociación Insular de Hoteles y Apartamentos de Lanzarote (Asolan),

die de handen ineen slaan, “om een gemeenschappelijk front te vormen tegen dit NC-initiatief.”
melk.jpg

Ze zijn van mening, “dat toeristen geen enkele verplichting hebben naar Canarias te komen en als ze dit doen, is dat omdat de Archipel - afgezien van de uitstekende voorwaarden - een Europese en zekere bestemming is.” Deze werkgeversverenigingen zijn van mening, “dat het kunstmatig duurder maken van het toeristisch pakket naar Canarias in het geheel niet naar de zin zal zijn van de reisorganisatoren en ook niet van de klanten,” en ze beargumenteren: “denken, dat de situatie van toeristische voorspoed, welke men ervaart sinds 2011, 'sine die' zal blijven aanhouden, het niet kennen is van het meest essentiële in het functioneren van de toeristische sector.”

Ze zijn ook van mening, dat steden zoals Barcelona, Parijs, Londen en New York - de gevallen die worden genoemd door voorstanders van de toeristenbelasting - op zichzelf een toeristisch uithangbord zijn, en dat het publiek bereid is hogere hoteltarieven - belasting inbegrepen - te betalen, maar ze waarschuwen, “dat vakantiebestemmingen met stranden en mooi weer op veel plaatsen aanwezig zijn, en niet alleen op Canarias.”

“Het is belangrijk de publieke opinie niet in verwarring te brengen met dit soort bedrieglijke vergelijkingen,” zo voegt en toe

De Canarische horeca-verenigingen stellen bovendien, dat de toepassing van belasting per overnachting voornamelijk wordt toegepast in steden, en niet op toeristenbestemmingen; waardoor, naar hun oordeel, de toepassing van een belastingtarief voor het gehele toeristische gebied van Canarias, belangrijke grieven zal genereren op de minder concurrerende bestemmingen op de Archipel.”

Deze werkgeversverenigingen zijn van mening,” dat het niet gaat om – via een belasting- meer inkomsten te verkrijgen uit het toerisme, maar om he beter beheren van datgene wat men al genereert.”

untitled-82.png melkkoeterug.jpg

Men heeft laten weten, dat volgens het Impactur 2013-rapport, dat wort opgesteld door Exceltur, het toerisme op Canarias jaarlijks 1,524 miljard euro bijdraagt via belastingen (33% van de totale belastinginkomsten), tegenover de amper 17 miljoen euro welke men besteedt aan toeristische promotie.
images-33.jpg    Binnenkort een nieuw astronomisch teken hemelhoog aan het Canarisch fiscale firmament?
shotel, FEHT, AEHTF en Asolan vertrouwen er niet op, “dat de nog eens 90 tot 100 miljoen euro die men per jaar kan innen met de toepassing van deze belastinginkomsten een einddoel zijn,” maar ze vrezen, “ dat men dit gaat besteden aan een steeds groter wordende begroting die steeds minder productief wordt.”

Bovendien benadrukken ze, “dat de sector al een sterke toename heeft ervaren door de verhoging van de impuesto general indirecto canario, IGIC (Btw), die van vijf naar zeven procent is gegaan; de reden, die de ondernemers heeft verplicht een grote inspanning te leveren voor het doen toenemen van de inkomsten die hen in staat stellen het hoofd te bieden tegenover deze opgelegde verhoging en, om concurrerender te zijn.”

Eveneens zijn ze van mening, “dat deze belasting - die men plant als oplossing voor de problemen die veroorzaakt zijn door de slechte verhoudingen Canarias-Spaanse Staat -onaanvaardbaar wordt verhoogd, die zich vertalen in nieuwe bezuinigingen voor de Canarische begroting van 2015.

“Het is geen oplossing een nieuwe belasting te heffen op de enige sector die de kar trekt van de werkgelegenheid en van het economisch herstel van de Archipel, als ondertussen alle andere landen zich richten op export, maar men op Canarias de sector blijft opzadelen met belastingen,” zo stellen de horeca-verenigingen.
kleurlogoCanarias.png


Toeristenbelasting
“wondermiddel, of bluf? ”

Volgens het huishoudboekje van de Deelstaat Canarias zouden de voorstellen van de politieke partij
Nueva Canarias (NC) moeten gaan  leiden tot
een toeristenbelasting van ruim €22,=
voor elke toerist  diede Eilanden bezoekt

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 5 augustus 2014 - Een jaar geleden, in juli 2013, zouden toeristen, die ervoor gekozen hadden hun vakantie door te brengen op de Eilanden, bijna voor het feit gestaan hebben, als eersten een toeristenbelasting te hebben moeten betalen voor het binnekomen, of vertrekken via een Canarische luchthaven.  Een belasting, die men heft in de meeste Zuid-Amerikaanse landen, maar die in Europa amper navolging vindt.

De genoemde toeristen bleven hier van verschoond, omdat de begroting van het Ministerie hiermee niet rond te krijgen was; om daartoe het benodigde te innen, had men €22,= aan belasting per toerist moeten opleggen. Iets wat ondenkbaar is, als men de sector wil doen opleven, die de economischer motor is.
 
Echter een jaar nadat men dit ballonnetje heeft opgelaten, blijven veel Canarische voorvechters, zoals Nueva Canarias (NC) eraan herinneren, dat men deze toeristenbelasting al heeft ingevoerd in Catalonië en op de Balearen. Zeker is dat de ecotaks op de ander Spaanse Archipel op een mislukking is uitgelopen en, dat deze in Catalonië geen negatieve uitwerking heeft gehad op de overnachtingen gedurende het eerste jaar dat deze toeristenbelasting geheven wordt.

Nu is de partij die geleid wordt door Román Rodríguez van mening - zonder enige becijfering te hebben uitgevoerd, om dit voorstel te onderbouwen - dat dit de enige manier is, om de inkomsten van de Canarische begroting voor 2015 te verhogen, tegenover de nieuwe bezuinigingen van ruim 200 miljoen euro waaronder de Eilanden te lijden hebben.

Op papier lijkt Rodríguez gelijk te hebben, hoewel de Govern de la Generalitat 19 miljoen euro tussen november 2012 en juni 2013 aan toeristenbelasting heeft opgehaald, waarbij men schatte, dat dit aan het eind van 2013 bijna 42 miljoen euro had kunnen zijn; vijf keer minder dan wat de Canarische schatkisten nodig hebben.

Deze toeristenbelasting, die breed is doorberekend door de  hotel-sector, moet opgebracht worden door alle personen die ouder zijn dan 16 jaar en die in een Catalaans logiesbedrijf overnachten; behalve zij die deelnemen aan een sociaal programma, dat overnachting in een horecabedrijf omvat.

In Barcelona moeten de vijfsterrenhotels en de cruiseschepen hun klanten €2,25 per nacht aan toeristenbelasting in rekening brengen; de vier sterren-accommodaties €1,10 en de overige logiesbedrijven (plattelandstoerisme en campings) €0,65.

In de rest van Catalonië moeten de vijfsterrenhotels en cruiseschepen €2,25 doorberekenen; de vier sterren-accommodaties €0,90 en de overige €0,45.

Het lijkt erop, dat deze toeristenbelasting in Catalonië heeft gefunctioneerd, hoewel men de officiële gegevens moet afwachten over het tweede jaar, dat deze toeristenbelasting van kracht is; wat niet het geval is met de Balearen, die een toeristische ecotaks hebben ingevoerd in 2001, welke men in oktober 2013 heeft moeten intrekken.

De mislukking op de Balearen
De toeristenbelasting had een negatieve uitwerking op het toerisme. Sommige nationaliteiten - zoals het Duitse - namen met 30% af in het uitzendende toerisme naar de Balearen; een bestemming, die duurder werd ten opzichte van andere internationale bestemmingen.

Maar een ander controversieel punt was het discrimineerde karakter van deze toeristenbelasting, omdat die niet betaald hoefde te worden door toeristen die overnachten in private woningen, of in niet als zodanig geregistreerde horeca-etablissementen, wat een verstoring van de concurrentie in de markt teweeg bracht, ten gunste van het illegale aanbod. Dit, tot aan het punt waarop de hoteliers hebben verzekerd, dat de sector op de Balearen een drietal jaren zal nodig hebben, om te herstellen van de negatieve effecten die deze ecotaks teweeg heeft gebracht.

Op Canarias is men in mei 2013 gaan praten over deze belasting, toen het Ministerie van Financiën het groene licht heeft gegeven voor het plan tot het brengen van evenwicht in de economische-financiering van Canarias, om het overheidstekort in 2013 terug te dringen tot 1,5%, met als belangrijkste maatregel het verhogen van de Impuesto General Indirecto Canario (IGIC) (Btw), waarmee men 118 miljoen euro wilde incasseren

Een beslissing, die diep ongenoegen heeft veroorzaakt bij de horeca-ondernemers die zagen hoe deze verhoging rechtstreeks van negatieve invloed zou zijn op de omzet, waardoor de Horeca-vereniging op Tenerife, La Palma, La Gomera en El Hierro (Ashotel), als alternatief voor een verhoging van de I.G.I.C. (Btw) het in het leven roepen van een toeristenbelasting hebben voorgesteld op dezelfde wijze als in Catalonië. Een voorstel, dat werd afgewezen (met grote interne verdeeldheid) door de werkgeversvereniging van Las Palmas en die van Fuerteventura en Lanzarote.

Meer dan ruim €22,= per toerist
Terwijl de oorlog uitbrak in het bedrijfsleven, begon men in de kantoren van het Ministerie van Economie en Financiën te rekenen, wat men  zou kunnen innen om de 18 miljoen euro te bereiken die waren vastgesteld in het  evenwichtsplan.

Met de afwijzing van een toeristenbelasting per overnachting, heeft men gedacht belasting te heffen voor elke aankomst. Tussen juli en december 2011 - een van de beste jaren voor het toerisme op Canarias - zijn er 5,2 miljoen toeristen aangekomen, waardoor men – als hetzelfde aantal  bezoekers zich zou voordoen -  men €22,= per binnenkomende bezoeker  aan toeristenbelasting zou moeten heffen.

Nu zou de bezuiniging van 200 miljoen euro deze belasting nog meer verhogen, waardoor het erop lijkt, dat de Canarische Regering er niet over piekert, om dit NC-idee over te nemen; vooral, omdat de ondernemersbonden de voorkeur blijven geven aan de minste van twee kwaden: het aanhouden van de I.G.I.C.-verhoging, want geen enkele Regering heeft deze heffing ingetrokken, maar men heeft wel een bijdrage aangepast.

Feit is, dat minister González Ortiz tot nu toe heeft geweigerd een belasting toe te passen die - in zijn eigen woorden - “niet het toerisme belast, maar wel de toerist.” Een slecht aanzien, waaraan Canarias zich niet kan blootstellen terwijl de toeristische gegevens verbeteren en, daarmee, de vooruitzichten op een grotere economische groei, welke het geheel van de Spaanse Staat zal gaan beleven.

Bovendien heeft - ondanks de nieuwe ‘hakbijl’ die de Spaanse Staat hanteert - de woordvoerder van de Canarische Regering, Martín Marrero, duidelijk laten blijken, “dat de Canarische Regering niet voornemens is haar fiscale beleid te wijzigen en ook niet nog meer bezuinigingen meer zal toepassen.”

Het is, dat men - momenteel - bij Economie en Financiën stelt, dat de toeristenbelasting de Canarische bestemmingen duurder maakt in een globale context waarin de prijs een hoofdzakelijke, concurrerende factor is; wat de enige economische motor van de eilanden zou kunnen schaden, want ruim 80% van de banen is afhankelijk van deze sector.
kleurlogoCanarias.png


 De Partido Popular (PP) verzet zich tegen
heffen toeristen belasting
op de Canarische Eilanden

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 16 november 2013 - De Partido Popular  (Volkspartij) laat weten, dat de toepassing van een toeristenbelasting, “een serieus verlies aan concurrentievermogen zal zijn voor de eilanden als bestemming, in een markt met rivalen die steeds vaker en beter gepositioneerd raken.”

De PP-vertegenwoordiger, Miguel Jorge, heeft op vrijdag 15 november 2013 aangekondigd, dat elke maatregel die een verhoging van kosten inhoud voor de toeristen tijdens hun verblijf op Canarias, zoals een toeristenbelasting, te maken zal krijgen met een “frontale” tegenstand van de Partido Popular, omdat dit “enorm schadelijk “ zou zijn voor de sector.


Miguel Jorge Blanco (PP).

Wat betreft de door Nueva Canarias en de vakbonden UGT en CCOO bekend gemaakte bedoeling, om een nieuwe toeristenbelasting op te leggen aan de logiesaccommodaties, heeft Jorge laten weten, dat de toepassing ervan, “een serieus verlies aan concurrentievermogen” zou betekenen voor de eilanden als bestemming, in een markt met rivalen die steeds vaker en beter gepositioneerd raken.

In een communiqué herinnert Jorge eraan, dat de Balearen een soortgelijke belasting hebben ingevoerd in 2001, wat een teruggang heeft veroorzaakt van 20% in het bezoek van Duitse toeristen, de prijzen op de bestemming heeft verhoogd en het aantal illegale logiesaccommodaties heeft doen toenemen.

"Het onwettige logiesaanbod is uiteindelijk op de Balearen uitgelopen op ruim 40% van de markt,” zo laat de PP-vertegenwoordiger weten, die eveneens herinnert aan de schade die aan de Canarische sector is toegebracht door de verhoging van de IGIC (Btw)

Voor Miguel Jorge is het proberen op te leggen van een ander belastingmaatregel, in de huidige omstandigheden niet gerechtvaardigd; zeker, als men rekening houdt met de ‘overheidsbeperkingen’ rond deze activiteit en het gebrek aan ondersteuning van de Canarische Regering voor zowel de vernieuwing, evenals voor de renovatie van de langst bestaande bestemmingen.

Naar zijn mening, zal men met deze maatregel de ”dolkstoot” geven aan de primaire sector van de Canarische economie, om dat de belasting in strijd is met de houding van  de belangrijkste toeristengemeenten en de horecaverenigingen, die al hebben  gewaarschuwd, dat het een luxe is  de dienstverlening duurder te maken op het moment waarop de marktprijzen over het algemeen dalen.”
1-AAAAislas-canarias-kopie-286.jpg


NC en Vakbonden willen
 toeristenbelasting invoeren
op Canarias

Voorlopig maximum€1,5 0 per overnachting

CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 15 november 2013 - De politieke partij Nueva Canarias (NC) en de voornaamste vakbonden op de eilanden - CCOO en UGT- hebben op donderdag 14 november 2013 van de Canarische Regering verlangd, dat zij een toeristenbelasting gaat invoeren waarvan de opbrengsten ten goede zouden kunnen komen aan het doen opleven van de economie, het creëren van werkgelegenheid en het moderniseren van de toeristengebieden.

Het voorstel draait om inkomsten die zouden kunnen liggen tussen de 65 en 95 miljoen euro, als men een toeristenbelasting zou gaan heffen van €1,50 per overnachting in de vijfsterrenhotels, van €1,= in de viersterrenhotels en van €0,50 in de overige logiesaccommodaties. Uitgesloten blijven kinderen jonger dan 12 jaar en de overnachtingen welke gerelateerd zijn aan sociale programma’s.

50% van deze belastingopbrengst kan dan naar de Canarische Regering gaan, daarvan zou dan 30% bestemd kunnen worden voor een toeristisch herstelplan en de overige 20% zouden dan bestemd kunnen worden voor dienstverlening waarvan de toerist profiteert.

De andere 50% zou dan in handen blijven van de Cabildos (Eilandbesturen) en toeristengemeenten, voor het financieren van de renovatie van de toeristenwijken.

De NC-voorzitter, Román Rodríguez, heeft tijdens een persconferentie uitgelegd, dat de Deelstaat Canarias de inkomstem moet ‘verhogen’, om de effecten van de crisis op te vangen, afgezien nog van de ‘strijd’ tegen de belastingfraude; en Rodríguez heeft erop aangedrongen, dat de belasting een klein bedrag is, wat bovendien wijd verbreid is op andere bestemmingen zoals in de Verenigde Staten, Tunesië, de Caraïben, Frankrijk en Duitsland.

Bovendien heeft Rodríguez de bereidheid van Coalición Canaria (CC) benadrukt, om ‘onmiddellijk’ het debat te openen, hoewel hij duidelijk heeft laten blijken, dat dit via een ‘specifieke’ wet geregeld moet worden, en niet ten laste moet komen van de begrotingen, hoewel men die heeft gebruikt, om het beleid zichtbaar te maken.

Volgens Rodríguez heeft de overheidsinvestering een ‘uitwerking’ op de economie en bovendien, is de modernisering van de toeristische sector voor de toekomst van de economie ‘strategisch’ voor de eilanden tegen de ‘verwaarlozing’ van sommige bestemmingen.

“In deze crisis moeten zij die goed zijn, bijdragen en moet men hen een inspanning vragen en in ieder geval zal men moeten aantonen, dat het dagelijks op Canarias meer uitgeven dan gemiddeld 111 tot 112 euio de vraag zal doen afnemen,” zo heeft Rodríguez uitgelegd.

Ook heeft Rodríguez het voorbeeld genoemd van het instellen van toeristenbelasting in Catalonië, waar men een gemeenschappelijk fonds heeft opgericht voor het beheer van deze belastinggelden en, sinds dit in werking is getreden, is de omzet in de sector net 11% gegroeid.

Namens de vakbond CCOO, heeft haar algemene secretaris, Juan Jesús Arteaga, gewaarschuwd, dat men in de overheidsbegroting van 2014 de investering heeft beperkt en, dat dit kan worden gecompenseerd met initiatieven zoals de toeristenbelasting.

“We willen niet, dat men het debat sluit, dat zou geen goede boodschap zijn voor het gebrek aan solidariteit van de toeristische sector. We moeten komen, tot het algemeen samengaan in het nemen van uitzonderlijke beslissingen voor een uitzonderlijke situatie,” zo heeft hij aangegeven.

De secretaris van de UGT, Gustavo Santana, heeft gezegd, dat verhoging van de inkomsten het mogelijk zal maken, de economie te her-activeren; en naar zijn mening, “dient de ‘meest belangrijke’ sector van de Canarische economie een bijdrage te leven aan het oplossen van de crisis.”

Bovendien heeft hij opgemerkt, “dat de verhoging van de IGIC (Btw) in 2012 geen ‘afschrikmiddel’ is geweest zoals de horecavereniging had voorspeld, omdat de omzet is ‘toegenomen’ en hij heeft ‘betrokkenheid ‘ gevraagd van de andere partijen in het Parlement, die fundamenteel is in de komende jaren voor Canarias.”
1-AAAAislas-canarias-kopie-286.jpg


Canarische Regering overweegt invoering toeristenbelasting

CANARISCHE EILANDEN - maandag 21 mei 2012 - De Canarische Regering heeft, bij monde van de minister van Economie, Financiën en Veiligheid, Javier González Ortiz, op maandag 21 mei 2012 laten weten, dat zij geen uitstel tot 2013 zal verlenen voor de verhoging van de I.G.I.C. (Btw) en heeft bovendien de deur op een kier gezet, voor het gaan heffen van toeristenbelasting, waartoe men bereid is te praten met de werkgeversbonden uit de logiessector en met de werknemersvakbonden UGT en CCOO.

Vanwege de korting op de bijdrage uit de Rijksbegroting heeft de Canarische Regering al bezuinigingsmaatregelen aangekondigd, waaronder de verhoging van de IGIC, waarbij men uitgaat van een bedrag van 250 miljoen euro aan extra belastinginkomsten, wat neerkomt op 30% van de bijna 800 miljoen euro die men in 2012 minder ontvangt vande Spaanse Staat.


Javier González Ortiz.




Om evenwicht in de regionale overheidsbegroting te verkrijgen, wil men op de Canarische Eilanden toeristenbelasting gaan invoeren, een toeslag per persoon/per overnachting op het logiestarief in een erkend logiesbedrijf.

Uiteraard protesteren de hoteliers en verhuurders van bungalows en appartementen hiertegen, met de argumentatie, dat alleen al door IGIC-verhoging de bestemming Canarias minder concurrerend wordt en, dat dit alleen maar zal verergeren, als  men een nieuwe belasting gaat invoeren. De vakbonden laten weten, dat er in het eerste kwartaal van 2012 ruim 4.000 banen verloren zijn gegaan en men vreest, dat door verhoging van de belastingdruk, er nog meer banen verloren zullen verdwijnen.

Daarbij zijn de vooruitzichten voor de logiessector in de komende zomer niet goed.

Ook heeft de hotellerie gevraagd, dat de nationalist Paulino Rivero (Coalición Canaria - CC) , die op dinsdag 22 mei 2012 een officiële ontmoeting heeft met Mariano Rajoy (Partido Popular-PP) - de eerste sinds het aantreden van de Spaanse  minister-president in november 2011  - hem de boodschap overbrengt, van het belang, de subsidies op de luchthavenbelastingen in stand te houden.

Toeristenbelasting
Weten wat toeristenbelasting (in Nederland) precies is, neem dan een kijkje op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toeristenbelasting

1-AAAAislas-canarias-kopie-286.jpg

aaaaaamapa-canarias2-3-126.jpg

000LOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--25.jpg

yyy1208786641_smileyhuilend-43.jpg