MetroGuagua: Via de zee, of via het land?
De BRT (Bus Rapid Transit) zou kunnen gaan via
het Jezuïeten -scholencomplex in Vegueta
en de vierde rijstrook van de GC-1 aan de auto laten
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - donderdag 19 april 2018 - De ingenieurs die de het ontwerp van de MetroGuagua-tracé in Vegueta hebben verkregen, waar de vierde rijstrook van de Avenida Marítima naartoe zal gaan, analyseren momenteel, of de snelbus over de rijstrook moet rijden die over het van de zee teruggewonnen land zal gaan, of ander via het scholencomplex van de Jezuïeten.
Er is geen officieel besluit, maar de Gemeenteraad van Las Palmas de Gran Canaria evalueert de mogelijkheid dat de MetroGuagua, op het tracé in Vegueta, niet gaat via vierde rijstrook die wordt gewonnen noordwaarts van de zee zee - tussen Lady Harimaguada en de Guiniguada -, maar circuleert aan de landzijde.
Afbeelding van het gebied waar men op zee terrein moet winnen
om de vierde rijstrook van de GC-1 te creëren.
"De ingenieurs die het ontwerpen voor deze sectie hebben gewonnen, bestuderen de mogelijkheid, die nog niet officieel is, dat men de MetroGuagua niet naar de zeeweg hoeft te brengen, maar dat de twee rijbanen heen en weer worden aangelegd bij de rechtbank en de Jezuïetenschool," zo erkent de wethouder van Mobiliteit, José Eduardo Ramírez
"De genoemde ingenieurs bestuderen nog steeds de mogelijkheid, “ zo heeft de wethouder de verklaringen van de burgemeester, Augusto Hidalgo, bevestigd, die op maandag 16 april 2018 deze mogelijkheid onthulde in de uitleg van het project voor de kruising in de monding van de Guiniguada.
Het voorstel aan de landzijde zou ongetwijfeld het voordeel hebben, dat de geplande tunnel aan de achterkant van de Vegueta begraafplaats niet zou moeten worden aangelegd om de MetroGuagua onder de snelweg door te laten en zich bij de vierde rijstrook te voegen die in het noorden op de zee wordt gewonnen. Dat biedt niet alleen een grotere technische complexiteit, maar zou ook veel duurder zijn. We moeten niet vergeten dat het gedeelte van Vegueta de duurste - bijna achtentwintig miljoen euro - is van degenen die het oorspronkelijke budget hadden gestructureerd.
Dit zou de vierde rijstrook alleen overlaten voor privéverkeer vanuit de San José-tunnel en zou de verandering van de GC-110 in een voetgangers boulevard mogelijk maken.
Kritiek van de oppositie
Dit project is op dinsdag 17 april 2018 bekritiseerd door de woordvoerder van de Partido Popular (PP), Juan José Cardona, die het Gemeentebestuur heeft gevraagd eerst naar het maatschappelijk middenveld te luisteren voordat men 'zachte uitvoeringen' in de Guiniguada definieert die de bestaande scheiding in de kern van de stad bestendigen. "Het burgerdebat dat wordt gevoerd rond de Guiniguada, kan niet worden afgedaan met een ‘zachte uitvoering’ die het asfalt en het litteken tussen de twee buurten betreft", heeft de burgemeester gezegd. Voor hem is de prioriteit van de hoofdstad - het knooppunt van de Torre Las Palmas - "is volledig geregeld" en beschouwt het als een ‘grapje’ dat de MetroGuagua, "de oplossing is voor elke burger.".
Cardona begrijpt, “dat waar het nu om gaat, is, om door te gaan met de echte vereniging van Vegueta en Triana, en het asfalt te elimineren en niet te consolideren.”
De woordvoerder van Ciudadanos in het stadsbestuur, Beatriz Correas, is van mening dat de oplossing die de burgemeester voorstelt, “een excuus is, om te proberen de uitvoering (het herstel van de Guiniguada) in een la te begraven."
Het raadslid verwijt Augusto Hidalgo, “dat men wil suggereren dat de MetroGuagua alle problemen van de stad zal oplossen."
Ook beschouwt zij het "als zeer ernstig dat de burgemeester zegt, dat hij niet het eigendom wil van een weg waarvan de toekomst gemeentelijk moet zijn, om uiteindelijk de scheiding op te lossen tussen Vegueta en Triana," wat volgens haar "het gebrek aan belangstelling aantoont dat bestaat in dit aspect.”
De Metroguagua gaat 'op zijn Engels' links rijden,
in de Mesa y López en in de Calle Galicia
De MetroGuagua-autobussen zullen op zijn Engels gaan rijden in zowel het nieuwe voetgangersgebied in de winkelstraat
Mesa y López, evenals op de boulevard in de Calle Galicia
Dit betekent dat in beide straten de autobus aan de linkerkant van de rijrichting gaat, in tegenstelling tot wat men gewend is
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 26 februari 2018- Een van de nieuwigheden die men heeft kunnen ontdekken in de tentoonstelling welke Guaguas Municipales in de Mesa y López heeft georganiseerd ter gelegenheid van het ombouwen van deze winkelstraat tot voetgangerszone, is het feit dat de MetroGuagua-autobussen naar Engels model, dus links, gaan rijden in het nieuwe model van de straat; zie de video:
https://youtu.be/YKwSyb7KIEc
Dit betekent dat de hogesnelheids-autobussen bussen links zullen rijden naar de rotonde van de Base Naval (Marine Haven), via de middenberm van de Mesa y López-winkelstraat, terwijl de autobussen die uit de haven komen, dichtbij het oude Galerías Preciados-gebouw (in de Mesa y López) zullen rijden.
De autobussen die, 'op zijn Engel's, links gaan rijden in de Calle Galicia.
De nieuwe regeling is te wijten aan het feit dat de nieuwe voetgangers
-straat Mesa y López een centrale bushalte zal hebben voor de MetroGuagua ter hoogte van het restaurant Natural Burger.
En omdat de nieuwe snelle autobussen alleen deuren aan de rechterkant hebben, volgens de rijrichting, is het rijden van de MetroGuagua zeker op zijn Engels: Links
Bronnen van het gemeentelijke transportbedrijf hebben uitgelegd dat deze noodzaak - om links te rijden – bestaat om meer ruimte te bieden om de bochten te maken; daar het grotere voertuigen zijn met een capaciteit van ongeveer tweehonderd passagiers welke de MetroGuagua in deze straten nodig zal hebben.
Bovendien dwingt het feit van het in- en uitrijden van de Mesa y López aan de linkerkant, om de Engelse wijze te behouden in de daaropvolgende voetgangers boulevard in de Calle Galicia.
Dit gaat ervan uit dat de MetroGuagua ,die naar de stadswijk Vegueta gaat, langs de ingang van de Mercado Central zal rijden, terwijl die naar de Haven gaat, over de tegenoverliggende stoep zal rijden.
Vanuit de Guaguas Municipales-maatschappij wordt uitgelegd, dat de twee rijrichtingen van de MetroGuagua de Calle Pío XII zullen oversteken, waar ze het rechts-rijden zullen herstellen, zoals gebruikelijk is.
Juridische acties om de MetroGuagua af te remmen
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 12 januari 2018 - De leden van het Plataforma contra la MetroGuagua (de actiegroep tegen de Snelle-Busbaan)
hebben aangekondigd in de derde week van januari 2018 “te beginnen op juridisch niveau met voo een tijdlang geplande acties;" met als doel, om de acties te stoppen die al in gang zijn gezet zijn door de Guaguas Municipales (Gemeentelijke Busdienst) bussen en de Gemeenteraad van de hoofdstad van Gran Canaria voor de uitvoering van het nieuwe, gezamenlijke vervoerssysteem.
Dit is besloten door de mensen die deel uitmaken van deze maatschappelijke organisatie tijdens een bijeenkomst op dinsdag 9 januari 2018. Deze om ondernemen acties proberen te stoppen met wat zij definiëren als, “de vernietiging van delen van de Calle Pius XII ; waarbij het er momenteel op lijkt , dat men dit ook in de Calle Mas de Gaminde wil doen," zo heeft Mario Hernández Sanginés benadrukt, een van de woordvoerders van de actiegroep.
Een ontwerpschets van de MetroGuagua (Snelle-Busbaan) in de hoofdstad van Gran Canaria.
Men laat weten, dat in de vorige vergadering van deze groep, in november 2017, de mogelijkheid is geopperd, “om een ‘verbod’ in te stellen en te ‘eisen’ dat het werk wordt stopgezet, totdat er een ‘duidelijk project’ is. En de omwonenden beweren, “dat de actie ‘illegaal’ is en geen ‘milieueffect-studie’ heeft.”
Begin van de aanleg van
de MetroGuagua (Snelle-Busbaan)
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 25 juni 2017 - De acties beginnen eind juni en zullen per gedeelte worden uitgevoerd, op niet aaneengesloten tracés om zo min mogelijk hinder voor het verkeer te veroorzaken. De Gemeente en Guaguas Municipales ontwikkelen dezer dagen een informatiecampagne over de te verrichten werkzaamheden en de resultaten daarvan, welke campagne bijeenkomsten omvat met informatiegesprekken over de situatie van het gebied.
De omgeving van de Calle Pio XII is het toneel waarop de komende dagen de eerste aanlegwerkzaamheden in 2017 zullen beginnen van de hoge snelheidslijn welke de mobiliteit zal verbeteren als een transportproject van de stad, dat gepromoot wordt door de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria en Guaguas Municipales.
VERMIJDT PÍO XII . Omleidingsroutes voor private voertuigen.
Er wordt aan herinnerd dat het project MetroGuagua een systeem is van hoge capaciteit met het openbaar vervoer, wat tot doel heeft om de mobiliteit in de stad te verbeteren. Om dit te doen, zal het nodig zijn een eigen, speciale rijstrook gebruiken, met een stoplicht-prioriteit en verhoogde perrons als bushaltes. Hierdoor kan met een frequentie van vijf minuten aanhouden en zorgen voor een meer flexibel en snel vervoer in de stad.
VIDEO:
Un paso más hacia una gran ciudad
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/06/16/123142/paso-gran-ciudad-1_p.mp4
VIDEO:
Así será la Metro Guagua de la capital grancanaria
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2016/11/24/111373/sera-metro-guagua-capital-grancanaria-1_p.mp4
Op maandag 26 juni 2017 begint men met het aanbrengen van de omheining van de Calle Pío XII, daar waar die samenkomt met Maestro Valle. Vanaf daar gaat men per sectie verder over de lengte van het Pío XII gedeelte, tussen het Parque Doramas en de Avenida Mesa y López, met ingrepen op niet aaneengesloten gedeelten; zodanig, dat men zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor het verkeer en men de tijdsplanning optimaliseer voor de uitvoering van de aanlegwerkzaamheden en het functioneren ervan op de diverse toepassingen van het gebied. In die zin zal men een verklarend folder uitgegeven met plattegronden die de aanbevolen rijrichtingen aangegeven , welke men vanaf maandag 26 juni 2017 via de briebussen van de bewoners van de wijk Pío XII en onmiddellijke omgeving zal distribueren.
Bovendien is men begonnen met voorlichtingsbijeenkomsten met de diverse scholencentra in het stadsgedeelte Ciudad Jardín en met winkeliersverenigingen in de omgeving van de Mercado Central en de Mesa y López. Zowel met de brievenbusactie als met de te houden bijeenkomsten zal men informatie geven over de aanleg van de busroute en de omleidingsroutes, alsmede over het nieuwe gebruik van deze weg,
↑
Calle Pío XII.
Colegio Teresianas.
De aanvankelijke voorziening door Constructora San José- het bouwbedrijf dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het Pío XII-gedeelte - houdt in, dat de weg in de stad niet afgesloten zal worden, behalve wegens belangrijke oorzaak. Steeds wanneer de werkzaamheden dit mogelijk maken, zal men Pío XII kunnen doorkruisen via de parallelwegen.
Zo zal men aanbevelen dat zowel Pío XII als Emilio Ley beperkt blijven voor gebruik door de plaatselijk bewoners en voor chauffeurs die hun bestemmingspunt hebben binnen dit gebied. Met deze maatregel wil men de verkeersdichtheid van de weg beperken en de doorstroom van personen bevorderen als die daaroverheen moeten.
Om die reden stelt men voor dat alle chauffeurs die gewoonlijk deze weg gebruiken als doorgang naar ander stadsgedeelten (voornamelijk het gebied Puerto-Canteras) dat doen door gebruik te maken van de Avenida Marítima en de Paseo de Chil.
In het geval dat een stadsbewoner het gebied niet kan mijden, is de aanbevolen toegang daartoe vanuit het hooggelegen stadsgedeelte de gebruikelijke route te volgen via de Calle Azores en de Calle García Castillo. Ook behoud men de mogelijkheid om af te dalen via Fortuny, Brasil en José Miranda Guerra; ofwel vanaf Castrillo vervolgens te gaan naar de Calle Góngora en de Calle Beethoven te nemen.
Vanaf de kant van Alcaravaneras, beveelt men aan gebruik te maken van de toegang vanaf General Mas de Gaminde via de Calle Blasco Ibánez en de Calle Alfredo Calderón.
De aanleg van de MetroGuagua (Snelle-Busbaan)
begint in de zomer van 2017
De aanbestedingsbegroting bedraagt ruim een miljoen euro voor de actie in de Calle Pío XII, en ruim zes miljoen in de Paseo Blas Cabrera Felipe, waar de werkzaamheden voor de aanleg van de snelle buslijn beginnen
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 2 april 2017 - De Gemeente Las Palmas de Gran Canaria begint in de zomer van 29017 met de aanleg van de snelle busbaan
MetroGuagua :
(http://imagenes-cdn.laprovincia.es/multimedia/fotos/2016/11/24/76105/metroguagua-36_g.jpg)
het nieuwe, snelle openbaar vervoersysteem, met hoge capaciteit voor de stad,met aanlegwerkzaamheden in de omgeving van de
Calle Pío XII en de Paseo Blas Cabrera Felipe.
De uitvoeringstermijn van de aanvankelijk voorziene werkzaamheden is negen maanden voor het tracé van Pio XII, het eerste dat men zal uitvoeren; en elf maanden voor Blas Cabrera Felipe.
Als deze eenmaal voltooid zijn, zullen de beide gedeelten bijna in hun geheel gebruikt gaan worden als provisorische busbaan tot het in gebruik nemen van de MetroGuagua in 2021; zodanig, dat de rijbanen niet gesloten blijven en een tijdelijk gebruik hebben wat het verkeer in het gebied bevorderd.
VIDEO:
Zo wordt de MetroGuagua in de hoofdstad van Gran Canaria:
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2016/11/24/111373/sera-metro-guagua-capital-grancanaria-1_p.mp4
"De MetroGuagua is nu in gang gezet en binnenkort zullen we de ontwikkeling ervan zien. We zetten in op dit systeem van Bus Rapid Transit (BRT) (Snelbus) en de ligging ervan, als antwoord op een van de prioriteiten zoals die zijn vervat in het Plan de Movilidad Urbana Sostenible (Plan voor Duurzaam Stadsvervoer) dat de aanleg van een hogesnelheidslijn vraagt voor het gedeelte van de stad waar zich 70% van de verplaatsingen voordoet,” zo heeft de burgemeester van Las Palmas de Gran Canaria, Augusto Hidalgo, uiteengezet tijdens de presentatie van werkzaamheden voor de beide projecten
“Het gaat om een transformerend en moderniserend systeem van de stad waarmee we ons openbaarvervoer-model bevorderen, daartoe plannen we acties parallel aan het ontwerpen van nieuwe groenstroken, die breder zijn en een verbetering van de dienstverlening, zo heeft hij toegevoegd.
De wethouder van Movilidad y Ciudad de Mar (Mobiliteit en Zeestad), José Eduardo Ramírez, heeft op zijn beurt laten weten, “dat Las Palmas de Gran Canaria de enige van de elf Spaanse steden is met een groot bevolkingsaantal die nog niet beschikt over een systeem met hoge capaciteit in haar aanbod van het openbaar vervoer.”
De wethouder heeft uitgelegd dat men de twee bouwwerken waarmee men het project in gang zet, net zoals de overige geplande, “op hun beurt gepland heeft als een substantiële verbetring in de zowel stedelijke infrastructuur als in het aanzien, waarbij we veel rekening hebben gehouden met de voetganger, met brede en veilige trottoirs, groenstroken, nieuwe fietsopaden en structuren voor toegang naar de diverse voorzieningen in het gebied, zoals die welke toebehoren aan de Universiteit, en die aan de Canarische Gezondheidsdienst, in de omgeving van Blas Cabrera Feklipe en van de schoolcomplexen van Pío XII.”
De actie in de Calle Pío XII heeft een aanbestedingsbegroting van €1.606.2012,06, terwijl die in de Paseo Cabrera Felipe €7.791.146,59 bedraagt. De financiering van deze eerste twee acties zal geschieden ten laste van het eerste, beschikbaar gestelde krediet door de Europese Investeringsbank (EIB) aan Guaguas Municipales, het nutsbedrijf dat verantwootrdelijk is voor het project, en waartoe het Gemeentebestuur via het vervoersbedrijf rechtsreek toegang kan hebben.
De projecten, uitgewerkt door de Sociedad Municipal de Gestión Urbanística de Las Palmas de Gran Canaria S.A. (GEURSA) (het Gemeentelijke Nutsbedrijf voor Stadsbeheer ), zullen in de komende weken worden aanbesteedt.
Als de werkzaamheden van deze tracés eenmaal voltooid zijn, die bredere trottoirs en fietspaden omvatten, zal men een tijdelijke oplossing bieden, voor het grootste deel als busbaan, voor het gebruik ervan, terwijl men het complete tracé van de MetroGuagua voltooit dat zich uitstrekt van Hoya de la Plata tot aan Manuel Becerra.
Met het doel de uitwerking van deze acties te minimaliseren op het verkeer, zal de Gemeente informatie verstrekken in de weken voorafgaand aan het begin van de werkzaamheden en tijdig kond doen van het omleiding en mobiliseringsplan, zodanig dat de burgerij op elk moment punctuele kennis heeft van de alternatieve, meer adequate routes.
Pío XII
De eerste actie vindt plaatst in de wijk de Ciudad Jardín y Alcaravaneras, concreet in de Calles Emilio Ley (vanaf het begin op de kruising met de Paseo Madrid), Pio XII; en Galicia (tot aan de kruising net de Avenida José Mesa y López); wat in totaal een tracé is van 1.900 meter.
Hoewel het aanleggen van de MetroGuagua geen bedreigend feit is, zal men er rekening mee moeten houden in de omgeving van de noodzakelijke infrastructuren, het aanleggen van trottoirs in gebieden met toekomstige bushaltes en het installeren van het telecommunicatie-netwerk, laagspannings-netwerk, straatverlichting, en de nodige signalering.
De Calle Pío XII telt momenteel twee rijbanen voor het gebruik van private voertuigen, een busbaan en twee trottoirs. Als eenmaal het bouwwerk is voltooid nog voor het in werking stellen van de MetroGuagua, zal dat provisioneel overgaan in twee rijbanen voor het plaatselijke verleer, een busbaan in het midden, en nieuwe trottoirs.
Met het in bedrijf stekken van de MetroGuagua in 2021 zal het definieer onmtwerp twee busbanen tellen voor deze lijn, een in iedere rijrichting, en een rijnbaan voor het overige verleer. Alleen in de omgeving van de Calle Emilio Ley zal de MetroGuagua r samen gaan rijden met de gewone busdiensten in dat gebied.
Op het Plaza Emilio Ley zal men de bestaande fontein dertig meter noordwaarts verplaatsen tot naast de Alejandro Hidalgo en zal met het verkeer opnieuw ordenen, en bushaltes aan beide zijden aanleggen.
Bovendien zal het verkeer niet langer af kunne buigen in de richting van de Calles Alejandro Hidalgo en Góngora.
Op het Plaza Julio Antonio (naast het Teresianas-college) zat men de trottoirs verhogen en deze bestraten met klinkers (kinderkopjes), van een rond doorgaand gebied tegenover de school creëren waar zich momenteel de bushalte bevindt. Daarnaast zal een MetroGuagua-halte komen aan de linkerkant van de kruising met de Calle Gabriel Miró, welke als steeg doodlopend zal blijven.
Op het Plaza José Antonio (naast het Stadio Insular-park zal men een andere MetroGuagua-halte installeren, zoals men die zal verdelen over het gehele traject tussen Hoya de la Plata en Manuel Becerra, te zijner tijd zal men een systeem in gebruik nemen dat het mogelijk maakt dat de passagiers hun buskaartje kunnen afstempelen alvorens de wachtruimte te betreden, wat de snelheid van de bushaltes zal bevorderen.
Blas Cabrera Felipe
Het aanleggen van de twee MetroGuagua -busbanen in de corridor van de Paseo Blas Cabrera Felipe gaat via de wijken Casablanca I, Zárate, en de toegangen naar El Lasso, en zal een lengte hebben van ongeveer 1.300 meter. Het op orde brengen van deze route kent met aanzienlijk betere trottoirs een hoofdrol toe aan voetgangers.
De werkzaamheden aan dit gedeelte, net als aan het eerste, voert men uit in twee fasen, een beginfase die het grootste deel van de ingreep omvat, welke men in de zomer van 2017 zal uitvoeren en wat het mogelijk zal maken dat de wegen, tijdelijk aangepast zijn aan het verkeer, naar functionaliteit en veiligheid zullen bieden tot aan de definitieve uitvoering; en de tweede fase, overeenkomend met de definitieve invoering van de MetroGuagua, welke men voornamelijk beperkt tot kleine werkzaamheden voor de toekomstige halteplaatsen, het verhogen van trottoirs, het aanbrengen van signalering, en het voorzien van diensten. Met deze oplossing bevordert men een correct en efficiënt gebruik van de nieuwe weg terwijl men de rest van de werkzaamheden uitvoert.
De ordening van het verkeer bij het voltooien van het eerste deel, laat een busbaan over in elke richting aan de zijkanten van de weg, een rijbaan in elke richting voor het overige verkeer op het middengedeelte van de weg, en een twee richtingsfietspad.
Men onderscheidt twee verschillende tracés bij de ingreep van Blas Cabrera: het deel van de paseo tussen de Calle Villa de Zarauz en de kruising die toegang geeft tot de wijk Zárate (gevormd door de Calles Princesa Abenahora met Doctor Sventenius), waar de toekomstige MetroGuagua aan de buitenzijde omheen rijdt, en vanaf deze kruising tot aan de rotonde in Hoya La Playa, waar deze over twee middenbanen rijdt.
De rijrichting in het deel dat gaat van de Calle Villa de Zarauz naar de toegang van de wijk Zárate zal hetzelfde zij als de werkzaamheden eenmaal zijn voltooid.
Guaguas Municipales zal gebruik gaan maken van de twee buitenste rijbanen exclusief voor haar bussen en bij de komst van de MetroGuagua, zullen het de hoge snelheidsvoertuigen zijn die over deze buitenste rijbanen rijden. Men verbreedt de trottoirs, opdat de omwonenden kunnen genieten van een minimum breedte van 2,5 meter over het volledige tracé.
Het uitvoeren van deze bouwwerken brengt het optrekken van diverse muren met zich mee, de aanpassing van de trottoirs en toegangen, daaronder is dat wat zich bevindt aan de achterzijde van het Instituto de Medicina, wat een vervanging betekent te zijn van de huidge voetgangerstrap via welke men deze voorziening kan bereiken, door een andere van gewapend beton die geheel voorzien zal zijn van toegangen voor mindervalide personen.
Bovendien betekenen de uitbreiding en verandering van trottoirs de verplaatsing van palmbomen en andere plantensoorten in de omgeving in het wandelgebied en de aanleg van nieuwe groenstroken. Ook wordt de nieuwe doorgang voorzien van nieuwe pijpleidingen, straatverlichting, en nieuw straatmeubilair zoals zitbanken en pergola’s.
Wat betreft de verkeersregeling, maken de nieuwe gedeelten twee rijbanen in elke rijrichting mogelijk. En inzake de toegankelijkheid, voldoet het project aan de regels, waardoor men de fysieke drempels kan verwijderen.
De aanleg van de
snelbusverbinding ‘guagua exprés’
begint in 2017
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 14 oktober 2016 - De Europese Investeringsbank heeft het Gemeentebestuur medegedeeld dat het project van de guagua exprés (snelle busverbinding) door de laatste filters is gekomen en dat het nu geëvalueerd wordt. Aangespoord door dit 'goede nieuws', is de Gemeente begonnen met het opstellen van de projecten voor drie van de vijf delen van de route. De eerste werken zullen in 2017 beginnen.
De wethouder van Mobiliteit, José Eduardo Ramírez, van Las Palmas de Gran Canaria heeft bevestigd dat het project guagua exprés (de Engelse afkorting is: BRT en staat voor Bus Rapid Transit) dat door de Stad is gepresenteerd aan de Europese Investeringsbank nu de eerste beschouwing achter de rug heeft en nu in de evaluatie fase verkeert. Dit nieuws, en het feit dat het bezoek van de technici positief was, maakt ons uiterst optimistisch,” zo laat de wethouder weten.
Guagua exprés is een vervoersysteem met een hoge capaciteit, met voertuigen die zich bewegen op een exclusieve rijstrook tussen Hoya de La Plata en Manuel Becerra , en heeft daarnaast voorrang bij verkeerslichten, wat een bushalte-frequentie garandeert van vijf minuten.
De Gemeente vertrouwt erop 50% van de financiering voor het project te verkrijgen van deze financieringsinstelling, wat neerkomt op ongeveer 49 miljoen euro. De andere 50% zal men verkrijgen uit de fondsen van de Canarische Regering. “Het is heel wel mogelijk, dat men het financiert met de voormalige Impuesto General sobre el Tráfico de Empresas (ITE) (tegenwoordig Btw-inkomsten)”, zo heeft de wethouder verzekerd.
Met de optimistische vooruitzichten heeft Ramírez aangegeven, dat de Gemeente nu de pojecten aan het opstellen is voor drie van de vijf tracés van de rijbaan voor de nieuwe guaguas rápidas (snelle bussen). Concreet heeft hij het tracé van Hoya de La Plata genoemd - waar de hoofdterminal zal komen; dat van Rafael Cabrera; en als laatste het tracé in de Pío XII; “met het idee, dat men in 2017 kan beginnen met het aanleggen ervan”.
De wethouder van Mobiliteit heeft verzekerd dat de vergaderingen die het project met zich meebrengt - verbetering voor de voetgangers in de toegang naar de perrons, het reserveren van rijbanen, de bouw van tunnels, en de noodzakelijke gedeeltelijke verbreding van de Avenida Marítima - verplichten tot handelen in een verantwoord tempo. "Het zal mogelijk zijn om dit te doen in drie jaar, maar we hebben besloten om het project in gedeelten te verwezenlijken om chaos te vermijden; hoewel, dit ons bestuursmandaat overschrijdt," heeft Jose Eduardo Ramírez toegevoegd..
Naar zijn mening, “gaat het om een ‘ster’-project van de stadmobiliteit; omdat, naast dat het de ingebruikname betekent te zijn van een transport-onderdeel, de toepassing ervan het mogelijk zal maken de herindeling van het buslijnennetwerk van Guaguas Municipales(de Stadsbussen) te voltooien. Wat men voorheeft is, dat de BRT (Bus Rapid Transit) de buslijnen 1, 2, 12 en 17 gaat vervangen; zodanig, dat men met de guagua exprés alle voertuigen gaat gebruiken om de frequente te verbeteren in de verbindingen met de diverse stadswijken.
De bus, binnen 4 minuten
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 18 maart 2012 - Lang op de bus wachten zou wel eens tot het verleden kunnen gaan behoren. Een snelbus-systeem (in goed Engels: Bus Rapid Transit - BRT) zal het de hoofdstadbewoners van Gran Canaria mogelijk maken elke vier minuten bij een bushalte op te kunnen stappen, tenminste in het lage gedeelte van de stad op een traject dat gaat van het Hospital Insular naar het Plaza de Manuel Becerrra.
Het zullen heel grote bussen zijn, met drie delen die ieder hun eigen in en uitgang hebben, en die tot 199 personen kunnen vervoeren, de dubbele aantal van een gewone bus van 12 meter lengte die 85 personen kan bevatten. Maar het verschil met deze nieuwe generatie autobussen is hun snelheid: ze komen elke vier tot vijf minuten aan bij een bushalte, dankzij een busbaan die speciaal voor deze bussen is aangelegd, waarbij ze voorrang hebben op alle verkeerslichten die ze op hun traject tegenkomen.
Een speciale busbaan in Istanboel (Turkije).
De passagier betaalt als hij/zij bij de halte aankomt, alvorens in de bus te stappen.
Het idee is geen droom. Het is een inzet voor het nieuwe Plan de Movilidad Urbana Sostenible (Duurzame Stedelijke Mobiliteitsplan), dat de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria en het Cabildo (Eilandbestuur) bevorderen. Beide overheden hebben hun zegen al gegeven aan het voorstel, deze snelbus in gebruik te gaan nemen, die volgens de eerste berekeningen tussen de 35 en 40 miljoen euro moeten gaan kosten.
Gezien de hoge kosten, gaan de beide Canarische overheden ervan uit, dat men Europese financiering zal kunnen verkrijgen, om dit project verder uit te kunnen werken.
Guaguas lanceert zes snelle buslijnen met
gratis overstap op het overige netwerk van
de openbare stadsbusdienst
De hoofdbuslijnen gaan met een10 minuten-frequentie
de beneden- met de bovenstad verbinden
De nieuwe busdienstregeling omvat ook nieuwe nachtdiensten
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 24 februari 2013 - Guaguas Municipales (het openbare busvervoer in de hoofdstad van Gran Canaria) zal op maandag 4 maart 2013 de grootste wijziging van de afgelopen 15 jaar in haar dienstverlening in gang zetten, waarbij men de versterking benadrukt van de zes hoofdbuslijnen met een 10 minuten-frequentie en de mogelijkheid, om in de wijk gratis over te stappen op de overige buslijnen.
Een van de voornaamste doelstellingen van deze wijziging is de frequentie op te voeren van de buslijnen die het meest door de passagiers worden gebruikt en zo de verbindingen tussen de stadswijken te verbeteren, aldus de wethouder van Milieu en Mobiliteit Ángel Sabroso.
Ángel Sabroso, "roept een halt toe aan onafzienbare busritten door de stad."
Met ingang van maandag 4 maart 2013 versterken de gele bussen hun dienstverlening met een serie mobiliteitsverbeteringen voor de reizigers naar bestemmingen die momenteel niet gedekt zijn, zoals de Universiteitscampus in Tafira, het Dr. Negrín-Hospitaal, de wijk ‘Siete Palmas’ en de wijk ‘El Sebadal’. Tevens vinden er verbeteringen plaats op de verbindingen met bestemmingen zoals de ‘Cono Sur’ (Zuidelijke Hoek) en Tamartaceite-San Lorenzo-Tenoya, waar de dienstverlening momenteel veel te wensen overlaat.
Ook komen er drie lijnen met avonddiensten die een groot deel van de stad beslaan, met een frequentie van 45 minuten, welke men in de weekeinden opvoert tot een 25 minuten-frequentie, om het uitgaanspubliek eraan te laten wennen, gebruik te maken van het openbaar vervoer. Een van de doelstellingen is jongeren te bereiken, opdat deze de voordelen van het openbaar vervoer leren kennen, en de auto thuislaten.
Passagiers werven
De hervorming van het openbare stadstransportnetwerk heeft tot doel de dienstverlening aan te passen aan de behoeften van de bevolking en een eind te maken aan het verlies van passagiers wat becijferd is op 10 miljoen gedurende de laatste tien jaar
“Om deze tendens te keren,” zo benadrukt Sabroso “gaan we een nieuw netwerk aanbieden, dat is aangepast op wat de stad nodig heeft, dat meer bereikbaar is voor de inwoners en, dat een eind maakt aan de huidige tendens, waarbij alleen die mensen ervan gebruik maken die geen alternatief hebben, om zich in de stad te verplaatsen.”
Volgens de wethouder, houdt de wijziging van buslijnen geen enkele beperking van de dienstverlening in. “Er zal geen bus minder rijden en het aanbod wordt niet ingeperkt. We kunnen geen gebiedsuitbreiding bereiken met deze hervorming, want de crisis versmalt dit, maar we gaan ook niet minder dienstverlening bieden.”
“Geen stadsgedeelte zal zonder dekking blijven en in sommige wijken intensiveren we de dienstverlening,” zo bevestigt de wethouder, die benadrukt, “dat men een compleet netwerk biedt, om elk punt van de stad te kunnen bereiken in de kortst mogelijke tijd.”
Zes hoofdbusroutes
Onder de veranderingen benadrukt men de versterking van zes corridors waarover de snelle buslijnen zich bewegen met een groter aantal passagiers en waarbij de frequentie ligt tussen de acht en de tien minuten. De drukste busdiensten, die het meest gebruikt wordt zijn:- lijn 12, Puerto-Cono Sur (Haven - Zuidpunt),
- lijn 13, Tres Palmas-Mercado de Vegueta,
- lijn 1, Puerto-Vegueta, via León y Castillo,
- lijn 2, Guiniguada - Puerto, via Tomás Morales
- lijn 33, Guiniguada-Puerto, via Ciudad Alta,
- lijn 21 en lijn 24, Puerto-Ciudad Alta - rondrijdend.
- lijn 17, Perez Galdós-Theater - Alfredo Kraus-Auditorium.
Van de busdiensten wordt 75% gerealiseerd in de benedenstad, waardoor men dit gedeelte wil versterken, om buspassagiers te winnen. “Lijn 12 is onze ‘sneltram’, deze verbindt in de richting van Hoya de la Plata alle belangrijke punten in de benedenstad met een frequentie van acht minuten en eindigt bij de Mercado de Vegueta waar lijn 12 begint.
Lijn 13 loopt vanaf nu tussen Tres Palmas en de Mercado de Vegueta.
Een andere nieuwigheid is de introductie van overstappen op de wijklijnen, een nieuwe ervaring in de stad, Guaguas gaat ervan uit, dat passagiers een gratis overstap kunnen maken binnen een periode van maximaal anderhalf uur. De overstap functioneert niet bij rechtstreekse betaling, waardoor men gebruik zal moeten maken van een willekeurig abonnement, dat de busmaatschappij aanbiedt.
Het overstappen op buslijnen kan men doen in de gehele gemeente, maar men zal de overstaphaltes versterken op het Plaza de Manuel Becerra, in Santa Catalina, bij Hipercor (Siete Palmas), op de Paseo Blas Cabrera Felipe en bij Hoya de la Plata.
Nachtdienstregeling
Vanaf maandag 4 maart 2013 zal de stad kunnen rekenen op drie buslijnen met de naam ‘Luna’ (‘Maan’), die de stad gedurende de nacht zullen verbinden:
- Lijn 1, van de Haven naar Hoya de la Plata,
- Lijn 2, van het Theater, via de Bovenstad, naar Santa Catalina,
- Lijn 3, Theater, via Siete Palmas, naar Tamaraceite.
De hervorming omvat zes nieuwe buslijnen en de aanpassing van de dienstregeling van de overige 16 routes. Vier andere buslijnen worden samengevoegd.
Andere lijnen verdwijnen: 31, 99, B, 3 en 30, die worden overgenomen door andere bus-routes.
Lijn A naar het Dr. Negrín-hospitaal blijft, maar verandert van nummer en wordt nu Lijn 10.
Lijn 19 is een nieuwe bus-route die Santa Catalina met El Sebadal verbindt; een stadsdeel, dat niet goed werd bediend door Guaguas, ondanks het grote aantal arbeiders, dat daar gevestigd is. Deze dienstregeling maakt het mogelijk de frequentie van lijn 20 te bekorten, die vanaf 4 maart 2013 niet meer door El Sebadal zal rijden en die als eindpunt La Isleta heeft.
Studenten die naar de Campus in Tafira moeten, zien zich bevoordeeld door twee nieuwe buslijnen, die het huidige aanbod verdubbelen. In totaal gaan 13 buslijnen elk uur richting Campus, tegenover de acht huidige. Lijn 7 en 25 gaan samen met lijn 26 die Santa Catalina, via Siete Palmas, gaat verbinden met de Campus, waardoor er voor het eerst een buslijn is die de Bovenstad met de Campus verbindt.
Met het creëren van lijn 46 krijgt Tamaraceite een betere verbinding met de stad. Deze lijn 46 met een 30 minuten-frequentie verbindt Siete Palmas met San Lorenzo en Tamaraceite en maakt verkorting van de reistijd van lijn 45 mogelijk, die momenteel nog een frequentie heeft van 75 minuten en die gaat rijden in Hoya Andrea.
De andere drie lijnen in dit stadsdistrict (44, 47 en 91) blijven gehandhaafd en lijn 47 krijgt een andere route en zal stoppen bij het Tanatorio (Rouwcentrum) van Las Torres.
Nieuw is buslijn 33, die een samengaan is van lijn 3 en lijn 30, welke verdwijnen. Lijn 33 vertrekt vanaf de halte Guiniguada, via de Bovenstad, naar de Haven en zal een betere frequentie krijgen “waardoor meer mensen vervoerd kunnen worden,” aldus Sabroso.
Een andere nieuwigheid in de Bovenstad zal buslijn 24 zijn, die dit stadsdeel zal gaan verbinden met het Dr.Negrín-Hospitaal, Santa Catalina en Manuel Becerra. Samen met lijn 21 is dit een rondrijdende lijn, met verlenging vanaf het Dr. Negrín-Hospitaal (halte Consultas Externas), naar de overstaphalte Santa Catalina.
Informatie
Een betere informatie over de aankomst van de bussen zal een andere, belangrijke nieuwigheid zijn bij deze hervorming. Volgen Sabroso zullen alle bushaltes vanaf 4 maart 2013 voorzien zijn van een dienstregeling met daarop de vertrektijden van elke buslijn, zodat de buspassagier weet hoe lang het zal duren wanneer de bus zal arriveren bij de bushalte waar de passagier zich bevindt op een van de 39 buslijnen die Guaguas Municipales (de Stadsautobusdienst) heeft.
Deze wijziging van het stadsbusnetwerk versterkt de dienstverlening in de Cono Sur (Zuidhoek) en maakt het - in de woorden van Sabroso - mogelijk, de lijnen van elke wijk te bekorten, door deze te verbinden met de hoofdlijnen. De overstap zal plaatsvinden op de ontmoetingspunten van de wijkbussen met die van de hoofdlijnen bij de haltes Hoya de La Plata en Paseo Blas Cabrera Felipe.
De buslijnen van Pedro Hidalgo en Casablanca eindigen bij Hoya de La Plata en die van Zárate en El Lasso eindigen op de Paseo Blas Cabrera Felipe.
Deze herstructurering is gebaseerd op de eerste diagnose die in 2007 is gesteld door het bedrijf Cinesi voor het vestigen van een eerste mobiliteitsplan, dat nooit is gerealiseerd. De studie van Cinesi zal nu bijdragen aan het oplossen van het lijden van de passagiers vanwege een ‘inefficiënt’ busnetwerk, dat niet aan de behoeften van de stadsbewoners voldeed.
De Gemeente hoopt nu nieuwe passagiers te verwerven.
Voor meer informatie over Guaguas Municipales kijkt u op:
http://www.guaguas.com/nuevared