Bijna de helft van de studenten
van de Canarische Eilanden
studeert de master buiten de eilanden
CANARISCHE EILANDEN - donderdag 27 december 2018 - 46,6% van de Canarische studenten van universitaire masterstudies studeert deze buiten de eilanden, over de diplomatitels, die 19,1% bedroeg in het academiejaar 2016-2017, volgens een studie van de BBVA Foundation opgesteld met gegevens van het Ministerie van Onderwijs en Beroepsopleiding.
Ondertussen, in heel Spanje, studeert 26,7% van de masterstudenten in een andere gemeenschap dan hun residentie, tweemaal zoveel als undergraduate degrees, wat neerkwam op 14,2% in de cursus 2016-2017.
De Comunidad de Madrid ontvangt ongeveer 40% van de totale ontheemde studenten en 27,9% van de masterstudenten, hoewel in deze typologie van studies de Andalusische universitaire systemen ook opvallen vanwege hun omvang en aantrekkingskracht van studenten (15, 6%), Catalaans (15,5%), en Valencia (13,6%), zo merkt de BBVA Foundation op.
Na de opleidingsperiode was het percentage Spaanse afgestudeerden dat in een andere regio werkte dan die waarin ze studeerden gemiddeld 14,1%. Er zijn echter grote regionale verschillen in arbeidsmobiliteit, die hoger is dan 30% voor diegenen die zijn opgeleid in La Rioja, Navarra, en Castilla y León, en die geen 10% bereiken in Catalonië, de Canarische Eilanden, en de Balearen.
De gemeenschappen met de meeste studenten die van regio veranderen, zijn La Rioja en Castilla-La Mancha. Meer dan 55% van de universiteitsstudenten studeert een externe opleiding. Ze worden gevolgd door de Balearen en Extremadura, met meer dan 40%. Deze vier regio's worden gekenmerkt door slechts één universiteit, publiek en face-to-face, aldus de BBVA Foundation.
Aan de andere kant zijn het Catalonië, Madrid, Andalusië, en de Valenciaanse Gemeenschap, waar het percentage niet gegradueerden dat de regio verlaat niet meer dan 10% bedraagt. Deze vier gemeenschappen vormen de grootste regionale universitaire systemen, die allemaal ten minste negen universiteiten hebben.
Met de nieuwe onderwijswet
telt de religie telt niet mee
in de toegangsbrief aan de universiteit
SPANJE - vrijdag 9 november 2018 - Religie zal niet langer een verplicht vak zijn in het 1e en 2e jaar van Bachillerato, noch zal de kwalificatie ervan meetellen in de gemiddelde graad van toegang tot de Universiteit, volgens de ontwerphervorming van de Spaanse Regering, die ook voorstelt om de ‘revalidas’ van het einde van het Primaire, Secundaire en Baccalaureaat te elimineren (revalida = onderzoek dat in het verleden in Spanje is gedaan om een aantal studies af te ronden om een academische graad te behalen).
Dit zijn enkele van de maatregelen in het document ‘Propuesta para la Modificación de la Ley Orgánica de Educación’( ‘Voorstel voor de Wijziging van de Organieke Wet van het Onderwijs’), opgesteld door het departement van de minister, Isabel Celaá, dat volgens El País en La Vanguardia zal worden onderworpen aan overleg in de onderwijsgemeenschap, voor zijn mogelijke goedkeuring in de Ministerraad vóór het einde van 2018.
Isabel Celaá, Minister van Onderwijs.
Het doel is, “om de aspecten te corrigeren die het meest kwetsbaar zijn voor gelijke kansen" door de Lomce, ontworpen door voormalig minister José Antonio Wert en goedgekeurd in 2013, ondanks de protesten die het veroorzaakte.
Het project bepaalt dat studenten niet de verplichting hebben om een alternatief onderwerp te kiezen voor Godsdienst, dat het niet langer ‘specifiek’ is in het 1e en 2e jaar van het baccalaureaat en, dat het cijfer behaald met het onderwerp niet meetelt voor de gemiddelde score van toegang tot de Universiteit, studiebeurzen, en andere soortgelijke studies.
Bovendien wordt volgens het concept het onderwerp ‘Educación en valores cívicos y éticos’ (‘Onderwijs in burgerlijke en ethische waarden’) geïntroduceerd in een cursus voor lager onderwijs en in een andere van de ESO.
Wat verhoren betreft, zoals Celaá al heeft aangekondigd, worden verwijzingen naar "een maatschappelijke vraag" om toegang te krijgen tot gesubsidieerd particulier onderwijs geëlimineerd, en wordt het beginsel van non-discriminatie op grond van geslacht versterkt.
Dus de verwijzing naar het feit, “ dat gedifferentieerd verhoren niet wordt beschouwd als discriminatie naar geslacht," verdwijnt en de verhoren met centra die worden geregeerd door het principe van mede onderwijs krijgen prioriteit.
Het ministerie wil ook, "elk scheidend effect vermijden dat wordt verkregen door de toepassing van meertalige onderwijsprogramma's," en zal de schaalcriteria wijzigen, met onder meer de erkenning van de situaties van eenoudergezinnen, slachtoffers van gendergeweld, en terrorisme.
De controversiële ‘hernieuwde waarderingen van de evaluatie van het einde van de fase van Primaria, ESO, en Baccallerato, die momenteel zijn opgeschort, zullen worden geëlimineerd, evenals, “dat de toelatingsexamens van de Universiteit – selectiviteit – worden verbroken, en na het behalen van de titel van Bachiller.”
Het doel van het Ministerie is, om de evaluaties van het zesde leerjaar van het Primaria en het vierde van het ESO in 'steekproef en meerjarig' om te zetten in de staat van het onderwijssysteem, maar hun resultaten kunnen in elk geval worden gebruikt om studenten te waarderen, of voor de kwalificatie van de centra.
De afdeling van Celaá stelt ook een regeling voor van de leerplannen, om inclusief onderwijs te bevorderen en gelijkheid en kwaliteit te waarborgen, waarmee ze de routes van 4e van ESO willen verwijderen, “zodat elke optie in het leerplichtige niveau in dezelfde mate leidt,"
"Organiseer en adopteer gewone educatieve maatregelen voorafgaand aan herhaling," is een van de voorstellen om studenten te helpen die - in het geval van herhaling - een geïndividualiseerd ondersteuningsplan hebben, “ en de speciale aandacht die door de landelijke school wordt vereist, versterken; om schoolverlaters te voorkomen.”
Met betrekking tot de bevoegdheden van de Spaanse Staat en de Deelstaten, is het vastbesloten om de regulering van het gebruik van de co officiële taal en de bijbehorende scholing in hun handen te laten. Evenzo behoudt de Spaanse Staat zich het recht voor, om in alle onderwijs stadia 55% en 65% van de inhoud van de onderwijsprogramma's te bepalen.
Het onderwijsvoorstel wil ook het zelfbestuur van de centra vergroten, waarvoor het beoogt de bevoegdheden van de schoolraad en de directeuren van de openbare en opleidingscentra opnieuw in evenwicht te brengen, alsook de procedure voor de selectie van de directeuren te verbeteren, en de deelname en het gewicht van hen in onderwijs gemeenschap.
Opening 30ste academisch cursusjaar 2018-2019, van de ULPGC
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 21 september 2018 - De rector van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC), Rafael Robaina, heeft op vrijdag 21 september 2018 officieel en plechtig het 30ste academisch cursusjaar 2018-2019 geopend:
De rector van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, Rafael Robaina.
VIDEO:
https://youtu.be/GOa-PIzGrDA
Moya verwelkomt een 500-tal Erasmus-studenten
van de ULPGC
Het Pico Lomito-Park was gastheer van de institutionele onthaalactie voor buitenlandse studenten die deelnemen
aan dit uitwisselingsprogramma voor Erasmus-studenten, afkomstig uit landen zoals Italië, Duitsland, Frankrijk, Polen, en andere meer exotische landen zoals
Japan, Korea, China, Vietnam, en Albanië
MOYA - donderdag 6 september 2018 – Moya was de gemeente die in 2018 jaar werd gekozen door de Universiteit van Las Palmas op Gran Canaria (ULPGC) om de institutionele daad te vieren door het verwelkomen van een 500-tal Erasmus studenten die op het eiland zullen studeren. Waar sommigen het volgende semester en anderen het volledige academische jaar zullen doorbrengen, als aanvulling op de studie waarvan in hun land de oorsprong is gestart.
De grootste groep komt voornamelijk uit Italië, Duitsland, Frankrijk, en Polen, hoewel er andere, meer exotische afkomst is, zoals uit Japan, Korea, China, Vietnam, en Albanië, evenals uit de Verenigde Staten, Mexico, en de Zuid-Amerikanen uit Argentinië, Uruguay en Colombia. Gedurende de dag, en nadat ze alle academische en technische details van hun verblijf in het ULPGC kenden, bezochten de jongeren verschillende locaties van culturele en toeristische interesse in het centrum van Moya.
De burgemeester van de Noordelijke gemeente was belast met het openen van de ceremonie en verwelkomde de studenten op Gran Canaria, en zei, “ dat het een eiland is dat zijn deuren wijd opent om de vriendelijkheid en gastvrijheid van de bevolking van Gran Canaria te bieden en, goede verzekering, ervaringen die ze nooit zullen vergeten.”, In die zin nodigde Poli Suárez hen ook uit om alle gemeenten van het eiland te bezoeken en te leren kennen "en zich onder te dompelen in de Canarische cultuur en eigenaardigheden, die voor een groot deel worden gekenmerkt door de Canarische kosmopolitische aard en de open mentaliteit om alle mensen die het eiland bezoeken te kennen. ongeacht taal, ideologieën, of kleur ". Tot slot voorspelde Suárez, “dat ze Gran Canaria zo leuk zullen vinden dat ze niet naar huis willen terugkeren en de rest van hun leven ambassadeurs van dit eiland zullen worden."
De rector van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, Rafael Robaina, heeft van zijn kant het vertrouwen uitgesproken, “dat de Erasmus-generaties bijdragen aan het oplossen van de politieke problemen die Europa momenteel niet weet op te lossen". En, de bekende Europeaan, deed een beroep op de mentaliteit van jongeren, "om de pijlers te versterken van wat het belangrijkste humanitaire project van de recente Eeuw is en waarin landen en alle mensen het recht hebben om in harmonie te leven." Robaina nodigde de studenten ook uit om te profiteren van de tri continentale situatie van de Canarische eilanden "om een beetje dichter bij het Afrikaanse continent te komen waar men zo dichtbij is en dat lijdt onder de leiding die vanuit Europa wordt uitgevoerd op gebieden zoals immigratie." In ieder geval besloot de rector hen het beste verblijf en de beste ervaring op het eiland te wensen.
Vijf dingen die de Canarische Erasmus-studenten bij terugkeer naar de Canarische Eilanden
ziek maken
Canarische studenten die terugkeren naar de eilanden
kunnen een gevoel ervaren dat is vergelijkbaar is
met wat heerst na een vakantie
Er wordt veel gesproken over de Erasmus-studenten die naar de eilanden komen; maar weinig van het drama van degenen die terugkeren. Van efficiëntie tot jeugdwerkloosheid
CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 3 maart 2018 - Ongeveer 800 studenten van de Canarische Eilanden verlaten de eilanden elk jaar met het doel om via het Erasmus-programma aanvullende opleidingen in de EU te volgen.
Maar met de terugkeer naar de eilanden begint het ziek worden. Het gezin en de nostalgie is wat hen inspireert om afhoudend te zijn en in een depressie te geraken als ze eenmaal zijn opgeleid hun hoge kwalificatie beperkingen verbindt om werk te vinden. Erasmus zou op een locatie met 16 miljoen toeristen in 2017 ook dienen, om de angst om te emigreren te verliezen.
Canarias is een omgeving die door Europese studenten sterk wordt gevraagd vanwege het klimaat en de prijzen. Maar vertrekkende eilandbewoners moeten kiezen voor plaatsen waar de kosten van levensonderhoud niet erg duur zijn terwijl ze hun taalonderwijs versterken. Het is een drama voor gezinnen met financiële problemen. Wanneer ze terugkeren, ondervinden ze verschillende beperkingen.
Vergeet winkelen via het Internet
Het is een echte beproeving om terug te keren en niet in staat te zijn om veel dingen te kopen die men heeft genoten in de bestemmingssteden. Op Canarias is een belastingstelsel dat jongeren veroordeelt om op een analoge manier te kopen. Er zijn bedrijven die niet via Internet verkopen vanwege handelsbelemmeringen die door de Canarische Overheid zijn gecreëerd. Boeken, sportschoenen, of technologieproducten worden niet verkocht omdat men op de Canarische Eilanden woont. De troost: Goed weer.
Als een Canarische Erasmus-student in Valleseco een tandenborstel op Amazon wil kopen, moet deze ongeveer €6,= euro aan de uitgaven toevoegen; maar het komt de volgende dag niet aan, maar pas vijf tot en met 13 dagen later. Als men vijf euro meer betaalt per product, arriveert dit binnen vijf dagen. Die elektrische tandenborstel voor €18 euro kost dus € 40,=,
Het is niet alleen door transport, deze toename. Maar omdat de Canarische autoriteiten de EU hebben gevraagd om de concurrentie te stoppen, en haar burgers te dwingen hun producten in winkels op de Eilanden te kopen.
De nachtelijke bus schema's
Van Europese efficiëntie met transversale transportnetwerken van concurrerende reizigers, tot een circulaire met planningen die verre van realiteit zijn. De diensten van de bussen zijn gemaakt voor toeristen. Jongeren hebben 's nachts meerdere beperkingen.
Vanuit de hoofdsteden naar het zuiden van Tenerife of Gran Canaria gaan, kost alleen het vervoer €18,= binnen een straal van 60 kilometer. Men kan dit bedrag beter niet berekenen op de andere eilanden omdat het voordeliger is om een vlucht naar Londen te kopen met Ryanair heen en terug.
Dit dwingt studenten die niet in hoofdsteden verblijven om het gekke nachtleven dat ze hadden, te stoppen. Of om een rijbewijs te halen op kosten van hun ouders. Het tegenovergestelde van wat te vinden is in steden zoals Warschau, of Napels, zelfs als het winter is.
Recreatie is voor toeristen
Er zijn geen studentenappartementen meer om te verblijven. Muziekfestivals zoals WOMAD, of Carnaval zijn gemaakt met het argument om toeristische promotie in het buitenland te genereren, en om twee uur 's nachts verschijnen de gevreesde schoonmaakbrigades die het einde betekenen van de nachtelijke agenda. De bubbel van de terrassen heeft niets te maken met de Erasmus-student die terugkomt om te genieten van de nachtschema's. Heeft iemand ooit gezien dat een Erasmus-student een kamille- of mint-thee nam om zes uur 's middags op een terras?
De uren van het nachtleven zijn zo ontworpen, dat de schoonmaakbedrijven besparen op personeel. Op het strand van Las Canteras in Las Palmas de Gran Canaria eindigt om elf uur 's avonds de levende muziek. D buitenlandse Erasmus-studenten hebben hun flats; maar Canario’s moeten dankzij goed weer hun toevlucht nemen tot botellones (openbare zuipgelagen) op de openbare weg.
64% van de Europese toeristen komt terug naar de Canarische vakantiebestemming. Ze zijn ouder. De uitgaansbedrijven sluiten vroeg. In de kosmopolitische stad Las Palmas, resteren van de 93 nachtclubs in 1972 er in 2018 nog slechts twee.
Werkgelegenheid met eiland-salarissen
Een vliegtuig op de luchthaven van Gran Canaria
Terugkeren van Erasmus naar het grondgebied van Spanje met de hoogste jeugdwerkloosheidscijfers is al een drama. Het vinden van een baan op de Canarische Eilanden voor een teruggekeerde Erasmus-student is erg ingewikkeld. Er zijn Erasmus buitenlanders op de eilanden die tijdens hun studie in Italiaanse restaurants zouden werken. En worden betaald in natura, dat wil zeggen, in voedsel.
Een computer- of industrieel ingenieur die voor voedsel werkt? Wanneer een hooggekwalificeerde Canarische Erasmus-student terugkeert, bieden ze: horeca, commerciële diensten in commissie, of deelname aan competitieve examens, of om de cirkel van duizend cursussen te volgen, zonder ooit aan werk te komen. Als het in bars is, komen ze in de zomer terug in het laagseizoen vanwege de vraag naar personeel. De salarissen die worden aangeboden in de horeca verhinderen, dat ze onafhankelijk worden en hun eigen woning hebben.
De traagheid komt terug
Mensen bewegen zich door veilig gedrag en dat is erg traag. In de zomer zijn, naast de panza de burro (permanente bewolking), de processen om persoonlijke verkooppunten te vinden erg traag. Mensen zijn op vakantie, en tot half september geeft niemand iets om eisen van welke aard dan ook. In de Canarische Universiteiten hebben ze geen psychologische dienst gecreëerd voor de terugkerende Erasmus-studenten.
De banen worden bereikt via netwerken van familiecontacten, of partijen met controle in gemeentehuizen. De steun die door de Overheden aan jongeren wordt geboden om zichzelf te vestigen, beperkt hun actieterrein, verhindert mobiliteit, of huurwoningen.
De Canarische Archipel is een gebied dat is ontworpen om toeristen diensten te verlenen. Jongeren - terwijl ze zich aanpassen - mediteren om hun studie af te maken, en proberen hun geluk buiten de eilanden.
Canarische universiteitsstudenten,
degenen die het minst van heel Spanje doen
De eilandbewoners hebben de slechtste academische prestaties, zijn degenen die er het langst over doen om de studie af te maken, en degenen met het slechtste afstudeercijfer;
aldus de Fundación CyD
CANARISCHE EILANDEN - donderdag 1 maart 2018 - Canarische studenten schorten alle indicatoren van academische prestaties op: Zij zijn degenen die de minste studiepunten ontvangen van het totaal van degenen die zich inschrijven, degenen die er het langst over doen om de cursus af te maken, diegenen die meer voortijdig vertrekken, en degenen met het slechtste afstudeercijfer in Spanje.
Dit is wat het meest recente verslag van de Stichting CyD onthuld, die het gedrag van universiteiten in alle autonome gemeenschappen analyseert. De conclusie is duidelijk: de opleiding van studenten op de Archipel moet worden verbeterd, maar dit is niet de exclusieve verantwoordelijkheid van de Universiteit.
Het tekort van deze indicatoren doet de twee openbare Universiteiten van de Canarische Eilanden niet verbazen. Maanden geleden hebben ze maatregelen genomen om de resultaten van hun studenten te verbeteren. Deze initiatieven zijn gepromoot door het Ministerie van Onderwijs, dat de verbetering van deze indicatoren als een vereiste noemde voor het verhogen van de overheidsfinanciering.
De Canarische Universiteiten; zij die, welke het minst presteren van heel Spanje
Het Stichtingsbestuur van de CyD
In navolging van deze instructies keurde de Universiteit van La Laguna (ULL) in oktober 2017 een verbeterplan goed met tal van maatregelen, waaronder prikkels voor afdelingen die deze realiteit wijzigen.
De rector van de ULL, Antonio Martinón, is ‘zich ervan bewust’ dat er een probleem is, hoewel hij erop wijst dat het iets is dat verder gaat dan de instelling die hij beheert. Canarische studenten behalen zeer goede resultaten in Selectividad, maar falen veel meer wanneer ze aan hun hogere studies beginnen. Dit betekent dat er een zekere ‘slechte regeling’ is tussen beide fasen die moet worden gecorrigeerd.
Martinón wijst erop, dat wat er op de Canarische Eilanden gebeurt, een gevolg is van zijn geschiedenis. "Ik herhaal het veel, maar het is waar: 40 jaar geleden waren er kinderen op de Canarische Eilanden die geen school hadden". Dit scenario heeft te maken met de studenten die aankomen bij de universiteiten - niet in vergelijking met andere regio's - en het opleidingsniveau. Dit alles, samen met de huidige sociaaleconomische situatie van veel gezinnen, de economische motor van de eilanden - de diensten - en de schaarse waarde die traditioneel aan onderwijs is gegeven; verklaren dit scenario, vat hij samen.
De rector juicht toe dat de Canarische Regering heeft ingestemd met een daling van het collegegeld, om het aantal jonge mensen dat zich inschrijft te vergroten; en wijst op een aspect waarin zij nota nemen van de Canarische Universiteiten: Hun bijdrage aan de regionale ontwikkeling
De sleutels
Verbeterplannen. De Universiteiten hebben enkele maanden geleden plannen gelanceerd voor prestatieverbetering, een voorwaarde die door het Ministerie van Onderwijs is opgelegd voor financiering.
Overgang van selectiviteit. De cijfers van Selectiviteit van de Canarische studenten zijn goed, wat een slechte regeling tussen beide onderwijs stadia toont
Lage maatschappelijke waarde voor meesters en doctoraten
De indicatoren van Canarische studenten verbeteren naarmate ze vorderen in opleidingsniveau. De academische prestaties in de meester-studies zijn goed: "We zijn op het niveau van Catalonië, of Valencia", benadrukt Ernesto Pereda, directeur van de Escuela de Doctorado y Estudios de Posgrado van de Universiteit van La Laguna.
De gegevens onthullen echter ook een andere realiteit, die te maken heeft met de sociaal-economische context. De ‘overgang’ tussen graden en meesters is laag: Minder dan twee op de tien studenten blijven studeren zodra het behalen van de titel eindigt, hetzij aan de ULL of een andere Universiteit.
De gegevens die voortkomen uit het volgende niveau van het onderwijs; het doctoraat, bevestigen de stelling, dat studenten nog geen ‘winstgevendheid’ vinden, om hun opleiding voort te zetten. Met andere woorden, de hoge werkloosheid onder afgestudeerden - vergeleken met andere deelstaten, omdat deze indicator altijd verbetert naarmate er meer studies worden gedaan; en de overkwalificatie, plus het uitvoeren van banen onder de training – de studenten ontmoedigt.
Pereda is van mening, dat het essentieel is om de overheidssteun te verhogen om het doctoraat voort te zetten en te werken aan het opstarten van het ‘doctoraat met industriële vermelding’ op de Canarische Eilanden; een formule, die al in andere deelstaten werkt en die bestaat uit de student die zijn doctoraat in een bedrijf ontwikkelt; daarmee een probleem oplossend dat dit ontwikkeld, en dat commercieel contract met oplevert.
De Fernando Pessoa-Universiteit
en Hospitales San Roque
promoten het eerste private universitaire ziekenhuis
op de Canarische Eilanden
De studenten op het gebied van gezondheidswetenschappen kunnen worden opgeleid in het klinische centrum van Gran Canaria
CANARISCHE EILANDEN - donderdag 30 november 2017 - Hospitales San Roque wordt het eerste private universitaire ziekenhuis op de Canarische Eilanden. Daartoe hebben de leider van de Canarische private gezondheidsdienst en de Universidad Fernando Pessoa Canarias, een maatstaf voor private trainingen, zojuist een samenwerkingsovereenkomst getekend.
Dit is de eerste keer dat twee private Canarische bedrijven zich aansluiten bij de academische wereld en de gezondheidszorg, wat aantoont dat samenwerken op dit gebied mogelijk en noodzakelijk is.
Deze overeenkomst betekent ook dat studenten op het gebied van gezondheidswetenschappen de mogelijkheid krijgen om te trainen in een van de beste ziekenhuizen van de Archipel en te leren van een groep van hooggekwalificeerde beroepskrachten en specialisten.
Zo studeren universiteitsstudenten in de graden verpleegkunde, menselijke voeding en diëtetiek, psychologie, bezigheidstherapie, en tandheelkunde, evenals degenen die zijn ingeschreven voor de Mr. titel in Algemene Gezondheidspsychologie, of op het gebied van gezondheidswetenschappen van de Universidad Fernando Pessoa Canarias, ze zullen in staat zijn buitenschoolse stages in San Roque Hospitales uit te voeren en op deze manier competenties verwerven die hen voorbereiden op de uitoefening van professionele activiteiten. Dankzij deze praktijken in een referentiecentrum en een uitstekende reputatie op de Canarische Eilanden, zullen studenten ook hun inzetbaarheid zien verbeteren.
De overeenkomst is op woensdag 22 november 2017 ondertekend door de vertrouwenspersoon en bedrijfsdirecteur Klinische zorg, Herminia Rodríguez Rosas, en de bedrijfsleider, José Julián Isturitz Pérez, in het gezelschap van Dr. Pedro Betancor, voorzitter van de Junta Técnico Asistencial namens San Roque Hospitales en de president van de Universidad Fernando Pessoa Canarias, Antonio Rodríguez Rodríguez , en Antonio Rodríguez Pérez, de algemene secretaris van de Universiteit.
De Fernando Pessoa Canarias-Universiteit bevindt zich in de gemeente Santa María de Guía, en gelooft in een kwalitatief onderwijsmodel, daarom veronderstelt het de toewijding van constante verbetering op basis van het gezamenlijke werk van onderwijs en onderzoek.
Het doel is om een universitaire gemeenschap te creëren waar de relatie tussen de Universiteit en de maatschappij geen afstand heeft en een persoonlijke en uitgebreide training biedt die zowel het professionele onderwijs, menselijke waarden als de behoeften van de samenleving integreert.
Hospitales San Roque heeft twee belangrijke ziekenhuizen op Gran Canaria, één in Las Palmas de Gran Canaria, en één in de toeristenwijk Maspalomas in de gemeente San Bartolomé de Tirajana. Het heeft ook verschillende medische centra voor consulten en diagnostische beeldvorming (Lanzarote, Gran Canaria. en Kaapverdië).
San Roque Hospital Maspalomas.
San Roque Hospitales heeft bijna 900 werknemers, ruim 400 bedden, 13 operatiekamers, 25 EHBO-afdelingen, en 16 nood-bedden. De gegevens van 2016 weerspiegelen een activiteit van meer dan 12.000 opnamen, 90.000 noodgevallen, 11.800 chirurgische procedures, 76.000 jaarlijkse verblijven, 178.000 medische consulten, en ruim 300.000 diagnostische tests.
De Hospitales San Roque-centra zijn de enige Canarische private ziekenhuizen die behoren tot de beste 26 in Spanje en bevestigen hun sterke positie op het gebied van nationale gezondheidsuitdagingen volgens de Monitor de Reputación Sanitaria. (zie: http://www.merco.info/es/monitor-reputacion-sanitaria-hospitales?edicion=2017).
Hospitales San Roque in Las Palmas de Gran Canaria in het tiende beste private ziekenhuis van Spanje, terwijl het Hospital San Roque in Maspalomas de veertiende positie bekleedt.
Telefoon: 928 01 26 08
Telefoon:; 928 06 36 66
40% van de plaatsen om Techniek te studeren
op de Canarische Eilanden is: vacant
CANARISCHE EILANDEN - Goede Vrijdag, 14 april 2017 - Van de tien aangeboden plaatsen voor nieuwe studenten om een titel te behalen op de Canarische Universiteiten blijven er twee onbezet (19,7%), een aantal dat verdubbelt als het gaat om Techniek, en Bouwkunde, waarvan elke tien beschikbare plaatsen er vier onbezet blijven (40,8%).
Overeenkomstig de gegevens betreffende de Universitaire bezettingsgraad van het studiejaar 2016-2017, die zijn gepubliceerd door het Ministerie van Onderwijs, is Canarias de derde Deelstaat waar de meeste studieplaatsen voor nieuwe studenten voor het behalen van een titel onbezet blijven, nog voor Extremadura waar 31% onbezet blijft, en na Cantabrië waar met 21% hetzelfde probleem zich voordoet.
Het Gebouw voor Technische studies van de ULPGC.
Op Canarias zijn de studierichtingen met de hoogte bezettingsgraad:
- 97,69 % voor Gezondheidswetenschappen,
- 95,44 % voor Wetenschappelijke studies,
- 84,53 % voor Sociale en Juridische studies;
de laagte bezettingsgraad hebben de studierichtingen met:
- 59,52 % voor Techniek en Bouwkunde,
- 76,27 % voor Kunst en Geesteswetenschappen.
In geheel Spanje zijn tien van elke 100 plaatsen voor nieuwe studenten in het studiejaar 2016-2017 onbezet gebleven, een aantal dat verdubbeld als het gaat om de studies Techniek, en Bouwkunde.
Dezelfde procentuele verhoudingen zijn gemeten bij de aanmeldingsregistratie van nieuwe universiteitsstudenten en het aantal aangeboden studieplaatsen.
De vacante plaatsen zijn met:
-14,00% voor Kunst en Geesteswetenschappen,
- 9,00% voor Sociale en Juridische Wetenschappen,
- 1,78 % voor Wetenschappelijke studies.
terwijl voor de studierichting Gezondheidswetenschappen alle plaatsen bezet zijnen zelf met een paar overboekt.
Voor dit studiejaar beschikken de Universiteiten over 246.076 studieplaatsen, waarvan er 221.253 bezet zijn, wat een bezettingspercentage op nationaal niveau is van 89,91%
Onder de Deelstaten heeft van geheel Spanje met 69% Extremadura de laagste bezettingsgraad aan nieuwe studenten, wat betekent 31 van de 100 vacante plaatsen in deze deelstaat, en wordt gevolgd met 78,13% in Cantabrië; en met 80,30% in de Deelstaat Canarias.
De hoogste bezettingsgraden zijn in Navarra (97,61%), La Rioja (96,6%) en Catalonië (96,42%). Dit zijn de Deelstaten, waar de kloof tussen nieuwe aanmeldingen en beschikbare studieplaatsen kleiner is.
Extremadura staat met 46,17% onderaan de lijst; dit wil zeggen, dat van meer dan de helft van de beschikbare plaatsen voor nieuwkomers, leeg blijft; na Castilla y Leon (57,3%) en Canarias (59,52%) .
De Regering zal de LOMCE aanpassen om de effecten van de herwaardering op te schorten
SPANJE - vrijdag 4 november 2016 - De minister van Onderwijs en regeringswoordvoerder, Íñigo Méndez de Vigo, heeft op vrijdag 4 november een ‘wetsaanpassing’ van de aangekondigd, met het doel de academische effecten , die bekend zijn als herwaarderingen, op te schorten van de vierdejaars-eindexamens van het ESO (Educación Secundaria Obligatoria = Verplicht Vervolgonderwijs) en het tweedejaars Bachillerato (baccalaureaat).
De LOMCE in de Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (Organieke Wet voor Verbetering van het Onderwijs).
Minister van Onderwijs en Regeringswoordvoerder , Íñigo Méndez de Vigo.
Tijdens zijn eerste persconferentie als woordvoerder van de Nieuwe Spaanse Regering heeft Méndez de Vigo ook aangekondigd in november 2016 de Deelstaten bijeen te roepen voor een Conferencia Sectorial (Deelconferentie) voor he behandelen van het onderwerp van de reválidas (herwaarderingen) en van dit leerjaar de studenten “gerust te stellen’ die de genoemde examen moeten afleggen, voornamelijk die van het Bachillerato (toelatingsexamen voor de Universiteit).
De ‘Erasmus’-studenten zijn neergestreken op de Campus van de ULPGC
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 7 september 2016- In het studiejaar 2016-2017 zullen 1.000 studenten uit 40 landen studeren aan de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPC),
De aanbevelingen, het academisch aanbod en het klimaat zijn de keuzefactoren.
Zee-wetenschappen en Economie zijn de meest gevraagde studierichtingen.
De welkomstbijeenkomst heeft op de Campus plaatsgevonden op dinsdag 6 september 2016.
Kerels met baarden (waarom?) en jonge meiden met hoofdoeken... ze zijn tegenwoordig universeel in de Westerse samenleving, het blijft wennen!
Opening van de
Fernando Pessoa Universidad Canarias
in Santa María de Guía
SANTA MARÍA DE GUÍA - Na zes jaar van bureaucratie is eindelijk op vrijdag 1 september 2016 de Fernando Pessoa-Universiteit Canarias geopend in Santa María de Guía in het Noorden van Gran Canaria.
En rondleiding langs de installaties is te zien op:
Wetenschap en Vrijmoedigheid
VIDEO:
http://www.canarias7.es/multimedia/videos/universidad_x264.mp4
Canarias gaat in beroep tegen het decreet van de verlenging van de LOMCE
CANARISCHE EILANDEN - maandag 22 augustus 2016 - Het Ministerie van Onderwijs bestudeert, samen met de Juridische Dienst van de Canarische Regering, de beroepszaak welke men naar verwachting in september 2016 zal indienen tegen het decreet van de verlenging aan het einde van het ESO (Enseñanza Secundaria Obligatoria = Verplicht Vervolgonderwijs) en bachillerato (het Hoger Voortgezet Onderwijs), dat de demissionaire Spaanse Regering (Partido Popular - PP) op 29 juli 2016 heeft goedgekeurd. Als men dat niet stillegt, zullen 33.000 Canarische studenten deze cursus moeten volgen.
We hebben het hier over de door minister Jose Ignacio Wert ontworpen, nieuwe onderwijswet voor verbetering van de onderwijskwaliteit, ( de Ley orgánica para la mejora de la calidad educativa, ook bekend als de ‘Ley Wert’ en de 7e onderwijswet in 35 jaar) die door het parlement is geloodst met enkel de steun van zijn eigen Partido Popular (PP). En omdat de PP toen een absolute meerderheid had, is de wet ongewijzigd door het parlement gegaan, ondanks tegenstand van alle andere partijen. Waarom zou men ook luisteren naar de mening van een ander als men zelf in zijn eentje kan beslissen?
Archieffoto: Studenten bezig met het PAU (toelatingsexamen ) op de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) .
Weten wat de onderwijswet LOMCE is en wat deze inhoudt, kijk dan op:
https://geenwoordspaans.wordpress.com/2013/12/04/zelfs-de-minister-van-onderwijs-kan-niet-rekenen-in-spanje
“De houding van Canarias blijft steeds dezelfde, net zoals tegen die van de zesde onderwijswet, zijn we tegen; en in dit geval nog meer, omdat de verlenging aan het einde van het ESO (Enseñanza Secundaria Obligatoria = Verplicht Vervolgonderwijs) en bachillerato (het Hoger Voortgezet Onderwijs) voor studenten gekoppeld is aan het al dan niet verkrijgen van hun titel,” benadrukt Teresa Acosta, directeur van het Agencia Canaria de Calidad Universitaria y Evaluación Educativa (Canarisch Agentschap voor Universitaire Kwaliteit en Onderwijs-ontwikkeling).
Ondanks de tegenstand van twaalf Deelstaten en de uitspraak van het Parlement ten gunste van de stillegging, heeft de Demissionaire Regering ‘de laatste schooldag’ goedgekeurd’, zo benadrukt Acosta het decreet van de eindevaluatie van de verplichte secundaire- en middelbare schoolopleiding, hoewel men nog steeds ‘niet concreet weet’ in welk kader dat zal worden ontwikkeld. Zolang het niet is bepaald door het Ministerie van Onderwijs, “kunnen de Deelstaten niet werken, en dat is zeer ernstig, de onzekerheid is compleet", benadrukt ze. Alleen in het schooljaar dat begint in september 2016, zullen de verlengingen geen academische gevolgen hebben - als men opschort, dat de studenten hun titel kunnen verkrijgen - maar in het geval van het bachillerato (Hoger Voortgezet Onderwijs), dat de selectiviteit vervangt, zal de nota al gaan dienen in 2017 voor de toegang tot de Universiteit.
Vanaf het studiejaar dat begint in 2018 zullen die verlengingen bepalend zijn voor het hebben van de kwalificaties, hoewel de studenten het gehele ESO en het bachillerato hebben doorstaan. Daarom is het een van de meest controversiële aspecten (van de PP) in de hervorming van het onderwijs. "Als een student vier jaar middelbare school volgt en vervolgens de verlenging schorst, wat dan te doen als deze de titel niet heeft… de FP básica (Lager Beroepsonderwijs) ?
“Dat is een model wat ingaat tegen dat wat een integratie-opleiding moet zijn, dat van de gelijke kansen,” zo bevestigt de directeur van het Canarisch Agentschap voor Universitaire Kwaliteit en Onderwijsontwikkeling), die naast het benadrukken van het ontbreken van overeenkomst en akkoord van de PP-Regering met de Deelstaten, wijst op de totale afwijzing van alle sectoren van de onderwijsgemeenschap, van gezinnen tot studenten. In het geval van de leraren, verwijst zij naar een recente, Spanje wijd, landelijke enquête, waarin 80% de externe evaluatie van de LOMCE afwijst.
"Als de evaluaties van de derde en zesde onderwijswet onzekerheid hebben gegenereerd, zal die van het ESO en bachillerato erger worden, omdat deze de toekomst van de studenten zal bepalen. Het is redelijk om te stoppen en een consensus bereiken, een onderwijs-pact tussen alle partijen," concludeert Acosta.
Universiteitsstudent betaalt slechts
17% van de studiekosten
CANARISCHE EILANDEN - woensdag 20 juli 2016 - Studenten aan de openbare Canarische Universiteiten weten niet, dat ruim 80% van de studiekosten wordt gedragen door de Canarische Regering via belastinggeld. Een student die zich inschrijft betaalt slecht 17%. De Sociale Raad van de Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) heeft een folder gepubliceerd waarin men uitlegt waarvandaan het budget komt.
Slechts 17% van de inkomsten van de ULPGC is afkomstig van de tarieven die de studenten betalen als zij zich inschrijven. De overige ruim 88%, die het mogelijk maakt dat de studenten kunnen studeren is afkomstig van de overheid; dat wil zeggen uit de portemonnee van de belastingbetalers van de Canarische samenleving, onder wie gepensioneerden, werklozen en mensen die uit hun woning zijn gezet, legt de voorzitter, Ángel Tristán Pimienta, van de Sociale Raad van de Grancanarische Universiteit uit.
De Pruebas de Acceso a la Universidad (PAU) (het Toelatingsexamen voor de Unversteit) dat heeft plaatsgevonden in 2015 in de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria.
Onder het motto ‘Benut je tijd, studeer, gebruik met sociale verantwoording het belastinggeld,’ heeft de Consejo Social (Sociale Raad) van de ULPGC, voor het eerst, een brochure gepubliceerd waarmee men de nieuwe universiteitsstudenten bewust wil maken over de belastinggelden die de instelling ontvangt voor het ontwikkelen van haar onderwijs-en onderzoekswerk.
Dit initiatief is een oproep aan de verantwoordelijkheid en heeft als doel, dat de studenten zich ervan bewust zijn, “ dat de openbare Universiteiten, zoals de naam aangeeft. openbaar zijn; zo legt Tristán Pimienta uit met verwijzing naar de hulpmiddelen die afkomstig zijn van Canarische Regering. “Waar het om gaat, is de studenten te vertellen dat zij dat benutten en dat het hun plicht tot sociale verantwoordelijkheid is, het geld te benutten dat de samenleving hen geeft en dat men moet studeren en slagen,” zo voegt hij toe.
“De boodschap,” zegt de voorzitter van de Sociale Raad, “wordt extensief uitgedragen naar de gele Universitaire samenleving, omdat het de Universiteit in haar geheel is die gefinancierd wordt met belastinggeld, en de belastingbetalers hebben het recht te weten hoe men hun belastinggeld besteedt; de Universiteit heeft de verplichting efficiënt te werken, sociaal verantwoordelijk te zijn en rekenschap te geven van wat men doet en, hoe het de samenleving is die dat onderhoud.”
De brochures die men nu is beginnen te verspreiden, zijn gekoppeld aan de controversiële normen van de prestaties en duurzaamheid van de Universiteit, die, afhankelijk van de Sociale Raad, 'zijn ontwikkeld om het rendement van studenten te controleren, die zich zullen moeten afmelden als ze niet de vastgestelde minimumopbrengst bereiken " stelt Tristan Pimienta.
Invalide universiteitsstudente
vertelt haar verhaal
in een aangrijpende video
CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 19 december 2015 - Ze is geboren in 1991 in Puerto del Rosario en vierdejaars studente Architectuur aan de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) en heeft de subsidie verloren die de Canarische Regering haar, via het Ministerie van Sociaal Beleid, toekent voor haar verzorgers. Ze is een handtekeningenactie begonnen op de internetpagina: change.org
“Mijn naam is Saray Rodríguez Umpiérrez; ik ben 24 jaar, voor 92% invalide (ik heb geen armen en geen benen) en ben vierdejaars studente Architectuur aan de ULPGC. Ik schrijf deze E-mail omdat de Canarische Regering me heeft laten vallen.”
Zo begint de tekst die Saray heeft geplaatst op haar persoonlijke pagina op Facebook, om haar situatie uit te leggen. Een aanklacht die een groot bereik heeft gekregen omdat die ruim 3.700 keer is gedeeld en de video binnen 24 uur al ruim 42.000 keer is bekeken sinds ze die op donderdag 16 december 2015 om 18:45 uur geplaatst heeft.
Video:
https://youtu.be/Go55CLaQN94
De universiteitsstudente legt in een uitvoerige video uit, dat het Ministerie van Sociaal Beleid, van de Canarische Regering, haar in het studiejaar 2009-2010 een speciale subsidie heeft toegekend, om van Fuerteventura naar Gran Canaria te komen voor het volgen van deze studie. De subsidie bestaat uit een persoonsgebonden budget voor het contracteren van huishoudelijke hulp die haar 24 uur per dag kan begeleiden, “omdat ze uiterst hulpbehoevend is en assistentie nodig heeft bij elke dagelijkse activiteit.”
“Men zou mij ook voor het studiejaar 2015-2016 en de rest van mijn studie deze subsidie blijven geven, totdat klaarblijkelijk ik te maken heb met een wijziging in het beleid van het Ministerie van Sociale Beleid. Uitgerekend, nu ik mij Erasmus-beurs goedgekeurd heb gekregen om een jaar in Polen te studeren, mijn koffers stonden al gepakt, heeft de Canarische Regering mijn subsidie stopgezet zonder ook maar de minste verklaring,” zo gaat Saray verder.
“Sinds het begin van de cursus heb ik de colleges niet bij kunnen wonen, want ik heb een begeleider nodig, en ik heb, wegens plaatsgebrek, ook geen plaats kunnen krijgen in het studentenhuis. Wat het via Erasmus naar Polen gaan betreft, zoals de overige studenten, is voor mij niet weggelegd,” betreurt ze.
“Ik verblijf in een gedeeld appartement van een goede vriend die me dit tijdelijk heeft aangeboden, ik kan geen college volgen op Gran Canaria en niet in Polen en de Canarische Regering geeft me geen uitleg en betaalt niet de onderneming die de dienstverlening van een begeleider verzorgt die ik nodig heb.
Of wat hetzelfde is, “de Canarische Regering heeft me in de steek gelaten," zo geeft Saray aan.
De vrienden van Saray zijn daarop een handtekeningenactie gestart op change.org met de bedoeling, dat de Canarische Regering haar beslissing wijzigt en de subsidie voor de verzorgers van Saray weer herstelt.
De studente weet niet wat voor bedragen zij in de beginjaren van haar studie aan subsidie heeft ontvangen, want het geld van het persoonsgebonden budget, wordt door het Ministerie van Sociaal Beleid rechtstreeks overgemaakt aan het bedrijf dat de meisjes betaalt die Saray helpen. Ze kan zich amper 10 meter verplaatsen en moet dan verder in een rolstoel. Dankzij een prothese kan Saray schrijven en tekenen.
Met het missen van de studie en Polen via het Erasmus-project, rijst de vraag, of het voltooien van de studie in zes jaar, een mythe gaat worden.
Geen voorkeursbehandeling, voor niemand
Bronnen binnen het ministerie van Sociale Beleid verduidelijken, dat Saray valt onder de Bijstandswet en de betreffende subsidie ontvangt. Maar ze krijgt niet de speciale ondersteuning die ze heeft aangevraagd, “die krijgt niemand op Canarias, we kunnen geen uitzondering voor haar, of voor wie dan ook, maken.”
Steun Saray… plaats uw handtekening
Die redenering van het Ministerie zou hout snijden als alle canari@’s door het leven moeten zonder armen en benen, maar aangezien wij van ’Gran Canaria actueel’ vaststellen, dat de eilandbewoners nagenoeg allemaal voorzien zijn van armen en benen, vragen wij u, om mee te doen aan de handtekeningenactie op:
https://www.change.org/p/gobierno-de-canarias-que-el-gobierno-de-canarias-deje-estudiar-a-saray
Dirigida a Gobierno de Canarias
Que el Gobierno de Canarias deje estudiar a Saray
Zeker in deze tijd van Et in Terra Pax Hominibus bonae voluntatis (Vrede op Aarde aan de mensen van goede wil) (zie en beluister: https://youtu.be/ZXXoG3VWwog)!
Hervorming Universiteit uitgesteld
CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 6 februari 2015 - Canarias voegt zich bij andere deelstaten, zoals Andalusië en Catalonië, en stelt hervorming van de Universiteit uit tot 2017, omdat men de hervorming van het universitaire onderwijs - wat het mogelijk maakt, dat de centra de studies terugbrengen tot drie jaar en die voor master uitbreiden tot twee - als ‘vroegtijdig’ beschouwt.
Dit is de beslissing welke met unanieme instemming is genomen door de minister van Onderwijs, José Miguel Pérez (PSOE), van de Canarische Regering en de rectoren van de Academische centra op de Archipel , José Regidor, van de Universiteit van de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) ; en Eduardo Doménech van de Universiteit van La Laguna (ULL) tijdens een buitengewone vergadering van de Consejo Universitario de Canarias (Canarische Universiteitsraad).
www.crue.org/Paginas/Inicio.aspx?Mobile=0
Zowel de minister, evenals de rectoren zijn het er over eens, dat deze hervorming ‘vroegtijdig’ is en extra kosten met zich meebrengt voor de studenten, waarbij men het gelijktijdig nodig vindt te evalueren of deze hervorming beantwoordt aan de kwaliteitseisen.
Net zoals talrijke Spaanse openbare Universiteiten hebben besloten, geldt nu op Canarias een moratorium van twee jaar voor het toepassen van deze hervorming, welke is goedgekeurd in een jaar dat wordt gemarkeerd door verkiezingen, wat de Conferencia de Rectores de Universidades Españolas (CRUE) niet opportuun vindt.
Perez heeft gezegd dat het Koninklijk Besluit voor de uitvoering van deze hervorming - wat is goedgekeurd door de Regering - "de titulatuur kaart op zijn kop zet in Spanje, als men niet met voorzichtigheid en gezond verstand handelt.”
Naar zijn mening, “zou het goed zijn te luisteren naar de CRUE en de inwerkingtreding van de gevolgen van de hervorming uit te stellen totdat men minutieus de resultaten van het huidige systeem heeft geanalyseerd en de gevolgen die het in elke geval kan.”
Omdat, vanuit zijn zienswijze, “het niet aan te raden is, dat de Spaanse titulatuur-kaart verandert in een onzinnig mozaïek ,”met verschillende studieduur al naar gelang de ene, of de ander Universiteit.
De Spaanse minister van Onderwijs, José Ignacio Wert.
Ook voor de vicepresident van de Canarische Regering en secretaris voor Onderwijs, van de PSOE, “heeft minister Wert (van de Spaanse Regering de minister van Onderwijs) een probleem gerecreëerd, daar waar dit niet bestond.” De rector van de ULPGC, José Regidor, is het eens met Pérez, dat dit moratorium in lijn is met de positie welke de Spaanse Ministerraad inneemt over dit decreet, omdat men het beschouwt als “vroegtijdig.”
“We begrijpen dat er garanties gegeven moeten worden aan de huidige eindejaar studenten voor de toekomstige waarde van hun titels,” heeft Regidor gezegd, die heeft gewaarschuwd, “dat deze hervorming een breuk kan betekenen in het Spaanse Universitaire systeem, omdat de beweeglijkheid van de studenten volledig gefragmenteerd zal zijn.”
Hoewel er Universiteiten zijn die naar “3+2” willen gaan (drie jaar opleiding en twee jaar doctoraal) omdat ze van mening zijn zo meer geld te verdienen, moet het debat zich richten op de kwaliteit van de verandering welke men voorstelt, aldus Regidor.
Zijn evenknie van de ULL, Eduardo Doménech, heeft rust willen brengen in de Canarische Universitaire samenleving wat betreft deze hervorming, die nu niet met onmiddellijke ingang zal worden toegepast, en heeft verdedigd, dat het systeem zo uniform mogelijk moet zijn zodanig , dat het niet kan zijn, “dat de ene deelstaat ‘a’ en de andere ‘b’ zegt.”
Sus Majestades los Reyes (Hunne Majesteiten de Koning en de Koningin) met de leden van het permanente Comité van de Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE).
Doménech heeft bevestigd, dat een ondernemer een kandidaat met de meeste opleiding zal kiezen, en hij heeft erop gewezen, dat de door de Spaanse Regering goedgekeurde hervorming inhoudt, “dat studenten die een master-opleiding volgen, twee tot drieduizend euro meer zullen moeten gaan betalen.”
Beide Canarische Universiteiten
minst efficiënte van Spanje
Op gebieden zoals onderwijs, onderzoek, innovatie
en technologische ontwikkeling
SPANJE - donderdag 15 mei 2014 - De Universiteiten van La Laguna (Tenerife) en van Las Palmas de Gran Canaria staan onderaan de ranglijst van Spanje in efficiëntie en algemene productiviteit (onderwijs, onderzoek, innovatie en technologische ontwikkeling), aldus de ranglijst welke de Fundación BBVA en het Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas (IVIE) hebben gepubliceerd.
De lijst wordt aangevoerd door negen universiteiten, namelijk de:
- Pompeu Fabra, Barcelona;
- Politécnica de Cataluña, Barcelona;
- Autónoma de Madrid, Madrid;
- Politécnica de Valencia, Valencia;
De resultaten van deze vier verdubbelen die van de laatsten in de studie die zich heeft gericht op de Openbare Universiteiten van:
- Catalonië,
- de Balearen,
- Cantabrië,
- de Comunidad Valenciana,
- de deelstaat Madrid,
- Navarra
die het meest efficiënt zijn; en onderaan het rijtje staan:
- Asturië,
- Canaria,
- Extremadura,
- La Rioja.
Tijdens de presentatie heeft de directeur Onderzoek van het Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas (IVIE) (zie: http://www.ivie.es/en), Francisco Pérez, aangegeven, “dat de gemiddelde productiviteit van de Spaanse Openbare Universiteiten, ‘redelijk’ is.”
De Campus van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (Tafira Alta).
Over het algemeen, zo legt hij uit, zijn het de universiteiten bovenaan de ranglijst die uitblinken op onderzoek; zonder, dat ze daarbij het onderwijs verwaarlozen; terwijl de anderen zich meer richten op het lesgeven
De graadmeter voor productiviteit houdt rekening met de resultaten van elke Universiteit al naar gelang de grootte (aantal studenten, professoren, voorzieningen en andere hulpmiddelen).
De toonaangevende Universiteiten worden gekenmerkt door een hoge mate van succes bij de evaluatie van de studenten, voortgezet onderwijs, hoge percentages doctorandi onder de docenten, brede aanwezigheid van internationale, wetenschappelijke tijdschriften en een groot deel van de onderzoekers wijdt zich grotendeels aan deze activiteit.
Deze universiteiten lijken sterke banden te hebben met publieke en private instellingen die hen financieren, omdat ze geïnteresseerd zijn in hun onderzoeken en ook toonaangevend in het registreren van de octrooien en de exploitatie van licenties.
De lijst wordt aangevoerd door de Universidad Pompeu Fabra, met een gemiddelde van 1,6, gevolgd door de TU van Catalonië(1,5), de Autónoma de Madrid en de TU van Valencia (1,4); de Autónoma van Barcelona (1,3); de Carlos III van Madrid, die van Cantabrië, de Miguel Hernández de Elche; en door de TU’s van Madrid, Barcelona, de Islas Baleares, Valencia en van Rovira i Virgili (1,2).
De ranglijst wordt gesloten door de Universiteiten van Burgos, Extremadura, Jaén, La Laguna, Las Palmas de Gran Canaria en La Coruña met een gemiddelde van 0,8 n die van La Rioja met 0,7.
Op onderdelen voert de Universidad Pompeu Fabra de lijst aan met onderwijs en onderzoek, terwijl de TU van Valencia vooraanstaand is op Innovatie en Ontwikkeling.
Ondanks de uitwerking van de economische crisis op de campussen, doen slechts twee (de Complutense van Madrid en die van de Balearen) het slechter in efficiëntie, in vergelijking met de studie van 2013, terwijl de rest zich handhaaft, of verbeterd is, wat Pérez toeschrijft aan een poging zich aan te passen aan de heersende tijd.
Echter, zo kwalificeerde Pérez, zal echter in de toekomst alles afhangen hoe lang deze omstandigheden aanhouden en hoe universiteiten blijven reageren.
25 -jaar Universiteit Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC)
Lorenzo Olarte: "Dat decreet zal ik nooit vergeten”
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 4 mei 2014 - Lorenzo Olarte is de eerste onder de hoofdrolspelers die dienen om te gedenken, dat 25 jaar geleden de Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) is opgericht. De nationalist was president van de Canarische Regering toen men goedkeuring hechtte aan de Ley de Reorganización Universitaria (Wet Universitaire Reorganisatie).
Olarte maakte hoogstpersoonlijk het gehele proces mee, voor het in het leven roepen van de huidige Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, die op dinsdag 6 mei 2014 haar Zilveren Jubileum viert tijdens een plechtigheid die zal plaatsvinden in het Rectoraat.
Lorenzo Olarte (rechts), tijdens de inauguratie van de eerste leerstoel
van de ULPGC op 16 oktober 1989.
“Het begin van dit verhaal gaat terug tot 1975, toen ik president was van het Cabildo (Eilandbestuur) en ik, voordat ik naar Adolfo Suárez ging in La Moncloa, de beslissing nam tot aankoop van de terreinen voor de Campus,” zo herinnert Olarte zich.
Deze hectaren werden verworven van de familie Bethencourt Manrique de Lara, "en die was heel genereus, want men wilde niet speculeren, daarom hebben ze deze verkocht voor 400 pesetas (omgerekend: €9,08) per m²,” zo voegt hij toe.
Olarte kwalificeert de ULPGC als de vervulling van een van zijn levensdromen. “een van de grootste beloftes die ik heb gedaan toen ik president van de Canarische Regering werd. Het was ondenkbaar, dat een eiland als Gran Canaria - met 40% van de kiesgerechtigden op de eilanden - geen Universiteit had.”
“Destijds bracht men een belangrijk debat in stelling in het Canarische Parlement en Adolfo Suárez heeft me veel geholpen. Tijdens zijn reis naar Canarias bracht ik hem naar wat nu de Campus is en ik vertelde hem, wat ik wilde doen; hoewel dit tegen de zin was van Tenerife, waar een buitensporige ambitie heerste op het punt van ons zonder universiteit te willen laten zitten," zo herinnert Olarte.
Het grote spel, aldus Olarte “was het pact dat hij met Adolfo Suárez sloot voor het goedkeuren van de Universidad Politécnica en de Tinerfeños hadden niet in de gaten, dat dit nu de val was waar ze intrapten.”
Al spoedig planden we een volledige Universiteit, en niet alleen een polytechnische,” zo voegt hij toe.
Volgens de voormalige Canarische president” waren de twee immense manifestaties die plaatsvonden op Gran Canaria heel positief.”
Vicepresident zijnde van de Regering, ging ik het balkon op om te zeggen “dat men doof en blind moet zijn, om niet te zien wat men zag en hoorde,” zo herinnert hij zich.
Olarte vergeet niet de obstakels die werden opgeworpen door politici zoals, "Adán Martin, die zich fel verzette, en Manuel Hermoso, die daar later spijt van kreeg. Er was belangrijke steun, zoals die van Carmelo Artiles, Alfonso Armas, Fernández Caldas, Ildefonso Chacón en Saavedra".
Eredoctoraat Pepe Dámaso
Dámaso zegt met zijn roeping het natuurlijke en het menselijke erfgoed van de Canarische Eilanden met het universele te willen verenigen in een missie, die alle wezens overstijgt
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA: het bovenstaande heeft de Grancanarische Artiest Pepe Dámaso (Agaete 1933) gezegd op woensdag 11 december 2013 tijdens zijn investituur al doctor honoris causa aan de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria.
Zijn bedoeling is, “niet bang voor het lokale te zijn en, dat het eindresultaat een taal is die een kosmos van culturen verenigt, het gezicht van de planeet tekent.”
De Grancanarische Pepe Dámaso tijdens de plechtigheid
waarop hij op woensdag 11 december 2013
is ingehuldigd als doctor honoris causa
door de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria.
“Op die manier kan men de angst voor het pure abstracte van de nihilistische van de kunst voor de kunst, en het minimalistische, aseptische en machteloze verachten van de rijke plantaardige pracht die onze natuur glans geeft,” zo heeft de artiest laten weten.
In zijn visie; “beschikken wij Canario’s in onze genen over het vermogen een eiland uit te vinden waarnaar men vlucht voor het vijandige van de realiteit, net zoals het geval is met San Borondón; een surrealistisch eiland, waar het mogelijk is naar de vloedlijn te gaan, en vanwege de onmogelijkheid verder te gaan, terug te keren naar onszelf, hoewel we de route blijven volgen van de dromers die al eeuwen deze verschijningen hebben.”
De kunstenaar heeft bekend, “dat hij altijd heeft geprobeerd een actie over de mensheid te willen hebben, door met alle macht van zijn inspanning bij te dragen aan de beschaving.”
“Kunst maken leek me een steeds belangrijkere missie, een steeds meer dwingende plicht die vurig moet worden nageleefd, monastiek, zonder de ogen van de schepper te doen afleiden van het artistieke werk,” zo heeft hij uitgelegd.
Dámaso heeft deze gedachtegang ook toegepast op de situatie van de cultuur in de huidige samenleving. “We hebben meer en betere kennis, we zijn beter geïnformeerd, maar we weten minder; waardoor het nodig zal zijn, terug te keren naar onze geestelijke – en gevoelswaarden.
De kunstenaar heeft zijn dank uitgesproken voor zijn investituur op zijn 80ste verjaardag. “Dit geluk valt mij ten deel, terwijl mijn leeftijd pure reflectie is, als de dagen en nachten de evolutie van mijn leven markeren en het einde ervan,” zo heeft hij opgemerkt.
Eveneens heeft hij de vele banden genoemd die hem verbinden met de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, zoals de wandschildering in de Paranimf, of zijn vriendschap met Manolo Alemán, en dat er o.a. een gehoorzaal naar hem is vernoemd.
Ook heeft hij eer bewezen aan al diegenen uit de Canarische cultuur die zijn werk op een, of andere manier hebben beïnvloed, zoals César Manrique, Néstor de la Torre, de School van Luján Pérez, Felo Monzón, La Gaceta del Arte en Eduardo Westerdahl, of bijvoorbeeld het surrealisme van Óscar Domínguez
Op zijn beurt heeft de rector van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, José Regidor, zowel de statuur, als de menselijkheid van de kunstenaar Pepe Dámaso benadrukt, die bij talrijke gelegenheden blijk heeft gegeven van zijn generositeit, als hij gevraagd werd om samenwerking.
De Universiteit telt diverse van zijn kunstwerken, zoals de muurschildering ‘Identidad y saber’ (‘Identiteit en kennis’), het schilderij ‘Cueva pintada de Gáldar’ (‘De beschilderde grot van Gáldar), het portret ‘Rector Lobo’ en de sculptuur ‘Pareja cósmica’ (‘Kosmisch paar’), zo erkent de rector.
Eveneens heeft de rector de belangrijke rol verdedigd die Universiteiten dienen te ontwikkelen als van de cultuur, vooral op een moment van crisis zoals nu, met talrijke begrotingsbezuinigingen.
“Een volk kan niet bestaan zonder cultuur, want het is de cultuur die de porsonen identificeert als onderdeel van een samenleving en is een fundamenteel deel van het aanzien van een volk, van een staat,” zo heeft de rector benadrukt.
Na de plechtigheid van de investituur van Pepe Dámaso als doctor honoris causa - op woensdagochtend 11 december 2013 - heeft de Universiteit de evenementen als eerbetoon aan de artiest - die gepland waren voor in de middag - te annuleren vanwege de klimatologische omstandigheden - Zuid Oosterstorm met zware onweersbuien - waarmee de Archipel heeft te kampen.
(De biografie van José Dámaso Trujillo, beter bekend als: Pepè Dámaso, of Pepito el de Elvira, kunt u - in het Spaans - nalezen op:
http://es.wikipedia.org/wiki/Pepe_D%C3%A1maso)
(Doctor honoris causa, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Eredoctoraat)
Mayor Zaragoza en Pepe Dámaso,
doctor Honoris Causa ULPGC
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 26 juni 2013 - De Faculteit van de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC), op dinsdag 25 juni 2013 in buitengewone zitting bijeengekomen, heeft besloten de hoogleraar en oud minister Federico Mayor Zaragoza en de Canarische kunstenaar José Dámaso te benoemen tot doctor Honoris Causa.
Beide voorstellen zijn bij acclamatie aangenomen, omdat men stemming niet nodig achtte, zo heeft de ULPGC laten weten in een persbericht.
José (Pepe) Dámaso, die al heeft laten weten, uiterst vereerd te zijn met deze erkenning; zeker, om op zijn leeftijd (80) een eredoctoraat in ontvangst te mogen nemen.
Biografie (in het Spaans):
http://es.wikipedia.org/wiki/Pepe_D%C3%A1maso
Federico Mayor Zaragoza.
Biografie (in het Spaans):
http://en.wikipedia.org/wiki/Federico_Mayor_Zaragoza
Eredoctoraat
Een eredoctoraat (doctoratus Honoris Causa) is een doctoraat, dat wordt verleend aan personen die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd in de wetenschap; zonder, dat daarover verslag is gelegd in een proefschrift.
Ook komt het voor, dat iemand een eredoctoraat krijgt voor niet-academische prestaties, bijvoorbeeld op maatschappelijk gebied of in de politiek.
Overigens kunnen ook degenen die langs reguliere weg hun doctorsgraad hebben verkregen door het schrijven van een proefschrift, een eredoctoraat van een andere universiteit ontvangen bij wijze van bijzonder eerbewijs voor academische prestaties. Vaak wordt dit eredoctoraat uitgereikt bij feestelijke gelegenheden.
(Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eredoctoraat)
Tot op heden heeft de ULPGC 36 eredoctoraten (Doctor Honoris Causa) verleend.
De zitting van de Faculteit is begonnen met enkele woorden van de rector, José Regidor García, ter nagedachtenis aan het overlijden van professor en toelatingsdirecteur van de ULPGC, Manuel Sánchez Artiles, voor wie men uit respect twee minuten stilte in acht heeft genomen.
Regidor heeft laten weten, dat men de investituur van de twee nieuwe Doctoren Honoris Causa nog in 2013 wil laten plaatsvinden.
Canarische Universiteiten achteraan in de rij van wetenschappelijke productiviteit
in Spanje
De ULPGC en de ULL hebben het minste onderzoek-rendement in verhouding tot hun docentenbestand
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA / LA LAGUNA - zaterdag 19 januari 2013 - De Canarische Universiteiten bezetten de laatste plaatsen op de Spaanse lijst van wetenschappelijke publicaties en de omvang van deze onderzoekende procedure in verhouding tot hun personeelsbestanden aan docenten en personal docente investigador (PDI) (wetenschappelijk medewerkers).
De Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) en de Universidad de La Laguna (ULL) staan op plaats 48 en 47 (respectievelijk laatste en een na laatste) voor wat betreft het gehalte van productiviteit in onderzoek, aldus het rapport ‘Ranking de 2011 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas (Classificatierapport 2011 naar de productiviteit in productie en onderzoek van de Spaanse Openbare Universiteiten), dat is opgesteld door de Universiteit van Granada.
De en de
zijn niet de beste jongetjes van de Spaanse klas.
Bij die algemene berekening komen de ULPGC en de ULL er ook niet goed af in hun wetenschappelijke productie gepubliceerd in gespecialiseerde tijdschriften.
Als zodanig bezet de Grancanarische Universiteit plaats 42 (met een puntenaantal van 10,15 uit 100) en staat daarmee op slechts zes plaatsen afstand van de Universiteit van Burgos die de laatste plaats bezet, terwijl La Laguna ongeveer in het midden van de lijst staat van de publicerende Spaanse Centra, op plaats 25 (met 21,52 punten).
Dit rapport, het vierde waarmee men de ranglijst in productiviteit en onderzoek van de 48 openbare Spaanse Universiteiten actualiseert, analyseert de gegevens van het jaar 2011, waarbij de Catalaanse, Valenciaanse en Madrileense voorkomen in de top-10.
De tien meest productieve onderzoekscentra in Spanje waren in 2012 de Universiteiten van:
- Pompeu Fabra,
- Pablo de Olavide,
- Rovira i Virgili,
- Miguel Hernández,
- Autónoma de Barcelona,
- Politécnica de Valencia,
- Politécnica de Cataluña,
- Barcelona,
- Carlos III
- Autónoma de Madrid.
Indicatoren
De ranglijst is het resultaat van een analyse van zeven meetfactoren die in wezen de globale wetenschappelijke productie meten (aan de hand van het aantal publicaties in tijdschriften welke zijn geïndexeerd in het Journal Citation Report (JCR) en de productiviteit (aan de hand van de verdeling van deze publicaties over het aantal docenten van elke Universiteit).
Naast de hoeveelheid gepubliceerde artikelen, die het zwaarst meetelt, zijn andere geanalyseerde criteria:
- de onderzoeksperiodes (het totaal aan zesjarig onderzoek van de docenten),
- de I+D projecten (onderzoek, ontwikkeling en innovatie) (het cijfer wat in dat jaar is toegekend aan de Universiteit),
- de proefschriften (het aantal verdedigingen in een periode van vijf cursusjaren),
- het aantal (aan elk centrum toegekende) studiebeurzen van het programma Formación del Profesorado Universitario,
- het aantal doctoraten met de vermelding ‘Cum Laude’ (de onderscheiding voor uitmuntendheid),
- het aantal patenten (geregistreerd per Universiteit in de periode 2005-210).
Op geen enkele van de bestudeerde criteria afzonderlijk scoren de Canarische Universiteiten hoger dan plaats 35 voor wat betreft productiviteit. In tegendeel, met hun respectievelijke plaatsing staan ze het laagst op de globale, nationale ranglijst; steeds bezetten ze de laatste plaatsen.
Naar aantal in tijdschriften gepubliceerde artikelen staat de ULPGC op plaats 47 en La Laguna op 35, terwijl op onderzoeksperiodes de Grancanarische Universiteit deze plaats herhaalt, is de Tinerfense beland op plaats 46.
Voor wat betreft de ranglijst van I+D, bezetten de Canarische centra ook geen goede plaats, als men het aantal docenten en wetenschappelijk medewerkers in ogenschouw neemt, de ULPGC staat hier op plaats 47 en de ULL o 46; in doctoraal proefschriften op respectievelijk 40 en 43, terwijl aan studiebeurzen naar gelang het docentenbestand, dit plaats 47 is voor de ULPGC en plaats 38 voor de ULL.
Het aantal ‘Cum Laude’-vermeldingen bij doctoraal proefschriften draagt ook niet bij aan betere resultaten, want deze indicatie plaatst de Canarische Universiteiten op plaats 43 (ULPGC) en 46 (ULL).
Wat betreft de productie van het aantal patenten, verlaten de openbare centra op de Archipel ook niet de laatste tien plaatsen op de ranglijst: 41voor het Lagunero centrum en 46 voor het Grancanarische.
BETER
Kijkend naar de andere belangrijkste indicator in het rapport van de Universiteit van Granada: de wetenschappelijke productie, zonder rekening te houden met het docentenbestand van elke instelling, komen de Canarische Universiteiten er bij een aantal van de criteria voor het meten van prestaties van het onderzoek, beter vanaf.
La Laguna, bijvoorbeeld, heeft een vooraanstaande plaats 17, voor wat betreft de publicatie van artikelen in tijdschriften, terwijl de ULPGC op plaats 40 staat.
In het hoofdstuk ‘Onderzoeksperiodes’ komt de Tinerfense Universiteit uit op plaats 18 en de Grancanarische op 33.
Als het op het tellen van I+D-projecten (onderzoek, ontwikkeling en innovatie) aankomt, eindigen beide centra veel lager op de ranglijst: de ULL op plaats 27 en de ULPGC op positie 43.
Wat betreft het aantal (aan elk centrum toegekende) studiebeurzen van het programma Formación del Profesorado Universitario, neemt de Grancanarische Universiteit de laagste plaatsen in (46, als een na laatste van de ranglijst) en die van La Laguna staat hier op 30, terwijl deze op 34 staat voor doctoraten met vermelding ‘Cum Laude’. En in de productie van patenten nemen ze respectievelijk de bescheiden plaatsen 38 en 31 in.
De Fernando Pessoa-Universiteit
waarschuwt dat ze naar Italië gaan
als ze op Gran Canaria niet wordt toegestaan
SANTA MARÍA DE GUÍA - vrijdag 23 november 2012 - De Canarisch-Portugese investeringsgroep die de eerste private Universiteit wil oprichten op het Eiland heeft de Canarische Regering een ultimatum gesteld, dat men zich voor eind 2012 uitspreekt over de Fernando Pessoa Universiteit Canarias; of men wel, of niet een vergunning wil verlenen voor het creëren van een centrum voor hoger onderwijs.
Na twee jaar behandeling van het dossier en het ontbreken van een uitspraak voor een rechtstreekse investering van 24 miljoen euro in de Noordelijke agglomeratie van Gran Canaria, verlangen de initiatiefnemers nu een snelle beslissing die de investering niet langer vertraagt en die anders naar Italië kan verhuizen, om daar een ander project op te starten.
De eis om een uitspraak over de zaak door de Canarische Onderwijsraad, de Canarische Regering en het Canarische Parlemet, dat uiteindelijk een wet zal moeten goedkeuren voor de oprichting van de Universidad Fernando Pessoa-Canarias (UFP-C), zal gedaan kunnen worden, nu men sinds een maand het negatieve rapport voor oprichting kent, dat is toegestuurd door de Secretariaat-generaal voor Universiteiten, van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Sport.
Met deze resolutie, die niet bindend is, is de uiteindelijke beslissing voor de oprichting van de ULPG in handen gelegd van de Canarische Regering, nadat men een negatief oordeel heeft uitgesproken over het universitaire project, waarbij men zich afvraagt, of het aanbieden van academische opleidingen, economisch gezien, levensvatbaar is.
Het ultimatum, dat op 31 december 2012 verstrijkt, eist van de Canarische Regering te beslissen over het dossier voor het oprichten van de UPF-C. Dit komt voort uit het feit, dat de investeerders voor het academisch project wat gevestigd zal worden in Santa María de Guía, het spuugzat zijn, te wachten op de vereiste vergunning, aldus Antonio Rodríguez, op de Archipel de gedelegeerde van de Portugese de Universiteit. “Voor het geval men het niet goedkeurt, studeert men (de investeerders) hier op een ander alternatief in Italië,” zo heeft Rodríguez laten weten.
De burgemeester van Santa María de Guia en de rector van de Unuiversidade Fernando Pessoa, Salvato Vila Verde Pires Trigo, tekenen op maandag 10 november 2010 in Guía de samenwerkingsovereenkomst in het Casa de la Cultura; een plechtigheid die is bijgewoond door de voormalige burgemeester en tegenwoordig minister van Gezondheidszaken zijnde, Ferbado Bañolas en ook, door de gedelegeerde van de Portugese Universiteit op Canarias, Antonio Rodriguez.
Verontwaardiging
Rodríguez, die lid is van de Raad van Bestuur van de maatschappij welke de UPF-C promoot: Máster del Conocimiento S.L. - die in september 2010 is opgericht met Portugees/Canarisch kapitaal - benadrukt de ‘verontwaardiging’ van deze groep investeerders over het door het in het rapport voorgestelde, wat is toegestuurd door het Ministerie, waarin men in het voorwoord rept van: “het bestaan van moeilijkheden in de bestudering van het dossier en voor de taak, de ontvangen documentatie, te ordenen en te classificeren.”
“Het dossier is in juli 2012 door de Canarische Regering toegezonden. Sinds december 2010 hebben we alle documentatie aangedragen die men van ons verlangd heeft. We begrijpen niet, dat men ons nu zegt, dat die wanordelijk is; omdat deze goed gedocumenteerd, toegelicht en geclassificeerd is,” aldus Rodríguez.
“Of bij het Ministerie, of bij Onderwijsraad heeft men niet goed zijn werk gedaan. Wij wel, we hebben alle relevante zaken aangeleverd. “Wat wil men, dat we nog meer doen?” “En waarom heeft men ons niet eerder op de hoogte gesteld van deze ‘wanorde’?” zo vraagt de gedelegeerde van de UFP-C zich af.
Met de stormloop van investeerders die de Fernando Pessoa Universiteit-Canarias ondersteunen, zou er - als de Canarische Regering uiteindelijk weigert toestemming te verlenen - wel eens de waardevolle kans voor de impuls van de economische ontwikkeling van de Noordelijke agglomeratie van het Eiland verloren kunnen gaan, aldus het oordeel van de initiatiefnemers.
“Bijna 24 miljoen euro (4 miljard in oude peseta’s). Met 600 rechtstreekse arbeidsplaatsen voor de academische basisstructuur en nog eens 1.550 arbeidsplaatsen in de dienstverlening, naast het bouwen van het pand,” aldus de gedelegeerde van de UFP-C.
De initiatiefnemers zijn begonnen met lobbyen bij de politieke partijen in de Canarische Regering (CC en PSOE) en bij de overige politieke partijen in de Canarische Tweede Kamer, dat men hen steunt bij het verkrijgen van toestemming van Canarische Regering, door deze uit leggen wat voor academisch- en sociaaleconomisch voordeel de vestiging van de Portugese Universiteit - in de gemeente Guía - met zich meebrengt. Een academisch aanbod naast, dat van Openbare Universiteiten van de Archipel.
Wat dit betreft laten de initiatiefnemers weten, dat men in dit hoger onderwijs een pakket studierichtingen aanbiedt (het eerste jaar drie titels en uiteindelijk 12), die momenteel niet voorhanden zijn op Canarias (want deze worden noch aangeboden door de Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) , noch door de Universidad de La Laguna (ULL); samen, met andere studierichtingen die men wel doceert in deze openbare centra.
“Maar er is geen enkele reden, waarom we niet de studierichtingen zouden aanbieden welke de openbare instellingen hebben. In andere deelstaten staat men dit toe. “We leven toch in een vrije markt, ook voor het hoger onderwijs?” zo vraagt Antonio Rodríguez zich af.
La Orotava in september 2012 Universiteitsstad met de eerste privé Universiteit
op de Canarische Eilanden
LA OROTAVA - maandag 9 juli 2012 - Eind juni 2012 heeft de Universidad Europea de Canarias (UEC) (Europese Universiteit op de Canarische Eilanden) de laatste administratieve horde genomen en zo start in oktober 2012 het onderwijs in het ‘Casa Salazar’ in La Orotava (Tenerife) van de eerste privé-universiteit op Canarias.
Op 20 juni 2012heeft het Ministerie van Onderwijs, van de Canarische Regering, de nog ontbrekende toestemming verleend, waarmee de UEC in september/oktober van start kan gaan met de opening van het eerste academische jaar 2012/2013, met in het begin 50 docenten en 200 studenten.
UEM-Rector Otilia de la Fuente (2e van rechts), UEC-rector Carlos Diez de la Lastra (rechts), burgemeester Isaac Valencia (2e van links) en zijn plaatsvervanger, Francisco Linares (links) vieren de positieve beslissing van de Canarische Ministerie van Onderwijs.
Op 26 juni 2012 is tijdens een persconferentie de verruiming van het Canarische onderwijsaanbod gepresenteerd, waar La Orotava de verandering tot universiteitsstad aan te danken heeft. De colleges worden gegeven in de ruime lokalen van het geheel gerenoveerde Casa Salazar, de voormalige zetel van de UEC.
Otilia de la Fuente, rector van de Universidad Europea de Madrid (UEM), heeft aangekondigd, dat de UEC-colleges begin oktober 2012 aanvangen met 50 docenten en 200 studenten.
Internationaal georiënteerd
Het moederbedrijf, de Universidad Europea de Madrid (UEM), is al begonnen met de selectie van docenten. Geïnteresseerde studenten kunnen informatie inwinnen op de website www.universidadeuropeadecanarias.es en vanaf half juli 2022 in het Casa Salazar, in de Calle Inocencio García, 1 in La Orotava.
De Universidad Europea de Canarias (EUC) adverteert met een nieuw onderwijsconcept, wat is gebaseerd op de ontwikkeling van professionele en persoonlijke vaardigheden en sociaal verantwoord bewustzijn. En met hooggekwalificeerde docenten, om te voorzien in een uitstekende theoretische samenwerking met nationale en internationale bedrijven voor een uitstekende praktische training. De UEC organiseert de opleiding op drie terreinen: de laatste stand van kennis, internationale aanwezigheid en toegang tot de arbeidsmarkt.
De eerste privé-universiteit op de Canarische Eilanden is nummer 61 van Laureate International Universities, een wereldwijd netwerk van academische onderwijsinstellingen, met ‘graduate’- en ‘postgraduate’-programma's voor bijna 600.000 studenten.
De voorlopige vestigingsplaats is het door het Gemeentebestuur te beschikking gestelde Casa Salazar. Maar, men zal spoedig met de bouw van het eigenlijke Universiteitsgebouw beginnen, zodat vanaf 2015 meer sr0tudenten colleges kunnen volgen, aldus de La Fuente.
De rector heeft uitgelegd “dat de EUC tot doel heeft, het onderwijsaanbod te verbeteren, om bij te dragen aan de economische situatie van de regio, door te streven naar een uitstekend academische opleidingscentrum, dat zich richt op internationale toepasbaarheid.”
"De Universidad Europea de Canarias zal verbetering van het onderwijsaanbod nastreven, evenals verbetering inde economische situatie van de regio, als een uitstekend academische opleidingscentrum, gericht op internationale toepasbaarheid."
Het aantal van 15% op het vasteland ingeschreven Canarische studenten, heeft nu een extra aanmoediging, om op de Canarische Eilanden te studeren.
Carlos Diez de la Lastra, rector van de UEC, voegt hier aan toe, dat de particuliere Universiteit begint met vijf studierichtingen (Architectuur, Bedrijfsleiding, Reclame- en Marketingcommunicatie, Marketing en, Internationaal Management van Horecabedrijven), met drie Master-programma’s (op het terrein van Corporate Management, Hernieuwbare Energie en Gezondheidszorg) en, dat men drie ‘dual degree’-programma's wil. De studiekosten staan echter nog niet vast, behalve voor die van de studierichting Bedrijfsvoering, met €6.900,= voor het eerste jaar, aldus de rector.
Burgemeester Isaac Valencia is de Universiteit van betekenis voor La Orotava en voor het gehele Noorden van Tenerife. “Er is een voor en, er is een na,” aldus de lovende woorden van Valencia, die via de UEC hoopt op een opbloeien van de economie van zijn stad. Ook locoburgemeester Francisco Linares voorspelde; “nu wordt er weer in La Orotava geïnvesteerd, want de vraag naar bijvoorbeeld studtenenonderkomens opent geheel nieuwe mogelijkheden voor de stad.”
Economische reddingsboei?
Zo is een meerderheid van de sociale, culturele en economische partijen van La Orotava verheugd over de opening van particuliere Universiteit. De meesten zien de UEC als een katalysator voor de economische ontwikkeling van de stad, het nabijgelegen Puerto de la Cruz en voor het Noorden van het Eiland.
Studenten - en hun familie die op bezoek komt - moeten voor de lange, of korte, termijn accommodatie hebben in de vorm van slaapzalen, appartementen, hotels.
Het is te hopen, dat de private Universiteit particuliere ondernemers weet aan te trekken, om te investeren in de renovatie van historische gebouwen, of voor het benutten van nieuwe, zakelijke kansen.
Ten slotte vormen de studenten een heel nieuw marktsegment, met een divers aanbod. De universiteit zal nieuwe banen creëren en een verbetering teweeg brengen in de precaire situatie op de arbeidsmarkt.
Er zijn echter enkele stemmen aan de orde gesteld, wat aangeeft dat de beperkte toestemming van de Canarische departement onderwijs voor vijf jaar en gekoppeld in de eerste plaats aan de voorwaarde dat de licentie verloopt op de nieuwe universiteit van de uiteindelijke gebouw is voltooid. Van het stadhuis, werd gezegd dat men zou al op zoek naar privé-investeerders.
Toch gaan er ook stemmen op, die erop wijzen, dat de toestemming voor het Canarische onderwijsinstituut maar geldig is voor vijf jaar, en onder de voorwaarde, dat bij het aflopen van de verginning, de bouw van het Universiteitsgebouw voltooid is, Vanuit de Gemeenteraad zegt men, dat men al op zoek is naar private investeerders.
La Laguna verzet zich tegen
één Universitair District
SANTA CRUZ DE TENERIFE - maandag 23 april 2012 - Het Cabildo (Eilandbestuur) van Tenerife is van mening, dat de zelfstandigheid van de Universiteit van La Laguna (ULL) gevaar loopt als men het beheer van de inschrijvingen moet overlaten aan de Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC).
De Ministerraad van het Eilandbestuur van Tenerife heeft op maandag 23 april 2012 haar afwijzing bekend gemaakt, dat men het enige Universitair District vestigt in de ULPGC.
De rector van de ULPGC, José Regidor (links op de foto); en die van de ULL, Eduardo Domenech, tijdens de opening van het Universiteitsjaar jaar 2011-2012 van de ULPGC
Zodoende verzet het Eilandbestuur van Tenerife zich tegen het voorstel van het Ministerie van Onderwijs, van de Canarische Regering, dat het enige Universitair District overgaat naar de ULPGC.
Naar het oordeel van de Ministerraad van het Eilandbestuur van Tenerife, is deze maatregel een “ernstige waardevermindering” van de zelfstandigheid van ULL, met inbegrip van het beheer van de inschrijvingen van dit centrum door de ULPGC.
Het Eilandbestuur van Tenerife verlangt van de Canarische Regering, dat men een proces van dialoog opent met Universiteiten, om een voorstel uit te werken voor één Universitair District, dat evenwichtig is en de zelfstandigheid van beide instellingen respecteert.