site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

00000LOGOMETBANNERGranCanariaActueel-28.jpg

aaaaaamapa-canarias2-3-129.jpg


15 zaken die men moet vaststellen
alvorens een woning te kopen

SPANJE - maandag 14 mei 2018 - Alvorens de koopakte wordt ondertekend, moet de juridische status van de woning worden gecontroleerd. De aankoop van een huis verbindt de koper op lange termijn op verschillende manieren. Er zijn beroepskrachten (o.a. makelaars en notarissen ) die kunnen helpen met deze minimale juridische controle voor huisvesting.

Voorafgaand aan de verwerving van verbintenissen met de verkoper van het huis, is het raadzaam dat de koper van het huis de wettelijke status ervan kent en controleert. De aankoop van het huis is een van de belangrijkste financiële beslissingen, omdat het de economische situatie op de lange termijn in gevaar brengt, en daarom is het noodzakelijk om de meest volledige informatie te hebben die mogelijk is om de goedkeuring van een passende beslissing mogelijk te maken die een optimale planning toestaat.

14485304573481.jpgRealisering van een vastgoed-juridische akte van het huis dat men wil verwerven, het uitvoeren van het onderzoeksproces voorafgaand aan de verwerving van het onroerend goed door gekwalificeerde beroepskrachten (makelaars)  in de sector. In dit geval zal het resultaat van de onderzoeksactiviteit een rapport zijn met een analyse waarin het resultaat van de beoordeling wordt benadrukt.

De kandidaat-verwerver heeft het recht geïnformeerd te worden en de verkopende partij is verplicht hem/haar te informeren.

Als er kosten aan de woning verbonden zijn, is het raadzaam van de verkoper te verlangen dat deze voorafgaand aan de ondertekening helemaal bij is met de betaling, of anders het bedrag in afwachting van betaling van de verkoopprijs aftrekt.

Cédula de habitabilidad (Woonvergunning)
De regulering en verwerking van de certificaten van bewoonbaarheid komt overeen met de Deelstaten. Momenteel eisen de notarissen van de Deelstaten van de Balearen, de Canarische Eilanden, Catalonië, Navarra, en Extremadura een bezettingsverklaring voorafgaand aan het afgeven van een verkoopakte. In het geval van Catalonië is het niet nodig om de Cédula de habitabilidad (Woonvergunning) te verwerken in de volgende gevallen:• Als het huis na de overname wordt gerehabiliteerd. Het is nodig om een door een bevoegd technisch persoon opgesteld rapport voor te leggen waaruit blijkt dat het huis het certificaat van bewoonbaarheid kan verkrijgen zodra de rehabilitatiewerkzaamheden zijn voltooid (transmissieverslag van gebruikte woningen).

  • Als het huis na de overname wordt gerehabiliteerd. Het is nodig om een door - een bevoegd - technisch persoon opgesteld rapport voor te leggen waaruit blijkt dat het huis het certificaat van bewoonbaarheid kan verkrijgen zodra de rehabilitatiewerkzaamheden zijn voltooid Informe de Transmisión de vivienda usada (Transmissie-verslag van de gebruikte woning)
  • Geruïneerde gebouwen.
  • Gebouwen waarop een verandering van gebruik zal worden verwerkt, bijvoorbeeld als een plek om woning te worden.

Certificaciones oficiales (Officiële certificeringen)
De Inspección técnica de Edificios (ITE) (Technische Inspectie van Gebouwen) beperkt zich om enkele gegevens te verstrekken die het niveau van conservering van de gebouwen herzien.

De IEE biedt nieuwe criteria voor de toegankelijkheid en energie-efficiëntie van woningen, naast de staat van instandhouding. De ITE moest worden gemaakt in woningen van meer dan 50 jaar oud, inclusief eengezinswoningen, terwijl de IEE ook voor woningen ouder dan 50 jaar zal worden gemaakt, hoewel het niet verplicht is voor eengezinswoningen. Voor de gebouwen die de ITE heeft  gecontroleerd: het is niet  noodzakelijk dat zij de IEE uitvoeren totdat de looptijd van de ITE eindigt (10 jaar sinds de uitgifte). Met andere woorden, ze zullen de IEE moeten uitvoeren zodra de looptijd van de ITE afloopt.

15 zaken die men moet controleren:
Is de verkoper de eigenaar van het huis? Aanvraag voor een eenvoudige notitie, of certificering van eigendom en kosten in het kadaster, en een geautoriseerde kopie van de openbare akte van verwerving als het een tweedehands onroerend goed is.

Zijn er kwesties die het huis belasten? (hypotheken, faillissementen, enz.): Verzoek om een eenvoudige notitie, of een verklaring van eigendom en aanklachten in het kadaster en/of een geautoriseerde kopie van de openbare akte van de samenstelling van lasten.

Zijn er huurcontracten of eigenaren in het huis? Formele manifestatie en in openbaar document van de verkoper dat er geen huurcontracten op het huis zijn gevestigd. In het geval dat ze bestaan, is het belangrijk om aandacht te schenken aan:
- Duur en verlengingen, controleren of er een recht van voortijdige oplossing bestaat om de tijd
   te kennen waarop de rentabiliteit  van de investering van het onroerend goed is verzekerd.
- Nettowinst (contante kosten).
- Kosten ten laste van de huurder.
- Het bestaan van aanvullende garanties.
- Systeem van toepassing op bouwwerken en conservering.
- Preferentiële verwervingsrechten.

Is het huis onderworpen aan een speciaal beschermingsstelsel? Aanvraag voor definitief certificaat van Kwalificatie, Nota Simple of  Certificado de dominio (Akte of Certificaat van Eigendom en kosten uitgegeven door het Kadaster en/of Verwevings-akte).

Is het huis geïntegreerd in een horizontal of verticale (comunidad) (gemeenschapsregime = Verenigung van Eigenaren), in dat geval: Is de eigenaar op de hoogte van de betaling van cuotas (maand- of jaarbedragen )?
Aanvraag voor de titel van het condominium (gemeenschappelijk eigendom) en de goedgekeurde statuten, notulen van de Vereniging van Eigenaars en het budget van inkomsten en uitgaven voor het lopende jaar. Aanvraag tot certificering afgegeven door de secretaris van de Vereniging van van Eigenaars die verklaart dat het onroerend goed helemaal bij is in de betaling van gemeenschapskosten.

Zijn er IBI (Belasting Onroerend Goed = OZB)-aanslagen, of andere belastingen in afwachting van betaling?
Verzoek om een bewijs van betaling van de laatste vier jaarbedragen van de onroerendgoedbelasting. Andere belastingen die van invloed kunnen zijn op het eigendom zijn de Impuesto sobre construcciones y obras (ICIO) (Belasting op gebouwen en Bouwwerken)  en de gemeentelijke tarieven die voortvloeien uit de toepassing van afvalophalen, rioolrechten,  afvalwaterzuivering, enz.

Schadeverzekering Als de woning nieuw is, of in aanbouw is, heeft de ontwikkelaar een schadeverzekering afgesloten voor mogelijke structurele gebreken aan het gebouw?
Aanvraag voor het contractbeleid aangevuld met het document dat de inwerkingtreding ervan bevestigt; certificaat uitgereikt door de verzekeringsmaatschappij die de constitutie en de geldigheid van het contract certificeert, of de aanvulling van de inwerkingtreding van de verzekering waarin de contractvoorwaarden zijn gespecificeerd.
De notariële legitimatie van de ondertekening van het ingediende document om de constitutie en de geldigheid van de verzekering te bewijzen is vereist.

Heeft het huis het Certificado de Eficiencia Energética (CEE)?) Aanvraag voor het certificaat, dat beschikbaar is voor de woning in het geval van bestaande woningen, of de ontwikkelaar in het geval van nieuwbouwwoningen.

Zijn er rechtszaken die van invloed zijn op het huis? Verzoek om informatie over het onroerend goed over gerechtelijke eisen, wettelijkje-dossiers, en veroordelingen betreffende recidive (de herhaling van een misdaad)

Heeft het huis een cédula de habitabilidad (certificaat van bewoning = woonvergunning)? Verzoek om duplicaat van de woonvergunning. In het geval dat het huis geen bezettingsattest heeft, zal een architect, technisch architect /gemeente architect, of bouwkundig ingenieur, de bewoonbaarheid van de woning certificeren en een vergunning afgeven in dit verband, dat zal worden bijgevoegd bij de aanvraag van de cédula de habitabilidad (het bewoonbaarheidscertificaat).

Voldoet het huis aan de vereisten van de stadsplattegronden? Aanvraag voor een stedelijk certificaat bij het Departement Urbanismo (Bouwzaken), om te weten of het huis wordt beïnvloed door een planningsinstrument dat nadelig is,  of tot ruïne is verklaard.

Wanneer men volgens  een bouwplan koopt: Raadpleeg het Handelsregister voor de registratie van het bedrijf, de overheidskosten, vertegenwoordigers en statuten. Vraag een Nota Simple (Akte) , of certificering van domein en kosten uitgegeven door het Register. Vraag om een kopie van de vergunning. Vraag de promotor om de depositoverzekering en het obligatie-verzekeringscontract, of de bankgarantie.

Heeft het pand het Libro del Edificio (Beschrijving van het gebouw)? Document ondertekend door de ontwikkelaar en bouwer. Vraag een exemplaar aan bij de administrador de fincas (vastgoed-secretaris)

Als de woning ouder is dan 50 jaar: vraag een exemplaar aan bij de Administrador de Fincas (Vastgoed-beheerder), of vraag informatie aan bij de Gerencia de Urbanismo (Planningsafdeling Bouwzaken) om na te gaan of de ITE en IEE is geslaagd.

Benodigdheden: Zijn alle betalingen van de woning verricht en helemaal bij? Vraag de informatie aan bij de administrador de fincas (woningbeheerder).
00000slas-canariaslogo-591.jpg


Acht zaken waar men rekening mee moet houden alvorens de hypotheek te contracteren

De maandelijkse vergoeding mag een percentage van ongeveer 30% tot 35% van het netto-inkomen van de koper niet overschrijden.

SPANJE – maandag 14 mei 2018 - De maandelijkse termijn van een hypotheek mag een percentage van ongeveer 30% tot 35% van het netto inkomen niet overschrijden. De financiële instelling kent een of meerdere personen een geldbedrag toe voor de aankoop van een woning, in ruil voor de verbintenis van terugbetaling van dat geld plus enige rente, in een bepaalde periode en door periodieke betalingen.


Het rendement van het geleende geld aan de financiële instelling is gegarandeerd met het verworven eigendom, zodat in geval van wanbetaling de kredietinstelling de inbeslagname kan vragen en vervolgens over  kan gaan met de verkoop van het onroerend goed om het resterende bedrag terug te vorderen in afwachting van betaling. Voordat men een dergelijke belangrijke beslissing neemt, moet men daarom overwegen, of het kopen van een huis de beste optie is.

14479615633570.jpg

In het geval dat het niet mogelijk is om de hypotheek onder ogen te zien en het verkregen geld uit de verkoop niet voldoende is om het uitstaande bedrag te dekken, reageert de klant ook met zijn huidige en toekomstige activa. Er kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt:

- Indien partijen uitdrukkelijk in de bruikleen-akte de beperking van de hypotheekgarantie tot de waarde van de woning overeenkomen.

- Als de instantie uitdrukkelijk aanvaardt, dat de klant bij de levering van de woning, met betaling in natura, van zijn schuld is bevrijd.

  1. Soorten van hypothecaire leningen
    - Afhankelijk van de rentevoet treft men aan: Hypotheken met een vaste rente, tegen een variabele rente, of tegen een gemengd tarief.
    - Afhankelijk van het type termijn zijn  er hypotheken met een constant percentage, vaste vergoeding, laatste termijn, toenemende rente, ‘alleen rente’
    Er zijn ook gepersonaliseerde hypotheken afhankelijk van het profiel van de lening-aanvrager (voor jongeren, niet-ingezetenen, bepaalde groepen); hypotheken op basis van het type onroerend goed,  en zelfs hypotheken in andere valuta dan de euro, en de omgekeerde hypotheek.
  2. Bedrag van de hypotheeklening.
    Het kapitaal is de hoeveelheid geld die de financiële instelling aan de klant zal lenen. Het zal afhangen van twee factoren:
    - De taxatiewaarde van het onroerend goed, gemaakt door een onafhankelijk bedrijf, geaccrediteerd en geregistreerd in het register van taxatiebedrijven, gereguleerd door de Banco de España.. De kosten van de taxatie worden door de koper gedragen. In overeenstemming met de huidige wetgeving wordt maximaal 80% van de getaxeerde waarde van het onroerend goed toegekend. In gevallen waarin de verkoopwaarde lager is dan de taxatiewaarde, wordt deze meestal 80% van de laagste waarde toegekend, dat wil in dat gevel zeggen: met betrekking tot de verkoopwaarde.
    - Aankoopcapaciteit. Het maandelijkse tarief zal een percentage van ongeveer 30% tot 35% van het netto-inkomen van de klant niet overschrijden.
  3. Termijn en termijnbetalingen
    Termijn is de tijdslimiet die door de partijen (instelling en klant) is afgesproken voor de teruggave van de hypotheeklening. Het varieert meestal tussen 15 en 30 jaar, maar in alle gevallen zal dit afhangen van de financiële capaciteit van de koper
    Het is belangrijk om te weten dat betalen in meer jaren een lagere maandelijkse betaling betekent, maar meer totale algemene belangen.
    De vergoeding is de hoeveelheid geld, inclusief rente, die periodiek aan de financiële instelling wordt betaald en meestal maandelijks is. Om de eerste betaling comfortabeler te maken, kan men met de financiële instelling een aflossingsvrije-periode (een of twee jaar) overeenkomen, waarbij de koper uitsluitend rente betaalt en geen kapitaal aflost, dus is de vergoeding lager.
  1. Rente en rentetarieven
    Het is de prijs die de instanties aanrekenen voor het lenen van hun geld. Het wordt bepaald op basis van een percentage op het kapitaal dat in afwachting is van het rendement. De rentevoet kan zijn:
    -Vast: De rentevoet en de maandelijkse te betalen aflossing blijven gedurende de gehele
               looptijd van de lening ongewijzigd. Het wordt niet beïnvloed door veranderingen in
               de markt van referentie-rentevoeten.
    -
    Variabel: de rentevoet wordt jaarlijks, halfjaarlijks, of driemaandelijks, herzien; zodat de
                      maandelijkse vergoeding naar beneden, of naar boven kan variëren, afhankelijk
                      van de waarde op dat moment van de referentie-rentevoet.
                      In dit geval is de  nominale rentevoet die van toepassing
                      is op het kapitaal het gevolg van de toevoeging van een reerentie-index
                     (Euribor, IRS, IRPH) plus een cijfer dat de bank aanduidt, differentieel genaamd
                     (bijvoorbeeld euribor + 1,00).
                     Momenteel worden de meeste hypothecaire leningen aangegaan tegen een
                    variabele rente, in Spanje is de verhouding tussen variabel en vast respectievelijk
                     95% en 5%.
    - Gemengd: is de combinatie van de twee voorgaande gevallen, en wordt een vaste rente
                       berekend gedurende een aanvankelijk periode (gewoonlijk van 3 tot 5 jaar), die
                        later een variabele rente wordt.
  1. Commissies
    Dit zijn de bedragen die de financiële instelling aanrekent voor het beheer van de lening. Het is belangrijk om te weten en te onderhandelen voordat men het contract ondertekent.
    De belangrijkste commissies zijn:

- Commissie voor annulering: Deze wordt toegepast op het kapitaal in afwachting van betaling
   op het moment van afsluiten van de lening. In het geval van leningen met variabele rente is
   de  provisie wettelijk beperkt tot 1%.
- Vervangings-provisie: In geval van verandering van eigenaar wordt de lening toegepast op
   het uitstaande kapitaal dat moet worden terugbetaald.
- Vernieuwing Commissie: In geval van heronderhandeling van de lening-voorwaarden, wordt
   deze toegepast op het uitstaande kapitaal dat moet worden terugbetaald.

 6. Belangrijke kwesties om te overwegen bij het kiezen van de hypotheek

 - Gerelateerde producten die hypotheken verbeteren: Het zijn producten die de relatie van de
    klant met de instantie vergroten, zoals: Automatische incasso en ontvangst van betalingen,
    vastlegging van minimale maandelijkse gemiddelde saldi, minimaal maandelijks inkomen,
    kredietkaarten, levensverzekeringen, enz.

- Eenmalige premies: Deze levensverzekering is bedoeld om het uitstaande bedrag van de
   lening te betalen in geval van overlijden van de eigenaar van de hypotheek.

- Brandverzekering: Het afsluiten van een woningverzekering op het moment van
   hypotheekfinanciering is niet verplicht, de wet vereist alleen dat de omvang van het huis in
   zijn vuurmodus is verzekerd en dat de verzekering een clausule bevat de dat de bank wordt
   gevestigd als begunstigde in geval van verlies.

- Verzekering tegen betalingsbescherming om eventualiteiten te dekken: Het doel ervan is de
   betaling van de lening te garanderen in geval van verlies van werk, ziekte, ongeval, of>
   echtscheiding van de eigenaar.

  1. De hypotheek contracteren
    Financiële instellingen hebben een verplichting om de voorwaarden van de hypotheek voor te leggen aan de consument, zodat de klant kan begrijpen hoe de berekening van de quota wordt gedaan en wat de eventuele kosten zijn die de entiteit in rekening mag brengen voor het verlenen van krediet en de verplichtingen die de koper op zich neemt bij de gevolgen van zijn schending.Om deze informatie te verstrekken, leveren financiële instellingen, kosteloos, zowel het gegeven van pré-contractuele informatie, zoals gegevens gepersonaliseerde informatie, in aanvulling op de rapportage, of de entiteit al dan niet gehecht is aan een code van goede praktijk en hoe dit de hechting beïnvloedt, in geval van niet kunnen worden geconfronteerd met de betaling van de termijnen, de procedure van uitvoering van de hypotheek, en de mogelijkheden van onderhandeling.
  2. Bindende offerte:
    Gerealiseerde prijzen, controleren van de registratiestatus van woningen en de solvabiliteit van de klant geanalyseerd, wordt een contractueel aanbod op schrift aan de aanvrager. Het document geeft aan dat het een bindend aanbod is met een geldigheidsduur van 14 kalenderdagen (tijd waarin de klant kan accepteren of weigeren), met daarin de financiële voorwaarden van de lening:
    - Bedrag en valuta van de lening.
    - Datum en bedrag van de eerste en laatste tranche, aantal termijnen, periodiciteit van
       betaling en gedeeltelijke terugbetalingsvoorwaarden, indien van toepassing.
    - Jaarlijks nominale rentepercentage.
    - Openingskosten, gedeeltelijke of volledige annulering, enz.
    - Overige kosten: woning taxatie, notariskosten, registratierechten, beheerskosten,
       Impuesto de Actos Jurídicos Documentados (IAJD), brandverzekering, en rente op late
        betalingen.

Formalisering en eisen
 Zodra het bindende aanbod is geaccepteerd, heeft de koper drie werkdagen om het contract te onderzoeken en de lening te formaliseren.

De openbare akte van de lening vermeldt, of het een gewone verblijfplaats is, daarnaast als het leningscontract limietwaarden bevat (vloer- of plafond-clausule) waarin een instrument voor het dekken van het renterisico is gecontracteerd, of waarbij de hypotheek wordt verleend in een of meer andere valuta dan de euro, een uitdrukking geschreven in handschrift en ondertekend door de cliënt waarin wordt vermeld dat hij/zij voldoende is ingelicht over de verplichtingen die het veronderstelt.
Bij de ondertekening van de akte moet de notaris verifiëren dat de bedingen in de openbare akte van de lening dezelfde zijn als die in de aanbieding. Als er verschillen zijn, moet men de consument op de hoogte stellen, die ervoor kan kiezen om de transactie te staken, of om de inhoud van het contract te rectificeren. De keuze van de notaris voor de ondertekening van de akte komt overeen met de koper van het huis.
Als zich een probleem voordoet met het inhuren van de hypotheek, is de procedure om te eisen anders dan die voor algemene consumenten-eisen. In dit geval moet de advocaat van de klant klagen bij de consumentenvereniging, of bij de klantenservice van de financiële instelling
Ingeval geen bevredigend antwoord wordt ontvangen, of dat er binnen twee maanden geen antwoord op de brief is ontvangen, dient de klant te worden verwezen naar de
Servicio de Reclamaciones del Banco de España, Calle Alcalá, 48 - 28014 Madrid. (Tel: 901 545 400), van het Departamento de Mercado y Reclamaciones (Departement van Markt en Eisen), de instantie die eisen en klachten oplost met het doel om de teruggave te verkrijgen van hun wettelijk erkende belangen en rechten, als gevolg van vermeende schendingen door de aangeklaagde entiteiten, van de voorschriften van transparantie en bescherming van klanten, of goede praktijken en financieel gebruik.

 00000slas-canariaslogo-592.jpg


Hoe het beste huis, voorde beste prijs
tegen te komen?

SPANJE - maandag 14 mei 2018 -  Het hebben van een goede beroepsmatige adviseur (makelaar) is geen overbodige luxe: Het zijn beroepsmensen, ze zijn gespecialiseerd op gebieden, ze kennen de marktprijs en hebben onderhandelingscapaciteit.

De volgende stap die men moet nemen nadat men de eerste beslissing heeft genomen om een huis te kopen, is om het gebied, of de gebieden te definiëren waar men het  zoeken zal concentreren. Dit zal zowel emotionele factoren als doelstellingen beïnvloeden:
14480358125141.jpg

Emotionele factoren: Zijn de factoren die meer gewicht in de schaal leggen bij het kiezen van een huis, onder andere: het  gebied, of buurt waarin men is, of heeft gewoond, de nabijheid van ouders, familie, en vrienden, onder anderen.

Objectieve factoren: Er zijn er diverse, zoals: Maximaal inkomen; nabijheid van vervoermiddelen, gezondheidsdiensten;nabijheid van scholen, instituten, en kinderdagverblijven, winkelgebieden, winkels, horeca, recreatiegebieden, sportfaciliteiten, buitenactiviteiten, groene gebieden; nabijheid van het werk en parkeergemak

Waar zoekt men de woning?
Men kan zelf een huis zoeken door een overzicht van het gebied te bekijken, of door verschillende internetpagina’s te raadplegen. Maar men kan ook naar een inmobiliaria (makelaar) gaan.

Internetpagina’s: Er zijn verschillende internetpagina’s voor onroerend goed, zoals:
www.jllinmuebles.es, www.idealista, www.fotocasa.es, ww.pisos.com, en nog veel meer wiens raadpleging gratis is en waar alle soorten woningen worden geadverteerd.

Agencias inmobiliarias (Makelaarskantoren): Makelaarskantoren zijn meestal gespecialiseerd in zeer specifieke gebieden. Vanuit de voorkeuren kan men ze op de hoogte stellen van de woningen die aan de eisen van de koper voldoen.

Onder de agenten die huurwoningen aanbieden, kan men vinden: Projectontwikkelaars, vastgoedinvesteerders, vastgoedbedrijven, particulieren, financiële instellingen, of de overheid.

Wat zijn de voordelen van deskundig advies?
Zij zijn beroepskrachten in de sector, zij zijn gespecialiseerd in specifieke gebieden, zij kennen de marktprijs en hebben onderhandelingscapaciteit.
Bovendien vertegenwoordigen ze een grote tijdwinst, verhogen ze de waarde van het huis, en vinden ze de juiste (ver)koper.
Ze zullen de klant ook andere stappen besparen die veel tijd vergen, zoals bezoeken aan het huis telkens als er een potentiële verkoper is.
Tijdens het aankoopproces voeren zij alle procedures uit en adviseren zij het hele proces, zoals het opstellen van het contract en het toezicht op de verwerking van hypothecaire leningen.

Energie beoordeling
Energie-efficiëntie speelt inmiddels een belangrijke rol bij de keuze van woningen. Een huis met een hoge mate van energie-efficiëntie (A, B), stelt in staat energiebesparingen te realiseren (verwarming, airconditioning, verlichting, warmwaterproductie, verlichting, enz.), in vergelijking met woningen met een lagere classificatie ( F, G).

Sinds 1 juni 2013 moeten de te koop staande, of te huren woningen een certificaat voor energie-efficiëntie hebben (hierna de CEE genoemd) en moet, tenzij er bepaalde uitzonderingen zijn, het energi-etiket worden opgenomen in elke aanbieding, promotie, en reclame, gericht op de verkoop, of verhuur.

De CEE is een document ondertekend door een bekwame technicus (technisch architect/ aparejador = gemeente architect;  ingenieur, of industrieel ingenieur), dat informatie bevat over de kenmerken en energie-efficiëntie van een bestaand gebouw, of een deel ervan.
De energiewaarde voor woningen is een waarde die is vastgesteld, naar aanleiding van een bezoek aan het onroerend goed, en dat aangeeft aan hoe het efficiënt energieverbruik van een eigendom is (woning, gebouw, pand, enz.) onder normale gebruiksomstandigheden en bezetting; rekening houdend met de kenmerken van gevels en daken (overkappingen) in termen van hun samenstelling en afmetingen, evenals de verwarmings- en airconditioningsinstallaties, productie van warm water, en ventilatie.
Daarnaast worden de locatie, de oriëntatie van de gevels, en het bouwjaar in beschouwing genomen.

Het certificaat specificeert aan de hand van een schaal van zeven classificaties - gaande van letter A tot de letter G - de CO²-uitstoot van het huis.
De classificatie ‘A’ komt overeen met de meest energie-efficiënte gebouwen, in vergelijking met de classificatie ‘G’ met de laagste energie-efficiëntie.
Om de efficiëntie van woningen met de ‘G’-classificatie te verbeteren, wordt aanbevolen om enerzijds de productieketels voor verwarming  te verbeteren; en anderzijds die voor  warm water, die zullen worden vervangen door efficiëntere. Ook  is het belangrijk om de ramen te vervangen en al die vensters met enkel glas te vervangen voor andere ramen met dubbel glas.

Het is verplicht om de CEE te registreren bij de bevoegde instantie in elke Deelstaat. Het certificaat heeft een maximale geldigheidsduur van tien jaar, gerekend vanaf de datum van uitgifte, en de eigenaar is verantwoordelijk voor de verlenging, of actualisering ervan.
In het geval dat men de CEE niet heeft, kan men overtredingen begaan die de koper de betaling van economische sancties hebben opgelegd met bedragen van €300,= tot €6.000,=

Dit zijn de energieklassen
De classificaties ‘A’, ‘B’ en ‘C’: Betreft gebouwen die efficiënter op het gebied van energie.
De‘A’-klassifucatie wordt toegekend aan constructies die bekend staan ​​als ‘groen’ (minder dan 50Kw/per m² jaarlijks energieverbruik).
Deze kwalificatie houdt in dat een gebouw een goede thermische isolatie heeft die het binnendringen van kou of warmte voorkomt, grote en hermetische ramen die grote hoeveelheden natuurlijk licht binnenlaten, maar tegelijkertijd de doorgang van kou of warmte voorkomen. >
Het is ook belangrijk dat huishoudelijke apparaten en andere apparatuur zoals airconditioning opvalt door een laag energieverbruik. Evenzo wordt rekening gehouden met het gebruik van efficiëntere ketels zoals biomassa-ketels. Het gebruik van LED-verlichting, geothermische energie, de goede oriëntatie van het huis, en het gebruik van efficiënte materialen in het huis zijn andere aspecten die de toekenning van het ‘A’-etiket eisen.

Classificaties ‘D en ‘E’: Betreft gebouwen met een gemiddeld energieverbruik.

Classificaties ‘F’ en ‘G’: betreftgebouwen met een zeer hoog energieverbruik.
00000slas-canariaslogo-593.jpg


Is het nu het beste moment
om een woning te kopen?

De verkoopprijs van het huis is niet de enige betaling,
het is noodzakelijk om de kosten van akten, belastingen, enz. toe te voegen, die ongeveer 9% tot 12% van de verkoopwaarde kunnen vertegenwoordigen

SPANJE - maandag 14 mei 2018 -De aankoop van een woning vereist een grote financiële investering die in veel gevallen gepaard moet gaan met bankfinanciering.
Voorafgaand aan het zoeken naar een woning, is het noodzakelijk om de economische koopkracht te kennen, dat wil zeggen, wat is het maximale bedrag dat men zal kunnen toewijzen voor de aankoop van een huis, naast het rekening houden met andere uitgaven naast de aankoopprijs, zoals kosten van akten, belastingen, enz., die ongeveer 9% -12% van de verkoopwaarde kunnen vertegenwoordigen.

De inspanning om een huis te kopen en het vermogen om te betalen  is ongeveer 30% -35%, zodat wanneer de kooprijs eenmaal betaald is, de klant voldoende inkomsten heeft om de gebruikelijke gezinskosten te dekken, een bedrag bedoeld voor besparingen, en een mogelijke mand voor mogelijke onvoorziene katten.

14479593237722.jpg
Voor de berekening van de maandelijkse kosten is het raadzaam om de hypotheek-simulatoren te gebruiken die worden aangeboden op de internetpagina’s van de diverse financiële instellingen, consumentenverenigingen, en  openbare instellingen..

 14479586504590_546x0.jpg

DE VOOR- EN NADELEN VAN HET KOPEN VAN EEN WONING

VOORDELEN
→ De prijs van een woning is meer dan 40% gedaald

→ De rente is historisch laag
→De woning neemt net de tijd in waarde toe
→ Eenmaal de woning betaald, kan die gebruikt worden als financieringsmiddel voor andere kosten
→ De woning die eigendom is, veronderstelt een investering op lange termijn te zijn

NADELEN

→ Gebonden door de financiële  situatie, werk-mobiliteit, en de noodzaak van ruimte.
     Weinig flexibiliteit en
onafhankelijkheid,

→ Grote investering op lange termijn

→ Grote uitgave

→ Het brengt andere kosten met zich mee, zoals de kosten kunnen zijn van de Vereniging van
     Eigenaren, Belastingen (IBI = OZB), onderhoudskosten, rente, enz.

In elk geval is het kopen van een huis een zeer belangrijke stap die gepaard gaat met bepaalde uitgaven op het moment van aankoop en toekomstige waarmee men rekening moet houden om te weten of dat de beste optie is.
00000slas-canariaslogo-595.jpg


aaaaakaart_canaria-38-143.jpg

000LOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--30.jpg

yyy1208786641_smileyhuilend-45.jpgzon-239.jpg

Maak jouw eigen website met JouwWeb