El Rey (de Koning) en de Regata ARC,
samen op Gran Canaria op 25 november 2018
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA – zaterdag 22 september 2018 - De koning bezoekt de stad Las Palmas de Gran Canaria in het weekeinde van 24 en 25 november 2018 voor de viering van de top van de regiones ultraperiféricas (RUP) (ultraperifere regio's), bijgewoond door de voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, en de hoofdonderhandelaar van de EU voor de Brexit, Michel Barnier.
Op diezelfde dagen, op zondag 25 november 2018, is een deel van de hoofdstad van Gran Canaria het doel naar Amerika, de ARC-regatta, de belangrijkste niet-professionele trans-Europese manifestatie ter wereld en gastheer van het vertrek naar Saint Lucia van 290 zeilboten en 40 nationaliteiten. Het is een feestelijke gebeurtenis jaarlijks in de hoofdstad van Gran Canaria in november.
De minister van Toerisme van Gran Canaria, Inés Jiménez, heeft in 2017 gezegd, “dat deze internationale regatta uitnodigt om te genieten van Gran Canaria en een werelddeel als het kleinste te kennen met veel cultuur, vrije tijd, natuur en sport; in een ‘open’ stad. tolerant, levend en gastvrij.”
De havenpier van de haven van Las Palmas begint in de komende dagen de eerste boten te ontvangen die tot aan het vertrek, op 25 november, aangemeerd blijven liggen, waardoor er al 33 jaar feest wordt gevierd. Het heeft altijd de steun gehad van het Patronato de Turismo (plm. de VVV) van Gran Canaria, Puertos de Las Palmas, en de Spaanse Marine, fundamenteel in het toerisme op de Canarische Eilanden.
El Rey (de Koning) zal de gebeurtenissen voorzitten waarvoor Spanje in oktober 2017 de leiding had over de Conferentie van de Voorzitters van de UPR's in Frans-Guyana. In dat geval was er een aanwezigheid van de president van Frankrijk, Emmanuel Macron, Mariano Rajoy, en Jean Claude Juncker. De Canarische autoriteiten hopen op het eiland het hoofd te hebben van de centrale uitvoerende macht, Pedro Sánchez.
De ARC-Regatta wordt beheerd door de navigator Andrew Bishop en heeft de medewerking van de Real Club Náutico de Gran Canaria. Veel van de zeilers zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, en Scandinavië, evenals ui Rusland. en Australië. De wethouder van Toerisme van Las Palmas de Gran Canaria, Pedro Quevedo, coördineert de acties samen met het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, het Havenbedrijf van Las Palmas, en de particuliere sector op maritiem gebied in de stad.
Bishop,
’s werelds beste ‘Engelse ambassadeur’
voor het Grancanarische toerisme
De organisator van de Regata ARC, die al 32 jaar,
met de grote internationale uitwerking van dit evenement,
de eilanden promoot
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag, 20 november 2017 - Bijna 1500 zeilers uit 34 landen zijn in november 2017 vanuit de haven van Las Palmas naar het eiland Santa Lucia, in het Caribisch gebied, vertrokken. Het gaat om de ARC-regatta, de belangrijkste sportcompetitie op de Atlantische Oceaan. De regatta is sinds 1986 "’verankerd’ in Las Palmas door de aanhankelijkheid van de Canario’s. En de algemeen directeur is Andrew Bishop, degene die het volledige logistieke apparaat aanstuurt.
Het al zoveel jaar organiseren van dit evenement heeft hem de erkenning opgeleverd van het toeristenbureau van Gran Canaria, dat iets meer dan 42 jaar geleden werd opgericht, onder meer voor het Centro de Iniciativas y Turismo (CIT) (Initiatieven- en Toerisme-centrum ) van Gran Canaria.
De CIT van Gran Canaria, het op een na oudste Initiatieven- en Toerisme-centrum in Spanje, is van mening dat de rol van Bishop en de ARC-regatta de sleutel is geweest om het eiland in de afgelopen decennia te plaatsen als een van de internationale referenties van nautisch toerisme.
Samenwerking
Elk jaar keert Bisschop terug naar de Canarische Eilanden met de volgende vraag: meer ligplaatsen. Puertos de Las Palmas geeft de dekking die kan, en er is samenwerking van eigenaren van zeilboten en schepen om toegang te geven tot de Canarische haven en jachthaven voort het bieden van onderdak aan de vloot van de ARC
Alles, voor het toerisme
De ARC Regatta groeit met het verstrijken van de tijd; maar in de afgelopen jaren, als gevolg van de piraterij-problematiek in de Rode Zee, heeft het organiseren van de ARC via de Canarische Eilanden meer belangstelling gewekt. Zelfs van beroepszeilers. Om deze reden moest de ARC een afdeling van grote schepen creëren en een andere van kleinere omvang.
In 2015 heeft de World Cruising Club (WCC), organisator van de ARC, op een vriendelijke manier zijn rivaliserende Sailing Rallies opgekocht en heeft de WCC de leiding over een reeks regatta's in het Caribisch gebied en op Atlantische Oceaan, zoals het in - het verleden- die van Lanzarote naar Antigua, of een op de Oostzee. WCC genereert regatta's zoals de ARC, World ARC, ARC Portugal, en de Caribbean 1500. Sinds 1986 organiseert men de ARC-regatta.
♯sailaiduk
Logistiek
De gevolmachtigde ambassadeur van het Canarische toerisme is een ecoloog die, op zee en op het land, de algemene verantwoordelijkheid draagt voor de planning en logistiek van de ARC-regatta. Andrew Bisschop is ook de leider in de betrekkingen met de gemeentelijke- en eiland-entiteiten.
Het is duidelijk dat hij van kinds af aan een 'oude bekende' van de zee is. Het heeft zijn eigen zeilboot, de ‘Spray of Wight’, een houten replica van de ‘Joshua Slocum’s Spray’ aan de westkust van Schotland.
Het organiseren van 1.500 mensen op zee en het feit dat niemand problemen heeft om naar Santa Lucia te reizen, is een grote verantwoordelijkheid. Vooral als ze uit 34 verschillende landen komen. Gedurende dit maritieme proces werken het Spaanse Leger, de Maritieme Reddingsdienst, de Spaanse Marine, en de Guardia Civil samen ten gunste van het toerisme op de Canarische Eilanden.
Aan land, in de haven van Las Palmas, met het Patronato de Turismo (plm. de VVV) van Gran Canaria, en met het Stadsbestuur van Las Palmas de Gran Canaria; de meertalige ploeg waaraan Bishop leiding geeft, heeft ook ervaring met offshore-navigatie. In 2016 kon een Europese gezin zien hoe hun boot zonk. De voorafgaande beveiligingles van Salvamento Marítimo (de Maritieme Reddingsdienst) hielp hen niet in paniek te raken, er waren twee kleine kinderen, totdat een Brits schip arriveerde, dat onderzoek deed naar tellurium, en hen redde na de hulp van andere zeilboten van de ARC-Regatta.
De ‘alisios canarios’ (‘Canarisch verkoelende winden’) wuiven de ARC-Regatta uit
Men moet 2.700 mijlen overbruggen om het Caraïbische Eiland Santa Lucía te bereiken
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag, 20 november 2017 - De bijna 200 boten die deelnemen aan de 32e Atlantic Rally for Cruisers (ARC-Regatta) zijn op zondag 19 november 2017 begonnen vanuit de wateren van Las Palmas de Gran Canaria aan de overtocht naar het Caraïbisch gebied, op deze zonnige novemberdag van 30º Celsius en met een briesje, ideaal voor het begin van dit avontuur.
De honderden fans die vanaf de kust toekeken naar het vertrek van de boten die meedoen aan dit evenement, genoten vooral van het varen onder indrukwekkend opgezette zeilen van de Cruise Division schepen, volgens bronnen van de organisatie van het evenement, geregisseerd door Andrew Bishop.
De baai van Las Palmas de Gran Canaria op zondag 19 november 2017.
In deze editie zijn er tussen 30 en 95 voet, waaronder 156 enkelvoudige, 28 catamarans en twee trimarans, met bemanning uit vele landen, van wie de leeftijd varieert van drie tot ruim 80 jaar oud, en onder wie in totaal 20 kinderen.
Vier van de 186 zeilschepen die dit jaar geregistreerd zijn, konden op zondag niet starten vanwege technische problemen, en hebben daarom hun vertrek naar een latere datum uitgesteld.
Alle boten zijn uitgerust met satellietvolgers, waarmee diegenen die de vloot op hun lange reis willen volgen, naar schatting tussen 18 en 21 dagen kunnen blijven, om de 2700 zeemijl te voltooien om het Caribische eiland Santa Lucía te bereiken, waar de prijsuitreiking zal plaatsvinden op 16 december 2017.
Het Playmobil-piratenschip
onder vol zeil via Canarias
Het speelgoedbootje van enkele Schotse jongetjes,
heeft - op weg naar Amerika - een tussenstop gemaakt
in Las Palmas
Het scheepje wordt ‘met vlagen’ gestuurd door de wind
ABERDEENSHIRE - vrijdag 17 november 2017 - ‘Adventure’ is de naam van het Playmobil-piratenschip van de Britse broertjes Harry en Ollie Ferguson, vijf en acht jaar oud, dat Canarias al gepasseerd is met een uitstekend resultaat, het speelgoedbootje is - na Canarias gepasseerd te zijn - op weg naar Amerika, met de logistieke steun van het Noorse zeilschip ‘Christian Radic’.
De speelgoedboot heeft een contragewicht dat helpt rechtop te blijven om te profiteren van de harde wind, en wat polystyreen, zodat het niet zinkt. Het piratenschip vaart met een briefje waarin wordt gevraagd aan wie opmerkt dat als het vastloopt, dat het wordt teruggebracht naar de zee.
De ‘Adventure’ ten Zuiden van Gran Canaria
Windvlagen
De jongens verwachten thuis in Aberdeenshire, Schotland, dat het bootje op Kaapverdië aankomt en, vandaar, op de Caraïben. Het Playmobil-piratenscheepje was in de wateren van de hoofdstad Las Palmas geëscorteerd, en niet omgekeerd, door de ‘Christian Radich’, een reusachtig Noors zeilschip, 37 meter lang met 18 bemanningsleden, dat zich heeft aangeboden om de jongens te helpen hun reis re voltooien. Het Noorse zeilschip was op donderdag 16 november 2017 op Kaapverdië en de ‘Adventure’ volgt zijn ritme, met windvlagen, ten zuiden van Canarias tegenover Mauritanië.
Een bemanningslid van de ‘Christian Radich’ met ‘onderhoudstaken’ van de ‘Adventure’ op de eilanden.
Pirates of the Caribbean
Eerder al reisde het scheepje door wateren van Denemarken, Zweden en Noorwegen bevriend rakend met andere kapiteins die met de speelgoedboot op hun routes waren. Ollie Ferguson en zijn broer Harry zijn altijd op zoek naar opmerkingen van andere zeilers. Na zijn verblijf in het zuiden van de Canarische Eilanden, vaart de Playmobil-boot al op weg naar een avontuur van ‘Pirates of the Caribbean’.
De vader van de jongetjes, MacNeill Ferguson, legt uit, “dat ze tot Las Palmas zijn gekomen en vervolgens besloten dat het de beste plaats was om het in de Oceaan ter hoogte van Kaapverdië te leggen om het de beste kans te geven om Amerika, of het Caribisch gebied te bereiken."
Daarbij hebben ze de logica van de stromingen toegepast die Christoffel Columbus in 1492 gebruikte: Zee-admiraals op de Oceaan. Zich begevend op zee ten zuiden van de Canarische Eilanden. De maritieme snelweg waarmee hij de Nieuwe Wereld ontdekte.
Adiós ARC
Alles is kaar voor het afscheid van de deelnemers
aan de trans-Atlantische zeilwedstrijd
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA- . vrijdag 17 november 2017 - Las Palmas de Gran Canaria neemt op zondag 19 november 2017 afscheid van de 32e editie van de Atlantic Rally for Cruisers. De beroemde regatta, een van de belangrijkste nautische evenementen op de internationale kalender, vertrekt om 12:30 uur vanuit de Muelle Deportivo (Jachthaven) om de zeilwedstrijd naar het Caribische eiland Santa Lucia te ondernemen.
Het Gemeentebestuur van Las Palmas de Gran Canaria moedigt burgers aan om deel te nemen aan het ‘vaar wel’-wensen aan de regatta en te genieten van dit unieke vertrekspektakel vanaf de Avenida Marítima . De zeilboten zullen vanaf 10 :00uur de jachthaven verlaten om op een denkbeeldige straatlijn in zee te worden geplaatst ter hoogte van het Parque de San Telmo.
VIDEO:
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/11/17/132592/palmas-gran-canaria-despide-veleros-regata-1_p.mp4
Aldus sluit de ARC het grote Nautisch jaar van de hoofdstad van Gran Canaria af, toen Las Palmas met de Arco Atlántico: de Atlantic Rally for Cruisers werd uitgeroepen tot ‘Atlantic City 2017’ door de Europese Commissie , wat daartoe de vierde grote test is geweest om de stad de titel te bezorgen, na de reeds gehouden Rendez-Vous Tall Ships, de Discoveries Race Los Alisios, en de Mini Transat.
Het Departement van Toerisme van de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria heeft zoals gewoonlijk actief deelgenomen aan de ontvangst van de ARC. Onder andere acties, heeft het een specifiek toeristisch informatiepunt in het centrum van de jachthaven mogelijk gemaakt voor de zeilers: ongeveer duizend, tussen degenen die deze zondag varen, en degenen die deelnamen aan de ARC Plus, een aanvullende test die de stad verliet op 5 november 2017, en voordat die naar het Caribisch gebied ging, aanlegde in Kaapverdië.
Honderden deelnemers
Aan deze nieuwe editie van de ARC nemen 200 zeilboten mee met bemanningen uit 35 verschillende landen, op zondag 19 november 2017 de hoofdrolspelers zijn de baai van de stad. Een datum waarop hun vertrek samenvalt met het aanleggen van de kruisvaartschepen Mein Schiff 4 en de AIDAsol aan de nabijgelegen Santa Catalina-havenpier.
Bij deze ARC 2017 is het Verenigd Koninkrijk het meest vertegenwoordigde land in de vloot met in totaal 62 schepen, geregistreerd in de twee groepen die de Atlantische Oceaan zullen oversteken; terwijl Duitsland de tweede plaats bezet met 24 zeilboten en catamarans; gevolgd door Zweden met 14 jachten die aan de ARC zullen deelnemen onder hun vlag.
18% Van de bemanning bestaat uit vrouwen, van wie er vier kapitein zijn. In totaal varen 15 gezinsschepen, met 20 minderjarigen jonger dan 16 jaar, van wie de jongste amper drie jaar oud is, die samen met twee broers en ouders op de ‘Quiset’ vaart.
De oudste navigator, Manfred Kerstan, is 81 jaar oud, komt uit Duitsland en heeft 22 keer deelgenomen aan de wedstrijd.
Het huidige record voor de ARC-route is in handen van de ‘Rambler 88’ uit de Verenigde Staten, die in 2016 het avontuur van de ARC voltooide in 8 dagen, 6 uur, 29 minuten, en 15 seconden, waardoor het dit jaar tijd is om dit record te gaan verslaan.
Aangekomen op Canarias:
drie bemanningsleden en twee kinderen
van de ARC-regatta,
wegens het zinken van hun zeilschip
Het Brits wetenschapsschip ‘James Cook’ heeft een tragedie voorkomen op 249 mijl ten Zuidwesten van Gran Canaria
GRAN CANARIA - vrijdag 25 november 2016 - Vijf opvarenden, drie bemmanningsleden en twee kinderen zijn, ten Zuiden van Gran Canaria, gered door het Britse oceanografische onderzoeksschip ‘James Cook’.
Net zoals in 2015 tijdens de ARC gebeurde met de Britse zeilboot ‘Magritt’, zal men de oorzaak van het vergane schip, nooit weten. De bemanning van de ‘Noah’ is Duits; en de ‘Noah’ ligt op een diepte van 4.000 meter op de bodem van de Oceaan.
De Duitse 'Noah’, het gezonken zeilschip.
Zowel Alexander Grefrath; zijn echtgenote, Alexandra; hun twee zonen, van 12 en 10 jaar oud; en het bemanningslid, Jörg Zeibig, hebben schipbreuk geleden met met hun aluminium zeiljacht dat is ontworpen door Beckemeyer.
Grefrath en zijn bemanning zijn gered op 340 mijl ten zuidwesten van Gran Canaria. De kinderen maken het goed. Ze zijn op het schip ‘James Cook’ teruggekeerd naar de Canarische Eilanden, omgeven door het geluid van hun PS3 console-spel, zo bevestigt een lid van de bemanning.
Grefrath heeft een SOS signaal uitgezonden toen het waterniveau boven de accu’s stond en de elektrische pompen niet meer functioneerden. De bemanning was niet in staat de waterstroom onder controle te houden met handmatige pompen.
De noodoproep werd ontvangen op Tenerife, en door een aantal zeilboten van de ARC-regatta: de ‘Ocean Dream’, de ‘White Satin’, en de ‘Step by Step’. De zeilboten wijzigden hun koers om te helpen, maar het schip ‘James Cook’, accepteerde hulp te verlenen aan het schip in nood, toen men mangaan aan bestuderen was met hun onderzee-robot voor de kust van de Westelijke Sahara.
Het schip ‘James Cook’ zette koers naar Santa Cruz de Tenerife, zo heeft Gerfrath - die veilig op Tenerife is - aan de persmedia laten weten, en heeft benadrukt dat op elk moment de situatie normaal was en er geen paniek heerste. Het professioneel gebruiken van de VHF-communicatie heeft hen gered.
De veiligheidsrichtlijnen van de ARC hebben geholpen hun angst te overwinnen, in het bijzonder met de aanwezigheid van minderjarigen. Toen de ‘James Cook’ bezig was in het gebied, heeft de ‘Noah’ de reddingsboot ingezet en een reddingsoperatie uitgevoerd. De overige zeilschepen van de ARC-regatta bleven in de nabijheid in afwachting van het voltooien van de operatie.
Adiós (vaarwel) voor de 31ª Regata ARC
In totaal 224 zeilschepen uit 32 landen beginnen aan de trans-Atlantische overtocht van 2.700 mijlen die eindigt in de Caraïben bij het eiland Santa Lucía
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zaterdag 19 november 2016 - De bemanningen van de 224 zeilschepen die deelnemen aan de 31ste editie van de Atlantic Rally for Cruisers (ARC) brengen deze laatste dagen, dit weekeinde, in Las Palmas de Gran Canaria door ter voorbereiding op de overtocht van 2.700 zeemijlen met bestemming het eiland Santa Lucía in de Caraïben.
Stadsbewoners en toeristen in de hoofdstad van Gran Canaria kunnen afscheid nemen van de bemanningen en genieten van een uniek schouwspel, vanuit de Muelle Deportivo (Jachthaven) en vanaf de Avenida Marítima (Zeeboulevard) tijdens de ochtend van de vertrek-dag: zondag 20 november 2016.
De schepen vertrekken in drie groepen vanaf een denkbeeldige startstreep ter hoogte van de Guiniguada-vallei. De eerste start is om 12:30 uur voor de Multicascos (Catamarans) en de División Open (Open Klasse). De tweede start is om 12:45 uur voor de Regatta-divisie en de overige klassen vertrekken om 13:00 uur.
De ARC-schepen komen na het navigeren van 2.700 zeemijlen aan in de Rodney Bay Marina (de Jachthaven van het eiland Santa Lucía). De snelste schepen doen er 12 dagen over en de gezinsschepen tussen de 18 en 21 dagen. Het vertrek vanaf de ligplaatsen begint vanaf 10:00 uur. De schepen nemen hun startpositie op zee in, in het daartoe gereserveerde gedeelte, ter hoogte van de Calle Juan XXIII tot nabij de Guiniguada-barranco, waar de startlijn is.
Wat de eigenschappen van de schepen betreft, mis de gemiddelde lengte 15,51 meter; 13% van de schepen meet minder dan 12,2 meter, en 13% is langer dan 8 meter.
'Lemanja'
Het kleinste schip de ‘Mosaikk’, uit Noorwegen met 9,5 meter, en het langste schip is de `Lemanja’ uit Mexico met 31,2 meter, een superjacht van aluminium, (zie: https://www.worldcruising.com/arc/Boat.aspx?B=7042&BookingID=5784).
'Peter von Seestermühe 8’
Anderzijds, als curiositeit, is het oudste schip de ‘Peter von Seestermühe 8’, uit Duitsland, dat gebouwd is in 1936.
Wat betreft de bemanningen heeft het Verenigd Koninkrijk het meeste aantal bemanningsleden, met 33% van de vloot, gevolgd door Duitsland met 14%, en Noorwegen met 7% van het totale aantal schepen. Aan de rally nemen 1.165 bemanningsleden deel, inclusief 22 kinderen jonger dan 16 jaar, en 43 deelnemers ouder dan 70 jaar. Gezamenlijk zijn deze en-deelnemers afkomstig uit 46 landen, een grote waaier dus aan Europese naties; en andere komen uit Australië, Indonesië, Chili en Zuid-Afrika.
De trans-Atlantische zeilrace ARC-2016
telt al 300 ingeschreven zeilschepen
Er doen meer dan 1.000 bemanningsleden mee
uit 40 deelnemende landen
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA . dinsdag 30 augustus 2016 -. De 31ste editie van de trans-Atlantische zeilrace Atlantic Rally for Cruisers (ARC), die wederom vanuit Las Palmas de Gran Canaria van start zal gaan in december 2016, telt al 300 ingeschreven schepen voor de ARC en de ARC-plus overtochten, zo laat het hoofdstedelijke Gemeentebestuur weten.
Dit zijn de gegevens welke de organiserende instantie, World Cruising Clubs, hanteert; die opnieuw de baai van de hoofdstad van Gran Canaria heeft gekozen als startpunt van een aloude avontuurlijke wedstrijd die de Atlantische Oceaan oversteekt om de haven van Rodney Bay te bereiken, op het Caraïbische eiland Santa Lucía.
(Archieffoto).
Deze, internationaal gevestigde ludieke sportwedstrijd kan o.a. rekenen op de steun van het Gemeentebestuur van Las Palmas de Gran Canaria; van het Patronato de Turismo de Gran Canaria (plm. de VVV); en van Puerto de Las Palmas (Haven van de Provincie Las Palmas), omdat die een economische uitwerking heeft op de stad en op het eiland, van ruim een miljoen euro.
Na een geschiedenis van drie decennia, heeft de ARC in 2015 de Medalla de Oro (Gouden Medaille) van de stad ontvangen, ter gelegenheid van de 30ste verjaardag, want het is een Europese wedstrijd van wereldfaam in de recreatieve zeilsport.
De ARC-plus telt in 2016 al 75 inschrijvingen, en zal op 6 november vertrekken; twee weken eerder dan de hoofdrace, die op 20 november 2016 uitzeilt met ruim 255 schepen.
De 300 ingeschreven schepen voor de ARC-2016, overtreffen het recordaantal ooit van 260 zeiljachten die in 2015 hebben deelgenomen .
Een ander relevant gegeven van deze nieuwe ARC, is de deelname van catamarans, waarvan een 40-tal van deze meerrompige schepen zich zal aansluiten bij de overtocht.
Brunel won in 2015 de ARC-regata van Gran Canaria naar Santa Lucía .
In totaal overtreft het aantal bemanningsleden de 1.000, uit 40 deelnemende landen, de meeste zijn Britten (87); gevolgd door Duitsers (39), Fransen (/14), Amerikanen (13), Zweden (11) en Italianen (10).
Van deze aantallen - die nog kunnen variëren tijdens de nog openstaande inschrijvingstermijn van de ARC-2016 - kan men al een tiental zeilschepen bewonderen die zijn afgemeerd in de hoofdstedelijke Muelle Deportivo (Jachthaven) en die wachten op een nieuw, nautisch avontuur.
Fernando del Castillo is gekozen tot voorzitter van de
Real Club Náutico de Gran Canaria
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - donderdag 10 maart 2016 - Fernando del Castillo Morales is op woensdag 9 maart 2016 met 710 stemmen gekozen tot nieuwe voorzitter van de Real Club Náutico de Gran Canaria (RCNGC).
Fernando del Castillo is tot voorzitter van de RCNGC gekozen met een kleine voorsprong op de tweede kandidaat, Adolfo López, die 700 stemmen kreeg; en kandidaat nummer drie, Javier Sánchez-Simón, die 323 stemmen wist te behalen.
Er zijn 1.733 geldige stemmen uitgebracht, 5 onthoudingen en 2 ongeldige.
Het nieuwe bestuur bestaat uit:
- Fernando del Castillo (presidente)
- Alejandra García (vicepresidenta),
- Santiago Ceballos (comodoro),
- Fernando Juarez (vicecomodoro),
- José Ramón López (secretario),
- Juan Félix Esteva (vicesecretario),
- Andrés Brito (contador),
- Karina Marrero (tesorera),
- Leopoldo Rojas (presidente de Cultura),
- Segismundo Cárdenes (presidente de recreo),
- Mª Teresa Chesa (vicepresidenta de recreo),
en de stemhebbende leden:
- Juan Francisco Romay,
- José Graziani,
- Margarita Roca,
- Paola González.
Las Palmas de Gran Canaria neemt afscheid van de deelnemers aan de ARC-2015
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 22 november 2015 - Op 22 november 2015, een regenachtige zondag met behoorlijke windstoten, heeft Las Palmas de Gran Canaria in de Jachthaven afscheid genomen van de deelnemers aan de Atlantic Rally for Cruisers (ARC) die, in de grootste zeilrace ter wereld, vertrokken zijn met bestemming Santa Lucía in de Caraïben aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Het Marine schip ‘Tornado’ heeft voor deze 13 zeilrace het eerste startschot gegeven om:
- 12:30 uur voor de División Multicascos, en vevolgens om:
- 12.45 uur voor de División Racing,
- 13.00 uur voor de División Crucero.
De 1.108 zee-zeilers overbruggen een afstand van bijna 2.700 mijl (5000 kilometer) waarbij de wind hun grootste metgezel is.
De ARC-regatta is rechtstreeks te volgen via de Internetpagina:
http://www.worldcruising.com/arc/arc/eventfleetviewer.aspx
Start ARC-Regatta uitgesteld
vanwege slechte weersomstandigheden
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 23 november 2014 - De bemanningen van de 180 zeiljachten, uit wereldwijd 29 landen, die deelnemen aan de 29ste editie van de Atlantic Rally for Cruisers (ARC), zullen nadat de start - welke gepland was op zondag 23 november 2014 - en die wegens slechte weersomstandigheden met een dag is uitgesteld, nu op maandag 24 november 2014 om 09:30 uur vertrekken uit de jachthaven van Las Palmas de Gran Canaria.
Ze zeilen dan naar de startlijn op open zee (die ter hoogte van het San Telmo-park ligt), waar om 10:30 uur het startschot gegeven zal worden voor alle afdelingen.
Ondertussen blijven de ruim duizend bemanningsleden in de Jachthaven van de hoofdstad van Gran Canaria, in afwachting van betere omstandigheden, daar waar op zondag 23 november 2014 nog zware wind en een sterke tot zware branding heersen.
Avonturiers in kielzog ARC
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 19 november 2014 - Globetrotters, jongleurs en muzikanten zoeken een plekje op de schepen die op zondag 23 november 2014 vanuit de Jachthaven vertrekken om de Atlantische Oceaan over te steken. Sommige van deze avonturiers brengen de nacht door op het strand.
Globetrotters, troubadours, jongleurs en muzikanten reizen in deze tijd van het jaar als avonturiers naar Las Palmas de Gran Canaria, met een specifieke uitdaging: zich in te schepen op een van de zeiljachten die in de Jachthaven wachten op het startschot van de ARC-regatta.
Deze in de omgang minzame en rustige avonturiers zoeken o.a. onderkomen in de verborgen hoekjes van de stad. Zoals een plekje op het Alcaravaneras-strand, dat hen geschikt lijkt als geïmproviseerde kampeerplaats. Ze bieden zich aan als matroos, als keukenhulp, of voor het helpen met de tuigage. Ze vormen ook, het andere gezicht van de trans-Atlantische trace.
“Op het ene schip zeggen ze nee, en op het andere ook. En op een ander weer, nee. Maar uiteindelijk, met een beetje geluk, kun je een plekje vinden, en ga je met hen mee.”
Dat vertellen Franse jongleurs, die al enige dagen in de hoofdstad van Gran Canaria verblijven met maar één doel: lid worden van de bemanningen die deel uit maken van de ARC-regatta, om met hun werk aan boord de overtocht te betalen en zich te vestigen op het Caraïbische eiland Santa Lucía, om verder de wereld te leren kennen.
Ze hebben nog enkele dagen om dit te proberen. Tot zondag 23 november 2014 liggen in de Jachthaven van de hoofdstad van Gran Canaria ongeveer 180 zeiljachten; klaar, om de tocht over de Oceaan te volbrengen.
De twee Fransen maken zich niet bekend, “Omdat ons leven illegaal is,” vertellen ze in gebrekkig Spaans. Een van hen heeft een maand geleden een avontuur in Senegal afgesloten, De ander heeft het gehele Península (Schierieland = vasteland van Spanje) doorkruist, om in Cádiz de ferry te nemen, en zich te vestigen op Gram Canaria.
Beiden zij hier bekend. Waar slapen ze? “Ik heb een huis om te slapen,” merkt een van de hoofdrolspelers van de show op. Ze geven niet meer details; behalve, dat hun voornaamste missie ligt in de omgeving van de jachthaven: “Ja, wij zoeken een schip.”
In de nabijheid, nog drie avonturiers die ook een slaapplaats hebben op het Alcaravaneras-strand. Op de meest afgelegen plek, nabij het hekwerk van de Jachthaven, hebben ze een klein tentje opgezet en een hangmat bevestigd tussen de palmbomen. Ze rusten uit langs een minuscuul bootje dat ze, via vrienden, verkregen hebben om kleine tripjes in de baai te maken: “Ja, wij zoeken een schip!” bekennen ze voluit.
Een tijdelijke accommodatie
“De ene dag zijn we hier, de andere daar; niet altijd op dezelfde plek.” Karin, globetrotter sinds haar 18de, lacht als zij dit uitlegt, tegelijkertijd bereid ze groenten in haar wok. Zij heeft, net als de 20-jarige Mickael, heel Spanje doorkruist om - eveneens per schip, naar de hoofdstad van Gran Canaria te komen. Altijd in het spoor van de ARC. Voor de kost doen ze een beetje van alles, ze vermaken de voorbijgangers, en zetten hun eigen talenten in.
Die van Mickael richten zich op een exotisch blaasinstrument, dat hij met toewijding bespeelt. Rustig en prettig in de omgang, vergeet hij niet, dat het doel van deze doorreis via Europa altijd is om verder te komen, met de Caraïben aan de horizon. Andere landen en hun mensen leren kennen, dat is de drijfveer voor zijn unieke reis.
Iets soortgelijks beleeft een metgezel van het Franse paar op Alcaravaneras. Him is de bijnaam waarmee men hem in hun beste Engels aanspreekt; met een grijze gevlochten baard, reciteert hij geïmproviseerde verzen met een moeilijk verstaanbaar, maar muzikaal klinkend, Liverpool's accent. De dichter antwoord men een twinkeling in zijn ogen op de vraag, of hij voldoende van de wereld heeft. Hij blijft zijn geluk beproeven, nu met het doel aan te monsteren op een van de zeilschepen van wat een grote familie lijkt, die van de ARC.
Him rijgt ritmes met de kunst van een rapper aaneen met Britse dictie, om zijn reis samen te vatten. Een woordenspel op het strand, aaneengeregen als een draad en ze vertellen niet alleen zijn verhaal, maar ook een deel van zijn filosofie en de levensstijl van een bohemien en de onrust van deze minstrelen.
Autodidactische globetrotters in hun discipline, die zich vaak laten zien bij grote georganiseerde samenkomsten in Noord-Europese landen. Die zich er ook voor inzetten, om een ander Continent te bereiken door middel van, bijvoorbeeld, de zeilschepen, die in twee weken tijd het traject afleggen vanaf de Archipel naar Santa Lucía.
Maar het is niet raar, om in de bars van de Jachthaven handgeschreven briefjes aan te treffen met de boodschap, dat men zich aanbied als bemanningslid voor deze zeiljachten. Zij die zijn gekomen met dit verlangen kennen iemand die dit al eerder heeft bereikt. Het is run run wat hen beweegt, ver van huis. Als ze dit zouden bereiken, zou men kunnen zeggen, dat deze zelfverklaarde globetrotters zich daar thuis voelen, waarheen de wind hen brengt.
'Spanje 470'-kampioenen
zeilen naakt in de baai
De belofte was dit te doen bij het hebben van
1.500 volgers op hun Facebook-pagina
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zaterdag 8 maart 2014 - Onán Barreiros en Juan Curbelo, kampioenen van Spanje in de zeilklasse 470 van de 9de Andalusische Olympische Week die in het weekeinde van 1 maart 2014 heeft plaatsgevonden, hebben nu hun naaktfoto’s gepubliceerd.
Op de foto’s van hun Facebook-pagina is te zien hoe ze op donderdag 6 maart 2014 naakt in hun zeilboot in de baai van Las Palmas de Gran Canaria zeilen, om te voldoen aan de uitdaging die ze gesteld hadden op hun Facebook-pagina.
Dit is op zaterdag 8 maart 2014 bekend gemaakt op de internetpagina van de Real Club Náutico de Gran Canaria.
Donderdag 6 maart 2014:
de kampioenen van España de 470
varen bloot in de boot
door de baai van Las Palmas de Gran Canaria.
“Als we bereiken, dat we 1.500 fans hebben vóór 28 februari 2014, poseren we naakt aan boord van onze zeilboot en plaatsen we de foto,” zo hebben ze op het prikbord van hun Facebook-pagina aangekondigd op 29 januari 2014. En dat hebben ze bereikt.
Belofte maakt schuld en… hier ziet u de foto.
ARC-rally vertrokken vanuit
de Baai van Las Palmas de Gran Canaria
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 25 november 2013 - De vloot van de 28ste Editie van de trans-Atlantische ARC (Atlantic Rally for Cruisers), bestaande uit 226 schepen uit 28 landen - en 1.400 bemanningsleden - is op zondag 24 november 2013 vertrokken vanuit de Jachthaven van Las Palmas de Gran Canaria, naar het Caraïbische eiland Santa Lucia.
- Dit internationale evenement wordt beschouwd als het meest veeleisende van de wereldwijde zeilkalender.
Las Palmas de Gran Canaria, zondag 24 november 2013.
Deze prestigieuze zeil-regatta vindt plaats onder toezicht van Engelse organisatie ‘World Cruising Club”, die gedurende de gehele overtocht zal toezien op de veiligheid van de zeilers.
Extra startmogelijkheid ARC
De ARC-Regatta 2013 heeft een eerste afvaart op zondag 10 november 2013 met de 'ARC+ Kaap Verdië''
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 8 november 2013 - In 2013 biedt de 28steAtlantic Rally for Cruisers (ARC) een extra startmogelijkheid aan, om de ongekende vraag naar deelname te kunnen voldoen.
Nooit eerder was de interesse om deel te nemen aan het grootste trans-Atlantische zeilevenement zo groot. Ondanks de 30 extra ligplaatsen in de Jachthaven van Las Palmas de Gran Canaria, die het aantal mogelijke deelnemers tot 245 jachten vergrootte, was de inschrijving eind januari 2013 al vol. Hetzelfde gold een maand later voor de wachtlijst.
Extra startmogelijkheden
Terwijl dagelijks nog nieuwe aanvragen binnenkomen, is de organisatie World Cruising Club hard op zoek gegaan naar een mogelijkheid, om extra deelnemers te kunnen toelaten tot de wedstrijd. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het toevoegen van een extra start en een nieuwe route.
De nieuwe route
De nieuwe route genoemd ARC+ Kaap Verdië start op zondag 10 november 2013 vanuit de baai van Las Palmas de Gran Canaria. Dit is twee weken voor de reguliere start (op zondag 24 november 2013).
Net als bij de reguliere vloot, wordt aan de deelnemers aan ARC+ een vol programma met seminars, activiteiten en feestelijke evenementen geboden in de hoofdstad van Gran Canaria. De deelnemers profiteren ook van alle kortingen die met deelname gepaard gaan, inclusief substantiële kortingen in vele jachthavens op weg naar Las Palmas de Gran Canaria. Door de toegevoegde route is er plaats voor maximaal 50 deelnemende zeiljachten.
Tussenstop
ARC+ heeft een stop op de Kaapverdische Eilanden om nieuwe en terugkerende deelnemers de kans te bieden, om het gebied op eigen gelegenheid te verkennen.
Voor de herstart van de uiteindelijke oversteek met de passaatwinden komt de ARC+ vloot op 20 november 2013 weer samen. Dan zet de vloot op 24 november 2013, net als de hoofdvloot, koers naar Rodney Bay op het Caraïbische he eiland Santa Lucía. Daar wacht voor allen het volle en levendige programma waar de ARC mede bekend om is geworden.
Dit is op donderdag 7 november 2013 tijdens de presentatie van het evenement uiteengezet door de algemene directeur van de ARC, Andrew Bishop, in aanwezigheid van de minister van Toerisme, Melchor Camón, van het Cabildo (Eilandbestuur); de hoofdstedelijke wethouder van de Ciudad del Mar (Zeestad), Mimi González; en de voorzitter van het Havenbedrijf van Las Palmas, Luis Ibarra. De meerderheid van de vaartuigen die deelnemen aan de ASC+ bestaat uit plezierjachten, die bemand worden door gezinnen en vrienden die het avontuur zoeken, hoewel er ook zes grote jachten zijn ingeschreven van Australië, in tegenstelling tot de ARC bestaat er geen wedstrijd-divisie.
Bishop heeft benadrukt, dat men 280 deelnemende vaartuigen verwacht uit 28 landen, met de grootste deelname uit het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Van deze aan de editie van 2013 deelnemende schepen, hebben zich er al 229 formeel aangemeld en 180 liggen er momenteel afgemeerd in de Jachthaven van de Grancanarische hoofdstad.
Bishop vertrouwt er op, dat er dit jaar geen vertraging zal zijn met het vertrek, zoals gebeurde bij de vorige editie, toen men waarschuwde voor slechte weersomstandigheden op de Canarische Eilanden.
Op zijn beurt heeft Melchor Camón benadrukt, “dat ruim duizend deelnemers de naam van het eiland uitdragen; en hij heeft gewezen, “ op de ‘economische uitwerking’ die de start van deze race heeft vanaf het eiland.”
Mimi González beschouwt de groei van de ARC relevant, met bijna 20% ten opzichte van de vorige editie, “wat de verplichting versterkt, ‘om in te zetten’ op het toerisme met internationale cruiseschepen”.
In zijn toespraak heeft Luis Ibarra ook ingezet, “op het doorgaan te werken met de nautische sport,” en hij heeft aangegeven, dat in 2016 de uitbreiding van de voorzieningen in de jachthaven het mogelijk maakt, te voldoen aan de grote vraag die momenteel bestaat.
De migratie van de zeilers
Het zeilsport-toerisme is een onontdekte sector die een miljoen euro omzet per jaar kan opleveren
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 9 januari 2013 - Ongeveer een honderdtal sporters van de zeil-elite - uit o.a. Rusland, Noorwegen, Denemarken en Duitsland, brengen deze winter door in Las Palmas de Gran Canaria. Ze komen niet op vakantie in de stad, maar ze hebben haar kustlijn gekozen als locatie om te trainen, vanwege de goede maritieme en meteorologische omstandigheden die gedurende het gehele jaar door op de Archipel bestaan.
Dit is een voorbeeld van wat het nautisch toerisme kan brengen, een sector die economisch nog steeds niet ontdekt is en die voordeel kan opleveren voor luchtvaartmaatschappijen, de horeca, botenverhuur, autoverhuurbedrijven, enz.
Momenteel trainen diverse teams - sommige olympische- op Gran Canaria. Zo is er het Russisch Olympisch team uit de 470-klasse, zijn er twee Noorse teams uit de Laser-klasse - standaard en radiaal en, twee Deense teams uit dezelfde categorie. Evenzovele teams komen in de komende weken nog in de hoofdstad van Gran Canaria aan.
De 27-ste editie van de Optimist-regatta Aecio om deCup van de Ciudad de Las Palmas de Gran Canaria die in december 2012 heeft plaatsgevonden.
Sommige zeilers zijn in december 2012 aangekomen. Anderen reizen heen en weer tussen hun thuislanden gedurende de koudste wintermaanden. De meerderheid verblijft in Las Palmas de Gran Canaria gedurende perioden van ongeveer 25 dagen.
Zeker is, dat tot aan de lente begint, men elite-zeilers kan zien trainen aan de Canarische kusten, die aangetrokken worden door het goede klimaat. En dit is alleen al een goed jaar voor de sport, waarin na de Olympiade van afgelopen zomer in Londen, de trainingen behoorlijk relaxed lijken te verlopen.
Meer aandacht
Het zeiltoerisme is een ondergeschoven kindje als het aankomt op promotie voor het eiland in het buitenland. Het is een sector die men echter al exploiteert in andere Mediterrane gebieden, zoals de Griekse eilanden, op Kroatie, met een soortgelijk klimaat als dat van de Canarische Eilanden.
De deskundigen op dit gebied merken op, dat - afgezien van de handicap van de vliegafstand - het eiland veel mogelijkheden biedt, om deze sport probleemloos te kunnen beoefenen, vooral voor sporters uit het noorden van Europa; zoals Noren, Denen, Russen, Litouwers en Duitsers, sommige van de voornaamste toeristische klanten op Gran Canaria, die in de wintermaanden niet aan hun eigen kusten terecht kunnen.
Naast in de zeilsector, levert het zeiltoerisme veel winst op voor de horeca, want onder de zeilsportliefhebbers bevinden zich veel personen die over een grote koopkracht beschikken.
De exploitatie van dit soort toerisme kan, volgens de deskundigen, in verschillende richtingen gedaan worden. Zowel met het contacten van Olympische teams; zodat zij op Gran Canaria komen trainen, regatta’s, of internationale sportevenementen organiseren, of via het ontwikkelen van het charter-toerisme. Dit wil zeggen, de verhuur van boten tussen de 10 en 12 meter lengte aan de liefhebbers van het navigeren.
In het Zuiden van Gran Canaria kan men enkele botenverhuurbedrijven aantreffen, om te varen, hoewel meer voor de recreatie, dan om te leren zeilen, of te trainen. Ook kan men sinds enkele maanden via de Real Club Náutico hetzelfde doen, zonder de hoofdstad te verlaten. Maar tot nu toe, heeft men niet met kracht promotie gemaakt, dat het Eilande tot de voorkeursbestemmingen behoort van de zeilers en liefhebbers van de zeilsport.
Het zon- en strand-toerisme blijft overheersen en er is zelfs geen openingspagina op het Internet die de ondernemingen in de sector bij elkaar brengt, hoewel men via de internetpagina van de Real Club Náutico uitputtend informatie kan verkrijgen over dit onderwerp: http://www.clubnauticogc.com/es/especial.php?n=28
Ontwikkeling
Vanuit het Hoofdstedelijke Gemeentebestuur werkt men al enkele maanden aan de promotie van deze toeristische sector. Bewijs daarvan is de Regata Aecio-Trofeo ciudad Las Palmas de Gran Canaria, de laatste halte voor de Optimist Excellence Cup, die enkele dagen geleden heeft plaatsgevonden in de hoofdstad, ook dankzij de samenwerking met de Club Náutico.
De Semana Olímpica Canaria de Vela (Canarische Olympische Zeil-week), die begin december 2012 heeft plaatsgevonden en waaraan 120 wedstrijdzeilers hebben deelgenomen - de helft van hen afkomstig uit tien Europese landen - was ook een belangrijke opsteker voor de ontwikkeling van de stad als ideaal toneel voor internationale evenementen, of als trainingsfaciliteit voor sporters en sportliefhebbers.
Mini González.
Het gemeenteraadslid van de Commissie ‘Ciudad del Mar’, Mini González, heeft enkele dagen geleden laten weten, “dat men vanuit het Gemeentebestuur werkt, om Las Palmas de Gran Canaria te positioneren als nautische winterbestemming.”
"We werken samen met instellingen als de Real Club Náutico de Gran Canaria en andere dienstverlenende bedrijven die gerelateerd zijn aan de nautische wereld, om de promotie van de stad mogelijk te maken, om een grotere toestroom te verkrijgen van teams uit andere landen,” zo voegde zij toe.
González laat weten, dat de stad in december 2012 een uitstekende plaats was, om dit te exporteren onder Europese wedstrijdzeilers, omdat - afgezien van een benijdenswaardig klimaat met 22 graden Celsius, gedurende het grootste aantal dagen per jaar “men over wind en zee beschikt die bij uitstek geschikt zijn, om te navigeren. Ook beschikken we over een aanzienlijk aanbod in horeca en cultuur. We zijn bovendien een stad die op slechts vier uur vliegen ligt van de meest Europese bestemmingen.”
Het raadslid van de Stadscommissie geeft aan, “dat het ontwikkelen van de stad voor de sportteams uit het noorden van Europa een investering in het eiland kan opleveren van ongeveer een miljoen euro.”