aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-240.jpg

mapa-canarias2-39.jpg


Nieuwe Súper Puma HD21-helikopters voor de SAR

GRAN CANARIA -donderdag 17 november 2016 - De Servicio de Búsqueda y Rescate (SAR) (Opsporing- en Reddingsdienst) van Gran Canaria heeft de eerste van de drie Súper Puma HD21-helikopters ontvangen welke de luchtmacht bij Airbus heeft besteld - welke op woensdag 16 november 2016  officieel op de Base Aérea (Luchtmachtbasis) van Gran Canaria in ontvangst is genomen -  ter versterking van de dienstverlening van de SAR, die in de afgelopen jaren bij ongelukken twee oude modellen verloren heeft.

De overdracht van de helikopter aan de Luchtmachtbasis Gando is geleid door de Stafchef van de Canarische Luchtmacht de generaal Julián Roldán, die benadrukt heeft  dat het nieuwe toestel veel gemeenschappelijke elementen heeft, op het niveau van logistiek, met de andere versies van de Súper Púma-helikopters die sinds drie decennia operatief zijn.
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-13_g.jpg
                                    Presentatie van de nieuwe H215 Súper Puma-helikopter
             welke wordt ingelijfd bij de Ala 46 van de Base Aérea de Gando (Gran Canaria).
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-10_g.jpgHet gaat om een helikopter die gelijk is aan de bestaande, in modulair ontwerp en de meest voorkomende elementen, wat het onderhoud en de opleiding vergemakkelijkt en, bovendien, de onderhoud-  en operatiekosten verlaagt, zo heeft de generaal benadrukt.

presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-3_g.jpg

presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-22_g.jpg

 presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-17_g.jpg presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-14_g.jpg
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-1_g.jpg presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-2_g.jpgDe tweede Stafchef van de Canarische Luchtmacht heeft benadrukt dat het maximale bereik van de HD-21 wordt bereikt met de integratie van verschillende optionele standaard systemen van de brandstofopslag (1.880 liter), waardoor men missies kan uitvoeren tot 640 kilometer (heen en terug).

De nieuwe Súper Puma, die 15 miljoen euro kost, bereikt een technisch operatief plafond van 7.625 meter, weegt leeg 5,1 ton, bereikt een maximum snelheid van 278 kilometer/per uur, en kan naast de bemanning - bestaande uit twee piloten, een hijskraan-bestuurder, twee redders, en een verpleegkundige - 19 passagiers vervoeren.
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-29_g.jpg
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-36_g.jpgEveneens heeft Roldán benadrukt, dat dit nieuwe model belangrijke verbeteringen bevat, zoals gedigitaliseerde, multifunctionele beeldschermen; een geavanceerd vierhoekig systeem van een automatische piloot wat een grote stabiliteit biedt bij moeilijk uitvoerbare omstandigheden; een nieuwe reddings hijskraan met diverse snelheden, welke twee keer meer werk kan verzetten dan de voorgaande; en een zoeklicht voor de nachtelijke operaties.
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-32_g.jpg

presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-33_g.jpg
Julián Roldán heeft laten weten, dat als er een financiële mogelijkheid is, dat men in de komende jaren ook de twee Súper Puma-helikopters van de oude versie zal vervangen, welke momenteel  opereren in de wateren nabij de Canarische Eilanden, en hij heeft verzekerd, “dat drie eenheden ‘voldoende’ zijn voor het garanderen van de dekking van het luchtruim boven de Eilanden.

De Luchtmacht  heeft de noodzaak een deel van haar SAR helikopters te vervangen, na in de afgelopen tien jaar afstand te hebben gedaan van vier Super Puma-helikopters, de twee laatste bij ongelukken waarbij zeven militairen van het 802 Escuadrón de Canarias het leven hebben verloren, op 19 maart 2014 en 22 oktober 2015.
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-25_g.jpg
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-27_g.jpg
presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-26_g.jpg
Na de diverse opties beoordeeld te hebben, was het Ministerie van Defensie van mening, dat de aanbieding van Airbus Helicopters España de meest geschikte is, met de toezegging drie, nieuw gefabriceerde Súper Puma-helikopters af te leveren. De eerste daarvan is nu op Gran Canaria en de andere twee worden geleverd vanaf 2017.

presentacian-nuevo-helicaptero-superpuma-h215-43_g.jpg

De nieuwe helikopter heeft op 3 november 2016 de fabriek verlaten, en tien dagen later  heeft een bemanning van Groep 82 - twee piloten en twee mecaniciens - ermee gevlogen van Rota naar Gran Canaria om de helikopter in te lijven bij de voorzieningen van Ala-46.
In de afgelopen maanden hebben  diverse piloten, mecaniciens, en elektronica-technici van de SAR de Canarias (Canarische Luchtbrigade Reddingsdienst) theorie- en praktijk-cursussen gevolgd over en  met de nieuwe helikopter, welke is gefabriceerd door Airbus Helicopters España, zodat zij - op hun beurt - het overige personeel van de eenheid kunnen opleiden in  het opereren en onderhoud.
000islas-canariaslogo-198.jpg


Resten van de gezonken SAR-helikopter geborgen

Gran Canaria - maandag 9 november 2015 - Op zaterdag 7 november 2015 zijn de resten geborgen van de SAR-helikopter die op 22 oktober 2015 in zee is gestort.

Alle door het Noorse bergingsschip ‘Olympic Zeus’ in het Arsenal (de Marinehaven) van Gran Canaria aan land gebrachte onderdelen zijn door het Ministerie van Defensie ter beschikking gesteld van de technische onderzoekscommissie.
2-15.jpg
3a-1.jpg 4a-2.jpg
5-12.jpg
6-71.jpg 7-11.jpg

Als de onderzoekscommissie rapport heeft uitgebracht, zal de rechter uitspraak doen, of er voldoende informatie is, of dat er meer nodig is.
AAAAAAislas-canarias-84-99-60.jpg 


Uitvaart met Militaire Eer
op de Luchtmachtbasis Gando
voor
de drie omgekomen militairen

GRAN CANARIA - Allerheiligen. zondag 1 november 2015 - Op de Luchtmachtbasis Gando (Gran Canaria) heeft op zondagmiddag 1 november 2015 de uitvaart met militaire eer plaatsgevonden van de drie militairen die zijn omgekomen bij het helikopter-ongeval van 22 oktober 2015 op 74 kilometer uit de kust van Westelijk Sahara.

Officiële Rouw
1446408255712.jpg
gando6.jpg
De Spaanse Regering heeft het Koninklijk Besluit-  dat ondertekend is door minister-president Rajoy alvorens op zondagmiddag naar de Koning te zijn gestuurd, goedgekeurd , waarbij in het Boletín Oficial del Estado (BOE) (de Staatscourant) van maandag 2 november  2015 gepubliceerd staat, dat vanaf  24:00 uur de dag van 2 november dag van Nationale Rouw is, wegens het overlijden van de kapitein José Morales, de luitenant Saúl López en de sergeant Jhonander Ojeda Alemán. Tijdens deze dag van Nationale Rouw hangt de Spaanse vlag halfstok op alle openbare gebouwen en alle schepen van de Marine.
1446408195196.jpg
1446408255833.jpg
1446408255582.jpg
1446408255711.jpg
1446408255764.jpg
1446408255765.jpg

1446408255766.jpg
1446408315359.jpg
1446408256100.jpg
De stoffelijke resten van de drie militairen zijn zondagochtend in het Arsenal (de Marinehaven) van Las Palmas  met het Marine-bergingsschip ‘Rayo’ aan land gebracht en overgebracht naar het Anatomisch Forensisch Instituut in Las Palmas de Gran Canaria voor autopsie en de wettelijke procedures. Men heeft de uitvaart met militaire eer georganiseerd op zondagmiddag om familie en collega’s van de omgekomen militairen van het Escuadrón 802 del Servicio de Búsqueda y Salvamento Aéreo (SAR) (802de Squadron van de Opsporing- en Reddingsdienst van de Luchtmacht)  niet langer te laten lijden dan strikt noodzakelijk.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-123.jpg 


Stoffelijk overschot van de derde militair geborgen

GRAN CANARIA - zaterdag 31 oktober 2015 - Duikers van het Leger hebben het stoffelijk overschot geborgen van de derde militair die, bij het ongeluk op 22 oktober 2015 met de helikopter van het 802de Squadron van de Luchtmacht is omgekomen; nadat eerder, op vrijdag 30 oktober 2015, de stoffelijke resten van zijn twee omgekomen collega’s zijn geborgen.

Het Ministerie van Defensie heeft op zaterdagochtend 31 oktober 2015 laten weten, dat duikers bij toerbeurt in groepen van vier hebben geprobeerd het derde bemanningslid te bergen uit de cabine van de gezonken helikopter.
1446298553430.jpg
Om 13:00 uur is men erin geslaagd het derde lichaam aan boord te brengen van het Marine bergingsschip ‘Rayo’, dat inmiddels koers heeft gezet naar de Marinehaven van Las Palmas ,van waaruit de stoffelijke resten zullen worden overgebracht naar het Anatomisch Forensisch Instituut. De uitvaart zal plaatvinden op een nader te bepalen tijdstip.
1446298553428.jpg
1446298553432.jpg
1446298553365.jpg
1446298553480.jpg
Momenteel rest nog de berging van de cabine van de helikopter.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-111.jpg 


Mariano Rajoy bezoekt het rampgebied in Telde

GRAN CANARIA - vrijdag 30 oktober 2015 - De Spaanse minister-president, Mariano Rajoy, zal op zaterdag 31 oktober 2015 eerst naar de Luchtmachtbasis Gando gaan voor een condoleancebezoek aan de familieleden van de bij het SAR helikopter-ongeval omgekomen drie militairen. Op de luchtmachtbasis is ook de minister van defensie aanwezig die van daaruit de werkzaamheden voor het bergen van de drie militairen volgt.

Na het bezoek aan de Luchtmachtbasis zal de minister-president van de Spaanse Regering naar Telde gaan, een van de gebieden die het zwaarst getroffen zijn door de recente regens die talrijk schade hebben aangericht op Gran Canaria.
banderasmediaasta.png                                         Banderas a media asta (vlaggen halfstok).
De Spaanse Ministerraad heeft op vrijdag 30 oktober 2015 bij Koninklijk besluit een Noodwet goedgekeurd voor het compenseren van de door stortregens veroorzaakte schade op Canarias en in het Zuiden van het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje).

Alleen al op Gran Canaria bedraagt de schade na een eerste raming 35 miljoen euro, volgens berekeningen van het Cabildo (Eilandbestuur), waarvan het grootste deel betrekking heeft op Telde.

Koning Filips VI heeft zijn condoleances overgebracht aan de families van de drie omgekomen militairen.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-109.jpg 


Drie militairen omgekomen
bij ongeluk met SAR-helikopter

GRAN CANARIA - vrijdag 30 oktober 2015 - De ergste vrees is bewaarheid. De minister van Defensie, Pedro Morenés heeft op donderdagavond 29 oktober 2015 bevestigd, dat de drie militairen zijn omgekomen bij het ongeval met de SAR-helikopter die op donderdag 22 oktober 2015 in zee is gestort.

Het Leger zal proberen deze vrijdag de toestand op zee te benutten voor het bergen van de stoffelijke overschotten van de drie bemanningsleden die zich in de cabine van de gezonken helikopter bevinden op 74 kilometer uit de kust van Westelijk Sahara; vanaf zaterdag 31 oktober verwacht men een verslechtering van de weersomstandigheden.
dsc6632.jpg
minister.jpgDe minister, hier samen met de gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias,  María del Carmen Hernández Bento, op de luchtmachtbasis Gando (Gran Canaria).

De minister heeft laten weten dat op donderdag 29 oktober 2015 om 19:07 de rechter van de Militaire rechtbank, de commandant Jesus Matie die zich aan boord bevond van een van de bergingsvaartuigen, heeft bevestigd dat men de  lichamen van de drie bemanningsleden heeft aangetroffen.
cn-235-avion--644x362--644x362--420x236.jpg
                                 CN-235, een van de vliegtuigen die zij ingezet
                          bij de opsporing van de verongelukte SAR-helikopter.
De minister heeft niet meegedeeld vanaf welke diepte de bergingsoperatie zal plaatsvinden, maar uit eerdere berichten is op te maken, dat dit op 40 tot 50 meter zal zijn.

Zodra de stoffelijke resten geborgen zijn, zullen deze worden overgebracht naar de Base Naval (Marinehaven) in Las Palmas de Gran Canaria.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-106.jpg


Twee tot vier meter hoge golven
verhinderen het bergen 
van de cabine
van de verongelukte SAR-helikopter

GRAN CANARIA - donderdag 29 oktober 2015 - De bergingswerkzaamheden van de op woensdag 28 oktober 2015 gelokaliseerde cabine van de verongelukte SAR-helikopter nabij Dakhla duren voort. Vliegtuigen- een Marokkaanse Defender, afgelost door een Marokkaanse Puma-helikopter, en een Spaanse CN-235 blijven actief in het gebied.

Spaanse en Marokkaanse schepen en vliegtuigen blijven het rampgebied in de Oceaan uitkammen. Naast de Bergingsschepen ‘Rayo’ en de ‘Olimpic Zeus’ en Marokkaanse patrouilles, bevinden zich twee Spaanse mijnenvegers bij de rampplek.
padre-jhonander.jpg

               Kapitein José Morales, uit Barcelona, gehuwd en heeft een dochter.
Twee tot vier meter hoge golven maken het onmogelijk de cabine van de verongelukte helikopter te bergen. Men treft voorbereidingen om, zodra de omstandigheden op zee verbeteren, de helikopter-cabine te kunnen bergen, daartoe zijn op woensdagavond twee grote netten aan boord gebracht van de Marokkaanse patrouille, voor het geval het nodig mocht zijn de cabine van de zeebodem te halen.
padre-jhonander-2.jpg                                   Luitenant Saúl López Quesada, uit Madrid, vrijgezel.
Men weet nog steeds niet, of de lichamen van de drie bemanningsleden in de cabine aanwezig zijn.

padre-jhonander-1.jpg      Sergeant Jhonander Ojeda, boordwerktuigkundige, uit Telde (Gran Canaria), 27 jaar.
Zowel de ‘Olympic Zeus’, evenals het Marineschip ‘Rayo’ zijn in staat de helikopter te bergen, zo geeft men bij Defensie aan, terwijl men in afwachting is, om te kunnen bevestigen, of de lichamen van de bemanning zich wel, of niet in de cabine bevinden.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-104.jpg 


Defensie gaat de cabine bergen
van de in zee gestorte helikopter

GRAN CANARIA - 28 oktober 2015- Defensie heeft de families van de drie militairen laten weten, de cabine van de helikopter te hebben gevonden. De door de Militaire Rechtbank opgelegde spreekverbod is opgeheven.

Men heeft op woensdag 28 oktober 2015 de in zee gestorte helikopter van de Servicio de Búsqueda y Rescate (SAR) (Opsporing- en Reddingsdienst) van de Luchtmacht gevonden die op donderdag 22 oktober 2015 is verdwenen boven de Atlantische Oceaan op ongeveer 74 kilometer voor de kust van de Sahara. Zo hebben bronnen binnen Defensie laten weten.
morenes.jpgDe minister van Defensie. Morenés, aan boord van een aan de zoekactie deelnemende             Superpuma-helikopter op dinsdag 27 oktober 2015.
helicoptero-canarias--620x349-1.jpg
Een team van 20 duikers van het Leger is erin geslaagd - om met behulp van onderzeerobots van een Noors schip, dat al maanden in dienst is van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) voor het afdichten van de olielekkages van het gezonden Russische visserijschip de ’Oleg Nayenov’- de cabine van de verongelukte helikopter te traceren.”

De Militaire Rechtbank die met de zaak is belast heeft opdracht gegeven de Superpuma-helikopter te bergen; met de nodige voorzichtigheid, want de omstandigheden op zee zijn ongunstig.

De territoriale rechter in Las Palmas, die belast is met het onderzoek, heeft het spreekverbod opgeheven.
63150-1.jpgMinister Pedro Morenés heeft op de Luchtmachtbasis Gando (Gran Canaria) de familieleden van de vermiste bemanning op de hoogte gebracht van het gevonden zijn van de helikoptercabine.

De plaatselijke rechter, die aan boord van een van de opsporingsschepen is, heeft laten weten, dat men niet heeft kunnen vaststellen of er nog bemanningsleden in de op de zeebodem  liggende cabine zijn.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-95.jpg


Geen spoor van de
SAR-helikopter en de bemanning

GRAN CANARIA - woensdag 28 oktober 2015 - Twee mijnenvegers van de Spaanse Marine hebben in de nacht van dinsdag 27 op woensdag 28 oktober 2015  de gehele nacht met sonar de zeebodem afgezocht in de omgeving waar de legerhelikopter in zee is gestort op 74 kilometer uit de kust voor de Sahara, maar tot nu toe heeft men geen enkel spoor aangetroffen van de verongelukte helikopter en/of de bemanning.

De mijnenvegers ‘Turia’ en ‘Segura’ nemen sinds dinsdag 27 oktober 2015 deel aan de zoektocht naar de helikopter, in een gebied van 24 bij 20 kilometer, zoals is geduid door het radio noodsein dat is uitgezonden op het moment dat de helikopter in zee is gestort.

11_sella.jpg
                                               Mijnenveger uit de 'Segura'-klasse.
Deze mijnenvegers zijn, uiteraard, gespecialiseerd in het opsporen van objecten op de zeebodem en zijn toegevoegd aan het duikersteam (dat alleen overdag) samen met twee onderzee-robots van het Noorse schip ‘Olimpic Zeus’ (dag en nacht ) op zoek is naar de helikopter en de bemanning.

Een hele nacht zoeken heeft geen resultaat opgeleverd in het traceren van de cabine van de helikopter (die ergens op een diepte van plm. 40 meter op de zeebodem moet liggen, maar die uit het aangegeven zoekgebied meegevoerd kan zijn door de zeestromingen), zo heeft een woordvoerder van het Ministerie van Defensie laten weten.

Ook het Defender vliegtuig van Marokko en een CN-235 van de Spaanse Luchtmacht blijven een 600x40 kilometer groot gebied uitkammen, op zoek naar enigerlei vaartuig dat de drie Spaanse militairen aan boord genomen zou kunnen hebben.

Op deze locatie in de Atlantische Oceaan bevindt zich ook het marineschip ‘Rayo’, dat als basis fungeert voor de duikers van het Leger en voor de helikopters die in het zoekgebied opereren.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-91.jpg 


Minister Morenés sluit geen enkele veronderstelling uit,  inclusief ontvoering

GRAN CANARIA - maandag 26 oktober 2015 - Een militaire rechter heeft bevolen tot geheimhouding van de besprekingen over de zoektocht ten zuiden van Gran Canaria naar de drie Spaanse soldaten die sinds afgelopen vrijdag 23 oktober 2905 worden vermist.

De minister van Defensie, Pedro Morenés, heeft op zondag 25 oktober 2015 laten weten, dat zowel het Leger evenals de Spaanse en Marokkaanse opsporings- en reddingsteams niet in staat zijn geweest de drie Spaanse militairen te vinden die sinds vrijdag 23 oktober 2015 worden vermist en heeft aangekondigd dat een militaire rechter tot ‘geheimhouding over de procedures’ heeft bevolen
morenes--644x362.jpg                                       De minister van Defensie, Pedro Morenés.
ministro.jpg
Het leger heeft bovendien ook niet de gezonken helikopter weten te lokaliseren, maar men gaat door met de zoektocht in twee gebieden, in samenwerking met de Spaanse burgerautoriteiten en met de Marokkaanse Regering, zo heeft de minister uiteengezet tegenover de persmedia op de militaire basis Gando (Gran Canaria).

De minister heeft aangegeven, “dat alle mogelijkheden open worden gehouden” inclusief die van ontvoering. De minister heeft gezegd, dat deze mogelijkheid specifiek in handen ligt van de “staats inlichtingen- en veiligheidsdienst’ en dat er, ‘om duidelijke redenen, niet meer details bekend worden gemaakt. “Dit deel (de mogelijkheid van ontvoering) ligt heel gevoelig, maar dit is niet het meest voor de hand liggende. We sluiten niets uit,” zo heeft de minister geconcludeerd.

Morenés blijft nog zeker tot en met maandag op Gran Canaria en zijn verwachting is, dat hij daarom zal ontbreken bij de Spaanse Minsterraadvergadering van maandag 26 oktober 2015 waarin men het decreet zal goedkeuren voor het houden van Algemene Verkiezingen op 20 december, behalve als hij ambtshalve opgeroepen wordt door de minister-president, Mariano Rajoy, zo heeft een woordvoerder van Defensie aan de persmedia laten weten.

Families volledig op de hoogte
De minister heeft verzekerd dat de families, “ondanks alle lijden,” elk moment volledig op de hoogte worden gehouden. Hij heeft erkend, “dat er veel spanning en onzekerheid bestaat,” maar, “dat men dit verdragen kan zolang er hoop is,” en die heeft iedereen

Ook laat de minister weten, dat de families ‘voorbeeldig’ zijn en dat het enige wat hij kan doen is, “hen allemaal danken voor hun begrip. “We zijn er om hen te dienen en te blijven werken voor Spanje,” zo stelt hij

Uitbreiding van het zoekgebied Morenés heeft laten weten, “dat men het zoekgebied heeft uitgebreid tot de gehele westkust” maar verduidelijkt “dat alles zijn moment en tijd nodig heeft,” "En zijn rationaliteit,” heeft hij uitgelegd, met op te merken, dat men te allen tijde de vastgestelde protocollen opvolgt.”

Over het feit dat twee helikopters van hetzelfde model (de AS 332 "Super Puma" van het 802e Squadron) in korte tijd na elkaar zijn verongelukt - na het gebeurde in 2014-, laat de minisjter weten dat dit, “enorm zwaar is;” hoewel hij ook zegt, “dat de realiteit van de fysieke gebeurtenissen is, dat de Commissie van het vorige incident, nu heeft laten weten, wat de oorzaken zijn, en dat het niet de technologische infrastructuren betreft.”
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-78.jpg 


Duikers van het Leger met het Marineschip Camino Español’ aangekomen op de plaats
waar de  SAR-helikopter in zee is gestort

DAKLAH  MAROKKO  / GRAN CANARIA - zaterdag 24 oktober 2015 - Het Marineschip ‘Camino Español’ is aangekomen op de locatie waar de helikopter van de Luchtmacht, met drie militairen aan boord, in zee is gestort. Een duikersteam zal proberen bij de op de ongeveer 40 meter diepte op de zeebodem liggende helikopter te komen in een poging deze drijvend te krijgen, aldus een woordvoerder van Luchtmacht.

De slechte omstandigheden van de zee in het gebied bemoeilijken het reddings- en bergingswerk, zo hebben de bronnen aangegeven.
CaminoEspanol_bb_caractersticas.jpg naamloos-178.png               ‘Camino Español’.                                               ‘Olimpic Zeus'.

De zoekopdracht wordt uitgevoerd op het punt waar het baken als noodsein is gesignaleerd van de op donderdag 22 oktober 2015 in zee gestorte helikopter, met drie militairen aan boord.
De kapitein van een  Nederlands schip heeft aan de Spaanse autoriteiten gemeld, dat in de te water geraakte helikopter geen personen aanwezig waren.

Het Spaanse Ministerie van Defensie heeft, in samenwerking met de Koninklijke Marokkaanse Marine, diverse schepen en vliegtuigen gemobiliseerd op de plaats van het ongeval, om de zoektocht voort te zetten ,“die op geen enkele moment is stopgezet”, aldus het Ministerie.

Het reddingsteam bestaat uit twee groepen duikers van het Leger: een team is in Dakhla, de dichtstbijzijnde haven (op 74 kilometer) aangekomen; en de andere groep verplaatst zich aan boord van de ‘Camino Español’.
index.png

Een Marokkaanse patrouille is actief in het gebied waar het ongeval heeft plaatsgevonden, samen met de ‘Camino Español’ die de reddings- en bergingswerkzaamheden ondersteunt, zo heeft de Gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias laten weten.

Een CN235-vliegtuig voert een zoektocht uit in een groter gebied, terwijl de Luchtmacht een Super Puma helikopter heeft gestationeerd ter ondersteuning bij elke eventualiteit.

Het schip ‘Olimpic Zeus’ van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) is op zaterdagmiddag 24 oktober 2015 aangekomen in het gebied waar het ongeluk zich heeft voorgedaan.

Het Ministerie van Defensie houdt de drie militairen, die zich aan boord van de helikopter bevonden, voor vermist; nadat de Marokkaanse autoriteiten hebben toegegeven, dat de aanvankelijke informatie, dat ze zouden zijn opgevangen door een vissersboot, niet klopte.

De Spaanse Regering sluit de mogelijkheid niet uit, dat de drie militairen zich aan boord bevinden van een vissersboot zonder communicatie, maar meldingen daarover zijn ’verwarrend’, de zoektocht richt zich op het zo snel mogelijk toegang krijgen tot de cabine van het verongelukte toestel, zo heeft het Ministerie aangegeven.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-63.jpg 


SAR-helikopter verongelukt
naar drie militaire bemanningsleden wordt gezocht
 

GRAN CANARIA - vrijdag 23 oktober 2015  Men zoekt naar drie militairen  van de tussen Mauritanië en Gando verongelukte SAR-helikopter

De helikopter is op donderdag 22 oktober 2015 om 15:00 uur opgestegen in Nuadibu en had tussen 17:00 en 18:00 uur aan moet komen op Gran Canaria. Een van de bemanningsleden is de sergeant Jhonander Ojeda, overlevende van het helikopterongeluk van 19 maart 2014.
9781863-2.jpg
9781860-1.jpg           De - op 22 oktober 2015 verongelukte - helikopter tijdens manoeuvres in Senegal.
imagen-14-2011-03-28.jpg
                                            De ervaren helikopterpiloot José Morales.
imagen-saulaaaa.jpg
                                                        Co piloot Saúl López Quesada.
Men is op zoek naar  de kapitein José Morales, de luitenant Saúl López Quesada en de sergeant Jhonander Ojeda Alemán - de drie militairen van de Super Puma-helikopter - van het 802 Escuadrón del Servicio de Búsqueda y Rescate (SAR) (802e Squadron van de Opsporing- en Reddingsdienst) van de Luchtmacht met basis op Gando - die verongelukt is, na op donderdag 22 oktober 2015 rond 15:00 uur te zijn opgestegen in Nuadibu in Mauritanië.
10330432852657141428588757709198578823413n-1.jpg                   Jhonander Ojeda Alemán , de redder, zelf in gevaar voor de tweede keer.
Het ongeval heeft zich - volgens het Ministerie van Defensie - voorgedaan op 218 zeemijl van de luchtmachtbasis Gando (Gran Canaria,) en op 40 zeemijl ten zuidwesten van de Marokkaanse havenplaats Dakhla.

De verongelukte helikopter was op weg terug naar de thuisbasis Gando, na deelgenomen te hebben aan oefeningen in Senegal en een technische tussenlanding gemaakt te hebben in Mauritanië.

Los tres tripulantes de helicóptero del SAR continúan desaparecidos
Men heeft de drie  bemanningsleden waargenomen in zee op een rubbervlot nadat ze een vuurpijl hebben afgeschoten.
Naar hen wordt, in samenwerking met het Senegalese leger, gezocht door een CN-235 vliegtuig, afkomstig van de Ala 49 uit Palma de Mallorca, en een helikopter van de luchtmachtbasis Gando.   
                                                      331022-1g_large.jpg
                                                                   (Archieffoto) 
     De nu, voor de tweede keer binnen korte tijd, vermiste sergeant Jhonander Ojeda Alemán  
De drie militairen die in de helikopter reisden - piloot, copiloot en mecanicien – worden echter vermist en er is onmiddellijk een zoekactie  gestart door een Marokkaanse patrouille en een vliegtuig van de Spaanse Luchtmacht.
Een van de vermiste militairen,  de sergeant mecanicien Jhonander Ojeda Alemán, is de enige overlevende van het vorige helikopterongeluk, dat zich heeft voorgedaan op 19 maart 2014 en daarbij zijn vier van de vijf bemanningsleden van het toestel omgekomen.

Er is op vrijdagmiddag een schip van de Spaanse marine onderweg met een team duikers om te zoeken naar de overblijfselen van de helikopter die gezonken is tot op een diepte van 50 meter.
helikopter5a.jpgInmiddels is de neergestorte helikopter intact in zee aangetroffen, nog onduidelijk is wat de oorzaak van het neerstorten is. De rotorbladen zijn intact, wat doet denken, dat de bemanning tijdig het toestel heeft kunnen verlaten.

Op zaterdag zal de zoektocht naar de drie inzittenden van de helikopter met diverse vliegtuigen en schepen worden voortgezet. In dit deel van de Atlantische  Oceaan functioneren de communicatiemiddelen uiterst moeilijk.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-kopie-54.jpg


De vader van een van de bij het SAR-helikopter-ongeluk omgekomen militairen
kritiseert de Kroonprins wegens het niet aanwezig zijn bij de Militaire Staatsbegrafenis

Spanje - zaterdag 3 mei 2014 - De vader van Sebastián Ruiz - de militair die samen met drie collega’s is omgekomen op 19 maart 2014 bij het ongeluk met de SAR-helikopter ten zuiden van Fuerteventura - heeft in een open brief - die op vrijdag 2 mei 2014 is vrijgegeven - in overtuigende bewoordingen de Spaanse Kroonprins Felipe aangeklaagd over o.a. de arbeidsomstandigheden van de vier omgekomen militairen.

Gran Canaria actueel’ publiceert hier de OPEN BRIEF in de oorspronkelijke Spaanse versie (met een integrale vertaling daarvan in het Nederlands):

CARTA ABIERTA AL PILOTO DE HELICÓPTEROS
DON FELIPE DE BORBÓN Y GRECIA

“Alteza:

 En primer lugar, permítame felicitarle por la  celebración de las Bodas de Plata de su Promoción del Ejército del Aire - que acabo de ver en las noticias - en la Academia  General del Aire de San Javier, acompañado de su esposa Doña Leticia Ortiz, y de sus dos hijas, las infanta s Doña Leonor  y Doña Sofía.

Pero también, permítame decirle que cuando llegue e l  próximo Día del Padre, yo no tendré nada que celebrar, porque  el pasado día 19 de marzo de 2014, mi hijo, el Teniente del

Ejército del Aire D. Sebastián Ruiz Galván, junto con sus compañeros el Sargento Don Carlos Caramanzana Álvarez, la Teniente Doña Carmen Gracia Ortega Cortés y el Capitán Don Daniel Pena Valiño, perdieron la vida cuando se precipitó al Mar el helicóptero Súper Puma HD21 del 802 Escuadrón del SAR de Canarias, mientras realizaban maniobras en acto de servicio, para cumplir su única misión que era la de SALVAR VIDAS.

 Permítame decirle que pasaron 40 días hasta que por fin se pudo celebrar su funeral el pasado domingo día 27 de abril, y 44 días hasta el día de hoy, en los cuales su Alteza debe  haber estado bastante ocupado preparando los actos  de sus  Bodas de Plata porque, no sólo no acudió al Funeral Militar de Estado que tuvo lugar el pasado domingo en la Base Aérea de Gando, sino que ni siquiera sacó tiempo para indicarle a  alguien de su gabinete. De ese Gabinete que pagamos todos los españoles con nuestros impuestos, para ni siqui era hacer una llamada o mandar un simple telegrama de condolencias´

Permítame su Alteza - y si no me lo permite yo me tomo la licencia - para decirle que entre mi hijo y Vd. Hay algunas coincidencias, pero también algunas diferencias.

Para empezar, permítame decirle que aparte de la  diferencia de la cuna donde cada uno nació, tanto su Alteza como mi hijo, han sido dos niños rubios, guapos y encantadores desde pequeños. Si me apura, mi hijo era más guapo que Vd.

Además, los dos llegaron a ser Piloto de Helicópteros, su Alteza porque tuvo todos los medios a su alcance, mi hijo  porque yo se los proporcioné con mi trabajo y él con su esfuerzo lo consiguió, de lo cual me siento muy orgulloso.

No obstante, permítame decirle que como Piloto de Helicópteros, si había una gran diferencia. Su alte za solamente ha volado por placer, mi hijo además de disfrutar de su sueño, lo hacía jugándose la vida para salvar la de otros.

También hay otra gran diferencia, mientras todo el mundo se ha preocupado porque los aviones en los que su Alteza se desplaza han tenido alguna avería, y hay que renovar la flota, mi hijo y sus compañeros volaban en el Súper Puma, un aparato de hace casi 40 años, cuyas condiciones de seguridad en vuelo no eran las adecuadas para las misiones que tienen que realizar, y dieron su vida por España.

Finalmente, permítame decirle que existe una gran diferencia, y es que mi hijo era mucho mejor persona que Vd. porque para él sus compañeros hubieran estado antes que las celebraciones.

Lo lamento muchísimo, pero permítame su Alteza que le diga que hasta hoy le he tenido un gran aprecio y respeto, pero para quien pretende ser el primero de todos los españoles, el honor, la nobleza, la cortesía, el buen trato, la verdad y la lealtad con sus propios compañeros, han brillado por su ausencia.

 Sinceramente

Sebastián Ruiz Benítez
Padre del Teniente del E.A. Don SEBASTIÁN RUIZ GALVÁN”

OPEN BRIEF AAN DE HELIKOPTERPILOOT
FELIPE, PRINS  VAN BOURBON EN GRIEKENLAND

“Hoogheid,

Staat u mij toe, om u op de eerste plaats te feliciteren met het Zilveren Jubileum van uw Promotie bij de Luchtmacht - zoals ik gelezen heb in de nieuwsberichten -  bij de Algemene Luchtmacht Academie van San Javier, in gezelschap van uw echtgenote Prinses Letizia Ortiz en uw twee dochters,  Prinses Leonor en  Prinses Sofía.

Maar staat u mij tevens toe, te zeggen, dat nu het binnenkort Vaderdag wordt, ik niets te vieren zal hebben, omdat op 19 maart 2014, mijn zoon, de Luitenant bij de Luchtmacht

Sebastián Ruiz Galván,  samen met zijn collega’s, de Sergeant Carlos Caramanzana Álvarez,  de Luitenant  Carmen Gracia Ortega Cortés  en de Kapitein  Don Daniel Pena Valiño, het leven hebben verloren toen de Super Puma-helikopter HD21 van het 802e Esquadron van  de SAR op Canarias in zee is gestort, terwijl zij in actieve dienst manoeuvres verrichtten, om te voldoen aan hun enige missie, wat het REDDEN VAN LEVENS was.

Staat u mij toe u te zeggen, dat er 40 dagen zijn verstreken voordat men eindelijk hun begrafenis heeft kunnen doen plaatsvinden op zondag 27 april 2014, en tot nu toe 44 dagen waarin Uwe Hoogheid voldoende in beslag genomen bent geweest met de voorbereidingen van uw Zilveren Jubileum, omdat u niet alleen naar de Militaire Staatsbegrafenis bent gekomen die afgelopen zondag heeft plaatsgevonden op de Luchtmachtbasis Gando, maar dat u zelfs geen tijd heeft gehad, om iemand van uw Kabinet daartoe aan te wijzen. Van dit Kabinet waarvoor  wij Spanjaarden allemaal gezamenlijk betalen via onze belasting en er zelfs geen telefoontje is geweest of eenvoudigweg een condoleance telegram.

Staat u mij toe, Hoogheid - en als u mij dit niet toestaat, dan neem ik de vrijheid daartoe - U te zeggen, dat er tussen mijn  zoon en U enkele overeenkomsten zijn, maar ook enkele verschillen..

Staat U mij om te beginnen toe - dat afgezien van het verschil van de wieg waarin elkeen is geboren- zowel Uwe Hoogheid, evenals mijn zoon, twee blonde kinderen zijn geweest, knap en aangenaam sinds hun jeugd. Waarbij ik me haast te zeggen, dat mijn zoon knapper was dan U.

Bovendien zijn beiden erin geslaagd, Helikopterpiloot te worden; Uwe Hoogheid, omdat U de middelen binnen uw bereik had; mijn zoon, omdat ik hem die verschaft heb door mijn werk en hij, door de inspanning die hij geleverd heeft, waarop ik uiterst trots ben.

Staat u mij toe u te zeggen, dat als Helikopterpiloot er echter een groot verschil was. Uwe Hoogheid heeft uitsluitend voor uw plezier gevlogen; mijn zoon heeft dit - naast het verwezenlijken van zijn droom - gedaan met het op het spel zetten van zijn leven voor het redden van dat van anderen.

Er is nog een ander, groot verschil; terwijl iedereen zich bezorgd maakte om de vliegtuigen waarin uw Hoogheid zich verplaatst als die een storing vertoonden, en men de vloot moest vernieuwen, vlogen mijn zoon en zijn collega’s in de Super Puma; een apparaat, dat bijna 40 jaar oud is en waarvan de veiligheidscondities  tijdens de vlucht niet adequaat waren voor de missies die ze moesten uitvoeren,  en zij hun leven hebben gegeven voor Spanje.

Staat u mij ten slotte toe, U te zeggen, dat er een groot verschil bestaat; en dat is, dat mijn zoon een veel beter persoon is dan u, omdat voor hem, zijn collega’s voor gingen, in plaats van feestelijkheden.

Het spijt me ontzettend, maar Hoogheid staat Umij toe, U te zeggen, dat ik tot nu toe een grote waardering en respect voor u heb gehad, maar voor degene die de eerste onder de Spanjaarden pretendeert te zijn met alle eer, adel, hoffelijkheid, goede behandeling, waarheid en getrouwheid, tegenover zijn eigen collega’s heeft geschitterd door afwezigheid,

Hoogachtend,

Sebastián Ruiz Benítez
Vader van de luitenant E.A. Don SEBASTIÁN RUIZ GALVÁN”
kleurlogoCanarias-7.png


Emotioneel afscheid op Gando
van de vier omgekomen militairen


Het
Cruz del Mérito Aeronáutico
(Erekruis van Verdiensten in de Luchtvaart)
is postuum toegekend aan
Daniel Pena,
Carmen Ortega,
Sebastián Ruiz Galván,
 Carlos Caramanzana

TELDE - maandag 28 april 2014 - Een vijfhonderdtal personen heeft op zondag 27 april 2014 afscheid genomen van de vier militairen van de Luchtmacht die op 19 maart zijn omgekomen bij het in zee storten van een helikopter tussen Fuerteventura en Gran Canaria.

De uitvaartdienst heeft plaatsgevonden op de Luchtmachtbasis Gando (Gran Canaria, die om 12:00 uur is begonnen en is geëindigd om 13:15 uur. De kisten met de lichamen van de vier omgekomen militairen stonden tijdens de ceremonie opgesteld bedekt met de Spaanse vlag.





Collega’s van het 892 Squadron van de luchtmacht hebben de kisten op hun schouders gedragen in aanwezigheid van het grote aantal personen dat bij de plechtigheid aanwezig was, onder wie  onder hen was ook sergeant Johander Ojeda aanwezig, de enige overlevende van het ongeluk.
  
 
 
 
 

 
 
 
Tijdens de uitvaartdienst heeft de minister van Defensie, Pedro Morenés, het Cruz del Mérito Aeronáutico con distintivo amarillo (het Erekruis van Verdienste in de Luchtvaart met de gele onderscheiding) uitgereikt aan kapitein Daniel Pena Valiño, afkomstig uit Vitoria; de luitenant Carmen Ortega Cortés, uit Granada; de luitenant Sebastián Ruiz Galván, uit Cádiz; en de sergeant mecanicien Carlos Caramanzana Álvarez, uit Valladolid..

 
  
Op zondagochtend 28 april 2014 is om 9 uur de Chapelle ardente open gegaan in het gebouw van de militaire exercitieruimte op de luchtmachtbasis Gando, naast de hangar van het 802de Squadron, waar de uitvaartdienst heeft plaatsgevonden.
 
 
De generaal-aalmoezenier vicaris van het Bisdom Catalonië, Pablo Panadero is vanuit Madrid gekomen, om voor te gaan in de uitvaartdienst van de vier leden van het 802deSquadron van de Luchtmacht.

 
                  ...familie, vrienden en hun collega’s van het bataljon,
                             die allemaal zichtbaar zijn aangedaan. 

 



 
 
 
De plechtigheid is, naast andere vertegenwoordigers uit de politiek, bijgewoond door de minister van Defensie, Pedro Morenés; de Canarische, Paulino Rivero; de gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias, María del Carmen Hernández Bento, de voorzitter van het Canarische Parlement, Antonio Castro en de president van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna.

Na afloop van de religieuze uitvaartdienst, heeft Defensie de doodskisten overgebracht naar de door de families aangegeven locaties.
kleurlogoCanarias-7.png


Een militaire rechter geeft forensische bevestiging
van de dood van de bemanning
van de in zee gestorte  SAR-reddingshelikopter

Er is bevestigd, dat  de twee lichamen die op de zeebodem zijn aangetroffen evenals de menselijke resten
die van de vier slachtoffers zijn

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zaterdag 26 april 2014 - Na de forensische vaststelling heeft een militaire rechter aan de families het overlijden bevestigd van de vier bemanningsleden van de reddingshelikopter, die vermist werden na het op 19 maart 2014 tussen Gran Canaria  en Fuerteventura in zee storten van het toestel.

Het Ministerie van Defensie heeft meegedeeld, dat forensisch DNA- onderzoek heeft uitgewezen, dat de twee op ruim 2.362 meter diepte aangetroffen lichamen, evenals de daar een dag later aantroffen menselijke resten, die van de vier slachtoffers van het ongeluk zijn.

De vier omgekomen bemanningsleden van de op 19 maart 2014 verongelukte Super Puma helikopter.

De omgekomen militairen zijn kapitein Daniel Pena; de luitenants Carmen Ortega en Sebastián Ruiz; en de sergeant Carlos Caramanzana.

Chapelle ardente
Het leger zal een herdenkingsdienst houden op zondag 27 april 2014 op de luchtmachtbasis Gando, op Gran Canaria, waar het 802e Squadron van de Luchtmacht is gevestigd, waartoe de  verongelukten behoorden. Hier zal een Chapelle ardente worden ingericht

Van de vijf militairen aan boord op het moment van het ongeluk, is de kraanmachinist Johnander Ojeda de enige overlevende.

                                                      Zoekactie.

Bergingsoperatie

Het door het Ministerie van Defensie gecontracteerde Amerikaanse bergingsbedrijf Phoenix International is erin geslaagd, om op maandagmiddag de SAR-helikopter van de Oceaanbodem op te takelen, maar tijdens de operatie is deze gebroken en heeft men een deel van de cabine verloren.

Volgens de verklaring van Defensie, hebben de door de onderwater-robot op de oceaanbodem genomen beelden bevestigd, dat de vier vermiste militairen zich in de helikopter bevonden, maar toen het toestel aan  dek van het schip ‘EDT Ares’ was gehesen waren er slechts twee.

Bij het de volgende dag  08:30 uur bergen van het grootste deel der helikopter, is het bergingsteam erin geslaagd nog enkele menselijke resten te bergen.


Het wrak van de helikopters is op vrijdagmiddag  25 april 2014 aangekomen in El Arsenal (de Marinehaven) in Las Palmas de Gran Canaria. De zoekactie is daarop gestaakt, omdat de technici die deze hebben uitgevoerd van mening zijn, dat er geen ‘rationele opties’ zijn om, nog meer restanten aan te treffen.

Citaam

De chef van de  Comisión de Investigación Técnica de Accidentes de Aeronaves Militares (Citaam) (Technische Onderzoekscommissie van Ongevallen met Militaire Vliegtuigen), Javier Santo, die op zondag 20 april 2014 met het onderzoeksteam van de Luchtmacht  is gearriveerd op Gran Canaria, heeft laten  weten ,dat dit onderzoek veel tijd in beslag zal nemen, omdat men deeltje voor deeltje, gedetailleerd zal onderzoeken.

Javier Santo heeft aangegeven, dat andere onderzoeken, op zich tot wel twee jaar tijd in beslag hebben genomen.

kleurlogoCanarias-7.png


Defensie  heeft de lichamen van twee van de vier slachtoffers geborgen uit de,
ten zuiden van Fuerteventura verongelukte, 
SAR-helikopter

Het schip de ‘Meteo’ is aangekomen in de Base Naval (Marinehaven)  met de geborgen lichamen  van de verongelukte militairen
Een probleem bij de bergingsoperatie was dat de helikopter in tweeën is gebroken

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - dinsdag 22 april 2014 - LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - dinsdag 22 april 2014 - Defensie heeft op paasmaandag 21 april 2014 twee van de vier lichamen geborgen uit de op 19 maart 2014 in de wateren bij Fuerteventura verongelukte helikopter. De bergingsoperatie van de helikopter van het 802e Squadron van de Luchtmacht heeft plaatsgevonden nadat het schip ‘EDT Ares’ van bergingsbedrijf Phoenix Ingternational erin is geslaagd de lichamen van twee omgekomen militairen te bergen, samen met een groot deel van het verongelukte toestel.

Gedurende de operatie van het naar boven brengen van de helikopter, die op 2.363 meter diepte op de Oceaanbodem lag, zijn elementen van de cabine van het toestel losgeraakt.
Om 19:00 uur op maandag 22 april 2014, is dit deel van bergingsoperatie afgesloten, de onderzeeër van het schip ‘EDT Artes’ is opnieuw afgezonken in het voortzetten van de zoektocht naar de lichamen van de nog steeds vermiste militairen en de overige restanten van de helikopter.

                                           De aankomst van de '
Meteoro',
             aan boord de twee geborgen lichamen van de verongelukte militairen.

                  De overbrenging de lichamen van de twee omgekomen militairen,
                                            naar het Forensisch Instituut.

Het Schip voor maritieme acties, de ‘Meteoro’ (P-41) van de Spaanse Marine, is op maandag 21 april 2014 om 22.40 uur in de Base Naval (Marinehaven) aangekomen met de lichamen van de militairen. Deze zijn overgebracht naar het Forensisch Instituut in Las Palmas de Gran Canaria alwaar autopsie zal worden verricht.

De bergingsoperatie gaat Defensie 3,2 miljoen euro kosten.
kleurlogoCanarias-7.png


Op bijna 2,4 kilometer diepte zijn de restanten
van de SAR-helikopter aangetroffen
met  de vier omgekomen bemanningsleden
aan boord

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - paasmaandag 21 april 2014 - De robot ‘Rémora II’ van het schip ‘ERDT Ares’ van het bedrijf Phoenix International, dat zich heeft gespecialiseerd in dit soort reddings- en bergingsoperaties, heeft op zondagochtend 20 april 2014 om 03:00 uur (Canarische tijd) de restanten van de SAR-helikoter aangetroffen, met de vier vermiste bemanningsleden aan boord, die zijn verongelukt op 19 maart 2014 in zee tussen Fuerteventura en Gran Canaria.

Volgens de door de Luchtmacht verstrekte informatie heeft de ontdekking zich voorgedaan om 03:00 Canarische tijd en laten de via de robot verkregen beelden het interieur van de helikopter zien waarin zich de lichamen bevinden van de bij het ongeluk vier omgekomen militairen, de kapitein Daniel Pena, de luitenants Carmen Ortega en Sebastián Ruiz, en de sergeant Carlos Caramanzana.

                                                  De vier vermiste
                  van de op 19 maart 2014 verongelukte Super Puma helikopter.

De informatiebron binnen de Luchtmacht heeft bevestigd, dat de ontdekking is gedaan in een gebied ter grootte van een mijl rondom de locatie waar de helikopter van de Servicio Aéreo de Rescate (SAR) (Luchtmacht Reddingsdienst) in zee is gestort en, dat het coördinatieteam van de Luchtmacht momenteel de mogelijkheden nagaat, om de lichamen en de helikopter te bergen.

Het Ministerie van Defensie heeft op Passzondag meegedeeld, “dat men een intense en ononderbroken zoektocht heeft gerealiseerd in een gebied van een vierkante mijl rond het punt waar de Super Puma helikopter van het 802e Squadron van de Luchtmachtbasis Gando in zee is gestort.

Bovendien heeft men laten weten, dat de families van de vier vermiste bemanningsleden voortdurend op de hoogte zijn gehouden van de ontwikkeling van deze operatie.

Defensie heeft laten weten, “dat men momenteel studeert op de haalbaarheid van de bergingsprocedure van de vier bemanningsleden, omdat de restanten van de helikopter op 2.362 meter diepte op de zeebodem liggen,” een afstand, “die de bergingswerkzaamheden bemoeilijkt.”

De chef van de Comisión de Investigación Técnica de Accidentes de Aeronaves Militares (CITAAM) (Technische Onderzoekscommissie voor Ongevallen met Militaire Vliegtuigen) is naar Las Palmas de Gran Canaria onderweg, samen met zijn onderzoeksteam, waarvan alle leden behoren tot de Luchtmacht.
kleurlogoCanarias-7.png


Defensie heeft een gespecialiseerd bedrijf gecontracteerd voor het op grote diepte bergen
van de in zee gestorte SAR-helikopter

CANARISCHE EILANDEN - zondag 6 april 2014  -Een schip van de Marine en een bergingsschip van de Holding Phoenix International zullen in de komende dagen beginnen aan de berging van de restanten van de helikopter van de Servicio Aéreo de Rescate (SAR) (Luchtvaartreddingsdienst) van het Leger die op 19 maart 2014 is verongelukt in Canarische wateren, op ongeveer 2.500 meter diepte ten zuiden van Fuerteventura.

Duit heeft het Ministerie van Defensie meegedeeld over de lokalisering, en eventuele reddingswerkzaamheden, met eigen middelen en die welke gecontracteerd zijn, voor de resten van de helikopter die toebehoort aan het 802e Squadron van de Sar, zo laat de Luchtmacht weten in een communiqué.

                 Een van de duikboten van de Holding Phoenix International,
                                      vooraanstaand in dit soort operaties.

De Spaanse Marine  verricht - in samenwerking met het Spaanse Instituut voor Oceanografie en met de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria - het werk, om de resten van de tot op een diepte van 2.500 meter ten  zuiden van Fuerteventura in zee gezonken helikopter te lokaliseren.

Het momenteel in Cádiz afgemeerde marineschip ‘Malaespina’ zal in de komende dagen in het zoekgebied aankomen, om de opsporingswerkzaamheden naar het toestel te beginnen.

De complexiteit en de moeilijkheid die dit soort bergingen op grote diepte met zich meebrengt, vereist, dat men gespecialiseerde middelen en materiaal inzet, waarover het marineschip ´Malaespina’ niet beschikt.

Daartoe heeft men de diensten ingehuurd van de Holding Phoenix International,  een bedrijf met veel ervaring in dit soort activiteiten, wat wereldwijd vooraanstaand is in lokalisering en berging.

Het schip van de maatschappij Phoenix, dat zich momenteel bij Cyprus bevindt, zal er ongeveer 10 dagen over doen, om naar het operationele gebied te varen.

Ondertussen zal de ‘Malaespina” belast zijn met het opstarten van de lokaliseringswerkzaamheden; met het doel de tijd te bekorten en het proces van een eventueel herstel te bevorderen.

De Luchtmacht benadrukt in haar communiqué, dat men de familie van de vermiste bemanning nauwkeurig op de hoogte houdt van de activiteiten welke men in de komende dagen zal ondernemen.
kleurlogoCanarias-7.png


Defensie schakelt gespecialiseerde bedrijven in
voor het opsporen van de SAR-helikopter

GRAN CANARIA - woensdag 16 maart 2014 - Defensie en de Luchtmacht gaan door met het vanuit vliegtuigen afspeuren van het wateroppervlak, in de zoektocht naar de vier vermiste militairen, nadat hun helikopter ten zuiden van Fuerteventura in zee is gestort.

Het Ministerie van Defensie en de Luchtmacht hebben contact opgenomen met gespecialiseerde bedrijven in reddingen op grote diepte voor het opsparen van de restanten van de vorige week bij de Canarische Eilanden verongelukte helikopter, zo heeft op woensdag 26 maart 2014 het Departement van minister Pedro Morenés laten weten.
Ondertussen gaan, zowel Defensie, evenals de Luchtmacht, door met de zoektocht en speuren met vliegtuigen het wateroppervlak af, naar de vier militairen die nog steeds vermist zijn.
Volgens een communiqué, is men de diverse mogelijkheden aan het nagaan voor het bergen van de restanten van het verongelukte toestel en daartoe heeft de Luchtmacht contact opgenomen met gespecialiseerde bedrijven in het zoeken en redden op grote diepte onder water, om de technische haalbaarheid te bestuderen voor het met succes uitvoeren van een bergingsoperatie van de helikopter.

De operaties voor het redden van overlevenden, waaraan is deelgenomen door schepen van de Marine, de Maritieme Reddingsdienst, de Guardia Civil en de Douane; en door vliegtuigen en helikopters van de Luchtmacht, de Maritieme Reddingsdienst ne de Guardia Civil, heeft men op zondag 23 maart 2014 beëindigd; er wordt nu geprobeerd het verongelukte toestel te bergen.

Aan deze tweede fase, die men met minimaal een week zal verlengen, nemen drie C-235 Vigna vliegtuigen deel, die behoren tot de Luchtmachtbasis Gando en door een ander toestel, dat afkomstig is van het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje), die vanaf het ochtendgloren de Oceaan afspeuren.

Sinds 19 maart 2014 worden kapitein  Daniel Pena, de luitenants Carmen Ortega en Sebastián Ruiz, en sergeant Carlos Caramanzana vermist, nadat de Super Puma-helikopter,  door nog onbekende oorzaak tijdens een nachtelijke oefening,  op 25 mijl ten zuiden van Fuerteventura in zee is gestort.
kleurlogoCanarias-7.png


Zoektocht naar de vermiste SAR-bemanning
alleen nog vanuit de lucht

De schepen van de reddingsdienst  trekken zich terug
uit het gebied van het ongeluk

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 24 maart 2014 - De zoektocht naar de vier militairen van de Servicio Aéreo de Rescate (SAR)( Luchtmacht Reddingsdienst) die sinds woensdag 19 maart 2014 worden vermist, omdat hun helikopter in zee is gestort tussen Fuerteventura en Gran Canaria, gaat door maar alleen vanuit de lucht, nadat de reddingsschepen zich uit het gebied hebben teruggetrokken.

Een woordvoerder van de Luchtmacht heeft aan de persmedia uiteengezet, dat in dit deel van de Atlantische Oceaan het legerpatrouillevaartuig ‘Meteoro’ en het Marine Reddingsschip zich hebben teruggetrokken, omdat ze naar hun basis moeten terugkeren, om bij te tanken.

De verongelukte helikopter was een Super Puma HD-21, die tijdens een nachtelijke oefening in zee is gestort.

                   De geredde sergeant Johnander Ojeda, hier op archieffoto,
              in de helikopter met zijn - nu vermiste - collega-bemanningsleden.

In de loop van maandagochtend 24 maart 2014 is het zwaartepunt van de zoektocht naar de vier vermiste militairen - en naar de restanten van de helikopter - overgenomen door een vliegtuig van de Marine Reddingsdienst, dat in de middag de zoektocht zal overdragen aan de eigen SAR (Reddingsdienst) van het Eskadron 802 van de Luchtmacht, die het gebied met een vliegtuig, of een helikopter zal uitkammen.

                  De vlag hangt halfstok op de Luchtmachtbasis in Telde.

De vier vermiste militairen zijn kapitein Daniel Pena, uit Vitoria; luitenant Carmen Ortega, uit Granada; luitenant Sebastián Ruiz, uit Cádiz; en sergeant mecanicien Carlos Caramanzana, uit Valladolid.

De enige militair die in goede staat van gezondheid na het ongeluk gered is kunnen worden is de Grancanarische sergeant Johnander Ojeda. Hij is er, nadat het toestel in zee was gestort en na een aantal uiterst angstige momenten, in geslaagd, om een patrijspoort in te slaan en zo de zinkende helikopter te verlaten. Daarbij heeft hij verwondingen aan zijn hoofd opgelopen.

De sergeant verkeerde in shock na zijn redding, maar heeft ondertussen te kennen gegeven, zo snel mogelijk weer aan het werk te willen.
kleurlogoCanarias-7.png


De verongelukte legerhelikopter van de SAR   
is te water geraakt  tijdens een reddingsoefening

TELDE - donderdag 21 maart 2014 - De minister spreekt van een geredde, de Canario Jhonander Ojeda, die “uiterst is aangedaan.” De vermiste bemanningsleden zijn afkomstig uit Vitoria, Chiclana, Granada en Valladolid.

De legerhelikopter - een Súper Puma HD-21 van de Servicio Aéreo de Rescate (SAR)  (Luchtvaartreddingsdienst) is te water geraakt tijdens een reddings-oefening en gezonken, zo heeft op de Básea Aérea (Luchtmachtbasis) van Gando - gemeente Telde op Gran Canaria - de minister van defensie, Pedro Morenés, meegedeeld, die heeft laten weten, dat men momenteel de oorzaak en de toedracht van het ongeval niet kent.

Morenés heef kunnen spreken met het enige geredde bemanningslid, de enige Canario van de bemanning, de kraanmachinist Jhonander Ojeda Alemán, die in “shock” verkeert en op wiens relaas de onderzoekers van het ongeval zich baseren, om te kunnen verklaren wat er in de Super Puma is voorgevallen enkele minuten voor de tragedie.
   
De minister heeft de namen vrijgegeven van de vermisten:

- de kapitein Daniel Pena, afkomstig uit Vitoria,
- de luitenant Carmen Ortega, uit Granada,
- de luitenant Sebastián Ruíz, de Chiclana, Cádiz,
- de sergeant boordwerktuigkundige Carlos Caramanzanañ.
.
               De aankomst van de Spaanse minister van Defensie, Pedro Morenés,
                                               
op de Luchthaven Gando
 .
 

De bemanning van het verongelukte toestel heeft deelgenomen aan een nachtelijke reddings-oefening en is opgestegen vanaf het vliegdekschip ‘Meteoro’, van de Marine; zo heeft Morenés uitgelegd, die heeft bevestigd, dar het toestel alle inspecties heeft ondergaan en in perfecte staat verkeerde, om te vliegen.”

De minister heeft ook bevestigd, dat de bemanning een speciale opleiding heeft gevolgd voor noodsituaties in geval van het zinken van de helikopter. Morenés heeft benadrukt, dat de sinds woensdagavond 19 maart 2014 tussen Gran Canaria en Fuerteventura vermiste militairen een ruime ervaring hebben in  reddingen en hij vindt het, “triest, dat ze het leven hebben verloren bij het trainen in het redden van anderen.”

“Het is een trieste paradox, dat militairen die hun leven hebben gewijd aan het redden van personen op zee, bij de training daartoe, zelf het leven hebben verloren,” zo heeft Morenés opgemerkt, op de Luchtmachtbasis Gando (Gran Canaria), waar de verongelukte helikopter de thuisbasis had, een Super Puma HD-21 van de Servicio Aéreo de Rescate (SAR) van het Leger.

De vier vermiste militairen, die vermoedelijk dood zijn, aldus de informatie die de minister hanteert, zijn kapitein Daniel Pena, uit Vitoria; de luitenant  Carmen Ortega, uit Granada,  de eerste vrouwelijke Spaanse militair die omkomt bij een ongeval; de luitenant Sebastián Ruiz, uit Cádiz, en de Sergeant boordwerktuigkundige Carlos Caramanzana, uit Valladolid. Ze werden aan boord vergezeld door de sergeant technicus Johnander Ojeda, van de Canarische Eilanden, de enige van de vijf bemanningsleden die men heeft kunnen lokaliseren en redden.

Zoals de minister aan de persmedia heeft uiteengezet, voerde de verongelukte helikopter een routine-missie uit, bestaande uit een oefening van het in praktijk brengen van het ’s nachts evacueren van personeel met behulp van de helikopter hijskraan vanaf het Marineschip ‘Meteoro’.
 
Deze manoeuvres zijn gehouden op 37 nautische mijlen (68 kilometer) ten oosten van Gran Canaria. “Door onbekende oorzaak,” zo heeft op vrijdag 21 maart 2104 de enige geredde van het ongeluk, Johnander Ojeda, aan de minister laten weten, “heeft men de communicatie tussen het schip en de helikopter verloren en is men begonnen met het zoeken naar de vier vermisten”

Deze zoektocht duurt voort en daar wordt aan deelgenomen door de SAR zelf; en de Marine Reddingsdienst, met twee schepen, waarbij zich twee schepen van de Guardia Civil hebben gevoegd en van de Douane Bewakingsdienst, plus twee helikopters van Sasemar. Tot op dit moment heeft men diverse delen van de verongelukte helikopter aangetroffen, zo heeft Morenés bevestigd.
kleurlogoCanarias-7.png


Een helikopter van de
Servicio Aéreo de Rescate (Luchtvaartreddingsdienst)
in zee gestort nabij Fuerteventura


Van de vijf bemanningsleden  zijn er drie gered,
naar de andere twee  wordt gezocht

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 20 maart 2014 - Een Superpuma-helikopter van het Squadron 802 van de SAR van de Servicio Aéreo de Rescate (SAR) Luchtvaartreddingsdienst van de Luchtmacht, is op woensdagavond 19 maart 2014 om 21.55 uur (Canarische tijd) in zee gestort nabij Fuerteventura, op 24 mijl ten zuiden van Punta de Jandía, zo heeft  het Canbildo  (Eilandbestuur) van Fuerteventura weten.

Officiële bronnen laten weten, dat de helikopterbemanning, die op de terugweg was van enkele manoeuvres, bestaat uit vijf personen: de piloot, de copiloot, een kraanmachinist en twee reddingswerkers. Een bemanningslid is levend gered, naar de vier andere wordt gezocht.

Een Superpuma-helikopter van het Squadron 802 van de SAR (Archieffoto's)


De markering in het midden van de kaart geeft ongeveer de locatie aan, waar de helikopter in zee is gestort.


Het gebied waarin naar de verongelukte helikopter wordt gezocht. De blauwe schepen die men dicht bij Fuerteventura ziet, zijn twee schepen van de Marine Reddingsdienst. Bovendien is een schip van de Marine, de  Meteoro P41, naar de locatie gegaan, dat in de nabijheid op manoeuvre was.
Een opsporingsteam, waaronder een patrouille van de Guardia Civil, een andere helikopter, het al genoemde schip van de Marine en de twee schepen van de Canarische Marine Reddingsdienst zijn ingezet, om de bemanningsleden te redden.

kleurlogoCanarias-7.png


De onderzoekers verlaten het eiland
zonderde resten van het vliegtuigje
te hebben  geanalyseerd

GRAN CANARIA - Allerzielen zaterdag 2 november 2013 - De Comisión de Investigación de Aviación Civil (Ciaiac) (Onderzoekscommissie voor Incidenten en Ongevallen in de Burgerluchtvaart) van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) is op 1 november 2013 naar Madrid teruggekeerd, na geconfronteerd te zijn met de orografische moeilijkheden van het gebied. Wel heeft een rechercheur van de Guardia Civil op dinsdag 29 oktober 2013 de staat van het verongelukte vliegtuigje geïnspecteerd.

De commissieleden, die  op dinsdag 29 oktober 2013 zijn aangekomen op Gran Canaria  - om het vliegongeluk te analyseren, wat op maandavond  28 oktober 2013 heeft plaatsgevonden, toen een vliegtuigje op een rotswand van Tamadaba is gebotst, wat de dood van  de drie inzittenden tot gevolg heeft gehad: de 35-jarige chef van de vlucht Geraxane Urruticoechea Ormaetxe; de 31-jarige vlieginstructeur  Adonai Orihuela Brownbill en de 21-jarige leerling-piloot Jerameel Jhaziel Mejías Fernández - zijn op 1 november 2013 naar Madrid teruggekeerd, zonder bij het vliegtuigje te zijn geweest en zonder de parameters van de instrumenten te hebben waargenomen welke zijn geregistreerd op het moment van het ongeval.


De moeilijkheid, om bij het toestel komen, dat zich op een rotswand bevindt met het risico van neerstorten, en het gevaar wat dit oplevert, heeft ervoor gezorgd, dat uit voorzorg de onderzoekers vermeden hebben het vliegtuigje te naderen voor het verkrijgen van de vluchtgegevens, zo hebben bronnen dicht bij het onderzoek laten weten.

Desondanks, bestuderen de leden van de onderzoekscommissie het ongeval met de Piper Pa-28 Turbo Arrow via de route die is geregistreerd op de radar van het Centro de Control de Tránsito Aéreo de Canarias (Controlecentrum voor Doorgaand Overvliegend Verkeer van Canarias) die geïnstalleerd is op de Pico de las Nieves.

Voor het opstellen van het rapport, zullen de functionarissen van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) gebruik maken van de foto’s die genomen zijn door de rechercheurs vam  de Guardia Civil, die een onderzoek gestart zijn naar de gebeurtenissen,. Ook zullen zij foto’s gebruiken voor het kennen van de staat waarin de romp van het toestel zich bevindt na de botsing tegen de rotswand.
kleurlogoCanarias.png


Onderzoekers  vermoeden, dat de piloten van het sportvliegtuigje gedesoriënteerd  zijn geraakt

AGAETE - donderdag 31 oktober 2013 - Het toestel, dat op 600 meter hoogte heeft gevlogen, vloog met een snelheid van 240 km/uur en  is - na Agaete gepasseerd te zijn-, van koers veranderd, richting zuiden. De bemanning is regelrecht naar de rotswand gevlogen zonder te proberen de botsing te vermijden.

Men is gedesoriënteerd geraakt. Dat is de stelling waarvan de onderzoekers uitgaan ter verduidelijking van het vliegongeluk in de nacht van maandag 29 oktober 2013, toen een sportvliegtuigje tegen een berg is gevlogen van het natuurpark Tamadaba waarbij de drie inzittenden zijn omgekomen.

De hoogte - 2.000 voet -, de richting- zuid-, en de snelheid - 130 knopen -,  die zijn waargenomen op de radar van het Centro de Control de Tránsito Aéreo de Canarias  wijzen uit,  dat het toestel regelrecht tegen de rotswand is gevlogen zonder op enig moment van richting te zijn veranderd, om dit te vermijden.

Daarom denkt men, dat de leerling op dat moment het toestel heeft gevlogen. Jerameel Mejías, zijn instructeur Adonay Orihuela - die naast hem zat - en Geraxane Urruticoechea,  de cheffin van de vliegschool Canaria, die de supervisie had over de vlucht, dachten, dat ze boven zee en niet richting land vlogen, zo hebben bronnen dicht bij het onderzoek laten weten op woensdag 30 oktober 2013, die toevoegen, dat men nooit met 100% zekerheid zal weten wat er is gebeurd, omdat dit soort toestellen geen zwarte doos hebben waarin men de conversatie opneemt. Aanvankelijk gaat men en er vanuit, dat het toestel een mankement heeft gehad.

Het vliegtuigje - een Piper Pa-28 Turbo Arrow van de pilotenopleidingsschool Canavia - is om 20.30 uur opgestegen vanaf  de luchthaven van Gran Canaria. Zo is de laatste nacht- es beginnen voor de 21-jarige Jerameel Mejías, die al de titel privé-piloot had en die graag commercieel piloot wilde worden, waarvoor een van de vereisten is, dat men vijf uur ’s nachts heeft gevlogen. Op maandag zou hij over het laatstgenoemde beschikken met een eenvoudige route, door een rondje om het eiland te vliegen, tegen de richting van de klok in en steeds boven zee.

Toen men boven de hoofdstad van Gran Canaria vloog, heeft men het laatste contact gehad met de controletoren van Gando, nadat men was opgestegen, en  zijn er dan tien minuten verstreken. Alles lijkt in orde te zijn. Daarna heeft men niets meer van hen vernomen. De locatie van het vliegtuig was duidelijk. De radar op de Pico de Las Nieves en die eigendom is van het Centro de Control de Tránsito Aéreo de Gando (Controlecentrum voor Doorgaand Luchtverkeer van Gando) heeft geregistreerd hoe de Piper Pa-28 Turbo Arrow zonder incidenten door is gegaan met het volgen van zijn route via de noordkust van het Eiland. Maar eenmaal Agaete gepasseerd, heeft het vliegtuig koers gezet richting zuiden, in de richting van het Tamadaba-woud. Daar, in de barranco (het ravijn) van El Palo, is het fatale ongeluk gebeurd en waar men het leven heeft verloren.

Het spoor wat het vliegtuigje heeft achtergelaten op de radar was duidelijk, men was aan het vliegen op een hoogte van ongeveer 2.000 voet (608 meter) met een snelheid van ongeveer 130 knopen ( 240 km/uur) en men is in rechte lijn naar de rotswand van Tamadaba gevlogen. Volgens dezelfde bronnen, heeft men op geen enkel moment geprobeerd de botsing te vermijden. Men is niet van richting veranderd en ook niet van hoogte, Ook heeft men op de radar waargenomen, dat men gedurende de gehele vlucht door turbulentie is gevlogen, omdat er geen rigoureuze wijziging in hun route is geweest. De weersomstandigheden, hoewel bewolkt, waren goed,

Het zijn deze gegevens die de onderzoekers doen vermoeden, dat er hen iets is overkomen, waardoor ze, vermoedelijk, zonder het te weten richting berg gevlogen zijn, zo merkt een bron op, die kennis heeft van de feiten.
Diezelfde bron heeft aangegeven, dat het gebied waar het voorval heeft plaatsgevonden, donker is, er is geen verlichting, het enige referentiepunt wat men heeft, zijn de lichten van Agaete, Na over het vissersdorp gevlogen te zijn, heeft men koers gezet richting zuiden toen men in de richting zuidwest had moeten vliegen, om het rondje rond het eiland voort te zetten. Op vraag waarom men de koers geeft gewijzigd zal waarschijnlijk nooit een antwoord gegeven kunnen worden, omdat er geen zwarte dozen aan boord van het toestel waren.

Een bron uit de luchtvaartsector heeft opgemerkt, dat het zou kunnen zijn, dat men de oriëntatie heeft verloren. Een andere bron zegt, dat er een misleiding is geweest. Het is allemaal speculatie, omdat men het nooit met zekerheid zal weten. Alles wijst erop, dat het om een menselijke fout gaat, omdat het vliegtuigje in principe geen gebreken vertoonde. De vlucht is normaal verlopen totdat men boven Agaete arriveerde.

Ook ontkent men, dat de bemanning heeft geslapen, of bewusteloos geweest zou zijn, zoals men kan opmaken uit de autopsie welke men in het Instituto de Medicina Legal (Justitieel Medisch Instituut) in Las Palmas de Gran Canaria op woensdagochtend 30 oktober 2013 heeft verricht op de stoffelijke overschotten

Onderzoekscommissie
Anderzijds zijn leden van de Onderzoekscommissie voor Ongevallen en Calamiteiten in de Burgerluchtvaart, van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling), op dinsdagmiddag 29 oktober 29013 aangekomen op Gran Canaria voor de start van het onderzoek, om zo duidelijkheid te krijgen over wat er is voorgevallen in die maandagnacht in de gemeente Agaete.

De onderzoekers zijn op woensdag 30 oktober 2013 naar de locatie van het ongeval gegaan, om gegevens te verkrijgen over de snelheid, het toerental van de motor, de hoogte en andere elementen die op een paneel worden geregistreerd na een botsing, om vast te kunnen stellen, of zich een probleem met het vliegtuig zou hebben voorgedaan. Gezien echter de orografie van het gebied zijn ze uit voorzichtigheid te voet afgedaald maar hebben ze de bestudering van het toestel uitgesteld tot donderdag 31oktober 2013, waarbij voorzien is, dat ze per helikopter ter plaatse zullen arriveren.

Op woensdag 30 oktober 2013 heeft men verklaringen afgenomen van de veiligheidsdiensten die hebben deelgenomen aan de reddingswerkzaamheden en de berging van de lichamen en die ook het gebied kennen, om te weten, of er hoge gebouwen zijn in de gemeente Agaete, of de aanwezigheid van verlichte huizen.
Eveneens heeft men kennis genomen van het onderzoek, wat de rechercheurs van Justitie en van de Guardia Civil van het Commissariaat van Las Palmas de Gran Canaria hebben verricht betreffende het ongeval.

Ruime ervaring
De twee instructeurs die samen met de leerling vlogen, beschikken over een ruime ervaring. De 31 jarige Adonai Orihuela, heeft ruim tweeduizend vlieguren op zijn conduitestaat staan, Als zoon van een vervroegd gepensioneerde commandant van de luchtvaartmaatschappij Binter Canarias,  had hij zich gespecialiseerd in nachtvluchten. Geraadpleegde bronnen binnen de luchtvaart verzekeren, dat het normaal was, dat Orihuela ’s avonds toestemming vroeg om met de vlucht te beginnen. Hij was instructeur sinds 2006 en kende perfect de orografie van het Eiland. Hij zat in de stoel van de copiloot.

Achter hem zat de 35-jarige Geraxane Urruticoechea, cheffin van de vliegschool Canavia waar zij in april 2013 in dienst is getreden. Met ruim 3.000 vlieguren op haar naam, beschikte zij over bijna alle mogelijke licenties. Zij hield toezicht op de vlucht. Zij had een vlekkeloze carrière. Ze behoorde tot een vliegschool op de Valenciaanse luchthaven Manises, waar zij ook instructeurs examineerde.

Aan de stuurknuppel zat de 21 jarige Jerameel Mejías, zoon van een Venezolaanse vader en een Chileense moeder. Een jaar geleden heeft hij bij hetzelfde bedrijf zijn brevet als privé-piloot behaald en als hij erin zou slagen de cursus van vijf nachtelijke vlieguren te voltooien, zou hij de licentie voor commerciële vluchten krijgen. Op maandag 28 oktober 2013 was zijn laatste vlucht, als beëindiging van de cursus.
kleurlogoCanarias.png


Sinds 1955 heeft de luchtvaart op Canarias
36 levens  geëist

De ongelukken in 2013 maken een einde aan zeven jaar
waarin zich geen ongevallen met sportvliegtuigjes
hebben voorgedaan

GRAN CANARIA - donderdag 31 oktober 2013 - De geschiedenis kent meerdere ongevallen met sportvliegtuigjes en andere lichtgewicht vliegtoestellen op Canarias.

Het op maandag 29 oktober in het Tamadaba woud verongelukte sportvliegtuigje wat de drie bemanningsleden het leven heeft gekost, is het tweede ongeluk, dat zich in 2013 op Gran Canaria heeft voorgedaan binnen de luchtvaart.

                  Een sportvliegtuigje stort in zee voor het strand van
San Agustín.

Op 11 september vindt een man de dood en raakte een vrouw gewond door het neerstorten van het lichtgewicht vliegtoestel waarin zij vliegen boven het gebied van La Aldea. Het ongeluk heeft plaatsgevonden op de grote dag van de Fiestas del Charco in deze gemeente.

Voorafgaand aan deze twee ongelukken, heeft zich zeven jaar lang op Gran Canaria geen dergelijk ongeval voorgedaan.

Het laatste ongeluk heeft plaatsgevonden op 22 maart 2006 toen de 56-jarige Grancanarische zakenman Pedro González het leven heeft verloren toen zijn sportvliegtuigje is neergestort bij de Aeroclub in het Zuiden van het Eiland, González is naar de Luchthaven van Gran Canaria gevlogen, om daar de douane te passeren en naar Kaap Verdië te vliegen.

Zijn tien jaar vliegervaring als piloot heeft hem niet mogen baten, toen het toestel - een Mooney Bravo, kort na de start in ongerede geraakte, tegen een groep dennenbomen vloog, neerstortte en in brand is gevlogen.
1383141582371_large.jpg
Twee jaar eerder, op 22 februari 2004, kostte een ander ongeluk op de Aeroclub van Gran Canaria het leven van de piloot toen deze geprobeerd heeft te landen.

Eveneens in 2004 zijn twee personen omgekomen toen een stuntvliegtuigje is neergestort in het gebied genaamd Ladera Alta y Los Giles. Bij het ongeluk zijn de Duitse piloot en de Spaanse copiloot omgekomen die hebben deelgenomen aan de Segundo Encuentro de Aeromodelismo Ciudad de Las Palmas de Gran Canaria

Bij het maken van een looping raakte het toestel de grond en uit balans, waardoor het neerstortte. Een vleugel en de motor zijn afgebroken van het vliegtuig en zijn enkele meters verderop terechtgekomen.

Op 16 juni 2009 zijn twee F-18 toestellen van de Ala 46 (Wing 46) van de Luchtmachtbasis  Gando verongelukt terwijl ze op10.000 meter hoogte hebben deelgenomen aan een oefening in elektronische oorlogsvoering. De piloten hebben beide toestellen verlaten in hun schietstoelen voordat ze in zee zijn gestort.

Enkele jaren eerder, op 11 februari 2003, is een ander F18-toestel door motorpech in zee gestort, in een gebied dichtbij Pozo Izquierdo. Ook toen zijn er geen slachtoffers gevallen, de piloot is aan zijn parachute uit het vliegtuig gesprongen, toen hij een onregelmatigheid ontdekte in het functioneren van het toestel.

In de jaren 90 van de vorige Eeuw - om precies te zijn op 31 augustus 1996, heeft een jongeman de dood gevonden en raakte een andere zwaar gewond toen het ultralichte toestel waarin ze vlogen, is neergestort ter hoogte van Los Llanos de Botija, in Gáldar.

Tragedie in San Mateo
Een van de meest opmerkelijke gebeurtenissen in de ongevallengeschiedenis van de luchtvaart op Gran Canaria is die, welke heeft plaatsgevonden op 28 mei 1980. Op die noodlottige dag zijn elf mensen gedood door een crash van een militair vliegtuig in La Hoya del Gamonal (San Mateo). En zoals de geschiedschrijver Pedro Socorro vertelt, is de Hercules C-130, behorend tot de Ala 31 (Wing 31) van de luchtmachtbasis in Zaragoza kort voor het middaguur verongelukt met vijf bemanningsleden en zes passagiers aan boord, allemaal militairen.

Het toestel is opgestegen vanaf de luchthaven van Tenerife en zou landen op de basis van Gando. Op Gran Canaria zou men een contigent rekruten afhalen, om ze te vervoeren naar Zaragoza, in het  kader van de zogenoemde terugvluchten die soldaten vervoerden tussen de Archipel en de Luchtmachtbasis van Zaragoza. Eerder al had een contigent van 80 soldaten de luchthaven van Tenerife verlaten,” zo vertelt Socorro in zijn kroniek.

Vijf minuten voor de landing heeft het vliegtuig het contact verloren met de basis Gando. De Hercules C-130 is op 1.575 meter hoogte tegen de Risco Negro gevlogen, “waarbij het volledig vernield raakte,” met als oorzaak, “een mogelijk technische fout.”

Dit is echter niet de eerste keer, dat zich een tragedie heeft voorgedaan met militaire vliegtuigen. Op 10 juni 1959 raakte twee toestellen van het 363ste Eskader van de Luchtmacht van de Gemengde Vleugel 36 van de luchtmachtbasis Gando in brand, bij een poging te landen in de nabijheid van de Barranco de Pino Gordo in La Aldea vanwege een sterke turbulentie en het verlies aan snelheid.

Een van de piloten, sergeant Jaime Bujosa, is erin geslaagd te overleven, nadat hij met zware brandwonden in het gezicht en aan beide armen opgenomen is geweest in het Hospital Militar. De tweede verongelukte piloot heeft niet hetzelfde geluk gehad. Luitenant José Martín is omgekomen in de vlammen die ontstaan zijn tijdens het neerstorten van zijn vliegtuig.

Vier jaar eerder, op 15 januari 1955, heeft een ander tragisch vliegtuigongeluk plaatsgevonden in Agüimes. De motor van een militair vliegtuigje heeft pech gekregen tijdens de vlucht, het toestel is neergestort en veroorzaakte de dood van twee inzittenden: de luitenants Marrero en Bermúdez.
Andere eilanden
Gran Canaria is niet het enige eiland waar zich ongelukken met vliegtuigjes hebben voorgedaan. Op 8 april 1984 is een een persoons vliegtuigje in brand gevlogen toen het is neergestort bij een vliegshow op Los Rodeos. Bij dit ongeval zijn vijf personen omgekomen.

Nog eens drie passagiers hebben, samen met de piloot, het leven verloren van een vliegtuigje  wat in zee gestort is nabij het strand van Los Pocillos in Puerto del Carmen (Lanzarote) op 27 augustus 1998. De vrouw van de piloot, compagnon van het bedrijf wat het vliegtuigje toeristisch exploiteerde, is in december 2007 veroordeeld tot zes jaar gevangenis, omdat zij de registers heeft gemanipuleerd, wegens het beschuldigen van de controleur voor de tragedie.

Het eiland Tenerife maakt een ander luchtvaartongeluk mee op 7 december 2004, toen de Cessna waarin een echtpaar vloog, motorpech heeft gekregen en in zee is gestort nabij de wijk Añaza. Agustín Enríquez vond de dood terwijl zijn vrouw, Rosa Maria Abrantes, er in is geslaagd te overleven, nadat de reddingsploeg op de plaats van het ongeluk hartmassage heeft toegepast. Beide echtelieden zijn geboren op La Palma en ze waren onderweg naar El Aaiún

Twee jaar daarna, op 14 juli 2006, zijn twee leerlingen en hun vlieginstructeur gestorven toen het vliegtuig waarin zij vlogen, boven een landbouwgebied is neergestort in de Tinerfense gemeente El Rosario. De drie waren op weg naar Gran Canaria tijdens een lesvlucht, na het regelen van een mankement aan het communicatiesysteem van het toestel. In dit geval betreft het een Cessna.

Op 26 de juni 2009, kost een ongeluk in El Paso (La Palma) het leven van twee mannen. Het vliegtuigje, waarin ze vlogen, eenTecnam-P96 Golf 100, stortte na diverse wentelingen neer in een gebied, dat bekend staat als La Tajuya. De omgekomenen fotografeerden de verbouwingswerkzaamheden van de luchthaven van La Palma.
kleurlogoCanarias.png


De lichamen van de drie inzittenden van het op Gran Canaria verongelukte sportvliegtuigje zijn geborgen

AGAETE  - woensdag 30 oktober 2013 - De bergingsactie van het verongelukte vliegtuigje met de drie omgekomen inzittenden op dinsdagochtend 29 oktober 2013:

                          Tamadaba - Gemeente Agaete, dinsdag 29 oktober 2013:











kleurlogoCanarias.png


Drie inzittenden omgekomen bij neerstorten sportvliegtuigje op Gran Canaria

AGAETE - dinsdag 29 oktober 2013 - Op dinsdag 29 oktober 2013 hebben leden van het Servicio Aéreo de Rescate (Luchtbrigade Reddingsteam) het toestel met daarin de slachtoffers gelokaliseerd in het Tamadaba woud.

De slachtoffers zijn Adonai Orihuela, Geraxane Urrutikoetxea en Jerameel Mejías, zijnde de twee vlieginstructeurs en een leerling.



Het sportvliegtuigje is op maandag 28 oktober 2013 opgestegen van de luchthaven Gando en heeft de communicatie verloren rond 20.30 uur en sindsdien is men op Gran Canaria een zoektocht gestart tussen de gemeenten Agaete en La Aldea.
Uiteindelijk is het vliegtuigje gelokaliseerd in het Pinar de Tamadaba met daarin de dode bemanning zo leeft het Centro Coordinador de Emergencias y Seguridad 112 van de Canarische Regering laten weten.

Het verongelukte vliegtuigje is een Piper Pa-28 Turbo Arrow met kenteken ECKPC van het bedrijf Canavía, een opleidingsschool voor piloten die gevestigd is op Gando.

Volgens de tot op dit moment verkregen gegevens, is de instructeur Orihuela afkomstig van Tenerife en zij vader is piloot geweest bij de luchtvaartmaatschappij Binter Canarias.
De 35-jarige Geraxane Urrutikoetxea heeft in juni 2013 zijn brevet behaald als vluchten examinator.
Mejías (op de bovenste foto), is afkomstig uit Venezuela en werkte in een pizzeria in een winkelcentrum in Jinámar, gemeente Telde.

NAGEKOMEN BERICHTGEVING:
Het vliegtuigje is met drie personen aan boord opgestegen voor een trainingsvlucht bij avond. Vanwege de onmogelijkheid contact op te nemen met de bemanning, heeft men rond middernacht een vliegtuig en een helikopter ingezet van de Servicio de Búsqueda y Salvamento (SAR Canarias) (Canarische Opsporing en Reddingsdienst)

Het reddingsteam heeft het baken van het vliegtuig op de grond opgespoord in het Tamadaba gebied, maar tot aan de ochtenduren heeft men het toestel visueel niet kunnen waarnemen, zo laat de Canarische Luchtmacht weten in een communiqué.

Het vliegtuigje bevond zich op ongeveer 4 kilometer ten zuiden van Agaete, op 500 meter hoogte. Zware bewolking heeft de reddingswerkzaamheden bemoeilijkt.

Situatie op Gando
De kantoren van het bedrijf Canavia op de Luchthaven van Gran Canaria zijn gesloten en men is vooralsnog niet bereid verklaringen tegenover de persmedia af te leggen.

Canavia is een Canarische onderneming, die zich wijdt aan het verlenen van diensten aan de luchtvaart, voornamelijk aan de opleiding van vliegtuigpiloten. De Canavia-kantoren zijn gevestigd in de terminal voor Eilandvluchten, op de bovenverdieping van de Grancanarische luchthaven. Agenten van de Policía Nacional (Rijkspolitie) bewaken de toegang naar die etage, om familieleden van de slachtoffers hun privacy te gunnen; ter plaatse zijn medewerkers van het Rode Kruis en van de Servicio de Urgencias Canario (SUC) (Canarische Noodhulpdienst).
kleurlogoCanarias.png


 

aaaaakaart_canaria-38-34.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--436.jpg

yyy1208786641_smileyhuilend-24.jpg