San Bartolomé de Tirajana toont de vernieuwing van haar toeristenwijken, op de ITB, de vakantiebeurs in Berlijn
BERLIJN - woensdag 7 maart 2018 -De gemeente San Bartolomé de Tirajana neemt, met haar imago van vernieuwde bestemming Maspalomas Costa Canaria, deel aan een van de vooraanstaande Europese vakantiebeurzen: de ITB Berlijn
De Gran Canarische gemeente stelt de duizenden bezoekers van de ITB-2018 voor, een moderne top-bestemming van zon- en strand te zijn, die haar infrastructuur voor openbaar toerisme heeft vernieuwd als onderdeel van het lokale beleid om de concurrentie-lijn te volgen.
Zoals de burgemeester van San Bartolomé de Tirajana, Marco Aurelio Perez, die de gemeente vertegenwoordigt op de vakantiebeurs in de Duitse hoofdstad, heeft gezegd: "We zijn gekomen om Maspalomas Costa Canaria als eerste zon en strand-bestemming van Spanje te presenteren en de derde in aantal overnachtingen van het land," wat de investering in het herstel en verbetering van de openbare infrastructuur van het hele belangrijke toeristengebied in amper twee jaar heeft bereikt."
In dit verband heeft hij laten weten, “dat al het strandmateriaal van de gemeente is vernieuwd, en dat er bovendien acties zijn ter verbetering van de openbare ruimte met groenvoorzieningen, weg conditionering, vervanging van trottoirs en het asfalteren, plus onder andere een speciaal plan tot straatreiniging.”
Zoals benadrukt door de burgemeester, "is de investering belangrijk omdat de inzet stevig is, met als doel een kwaliteitsvolle bestemming te blijven in horeca-accommodatie, infrastructuur, dienstverlening, en recratie voorzieningen; wat is, dat we nog steeds zijn waarom de bezoekers ons kiezen. “
“In dit belang voor een gezamenlijk werk van het concurrentievermogen", zoals Pérez het heeft gedefinieerd, "is het hele toeristische gebied geasfalteerd, met een verbeteringsplan dat zeer geavanceerd is en sindsdien al zeer zichtbaar is; men heeft de asfaltering van 90% van de wegen in het toeristische gebied voltooid. "Het Gemeentebestuur van San Bartolomé de Tirajana heeft van maart 2017 tot nu, 3 miljoen euro aan asfalt geïnvesteerd, met een uitgebreid project van conditionering.”
Dit werk uitgevoerd door de het Gemeentebestuur, aldus Pérez, "is en wordt zeer gewaardeerd door bewoners, bezoekers, en reisorganisators, die zien dat de gemeente elke dag vordert en verbetert".
Toeristensleutel op de Canarische Eilanden
“San Bartolomé de Tirajana is niet alleen een fundamentele zon- en strandbestemming in Spanje, maar het is ook belangrijk in het toerisme op de Canarische Eilanden", voegde hij eraan toe, “waar het zich bevindt als een concurrerende gemeente met een publieke en private infrastructuur die in staat is om een grote toeristenvraag te absorberen en kwaliteit biedt in haar dienstverlening vanuit de accommodatie en aanvullend oogpunt, met een zeer hoge waarde en zeer gewaardeerd in binnen- en buitenland ".
Maspalomas Costa Canaria en San Bartolomé de Tirajana zijn vertegenwoordigd op het deel van de vakantiebeurs dat is bestemd voor de Canarische Eilanden, via welke beursstand deze vijf dagen van de ITB 2018 ruim 160.000 bezoekers zullen passeren, onder wie meer dan duizend beroepskrachten in de sector, met beursbezoekers uit 180 landen en van de vijf Continenten.
Het toeristenleger van Tenerife neemt de ITB-2017 in Berlijn in
De overheids- en private investeringen in het eiland bedragen 600 miljoen euro om de kwaliteit van het aanbod te verstevigen
BERLIJN - zaterdag 4 februari 2017 - Tenerife, is de markt waarin de Duitse markt de meeste voortschrijding maakt op Canarias, en het eiland concurreert dan ook op de ITB in Berlijn met een arsenaal aan promotiemateriaal waarmee men op zoek is naar haar leidende positie in de Duitse markt die de wieg is van reisorganisatoren zoals TUI en Thomas Cook. In totaal telde men 42,2 miljoen overnachtingen, 7,5% meer, en de bezettingsgraad steeg tot 72,8%, hoewel de gemiddelde verblijfsduur daalde tot 7,54 dagen.
De verwachtingen voor de zomer van 2017 gaan uit van een toename van het aantal reguliere vliegreizen naar Tenerife op de twee luchthavens, met een totaal van 3,6 miljoen vliegtuigstoelen, 7,1% meer.
Berlijn ITB - 8 maart 2017
Wat betreft de werkgelegenheid is in 2016 het aantal arbeidscontracten in de horeca-sector toegenomen met 14,5%; tot een totaal van 143.796 nieuwe contracten; dat is 18.217 meer dan in 2015. Ook groeide het aantal de ingeschrevenen bij de Seguridad Social in de sector, tot 79.964, een toename van 7%.
La Laguna is vertegenwoordigd op de afdeling ‘Erfgoedsteden van de Mensheid ,
op de ITB vakantiebeurs in Berlijn.
San Cristóbal de La Laguna Tenerife..
De 5,6 miljoen personen die op Tenerife logeerden als toerist in 2016 hebben op het eiland 4,3 miljard euro uitgegeven, een historisch succes waarvan het enge geheim de kwaliteit is, zo verzekert de president van net Cabildo (Eilandbestuur ), Carlos Alonso.
"Tenerife is het eiland dat de meeste kwaliteit biedt, en ik zeg dit ongegeneerd," maar, "dat mag niet leiden tot zelfgenoegzaamheid," zo stelt Alonso.
Een van de dingen die op de vakantiebeurs in Berlijn de contacten met de sector zal markeren is, dat het eiland de toerisme-investeringen heeft versterkt met 100 miljoen euro in aanvulling op de 500 miljoen uit de particuliere sector, en Álamo laat weten dat andere instellingen als zodanig zullen toetreden, zoals AENA, tegen de verzadiging van de terminal van de luchthaven Tenerife Sur.
In 2016 is het buitenlandse toerisme op Tenerife toegenomen met 11%, tot een totaal van 4,4 miljoen bezoekers, met aan het hoofd de Britten, met 2 miljoen toeristen.
De Duitsers waren goed voor een toename van 11,1%, en met een toename van:
- 17,8% de Oost-Europese landen
- 17,9% de Ieren
- 14,2% de Nederlanders,
- 7,7% de Zwitsers
- 6,1% de Belgen,
- 5,2% de Russen
- 4,6% de Italianen,
- 0,3% de Oostenrijkers.
Wat betreft de vliegverbindingen, onderhield Tenerife rechtstreekse verbindingen met 28 landen, daarvan 25 Europese en twee Afrikaanse, met een totaal van142 vliegroutes, uitgevoerd door 75 luchtvaartmaatschappijen.
Canarias gaat naar de ITB
voor het bestendigen van de Duitse markt
BERLIJN - zondag 6 maart 2016 - De minister van Toerisme, Cristóbal de la Rosa, van de Canarische Regering, heeft het paviljoen gepresenteerd waarmee de eilanden van 9 t/m 13 maar 2016 zich presenteren op de ITB, en ze zijn op de Internationale Vakantiebeurs aanwezig met een budget van €298.00,=, dat is €50.000,= meer dan in 2015 (zie: http://www.itb-berlin.de/en/ ).
Canarias presenteert zich ook dit jaar weer op de Feria Internacional del Turismo de Berlín (ITB) met het doel de eilanden te promoten als een veilige en kwalitatieve bestemming zoals de Duitse markt verlangt, die - samen met het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië - een hoofdrol vervult voor de Eilanden. De kosten van de stand worden voor 85% gefinancierd uit de Europese FEDER-fondsen).
De la Rosa heeft het belang benadrukt van deze Beurs in Berlijn, omdat Duitse, Oostenrijkse en Poolse toeristen voor bijna 25% deel uitmaken van het aantal buitenlandse bezoekers dat Canarias ontvangt, in 2015 waren dat er 11,5 miljoen
.
VIDEO:
Opbouw Canarische Stand op de ITB 2016:
https://youtu.be/MPO0BxLeUDg
VIDEO:
Volgens de minister zal de 50ste editie van de ITB dienen om, “ook dit keer weer, het merk ‘Islas Canarias’ te promoten binnen de Europese industrie, omdat aan de Duitse Vakantiebeurs 185 landen van vijf Continenten deelnemen, 850 hoog gekwalificeerde inkopers, en 115.000 beroepskrachten uit de sector.
De minister heeft bevestigd, dat de zeven Cabildos (Eilandbesturen) aanwezig zulllen zijn en 159 beroepskrachten van de Eilanden, die 800 zakenafspraken zullen hebben zoals die gepland zijn door de Canarische Regering met Duitse reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen zoals o.a. Air Berlín, TUI, Condor en German-Air.
Op haar beurt heeft de directeur-generaal van Ordenación y Promoción Turística (Toeristische Promotie en Planning), Candelaria Umpiérrez, het goede gedrag van de Duitse markt voor Canarias uitgelegd, “met een toename van 12% van het aantal vliegtuigstoelen voor het zomerseizoen en een luchtvaartcapaciteit van 1.680.920;wat 189.138 vliegtuigstoelen meer is, dan in dezelfde periode van 2015.”
Het Canarische paviljoen op de ITB is hetzelfde als dat wat men geboden heeft op de World Travel Market (WTM) in Londen, waarbij een scherm van 100m² opvalt voor het projecteren van aantrekkelijke, toeristische beelden van de eilanden.
De Cabildos (Eilandbesturen) hebben hun eigen afdelingen in het paviljoen, voor het ontvangen van beursbezoekers en er zijn bedrijven en instanties gecontracteerd als exposanten; men zal ook het Festival de Música de Canarias promoten en bovendien is er een proeverij-afdeling waar men Canarische producten - wijn en kaas - kan keuren; ook is er een afdeling voor het promoten van de surfsport.
Lopesan is ook in 2014
weer met een eigen stand present op de ITB
BERLIJN - donderdag 6 maart 2014 - Ook dit jaar weer heeft de Lopesan Hotel Group een eigen stand op de Internationale Vakantiebeurs in Berlijn (ITB) die op woensdag 5 maart 2014 van start is gegaan.
De hotelketen beschouwt deze promotionele actie als onmisbaar, als men rekent, dat jaarlijks ongeveer 100.000 toeristen die afkomstig zijn uit Duitsland in hun hotels logeren, zo laat men in een communiqué weten.
De Lopesan-stand op de ITB 2004.
Links op de foto, de president van het Cabildo
(Eilandbestuur van Gran Canaria), José Miguel Bravo de Laguna.
De internationale hotelketen met Canarische wortels, presenteert onder de paraplu van de Lopesan Hotel Group, haar twee hotel-merken:
- IFA Hotels & Resorts, moderne toeristencentra voor gezinsvakanties in drie- en viersterren etablissementen;
en
- Lopesan Hotels & Resorts, in spectaculaire vijfsterren thema-resorts op Gran Canaria.
De 55m² grote stand van de Lopesan Hotel Group bevindt zich in paviljoen 4.2, stand 210, en op slechts 10 meter afstand van de stand van de Canarische Eilanden, waardoor men arm in arm samen met de toeristische overheidsinstanties promotie maakt. Men verwacht, dat de beurs bezocht wordt door ruim 170.000 personen.
De Lopesan Hotel Group is momenteel actief met in totaal 19 hotels in: Duitsland, Oostenrijk, de Caraïben en op de Canarische Eilanden met een aanbod van bijna 16.000 hotelbedden en ruim 3.600 medewerkers. Gran Canaria is de voornaamste bestemming van de Lopesan-hotelketen met 64% van het aantal hotelbedden.
Ruim 20.000 Duitsers hebben in 2013
de hoofdstad van Gran Canaria bezocht
Las Palmas de Gran Canaria zoekt zich op de ITB van Berlijn
te promoten als stadsbestemming
BERLIJN - maandag 3 maart 2014 - De Gemeente Las Palmas de Gran Canaria is aanwezig op de ‘Internationale Tourismus-Börse’ (ITB) in Berlijn - de grootste vakantie-vakbeurs, die plaatsvindt van 5 t/m 9 maart 204 - met het doel, het imago van de hoofdstad van Gran Canaria aan te bevelen als stadsbestemming.
De ITB - die kan rekenen op exposanten uit ruim 1890 landen en toeristenbestemmingen, onder wie de grote Duitse reisorganisatoren, trekt jaarlijks ongeveer 170.000 bezoekers, “waardoor het evenement een sleutelrol speelt die van strategisch belang is voor de toeristenindustrie in de hoofdstad, “ aldus de wethouder van Toerisme, Pablo Barbero, zo heeft het Gemeentebestuur laten weten in een communiqué.
>
Las Palmas de Gran Canaria heeft in 2013 ruim 200.000 Duitse toeristen ontvangen van de 750.514 bezoekers die de stad hebben aangedaan in 2013, aldus de gegevens uit de Encuesta sobre Gasto Turístico (Enquête naar de Toeristische Bestemming) van het Instituto de Estadística de Canarias (ISTAC) (Canarische Bureau voor de Statistiek).
Het gaat om toeristen die logeren in het Zuiden van Gran Canaria en die tijdens hun vakantie de hoofdstad bezoeken als aanvulling op het aanbod van zon en strand zoals dit geboden wordt in de gemeenten San Bartolomé de Tirajana en Mogán
In het eerste kwartaal van 2013 heeft men het grootste aantal Duitse toeristen geteld, met 65.369 bezoekers. In het tweede kwartaal van 2013 heeft de hoofdstad van Gran Canaria in totaal 36.992 Duitsers ontvangen; in het derde kwartaal 41.627 en in de laatste drie maanden van 2013 waren dit er in totaal 57.798.
Het hoofdstedelijke departement van Toerisme presenteert op de ITB, samen met het Patronato de Turismo (plm. VVV) van Gran Canaria, in het paviljoen van de Canarische Eilanden, het toeristische aanbod van de hoofdstad. Daar worden werkafspraken gemaakt met Duitse reisorganisatoren en reisagenten zoals o.a. TUI, Thomas Cook, AIDA Cruises en Alltours, met het doel, dat men de reizen en de excursies naar de hoofdstad van het eiland zal doen toenemen.
Barbero heeft benadrukt, dat de bestemming LPGC Capital City kan rekenen op een uitgebreid winkelaanbod maar ook op een aantrekkelijk gastronomisch, cultureel, uitgaan en recreatieaanbod, dat beantwoord aan de nieuwe eisen van de Duitse toerist.
Bij de belangrijkste voorkeur van deze reizigers voor het aanbod van zon en strand, mag men ook hun groeiende belangstelling optellen voor het culturele stadssegment, zo heeft men aan de persmedia laten weten.
Lopesan ook in 2013
met eigen stand op de ITB-Berlijn
BERLIJN - maandag 4 maart 2013 - De Lopesan Hotel-Group zal ook in 2013 vertegenwoordigd zijn met een eigen stand op de Internationale Toeristenbeurs in Berlijn (ITB) welke in de Duitse hoofdstad zal plaatsvinden van 6 t/m 10 maart 2013. Voor het bedrijf is dit onvermijdelijke promotie, als men rekening houdt met het feit, dat jaarlijks 150.000 Duitse toeristen overnachten in de Lopesan hotels.
De Lopesan Hotel-Group zal haar twee belangrijkste merken presenteren: IFA Hotel & Resorts (klassieke hotels, moderne toeristencentra en 3 en 4-sterren familievakantieparken) en Lopesan Hotels & Resorts (4 en 5-sterren accommodaties, extravagante en spectaculaire thema hotelcomplexen op Gran Canaria)
De Lopesan Hotel-Group beheert momenteel 21 hotels en hotelcomplexen in Duitsland, Oostenrijk, de Caraïben en op de eilanden Fuerteventura en Gran Canaria, waarbij het laatstgenoemde eiland het belangrijkste gebied is voor de hotelketen, met bijna 64% van het aantal hotelbedden. De keten biedt ongeveer 16.000 hotelbedden en geeft werk aan ruim 3.600 personen.
De stand van de Lopesan Hotel Group staat in Paviljoen 4.2 (Stand 210), op slechts 10 meter afstand van de stand van de Islas Canarias, waardoor gezamenlijke promotie mogelijk is.
Met een soortgelijk elegant ontwerp, net als dat van vorig jaar, telt de 52 m² grote stand twee vergaderruimten voor 4 personen, 2 vergaderruimten met eiland-ontwerp voor 4 personen en een ontvang ruimte voor kortdurende ontmoetingen. Bovendien beschikt men over een interactief gedeelte, met plasma-schermen en internet, evenals over een ontvangstruimte waar de toeristische medewerkers koffie, gekoelde drankjes en snacks aangeboden krijgen.
Met deze minimalistische stand is de hotelketen tijdens de ITB Berlin van 2012 onderscheiden met de ‘Best exhibitor award’ van de Cologne Business School, als 8ste beste stand van de 12.000 deelnemende hotels in de categorie ‘Zakenhotels’.
Ook in 2013 blijft de Lopesan-keten trouw aan haar inzet voor het milieu, en daarom is ruim 60% van het materiaal van de stand hergebruikt.
Minder vluchten: in 2013 gaat Canarias
80.000 Duitse toeristen minder ontvangen
Het aantal Duitse bezoekers zal dalen op Gran Canaria,
terwijl dit toeneemt op Tenerife
CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 26 februari 2013 -De Canarisch Regering voorziet ten opzichte van 2012 in 2013 een afname van 3% in het aantal Duitse bezoekers. Dit komt neer op ongeveer 80.000 toeristen minder, wat de Canarische Regering wijt aan de vermindering van het aantal vluchten voor dit boekjaar en aan de economische recessie die de Bondsrepubliek van Angela Merkel doormaakt.
De hoteliers zijn dezelfde mening toegedaan en merken op, dat er een vermindering van 20% is in de frequenties tussen Duitsland en de Eilanden. Air Berlin heeft bevestigd, dat men in 2013 de activiteit in de regio zal verminderen.
Deze tendens tot vermindering heeft zich al voorgedaan in 2012, toen de Archipel 77.515 bezoekers minder uit Duitsland heeft ontvangen. Maar de afname was niet gelijkmatig: terwijl Gran Canaria, Lanzarote en Fuerteventura het Duitse bezoekersaantal zagen afnemen, groeide dit op Tenerife met 18.970 en daardoor veranderde het voor het eerst tot het eiland met de meeste Teutoonse bezoekers. La Palma kreeg ook meer bezoekers die afkomstig zijn uit Duitsland.
In aantallen vluchten registreerde Canarias 32.248 operaties met Duitse luchthavens, 988 minder, dan in 2011.
De viceminister van Toerisme, Ricardo Fernández de la Puente, van de Canarische Regering.
De viceminister van Toerisme, Ricardo Fernández de la Puente, van de Canarische Regering, heeft zijn verwachtingen bekend gemaakt, tijdens de presentatie van de stand waarmee Canarias zich zal presenteren op de Internationale Tourismus-Börse Berlin (ITB) die zal plaatsvinden van 6 t/m 10 maart 2013. De overheid en de ondernemers in de sector zullen daar ontmoetingen hebben met de reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen om, aldus de uitleg van De la Puente, “na te gaan waaraan men deze vermindering te wijten heeft, en of deze tijdelijk is, of dat we deze cijfers in de toekomst kunnen verwachten.”
Momenteel voorziet men voor 2013 al een afname van 3% van het aantal lijnvluchten, aldus de planning welke door Aena is overhandigd aan de Canarische Regering, “en het ontbreekt ons nog aan de cijfers van de chartervluchten,” zo heeft de viceminister toegevoegd.
De situatie is gekwalificeerd als ‘zorgwekkend’ door de voorzitter van de Federación de Empresarios de Hostelería de Las Palmas (Horecavereniging in de provincie Las Palmas), Fernando Fraile, die laat weten, dat de Duitse markt, “aan het constiperen is” verwijzend naar de daling van 0,6% in de Duitse economie in het laatste kwartaal van 2012.
Fraile merkt op, “dat de zomer lastig kan zijn,” als de voorspellingen uitkomen.
De la Puente herinnert eraan, “dat de Duitse toeristen van strategisch belang zijn voor eilanden zoals Gran Canaria, waar dit de voornaamste markt is. In 2012 zijn op Gran Canaria 779.675 Duitse toeristen aangekomen, en in 2011 waren dit er 816.564.
Wat betreft de Britten, verwacht de Canarische Regering in 2013 een toename van 2,5%.
De ITB Berlijn vindt in 2013 plaats
van 6 t/m 10 maart
Duitse toeristen geven de voorkeur aan middenklasse hotels
BERLIJN - zondag 19 augustus 2012 - De ITB Berlijn en IPK International analyseren de diverse soorten logiesaccommodaties waaraan Europeanen de voorkeur geven.
De ‘ITB Berlin 2013’ is een van de grootste reisbeurzen van de wereld. Alles wat u nodig heeft om op vakantie te gaan vindt u hier; bestemmingen, reisorganisatoren, boekingen, hotels en ga zo maar door, verspreid over 160.000 vierkante meter! Van 6 t/m 8 maart 2013 is de beurs geopend voor zakenlieden, en op 9 en 10 maart 2013 is de beurs ook open voor publiek.
De IPK is een internationaal opererende Adviesgroep, die gespecialiseerd is in toerisme, voor het verstrekken van toeristische inlichtingen- en reisgegevens.
Duitse toeristen zijn zuiniger als het op de keuze van een hotel aankomt, dan de Britse, of Russische. Duitse toeristen hebben een voorkeur voor middenklasse hotels. Het aandeel Duitse vakantiegangers, dat verblijft in een luxe hotel is afgenomen met 1% tot 13%, volgens een specifieke evaluatie door de World Travel Monitor® in opdracht van de ITB, betreffende de voorkeur voor logiesaccommodatie zoals Europese toeristen die hebben.
Overnachten in een hotel heeft de voorkeur van 57% van de Europese toeristen. Van de 413 miljoen reizigers naar het buitenland logeert 234 miljoen in hotels. Tegenwoordig geven meer toeristen er de voorkeur aan, om in een hotel te logeren, dan vijf jaar geleden. In 2007 gaf slechts 52% aan dit soort logies te kiezen voor hun vakantiereizen. Tegenwoordig verblijft 58% van de Duitse toeristen in hotels; 60% van de Britten doet dit en van de Russen verblijft 66% regelmatig in hotels. Van de Poolse toeristen doet dit 44% en van de Nederlandse toeristen logeert 45% in hotels.
Ook de keuze van de hotelcategorie fluctueert in geheel Europa. Terwijl het totaal aantal overnachtingen van de Europeanen onveranderlijk blijft in de standaard hotels (de midden klasse hotels en de ‘low budget’-hotels), zijn de overnachtingen in de 5 sterren-hotels toegenomen met 2% en die in de 4 sterren-categorie met 4%. In feite zijn het de Russen die vragen, om hotels in de hogere klasse, zo is af te leiden uit de studie van de IPK International (zie: http://www.pata.org/Members/1212 ).
Luxehotels
26% van de reizigers die naar het buitenland gaan, geeft de voorkeur aan het verblijf in een 5-sterrenhotel. De Britten zijn met 22% de meest voorkomende gasten in het luxe segment. Het percentage is in de afgelopen vijf jaar gestegen met 4% aan Britten en met 2% aan Russen. Van de Duitse toeristen logeert slechts 13% in de hogere hotelklasse.
Dr. Martin Buck.
Dr. Martin Buck, director van het Kompetenzcenter Travel & Logistics Messe Berlin, laat naar aanleiding van het in luxehotels toegenomen aantal overnachtingen weten, “dat het aanbod in deze categorie zich heeft gestabiliseerd en, dat het in de afgelopen jaren op de meeste bestemmingen aanzienlijk is uitgebreid.
In de 4 sterren-hotels worden tegenwoordig gastenkamers aangeboden waarvan de prijs is verlaagd tot die van een hotel in de middenklasse.
Ook maken de luxe hotelbedrijven nu in de media reclame voor overnachten tegen gereduceerde prijzen. Vandaag de dag speelt ook de rechtstreekse verkoop via het veelvuldig online reserveren een grote rol.
Ook moet men in de marketing niet voorbijgaan aan programma’s voor het aantrekken van cliënten voor de beschikbaarheid in de midden klasse hotels en via reisorganisatoren die normaal gesproken opereren in het segment van het massatoerisme.
Deze aannames hebben geleid tot een toename in het aantal reserveringen in 4- en 5 sterren-hotels, reserveringen, die bovendien nog zullen toenemen in de komende jaren.”
Appartementen en kamperen
Afgezien van de hotelovernachtingen, speelt de huur van appartementen een grote rol, met 20%, waarbij anderzijds veel vakantiegangers logeren in appartementen van vrienden en familieleden; een logeervorm, die 10% van het toerisme uitmaakt. K(r)amperen legt nauwelijks gewicht is de schaal, het overnachten op campings maakt slechts 3% uit van het toerisme.
De ITB Berlijn en het ITB Berlijn-Kongres
De ITB Berlijn 2013 is van 6 t/m 8 maart 2013 geopend voor zakenlieden, en op 9 en 10 maart 2013 is de beurs ook open voor publiek. Parallel aan deze beurs vindt op woensdag 6, donderdag 7 en vrijdag 8 maart 2013 het ‘ITB Berlin Kongress’ plaats. Voor meer informatie over dit Congres neemt u een kijkje op:
www.itb-convention.com.
In 2012 hebben 10.644 uit 187 landen hun producten en diensten geëxposeerd aan 172.000 beursbezoekers, van wie 113.006 personen werkzaam zijn in de reisbranche en de toeristenindustrie:. Voor meer informatie kijkt u op.
http://www.itb-berlin.de/en/