De historische DC-7
bij de Aeroclub in El Berriel is gerestaureerd
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zaterdag 25 juli 2015 - Binter en de Real Aeroclub de Gran Canaria, bieden een nieuw aanzicht van het vliegtuig dat bij de toegang naar het vliegveld staat opgesteld.
De omgeving van het vliegveld in El Berriel, in het Zuiden van Gran Canaria, heeft – eindelijk (!) - een gedaanteverwisseling ondergaan, dankzij het restaureren van het Douglas DC-7 toestel.
Ook deze jarenlange schandvlek ↑ langs de toegangsweg naar het toeristische Zuiden van Gran Canaria is anno 2015 eindelijke aangepakt en heeft een acceptabel aanzien gekregen in een verzorgde omgeving ↓
Het kenmerkende vliegtuig is in de loop van de jaren een zichtbaar herkenningspunt geworden omdat het zichtbaar is vanaf de toegangsweg naar het toeristengebied in het Zuiden van Gran Canaria.
Met de door de lokale luchtvaartmaatschappij ‘Binter Canarias’ betaalde renovatie van de zwaar in verval geraakte ‘kist , wil men eer bewijzen aan de chartervluchten die hebben bijgedragen aan de toeristische en economische ontwikkeling van de Archipel.
De onthulling van het nieuwe uiterlijk van het écht wél aan een opknapbeurt toe zijnde vliegtuig is op vrijdag 24 juli 2015 bijgewoond door o.a. de minister van Toerisme, María Inés Jiménez Martín, van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria; de voorzitter van de Real Aeroclub de Gran Canaria, Fernando Moreno; en de president van de luchtvaartmaatschappij ‘Binter’, Pedro Agustín del Castillo.
Na 37 jaar verval, nu eindelijk - met weer een ander jasje - in volle glorie hersteld!
VIDEO:
https://youtu.be/2t41R3QeDCc
De DC-7 is is 1978 aan de Aereoclub geschonken door luchtvaartmaatschappij Spantax. Bezoekers kunnen via een informatiepaneel bij het vliegtuig met het nieuwe uiterlijk kennis nemen van de geschiedenis ervan.
De DC7- heeft veel gevlogen in Amerika, Azië en Europa, het is het laatste toestel uit een serie van dit type vliegtuig en is in 1958 aangekocht door Swissair voor non stop-vluchten naar Amerika.
Vervolgens is het toestel doorverkocht aan Scandinavian Airlines Service (SAS), Japan Airlines en in 1965 aan Spantax, de Spaanse chartermaatschappij die er de verbinding Madrid-Canarias mee heeft onderhouden.
Het vliegtuig is actief gebleven tot 1976, en was twee jaar buiten gebruik, toen het in 1978 cadeau is gedaan aan de Real Aereoclub de Gran Canaria.
Het herstel van de vliegtuigromp is uitgevoerd door Sati (Servicios Aerotécnicos Insulares), een van de drie onderhoudsmaatschappijen van Binter Canaria, die ruim 1.000 uur heeft gewerkt aan het schoonmaken, verwijderen van roest, het repareren van beschadigingen en het impregneren van de vliegtuigromp.
Fietser doodgereden door Global-bus in Morro Besudo
Tweede ongeval in dezelfde week
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zondag 25 maart 2012 - Een Oostenrijkse toerist is op zaterdagavond 24 maart 2012 overleden nadat deze is aangereden door een autobus van busmaatschappij Global, de Oostenrijker fietste op de GC-500 ter hoogte van Morro Besudo.
De 51-jarige toerist, met de initialen C.B.G. logeerde in het toeristencomplex Bahía Feliz in gezelschap van enkele vrienden, die hij om 20:00 uur wilde bezoeken toen het ongeluk zich heeft voorgedaan.
Het strand van Morro Besudo.
Het weggedeelte waarop zich het ongeval heeft voorgedaan
Er zijn eenheden van de Policía Local van San Bartolomé de Tirajana naar de plaats van het ongeluk gegaan, evenals agenten van de Policía Nacional, samen met enkele ambulances, waarvan het personeel helaas niets heeft kunnen doen om het leven dan C.B.G. te redden, vanwege de zware verwondingen en een schedelbreuk.
De fietser was voorzien van signalering op het moment dat hij van achter is aangereden door de bus in een gebied met weinig zicht, “de wielrijder is letterlijk geschept.”
Dezelfde bronnen bevestigen, dat de buschauffeur gezegd heeft, dat de fietser uit tegenovergestelde richting kwam, terwijl de aanrijdingssporen in het asfalt duidelijk het tegendeel bewijzen.
Twee buspassagiers zijn in shock geraakt vanwege de verschrikkelijke beelden die ze hebben gezien; zij zijn overgebracht naar het Centro de Salud van Maspalomas.
GC-500, zwart punt
Dit is de tweede aanrijding van een toerist, met dodelijke afloop, die zich voordoet met een bus van de genoemde autobusmaatschappij; sinds ongeveer een maand geleden, is een andere toerist aangereden in een van de toegangstunnels naar Mogán, eveneens in het Zuiden van Gran Canaria.
Dit is ook het tweede ongeval, waarbij en toerist het leven verliest op dezelfde weg in dezelfde week. Op vrijdag 23 maart 2012 heeft een Schotse het leven verloren toen hij probeerde over te steken op een weggedeelte waar dit niet is toegestaan, ter hoogte van de rotonde Viuda de Franco.
San Bartolomé blokkeert een investering van 3,23 miljard euro
Het ‘Costa Afortunada’-project is opgenomen in het Algemene Bestemmingsplan van 1996 en blijft vastzitten in de moratoria
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - maandag 23 januari 2012 - Het toeristische project ‘Costa Afortunada’, dat in het gebied van Tarajalillo de bouw omvat van logiesaccommodatie voor 4.600 hotelbedden, zit al 17 jaar vast, op de eerste plaats door de bouwverordeningen van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana en vervolgens door die van de Canarische Regering. Deze toeristenwijk veronderstelt een investering te zijn van 3,23 miljard euro en zou gebouwd moeten worden op een perceel van 2.300.000 m² waar zes hotels, bungalows en een golfterrein moeten verrijzen, ook heeft men ruimte gereserveerd voor nieuwe winkels en uitgaansbedrijven.
De projectontwikkelaars, diverse maatschappijen van de familie Del Castillo, benadrukken, dat het om een ambitieus project gaat wat al jarenlang lijdt onder het van het kastje naar de muur gestuurd worden door de regelgeving, op waarvan men grondige wijziging heeft aangebracht in de bouwmogelijkheden, die het aantal hotelbedden terugbrengt; een aspect, dat naar de mening van de investeerders het project “onhaalbaar” maakt, omdat het om een perceel van grote afmetingen gaat.
Het gebied in Tarajalillo waar de toeristenwijk 'Costa Afortunada’ moet gaan verrijzen.
Planning
Het Algemene Bestemmingsplan van 1996 van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana bevatte al de bouw van de wijk ‘Costa Afortunada’, maar de Gemeente moest een Deelplan (ST4) ontwikkelen voor de definitieve goedkeuring en het verlenen van de bouwvergunning.
Maar dat Plan Parcial (Deelplan), wat klaar had moeten zijn in 2011, echter de Technische Dienst van de Gemeente verklaarde zich daartegen en men heeft het getorpedeerd met de Ley de la Moratoria (Moratorium-Wet) in de hand.
Daarop zijn de projectontwikkelaars in hoger beroep gegaan tegen de gemeentelijke beslissing en tegen de moratoria; en vervolgens de Rechtbank het decreet 126/01 van de Canarische Regering - wat bekend staat als het eerste moratorium - annuleerde en daarmee de weg vrijmaakte voor de investeerders, voor de uitvoering van dit project via de aanvankelijke goedkeuring van het Deelplan.
Maar het vonnis is van 2003 en als gevolg van het gebrek aan ijver bij de gemeente heeft men dit niet uitgevoerd en zag men dat plan - drie jaar later - in 2006 goedgekeurd worden en blijft de investering opnieuw geblokkeerd door de Ley de Directrices (Wet op de Richtlijnen) van 2003, dat die (zonder termijn, zonder datum) dit ambitieuze bouwproject in Tarajalillo blokkeert.
De investeerders klagen niet alleen over “de traagheid en het gebrek aan ijver” van de Gemeente San Bartolomé, maar ook de geringe belangstelling van de Canarische Regering om deze economische investering, die werkgelegenheid creëert, te heractiveren.
De familie Del Castillo hoopt,
dat de Canarische Regering de drempels wegneemt
De projectontwikkelaars - die zijn opgenomen in de diverse maatschappijen van de familie Del Castillo - hopen, dat de president van de Canarische Regering, Paulino Rivero, “zijn belofte” nakomt.
Pedro Agustín del Castillo, president van de Canarische luchtvaartmaatschappij Binter, die onderdeel uit maakt van deze investeerdersgroep, is een van de ondernemers die is ingegaan op de uitnodiging van president Paulino Rivero, voor een ontmoeting met de ondernemers die geblokkeerde projecten op Gran Canaria hebben.
“De bedoelingen van de Canarische Regering zijn goed, maar dit regelt men niet van vandaag op morgen,” zo merkte deze toeristische projectontwikkelaar op aan het eind van de ontmoeting. Del Castillo onthult, dat er een maand later geen enkel contact is geweest met het Departement van minister Domingo Berriel, die eveneens bij die ontmoeting aanwezig is geweest. Toch houdt hij vol, dat hij erop vertrouwt, dat de president zijn beloften niet vergeet.
Situatiekaartje waar, als het aan de familie Del Castillo ligt en als alles goed gaat, ooit de nieuwe toeristenwijk 'Costa Afortunada 'zal moeten verrijzen.
Een ontwerp met weinig geluk
Het gaat om een bouwterrein van 2.300.000 m², dat ligt tussen de GC-500 en de GC-1, ter hoogte van de toeristenwijken Bahía Feliz en Playa del Águila. Bovendien ligt een deel van het terrein ten noorden van de GC-1, ter hoogte van de Aeroclub, waar men geen gebouwen mag neerzetten, maar wel ondersteunende bouwwerkzaamheden mag verrichten voor de diverse soorten dienstverlening
Hotels en villa’s
Er staan zes luxehotels gepland op dit perceel in Tarajalillo. Op hetzelfde grondstuk willen de projectontwikkelaars het project ‘Costa Afortunada’ bouwen, met villa’s en vakantiewoningen. Bovendien omvat het de aanleg van een 18-holesgolfbaan en ook heeft men ruimte gereserveerd voor de bouw van eengezinswoningen.
Handel
Voor commercieel gebruik heeft men 17.492 meter bouwgrond gereserveerd, waarvan de bebouwing 18 miljoen euro gaat kosten. De investeerders zijn van mening, dat het gebied beschikt over alle voordelen om er winkelcentra te bouwen, omdat er in dit deel van Zuid Gran Canaria geen andere toeristenwijken zijn, zoals Maspalomas of Meloneras.