Een circunvalación (rondweg)…
onafgewerkt en verouderd
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - De groei die de stadswijk Tamaraceite de laatste jaren heeft meegemaakt, zowel in woongebruik als commercieel gebied, samen met de winkelcentra in de stadswijk Siete Palmas; heeft de omstandigheid dat de circunvalación (rondweg) in de toegang tot de stad verzadigd is, evenals de wegen naar het Zuiden van Gran Canaria.
De problemen op de GC-1 specifiek ter hoogte van Telde; met opstoppingen op GC-3 en de GC-2 bemoeilijken de verbinding van het Zuiden van het eiland met de hoofdstad. De manier waarop de stad zou moeten worden ontsloten, is twee decennia later verzadigd
De verkeersopstoppingen op de rondweg vanuit de lucht gezien:
Het intense verkeer dat de rondweg om Las Palmas de Gran Canaria
vanaf de vroege ochtend binnendringt.
VIDEO:
https://mas.canarias7.es/videos/76-tr%C3%A1fico%20circunvalaci%C3%B3n.mp4
De verkeersopstoppingen op Gran Canaria worden een endemisch en chronisch kwaad dat een moeilijke oplossing lijkt te hebben. In het bijzonder, op de toegang tot de grootste en meest bevolkte stad van de eilanden, worden verkeersopstoppingen elke dag herhaald in beide richtingen. Als vanuit het Zuiden van Gran Canaria de problemen met de bloedsomloop zijn geconcentreerd op de GC-1 ter hoogte van Telde, lijden ook duizenden bestuurders elke dag aan de verkeersopstoppingen vanuit het Noorden (GC-2) en de rondweg (GC-3) voor toegang op bepaalde spitsuren naar de hoofdstad van Gran Canaria.´
Gebrek aan planning
De groei die wordt ervaren in het gebied van Tamaraceite met de recente opening van een winkelcentrum, en het grote aantal auto's dat elke dag komt vanuit het Noorden van het eiland, waarvan gebruikers al decennia lang beweren dat ze hun weg hebben verbeterd, heeft ertoe geleid dat er 's morgens vroeg aanzienlijke verkeersopstoppingen zijn op de toegangen tot de hoofdstad.
Zal het worden afgerond in 2018?
De voltooiing van de IV-fase van de rondweg om Las Palmas de Gran Canaria aan het einde van 2018 zal toelaten dat de GC-3 wordt verbonden met de GC-2, wat de verbinding van het Noordelijke deel van het eiland met de stad zal vergemakkelijken.
De circulatieproblemen die de rondweg momenteel registreert, tonen echter aan dat deze route - die werd geboren om de toegang tot de grootste stad van de Archipel te vergemakkelijken - niet langer toereikend is voor het dagelijkse aantal voertuigen .
Verkeersopstopping verhindert vanaf Lomo Blanco de toegang tot de Universiteit.
Men kan getuige zijn van de aanzienlijke verkeersopstoppingen die op werkdagen plaatsvinden, met duizenden chauffeurs die vroeg in de ochtend worden verrast, zowel bij de toegang vanuit het Noorden tot de hoofdstad, als ter hoogte van het knooppunt bij Lomo Blanco. Deze locatie is bijzonder controversieel vanaf 7:30 uur, omdat het elke dag gebruikt wordt door iedereen die naar de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, of zijn omgeving, gaat.
Het heeft zijn doel niet bereikt
De (rondweg) om de hoofdstad van Gran Canaria ontstond eind jaren ‘90 met als doel meer dan de helft van het verkeer van het Noorden naar het Zuiden van het eiland visa versa te kanaliseren. Het was op deze manier bedoeld om de doorvoer van voertuigen op de Avenida Marítima en in de Julio Luengo-tunnel in de hoofdstad te ontlasten.
De voortdurende verkeersopstoppingen op deze twee locaties van de stad - en de tekortkomingen die twee decennia later zichtbaar zijn op de op- en afritten van een rondweg die nog moet worden voltooid vanwege het gebrek aan planning en investeringen - tonen de veroudering aan, en veroorzaken dat duizenden chauffeurs dagelijks op de spitsuren rijtijd vertraging oplopen.
Negen bewakingscamera’s op de autosnelweg GC-3 tussen Guiniguada en Los Frailes
GRAN CANARIA - dinsdag 23 januari 2018 - Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft negen bewakingscamera's geïnstalleerd op de Circunvalación (GC-3) (Rondweg) tussen Guiniguada en Lomo Los Frailes, om de veiligheid van de weg te verbeteren; een actie, die deel uitmaakt van het project van uitbreiding en verbetering van het gesloten televisiecircuit van het conserveringscontract van de Agglomeratie Las Palmas de Gran Canaria, informeert de minister van Openbare Werken en Infrastructuren, Ángel Víctor Torres.
Het zijn verplaatsbare camera's van de laatste technologie die op de middenberm van de weg zijn geïnstalleerd zodat ze het volledige zicht op het traject mogelijk maken en zijn verbonden met het tunnel-controlecentrum van La Laja, net als de overige camera's voor videobewaking op de GC-1, en in alle tunnels (viaduct onderdoorgangen) van de hoofdstad.
"Het nieuwe systeem maakt onmiddellijke vaststelling van elk incident op de weg mogelijk en een sneller antwoord van Wegenhulpdienst, wat resulteert in een grotere veiligheid en bescherming voor gebruikers", zegt de vicepresident van het Cabildo (Eilandbestuur).
De actie omvat de installatie van ondersteunende, 12 meter hoge, kolommen; met kasten voor computerapparatuur en watertanks, een nieuw glasvezelnetwerk, hoog computerbeheer-materiaal en het creëren van een communicatie-ring met het netwerk van camera's.
Daarnaast zijn onafhankelijke, elektrische aansluitingen gemaakt met beveiligings- en bedieningselementen; de conditionering van nieuwe kasten om de beheersystemen in het La Laja-controlecentrum onder te brengen met de systemen en video-opnameapparatuur.
Het Cabildo (Eilandbestuur) zal later ook de installatie van camera’s uitvoeren op het nieuwe gedeelte van de GC-3 tussen Piletas en Arucas, dat onlangs is opengesteld voor het verkeer, dat gezien de belangrijke dagelijkse stroom voertuigen die het ondersteunt.
Verlichting in de tunnel van Tiritaña
Ook als maatregel om de veiligheid te verbeteren, installeert het Cabildo (Eilandbestuur) verlichting in de Tiritaña tunnel op de oude Zuidelijke autoweg (GC-500), met een budget van ongeveer €295.000,=.
De nieuwe verlichting betreft de lengte van 106 meter in beide richtingen en omvat permanent de centrale verlichting in het interieur met 18 ledtechnologie-armaturen. Daarnaast zullen 74 natriumdamp-versterkingslampen worden geïnstalleerd bij de in- en uitgang van de tunnel.
De eilandminister benadrukt het belang van de actie , omdat de tunnel erg donker is omdat die in de rots is geboord. "We reageren op een oude eis van chauffeurs, fietsers, en openbaar vervoer; en verbeteren de verkeersveiligheid," zo voegde hij toe.
Het Ministerie van Openbare Werken en Infrastructuur heeft al de verlichting uitgevoerd van de twee eerdere tunnels, van de Cañadas del Canario en Los Frailes, waarmee - zodra dit werk is voltooid - de verlichting van alle tunnels van de GC-500 voltooid zal zijn.
Een deel van de Circunvalación (Rondweg) om Las Palmas de Gran Canaria: twee dagen gesloten
Het Ministerie van Openbare Werken en Transport meldt de sluiting voor het verkeer van een deel van de rondweg om Las Palmas de Gran Canaria
ARUCAS - zaterdag 23 december 2017 - De sluiting vindt plaats op dinsdag 26 december 2017 om 09:30 uur en eindigt op 06:00 uur op donderdag 28 december 2017, en betreft de verbinding van Las Mesas-Tenoya met provisionele verbinding met Arucas, zo heeft het Ministerie van Openbare Werken en Transport, van de Canarische Regering, meegedeeld, waardoor - vanwege het extra werk van de vierde fase van de rondweg om Las Palmas de Gran Canaria - de autosnelweg GC-3 voor het verkeer aldus tijdelijk gesloten zal zijn.
De tijdelijke sluiting van dit gedeelte van de autosnelweg is te wijten aan de plaatsing van de metalen structuur, die de voetgangersbrug vormt welke de kernen van Santidad en Cardones zal verbinden, gelegen aan de Aveuida Pedro Morales Déniz, met een lengte van 55 meter op een hoogte van 5,5 meter.. Daarnaast zal worden gewerkt aan de aanpassing van de beveiligingssystemen voor voertuigen en voetgangers van het viaduct van Lomo La Viuda, op het weggedeelte dat de kern van Tenoya met de begraafplaats verbindt.
De weggebruikers moeten hun reizen plannen en, in het geval van de eerder genoemde route, het alternatief gebruiken via de autosnelweg GC-2, die Las Palmas de Gran Canaria met Agaete verbindt, evenals van GC-300 en de GC-301, die Arucas verbinden met Las Palmas de Gran Canaria, via Santidad en Cardones, en verder door Tenoya
Automobilisten worden vriendelijk verzocht om hun reizen te plannen, rekening houdend met deze omstandigheden en om uiterst voorzichtig te zijn tijdens het verkeer op de weggedeelten in aanbouw, met respect voor de bestaande bewegwijzering.
Anderzijds deelt het Ministerie van Openbare Werken en Transport mee, dat er op 8 januari 2018 een wijziging zal zijn in de omleiding van de voorlopige verbinding met Arucas, die gebruik gaat maken van het definitieve weggedeelte, in plaats van de voorlopige omleiding,
Het toegevoegde werk aan de Vierde Fase van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria bestaat uit de plaatsing van twee voetgangersbruggen om de verbinding te verbeteren van de wijken Cardones, Santidad en Lomo Grande, die waren afgesloten als gevolg van de belangrijkste werken van de Vierde Fase van dit deel van de Rondweg.
De uitvoering van de voetgangersbruggen beantwoordt aan een wijkvraag die de verbindingsproblemen van deze buurten, die verdeeld en verbroken zijn als gevolg van het barrière-effect dat een weg met een hoge capaciteit, zoals de voetgangersbrug veronderstelt, zal oplossen. Het probleem zal worden opgelost via deze infrastructuren, die het voetgangersverkeer zullen aanvullen en de veiligheids- en toegankelijkheidsvoorwaarden zullen verbeteren. De werken van de Vierde Fase van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria zullen eind 2018 worden afgerond, een jaar eerder dan gepland.
De circunvalación (rondweg) naar Arucas
geheel opengesteld vanaf 12:00 uur
op donderdag 10 november 2016
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA / ARUCAS - dinsdag 8 november 2016 - De circunvalación (rondweg) van Las Palmas de Gran Canaria naar Arucas wordt, zonder officiële openingsceremonie, op donderdag 20 november 2016 om 12:00 uur in zijn geheel opengesteld voor het verkeer. Om de rondweg geheel te voltooien ontbreekt alleen nog het gedeelte dat Arucas verbindt met de Noordkust, en dat hangt af van de fondsen die de Spaanse Staat moet bijdragen.
Na twee decennia, ziet de hoofdstad van Gran Canaria de aanleg van de circunvalación (rondweg) eindelijk voltooid binnen haar gemeentegrens. De vierde fase van deze autosnelweg, waarvan de aanleg het meest is vertraagd door de bezuinigingen van de Spaanse Staat, wordt op donderdag 10 november 2016 om 12:00 uur opengesteld voor het verkeer. Daarmee wordt de rijtijd met ruim de helft verkort.
Wegwerkers leggen, met schoonmaken en het aanbrengen van reflectoren.,de laatste hand aan de aanleg van de vierde fase van de rondweg, enkele meters voor het binnengaan in de gemeente Arucas.
Met de opening van de weg, is het tracé binnen de gemeentegrens van de hoofdstad gereed gekomen, maar is de vierde fase van de rondweg niet voor de volle 100% voltooid. Er resteert nog 2,3 kilometer in de aanleg van de weg, en wel het gedeelte binnen de gemeente Arucas, vanaf het einde van de huidige weg (bij de aansluiting van de GC-3 met de GC-20) naar de Noordkust van Gran Canaria (GC-2). De realisering daarvan hangt af van het feit, of de Spaanse Staat het wegenconvenant met de Deelstaat Canarias naleeft.
Met de volledige openstelling wordt - tijdens de spitsuren - de rijtijd met ruim de helft verkort, en bespaart men vanuit het Noorden van Gran Canaria naar de hoofdstad, tussen 40 minuten en een uur. Vanuit Arucas naar de hoofdstedelijke wijk Siete Palmas bedraagt de rijtijd slechts 5 minuten.
De 4e Fase van de Circunvalación zal volledig geopend zijn in november 2016
ARUCAS - zaterdag 3 september 2016 - De sloop van het pand dat de werkzaamheden heeft stilgelegd in de kloof van Lomo Grande is aangevangen op donderdag 2 september 2016.
Het Ministerie van Openbare Werken en Transport, van de Canarische Regering, is op donderdag 2 september 2016 begonnen met de sloopwerkzaamheden van het pand in de kloof van Lomo Grande in Arucas dat de werkzaamheden heeft stilgelegd op het tracé van IV Fase de la Circunvalación (4de Fase van de Rondweg) tussen Arucas en de aansluiting bij Las Mesas.
Sloop van het pand in de kloof van Lomo Grande in Arucas.
De beide rijbanen in de richting Las Palmas -Arucas zijn bijna voltooid en eenmaal de procedure tot gedwongen onteigening beëindigd te hebben via juridische weg, zal de volledige Fase-4 van de Rondweg in november 2016 in gebruik zijn.
De Minister van Openbare Werken en Transport, Ornella Chacón, van de Canarische Regering, heeft op vrijdag 2 september 2016 het gebied bezocht waar men momenteel de werkzaamheden aan het verrichten is van deze fase van de weg, en heeft opgemerkt, “dat de opening van de twee rijbanen in de richting Arucas nu het primaire doel is van de aanleg van de Vierde Fase, omdat naast de aanleg van een onmisbare weg voor verbetering van de verbindingen in het Noorden van het eiland, men ook het leven van personen verbetert door aanzienlijk de tijd de verminderen welke men op de weg doorbrengt.”
Op 4 augustus 2016 heeft men deze weg van 4,5 kilometer, gedeeltelijk geopend in één rijrichting, namelijk de twee rijbanen in de richting naar de hoofdstad vanuit Arucas. Op dit deel is de voorfinancieringsconvenant van toepassing tussen de Deelstaat Canarias en het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria.
Er rest nog slechts een gedeelte van twee kilometer wat te verbinden is met de autosnelweg GC-2, waarmee dan de aanleg van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria volledig voltooid zal zijn. Het gaat om een gedeelte van twee rijbanen in elke richting, zonder de lengte van de op- en afritten. Men gaat ervan uit dat na de ingebruikname, er dagelijks 40.000 voertuigen zullen passeren.
De toegang tot de twee reeds operationele rijbanen van de nieuwe weg met maximumsnelheid tussen 80 en 100 km / uur, is vanaf de GC-20, welke Arucas verbindt met de GC-2. Voertuigen afkomstig uit Arucas doen dit op een aftakking die rechtstreeks verbonden is met de nieuwe weg, ter hoogte van de kantoren van het Consorcio de Emergencias (kilometerpaal 2,500 );terwijl de voertuigen die in tegengestelde richting rijden - richting Arucas - invoegen vanaf een tijdelijke rotonde ter hoogte van de wijk El Hornillo. Ook is er een verbinding in het gebied van Santidad-Cardones, ter hoogte van de Bandama koekfabriek.
Het nieuwe tracé is voornamelijk ten gunste van de bewoners van de gemeente Arucas en ook voor hen die uit de aangrenzende gemeenten komen zoals Teror, Moya, Valleseco, en Firgas. Ook voor de bewoners van het Noorden - Agaete, Gáldar, en Guía - die nu niet in Las Palmas de Gran Canaria hoeven te komen als hun bestemming de autosnelweg GC-1 is, of het Zuiden va net eiland.
De vertragingen van de aanleg hebben zich voorgedaan ten gevolge van het bezuinigingsbeleid van de Spaanse Regering van Mariano Rajoy, die gedurende zijn legislatuur niet de bedragen is nagekomen uit het Wegenconvenant Canarias-Staat. Tussen 2012 en 2015 had Canarias 859,5 miljoen euro moeten ontvangen, men heeft echter slechts 232,11 miljoen euro ontvangen, een nalatigheid van 73% van wat men was overeengekomen. De Spaanse Staat is Canarias 628,39 miljoen euro verschuldigd, en bovendien de 80 miljoen euro aan extra kosten (prijsverhogingen) en 392,7 miljoen euro welke de Canarische Regering uit eigen middelen heeft bijgedragen
.
De Circunvalación opent
met 82% van het traject voltooid
ARUCAS - woensdag 3 augustus 2016 - De Vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) wordt op donderdag 4 augustus gedeeltelijk in gebruik genomen; van de 6,8 kilometer lengte, opent men een tracé van 4,5 kilometer. En van dat tracé zal alleen het traject in gebruik zijn, dat gaat van Arucas naar de hoofdstad, omdat de tegenovergestelde richting nog in afwachting is van een onteigening. Daarmee is het niveau van de aanleg van de weg op 82%, aldus de Canarische Regering
Het Ministerie van Openbare Werken heeft bevestigd dat nu 82% van de Vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) voltooid is. Dit betekent dat men in de aanleg van de autosnelweg in totaal 94,5 miljoen euro heeft geïnvesteerd van de 115,06 miljoen euro waarop de van kracht zijnde begroting is vastgesteld.
Het geld dat men heeft gebruikt voor de aanleg van de Vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) tussen Arucas - ter hoogte van de Brandweerkazerne- en de wijk Las Mesas, in de hoofdstad van Gran Canaria, is meer dan waarvoor men de aanleg heeft aanbesteed. Hoewel aanvankelijk aanbesteed met een startbedrag van 107,5 miljoen euro, is de aanleg van de autosnelweg gegund aan de Joint Venture van Acciona-Lopesan-Transportes Excavaciones Espino Flores voor een bedrag van 91,1 miljoen euro.
Toen was een bouwtijd voorzien van 42 maanden, dat wil zeggen, dat men klaar had moeten zijn in de loop van 2011. Echter problemen met de beschikbaarheid van percelen grond, met de bouw van viaducten en met de stabiliteit van sommige gebieden, begon de vertraging in de bouw, die al in 2011 de eerste wijziging onderging voor een bedrag van 15,03 miljoen euro.
Vanaf dat moment raakte de aanleg van de weg in een inactieve fase als gevolg van de bezuinigingen door de Spaanse Staat. In 2013 onderging het bouwwerk een prijswijziging ter waarde van 743.511,069 euro en de begroting werd daarmee verhoogd tot 112,71 miljoen euro, 6,6% boven de in 2007 voorziene aanbesteding .
In oktober 2015 komt de aanleg van de weg dan weer tot leven, mede als gevolg van een injectie van €11.000.000,= welke is vrijgemaakt door Gemeente Las Palmas de Gran Canaria en het Cabildo (Eilandbestuur)van Gran Canaria. Met dat geld is men erin geslaagd, de verbinding Cardones-Santidad-Las Mesas nagenoeg te voltooien, welke men op donderdag 4 augustus 2016 openstelt voor het verkeer. Een onteigeningsprocedure beperkt echter het rijden in de tegengestelde richting.
NAGEKOMEN:
Onderstaande foto's zij gemaakt op donderdag 4 augustus 2016:
Voorbereiding in Arucas voor de gedeeltelijke opening van de Vierde Fase van de Circunvalación
ARUCAS - dinsdag 2 augustus 2016 - De wegenbouwers die de Vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) aanleggen, leggen de laatste hand aan de rijbanen die op donderdag 4 augustus 2016 voor het verkeer geopend zullen worden, in de richting Arucas-Las Palmas de Gran Canaria.
De minister van Openbare Werken, Ángel Víctor Torres, betreurt het dat men slechts een helft van de autosnelweg kan berijden en schrijft de vertraging toe aan het conflict men enkele grondeigenaren die een overeenkomst over de prijs van de onteigeningen hebben afgewezen en, dat men zal moeten wachten tot de Rechtbanken de kwestie oplossen.
En hier ↓ moeten eerst de Rechtbanken uitspraak doen over de onteigeningsprocedure c.q. de schadeloosstelling aan de grondeigenaren; dat kan nog jarenlang wachten betekenen voordat de rijrichting Las Palmas de G. C. - Arucas, voor het verkeer opengesteld kan worden. ↓
4e Fase van de Circunvalación (Rondweg)
opent men in de richting
van Arucas naar de hoofdstad
ARUCAS - woensdag 15 juni 2016 - Het Ministerie van Openbare Werken van de Canarische Regering heeft besloten de vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) te openen in de richting van Arucas naar Las Palmas de Gran Canaria. De andere richting zal nog een tijdje moeten wachten, totdat de onteigening is geregeld van een boerderij die de aanleg van de weg tegenhoudt.
De Canarische Regering wil de voltooide vierde Fase van de circunvalación (rondweg) niet ongebruikt laten. Daarom- terwijl men het probleem met een onteigening oplost dat de aanleg van de weg tegenhoudt ter hoogte van Lomo Grande (Arucas) - heeft de directeur-generaal van Wegen Infrastructuur, José Luis Delgado, besloten dat men het verkeer in de ander richting van de weg toegang verleent, dit wil zeggen van Arucas naar Las Palmas de Gran Canaria.
Op de vierde Fase van de circunvalación (Rondweg)
zijn de bewegwijzeringsborden al aangebracht.
In afwachting van de laatste hand die men legt aan de aanleg van de weg, zal men binnen twee maanden een gedeelte van de vierde Fase van de circunvalación (rondweg) openstellen, hoewel de geraadpleegde bronnen geen concrete datum willen noemen.
Terwijl men dit weggedeelte gebruikt, zal de verbinding van de hoofdstad van Gran Canaria met de buurgemeente moeten wachten totdat men de onteigening van een pand - dat in letterlijk en figuurlijk in weg staat - heeft geregeld.
Men moet weten, dat deze operatie niet was overwogen in het oorspronkelijke project, maar men is over moeten gaan tot de overweging van nieuwe percelen nadat men besloten heeft geen valse tunnel aan te leggen ter hoogte van Lomo Grande wat verplicht tot een groter bouwwerk dan was voorzien. In plaats daarvan hebben de technici een bergafgraving geprojecteerd die uiteindelijk twee panden betreft; een koeienstal en een woning waarin twee gezinnen huizen.
Hoewel er een akkoord is met de eigenaar van het veeteeltbedrijf en met een van de twee gezinnen, is men nog in onderhandeling met het andere, waarbij men tot op heden nog niets heeft bereikt.
De afgelopen week is de termijn verstreken voor het in gang zetten van het dossier tot gedwongen onteigening van deze eigenaren. En men verwacht nu een juridisch bevel tot ontruiming.
De 4e-Fase van de Circunvalación overwint
twee van de laatste obstakels
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 29 april 2016 - Een akkoord over de onteigening van een boerderij en het verleggen van een hoogspanningskabel in Lomo Grande zal de voortzetting bespoedigen van de werkzaamheden voor de aanleg van de 4de-Fase van de Rondweg om Las Palmas de Gram Canaria.
De werkzaamheden voor de aanleg van de 4de-Fase van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria voor het tracé als verbinding tussen Las Mesas en- Arucas, krijgen een nieuwe impuls met het bereiken van een akkoord over de onteigening van een veeteeltbedrijf in de nabijheid van de GC-.20, en met het verleggen van een hoogspanningskabel die het ook mogelijk maakt de verbinding te bespoedigen over wat bekend staat als: ‘de geul’ van Lomo Grande; punten, die het werk twee keer zo snel zullen doen voortzetten, op deze locatie bevindt zich het laatste obstakel om dit bouwwerk te voltooien, het gaat om een privaat pand dat vanwege de nabijheid bij het talud onteigend moet worden.
La trinchera (de geul) van Lomo Grande.
Momenteel is het Ministerie van Openbare Werken en Transport, van de Canarische Regering, volop in onderhandeling met de eigenaren van het pand; vanaf het moment dat men een akkoord bereikt, zo berekenen de technici, kan de aanleg van dit tracé binnen twee maanden voltooid zijn.
La trinchera (de geul) van Lomo Grande omvat dezer dagen de meeste activiteit in de aanleg van de autosnelweg, enerzijds zijn de machines begonnen met het afgraven van de bergrug van 30.000 m³ aan zand en stenen, voor het verleggen van een deel van de hoogspanningskabel die dit weggedeelte overspant. met een wederzijds akkoord is men op een deel van de boerderij begonnen met het proces van herplaatsing en de verhuizing van het veeteeltbedrijf.
De werkzaamheden concentreren zich op de autosnelweg GC-3 van de rondweg om Las Palmas de Gran Canaria en de provisionele verbinding van de GC-20 die uitgevoerd moet worden als toegangsweg naar Arucas; een totaal van 4,5 kilometer, van de 6,8 die Fase IV omvat,, en waarvan slecht twee kilometer resteren voor het verbinden van de GC-2; daar, waar het einde is van de wegaanleg. Deze infrastructuur zal de toegang tot Las Palmas de Gran Canaria mogelijk maken voor alle bewoners van Arucas en van de woonkernen Cardones, Santidad, Tenoya en Las Mesas.
In de geul van Lomo Grande was in het oorspronkelijke ontwerp een valse tunnel voorzien, maar bezuinigingen en de nieuwe begroting dwongen om die oplossing te parkeren. Na het bestuderen van verschillende alternatieven, is de gekozen optie het afgraven van de bergrug en het bouwen van een voetgangersbrug - die de nu uit te voeren onteigening vergt - samen met een behandeling van de linker berghelling. Dit tracé in uitvoering is opgenomen in de financiering overeenkomst tussen de Canarische Regering en het Cabildo Insular (Eilandbestuur) van Gran Canaria. De rest van de wegenaanleg naar Arucas Costa heeft een geldigheid tot 2019.
De wegenaanleg is begin maart 2007 aanbesteed met een begroting van maximaal €105.749.488,45, en een bouwtijd van 42 maanden en is begin november 2007 gegund voor een begroting van €91.103.184,30 en een bouwtijd van 42 maanden. Van dit bedrag is op 31 augustus 2015 €87.794.947,80 voldaan. De huidig geldende begroting bedraagt €115.058.379,31
In totaal legt men 6,8 kilometer vierbaans autosnelweg aan, zonder daarbij de op- en afritten en de ventwegen te rekenen. Verwacht wordt dat dagelijks 40.000 voertuigen hiervan gebruik zullen gaan maken.
De aanpassing van de nieuwe Noordelijke autosnelweg via San Andrés maakt verhuizing noodzakelijk van 30 gezinnen
ARUCAS - zaterdag 7 november 2015 - De Burgemeester van Arucas, Juan Jesús Facundo, legt de beschuldiging van de Gemeente Guía naast zich neer, dat hij geen vastbesloten houding aanneemt tegen de gerechtelijke uitspraak die het oude project voor de aanleg van de autosnelweg, de variant langs Bañaderos, heeft stilgelegd. De gemeente Guía verlangt, dat Arucas voortmaakt met de onteigeningen in San Andrés.
Santa María de Guía
“Arucas moet een vastbesloten houding aannemen, want we kunnen niet onderworpen zijn aan gemeentelijke beslissingen voor wat betreft het door de Rechtbank vernietigen van het volledige plan voor wegenaanleg langs de kust, dat gepland stond over banenplantages die in exploitatie zijn.
De Burgemeester van Arucas, Juan Jesús Facundo.
Arucas
De burgemeester van Arucas wijst de beschuldiging van Guía echter af en laat het oplossen van het fileprobleem over aan de Canarische Regering en aan het Cabildo (Eilandbestuur) met de argumentatie, dat de Gemeente Arucas voor het oplossen van de files nabij San Andrés geen bevoegdheden heeft.
El Pagador - Bañaderos
Arucas heeft nadrukkelijk herhaald, dat men het plan voor de aanleg van de autosnelweg tussen El Pagador in Moya en Bañaderos weer ter hand moet nemen, om een eind te maken aan de snelheidsbeperking - van 50 kilometer per uur - aan de kust nabij San Andrés. Het project is stilgelegd door een gerechtelijke uitspraak naar aanleiding van een bezwaarschrift dat is ingediend door een advocaat die eigenaar is van bananenplantages die zouden moeten verdwijnen (onteigend) door wijziging van de bestaande situatie van het gedeelte van de Noordelijke autosnelweg waar zich tijdens de spitsuren dagelijks enorme files voordoen in het verkeer van Arucas naar de kust en visa versa, vooral bij het invoegen ter hoogte van de Granja Experimental (Proefboerderij - Landbouwschool) in Bañáderos.
In deze kwestie spreken de foto’s voor zich:
Vanaf het einde van de - toekomstige - vierde fase van de Circunvalación (Rondweg) in Arucas, richtingkust( naar Bañaderos) c.q. naar de T-splitsing voor het nemen van de kustroute: de autosnelweg van Agaete ← naar → Las Palmas de Gran Canaria.
Torres: In april 2016 komt er een eind aan de verkeersopstoppingen in het Noorden
ARUCAS - donderdag 5 november 2015 - De vicepresident en minister van Openbare Werken, Ángel Víctor Torres, heeft aangekondigd, dat het Cabildo (Eilandbestuur) 11 miljoen euro zal overmaken voor de voltooiing van de vierde fase van de circunvalación (rondweg). Het is de bedoeling, zo heeft hij gezegd, dat de vierde fase van de rondweg voltooid zal zijn en men deze begin april 2016 kan openen.”
De Comisión de Seguimiento Gobierno de Canarias-Cabildo de Gran Canaria (Commissie Vervolg Stedelijke Ontwikkeling en Beheer Canarische Regering van Gran Canaria) is op donderdag 29 oktober 2015 bijeengekomen, zo heeft de eilandminister Ángel Víctor Torres laten weten op dinsdag 3 november 2015, om de definitieve impuls te geven aan de bouw van de vierde fase van de circunvalación (rondweg), die het Noorden van het Eiland zal gaan verbinden met de hoofdstad en het Zuiden.
Ángel Víctor Torres bezoekt Arucas
als vicepresident van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria.
Bovendien heeft men vanuit het Directoraat-generaal van Wegen op Canarias laten weten, dat de bouw in april 2016 voltooid zal zijn, waardoor Torres op dinsdag 3 november 2015 bij zijn eerste officiële bezoek aan Arucas heeft opgemerkt, “dat men optimistisch is,” en dat in 2016 en eind komt aan de kilometerslange files waaronder, vooral tijdens de spitsuren, de inwoners van het Noorden te lijden hebben.
Wegomleiding Fase 1 ↑ en... Fase 2 ↓
Maar ondertussen moet men oplossingen zoeken voor de verkeersopstoppingen die zich in het Noorden voordoen met de sluiting van de toegangsweg naar Piletas en de aanleg van de rondweg ter hoogte van Las Mesas. Daartoe heeft Torres een ontmoeting aangevraagd met de gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias, María del Carmen Hernández Bento,. “om te bezien hoe men met de inzet van meer personeel - en met meer inzet van de Guardia Civil, zoals is gevraagd door sommige gemeenten - deze verkeersopstoppingen kan verminderen.”
Voor de eilandminister is het echter duidelijk, “dat alle files op de GC-2 en de GC-3 zich voordoen omdat er slechts een rijbaan geopend is ter hoogte van Las Mesas, en omdat men begonnen is met de bouwwerkzaamheden in Piletas, er als zodanig voor de automobilisten richting GC-2 en de naar de Julio Luengo-tunnel een beperkte capaciteit is.”
“Daarom is het moeilijk, dat men extra rijbanen kan faciliteren. De inspanning is erop gericht, om te bereiken, dat tussen eind november 2015 en de eerste maanden van 2016 men een enorme impuls kan geven aan de vierde fase van de circunvalación (rondweg) en men de aanleg daarvan met enkele maanden kan bekorten.”
Torres heef ook erkend, “dat van oudsher het Noorden en Arucas te lijden hebben gehad door de slechte verbinding, met historische files,” waarvan hij verwacht, “dat daar in april 2016 definitief een einde aan komt.”
Het Cabildo bestemt €600.000,=
voor het opmaken van de GC-21 in Piletas
De werkzaamheden nemen drie maanden in beslag
en de overheden voorzien het voltooien van een deel van de vierde fase van de Circunvalación (Rondweg) in 2016
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - Het opmaken van de weg in Piletas kan rekenen op een injectie van €600.000,=
Dat heeft de minister van Openbare Werken, Ángel Víctor Torres, verzekerd op donderdag 20 augustus 2015, die verklaart, dat zijn departement dit bedrag heeft vastgelegd in de begroting van 2015,” omdat het een spoedklus is.”
Piletas
Torres heeft een ontmoeting gehad met de minister van Openbare Werken, Ornella Chacón, van de Canarische Regering en met de hoofdstedelijke burgemeester, Agusto Hidalgo, die heeft aangekondigd, dat de werkzaamheden ongeveer drie maanden in beslag zullen gaan nemen,” want door de complexe procedure om daarmee te beginnen, zijn deze vertraagd.''
Voor wat betreft de weg in de stadswijk Piletas - die eind 2014 is gesloten vanwege gaten en scheuren in het wegdek die zijn veroorzaakt door zware regens - is Chacón het Cabildo (Eilandbestuur) erkentelijk,” “voor deze financiële toezegging, omdat die het proces versnelt.” Ze heeft echter erkend, “dat de overheidsprocedure ingewikkeld is,” omdat men, “net als de juridisch diensten, diverse manieren onderzoekt voor de ingreep, en bij Hacienda (Financiën), voor het zoeken van juist die formule, welke het mogelijk maakt, dat deze procedure zo kort mogelijk zal zijn.”
Op hun beurt steunen Hidalgo en Torres Chacón in haar beslissing de procedures te versnellen voor het regelen van het wegdek in de stadswijk Piletas. De burgemeester heeft benadrukt, “dat het een relatief kleine klus is, maar die wel zorgt voor een aanzienlijke verkeersblokkade, omdat het een wijk is die in verbinding staat met diverse gemeenten.
De minister van Openbare Werken van het Cabildo (Eilandbestuur) concludeert met de verzekering, dat het de prioriteit van de drie partijen is, “om samen te werken met anderen, om dit werk binnen de kortst mogelijke termijn te kunnen uitvoeren.”
Anderzijds - en in afwachting van de 30 miljoen euro die de Spaanse Staat moet overmaken voor het Wegenconvenant, zijn de wegwerkzaamheden en die op de rotondes van Las Mesas en van Arucas- die behoren tot de aanleg van de Vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) in uitvoering en, “ zullen in 2016 voltooid zijn.”
Wat betreft de vertraging van de aanleg van de Vierde Fase van de Circunvalación (Rondweg) heeft de burgemeester benadrukt, “dat het een goed bericht is, dat ze in uitvoering zijn, want het betekent, dat ze niet zijn stilgelegd.”
Hij heeft ook het vorige Stadsbestuur aangerekend, dat men niet begonnen is met de behandeling deze belangrijke infrastructuur en de omleiding van de 11 miljoen euro, die in principe bestemd waren voor een convenant voor Guiniguada.
“Dit is het niet naleven van het Wegenconvenant door de Spaanse Staat, waardoor de Canarisch overheden een extra inspanning leveren , om aan de verplichtingen van de Staat te voldoen. Het is een inbreuk op de Canarische Eilanden, waarvan ik bewijs zal leveren wanneer ik maar kan, net zoals ik aan alle Canarische afgevaardigden vraag, dat ze de moties steunen welke men aan het indienen is tegen de Rijksbegroting, in het bijzonder voor de ontvangsten van het Wegenconvenant. Daarom is het werk van de wegenring stilgelegd, een aanleg van 40 miljoen euro, waarvan men 11 miljoen gaat injecteren die bestemd waren voor andere werkzaamheden,” zo heeft Hidalgo uitgelegd.
Chacón heeft aangekondigd, dat onder de prioriteiten van de Regering o.a. staan,” de voltooiing van de op de gehele Archipel in gang gezette werkzaamheden - en dat zijn er veel - met het geld van de Rijksbegroting. Daarbij opgeteld het initiatief van de burgemeester, om de nalatigheid van de Spaanse Staat aan te klagen inzake het Wegenconvenant.” En de minister geeft de verzekering, “dat men de wegen waar momenteel geen geld voor is, niet zal aanleggen.”
Laatste deel aanleg Circunvalación
loopt vertraging op van drie maanden
ARUCAS - vrijdag 24 april 2015 - Het Laatste deel van de aanleg van de Circunvalación (Rondweg) loopt een vertraging op van drie maanden.
Het hervatting van de aanleg, na het convenant tussen de Canarische Regering en het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, is uitgesteld vanwege een wijziging in het project. en zal derhalve pas op zijn vroegst voltooid zijn in april 2016.
De aanleg van de vierde fase van de Circunvalación (Rondweg) tussen Las Palmas de Gran Canaria en Arucas, op donderdag 23 april 215 gezien vanaf de Montaña de Arucas.
Wie op de wegen wacht, wacht lang.
Vierde fase Circunvalación (Rondweg)
zal voor eind 2015 voltooid zijn
GRAN CANARIA - vrijdag 13 maart 2015 - Of de wens de vader van de gedachte is, of dat het loze verkiezingsbeloften zijn (Deelstaatverkiezingen in mei 2015), of dat het uitspraken zijn die bewaarheid worden, zal de tijd - binnenkort- leren… de minister van Openbare Werken, Domingo Berriel, van de Canarische Regering, heeft bevestigd, dat men het traject - wat in aanleg is van de nieuwe autosnelweg La Aldea/El Risco - klaar zal hebben in de zomer van 2016, terwijl men verwacht, dat voor eind 2015 de vierde fase van de Circunvalación (Ringweg) om Las Palmas de Gran Canaria voltooid zal zijn.
Berriel, die op verzoek van de Partido Popular (PP) is verschenen in de Parlementaire Commissie, heeft uitgelegd, dat de met het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria ondertekende overeenkomsten het mogelijk maken de aanleg van de wegtracé’s te voltooien en hij heeft ook de houding van het Gemeentebestuur van Las Palmas de Gran Canaria geprezen, dat zich bewust is van de noodzaak om de vierde fase van de Circunvalación (Ringweg) te voltooien.
De minister van Openbare Werken, Domingio Berriel, van de Canarische Regering.
Tenoya-Arucas
Betreffende het laatstgenoemde bouwwerk, heeft de minister uiteengezet dat het gaat om het gedeelte tussen Tenoya en Arucas waar veel verkeer samenkomt en, dat dit het mogelijk zal maken andere wegen te ontlasten, zoals de Julio Luengo-tunnel.
Berriel heeft laten weten, dat men in deze fase al 81 miljoen euro heeft geïnvesteerd en 51 miljoen euro in onteigeningen en bepaalde infrastructuur - zoals het viaduct van Tenoya - die aangetast kunnen worden, als men de aanlegwerkzaamheden niet voltooid.
Berriel heeft bevestigd, dat het heeft ontbroken aan 13 miljoen euro om deze werkzaamheden te voltooien en dat van dit bedrag de Canarische regering 2,1 miljoen euro zou kunnen bijdragen; en dat ondanks het aanbod van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, om het resterende bedrag voor te schieten, men dit aanbod niet heeft kunnen accepteren, omdat dit het overheidstekort van de Comunidad Autónoma (Deelstaat) zou verhogen.
In de uiteindelijk bereikte oplossing is bepaald, dat, om de bijdrage van het Cabildo (Eilandbestuur) te compenseren, de financiering voor het geplande project in de barranco (het ravijn) van Guiniguada (voor een bedrag van 11 miljoen euro), in de toekomst zal worden overgenomen door de Canarische Regering.
De minister heeft gezegd, dat de aanvankelijke termijn voor het voltooien van de werkzaamheden juli is en dat in deze fase, allen nog de toegang tussen Arucas en de kust zal resteren, wat een ombouw betekent te zijn van de zogenoemde ‘cuesta de los burros’ (‘heuvelrug van de ezels’).
Het ene gat met het andere…
Wat betreft de werkzaamheden van la Aldea, heeft Berriel laten weten, dat er nog 32 miljoen euro gecertificeerd moet worden en dat daarin het tracé niet is inbegrepen, wat nog eens acht miljoen euro meer betekent te zijn, wat niet van gevaar is ontbloot en wat men later zal uitvoeren.
Het belangrijkste van deze weg is nu voltooid, zo heeft de minister benadrukt, die heeft opgemerkt, dat de Canarische Regering voornemens is in 2015 zestien miljoen euro te investeren, eenzelfde bedrag als in de eerste helft van 2016; terwijl het Cabildo (Eilandbestuur) eveneens de financiering van vijf miljoen euro heeft opgelost voor 2015 en voor vijf miljoen euro in 2016. De planning is, dat dit bouwwerk in augustus/september 2016 voltooid zal zijn.
De minister heeft aangekondigd, dat de aanleg van de nieuwe autosnelweg La Aldea-El Risco gecompleteerd zal worden wordt met een helihaven.
Regeringsmandaat
Tijdens, -van dit regeringsmandaat-, de laatste bijeenkomst van de Commissie Openbare Werken heeft Berriel opgemerkt, “dat de Regering geïnvesteerd heeft ‘wat men kon, ” en, “dat men niet meer heeft kunnen investeren, omdat er geen geld was.”
De aanleg van de nieuwe autosnelweg La Aldea /Agaete had al in 2012 klaar moeten zijn, maar dat is - net als bij de vierde fase van de Circunvalación (Ringweg) om Las Palmas de Gran Canaria - niet mogelijk gebleken, door het ontbreken van de toegezegde bedragen in het met de Spaanse Staat ondertekende wegenconvenant.
Twijfels
De parlementaire Commissie heeft haar twijfels, of men de financieringstermijnen voor de aanleg van de Circunvalación (Ringweg) - de verbinding tussen het Zuiden en het Noorden van het eiland - zal kunnen naleven, want er moeten ook nog veel wegen worden verbeterd. “Maar eindelijk, komt er -licht aan het eind van de tunnel’ in het geval van La Aldea.”
Vierde Fase van de Circunvalación
om Las Palmas de Gran Canaria
ARUCAS - donderdag 1 maart 2012 - Tijdens de vierde fase van de aanleg van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria zal tot en met 21 maart 2012 om veiligheidsredenen elke woensdag tussen 07:30 en 19:30 uur de verbinding Tenoya-Cardones (gemeente Arucas) via de GC-31 afgesloten zijn voor het verkeer, vanwege betonnering op het nieuw aan te leggen viaduct.
Momenteel voert het Consejería de Obras Públicas, Transportes y Política Territorial (Ministerie van Openbare Werken, Vervoer en Ruimtelijke Ordening) van de Canarische Regering, de aanleg van de vierde fase van de Rondweg om de hoofdstad van Gran Canaria uit, waarvan de aanlegwerkzaamheden momenteel voor 60% gerealiseerd zijn. De begroting voor deze fase bedraagt 106 miljoen euro.
Het project omvat de route Tamaraceite-Tenoya-Arucas-Kust. Het verbindt de eerste Fase van de rondweg met de GC-2 ter hoogte van de op- en afrit naar Arucas. In totaal wordt er 6.8 kilometer aan vierbaans autosnelweg aangelegd, daarbij komt dan nog 11,3 kilometer aan asfalt voor de op- en afritten en de ventwegen, waardoor de totale aanleg 18,1 kilometer bedraagt.
Het meest in het oog springende onderdeel van dit project is de aanleg van het 528 meter lange en 113 meter hoge viaduct, dat de barranco van Tenoya overspant. Het genoemde Ministerie vraagt de automobilisten om begrip voor het tijdelijke ongemak, maar om veiligheidsredenen is de genoemde periodieke afsluiting nu eenmaal noodzakelijk.
Gran Canaria deblokkeert met acht miljoen euro
de vierde fase van de Circunvalación
GRAN CANARIA - zaterdag 6 december 2014 - De Ministerraad van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft op vrijdag 5 december 2014 een akkoord weten te bereiken met de Canarische Regering, met het voorschieten aan de Deelstaat van acht miljoen euro aan de eilandfondsen voor de voltooiing van de aanleg van de vierde fase van de circunvalación (rondweg om Las Palmas de Gran Canaria), die in het voorjaar van 2015 in gebruik kan worden genomen.
De Eilandpresident, José Miguel Bravo de Laguna, heeft benadrukt, dat dit akkoord mogelijk is na een lange periode van onderhandelen; onderhandelen over het feit, of deze formule van voorfinanciering de best mogelijke oplossing zou zijn; zodanig, dat dit de Canarische Regering niet ertoe zou brengen, de limieten van het overheidstekort te overschrijden welke zijn opgelegd door de Spaanse Staat.
De aanleg van de vierde fase van de Circunvalación (Rondweg)
om Las Palmas de Gran Canaria.
De Ministerraad heeft ook unaniem een institutionele verklaring van betrokkenheid goedgekeurd voor haar betrokkenheid bij de aanleg van de nieuwe weg van La Aldea.
Bravo de Laguna heef eraan herinnerd, dat zowel de Canarische Regering, evenals het Eilandbestuur van Gran Canaria voor 2015 investeringen hebben begroot voor deze infrastructuur, maar dat men er niet in geslaagd is dekking te vinden voor de 40 miljoem euro die men schat, dat het weggedeelte tussen La Aldea en El Risco zal gaan kosten.
Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft op vrijdag haar aanbod herhaald aan de Canarische Regering voor het voorschieten van 25 miljoen euro voor het uitvoeren van de aanleg van deze weg, als men de adequate formule vindt binnen de limieten van het overheidstekort zoals die zijn vastgesteld voor de Deelstaat.
Bravo de Laguna heeft aangekondigd, dat het - bovendien - zijn bedoeling is, een specifiek plan voor La Aldea in het leven te roepen., dat bestemd is om deze gemeente sociaal en economisch te activeren, “omdat die veranderd is,” zo heeft hij erkend, “in een eiland binnen het eiland.”
De vier kilometer van het tekort
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 5 mei 2014 - De hoogte van het kostenplafond is de afstand die de GC-3 van de GC 20 scheidt. De vier kilometer die het mogelijk maken de vierde fase van de circunvalación (rondweg) gedeeltelijk te openen, wachten alleen nog op de toestemming van Hacienda (het Spaanse Ministerie van Financiën), zodat de Canarische Regering de voorfinanciering door het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria kan accepteren.
Vijf viaducten en een zogenoemde valse tunnel wachten op het ‘Ja’ van Hacienda (het Ministerie van Financiën). De Regering van Mariano Rajoy heeft het laatste woord in de voorfinanciering van het Cabildo (Eilandbestuur) voor het voltooien van de eerste aftakking van de vierde fase van de circunvalación (rondweg) die gaat van Tenoya tot aan de autoweg GC-20 in Arucas.
Het is slechts dit gedeelte van vier kilometer lengte waarmee men de weg zou kunnen openen, om de files bij de Julio Luengo-tunnel en in de omgeving van de Granja (Proefboerderij= Landbouwschool) van het Cabildo (Eilandbestuur) te kunnen openen.
Het plafond van het tekort is de enige rem op de wegomleiding. Als de technici van het Ministerie van Financiën begrijpen, dat de lening - van het Cabildo (Eilandbestuur) aan de Canarische Regering - niet gerekend kan worden als een tekort, kan het akkoord voor de voorfinanciering er snel komen, dit hebben zowel de Eilandregering als de Canarische laten weten.
Voorstel
Het voorstel - dat als concepttekst op tafel ligt- is, dat het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria in 2014 tien miljoen euro bijdraagt en in 2015 nog eens drie miljoen euro. Dit, opgeteld bij de 3,74 miljoen euro welke de Canarische Regering zal gaan bijdragen, komt uit op een totaal van 16,74 miljoen euro aan investering in twee jaar, waardoor het mogelijk zal zijn de weg in gebruik te stellen, en wel gedeeltelijk, zijnde het gedeelte van de vierde fase van de circunvalación (rondweg) tussen de GC-3 en de GC-20, dat is van Tenoya naar Arucas.
Het gaat uitsluitend om de opening van een deel van de autosnelweg, van slechts vier kilometer, waardoor het vooruitzicht verbetert voor de toekomstige overheidsinvestering, zowel voor de drie kilometer die nog moeten worden aangelegd, om de noordelijke kust te bereiken, evenals voor de elf kilometer aan op- en afritten en ventwegen.
Fases
Om de concepttekst voor het samenwerkingsconvenant werkelijkheid te maken voor de voorfinanciering van een deel van de aanleg van de vierde fase van de circunvalación (rondweg), die momenteel ter bestudering op tafel ligt bij het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria en bij de Canarische Regering, betreft de gedeeltelijke opening van de circunvalación (rondweg) welke men zou kunnen realiseren in twee jaar.
Als men zodoende in mei 2014 kan beginnen met de bouw, zouden de viaduct en tunnel van Tenoya rond november 2014 voltooid kunnen zijn na een investering van tien miljoen euro.
Het gedeelte van de weg, dat Lomo Grande en de barranquillo (het ravijntje) van La Dehesa overbrugt, zou dan klaar kunnen zijn in januari 2015, na een investering van één miljoen euro; en de kruising in de omgeving van La Herradura, door de barranco (het ravijn) van Arucas naar de GC-20 (de weg die Arucas met de Noordkust verbindt) zou dan klaar kunnen zijn in februari 2015, met een investering van nog eens twee miljoen euro.
De terugbetaling
In de concepttekst voor het convenant voor de voorfinanciering van de vierde fase van de circunvalación (rondweg) om Las Palmas de Gran Canaria, stelt men in de zevende clausule tevens de voorwaarden voor, betreffende de terugbetaling van het geld aan het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria.
Men voorziet een terugbetaling van drie miljoen euro in drie jaar tijd, en van 4,2 miljoen euro die men zal terugbetalen in 2017; en nog eens 7,4 miljoen euro plus een deel van de rente, dat men zal gaan terugbetalen in 2018, en de rest wordt terugbetaald in 2019.
De terugbetaling zal geschieden op basis van de diverse percentages welke men toepast op de overmakingen van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) voor het wegenconvenant, waarvoor men 365 miljoen euro verwacht te ontvangen tussen 2017 en 2019.
Fase IV van de Circunvalación (Rondweg) om de hoofdstad van Gran Canaria
niet klaar voor 2017
Vanwege onteigeningsproblemen wijzigingen van het tracé en het niet nakomen van financieringsafspraken
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 19 maart 2014 - De aanleg van de vierde fase van de Circunvalación (Rondweg) om de hoofdstad van Gran Canaria is begonnen in november 2007, met de planning, dat deze voltooid zou zijn in 2011; maar dit zal nu niet voor 2017 zijn, door problemen die de onteigeningsprocedures opleveren, de wijziging van het tracé en het niet naleven van de financieringsafspraken.
De minister van Openbare Werken, Transport en Regionaal Beleid, Domingo Berriel, heeft dit laten weten tijdens zijn verklaring voor de parlementscommissie, om, op verzoek van de Socialistische fractie, te praten over dit onderwerp.
Fase IV van de Circunvalación (Rondweg) om de hoofdstad van Gran Canaria:
niet klaar voor 2017
De afstand van 6,8 kilometer van Tamaraceite via Tenoya naar Arucas wordt dagelijks afgelegd door gemiddeld 63.000 voertuigen, heeft de minister gezegd, die heeft opgemerkt, dat de begroting van de wegaanleg 91 miljoen euro bedraagt.
Als er al geld zou zijn, dan veroorzaken diverse wijzigingen, dat de rondweg pas klaar zal zijn in 2015, maar het ‘niet naleven’ van de Spaanse Regering van het wegenconvenant, die haar bijdrage heeft verlaagd van 207 naar 68,5 miljoen euro ‘verplicht’ de Deelstaat een krediet aan te vragen, ,waardoor de bezuiniging de voltooiing van de wegaanleg verplaatst naar 2017, zo heeft Berriel toegevoegd.
Een zaak van betekenis, aldus de minister, zijn de onteigeningen geweest, want het was nodig 752 grondstukken te onteigenen in een gebied, dat voor 80% suelo rústico (plattelandsgebied) is, en voor de overige 20% bouwgrond, waarop 70 woningen staan.
Voor deze onteigeningen moet men ruim 50 miljoen euro uitgegeven, waarvan in 209 gevallen nog betaald moet worden, wat men zal voldoen al naar gelang de bezetting, heeft Domingo Berriel gezegd.
De minister heeft uiteengezet, dat de begroting voor de aanleg van de weg is opgelopen van 91 tot bijna 200 miljoen euro, waarvan ruim 50 miljoen voor de onteigeningen is bestemd.
Berriel heeft eraan herinnerd, dat het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft voorgesteld 13 miljoen euro voor te schieten voor dit bouwwerk; maar, zo laat hij weten, kan de Deelstaat dit bedrag niet ontvangen, want dit zou betekenen, dat men het toegestane begrotingstekort op de overheidsuitgaven zou overschrijden, waardoor men andere mogelijkheden zoekt.
Een van de mogelijkheden is, dat het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria het geld geeft aan de Spaanse Regering, opdat die het dan weer doorsluist naar de Canarische Regering waardoor het overheidstekort voor rekening van eerstgenoemde komt.
Een ander mogelijkheid die men bestudeert, is, dat het Cabildo van Gran Canaria het geld besteedt aan deze weg, hoewel het Eilandbestuur daartoe geen bevoegdheid heeft, maar dan via andere wegen, die als zodanig zijn opgenomen in het wegenconvenant tussen de Spaanse Staat en de Deelstaat, steeds als deze laatstgenoemden niet urgent zijn.
De socialistische afgevaardigde Emilio Matoral heeft gekritiseerd, dat de door de onteigeningen getroffen personen de laatsten zijn die geld ontvangen; ondanks, dat ze in sommige gevallen hun huizen hebben moeten verlaten.
José Luis Perestelo, van de Nationalistische fractie, erkent dat het bouwwerk uiterst complex is, want het telt zeven viaducten en tien rotondes die, vanwege andere kwesties, moeilijk zijn te realiseren.
De gedeputeerde van de Partido Popular, Felipe Afonso El Jaber, heeft gekritiseerd, dat van het begrote budget van 91 miljoen euro men er 81 heeft gecertificeerd, en voegt daar aan toe, dat met de uitbreiding dit is opgelopen tot 135 miljoen euro, waardoor men een overschrijding heeft veroorzaakt van ongeveer 48%,
Felipe Afonso El Jaber is van mening, dat voor de Canarische Regering de wegaanleg geen prioriteit heeft, omdat men daarvoor maar 35% uitgeeft van de 100% op de Deelstaatbegroting.
Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria
valt 31% duurder uit
De kosten zijn opgelopen tot 120 miljoen euro
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 2 januari 2013 - De aanvankelijke kosten voor de aanleg van de Vierde Fase van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria zijn begroot op 90 miljoen euro, maar de wijzigingen kosten de Canarische Regering nog eens 30 miljoen extra.
De Canarische Regering heeft zich verplicht gezien, een tweede wijziging aan te brengen in het project van de verbinding van de circunvalación (rondweg) met de autosnelweg Tamaraceite-Arucas-Kust, vanwege veranderingen welke zich hebben voorgedaan tijdens de bouwwerkzaamheden. Deze veranderingen hebben betrekking op aspecten als het tracé, drainage, het bouwen van twee viaducten, verlichting en, het verwijderen van de kunstmatige tunnel van Lomo Grande, dat inhoudt, dat men twee woningen en twee winkelpanden niet hoeft te slopen.
De eerste wijziging van het project betreft extra kosten van 15 miljoen euro (16,45%) en een tweede kostenpost van nog eens 13,1 miljoen euro (14,40%) meer.
Het Ministerie van Openbare Werken rechtvaardigt deze veranderingen, “vanwege de noodzaak de onvermijdelijke problemen op te lossen welke zich tijdens de bouw hebben voorgedaan op diverse delen van de nieuwe autosnelweg.”
De overige wijzigingen zijn aangebracht in het openbaar belang, aldus de Canarische Regering, en die zich hebben voorgedaan bij de diverse bevoegde Overheden betreffende aspecten in de uitvoering van het bouwwerk. In elk geval voegt men toe, “dat voor de uitwerking van de veranderingen, men op elk moment oplossingen gezocht heeft die al naar gelang de inhoud van het originele project het milieu respecteren en, niet alleen in meest technisch opzicht, maar ook in zijn ontwerp en functionaliteit.
De wijzigingen in de route heeft men aangebracht ter voorkoming van de aanleg van twee viaducten in de barranco (het ravijn) van Cardones, gezien de hoedanigheid van het terrein, die slechter is dan verwacht, vooral door het opduiken van grotten onder de oppervlakte.
Hoewel men vooraf geologisch onderzoek heeft verricht, hebben zich desondanks “onvoorziene omstandigheden” voorgedaan die verplicht hebben, af te wijken van de oorspronkelijke plannen. Ook heeft men het begin van het tracé aangepast op het bestaande, waardoor het mogelijk is geworden, gebruik te maken van bijna een kilometer die al aangelegd is.
De Vierde Fase van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria heeft men eind 2007 aanbesteed en gegund voor 91,1 miljoen euro aan een Unión Temporal de Empresas (UTE) (Joint Venture) die bestaat uit vijf maatschappijen, de werkzaamheden zijn begonnen op 4 december 2007 en hadden klaar moeten zijn op 3 juli 2011.
De werkzaamheden hebben bijna 12 maanden stilgelegen vanwege het niet beschikbaar zijn van enkele percelen waarop men wilde gaan werken. De eerste wijziging is goedgekeurd op 6 juni 2011 en het voorstel voor het ondernemen van het tweede heeft men gepresenteerd op 26 januari 2012, hoewel dit nog geen definitieve goedkeuring heeft gekregen. De Canarische Regering heeft al blijk gegeven van haar angst, daar deze actie zich vertraagd zal zien door de bezuinigingen die de Spaanse Staat in 2013 heeft gepland en, dat het als zodanig moeilijk zal zijn, dit aan te leggen met de aanvankelijke begroting, omdat de wegaanleg steeds moeilijker te voltooien zal zijn met de onvoorziene omstandigheden welke zich nu hebben voorgedaan.
Arucas verzet zich tegen stopzetting
aanleg Fase Vier van de Rondweg
ARUCAS - zaterdag 8 december 2012, Maria Onbevlekte Ontvagenis - De alarmbellen zijn gaan rinkelen in Arucas. De burgemeester, Ángel Víctor Torres, heeft zich geschaard achter de Consejo Económico y Social (Social Economische Raad - SER) van de Gemeente, een orgaan met maximaal aanzien, om van de Canarische Regering te eisen, dat men zich houdt aan het plan voor de aanleg van de vierde fase van de circunvalación (rondweg) om Las Palmas de Gran Canaria, nadat de minister van Openbare Werken, Domingo Berriel, de stillegging ervan heeft aangekondigd voor een periode van zes maanden, “vanwege het ‘niet nakomen’ van de Wegenconvenant door de Spaanse Staat.” Torres herinnert eraan, dat de weg prioriteit heeft voor de sociaaleconomische toekomst van de regio.
De Canarische Regering ziet af van de geplande openingsdatum van de nieuwe weg tussen Tamaraceite (Las Palmas de Gran Canaria) en de Granja del Cabildo (Arucas) (Experimentele boerderij van het Eilandbestuur = Landbouwschool), zoals gepland is voor begin 2015. Dit vooral na de mededeling, om een aanpassing te realiseren in de toezegging van de Staat, voor de lopende werkzaamheden op de Archipel, die er primair ervoor zorgt, dat, men de veiligheid, het algemeen belang en de uniciteit zal gaan verbeteren. Maar waarvoor, momenteel, geen geld beschikbaar is.
Het antwoord is onmiddellijk ingegaan. De Burgemeester verwacht, dat Openbare Werken haar aankondiging zal heroverwegen, daar te benadrukken, dat de weg van lokaal belang is, zowel voor de Noordwestelijke corridor, evenals voor het binnenland. “Dit bouwwerk heeft financiering en de stilleging ervan is een rem voor de gehele agglomeratie,” aldus Torres, die zich in eerste instantie verbaasd heeft getoond over deze mededeling.
De uitlatingen van Ángel Víctor Torres vallen samen met die welke deze week zijn gedaan door de Consejo Económico y Social (SER) van Arucas, binnen de Gemeente een orgaan met maximaal aanzien, en dat na de vernieuwing ervan, wordt voorgezeten door Pedro Ortega, de voormalige voorzitter van Asinca (Industriële Vereniging van Canarias).
De Wegenconvenant, waarvan de werkzaamheden nu - voorlopig voor een half jaar - zijn stilgelegd, omdat de Spaanse Regering (PP) - vooralsnog - geen finaciering aan de Canarische Regering (CC/PSC-PSOE) beschikbaar stelt.
Spoedoverleg
De SER die bestaat uit belangrijke figuren in Arucas, uit het bedrijfsleven, de vakbonden, alle politieke partijen, het onderwijs, de techniek en gemeentetechnici, is van mening, dat het houden van een spoedoverleg nodig is ter voorkoming van de stillegging.
De burgemeester is het er over eens, dat het bouwwerk niet halverwege stopgezet kan worden, omdat het een project van vitaal belang is, waardoor men in hetzelfde tempo door moet blijven gaan, om te voldoen aan de gestelde bouwtermijnen.
Hoogste viaduct van Canarias
overspant nu de Barranco van Tenoya
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 18 maart 2012 - Het reusachtige viaduct van Tenoya overspant de barranco en er ontbreekt slechts 55 meter om de twee uiteinden met elkaar te verbinden om op 113 meter hoogte over het wegdek te kunnen gaan.
Het hoogste viaduct van de Archipel en het derde hoogste van Spanje biedt een spectaculair uitzicht aan de omwonenden, die maar niet uitgekeken raken op de voortschrijding van het bouwwerk boven hun hoofden aan de meest spectaculaire vierde fase die de rondweg om de hoofdstad van Gran Canaria sluit.
Het viaduct van Tenoya
gezien vanaf de barranco (bedding), waar de hoogste pilaar - 113 meter - staat.
Ongeveer 200 personen werken dagelijks aan de bouw van het viaduct, waarvoor men in februari 2010 begonnen is met het storten van beton.
Het is de bedoeling, dat het viaduct, inclusief de autosnelweg, klaar is in oktober 2013, maar de technici verwachten dat men tegen het eind van 2012 over het 528 meter lange viaduct kan gaan die het wegdek van de overbrugging lang is.
Het voltooien van het overige gedeelte van de autosnelweg die Tenoya gaat verbinden met Arucas over een lengte van 6,8 kilometer, duurt iets langer. Men verwacht dit klaar te hebben in januari 2015.
De viceminister van Infrastructuur, Gerardo Hernández, van de Canarische Regering, benadrukt het belang van het bouwwerk, “dat nu behoort tot de drie viaducten van Spanje met de hoogste pijlers. Alleen het viaduct van Montabliz (Cantabrië), met 128 meter hoogte en, dat van Saprón (León) met 124 meter hoogte, overtreffen dat van Tenoya.
Hernández legt uit, dat men voor het aanleggen van de brug gezien vanuit bouwkundig standpunt , “de meest moderne werkwijze heeft gebruikt.” De voertuigen voor de bekisting zijn speciaal voor deze brug gebouwd in Noorwegen en gespecialiseerd personeel uit diverse landen werken aan de brug, onder andere uit de Filipijnen.”
Om deze kolos te wapenen heeft men 4.360 ton staal gebruikt en 24.800 m³ beton. Het wegdek van het viaduct heeft drie hoofdgedeelten als overspanning van 128 meter en twee aan de uiteinden van elk 78 meter en groeien vanaf beide zijden met vier meter per week.
Momenteel werkt men aan de voltooiing van de drie centrale overspanningen en van de korte gedeelten.
Van de vier pijlers die het wegdek dragen, is alleen de derde - en met 113 meter de hoogste - nog niet helemaal klaar. De brug is net als die in Guiniguada gebouwd volgens de simpelste vorm van het cantilever-systeem (*). Eerst bouwt men met speciale bekisting de pijlers, die hol zijn, en hetzelfde proces voert men uit voor het wegdek dat vanaf beide zijden van de brug einden naar elkaar toegroeit.
(*) Cantilever
Een 'cantilever-brug' wordt gevormd door twee uitkragende liggers aan elke oever een, waarbij de armen elkaar in het midden, boven de barranco-bedding , ontmoeten.
De langste cantilever-bruggen ter wereld, naar overspanning, zijn:
- Québecbrug (Québec, Canada) (549 m);
- Forth Bridge (Firth of Forth, Schotland) (2 x 521 m);
- Minato Ohashi Bridge (Osaka, Japan) (510 m);
- Commodore Barry Bridge (Chester, Pennsylvania, USA) (501 m);
- Crescent City Connection (New Orleans, Louisiana, USA) (480 m);
- Howrah Bridge (Calcutta, India) (457 m);
- Veterans Memorial Bridge (Gramercy, Louisiana, USA) (445 m);
- San Francisco-Oakland Bay Bridge (Californië, USA) (427 m);
- Horace Wilkinson Bridge (Baton Rouge, Louisiana, USA) (376 m);
- Tappan Zee Bridge (Nyack/Tarrytown, New York, USA) (369 m);
- Queensboro Bridge (New York City, USA) (360 m);
- Jan Blankenbrug bij Vianen, Nederland.
(zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Blankenbrug).
Vierde Fase Circunvalación
om Las Palmas de Gran Canaria
ARUCAS - donderdag 1 maart 2012 - Tijdens de vierde fase van de aanleg van de Rondweg om Las Palmas de Gran Canaria zal tot en met 21 maart 2012 om veiligheidsredenen elke woensdag tussen 07:30 en 19:30 uur de verbinding Tenoya-Cardones (gemeente Arucas) via de GC-31 afgesloten zijn voor het verkeer, vanwege betonnering op het nieuw aan te leggen viaduct.
Momenteel voert het Consejería de Obras Públicas, Transportes y Política Territorial (Ministerie van Openbare Werken, Vervoer en Ruimtelijke Ordening) van de Canarische Regering, de aanleg van de vierde fase van de Rondweg om de hoofdstad van Gran Canaria uit, waarvan de aanlegwerkzaamheden momenteel voor 60% gerealiseerd zijn. De begroting voor deze fase bedraagt 106 miljoen euro.
Het project omvat de route Tamaraceite-Tenoya-Arucas Kust. Het verbindt de eerste Fase van de rondweg met de GC-2 ter hoogte van de op- en afrit naar Arucas. In totaal wordt er 6.8 kilometer aan vierbaans autosnelweg aangelegd, daarbij komt dan nog 11,3 kilometer aan asfalt voor de op- en afritten en de ventwegen, waardoor de totale aanleg 18,1 kilometer bedraagt.
Het meest in het oog springende onderdeel van dit project is de aanleg van het 528 meter lange en 113 meter hoge viaduct, dat de barranco van Tenoya overspant. Het genoemde Minpsterie vraagt de automobilisten om begrip voor het tijdelijke ongemak, maar om veiligheidsredenen is de genoemde periodieke afsluiting nu eenmaal noodzakelijk.