El rey Felipe VI (Koning Filips de Zesde)
opent het
Internationale Forum van het Toerisme
van het Zuiden
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - maandag 4 december 2017 - De vijfde editie van het Foro Internacional de Turismo de Maspalomas zal worden geopend door Koning Filips de Zesde. Zo heeft men op vrijdag 1 december 2017 bevestigd, door aan te geven dat bij dit forum de monarch aanwezig zal zijn op het eiland voor het bijwoenen van een plechtigheid plaatsvindt op de Luchtmachtbasis Gando. Het Gemeentebestuur van de San Bartolomé de Tirajana en de Universiteit van de Las Palmas de Gran Canaria organiseren het evenement,waarbij ze op 14 en 15 december 2017 in ExpoMeloneras ruim 1.200 congresdeelnemers verwachten.
El rey Felipe VI zal in het Zuiden van Gran Caria in het Palacio de Congresos ExpoMeloneras op donderdag 14 december 2017 het Foro Internacional de Turismo Maspalomas Costa Canaria openen, nadat hij ’s morgens de plechtigheid heeft bijgewoond op de Luchmachtbasis Gando
De aankondiging van het forum in de laatste week van november 2017.
De koning zal de leiding hebben over de openingsceremonie van de vijfde editie van het forum, dat terugkeertt in de gemeente San Bartolomé de Tirajana, als een referentie voor deze industrie op Gran Canaria, het resultaat van de meest geavanceerde studies en het voorstel van nieuwe acties voor deze dynamische sector van de economie.
Dimitrios Buhalis.
Georganiseerd door het Gemeentebestuur van San Bartolomé de Tirajana en de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC), houdt het evenement onderzoek als hoofddoel. De openingslezing wordt gegeven door Dimitrios Buhalis, directeur van het Centre for Tourism Research van de Universiteit van Bournemouth, Engeland.
Nederlandse toerist overleden door verdrinking
in hotelzwembad in Meloneras
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - donderdag 20 augustus 2015 - Een 41-jarige Nederlandse toerist is op woensdag 19 augustus 2015 verdronken in het zwembad van een hotelcomplex in Meloneras in de gemeente San Bartolomé de Tirajana.
Om 17.25 uur heeft het Centro Coodinador de Emergencias y Seguridad (Cecoes)-112 (de Alarmcentrale 1-1-2) de melding ontvangen, van het voorval in het hotel aan de Calle Mar Mediterráneo in de stadswijk Meloneras.
Diverse personen hebben de man uit het water gehaald die verdrinkingsverschijnselen vertoonde.
Een coördinerend arts van de Servicio de Urgencias Canario (SUC) (Canarische Noodhulpdienst) heeft aanvankelijk telefonisch aanwijzingen gegeven aan de personen die ter plaatse reanimatie (hartmassage) hebben verricht tot de komst van de ambulances. Vervolgens is ook nog assistentie verleend door twee artsen van het Hospital Insular die in het hotel met vakantie waren.
Na een uur van reanimeren, de komst van twee ambulances en agenten van de Policía Nacional (Rijkspolitie), hebben de artsen de dood moeten constateren ten gevolge van een hartstilstand.
De man die op woensdag 19 augustus 2015 door verdrinking om het leven is gekomen, is het vijfde verdrinkingsgeval aan de kust en in zwembaden op Canarias gedurende de maand augustus, het vierde geval in de Gemeente San Bartolomé de Tirajana; en wat betreft 2015 is dit - tot nu toe - het 26ste verdrinkingsgeval, aldus de gegevens in de persmedia.
Het filiaal van warenhuis El Corte Inglés krijgt in het Zuiden van Gran Canaria vijf verdiepingen met in totaal 25.000 m² aan winkelruimte
Lopesan vraagt vergunning aan voor de bouw van het warenhuis, voor het renoveren van Winkelcentrum ‘Faro II’ en voor het bouwen van Winkelcentrum ‘Boabab’
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - donderdag 9 januari 2014 - Het pand, dat ‘El Corte Inglés’ (‘Engelse Snit’) gaat bouwen in Maspalomas, naast winkelcentrum ‘Faro II’, zal vijf verdiepingen gaan tellen en krijgt een totale vloeroppervlakte aan verkoopruimte van 25.000 m².Het grootwinkelbedrijf, met president Isidoro Álvarez aan het hoofd, wil zich vestigen in Meloneras en, uiteindelijk, neerstrijken op het perceel CC-1 van Campo Internacional de Maspalomas, op een grondstuk , dat eigendom is van de Lopesan-Groep, die al jarenlang deze distributieketen een perceel aanbiedt in de toeristenwijk welke men kent als de ‘milla de oro hotelera’ (‘horeca-goudkust’) van het Zuiden.
Wat men nog steeds niet weet, is, of het filiaal van El Corte Inglés, dat gebouwd gaat worden naast het winkelcentrum ‘Faro II’ en het nog te bouwen winkelcentrum ’Boabab’, opgeteld een investering van 100 miljoen, gebouwd zal gaan worden door Lopesan; of, dat de warenhuisketen de bouwopdracht verleend aan een ander bedrijf.
Filiaal van El Corte Inglés in Campo Internacional: een pand in ronde vorm met vijf verdiepingen,; althans zo is het getekend in de schetsen die de Lopesan-Groep heeft toegevoegd aan het Moderniseringsplan-Maspalomas Costa Canaria, in de (ronde) stijl van winkelcentrum ‘Faro II’.
Vanuit de ondernemersgroep heeft men op woensdag 8 januari 2014 gezegd,, dat de bouwvergunningen voor begin mei 2014 verleend kunnen worden, waarbij deze drie bouwprojecten dan binnen een periode van maximaal twee jaar voltooid moeten zijn.
Hoewel het Algemene Bestemmingsplan van San Bartolomé de Tirajana in dit gebied het bouwen van een vierkant pand toestaat tot zes verdiepingen hoog, is voor het verkrijgen van de vergunning het aan het departement Bouwzaken gepresenteerde project, een pand in ronde vorm met vijf verdiepingen, althans zo is het getekend in de schetsen die de Lopesan-Groep heeft toegevoegd aan het Moderniseringsplan Maspalomas Costa Canaria, in de (ronde) stijl van winkelcentrum ‘Faro II’.
Ook heeft men bij de documentatie welke men in de laatste week van december 2013 bij de Gemeente heeft ingediend - terwijl de in het Moderniseringsplan van San Bartolomé de Tirajana vastgestelde termijn voor het presenteren van dit project al was verstreken - een zonlicht-studie toegevoegd, om te zien wat voor schaduw het pand veroorzaakt; en een ander rapport over de mobiliteit, waarin men de toegangen aangeeft welke men zal moeten aanleggen, zowel voor voetgangers, evenals als voor het gemotoriseerde verkeer in dit gehele winkelgebied.
Lopesan heeft de vestiging van El Corte Inglés - die gebouwd gaat worden op perceel CC- 1 van de wijk Campo Internacional de Maspalomas - benut, voor het renoveren en opwaarderen van het verwaarloosde winkelcentrum ‘Faro II’, wat haar toebehoort.
Het genoemde gebouw zal van onder tot boven verbouwd en uitgebreid worden, waarbij men de bestaande structuur zal behouden. Bovendien is voorzien, dat men in dit gebied een grote supermarkt vestigt. De omgeving - waar zich de tendens van het vormen van een wijk met permanent bewoning zich voordoet en die aan toeristische waarde heeft ingeboet - zal verbeteren, omdat de gehele omgeving, ongeveer 80.000 m², bestemd zal worden tot groenvoorzienig en parkeerterreinen.
Winkels naast het ‘Boabab’-hotel
Een ander project waarvoor de Lopesan-groep een bouwvergunning heeft aangevraagd, is het winkelcentrum ‘Boabab’ - dat gevestigd zal worden op een perceel van 28.000 m², dat eigendom is van deze onderneming -naast perceel 29 van het Deelplan Meloneras, dat zich bevindt tussen het Palacio de Congresos Expomeloneras en het ‘Baobab’-Hotel.
In dit geval heeft men het winkelgebied - dat een verkoopoppervlakte zal krijgen van 18.000 m² - ontworpen als een locatie voor winkelen en recreatie, en daartoe heeft men een open structuur gecreëerd in de vorm van een tuin met hetzelfde thema als het ‘Boabab’-hotel. Het geheel bestaat uit een gelijkvloerse verdieping, met op enkele punten een tweede etage.
Vanuit de Lopesan-Groep heeft men er op woensdag 8 januari 2014 op aangedrongen, dat de bouw van het filiaal van El Corte Inglés, het Winkelcentrum ‘Baobab ‘ en de verbetering van Winkelcentrum ‘Faro II’ kan rekenen op een uiterst aantrekkelijk winkelaanbod, dat bezocht zal worden door zowel de bewoners, evenals door de duizenden toeristen die jaarlijks naar de eerste toeristengemeente van Canarias komen; en die afkomstig zijn vanuit Santa Lucía en vanuit de hoofdstad van Gran Canaria, om hier hun inkopen te doen.
Het is een feit, dat men het Algemene Bestemmingsplan van deze gemeente niet meer heeft aangepast sinds 1997 - een taak die nu wordt verricht door het nutsbedrijf Gesplan - wat het in gang zetten verbood van al deze investeringen.
Lopesan en warenhuis ‘El Corte Inglés’ gaan 100 miljoen euro injecteren in het Zuiden
Op het ronde perceel langs winkelcentrum ‘Faro 2’ zal: ‘El Corte Inglés’ komen
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zondag 22 december 2013 - De bouw van het filiaal van warenhuis ‘El Corte Inglés’ en de ombouw van het Winkelcentrum ‘Faro 2’, zullen samen met het nieuwe ‘Boabab’-centrum, een impuls gaan geven aan het winkel- en recreatie-aanbod in het Zuiden van Gran Canaria. Nog voor eind 2013 liggen de drie projecten in handen van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana. Momenteel rest alleen nog, dat de Gemeente deze niet vertraagt.
Na jarenlang wachten, dankzij de besluiteloosheid van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana over de locatie waarop men kan bouwen, komt: ‘El Corte Inglés’ (‘Engelse Snit’) dichter bij het openen in hartje toeristencentrum van Gran Canaria. De Canarische ondernemersgroep Lopesan promoot de bouw van een perceel naast Winkelcentrum ‘Faro 2’, dat eveneens eigendom is van Lopesan en op haar beurt voorwerp van verbouwing en herstel, die men deze week presenteert aan het Gemeentebestuur.
Het totaal van beide projecten betekent een gezamenlijke investering van 60 miljoen euro en het resultaat zal een ware revolutie betekenen voor het winkelaanbod in het Zuiden.
'Winkelcentrum 'Faro 2' in Maspaloams met daarvoor het ronde perceel waarop deze keer het te bouwen filiaal van 'El Corte Inglés' gepland staat.
Alleen al vanuit het oogpunt van werkgelegenheid kunnen beide projecten 950 arbeidsplaatsen opleveren, 650 in het geval van de bouw van het filiaal van ‘El Corte Inglés’ en 300 voor de ombouw van ‘Faro 2’ en omgeving.
Daar komt de bedrijvigheid bij van de hoogwaardige dienstverlening welke men de bezoeker biedt. Twee cijfers waaraan de belangrijkheid van beide projecten kan worden afgelezen: ‘El Corte Inglés’ voegt 25.000 m² nieuwe winkelruimte toe en ‘Faro 2’ wordt uitgebreid met 9.000 m².
Naast het bestaande 'Boabab-hotel in Meloneras - in het midden van de foto - moet het Winkel- en Recreatiecentrum gaan verschijnen, wat Lopesan voornemens is te gaam bouwen.
Maar er zijn geen twee projecten, maar drie: voor eind 2013 zal Lopesan aan de Gemeente het project voor het Winkel- en Recreatiecentrum ‘Boabab’ presenteren, dat moet verrijzen op perceel 29 van de Sector Meloneras-2A, met een oppervlakte van 28.641 m².
Dit project wort gekenmerkt door kwaliteit en stedelijke integratie, “met open en onafhankelijke vormen voor de het samengaan met de natuur, door een modern, ruimtelijk concept voor de bouw en de natuur. Contrasterende landschappen, beheer van het natuurlijke licht, samengestelde integratie en gebruik van bouwelementen die een natuurlijk element op de muren en daken van het project nabootsen. De verwachte investering in het Winkel- en Recreatiecentrum ‘Boabab’ bedraagt 40 miljoen euro en als het de deuren opent zal het goed zijn voor 550 arbeidsplaatsen.
Met deze nu bij de Gemeente ingediende investeringsprojecten, behoudt het Zuiden haar robuustheid als toeristische- en recreatiebestemming. Het jaar, dat op het punt staat te eindigen, is in die zin gemarkeerd door een nieuw record in de aankomst van buitenlandse toeristen en de verwachtingen voor 2014 zijn eveneens positief. In deze context zijn ondernemersgroepen zoals Lopesan zich aan het inzetten voor de verbetering van het aanbod en voor het voldoen aan de eisen van een markt die vooral vraagt naar logiesaccommodatie in viersterren-etablissementen een parallel kwaliteitsaanbod in winkel- horeca- en recreatiebedrijven.
In het geval van ‘El Corte Inglés’, is hun al lang bestaande droom - te kunnen rekenen op een filiaal in het Zuiden - in duigen gevallen door de twijfels van de Gemeente, die het maar niet eens kon worden over de vestigingslocatie. De keuze voor het perceel naast Winkelcentrum ‘Faro 2’ zal het mogelijk maken om, te zijner tijd, de omgeving te her-activeren, evenals het aanbod aan hotels en appartementen- en bungalowcomplexen.
Een onderneming presenteert een alternatief voor de nieuwe jachthaven van Lopesan in Meloneras
De maatschappij Canary Top vraagt om een nieuwe aanbesteding voor de concessie van de jachthaven
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - dinsdag 27 augustus 2013 - De handelsmaatschappij Canary Top - die verzekert diverse buitenlandse investeringsfondsen te vertegenwoordigen welke belangstelling hebben, om zich te vestigen op de Archipel - heeft een alternatief gepresenteerd voor het project van de Lopesan-Groep, voor het aanleggen van een jachthaven in de toeristenwijk Meloneras, in de gemeente San Bartolomé de Tirajana.
De aanvraag van de maatschappij Canary Top mag opgeteld worden bij de bezwaren van zes andere bedrijven en particulieren tegen het Lopesan-project, wat de behandeling van de concessie voor deze jachthaven kan bemoeilijken voor de geplande data. De projectontwikkelaar wil eind 2013 beginnen met een investering van 35 miljoen euro.
Het strand en de toeristenwijk Meloneras, in de gemeente San Bartolomé de Tirajana.
Feit is, dat de instantie Puertos Canarios heeft aangekondigd, dat men het document ter publieke inzage zal leggen en men nog een maand zal verlenen voor het indienen van bezwaren. Canary Top begrijpt echter, dat haar alternatieve voorstel verplicht tot,“automatische opschorting” van de behandeling van het Meloneras-dossier en, dat er een nieuwe aanbesteding moet komen.
In een eerste schrijven, gericht aan de directeur-beheerder van Puertos Canarios, Juan José Martínez, van 22 juli 2013, laat Canary Top weten, “dat men op internationaal niveau werkt met diverse investeringsfondsen, waarbij interesse bestaat voor vestiging in Spanje, om precies te zijn, op de Canarische Eilanden, via projecten die van bijzondere betekenis zijn, waarvan men via de aanbesteding informatie heeft,” waardoor, ”op basis van de wettelijke regeling van Puertos de Canarias geïnteresseerd is in het presenteren van de alternatieve petitie op de oorspronkelijke aanvraag.”
Automatische opschorting
Daarom, stelt Canary Top aan de Canarische Regering voor, “dat men de procedure herziet, vanwege de redenen in Artikel 19 van het reglement van ontwikkeling en uitvoering van de Ley de Puertos de Canarias (Wet Canarische Havens), met het doel, automatische opschorting van de verwerking van de concessie-aanvraag door de Raad van Bestuur van de entiteit Puertos Canarios, op grond van de aanbesteding met specificaties van de concessie teneinde de aanbesteding te houden voor het toekennen van de definitieve concessie.”
In een ander schrijven - van 19 augustus 2013- vanwege het ontbreken van een antwoord van Puertos Canarios op hun eerdere verzoek - herhaalt Canary Top haar verzoek, omdat men begrijpt, “dat voortzetting van de zaak, ‘ernstig botst’ met de wettelijk voorgeschreven overheidsprocedure.”
Na de ontdekte tekortkomingen in de officiële bezwaartermijn en met het doel, te voorkomen, dat de haven van Meloneras eindigt in de Rechtbank van Justitie, heeft Juan José Martínez op 13 augustus 2103 aangekondigd, dat men binnen een aantal dagen het project ter openbare inzage zal leggen, maar dit dectreet is nog steeds niet afgekondigd in het BOC (de Canarische Staatscourant),
Het voorstel van Lopesan bevat de bouw van 514 aanlegsteigers tussen de stranden van Meloneras en El Hornillo, evenals de verlenging van de zeeboulevard tot aan de woonwijk Pasito Blanco en het creëren van nieuwe winkels voor het bedrijven van nautische sporten.
Na een eerste filter gepasseerd te zijn van het Ministerie van Openbare Werken, Transport en Regionaal Beleid, heeft het project bezwaren en kritiek gekregen van andere groepen ondernemers, zoals van de eigenaren van Winkelcentrum ‘Oasis, van de horeca-projectontwikkelaar Miguel Cazorla, van de Asociación Club de Yates de Pasito Blanco (Jachtclub van Pasito Blanco) en van diverse eigenaren van de laatstgenoemde jachthaven.
Volgens een door het Instituto de Hidráulica Ambiental (Waterloopkundig Instituut) van de Universiteit van Cantabrië opgesteld rapport, verhoogt de aanleg van de haven van Meloneras de golfslag met 80 centimeter in de manoeuvreerruimte van Pasito Blanco en kan deze de exploitatie van de haven zelf in gevaar brengen als het tij uit het zuiden, of zuidwesten komt. Ook merkt men op, dat de breedte van de monding tussen de twee havenpieren wordt teruggebracht tot 100 meter, wat het binnenlopen en wegvaren van de schepen bemoeilijkt.
In de meerderheid van de bezwaren die zijn ingediend tijdens de openbare inzage/bezwaarprocedure van het Lopesan-project, is men het erover eens, dat het relevante wijzigingen heeft ondergaan ten opzichte van het aanvankelijke project (met minder aanlegplaatsen en zonder winkels); en ook geeft men de nagenoeg complete verdwijning van het El Hornillo-strand, dat ingeklemd zou komen te liggen tussen de twee havenpieren. Andere aangegeven tekortkomingen wijzen op het verlies aan zand op de stranden, op het bestaan van zee grasweiden, of op de uitwerking op archeologisch erfgoed, zowel op land als in zee.
De bezwaren van de Asociación Club de Yates de Pasito Blanco op het jachthavenproject trekken ook de economische financieringsrapporten in twijfel die de Lopesan-Groep heeft gepresenteerd en men concludeert, “dat de haalbaarheidsstudie een hoge gevoeligheid laat zien voor verlies, of risico daarop,”waardoor, “het project onhaalbaar wordt met welke kleine wijziging dan ook.”
In haar bezwaarschrift aan de directeur-beheerder van Puertos Canarios, Juan José Martínez, laat de Jachtclub van Pasito Blanco ook weten, dat het project wat ter openbare inzage is gelegd, “niet voldoet aan de geldende wetgeving,” want men geeft het als feit aan, dat de toekenning van de aanlegsteigers vanaf het vierde jaar 100% zal zijn, terwijl dit niet mogelijk is in de huidige wetgeving,
"Volgens de Ley de Puertos (Haven-wet) - zo bevestigt het schrijven van de Jachtclub - moet er altijd een aantal aanlegsteigers beschikbaar zijn voor het dekken van de garantie voor eventuele aanvragen door plezierjachten die willen afmeren aan de aanlegsteigers van Pasito Blanco, zonder, dat dit hun thuishaven is. De formule van 100% toekennen die men voorstelt voor de haven van Meloneras, beperkt duidelijk de economische ontwikkeling van alle ondersteunende dienstverlening en winkels, die niet kunnen profiteren van de schepen die de haven gebruiken voor het tijdelijk afmeren, voorafgaand aan de overtocht op de Atlantische Oceaan met gebruik van Gran Canaria als locatie voor ravitaillering, toelevering en bunkeren.”
Ook benadrukt men, “dat de Canarische Haven-wet heel duidelijk is in het verbieden van exclusieve ligplaatsen, of van ligplaatsen voor schepen op het strand.”
Het winkel- en recreatiegebied ‘Boulevard El Faro’ wordt jaarlijks bezocht door 1, 5 miljoen personen
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - woensdag 7 augustus 2013 - Als toegevoegde waarde heeft Winkelcentrum ‘Boulevard El Faro’ - 365 dagen per jaar - de flexibiliteit van de winkelopeningstijden van 10:00 tot 23:00 uur, en tot 03:00 uur van de horecabedrijven.
Sinds de opening in 2011 is Winkelcentrum ‘Boulevard El Faro’ uitgegroeid tot een referentiepunt voor het gehele Zuiden, vanwege de winkels en vooral de horecabedrijven, door de ligging - naast de Faro (Vuurtoren) van Maspalomas - aan de zeeboulevard van Meloneras - waar men een van de mooiste zondondergangen kan aanschouwen terwijl men er een kopje koffie drinkt, of geniet van een ijsje, na een dagje strand, of winkelen.
Gebouwd en beheerd door de Lopesan-Groep, is het vrij toegankelijk met royale groenvoorzieningen, in een slinger van 24 etablissementen waar men de laatste mode en accessoires kan vinden evenals een gevarieerd aanbod aan gastronomie, terwijl men geniet van een wandeling langs zee.
Dit concept van hoogwaardig winkelcentrum ziet zich weerspiegeld in het bezoek van jaarlijks 1,5 miljoen personen; een aantal, dat levendigheid en een dynamiek weergeeft sinds het geopend is in het gebied van Meloneras en wat de winkel- en recreatiemogelijkheden verveelvoudigd heeft in het Zuiden van Gran Canaria.
De koloniale architectuur, verwend door de omgeving, evenals uitgebreide groenvoorzieningen, heeft het een bepaald cachet, waardoor het zich onderscheidt van andere winkelcentra. Deze transparante structuur en de ligging aan het strand en de zeeboulevard van Maspalomas completeren een winkelgebied wat anders is, dan het traditionele en wat uiterst geprezen wordt die degenen die het kennen.
De bezoeker kan er de laatste mode aantreffen, schoeisel en accessoires in de winkels van exclusieve merken zoals o.a. Tommy Hilfiger, Lacoste, La Martina, La Perla, Hugo Boss, en Burberry.
Wat betreft de gastronomie, kan men in de restaurants genieten van zowel de internationale keuken (Italiaans, Japans, Mexicaans, Chinees), evenals van typisch Canarische gerechten, waarbij voor vlees en vis een hoofdrol is weggelegd.
Jaarlijks verrast Winkelcentrum ‘Boulevard El Faro’ met nieuwe designwinkels en horecabedrijven die zich vernieuwen en die het kwaliteitsniveau verhogen.
Panorama-restaurants met prachtige uitzichten, zoals ‘El Churrasco’ en ‘Osianis’, hebben zich in het afgelopen jaar bij het gastronomisch aanbod gevoegd, evenals nieuwe merkzaken zoals ‘Marccain’, ‘F. Couture’ en ‘Nest`.
Zowel ’s winters al ’s zomers treft men hier toeristen en eilandbewoners die genieten van alle attracties van het gebied, dat goed verzorgd is zowel wat betreft de voorzieningen als de decoraties van het exterieur, wat onderworpen is aan een strikt onderhoud en vervanging, evenals de groen voorzienig, wat een van de toegevoegde waarden is. Gezeten onder toezicht van de elegante Faro (Vuurtoren) met uitzicht op zee, is een luxe die binnen het bereik van iedereen is die bereid is te genieten van het Zuiden van Gran Canaria.
Zij die het Winkelcentrum ‘Boulevard El Faro’ hebben ontworpen, hebben dit gedaan, zodat de gebruikers in alle opzichten kunnen genieten van een lange wandeling met groenstroken die afgewisseld worden met designwinkels, met de meest aanbevolen restaurants van het gebied en met moderne terrassen, die zich tijdens het zomerseizoen prepareren op het ontvangen van Canario’s die de zuidelijke stranden kiezen voor hun vakantie.
Puertos canarios geeft groen licht voor de jachthaven van Lopesan in Meloneras
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zaterdag 18 mei 2013 - De Canarische Regering heeft de eerste voorzet gegeven voor de aanleg van de jachthaven van de Lopesan-Groep in Meloneras wat een van de - door minister Domingo Berriel, van het Ministerie van Territoriaal Beleid - geblokkeerd gehouden investeringen was in het Zuiden van Gran Canaria.
Puertos Canarios, een nutsbedrijf van de Canarische Regering heeft in de tweede week van mei 2013 het project ‘Marina Meloneras’ ter inzage gelegd voor het publiek. Het gaat om het project van de handelsmaatschappij Hijos de Francisco López Sánchez SA (Lopesan) evenals om het daartoe opgestelde milieurapport. Zodoende kan de handelwijze van Lopesan in Meloneras geëxamineerd worden door elke persoon, of instantie die bezwaren wil indienden bij Puertos Canarios. Het gaat om een investering van 35 miljoen euro, maar men wacht nog steeds op goedkeuring van de Cotmac (Milieucommissie). Van de 415 ligplaatsen worden er 30 gereserveerd voor het afmeren van grote plezierjachten.
JACHTHAVEN VAN MELONERAS
Een Lopesan-project, met groen licht van Puertos Canarios.
Links, de bestaande jachthaven van Pasito Blanco.
De directeur-generaal van Puertos Canarios, Juan José Martínez Díaz, heeft laten weten, dat de aanleg van de ‘Marina Meloneras’ (Jachthaven van Meloneras) - die 500 ligplaatsen gaat tellen, 415 op het water en 85 op land - echter pas kan beginnen als men beschikt over de milieu-aanbevelingsrapporten van de Comisión de Ordenación del Territorio y Medio Ambiente de Canarias (Cotmac) (Canarische Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Milieu) en van de concessie voor het gebruik van het publieke domein van de Spaanse Staat.
Juan José Martínez Díaz.
In die zin, heeft Martínez Díaz toegevoegd, dat als men deze controles gepasseerd is, Puertos Canarios hen de concessie zal verlenen voor de aanleg en de exploitatie ervan.
Verbetering van de stranden
De Marina Meloneras brengt, naast de aanleg van de jachthaven, de uitbreiding en het opbrengen van zand op de stranden van Meloneras en van Pasito Blanco met zich mee, evenals de voltooiing van zeeboulevard tussen deze twee toeristengebieden.
Anderzijds, toen men de plannen voor deze jachthaven in Meloneras had stilgelegd, is er gezegd, dat er een golfbreker moet worden aangelegd ter bescherming van de kust. Maar waarvan de technici van de Lopesan-Groep de verantwoordelijken binnen de Directie van Kustzaken hebben proberen te overtuigen - tijdens een bijeenkomst in Madrid in april 2013 - dat studies die zijn uitgevoerd door de Universiteit van Santander hebben uitgewezen, dat dit niet noodzakekijk is, omdat deze strekdam in plaats van het strand te stabiliseren, een verlies aan zand zou opleveren en, dat deze pier uiteindelijk contraproductief zou uitpakken voor het strand van Meloneras, waartoe men ongeveer 20.000 m³ zand wil gaan opbrengen.
Dezelfde situatie is van toepassing op het strand van Pasito Blanco, dat men wil uitbreiden tot aan de pier van de jachthaven en, dat wordt opgehoogd met 5.000 m³ zand.
Lopesan begint met aanleg jachthaven Meloneras
Men wacht - nog steeds - op vergunning voor de bouw van het
‘El Corte Inglés’-filiaal
SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA -zondag 4 maart 2012 - De Grupo Lopesan wil voor eind 2012 beginnen met de aanleg van de jachthaven van Meloneras, nadat dit initiatief lang geblokkeerd is geweest door de Canarische Regering. Het project van de Marina Deportiva (Jachthaven) van Meloneras voorziet in de aanleg van 500 ligplaatsen en er is een investering mee gemoeid van tussen de 20 en en 40 miljoen euro. Volgens de investeringsgroep levert dit project 200 directe arbeidsplaatsen op. Het plan omvat ook de verbetering van de stranden vam Meloneras en Pasito Blanco.
De Marina Deportiva (Jachthaven) is de eerste in zijn soort die men in San Bartolomé de Tirajana gaat aanleggen en komt te liggen in het gebied waar zich de luxe hotels bevinden in het Zuiden van Gran Canaria. De Lopesan-Groep heeft er jaren op moeten wachten, om deze aanleg te kunnen realiseren die onderdeel uitmaakt van het Master Plan wat is opgesteld voor Golf Meloneras en, dat is opgenomen in een reeks van aanvullende voorzieningen die het toeristische aanbod aan de kust van Maspalomas moeten completeren.
Aquarium
Het project, dat is ontworpen door een Amerikaans bedrijf, dat gespecialiseerd is in landschapsontwikkeling voor kwaliteitstoerisme, vervult bovendien een sleutelrol voor dit kustgebied, omdat het tevens de stabilisering en verbetering van de stranden van Meloneras en Pasito Blanco omvat. Vanuit de Lopesan-Groep legt men uit, dat de actie tevens de verbetering beoogt van het huidige aanzien van de stranden, zodat de toeristen van de nabijgelegen etablissementen met meer comfort van de kust en de stranden kunnen genieten.
Naast de aanleg van de Jachthaven overweegt men andere acties, zoals een aquarium en parkeerplaatsen bij de stranden van Meloneras en Pasito Blanco.
Een 50 jaar oud idee
Het geheel van werkzaamheden vindt plaats in het kader van de goedkeuring van het Ministerie van Ruimtelijke Ordening, van de Canarische Regering, en wacht alleen nog op de milieurapportage zoals die vereist is door de Canarische Regering, het Eilandbestuur van Gran Canaria en de Gemeente San Bartolomé De Tirajana.
De Lopesan-Groep schat in, dat het opstellen van deze milieurapportage diverse maanden in beslag zal nemen, maar men hoopt, als men deze vuurproef definitief heeft doorstaan, voor het eind van 2012 te kunnen beginnen met de aanlegwerkzaamheden.
Deze jachthaven maakte al deel uit van de oorspronkelijke ideeën van 50 jaar geleden voor het project Maspalomas Costa Canarias.
Lopesan gaat 80 miljoen euro investeren
in Winkelcentrum ‘Meloneras’
en voor de verbetering van winkelcentrum ‘Faro 2”
Deze acties zijn vervat in het toeristische moderniseringsplan van het Zuiden
De verbetering van het huidige winkelaanbod van Meloneras en het doen heropleven van het winkelcentrum van Campo Internacional de Maspalomas is een ander doel, dat de Lopesan-Groep, die geleid wordt door Eustacio López, zich heeft gesteld in het Zuiden van Gran Canaria.
Het 'El Corte Inglés'-filiaal
Deze Groep is voornemens 80 miljoen euro te investeren in de renovatie van Winkelcentrum ‘Faro 2’ en in de bouw van een winkelcentrum in Meloneras, op het perceel wat is gelegen tussen het ExpoMeloners en hotel Baobab
De eerstgenoemde actie in Maspalomas omvat bovendien de bouw, op een aan het ‘Faro2’ grenzende perceel, van een groot winkelpand, waar de warenhuisketen ‘El Corte Inglés’ zich wil vestigen.
Het winkelcentrum van Meloneras is ontworpen als een open ruimte, in de vorm van een tuin, met hetzelfde thema als dat van hotel Baobab. Het idee is, dat het niet alleen een winkelgebied wordt, maar dat men er ook kan recreëren. Met de actie in Maspalomas, zowel met de renovatie van ‘Faro2’, evenals met de vestiging van het warenhuis ‘El Corte Inglés’, zoekt de Lopesan-Groep de heropleving van het gebied Campo Internacional, dat nu zijn toeristische aantrekkingskracht heeft verloren.
De bouwplannen zijn opgenomen in het ‘Plan de Modernización, Mejora e Incremento de la Competitividad de los Núcleos Turísticos’ (Plan voor Modernisering, Verbetering en Concurrentietoename van de Toeristenwijken) van San Bartolomé de Tirajana’, dat zojuist is voltooid door het nutsbedrijf Gesplan.
Het doel van de investeerders is, om de projecten te versnellen door middel van dit ‘Plan de Modernización’ (Moderniseringsplan); dit, omdat het Algemene Bestemmingsplan van San Bartolomé de Tirajana, dat al eeuwenlang wacht op vergunningen, weer eens een keer niet is goedgekeurd.
In die zin heeft de burgemeester van San Bartolomé de Tirajana, Marco Aurelio Pérez, uitgelegd, dat het compromis van Gesplan bestaat uit de afronding van dit ‘Plan de Modernización’, dat in januari 2011 is gepresenteerd aan de minister van Ruimtelijk Ordening, Domingo Berriel, en dat na de technische rapportage van de Canarische Regering en van de Gemeente, in juni 2011 is goedgekeurd door het Canarische Parlement.
Al met al, moeten de projecten van het Moderniseringsplan terug naar de Gemeente San Bartolomé de Tirajana, voor het verkrijgen van de bouwvergunningen; die men, volgens Pérez, in sommige gevallen automatisch zal verstrekken en, dat men voor de andere gevallen meer tijd nodig zal hebben, alvorens deze kunnen worden uitgevoerd.