Canarias zal op de Fitur zoeken
naar meer dan 1,7 miljoen turismo peninsular
(Schiereiland toeristen)
MADRID - donderdag 17 januari 2019 - Canarias zal aanwezig zijn op de 39ste editie van de Feria Internacional de Turismo de Madrid (Fitur) (Internationale Toerismebeurs van Madrid) met als doel, dat de aankomsten van visitantes peninsulares (Schiereiland bezoekers) ook in 2019 blijven groeien en de 1,7 miljoen toeristen die tot maand no0vember 2018 werden geregistreerd, kunnen overtreffen..
Dit is op donderdag 17 januari 2019 door de Minister van Toerisme van de Canarische Regering, Isaac Castellano, vooruitgeschoven bij de presentatie van de details van de aanwezigheid op de Archipel in Fitur, waar zijn afdeling, via Promotur, ongeveer dertig vergaderingen met de exploitanten van de sector zal onderhouden; zodat het aantal schiereiland toeristen minstens 5% per jaar blijft groeien.
Impressie van de stand van Canarias op de Fitur 2019.
Castellano heeft dit gewaardeerd, ondanks het feit dat in 2018 Canarias is afgenomen in aankomsten van buitenlandse toeristen - "hoewel in kleinere aantallen dan aanvankelijk was voorspeld" -, de cijfers in volume van zaken voor de eilanden zijn "zeer positief zijn."
Kenmerken van het paviljoen
De grafische ondersteuning bedraagt in totaal meer dan 400 vierkante meter, waarvan er 120 bedoeld zijn voor afbeeldingen op lichtafbeeldingen; voor stilstaand beeld; 100 voor LED schermen met transparant holografisch effect; 124 voor video muren, tellers en kasten, evenals 16 voor het 'pisable' scherm voor het meten van emoties, ze worden gelijkmatig verdeeld over de stand.
De zichtbare elementen worden geprojecteerd op vijf enorme schermen van 20 vierkante meter, en de bewegende beelden lijken opgehangen in de lucht en zweven op het dek in de vorm van een golf. Dit gaat gepaard met de chromatische veranderingen in de stoeplichten die ook de kleuren van de oceaan, de vegetatie, en de vulkanische oorsprong van de Archipel oproepen.
Tijdens het weekeinde blijft de beurs open voor het publiek en het Pabellón de Canarias zal show kok passen aanbieden georganiseerd door een Canarisch restaurant in Madrid, en een video-dj, naast de traditionele hoek van natuurlijke sappen, wijnen, en kazen.
De eerste professionele benoeming van het jaar Fitur 2019 is een gelegenheid om de polsslag te nemen naar het volgende toeristenseizoen en een onvermijdelijke ontmoetingsplaats met de deelname van 165 landen, 140.000 professionele bezoekers; 8.000 geaccrediteerde journalisten en bloggers, en meer dan 4.500 media.<
Canarias begint de Fitur 2019 voor te bereiden,
het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen
CANARISCHE EILANDEN - donderdag 13 december 2018 - De Canarische Regering en eilanden en de Asociación de Municipios Turísticos de Canaria (Vereniging van Toeristische Gemeenten op Canarias) zijn in augustus 2018 begonnen de hoofdlijnen van Fitur in Madrid in de regionale baan te schetsen. In 2019 zijn er regionale en gemeenteraadsverkiezingen.
San Bartolomé de Tirajana (PP), Pájara (PSOE) , en Mogán (nabij CC) zijn overeengekomen om de promotie-ruimtes van de eilanden te respecteren en dat toeristische gebieden die zon- en strandvakantiediensten uitvoeren een grotere rol spelen. De Promotur en AMTC zijn overeengekomen om een agenda op te stellen.
De la Rosa wijst erop dat de ruimte van het merk Canarias op toeristische beurzen, "een ander element is in het wereldwijde communicatiebeleid, van de bestemming,” dus zei hij dat het ook is opgezet met het doel om de in de strategie gedefinieerde waarden over te brengen. van positionering, wat een gedeelde strategie is.”
Promotur en de toeristische gemeenten, die niet over de aanwezigheid van Puerto de la Cruz (PP) beschikken, zullen een overeenkomst sluiten. In dit document zal het protocol worden opgesteld om vergaderingen te houden in de professionele ruimtes die tot dan toe uitsluitend werden gebruikt door regionale en eilandelijke autoriteiten.
Vijf mooie dingen die Gran Canaria presenteert
op de FITUR 2018
Antonio Morales heeft onthuld in Madrid,
dat in 2017 de besteding van de peninsulaire toeristen op de bestemming van het eiland 358 miljoen euro heeft bedragen.
Dit jaar neemt Gran Canaria deel aan de culinaire
Reale Seguros Madrid Fusión.
Een nieuwigheid: het ‘Poema del Mar’- zeeaquarium
MADRID - zaterdag 20 januari 2018 - Gran Canaria is erin geslaagd om de sterke toename van het aantal geregistreerde toeristen in de afgelopen jaren te consolideren en het beste cijfer in haar geschiedenis tot december 2017 te herdenken met 551.000 Spaanse bezoekers, hoewel de president van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, Antonio Morales, een 5 % hogere bestedingen gevierd heeft op de eerste dag van de Feria Internacional de Turismo Fitur 2018 (Vakantiebeurs 2018) die in de tweede volle week van januari plaatsvindt in Madrid.
Gran Canaria bereikte in 2016 het recordaantal van 551.500 turistas peninsulares (schiereiland toeristen), 17 % meer dan in 2015, goed voor 471.000, wat betekende dat de grens van 500.000 werd overschreden, hoewel in 2017 de totale uitgaven van hetzelfde aantal Spaanse toeristen tot november 358 miljoen euro was, 5 % meer, heeft de eilandminister van Toerisme, Inés Jiménez, gezegd.
Beter hotelaanbod
Het eiland verhoogt de horeca-kwaliteit
Het Cabildo (Eilandbestuur) van de Gran Canaria werkt zodanig, dat toeristen meer uitgeven op hun vakantiebestemming, door het aanbieden van alternatieven voor recreatie, zoals gastronomie - in toenemende mate gewaardeerd - waarmee Gran Canaria voor de eerste keer zal deelnemen aan Reale Seguros Madrid Fusión, met de kwaliteit van haar diensten, heeft het eiland een groot aantal door Sicted geaccrediteerde bedrijven, wat Gran Canaria dit jaar van het Ministerie van Toerisme een onderscheiding heeft opgeleverd als de eerste finalist; in het bevorderen van routes zoals voor het cultureel sterrenkundig toerisme, avontuurlijk toerisme, toerisme van buitensporten, of door het toevoegen van toeristische attracties, zoals het ‘Poema del Mar’-Aquarium.
Meer dienstverlening, meer werkgelegenheid
Zonsondergang in het Zuiden van Gran Canaria.
Dankzij de programma's ter verbetering van het toerisme, uitgevoerd door het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria, voorgezeten door Antonio Morales, wilde het penínsulare toerisme in 2016 niet alleen geld besteden aan eten, maar ook aan cultuur en excursies op het eiland, wat een besteding op de vakantiebestemming betekende te zijn van €56,= per dag/per Spaanse toerist, 33 % meer dan het gemiddelde, dat staat op €42;=; maar de afstand is ideaal voor korte trips op zon- en feestdagen,, waarvoor velen ook de hoofdstad kiezen, hoewel al met al de gemiddelde verblijfsduur langer is dan zeven dagen.
Meer nachten verblijfsduur
De wandelingen in de Duinen van Maspalomas
52, % van de toeristen die aankomen op Gran Canaria zijn mannen, terwijl 47,5 % uit vrouwen bestaat; 50,7 % zijn bezoekers tussen 25 en 44 jaar oud, terwijl die ouder zijn dan 44 jaar 39,3% vertegenwoordigt, en de leeftijdsgroep van 16 tot 24 jaar is 10 %.
Wat hun herkomst betreft, komt 47 % dat wil zeggen 258.000 van de 551.000, uit Madrid; gevolgd door Andalusië, waar vandaan 12 % komt, Catalonië met 9 %, de deelstaat die Baskisch wordt gevolgd met 8 % van het totaal.
En dat wordt gevolgd door Spaanse toeristen uit Galicië (6 %), Valencia (4 %), van de Balearen, en uit Castilië en León, elk met 3%, terwijl het restant verdeeld is uit de rest van Spanje.
Positieve aankomstcijfers
Agüimes, een van de mooiste steden van de Canarische Eilanden,
Playa del Inglés en San Agustín zijn goed voor het hoogste percentage, met 46 % van de bezoekers van het Schiereiland, gevolgd door Maspalomas met 21%, en Las Canteras met 14% procent, evenals de toeristische gebieden van Mogán; terwijl de resterende 7 % is ondergebracht in de rest van Gran Canaria.
70 % van de Spaanse toeristen boekt geen toeristenpakket en 30% geeft er de voorkeur vrij te boeken. Wat het type accommodatie betreft, koos 64,8 % voor hotels en appartementen; en 20,7% verbleef bij vrienden of familie; 12,8 % koos voor de zogenoemde vakantieverhuurwoningen - een percentage dat is verdubbeld in 2017 -, en ten slotte verbleef 1,7% in het verblijf dat hun eigendom is. Het eiland heeft 34 VVV-kantoren.
De hoofdstad Las Palmas, leidende stadsbestemming
Playa de Las Canteras, een van de beste stadsstranden ter wereld.
Het Patronato de Turismo van Gran Canaria (plm. de VVV) heeft voor 2018 een intense agenda gehad met 36 ontmoetingen op de FITUR, voort het verdiepen en creëren van nieuwe lijnen van samenwerking met de belangrijkste agenten van de sector en het consolideren van het potentieel van de Spaanse markt in 2018.
De reisorganisatoren Globalia, Soltour, Barceló Viajes, de reisbureaus Destinia, Logitravel, Viajes Eroski en Viajes El Corte Inglés, evenals de luchtvaartmaatschappijen Vueling, Norwegian, Ryanair, en Iberia Express, zijn enkele van de bedrijven waaraan de delegatie van Gran Canaria het nieuwe van de bestemming en de samenwerkingsmogelijkheden zal analyseren om de prognoses op Gran Canaria te vergroten.
Gran Canaria - Roque Nublo
De FITUR brengt 165 landen en 10.000 bedrijven van over de hele wereld samen tot en met 21 januari 2018. Dit evenement markeert het begin van de jaarlijkse bijeenkomsten en is een onvermijdelijk ontmoetingspunt voor hoteliers en degenen die verantwoordelijk zijn voor de toeristische sector van Gran Canaria.
De Canarische Regering zal verschillende luchtvaartmaatschappijen in Madrid overtuigen, om het gat te dichten dat is achtergebleven na de faillissementen van Monarch en Niki
MADRID - donderdag 18 januari 2018 - De Canarische Regering concentreert zich op de Feria Internacional de Turismo (FITUR) op het herstel van de capaciteit in de luchtvaart als gevolg van het faillissement van de ‘prijsvechtende’ luchtvaartmaatschappijen Monarch en Niki - die Air Berlin vluchten uitvoerden totdat het Duitse bedrijf verdween. Het betreft vliegtuigen voor buitenlandse toeristen in het winterseizoen dat eindigt in maart, en is gedaald met 2,6%.
De grootste daling was in de verbindingen met het Verenigd Koninkrijk, die met 8,4% daalden, en met Duitsland, dat een daling van 2,1% noteerde.
Geconfronteerd met deze situatie, die naar de zomer van 2018 zal gaan met nog meer negatieve gegevens in het geval van het Angelsaksische land, geeft de Canarische Regering prioriteit aan het verkrijgen van andere luchtvaartmaatschappijen om het gat te dichten dat door de zogenoemde ‘low cost’-bedrijven is achtergelaten na hun faillissement in het laatste kwartaal van 2017.
De aanhoudende vraag is het belangrijkste voordeel van de Canarische Regering om luchtvaartmaatschappijen zoals Jet2, EasyJet, Iberia , of Vueling te overtuigen, om de verbindingen met de Archipel te vergroten, vooral met het Verenigd Koninkrijk, om zo snel mogelijk terug te kunnen keren naar er eerder niveau . British Airways is ook een prioriteit, maar in principe is er geen ontmoeting met dit bedrijf. Voor het huidige winterseizoen 2017-2018 is het aantal reserveringen in het Verenigd Koninkrijk met 4,3% toegenomen, ondanks de Brexit, en in Duitsland met 4,3%.
"We willen de leiderschapspositie behouden die we de afgelopen jaren hebben opgedaan door de connectiviteit van het aantal vliegtuigstoelen en de diversificatie van bestemmingen met het Fondo de Desarrollo de Vuelos (Fonds voor Vluchten-ontwikkeling) te verbeteren," zo heeft de minister van Toerisme, Isaac Castellano, van de Canarische Regering, gezegd.
Ondanks de terugval van verbindingen met het Verenigd Koninkrijk, is de aankomst van Britse toeristen in november 2017 toegenomen met 3,6% (13.156) na de daling van 0,5% (2.433) in oktober 2017, de maand waarin de Britse luchtvaartmaatschappij Monarch ophield te werken. De aankomst van passagiers op rechtstreekse vluchten vanuit het Angelsaksisch gebied daalde in december 2017 echter met 3,5%, van 445.498 tot 430.042; aldus gegevens door AENA zijn gepubliceerd.
Positiever zijn de aantallen nationaal toerisme. De Archipel registreerde dit seizoen een stijging van 6,9% (100.000) op het aantal vliegtuigstoelen met het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) tot 1,6 miljoen. Voor deze zomer is het volume aan Spanjaarden nog hoger, omdat het groeit met 9,4% (250.000), wat de 2,8 miljoen vliegtuigstoelen zal bereiken. De eilanden hebben dus van november 2017 tot oktober 2018 maar liefst 8,5% meer vliegtuigstoelen en zullen de 4,5 miljoen bereiken. Dankzij de toename van de verbindingen met de rest van Spanje is de algemene daling in het winterseizoen 2017-2018 gematigd, met een afname van 0,7%, dat wil zeggen 55.000 minder vliegtuigstoelen.
Castellano laat weten, dat de Canarische Eilanden op de FITUR aanwezig zijn als de meest winstgevende Deelstaat van Spanje met de hoogste gemiddelde omzet per beschikbare gastenkamer: €87,60 en dat is €17,= meer dan op de Balearen.
Zowel de minister van Toerisme, Cristobal de la Rosa, en de directeur van Promotor, María Méndez, hebben benadrukt dat de Archipel is gedegradeerd naar de derde plaats op de nationale ranglijst na de Balearen, na het verslaan de barrière van 16 miljoen toeristen in 2017, wat een nieuw record vertegenwoordigt voor de sector, en de tweede positie inneemt na Catalonië .
Castellano heeft gezegd, "dat we niet moeten obsederen met de archieven, aangezien het doel niet is om merken te bereiken, of grenzen te stellen; maar om het maatschappelijk voordeel te maximaliseren". Hij heeft eraan toegevoegd, dat hij niet bang is dat de terugkeer van concurrerende bestemmingen zoals Turkije, of Egypte op lage uren, als gevolg van de beveiligingsproblemen die zij ondervinden, volledig de Canarische Eilanden zal zijn, “omdat Canarias geen ‘geleende’ of ‘gevangen’ klanten heeft en 76% van hen terugkomt.
De werkgelegenheid die het toerisme genereert, verklaart ook het belang van de sector in de economie van de eilanden, heeft De la Rosa gezegd. Vier van de tien werknemers zijn verbonden met toerisme - 34,6% tegen 13% van het gemiddelde van Spanje - wat sinds het ontstaan van de crisis 82.000 banen heeft gecreëerd.
Een andere uitdaging die de Canarische Regering heeft, is het verbeteren van de toeristenuitgaven per bezoeker. In 2017 bereikte de omzet van de sector 18.000 miljoen euro, 9,1% meer dan een jaar eerder als gevolg van de toename van de bezoekersaantallen in plaats van de bestedingscapaciteit van elke toerist. De verbetering van de waardeketen van de toerismesector door de integratie van nieuwe activiteiten is een van de elementen waarmee de Regering deze indicator probeert aan te moedigen en de omzet meer over het grondgebied verdeelt.
De 1.425 vierkante meter grote stand van Canarias op de FITUR 2018, betreft €800.000,= aan investering, waarvan 85% afkomstig is van het FEDER (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Het paviljoen, dat lijkt op dat van de World Travel Market in Londen, heeft 36 plaatsen gereserveerd voor Canarische bedrijven. Deze ruimte biedt plaats aan in totaal 513 bedrijven met 1.000 geregistreerde mensen.
Travestie Carnavalskoningin op de FITUR 2018
MADRID - donderdag 18 januari 2018 - Het PSOE Gemeentebestuur van Las Palmas de Gran Canaria heeft op de FITUR de ‘draq queen’ (travestie koningin) gepresenteerd die door de Kerk wordt beschuldigd van ‘blasfemie’ (Godsdienst lastering) tijdens het carnaval.
Er is een hoger beroep aangetekend tegen de seponering van het proces van december 2017, “tegen de behandeling van christenen als tweederangs burgers," aldus de religieuze vereniging van advocaten AEAC, die een strafklacht heeft ingediend (zie:
http://gran-canaria-actueel.jouwweb.nl/carnaval/carnaval-las-palmas-de-gran-canaria/2017-las-palmas-de-gran-canaria-carnaval).
De Gemeenteraad van Las Palmas de Gran Canaria (PSOE) heeft op de vakantiebeurs FITUR 2018 de winnaar gepresenteerd van het in 2017 jaar gehouden Drag Queen Gala van het carnaval. De actie is uitgevoerd tussen de activiteiten van de hoofdstad van Gran Canaria op de FITUR, omdat het carnaval wordt gepromoot om toeristen naar de stad te trekken.
Wat betreft de cassatie heeft de voorzitter van de AEAC, Polen Castellanos, opgemerkt, “dat het de strafrechter is die een vonnis moet vellen en moet beslissen over het dossier van de aanklacht, en dat de rechter van instructie niet moet overwegen dat zijn functie zich beperkt tot het verzamelen van bewijs.”
Het toeristenrecord van 2017
heeft de werkgelegenheid in de sector op de Canarische Eilanden doen toenemen met 7,2%
Clavijo heeft bij de inhuldiging
van het Canarische paviljoen op de FITUR 2018 benadrukt,
dat sinds 2009 toeristische activiteiten
82.000 banen hebben gecreëerd
MADRID - donderdag 18 januari 2018 - Tijdens de opening van het Canarische paviljoen op de FITUR 2018 heeft de president van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, het werk in de toeristische sector benadrukt; een inspanning die in 2017 de verhoging van 7,2% van de afdracht aan de Sociale Dienst mogelijk heeft gemaakt, met netto 10.036 netto banen in vergelijking met het voorgaande jaar, die toevoegd zijn aan de banen die zijn gecreëerd sinds de crisis begon: 82.000 banen sinds 2009.
In totaal was het eind van het derde kwartaal van 2017 goed voor 253.222 werknemers in de toeristische sector, volgens de Encuesta de Población Activa ( Enquête Werkzame Bevolking) , ofwel een stijging van 47,8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009.
VIDEO’S:
"De gegevens die in 2017 zijn geregistreerd, zijn het succes van iedereen, " heeft de president van de Canarische Regering gezegd, "en ik zeg het allemaal omdat, als de Canarische Eilanden een wereldbestemmingvoor het toerisme blijven, met acht jaar aaneengesloten groei, het te danken is aan de werkgelegenheid die is ontwikkeld zowel in de overheids- als private sfeer. Het werk is gedaan met het toevoegen en coördineren van veel mensen op alle eilanden, met inzet en eenheid van actie," aldus de president.
Gedurende 2017 heeft de Archipel in totaal 16 miljoen toeristen ontvangen, dat is 6,7% meer dan in 2016. Bovendien kunnen de Canarische Eilanden gerekend worden tot de meest winstgevende Deelstaat per gastenkamer, en was men in 2017 leider in overnachtingen met 110 miljoen. Het toerisme op het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) nam specifiek toe met 1,3% toe, volgens de gegevens van AENA.
Alle eilanden hebben in 2017 een positieve ontwikkeling van de toeristencijfers geregistreerd; en de verwachting is, dat in 2018 de verbinding Canarias-Península zal toenemen, wat zal resulteren in het aantal bezoekers.
De president heeft opgemerkt, dat Canarias bovendien veel moeite heeft gedaan om het aanbod te verbeteren en te diversifiëren, in opleiding en in hotelrenovatie, waaraan een toename van verbinding en een streven naar uitmuntendheid is toegevoegd.
Fernando Clavijo heeft er bij alle betrokken agenten op aangedrongen, “om verder te zoeken naar nieuwe manieren om Canarias in staat te stellen, het toeristische leiderschap te behouden, te verbeteren, en te groeien ; zonder de duurzaamheid in het gedrang te brengen".
"Wij vertegenwoordigen het vijfde deel van het inkomen dat de Spaanse Staat ontvangt van toerisme, en wij zijn een van de drie Deelstaten die de meeste toeristen van Spanje ontvangen, wat de reden is dat we de nodige steun vragen om te blijven investeren in verbetering," aldus de president.
De Deelstaat-president heeft de toezegging van de Canarische Regering herhaald. om synergiën tot stand te brengen tussen toerisme en andere economische sectoren, zoals de primaire, en de culturele; “om te helpen meer welvaart te genereren die de gezinnen bereiken’ Islas ‘ is meer dan een merk, meer dan een bestemming, en samen zijn we zo ver gekomen".
Het paviljoen van Canarias
Canarias is aanwezig op de FITUR 2018 met een stand van 1.425 m², die zal dienen voor het beleid van diversifiëring van klanten, om diverse communicatie-media te promoten, gericht op de segmenten van klanten met specifieke motivaties, en andere met hun promotionele argumenten: Liefhebbers van bergwandelen; avontuurlijke sportbeoefenaars zoals zeilers en windsurfers; golfers, en liefhebbers van moderne culinaire cultuur; het zijn enkele van de groeiende segmenten waaraan de Canarische toeristische promotie dagelijks de hoogste aandacht besteedt.
Het Canarische FITUR paviljoen herbergt 553 bedrijven met 1.000 geregistreerde mensen in de stand, en elk eiland heeft een exclusieve ruimte die is uitgerust met een spectaculair LED megascherm met gebogen vormen die aan het plafond hangen. Met meer dan 100 m2 oppervlakte is de projectie van audiovisueel grootformaat mogelijk en vormt dit het meest opvallende element van een beursstand met een grote visuele uitwerking.
Daarnaast schenkt men speciale aandacht aan het aanbod van Canarische agro/voedingsproducten met een proeverij-afdeling beheerd door het Instituto Canario de Calidad Agroalimentaria (Canarisch Instituut voor Agrarische Voedselkwaliteit), dat ressorteert onder het Ministerie van Landbouw, Veeteelt, Visserij, en Watervoorziening.
De FITUR stand is opgevat als een ander element in het wereldwijde communicatiebeleid van de bestemming, in staat om de waarden over te brengen die zijn gedefinieerd in de Canarische positioneringsstrategie.
Elk jaar zijn bijna 10.000 exposanten aanwezig op de FITUR, waarvan 756 met een eigen stand; die worden bezocht door ruim 245.000 bezoekers, van wie 78.000 beroepskrachten die 165 landen vertegenwoordigen, 7.500 internetpagina-makers en journalisten uit 58 landen.
De Spaanse vakantiebeurs FITUR in Madrid
weer van start
Spanje - woensdag 17 januari 2018 - Madrid is weer in de ban van de FITUR, de vakantiebeurs voor de toeristische sector, een van de grotere vakbeurzen van Europa. De alweer 38e editie van de beurs zal dit jaar waarschijnlijk door een recordaantal bezoekers bezocht gaan worden en er zijn ook meer stands van deelnemers te vinden dan andere jaren. Traditiegetrouw is de FITUR geopend door de Koning van Spanje en was er tijd om onder andere het ‘gastland’ Argentinië te bezoeken.
De Feria Internacional del Turismo (FITUR) vindt plaats van 17 tot en met 21 januari 2018 in het Institución Ferial de Madrid (Ifema) en is in 2018 alweer de 38e editie van de vakbeurs voor bedrijven en medewerkers in de toeristische sector.
Zoals inmiddels wel bekend, is Spanje wereldwijd een van de populairste vakantielanden en ontvangt men op jaarbasis meer dan 82 miljoen buitenlanders (een nieuw record).
De FITUR 2017 is bezocht door ruim 235.000 belangstellenden in de vakantiebeurs, 2% meer dan in 2015.
In 2018 hoopt men dit aantal weer te overschrijden en te eindigen op een aantal van ruim 250.000 bezoekers.
Tijdens de 38e editie van de FITUR wordt er weer speciale aandacht besteed aan de Fitur Gay met reizen voor gays, de Fitur Salud met gezondheidsreizen, de Fitur Green met reizen naar de natuur ,en Fitur Shopping uiteraard gericht op het winkelen in Spanje.
Fitur Gay... Canarias loopt - al dan niet religie-kwetsend - voorop!
Fitur Gay is bijvoorbeeld de laatste jaren met 300% gestegen in aantal deelnemende stands en ook het Gay-toerisme in Spanje en over de hele wereld is flink toegenomen. In Spanje alleen al komen jaarlijks ruim 6 miljoen ‘gay’-toeristen naar het land die samen goed zijn voor 6,1 miljard euro aan bestedingen. Ook de speciale afdelingen van de beurs voor de gezondheid, natuur, en winkelen, zullen meer deelnemende bedrijven hebben dan andere jaren toen er geen speciale afdelingen waren.
Er zijn meer dan ruim10.000 deelnemende bedrijven en organisaties die een stand hebben, en samen 165 landen vertegenwoordigen, tijdens de beurs.
Het zijn dus niet uitsluitend bedrijven die met het toerisme in Spanje te maken hebben , maar ook internationale bedrijven om meer Spanjaarden naar het buitenland te krijgen.
En de Canarische stand(s) richt(en) zich in 218 iun het bijzonder op het aantrekken van meer Spanjaarden die met vakantie naar de Eilanden komen.
FITUR wordt traditioneel bezocht door Koning Filips de Zesde en Koningin Letizia.
Zoals altijd zijn de eerste dagen alleen voor de professionele sector en mag het gewone publiek niet naar binnen, maar gedurende de twee laatste beurs-dagen mag dat wel en kunnen geïnteresseerden tussen 10:00 en :00; uur op zaterdag 20 januari en tussen 10:00 en 18:00 uur op zondag 21 januari 2018 genieten van al het moois. Een entreekaartje kost €9,= waarna men in de hallen een wereldreis kan maken van elke regio in Spanje tot aan China,. of naar Rusland en weer terug, via het in 2018 ‘gastland’ zijnde Argentinië, naar España.
Umpiérrez benadrukt de goede resultaten
van de promotie van Canarias op het Península
Zij bevestigt dat organisaties zoals Airbnb gezinnen toegang geven tot, “de welvaart van het toerisme"
MADRID - woensdag 17 januari 2018 - De directeur-generaal van het nutsbedrijf Promotion Turística de Canarias, Candelaria Umpiérrez, heeft op dinsdag 16 januari 2018 de 18 miljard euro aan omzet en de 8.000 directe banen die dat oplever op de bestemming benadrukt, en gezegd: "We staan voor de grote uitdaging van vernieuwing .”
Het Departement Onderzoek van het nutsbedrijf Promotur Islas Canarias merkt op dat de vooruitzichten voor het toerisme op de Canarische Eilanden op korte en middellange termijn positief zijn, gezien de toename van de reguliere luchtvaartcapaciteit tijdens het winterseizoen. Zo zijn er van november 2017 tot maart 2018 prognoses van een stijging van 6,9% en 1.629.448 vliegtuigstoelen, zoals in de zomer, van april tot oktober 2018 , met 9,4% meer geregelde vluchten van het schiereiland naar de Canarische Eilanden, iot nu toe 2.886.283 vliegtuigstoelen.
De directeur-generaal van het nutsbedrijf Promotion Turística de Canarias,Candelaria Umpiérrez.. op dinsdag 16 januari 2018 in Madrid.
Umpiérrez, van Coalición Canaria (CC), vertelde in Madrid voor de FITUR 2018, dat de vakantiehuur, die Airbnb op de eilanden leidt, hoewel ze die niet heeft genoemd, "een wereldwijde trend vertegenwoordigen die we niet meer kunnen beheersen, ver voorbij de beperkingen in ruimtes."
Zij voegde eraan toe, dat met dit soort producten , "de welvaart van het toerisme wordt gedeeld met meer gezinnen op de eilanden.” Zij heeft uitgelegd dat in Gran Tarajal, op Fuerteventura, zoals zij persoonlijk weet, er horeca is en traditionele kleine bedrijven zijn, die van dit nieuwe product profiteren.
Ze heeft benadrukt, dat de vakantieverhuurmarkt positief is; maar dat het nodig is om de uitwerkingsgebieden te moduleren. In deze context bevestigt zij, dat lokale bedrijven verantwoordelijk zijn voor het regelen van de markt en dat zij flexibele regels hebben om uit te voeren.
Opleiding
Zij heeft ingezet op een toename van de opleiding van degenen die afkomstig zijn uit sectoren zoals de bouw, om te profiteren van de verdeling van inkomsten uit de toeristische sector.
"Ik denk dat de Canarische Eilanden het heel goed doen, en de resultaten van de internationale promotiebeleid ondersteunen het,", heeft Umpiérrez gezegd.
Naar haar mening, “bevindt de Archipel zich op ‘een sleutelmoment’, zodat de actieve bevolking van de andere sectoren tot nu toe wordt her-ingezet en de toerismesector binnengaat, omdat het de werkgelegenheid is, en die vernieuwend moet worden,” heeft ze gezegd.
Umpiérrez, die benadrukt ,”dat we een positieve kijk hebben, heeft uitgelegd ,"dat op Fuerteventura, evenals op de rest van de Canarische Eilanden, de beroepsopleiding gespecialiseerd in toerisme, wordt versterkt
De grootste toeristengemeenten
van de Canarische Eilanden,
elk met een eigen stand,
gezamenlijk op de FITUR
CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 5 januari 2018 - De Canarisch Regering zal veel van haar toeristische spierkracht verliezen op de volgende beurs van de belangrijkste sector van Spanje, de FITUR, die van zondag 17 t/m zondag 21 maart 2018 in Madrid zal plaatsvinden. De Asociación de MunTurísticos de Canarias (Vereniging van Toeristische Gemeenten van de Canarische Eilanden), opgericht in december 2016 en bestaande uit: Arona, Guía de Isora, Mogán, en San Bartolomé de Tirajana, heeft besloten afstand te nemen van het beleid van het nutsbedrijf Promotur, en zal op de vakantiebeurs in de hoofdstad van Spanje voor de eerste keer aanwezig zijn met een eigen stand.
De maatregel krijgt een relevante betekenis; omdat, volgens de door de vereniging zelf verstrekte gegevens, de vijf genoemde gemeenten meer dan de helft van de toeristische locaties op de archipel vertegenwoordigen, en de meeste overnachtingen en toeristische bestedingen op Deelstaat-niveau hebben.
V.l.n.r..: De burgemeesters van Mogán, Guía de Isora, Adeje, Arona en San Bartolomé de Tirajana, op de dag van de oprichting van de vereniging.
Volgens de geraadpleegde bronnen, ligt de grootste discrepantie in "het mislukken van de focus" van Promotur, die, volgens zeggen, geen onderscheid maakt tussen toeristengemeenten, die een grote activiteit vertonen tijdens de dagen van de vakantiebeurs, in ontmoetingen met beroepskrachten uit de sector en een grote vraag van het publiek, en de plaatsen beschouwt als ‘van toeristisch belang’, die een aanzienlijk lagere promotionele activiteit ontwikkelen.
De Vereniging van Toeristische Gemeenten van de Canarische Eilanden deelt niet, dat dit verschil door de Canarische Regering in aanmerking wordt genomen bij het verdelen van de ruimtes in de stand op de FITUR.
De nieuwe promotie-stand van de vijf zuidelijke gemeenten heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter en elk heeft zijn eigen ruimte voor vergaderingen en professionele ontmoetingen, evenals een groot gebied met een scherm voor openbare presentaties, zowel gezamenlijk als individueel. De beursstand, die naast die van de Canarische Regring zal worden gevestigd, voert het logo van de Vereniging van Toeristische Gemeenten van de Canarische Eilanden en de logo’s van elk van de vijf vertegenwoordigde gemeenten.
FITUR 2017.
Al in 2017 jaar hebben Adeje en Arona een duidelijke ommekeer gemaakt toen ze naar de FITUR zijn gegaan met een gemeenschappelijke stand van 60 vierkante meter, wat ongemak veroorzaakte bij de Canarische Regering; tot het punt, dat de belangrijkste regionale en eilandautoriteiten geen bezoek brachten aan deze stands.
Destijds beweerden zowel de burgemeester van Adeje, José Miguel Rodríguez Fraga, als die van Arona, José Julián Mena, beiden van de PSOE, “dat de twee grote toeristenbestemmingen van Tenerife, hun eigen initiatieven en hun eigen dynamiek moeten hebben, zonder iemand los te laten, maar zonder ondergeschiktheid.”
De Asociación de Municipios Turísticos de Canarias (Vereniging van Toeristische Gemeenten van de Canarische Eilanden) is formeel opgericht in het Centro de Desarrollo Turístico de Costa Adeje (CDTCA) op 1 december 2016 met de ondertekening van de statuten van de nieuwe entiteit in vergadering die is bijgewoond.,
Mogán bevestigt zich op de FITUR als ‘paradijs’ in het ontbreken van gemeentelijke diensten
MADRID - Mogán heeft zich op de FITUR- de Vakantiebeurs die geopend is op 18 januari en de deuren gesloten heeft op zondag 22 januari 2017- bevestigd als ‘paradijs’ in het ontbreken van gemeentelijke diensten
En wel omdat de waarde Canarische autoriteiten het nog steeds niet duidelijk hebben, dat de FITUR een wereldwijde ontmoetingsplaats is voor beroepskrachten in het toerisme en de leidende beurs voor uitzendende en ontvangende markten van iberoamérica; waarmee nog steeds, na 37 edities, we niet goed weten wat de burgemeesters en wethouders uit het Zuiden van het eiland Gran Canaria daar schilderen.
Inderdaad! We verwijzen respectievelijk naar de burgemeesters van San Bartolomé de Tirajana en Mogán, Marco Aurelio Perez en Onalia Bueno, wiens toeristische steden - die ze ‘zeggen te vertegenwoordigen’ in Madrid, zonder dat iemand daar om gevraagd heeft - geschiedenis schrijven met roest op de installaties en de sluiting van toiletten van het als ‘paradijs’’ bevestigde van de eerstgenoemde, en het gebrek aan gemeentelijke diensten van de tweede.
En zoals onze lezers en lezeressen ons verplichten, dat wat we zeggen te illustreren met foto’s, vertonen we hier een afschrikwekkende galerie met beelden van Mogán (Arguineguín) waarop niemand van ons trots is, maar waar de burgemeester aandringt op het behoud ervan, zonder de intentie te hebben om af te treden.
Maspalomas schrijft historie op de FITUR 2017
met de toiletten van de Mirador de las Dunas gesloten
MADRID - zondag 22 januari 2017 - Het betreft de foto van de drie openbare toiletten als bijgebouw van het Centro de Interpretación de las Dunas de Maspalomas (Informatiecentrum van de Duinen van Maspalomas), die jaren geleden zijn gebouwd door het Consorcio urbanístico (Bouwconsortium) voor het herstel van de toeristengebieden San Agustín, Playa del Inglés en Maspalomas.
Het kan niemand ontgaan zijn, dat de maatregel bedoeld was om de openbare ruimte en infrastructuur van de toeristenbestemming Maspalomas Costa Canaria te verbeteren, en bovendien een ‘uitwijkplaats’ te bieden aan de toeristische behoefte (veel kruisvaartpassagiers die per bus arriveren), waarvan het enige alternatief was het afknijpen en de opluchting - in het beste geval, in Maspalomas achter een struik in de duinen - van grote plas van ouderen in hetzelfde zand als dat van de jongeren.
T oiletten bij het Centro de Interpretación de las Dunas de Maspalomas.
Plassen en poepen kan, maar dan wel op tijd en uur, tussen 09:00 en 14:00 uu....
..dus wat doe je dan als je er met hoge nood bent tussen 14:00 en 09:00 uur;
toch maar een struik opzoeken in de duinen?
Alles perfect, binnen de grenzen waarin de toiletten voorzien, totdat iemand op het gelukzalige idee kwam - we kennen de reden niet - om ze regelmatig te openen en te sluiten, net als er iemand met hoge nood komt, zoals men kan zien op de foto’s die de tekst illustreren.
Ondertussen schrijven de edelachtbare, plaatselijke autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor Playas en Turismo (Strandzaken en Toerisme) - respectievelijk, de wethouders Álamo en Suárez, samen met de burgemeester, Marco Aurelio - geschiedenis op de Feria Internacional de Turismo (FITUR) in Madrid; hoog opgevend, over het boeiende van de omgeving: "een keer in het leven", omdat het zeldzaam is, dat men in het vakantiepakket het ambachtelijke urinoir heeft opgenomen (binnenkort zullen we moeten spreken van: niet bestaande en ontbrekende verplichte dienstverlening op de stranden met de Blauwe Vlag).
Maspalomas maakt op de FITUR 2017 indruk
met roest op haar stranden
MADRID - zondag 22 januari 2017 - Kunt u zich voorstellen dat een toeristische top bestemming dit aanzien biedt aan haar kust?
Dus wel, in San Bartolomé de Tirajana, als men daar langs de kust wandelt kan met het beeld zien dat de tekst illustreert (er zijn nog veel meer foto’s, maar die publiceren we niet uit schaamte).
Het slechtste is, dat de geachte autoriteiten van de gemeenten, eilanden, en de Deelstaat naar de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantiebeurs) in Madrid gaan, waar het nodig is dat men elkaar als goede collega’s de hand schudt. Feit is, dat de president van de Canarische Regering, “de Tirajaanse bestuurders steunt in de presentatie van de Carnavals-evenementen in maart,” Uiteraard! Maar ondertussen, in San Agustín...
Zo begint een brief die het dagblad ‘Nueva Canaria’ heeft gepubliceerd op haar internetpagina en waarvan wij de tekst letterlijk hebben vertaald en hier kopiëren ter meerdere eer en glorie van de verantwoordelijke voor Strandzaken, wethouder José Carlos Álamo, die - samen met Paco Pérez een Roberto Martel - de ranglijst aanvoert van de slechts gewaardeerde wethouders in het Gemeentebestuur van San Bartolomé de Tirajana (in een enquête die is gehouden door los Reyes Magos de Oriente, ofwel in goed Nederlands: de Drie Wijzen uit het Oosten. c.q. de Driekoningen).
Het blijkt dat, zelfs als men ze geen krediet geeft voor wat te zien is op de foto’s, dit San Agustín is in San Bartolomé de Tirajana; en ondanks, “dat het toerisme veel gezinnen te eten geeft op dit op dit eiland,” de burgemeester van San Bartolomé de Tirajana toestaat, dat men deze beelden en dienstverlening aanbiedt met deze foto’s.
Naast dat ze bevestigen: “dit is San Agustín, in San Bartolomé de Tirajana, bestuurd door de coalitie van de Partido Popular (PP) en AV-Uxcg” en dat de beelden voor zichzelf spreken,” nodigt hetzelfde bericht het Gemeentebestuur uit, ”dat men stopt met het geven van zoveel persconferenties en eens langs de stranden van de gemeente wandelt.”
Een travestiet (drag queen) verkoopt op de FITUR het Carnaval van Las Palmas de Gran Canaria
MADRID - donderdag 19 januari 2017- De stad Las Palmas de Gran Canaria promoot zich op de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantiebeurs) met een editie van het Carnaval waarin de reinonas (travestieten) de 20ste verjaardag vieren van hun aanwezigheid tijdens het vieren van het Carnaval.
De travestiet (drag queen) van Las Palmas de Gran Canaria is een van de nadrukkelijk aanwezigen bij de editie van de Feria Internacional de Turismo (FITUR) in Madrid, 2017, welke deze week plaatsvindt in het IFEMA-vakbeurscomplex in Madrid.
De stad promoot met deze populaire reinona (travestiet) een nieuwe editie van het Carnaval, die van La Eterna Primavera (De Eeuwige Lente) en die plaatsvindt van 10 februari t/m 5 maart 2017, als een van haar grootste toeristische reclames in het winterseizoen. Daarnaast zal het een aflevering zijn van het carnaval waarmee de drags (travestieten) de twintigste verjaardag vieren van hun deelname aan het programma, en ongetwijfeld zijn uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers.
De travestiet (drag queen) van de hoofdstad van Gran Canaria deelt op de vakantiebeurs het programma uit van de feestelijkheden van La Eterna Primavera, en promoot tevens de poster waarmee men een Carnaval aankondigt dat steeds weer de aandacht trekt van de talrijke bezoekers die jaarlijks in de winter de stad aandoen.
Na de eerste dagen voor vakmensen uit de toeristische sector, opent de FITUR (Vakantiebeurs) dit weekeinde haar deuren voor een algemeen publiek, dat de kans zal krijgen kennis te nemen van de actualiteit en de tendensen voor het komende seizoen met het aanbod wat de sector voorstelt op nationaal en internationaal niveau.
El drag (de travestiet), kondigt als zodanig de volgende editie van het festival aan, aan de vele potentiële toeristen, en wel in de ruimte die Las Palmas inneemt op het beursgedeelte dat is gereserveerd voor de Canarische Eilanden (in de stand van Gran Canaria).
Bovendien kan het publiek over het algemeen kennis nemen van het toeristische aanbod en de attracties van de hoofdstad van Gran Canaria, waarvan het Departement Toerisme naar Madrid is gekomen om haar bestemming te positioneren met het zicht op de nationale toerist (de Spanjaarden) voor de komende zomer. Zo positioneert Las Palmas de Gran Cannaria zich als een stads- en een gezinsbestemming, met interessante historische, culturele, en gastronomische aanbevelingen, en ook als ideaal voor het bedrijven van sport in de openlucht en in zee.
In deze lijn heeft de wethouder van toerisme, Pedro Quevedo, diverse ontmoetingen met organisaties zoals Sello de Turismo Familiar (Zegel voor het Geszinstoerisme) gepromoot door de Asociación de Familias Numerosas (Vereniging van Grote Gezinnen), of met het merk Capital Gastronómica de España (Gastronomische hoofdstad van Spanje).
In de prelude van de FITUR, heeft de burgemeester ook aan ruim 200 reisagenten de stadsbestemming Las Palmas de Gran Canaria aanbevolen, met het begin van een agenda die men heeft gecompleteerd met belangrijkste spelers in de sector, inclusief de markt van de kruisvaarten.
De hoteliers vragen meer steun voor de hernieuwing
CANARISCHE EILANDEN - maandag 16 januari 2017 - De werkgevers grijpen de kans aan, die elk jaar wordt geboden met de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantiebeurs) in Madrid, om de vertegenwoordigers van de Regering er op te wijzen dat de Canarische bestemming de steun van de overheid nodig heeft om het concurrentievermogen te handhaven, wanneer het animo vermindert wat er toe geleid heeft dat in 2016 de eilanden 15 miljoen bezoekers hebben ontvangen. De waarnemend voorzitter van de Federación de Empresarios de Hostelería y Turismo (FEHT) (Federatie van Horeca Verenigingen) in de provincie Las Palmas, José María Mañaricúa, zal een van de pepitos grillo (Japies krekel) zijn die de taak heeft te herinneren aan de lijst van problemen die in behandeling zijn.
"Een van de prioriteiten waarmee de sector geconfronteerd wordt is de wijziging van de toeristische wetgeving van de Deelstaat; zodanig, dat men rekening houdt met de verschillende behoeften van de eilanden voor hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld, dat men toestaat het hotelaanbod te mogen uitbreiden, zoel in de drie- vier- of vijfsterren-categorie, afhankelijk van de vraag en de eisen van de markt; zodanig, dat men de beperkingen verwijderd welke men nog steeds handhaaft.”
Ook richt Mañaricua zijn toeristische gebeden tot de Spaanse Regering, die hij vraagt, “geld beschikbaar te stellen voor een plan van toeristische infrastructuur dat de vernieuwing van verwaarloosde gebieden bevordert.”
In het concrete geval van Gran Canaria, is Mañaricúa bovendien van mening dat het van vitaal belang is, dat de lokale overheden een oplossing bieden voor de planning van het Oasis-gebied, waarvan de stillegging, zo herinnert hij, van invloed is op de investeringsplannen en ombouw van een hotel en van een winkelcentrum.
Maar dit verzoek sterkt zich uit tot de overige Eilanden, “we kunnen niet nog eens tien jaar langer het aanbod laten verwaarlozen, weel logiesaccommodaties hebben een grote inspanning geleverd om zich te vernieuwen, maar er is geen steun voor de winkelcentra waarmee ze omgeven worden die niet voldoen aan de vraag van de bezoekers.”
Zij moeten wel in grote getale blijven (terug)komen naar de bestemming Canarias.
Mañaricúa waarschuwt, dat de Archipel niet op haar lauweren kan rusten,” wat er komt het moment dat het Middellandse- Zeegebied zich heropend en gelukkig landen herstellen die nu lijden, zoals: Egypte, Tunesië en Turkije .”
“Onze zomers zijn lang, met vooral een grote seizoen opleving in mei en juni. En de hoge bezettingsgraden gedurende het gehele jaar zijn, grotendeels, afhankelijk van externe omstandigheden,” zo laat hij weten.
Vandaar dat de FEHT-voorzitter private initiatieven begroet, zoals het ‘Siam Park’-project dat men - grenzend aan de toeristenwijk Playa del Inglés - gaat aanleggen in El Veril; een aanbod, “dat zal gaan bijdragen en wat de bestemming verdient in de zomer.”
Ook waarschuwt Mañaricúa voor het grootste obstakel dat zich in 2017 aandient voor de bestemming Canarias: “Het grote gevaar is de voortschrijdende woonbestemming van volwaardige toeristenwijken, en dat men dit aanbod illegaal verhandeld. Dit verschijnsel van permanente bewoning veroorzaakt verlies aan werkgelegenheid en beperkt de belastinginkomsten. We verliezen allemaal.”
FITUR 2017
Canarias zoekt op de FITUR-2016 herovering van de Spaanse markt
MADRID - donderdag 14 januari 2016 - Canarias is van 20 t/m 24 januari 2016 vertegenwoordigd met een grote stand op de Vakantiebeurs FITUR in Madrid, nadat men 2015 heeft afgesloten met een toename van 7% (tot 2,6 miljoen) Spaanse bezoekers, wat veraf staat van de 2,7 miljoen in 2007. Het aantal vluchten van het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) naar Canarias in toegenomen met 330.000 vliegtuigstoelen.
De minister van Toerisme, María Teresa Lorenzo, van de Canarische Regering; en de beheerder van het reclamebureau Promotour, Maria Méndez, hebben op woensdag 13 januari 2016 de details bekend gemaakt van de deelname van de Archipel aan de Feria Internacional del Turismo de Madrid (FITUR),waar men beschikt over een paviljoen van 1.500 m³ met een begroting van €774.000,= (bijna €200.000,= meer dan in 2015 vanwege de grotere omvang aan vloeroppervlakte), die voor 85% medegefinancierd wordt door het Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) (EU Fonds voor Regionale Ontwikkeling).
Lorenzo heetf benadrukt dat, wat omvang betreft, het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) de derde uitzendende markt blijft voor Canarias - vierde, als men de Scandinavische landen meetelt - wat de reden is, dat men naar de FITUR zal gaan met het doel, “de huidige groei vast te houden, met ondersteuning van “de goede vooruitzichten” met het aantal geprogrammeerde vliegtuigstoelen voor het winter- en het zomerseizoen.
De minister heeft laten weten, dat Canarias 2015 heeft afgesloten met 13,2 miljoen toeristen - van wie 11,5 miljoen buitenlanders - en een omzet van ruim 15 miljard euro plus de vooruitzichten, dat deze cijfers in 2016 blijven groeien, omdat er 13 miljoen vliegtuigstoelen extra zijn.
Op de stand van Canarias zijn onder het motto: ‘Sol y playa plus’ - gedurende de vijf dagen van de FITUR - de zeven Cabildos (Eilandbesturen) vertegenwoordigd en een dertigtal ondernemers die ruimte hebben gereserveerd voor hun ontmoetingen met het bedrijfsleven voor het afsluiten van contracten.
De stand van Lopesan, het enige bedrijf van Canarias met een eigen stand op de FITUR .
Promotur heeft laten weten, dat men voor deze opbouw van de beursstand heeft gekozen vanwege het succes dat men heeft gehad op de recente WTM (de vakantiebeurs in Londen), en dat in Madrid een sap-bar op het platform ‘Canary way of surf’ de promotie-activiteiten extra zal ondersteunen.
Lopesan,
als enig hotelbedrijf met een eigen stand op de FITUR-2015, voor het zevende jaar op rij
MADRID - dinsdag 27 januari 2015 - De hotelketen verwacht dat deze investering zal dienen voor een nog betere promotie van haar hotels, evenals voor het versterken van het vertrouwen in het eiland Gran Canaria als bestemming voor hoogwaardig toerisme
De Lopesan Hotel Group zal ook dit jaar weer aanwezig zijn op een van de meest vooraanstaande internationale vakantievakbeurzen van Europa, de FITUR 2015 die plaatsvindt van 28 januari t/m 1 februari in het IFEMA beurscomplex. De hotelketen staat met een eigen stand naast van het paviljoen van de Canarische Eilanden en naast de stand van Gran Canaria.
De Lopesan-stand met 4 vergaderruimten.
2015 is het zevende jaar op rij, dat de Lopesan Hotel Group naar de FITUR gaat als enig Grancanarisch hotelbedrijf met een eigen stand, net zoals men aanwezig is op de ITB in Berlijn en de WTM in Londen, waar Lopesan eveneens met een eigen stand deelneemt, wat een grote investering betekent te zijn voor de buitenlandse promotie van de Groep, evenals voor hun producten op Gran Canaria als toeristische besteming.
De hotelketen zal een intensieve handelskalender hebben, waarbij al 50 ontmoetingen hebben plaatsgevonden voor aanvang van de FITUR, wat het vertrouwen aantoont dat reisorganisatoren hebben in de Lopesan Hotel Group, die zich onderscheidt door haar kwaliteit en verantwoordelijk, maatschappelijk sociaal beleid.
Zomerseizoen
De verkoopafdeling, met aan het hoofd José Alba, zal ontmoetingen hebben met de diverse reisorganisatoren en commerciële activiteiten ontwikkelen met als doel: de resultaten van de afgelopen seizoenen te verbeteren, vooral op de nationale (Spaanse) markt die voor Lopesan een van de belangrijkste is met het komende zomerseizoen in zicht. Men zal ontmoetingen hebben met vertegenwoordigers van de belangrijkste Spaanse reisorganisatoren en met vertegenwoordigers van de traditionele markten zoals de Duitse, Britse en Scandinavische. Ook zijn er ontmoetingen met reisorganisatoren uit Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg en Rusland.
Wachtruimte
De Lopesan-stand in Hall-9 heeft een oppervlakte van 49 m²m (wat veel groter is dan bij de vorige editie) en heeft in 2015 vier vergaderruimten, drie open balies en een vergaderkamer. Verder is er een balie met informatiepanelen en tv-schermen over de hotelketen in deze esthetisch eenvoudig, met de bedrijfskleuren, minimalistisch ingerichte stand. Nieuw dit jaar is, dat men een ‘Waiting area’ (wachtruimte ) heeft voor de bezoekers van de stand
Openingstijden van de Lopesan-stand op de FITUR 2015, op:
- 28, 29 en 30 januari, van 10:00 tot 19:00 uur,
- 31 januari, van 10:00 tot 20:00 uur,
- 1 februari, van 10:00 tot 18:00 uur.
Gran Canaria: separaat en complementair
op de FITUR
GRAN CANARIA- zaterdag 24 januari 2015- Gran Canaria gaat voor het vierde jaar op rij - met een eigen stand naar de Feria Internacional del Turismo de Madrid (FITUR.) Bovendien zal het eiland een hoek delen met de bestemming Maspalomas-Costa Canaria, in het paviljoen dat zich richt op het homoseksuele toerisme wat in het Zuiden van het Eiland een van de meest vooraanstaande bestemmingen van Europa heeft, vooral in de winter.
Al dit bovenstaande, met het doel het herstel van het nationale toerisme op het eiland vast te houden; een handelssegment, dat 2014 heeft afgesloten met een toename van 7,82%.
De recente gegevens over de toeristische bewegingen - die op donderdag 22 januari 2015 bekend zijn gemaakt - geven aan, dat in 2014 Gran Canaria 448.680 nationale (Spaanse) toeristen heeft ontvangen; 32.557 méér dan in 2013, wat het eiland plaatst op de lijst waar dit segment in absolute cijfers het meest is toegenomen.
Relatief gesproken, heeft het herstel van het nationale toerisme op Canarias geleid tot een stijging van 22% op Fuerteventura en van 20% méér op La Palma; gevolgd door Gran Canaria met 7,82% méér en Lanzarote, met 1,45%; aldus de cijfers die het Cabildo (Eilandbestuur) hanteert
Daarentegen heeft in 2014 Tenerife 54.412 nationale (Spaanse) bezoekers (8,16%) minder ontvangen, hoewel dit het eiland blijft dat de meest Spaanse bezoekers ontvangt: 612.660.
VIDEO:
https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84503534&v=gH-pbKfIp14&x-yt-ts=1421914688&feature=player_embedded
en:
https://www.youtube.com/watch?v=OXR0mMiAR50
Separaat en complementair
De president van het Cabildo (Eilandbestuur) van de Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna (Partido Popular - PP) heeft op vrijdag 24 januari 2015 gezegd, dat deze cijfers het succes van de inzet van het Cabildo hebben bevestigd, om in de afgelopen vier jaar het eiland te promoten als een eigen merk, dat naar de FITUR gaat als een separate exposant en complementair aan die van de Canarische Eilanden.
Feitelijk heeft Bravo de Laguna ingezet op het volharden op deze manier en aangekondigd, dat Gran Canaria - voor het eerst - in 2015 met een eigen paviljoen naar de ITB, de vakantievakbeurs in Berlijn, zal gaan.
Canarias verwelkomt de toeristen
met haar nieuwe, promotionele internetpagina
en gaat naar de FITUR met de verwachting,
dat het Nationale toerisme
het herstel ook vasthoudt in 2015
De minister van Toerisme, Ricardo Fernández de la Puente Armas, van de Canarische Regering; en de beheerder van Promotur Turismo de Canarias, María Méndez Castro, hebben op donderdag 22 januari 2015 de nieuwe, promotionele internetpagina van Canarias gepresenteerd: www.holaislascanarias.com, “een inspanning die een team van 45 personen een jaar werk heeft gekost, zodat de bestemming Islas Canarias kan rekenen op een gereedschap van de laatste generatie dat, zeker, onze toeristen gaat verrassen,” zo heeft Fernández de la Puente Armas benadrukt.
De internetgebruikers kunnen 600 toeristische opties op de Archipel tegenkomen, o.a. stranden, natuurlijke zwembaden, aangename dorpen, winkelgebieden, horecabedrijven, golfbanen, locaties om te surfen, enz.; bovendien verkrijgt men gespecificeerde informatie over elk onderwerp.
“Ruim 80% van de toeristen regelt hun reizen zelf en doet dit via het Internet; wat het noodzakelijk maakt, de digitale identiteit van de Canarisch Eilanden te versterken voor het op een persoonlijke en inspirerende wijze projecteren van hun toeristische aanbod, ” zo heeft de minister van Toerisme aangegeven.
Vanaf februari 2015 verschijnt de internetpagina www.holaislascanarias.com ook in het Engels en vervolgens in nog eens 12 talen, met specifieke inhoud voor elke markt.
Het nieuwe promotie-instrument is voorzien van ruim 2.000 foto’s en illustraties, 600 beschrijvingen van het toeristische aanbod en ongeveer 300 filmpjes, al naar gelang de taal van de publicatie, die regelmatig geactualiseerd zal worden.
De aanwezigheid van Canarias op de FITUR
De Minister van Toerisme, en de beheerder van Promotur de Canarias, hebben de details bekend gemaakt van het paviljoen waarmee de Eilanden naar de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantievakbeurs) gaan welke in Madrid plaatsvindt van 28 januari tot en met 2 februari 2015.
Dit jaar heeft het paviljoen van Canarias een oppervlakte van 1.426 m² en er hebben zich 379 ondernemingen voor ingeschreven
De stand van Canarias heeft een spectaculair verlichte overkapping van verticale, houten lamellen, waarop door middel van 54 LED-lichtkanonnen in diverse kleuren de golven dan de zee worden geprojecteerd. Op de vloer is het landschap van de Canarische Eilanden afgebeeld en men beschikt over een indrukwekkende video-show op de achtergrond.
Een groot deel van dit paviljoen is in 2014 gebruikt op de World Travel Market (WTM) in Londen, maar er zijn nieuwe elementen aan toegevoegd, zoals de tentoonstelling ‘On The Draw’, wat een geïllustreerde rondgang over de Canarische Eilanden is.
Canarias komt naar de FITUR
met het debat over de moratoria op rood
MADRID / LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 22 januari 2013 - De Feria Internacional de Turismo de Madrid (FITUR) is op woensdag 22 januari 2014 van start gegaan, vanuit het oogpunt van Gran Canaria, met een nieuwe politieke en zakelijke impuls, waarbij men rekent op een versoepeling van de moratoria.
Wat betreft de handel op zich, heeft Canarias 2013 afgesloten met een record aan buitenlands toerisme en de vooruitzichten voor 2014 zijn ook heel positief.
FITUR 2014.
Vanuit Tenerife heeft men het conflict geopend, door zich frontaal te verzetten tegen wijzigingen in de moratoria; wijzigingen, die niet alleen het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria wil doorvoeren, maar ook het bedrijfsleven van Las Palmas en zelfs Coalición Canaria op het eiland, evenals de Spaanse Regering die de geldende toeristische wet voor het Grondwettelijke Hof dreigt te brengen.
De vorige week heeft de Canarische Regering de deur geopend voor het verzachten van de beperkingen voor de nieuwbouw van viersterren-hotels; iets, wat momenteel de ondernemers op Tenerife en de president van het Eilandbestuur van Tenerife, Carlos Alonso (CC), frontaal weigeren.
Tenerife heeft meer hotelbedden in viersterren etablissementen en ontvangt jaarlijks ruim een miljoen buitenlandse bezoekers meer, dan Gran Canaria.
Gran Canaria zal er aan werken,
men het eiland niet kent als ‘Las Palmas’
Ramón Suárez bevestigt, dat men het eiland bij de naam kent op de Europese mark t, maar niet op het Península
MADRID - dinsdag 21 januari 2014 - Het eiland Gran Canaria gaat in 2014 naar de FITUR met drie stands, met de bedoeling door te gaan met het werk haar merk te vestigen en te verhinderen, dat men het eiland blijft kennen als “Las Palmas”, wat feitelijk de naam van de provincie is, waar bovendien ook Lanzarote en Fuerteventura deel van uitmaken.
Dit heeft de wethouder van toerisme, Ramón Suárez, van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana laten weten tegenover de persmedia, die zegt, dat het een gecompliceerde taak is telkens, als men zelfs de haven van het eiland “… de La Luz y de Las Palmas” noemt; de luchthaven bekend blijft als “Gando” en de afkorting “LPA” blijft; ondanks, dat deze al jaren Aeropuerto de Gran Canaria heet:
GCLP - GRAN CANARIA
“Aeropuerto de GCLP -
GRAN CANARIA (“Luchthaven van Gran Canaria”)
Is Transavia hardleers?
“In het toerisme is het merk alles; en het is het enige eiland waarvan het merk niet bekend is bij haar naam, maar bij die van de provincie.”
“Want ‘Lanzarote is Lanzarote’ en daar bestaat geen enkele verwarring over.”
“Gran Canaria” is bekend in Duitsland, in het Verenigd Koninkrijk, in Zweden en op de gehele Europese markt, maar op het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje) is het nog steeds “kassa.”
De aanwezigheid van het eiland is dan ook zowel binnen het paviljoen van de Canarische overheid als, dat men met en eigen stand van het Patronato de Turismo (plm. de VVV) als Gran Canaria aanwezig is; en in een derde paviljoen, dat zich richt op het homo-toerisme, in dit geval het GLBT, waar het eiland al tien jaar met succes op inzet,” zo voegt Suárez toe.
De toestroom van het toerisme vanaf het Península behouden en vergroten, is een deel van de agenda van de Canarische beursvertegenwoordigers, zonder het zicht te verkiezen, op wat er op een markt gebeurt die is getroffen door de crisis, wat ervoor zorgt, dat veel gezinnen kiezen voor het toerisme in het binnenland van het Península vooraleer naar Canarias (de Canarische Eilanden) te reizen, iets waartegen met moet strijden tijdens deze vakantiebeurs.
Ramón Suárez benadrukt, dat men op de FITUR 2014 het Carnaval Internacional de Maspalomas, extra zal benadrukken, wat gezamenlijk wordt gepresenteerd met het Patronato de Turismo en de hoofdstad van het eiland (Las Palmas de Gran Canaria) en Mogán, als een van de sterke troeven.
Ángel Luis Aldai (links op de foto, met Ipad in de hand).
Bovendien zal de Gemeente San Bartolomé de Tirajana doorgaan met de promotie van de App ‘Imagina Maspalomas’, een digitaal fotoboek met nooit eerder uitgegeven afbeeldingen die gemaakt zijn door Ángel Luis Aldai (zie: http://wecolab.com/imaspalomas-presentacion-en-prensa).
De juiste benamingen:
Las Palmas = de provincie.
Las Palmas de Gran Canaria = de hoofdstad van Gran Canaria.
Gran Canaria = het eiland
Islas Canarias = de Canarische Eilanden = de Canarische Archipel
Canarias = de Archipel (ofwel de beide provincies samen: Las Palmas en Santa Cruz de Tenerife)
Gando = is het schier eilandje waarop het gelijknamige militaire vliegveld ligt met direct daarlangs het internationale platform van de:
Aeropuerto de Gran Canaria (Internationale Luchthaven van Gran Canaria, ofwel: Luchthaven van de stad Las Palmas de Gran Canaria).
LPA = is de IATA/FAA-afkorting voor: Luchthaven Gran Canaria
GCLP = is de ICAO-afkorting voor: Luchthaven Gran Canaria
Er worden voor vliegvelden en luchthavens zogenaamde luchthavenidentificatiecodes gebruikt. Dit zijn afkortingen. Standaard worden er twee verschillende codes gehanteerd. Die van de IATA/FAA die vooral gebruikt wordt in boekingssystemen. Deze afkorting, bestaande uit drie letters, is voor passagiers herkenbaar omdat deze op tickets, bagage en in reisinformatie wordt gebruikt. De andere is de zogenaamde ICAO code bestaat uit vier letters en wordt gebruikt door de luchtverkeersleiding en piloten.
De Haven van de hoofdstad Las Palmas de Gran Canaria = Puerto de la Luz (De Haven van het Licht).
De Haven van de provincie Las Palmas = Puerto de la Luz y de Las Palmas.
En gaat u in Zuid Gran Canaria op vakantie in een van onderstaande stads- en/of woon/toeristenwijken:
- San Agustín
- Las Burras
- El Veril
- Playa del Inglés
- San Fernando
- Bellavista
- El Lomo
- Sonnenland
- Campo Internacional
- Maspalomas
- Oasis
- Meloneras
- El Tablero
dan verblijft u allemaal in dezelfde gemeente, namelijk: San Bartolomé de Tirajana.
Lopesan, ook in 2014 het enige Canarische logiesbedrijf met een eigen stand op de
FITUR
MADRID - zaterdag 18 januari 2014 - de Lopesan Hotel Group is ook in 2014 met een eigen stand aanwezig op de Feria Internacional de Turismo de Madrid (FITUR) (Vakantiebeurs) die in Madrid gehouden wordt van 22 tot en met 26 januari 2014 in het Juan Carlos I-beurscomplex. De Lopesan-stand staat naast het Canarische paviljoen.
Om ook dit jaar weer haar producten te promoten heeft de hotelketen haar stand behoorlijk uitgebreid, waardoor men de beschikking heeft over een vergaderruimte, waar men al 50 klanten ontvangen heeft nog voor de opening van de Vakantiebeurs.
Dit is de zesde keer, dat Lopesan - als enige Gran Canarische hotelonderneming - met een eigen stand aanwezig is op de FITUR, wat een grote investering is voor de buitenlandpromotie van de Bedrijvengroep, voor o.a. haar producten op Gran Canaria als toeristenbestemming.
De maatschappij, die met haar gehele verkoopafdeling onder leiding van Sergio Arencibia op de FITUR aanwezig is, onderhoudt contacten met de diverse reisorganisatoren en ontwikkelt verkoopstrategieën voor het verbeteren van de omzet in de komende seizoenen, vooral op de nationale markt blijft het een van de belangrijkste ondernemingen met het oog op het zomerseizoen. Men heeft op de Vakantiebeurs ontmoetingen met vertegenwoordigers van de traditionele markten zoals de Duitse, Scandinavische en Britse, maar ook met die van landen zoals Frankrijk, Italië, Portugal, Nederland, Polen en Rusland.
Het aantal ontmoetingen en het afsluiten van zakelijke contracten gedurende de vakantiebeurs zijn het bewijs van het vertrouwen, dat touroperators stellen in de Lopesan Group, die zich onderscheidt door haar kwaliteit en sociaal maatschappelijk beleid.
De FITUR is samen met de ITB in Berlijn en de WTM in Londen, wereldwijd, een van de grootste vakantiebeurzen, waar Lopesan met een eigen stand vertegenwoordigd is.
Nieuw is, dat de Lopesan Group een rallyauto - een Mini John Cooper Works WRC, twee keer kampioen van Spanje op asfalt – tentoonstelt die bestuurd wordt door de Grancanario Luis Monzón, die gesponsord wordt door de Lopesan Group.
Opening FITUR-2013
Rivero eist van de Spaanse Staat meer luchtvaartverbindingen en een verlaging van de vliegticketprijs
Wat heb je aan het beste klimaat van de wereld,
als je er niet kunt komen?
MADRID - donderdag 31 januari 2013 - Het Prinselijke Paar van Asturië heeft in gezelschap van Minister José Manuel Soria van Economie, Handel en Toerisme op woensdag 30 januari 2013 in Madrid de 33ste Feria Internacional de Turismo (FITUR) officieel geopend en op zijn beurt heeft de Canarische president, Paulino Rivero, dit gedaan voor de stand van de Canarische Eilanden. Tom Smulders heeft de ‘Gran Canaria Gay Friendly’-stand geopend.
Met wie concurreert Canarias?
Van 30 januari tot en met 3 februari 2013 vindt een van de grootste vakbeurzen voor het toerisme plaats waar Canarias jaarlijks acte de présence geeft voor het consolideren van haar belangrijkste markten: Madrid, Londen (WTM) en Berlijn (ITB).
Promotie is een van de pilaren van een bestemming, en op de Archipel zorgt dit altijd voor een vloedgolf: het eindeloze debat waarbij men merken met logo’s verwart en waar Canarias zich onverschrokken wil onderscheiden van Spanje, met elk eiland van Canarias en met elke toeristengemeente van het desbetreffende eiland.
Eigen stand
Gran Canaria gaat op eigen houtje naar Fitur 2013. Eilandpresident Bravo de Laguna wil de 400.000 bezoekers van het vasteland van Spanje behouden en daarom huurt het Cabildo (Eilandbestuur) voor het tweede jaar op rij een ‘eigen’ stand die €30.000,= kost.
Woensdag 30 januari 2013: José Manuel Soria naast Kroonprins Felipe en prinses Letizia. En een wel heel hartelijke begroeting door President Palino Rivero.
Naast de stand die de Canarische Regering op de Fitur heeft voor het promoten van de gehele Archipel, heeft Gran Canaria een eigen stand vanwege haar zwakte op de nationale Spaanse markt ten opzichte van andere eilanden. Tenerife ontvangt jaarlijks 20.000 Spaanse toeristen meer en is bekender op het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje), waardoor het gewettigd is, “dat Gran Canaria zich beter probeert te positioneren.”
Dat is de rechtvaardiging die de president van het Cabildo, José Miguel Bravo de Laguna, op woensdag 30 januari 2013 aanvoert tegenover de kritiek van de Canarische Regering, om - voor het tweede jaar op rij – een andere ruimte te huren, dan die van Promotur waar de zeven eilanden vertegenwoordigd zijn.
Lopesan
Voor het vijfde jaar op rij heeft de Lopesan-hotelketen op de Fitur 2013 ook een eigen stand, deze staat naast de stand van Canarias.
Woensdag 30 januari 2013, Tom Smulders op de FITUR-2013.
Vereniging ‘Gran Canaria Gay Friendly’
Had men op de Fitur 2012 een aparte stand voor het ‘Gay’-Toerisme, dit jaar presenteren de Asociación Gran Canaria Gay Friendly (Vereniging Gran Canaria homo-vriendelijk) en de FEHT (de Horecavereniging in de Provincie Las Palmas) in de Fitur stand van Promotur officieel de nieuw uitgegeven ‘blije’ folder met de titel ‘Gran Canaria Gay Friendly’.
En hier heeft men op de openingsdag van de Fitur 2013 dan ook de vicevoorzitter van de FEHT en medeoprichter van de Asociación Gran Canaria Gay Friendly, de Nederlander Tom Smulders, aan kunnen treffen, die zo vaak opkomt voor de toeristische belangen van Gran Canaria, vooral voor die van Playa del Inglés en die van de hoteliers en bungalow- en appartementen verhuurders daar in het bijzonder.
Meer informatie over de Fitur treft u aan op: http://www.ifema.es/fitur_01/
Gran Canaria geeft ‘blij’-visitekaartje af
op de FITUR
Van ‘gay friendly’ tot ‘gay exlusive’
MADRID / GRAN CANARIA - zondag 27 januari 2013 - Gran Canaria is uitgegroeid tot een van de meest populaire Europese vakantiebestemmingen voor ‘blije’ mensen (gays). Er is een groot aantal in de wandeling zo genoemde ‘gay-friendly’ onderkomens, naast een gevarieerd aanbod aan ‘gay-exclusive’. De mogelijkheden lopen uiteen van appartementen, of gezellige bungalows aan de kust tot kleine, landelijk gelegen hotels in het groene, bergachtige binnenland. Het is dan ook op de Fitur, dat men, ook dit jaar opnieuw, speciale aandacht schenkt aan deze voor het toerisme op het eiland zo belangrijke en aanzienlijke doelgroep.
Op donderdag 31 januari 2013 presenteren de Asociación Gran Canaria Gay Friendly (Vereniging Gran Canaria homo-vriendelijk) en de FEHT (de Horecavereniging in de Provincie Las Palmas) om 11:30 uur in de Fitur stand van Promotur de officieel de nieuw uitgegeven folder met de titel ‘Gran Canaria Gay Friendly’.
De nieuwe prospectus is een uitgave van het Departement Patronato de Turismo (plm. de VVV), van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria. Zo laat de vicevoorzitter van de FEHT, de Nederlander Tom Smulders, weten.
'Gran Canaria Gay'.
Deze op donderdag 31 januari 2013 door genoemde belangenverenigingen op de Fitur te presenteren folder heeft een handig, klein formaat en staat boordevol met informatie, tips en wetenswaardigheden over de in Europa leidende ‘gay’-bestemming die Gran Canaria al tijdenlang is.
De folder verwijst niet alleen naar de ‘gay friendly’-hotels; maar in het bijzonder ook naar de zogenoemde ‘gay exlusive’-bungalowparken en –appartementencomplexen, omdat de doelgroep van ‘blije’-mannen (maar ook die van ‘blije-‘vrouwen) graag blijkt te logeren in bungalow- en appartementencomplexen waar men - veel meer dan een hotel - privacy heeft en dan vooral in de zogenoemde ‘gay exlcusive’-bungalowparken en appartementencomplexen.
Nieuwsgierig geworden?
Kijk dan voor alle ‘blije’ informatie op de internetpagina van het Patronato de Turismo van Gran Canaria:
http://www.grancanaria.com/patronato_turismo/Gay-Friendly.35082.0.html
waar u alvast kennis kunt nemen van wat men op donderdag 31 januari 2013 op de Fitur aan een breed publiek aan ‘blije’ informatie verstrekt.
Het paviljoen van Canarias
op de FITUR-2013
simuleert zee compleet met golven
MADRID - vrijdag 18 januari 2013 - De promotie-stand van de Archipel op de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Internationale Toerismebeurs), die in Madrid plaatsvindt van 30 januari tot 3 februari 2013, simuleert een zee met golven, zo heeft de viceminister van Toerisme, Ricardo Fernández de la Puente, laten weten in een communiqué.
De la Puente laat weten, “dat Canarias naar de Fitur 2013 gaat in de wetenschap, dat het land een economische moeilijke tijd doormaakt; maar doet dit in de hoop, het aantal binnenlandse toeristen te kunnen herstellen in 2013.” Daartoe zal tijdens de eerst grote toeristenbeurs van dit jaar, Canarias proberen, “de nationale toerist ervan te overtuigen, dat de Archipel de ideale bestemming is voor een weekendverblijf, of een (korte) vakantie.”
Een schets van de stand van Canarias op de Fiutur 2013.
De la Puente laat weten, “dat in 2012 de Eilanden 1.394.154 nationale toeristen hebben ontvangen” en voegt hier aan toe, “dat ondanks het slechte gedrag van deze markt, men het jaar heeft kunnen afsluiten met 10,1 miljoen buitenlandse toeristen. “Al met al,” zo benadrukt de viceminister, “heeft Canarias 12% ontvangen van het aantal Spanjaarden, dat naar het buitenland reist.”
Het Canarische Paviljoen voor de Fitur 2013 heeft een oppervlakte van 1.827 m² en toont de zee, “haar fundamentele element, dat verdeelt en verenigt.”
Daartoe zal men in de promotiestand een houten dek creëren met daarbovenrepen stof in afwisselende kleuren blauw, waarmee men de rimpeling van de golven van de zee simuleert en legt men in de stand een vlonder in de kleur van wit zand, die verwijst naar de zilveren stranden van de Eilanden.
Het Canarische paviljoen op de Fitur 2013 zal ook een monitor hebben, “waarop men het Facebook van de Eilanden zal simuleren, zodat de bezoeker de mogelijkheid heeft de internetpagina van het Departement Toerisme van Canarias te bezoeken en ‘fan’ te worden,” aldus de viceminister.
Gran Canaria maakt speciaal reclame
voor Maspalomas
Maspalomas bestaat 50 jaar
Het Patronato de Turismo (plm. de VVV) pareert de kritiek van Melchor Camón
op de campagne van de Canarische Regering
LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 19 december 2011 - Het El Patronato de Turismo (VVV) van Gran Canaria zal ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Maspalomas een speciale promotie ontwikkelen tijdens de komende Feria Internacional de Turismo (Fitur) de internationale vakbeurs voor het toerisme die jaarlijks wordt gehouden in Madrid (in 2012 van 18 t/m 22 januari).
De campagne die wordt voorbereid door de Canarische regering en de cabildos (eilandbesturen), is bedoeld om bezoekers van het Península (vasteland van Spanje) aan te trekken.
Melchor Camón Torres (Partido Popular), de minister van Toerisme, in het eilandbestuur van Gran Canaria.
Dit hebben bronnen binnen de Canarische regering en van de eigen VVV laten weten op maandag 19 december 2011, die de voorafgaande kritiek pareerden van de minister van Toerisme, Melchor Camón Torres (Partido Popular - PP), van het eilandbestuur van Gran Canaria, die beweert, dat Gran Canaria alleen zal komen te staan op de internationale markt in het herstel van “de verloren arbeidsplaatsen”.
De werving voor Gran Canaria zal uiteindelijk plaatsvinden via een aantal speciale stands die gewijd zijn aan viering van het vijftigjarig bestaan van Maspalomas Costa Canarias evenals de stranden van Mogán, maar zonder het gemeenschappelijke merk voor de gehele Canarische Archipel van Promotour, aldus de bronnen binnen de VVV.
Tijdens een persconferentie heeft Melchor Camón betoogd, dat Gran Canaria deze promotie-inspanning op het FITUR paviljoen van Canarias niet gecompenseerd krijgt, omdat het haar deel van de kosten moet betalen, wat zich in de afgelopen jaren niet vertaald heeft in de resultaten, waarbij haar “leidende positie” zich heeft “opgelost” ten gunste van de andere eilanden.
“Men moet posities herstellen, want als je dit niet doet, dan lopen ze over je heen en laat men je links liggen,” zo oordeelde hij.