site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl
'GRAN CANARIA ACTUEEL'... » WETTELIJK » WET OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-186.jpg

d-1.jpg


De Spaanse Masonería (Vrijmetselarij)
onderscheidt Maspalomas als
Ciudad amiga’
(‘Bevriende stad’)

Het Gemeentebestuur van  San Bartolomé de Tirajana is daarmee de eerste overheidsinstantie van het gehele land, die dit eerbetoon ontvangt van de Grootloge van Spanje

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - vrijdag 10 februari 2017- San Bartolomé de Tirajana is op donderdag 9 februari 2017 de eerste gemeente in Spanje die de erkenning heeft ontvangen van  ‘Ciudad amiga de la Masonería’ (‘Bevriende stad van de Vrijmetselarij’).

De overhandiging van deze belangrijke, eervolle  onderscheiding is persoonlijk gedaan door de Gran Maestro de la Gran Logia de España (Grootmeester van de Grootloge van Spanje), Óscar de Alfonso Ortega, in de gemeentekantoren van het Gemeentehuis in Maspalomas.
img_39109.jpgMet deze onderscheiding - namens het Gemeentebestuur in  ontvangst genomen  door burgemeester Marco Aurelio Pérez - dankt de Gran Logia de España (Grootloge van Spanje) voor de officiële juridische- en overheidssteun van de Gemeente, die op verzoek wat de masones espanoles (Spaanse vrijmetselaars) hebben geformuleerd, dat men het hen vastgoed en de erfrechten heeft teruggeven die van hen waren afgenomen door decreten en wetten voor politiek beleid gedurende de Guerra Civil (Spaanse Burgeroorlog, 1936-1939).
img_39107.jpg img_39108.jpg
img_39106.jpgDe steun van de Gemeente aan dit verzoek van de masonería española (Spaanse vrijmetselarij) is geconcretiseerd in de Gemeenteraadsvergadering van 2 december 2016, via een  overheidsverklaring die is onderschreven en goedgekeurd door alle politieke partijen.

De Gemeenteraad erkent dat de vordering van de Spaanse Vrijmetselaars, "is ingesteld naar recht en van invloed is op hun Respectable Lodges (Eerbiedwaardige Loges)."
In hun verzoekschrift, vragen de Vrijmetselaars het Koninkrijk Spanje en de Spaanse Regering om de teruggave van eigendom en eigendomsrechten, en het herstel van hun eer en het uiteindelijke overkomen van de discriminerende behandeling voor leden die tot vervolging, sancties, strafrechtelijke veroordelingen, verbanning, of zelfs tot dood door executie, zijn veroordeeld, voor het verdedigen van hun democratische idealen en waarden als vrijheid, gelijkheid, rechtvaardigheid en broederschap.

De Spaanse Vrijmetselarij baseert haar verzoek op de diverse, verzoenende wetten welke zijn  goedgekeurd na de afkondiging van de Spaanse Grondwet van 1978, en die tot doel hebben de juridische situaties die voortvloeien uit de Burgeroorlog te overwinnen.
zzzslas-canariaslogo-kopie-71.jpg


Heeft u een drone gekregen deze kerst?
Dit zijn de regels in Spanje!

SPANJE - woensdag 28 decembvr 2016  -Als u deze kerst een drone heeft gekregen, dan wil men waarschijnlijk wel weten wat de regels zijn over het gebruik ervan  in Spanje. Moet men een vergunning hebben om met een drone te vliegen in Spanje? Mag men overal  zijn, of waar mag een drone vliegen? Als men over de woonplaats vliegt met zijn /haar drone mag dat dan? Drones; men ziet ze ook in Spanje steeds meer maar de regelgeving omtrent het gebruik van een drone is voor veel gebruikers vaag, of zelfs onbekend. Zeker nu er constant een terroristische dreiging heerst, is het verstandig om zich voor te bereiden als men met een drone gaat vliegen.

Eind 2014 heeft de Spaanse Regering enkele regels afgekondigd en gepubliceerd in het BOE (de Staatcourant) over het gebruik van een drone in Spanje. In artikel 50 wordt verwezen naar ‘aeronaves civiles pilotadas por control remoto’, ofwel vliegende objecten die bestuurd worden via een afstandsbediening. Dat slaat dus ook op drones van minder dan 25 kilo. Is nieuw , daar men er vanuit gaat dat deze drone dan voor professionele doeleinden gebruikt wordt.
fdronde.jpgBij het gebruik van drones zijn enkele regels waar men zich volgens het AESA (Agencia Estatal de Seguridad Aérea) (Staats Veiligheidsagentschap) aan moet houden:

1.) Er mag niet gevlogen worden met drones boven steden, of bij plaatsen waar veel mensen in de openlucht bij elkaar komen. Dat kunnen dus parken, stranden, voetbalvelden, manifestaties, feesten, concerten etc. zijn. Momenteel  mogen drones niet gebruikt worden om opnames te maken, behalve als men een vergunning heeft en beschikt over de juiste papieren.

2.) Drones mogen gedurende de avonduren niet gebruikt worden. De reden daarvoor is dat er minder zicht is en dat het gevaarlijk is.

3.) Binnen een cirkel van 8 kilometer rondom een vliegveld mag niet met een drone gevlogen worden. Logischerwijs heeft dat met de veiligheid te maken. Het gebruik van drones mag ook niet bij plaatsen waar helikopters opstijgen en landen, waar parachutespringen en parapente plaatsvindt, of waar met zweefvliegtuigen gevlogen wordt.

4.) Er is een hoogtelimiet van 120 meter verbonden aan het vliegen met drones. Reden daarvoor is, dat er vanaf 150 meter hoogte gevlogen kan worden met vliegtuigen en er een bepaalde veiligheidszone in acht moet worden genomen.

5.) Een drone mag niet verder dan 500 meter verwijderd zijn van diegene die het apparaat bestuurd. De bestuurder moet altijd visueel contact hebben met zijn drone, om ongelukken te voorkomen.

6.) Drones hoeven vooralsnog geen identiteitsbewijzen of kerntekennummers te hebben waarmee men de eigenaar van een drone kan achterhalen. Mocht een drone echter professioneel gebruikt worden dan dient men die wel te hebben en daarnaast te beschikken over een speciaal vliegbrevet.

Bovenstaande regels zijn de basisregels welke na te lezen zijn in de Spaanse Staatscourant (het BOE). Een drone voor privégebruik als hobby is geen enkel probleem, zolang men zich maar houdt aan de regels en de veiligheid nooit in gevaar kan komen. Maakt men echter niet goed gebruik van een drone en houdt men zich niet aan de regels, dan kan de bestuurder boetes krijgen tot wel €225.000,=.

Nu er steeds meer drones bij komen, daar ze goedkoper en beter worden, is de kans echter groot dat deze regels in de nabije toekomt aangepast zullen worden. Dit kan ook inhouden dat men speciale vliegbrevetten moet gaan halen om drones te kunnen en mogen besturen.
000islas-canariaslogo-419.jpg


De Gemeente keurt het installeren goed
van vaste video-bewakingscamera’s
in de Haven en in de stadswijk Triana

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 23 november 2016 - De gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias,  Enrique Hernández Bento,  heeft toestemming gegeven voor het  gebruiken van vijf video-bewakingscamera’s door de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria, met het doel de burgerveiligheid te versterken en criminelen af te schrikken.

De goedgekeurde camera’s zullen worden geïnstalleerd in de omgeving van het Plaza de Canarias, op en nabij het Plaza de la Música en in  de Calle San Bernardo /hoek Calle Cano, zo heeft de Regeringsafgevaardigde laten weten in een communiqué
mogollon-1.jpg                                        Mogollón (openbare slemp- en zuippartijen).
De Comisión de Garantías de la Videovigilancia de Canarias (Canarische Commissie Garanties Videobewaking) heeft een gunstig rapport uitgebracht  voor het gebruik van deze vijf nieuwe  installaties,  in  de overweging van een aanvaardbaar risico voor de burgerveiligheid op die locaties, als gevolg van aanhoudend hogere jaarlijkse percentages aan criminaliteit in de wijk of de stad, en een zekere verhoging van het aantal processen verbaal  in de jaren 2013. 2014 en 2015.

Vermindering van de criminaliteit
Het is aangetoond dat de werking van bewakingscamera's als afschrikmiddel voor criminelen, een vermindering van het aantal delicten oplevert. Bovendien verhoogt  de installatie van dergelijke systemen het gevoel van veiligheid in de stad en vergemakkelijkt dit het vinden van de daders van de strafbare feiten die gepleegd zijn in de openbare ruimte.

Deze maatregel beantwoord aan de verzoeken om verscherpt toezicht op deze locaties in de stad die aan de Delegación del Gobierno en Canarias zijn gedaan door winkeliers en bewoners van die stadswijken

Drie niet
Maar het gebruik van drie andere bewakingscamera's in andere delen van de hoofdstad van Gran Canarias is geweigerd, vanwege  het niet voldoen  aan de beginselen van geschiktheid en minimale interventie, zoals is vastgesteld door de Comisión de Garantías de la Videovigilancia de Canarias (Canarische Commissie Garanties Videobewaking).
000islas-canariaslogo-241.jpg


Politiediensten in Spanje:
Hoe, wie, wat, waar...

SPANJE - zondag 18 september 2016 - Als men in Spanje woont, of men komt er wel eens (of vaak/langer ) op vakantie, dan heeft men ze ongetwijfeld wel eens gezien: Spaanse politieagenten. In Spanje zijn de politiediensten echter net iets anders dan in Nederland en België, want er is namelijk een aantal politiekorpsen en het kan moeilijk zijn om deze uit elkaar te houden en te zien wat er in hun takenpakket zit. Daarom een kleine uitleg voor als men hulp nodig heeft en niet weet, tot wie men zich moet wenden.

In Spanje kent men drie grote, verschillende korpsen, namelijk de: - Guardia Civil, - Policía Nacional, - Policía Local, en elk korps heeft een eigen, specifieke specialisatie en werkterrein.
politie1a.jpg
politie2.jpgGuardia Civil versus Policía Nacional
Veel buitenlanders denken nog altijd , dat de Guardia Civil een paramilitaire organisatie is met buitengewone macht om de bevolking te terroriseren. Een beeld, dat misschien correct was tot de jaren ’70 van de vorige eeuw, maar dat is tegenwoordig niet meer correct.

De Guardia Civil en de Policía Nacional zijn beide ‘conventionele’ politiediensten met ongeveer hetzelfde takenpakket, het verschil is enkel demografisch.

De Guardia Civil opereert vooral op het platteland en in dorpen en steden onder de 20.000 inwoners; de Policía Nacional opereert vooral in stedelijk gebied, met een bevolking groter dan 20.000 mensen.

Bent u slachtoffer van een misdrijf in landelijk gebied , dan moet men naar de Guardia Civil, zij beschermen de bevolking en stellen bij een misdrijf een onderzoek in. Daaruit volgt dat, als men slachtoffer is in een stedelijk gebied, men zich moet wenden tot de Policía Nacional.

De bevoegdheden van beide korpsen
De macht en de middelen van beide korpsen zijn nagenoeg gelijk, maar het kan af en toe erg verwarrend zijn. De grote baas van beide politiekorpsen is het Ministerie van Binnenlandse Zaken, maar de Guardia Civil valt ook onder het Ministerie van Defensie.

Onder normale omstandigheden leeft 40% van de Spaanse bevolking onder de bescherming van de Guardia Civil maar dit loopt op tot 65% in de zomermaanden wanneer een groot deel van de bevolking op vakantie is aan de kust.

Er is een afdeling van de Guardia Civil die zich bezighoudt met verkeersovertredingen op zowel gewone als op snelwegen, de: Guardia Civil Tráfico. Daarnaast is er nog een speciale afdeling voor milieudelicten en dierenbescherming, de: Seprona.

Policía Local, of Municipal
De derde politiedienst is de Policía Local, deze staat onder controle van de plaatselijke burgemeester. Deze agenten worden in dienst genomen en betaald door het plaatselijke Gemeentebestuur en zij treden enkel op binnen de gemeentegrenzen. De Policía Local wordt soms ook wel Policía Municipal genoemd; dit, om de verwarring iets groter te maken.

De Policía Local treedt op bij kleinere misdrijven en bij verkeersovertredingen binnen de bebouwde kom. Misdrijven worden niet onderzocht door de Policía Local, alle zware overtredingen worden onmiddellijk overgedragen aan de Guardia Civil , of aan de Policía Nacional.

Regionale politie
Aan deze drie korpsen moeten nog enkele uitzonderingen toegevoegd worden, namelijk die in enkele Deelstaten: Zo is de Guardia Civil in Catalonië vervangen door de Mossos de Escuadra; in het Baskenland door de Ertzaintza; in Navarra door de Policía Foral de Navarra; en op de Canarische Eilanden door de Policía Canaria die voornamelijk bewakingsdiensten verricht.

Verder is er nog: Het Centro Nacional de Inteligencia (CNI), de Spaanse Inlichtingendienst  die actief is in binnen- en buitenland.

Voor speciale politie acties, zoals bij drugsinvallen, criminele bendes, fraude- of corruptieonderzoek, hebben de Policía Nacional, Guardia Civil en de regionale politie eigen recherche-afdelingen die zich daar mee bezig houden.

Bij stakingen, protesten, straatoproer, terrorisme bedreigingen, explosieven onschadelijk maken en grote evenementen, zijn er speciale eenheden van de Policía Nacional of van de Guardia Civil die zich bezig houden met de bescherming van de burgers en diverse taken uitvoeren, wat dan te vergelijken is met de ME in Nederland.

Melden van een misdrijf zonder Spaans te spreken: Mobiele telefoon toepassing
banner_pngjsessionidvZ5ulRv1f0KUgLNcB2I0I1lX_simasc3_ses_mir.png
alert-cops-home-alone9_pngjsessionidvZ5ulRv1f0KUgLNcB2I0I1lX_simasc3_ses_mir.png

Er bestaat een toepassing: https://alertcops.ses.mir.es/mialertcops/info/info.xhtml voor uw Iphone of android-smartphone zodat men ogenblikkelijk een misdrijf kan melden zonder Spaans te hoeven spreken.
politie3.jpgAls men slachtoffer is van een misdrijf, dan is - als men geen Spaans spreekt- de aangifte al zo moeilijk als het ondergaan van het misdrijf. Er bestaat een toepassing voor uw smartphone die een oplossing is voor dit probleem en die draagt de naam: 'AlertCops'  Men kan deze binnenhalen via Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alertcops.app
en via Apple:
https://itunes.apple.com/es/app/alertcops/id897454254?mt=8
vervolgens moet men registreren en bevestigen met een SMS.

Als dit eenmaal is gedaan en men is geaccepteerd, kan men elk misdrijf aan de overheid melden zonder dat men Spaans hoeft te spreken. Bovendien, kan men de GPS functie van de smartphone koppelen aan deze toepassing :
https://alertcops.ses.mir.es/mialertcops/info/info.xhtml
en bij gebruik van de toepassing weet de politie op welke locatie u zich bevindt.
zzzislas-canariaslogo-352.jpg


In 2015 heeft de Policía Canaria  in  totaal 14.118 interventies verricht

CANARISCHE EILANDEN - zondag 7 februari 2016 - Het Cuerpo General de la Policía Canaria (Algemene Canarische Politiekorps) heeft in 2015 in totaal 14.118 interventies verricht, wat 33,65%  meer is dan de 9.366 interventies in  2014, zo staat te lezen in het Jaarverslag over de Activiteiten van dit politiekorps.

In de meeste gevallen waren die gericht op het behoud van de veiligheid voor de burgerij, de openbare orde, en het milieu, evenals voor taken zoals begeleiding, en het opsporen van hulpeloze , in  gevaar verkerende  minderjarigen, zo geeft met Ministerie voor Veiligheid aan in een communiqué.
img_32565.jpgDe Grupo de Respuesta Operativa (GROPE) (het Operatieve Reactie-team), heeft de meeste interventies gecoördineerd, wat er 5.897 zijn geweest (41%) gewijd aan het behoud van de veiligheid voor de burgerij en de openbare orde, met controles van voertuigen en personen, evenals  ander operaties uit voorzorg en samenwerking met de andere korpsen, met het doel een direct en afdoende antwoord te geven aan de burgerij.

De Grupo de Menores y Familia (GRUMEF)  (het Team Minderjarigen en Gezin) heeft 25% uitgevoerd van de acties die zijn verricht in  2015, concreet: 3,.549 inteventies bestemd voor werkzaamheden van het begeleiden van minderjarigen naar afspraken met de Rechtbank, onderzoeksdiensten in de opsporing van gezochte personen en het vervolgens overbrengen naar de betreffende Rechtbanken.

De overige acties waren gericht op opsporingen, vervolging door het Openbaar Ministerie, en samenwerking met het Dirección General de Infancia y Familia (Directoraat-generaal voor Kind en Gezin), van de Canarische Regering, waarmee men sinds april 2012 een protocol heeft ondertekend, met het doel om de criteria te verenigen voor de actie tussen de twee instellingen.

Als zodanig heeft het Algemene Canarische Politiekorps in het kader van de samenwerking en de overeenkomsten met diverse gemeenten van de hoofdstedelijke eilanden 1.766 acties tot hulpverlening verricht, met deelname aan diensten voor handhaving van de openbare orde en de veiligheid bij o.a. festiviteiten en  grote evenementen .

Deze acties, gecoördineerd door de  Grupo de Investigación y Apoyo a la Seguridad Ciudadana (GIAS)  (het Team Onderzoek en Ondersteuning Burgerveiligheid), zijn  voornamelijk gericht op het onderzoek van delicten tegen de openbare gezondheid, evenals op de juridische ondersteuning en samenwerking voor de opsporing van door Justitie gezochte personen.
zzzzzzzislas-canariaslogo-142.jpg


Het verbranden van afbeeldingen met de Spaanse Koning erop is voortaan  strafbaar

MADRID - maandag  3 augustus 2015 - In de laatste week van juli 2015 heeft het Constitutionele Gerechtshof bepaald, dat het verbranden van het portret van de Koning van Spanje - tegenwoordig Filips de Zesde - een misdrijf is en bestraft kan worden.

Het Grondwettelijke Hof heeft in cassatie - met de stemmen van zeven rechters voor, en vier tegen - de zaak afgewezen van twee Spanjaarden (Catalanen) die in september 2007- tijdens een demonstratie in Girona (Catalonië) - een statieportret van de toenmalige koningspaar - koning Juan Carlos de Eerste  en koningin Sofía - verbrand hebben.
verbranden1.jpgDe meeste Catalanen die iets verbranden doen dit compleet verkleed, zodat ze onherkenbaar zijn, en ze doen dat vaak ook nog eens op een officieel podium, dus met toestemming van de lokale autoriteiten in de Deelstaat.
De beide mannen zijn in 2008 tot 15 maanden cel veroordeeld. De straf is nadien omgezet in een geldboete. Het Grondwettelijk Hof heeft nu de veroordeling bevestigd. De verbranding van het portret is - vanwege de hoge symbolische waarde - een belediging, zo heeft het merendeel van de rechters beslist.

In Catalonië -  de Spaanse deelstaat die voor onafhankelijkheid strijdt - worden jaarlijks op 11 september (de Día de Cataluña, ook wel El Día Once de Septiembre  genoemd, in het Catalaans: ‘Diada de l'Onze de Setembre’, ‘Diada Nacional de Catalunya’, of eenvoudigweg: ‘Diada’) Koninklijke foto’s en/of Spaanse vlaggen verbrand als teken van protest tegen het Spaanse Koningshuis en tegen Spanje in het algemeen. De meeste Catalanen die iets verbranden, doen dit compleet verkleed, zodat ze onherkenbaar zijn, en ze doen dat vaak ook nog eens op een officieel podium, dus met toestemming van de lokale autoriteiten in de Deelstaat.

Volgens de rechtspraak van het Europees Hof voor de Mensenrechten moeten vormen van meningsuiting die oproepen tot haat, bestraft worden. Een minderheid van vier grondwettelijke rechters in Spanje vertolkt echter in een afzonderlijk standpunt de mening, dat het verbranden van een afbeelding van de Koning, of van afbeeldingen van leden van het Koninklijk Huis- met een beroep  op het recht van vrije meningsuiting - niet strafbaar zou moeten zijn.
1-AAAAislas-canarias-kopie-343.jpg  


Güimar past de ´ley mordaza’ toe op een jongeman
die agenten van de Gemeentepolitie
‘zwakkelingen’ noemt

De politie op Tenerife past als eerste  de wet op de Burgerveiligheid toe
vanwege op de sociale netwerken verspreide kritiek

GÜIMAR - zaterdag 25 juli 2015 - De Policía Local (Gemeentepolitie) van  Güímar (Tenerife) heeft er niet lang over gedaan om de Ley Orgánica 4/2015 (van 30 maart) op de Protección de la Seguridad Ciudadana (Bescherming Burgerbevolking) toe te passen op een van haar inwoners.

De genoemde wet, beter bekend als de ley mordaza (wet om de mond te snoeren) is op1 juli 2015 van kracht geworden en heeft de sancties op overtredingen aangescherpt voor het minachten van de agente van de overheid, zelfs als dat wordt gedaan op de sociale netwerken op het Internet. Nu, 22 dagen na de inwerkingtreding, is dit de eerste keer dat men in Spanje deze wet toepast.
thumb-23.jpg
                                                    Fernando Díaz Coello
Fernando Díaz Coello is degene die de  boete opgelegd zal krijgen, hij is een van de redacteuren van La Franja de Guaza, een gemeenschappelijke pagina op Facebook waarop men onderwerpen behandelt die betrekking hebben op de Gemeente Güimar (Tenerife) en waarop men denkt, dat de sanctie zijn motivatie vindt in een “politiek commentaar,” aldus de internetpagina welke op 23 juli 2015 op dit sociale netwerk is gelezen door de burgemeester van Güimar, Luisa Castro Dorta. De reactie zinspeelt op de aanstaande verhuizing van het politiebureau.

Op de internetpagina van Castro Dorta zegt ze: “Vanaf 3 augustus 2015 zal de Gemeentepolitie verhuizen naar het gebouw van het Patronato en in oktober 2015 zal de Sociale Dienst verhuizen naar het Gemeentehuis. Dit alles is georganiseerd door en wordt gecoördineerd vanuit het Gemeentelijke Departement van Algemene Zaken, dat het verhuisbedrijf heeft aangesteld wat de verhuizing zal uitvoeren.”

Met betrekking tot deze mededeling heeft Eduardo Díaz Coello geschreven: “De Politie van Güimar, die duiven redt en mensen bevrijdt die opgesloten zijn geraakt in hun badkamer (haha…) gaat naar een grotere behuizing dan die van de Guardia Civil, Cracks!”

In een tweede commentaar drukt Díaz Coello zich als volgt uit: “Trouwens… heeft het wijzigen van de functie van een openbaar gebouw niet een dossier nodig? (De Onzin van B&W). Of hebben ze dit al? Of is het net zo’n schijnbeweging als met het zwembad,” schrijft de jongeman; om vervolgens in een derde bericht te concluderen over wat hij uitdrukt als: “Het beste om een kaste van escaqueados (zwakkelingen) - goed gevestigd in overeenkomsten en statuten - is, deze te verwijderen uit het centrum van de macht. Jawel mijnheer. Wat zijn ze groot. En om het spel te completeren geeft men hen een cocktailbar, ligstoelen en een zwembad.”

Díaz Coello heeft bevestigd, dat dit de commentaren zijn die hij heeft geleverd, hoewel hij verzekert, “niet te weten of dat de werkelijke oorzaak is, waarvoor hij in aanmerking komt voor een overheidssanctie,” wat de betaling betekent te zijn van een boete van tussen de €100,= en €600,=, zoals is vervat in artikel 73.4 van de genoemde wet.

In dat artikel wordt als lichte overtreding aangemerkt: “Het gebrek aan respect en het niet opvolgen van aanwijzingen van een lid van de veiligheidsdiensten in de uitoefening van zijn beroep voor het beschermen van de veiligheid, wanneer deze gedragingen niet als strafbaar worden beschouwd.”

De jongeman vertelt, dat - op dezelfde dag waarop hij zijn uitlatingen heeft gedaan - twee agenten naar zijn woonadres zijn gekomen om hem de aangifte te overhandigen. Zoals hij zegt, hebben de politieagenten alleen om zijn identiteitsbewijs gevraagd. Echter in het hoofdstuk over de feiten, staat in de aangifte letterlijk: “Het leveren van commentaar met gebrek aan respect en aandacht voor het collectief van de Policía Local (Gemeentepolitie) van Güimar via de socialere netwerken (Facebook).”

“De Gemeentepolitie geeft een verkeerde interpretatie van sub 35.4, dat verwijst naar het gebrek van respect voor een agent in de uitoefening van zijn functie, maar zegt iets over het Korps” , zo verdedigt Díaz zich.
smalcaldesa-carmen-luisa-castro.jpg 2012112608425372355.jpg

                         De burgemeester van Güimar, Luisa Castro Dorta
Mening van de burgemeester

Op haar beurt heeft de burgemeester van Güimar op vrijdag 24 juli 2015 de aangifte verdedigd. “ Een zaak is het kritiseren van het werk dat men doet (de politieagenten) en een andere is, dat te doen in terminologie waarin het Korps zich beledigd ziet,”, zo heeft de eerste burgeres van Güimar opgemerkt met te verzekeren, dat de Policía Local (Gemeentepolitie) een instantie is die zorgt voor de veiligheid van de inwoners. Iemand kan mij kritiek leveren op het werk wat we doen , maar men moet voorzichtig zij wanneer men beledigt” aldus de burgemeester.

De burgemeester is van mening dat in omstandigheden van vermeende misdrijf "men de betreffende aangifte heeft gedaan, of de aanklacht nu wel of niet volgens de wet (4/2915) is, omdat de Politie ook het recht heeft zich via een aangifte te verdedigen, of de betreffend autoriteiten de aangifte wel, of niet zullen behandelen.

De burgemeester heeft toegevoegd, “dat het niet de Gemeente is die de aangifte moet oplossen, dat zal de Rechtbank zijn, die de zaak wel, of niet zal behandelen, en die zal beslissen , als het proces plaatsvindt, welke sancties men zal opleggen, want het is niet aan dit Gemeentebestuur om te bepalen wie hier gelijk heeft,”

“Vanuit Franja de Guaza is men in vele gevallen tegen mij geweest, maar ik zou nooit aangifte hebben gedaan, want ik ben een openbaar persoon, maar omdat ik dat niet gedaan heb, betekent dat nog niet dat iedereen op dezelfde wijze handelt;” en “van deze jongeman in kwestie heb ik veel kritiek gekregen en ik heb op dezelfde wijze grappen over die kritiek gemaakt,” zo concludeert de burgemeester.

In nagenoeg dezelfde bewoordingen heeft ook de wethouder van veiligheid van deze Gemeente, Francisco Javier Amador, zich uitgelaten.

“Het Korps Gemeentepolitie van Güimar heeft bij de gedelegeerde van de Spaanse Regering aangifte gedaan van de commentaren die op ee sociaal netwerkzijn geleverd door een inwoner van de gemeente, welke men beschouwt als offensief en die ingaan tegen de integriteit van dit Veiligheidskorps, zoals vervat in de Ley 4/2015 de Protección de la Seguridad Ciudadana en het zal daarom de  Subdelegación del Gobierno zijn, die de behandeling van de zaak zal moeten beginnen en die zal besluiten of dit feit al dan niet strafbaar is.
gernika-mordaza-ene15.jpgEen van de eersten die een reactie heeft gegeven op deze verdediging, is de socialistische wethouder van La Laguna, Javier Abreu, die de houding van het Gemeentebestuur van Güimar betitelt als“ schaamteloos’.
Ley-mordaza-Espaa-2015.jpg

“Ze hebben geen tijd willen verspillen in het hanteren van de ley mordaza voor dit soort zaken. Het is evident dat mensen niemand hebben willen beledigen, waarom zouden ze; dat is iets wat we allemaal afwijzen, maar om zodoende de wetten van dit land te verdraaien leidt tot een afgrond, ” aldus de socialist.
1-AAAAislas-canarias-kopie-249.jpg  


De ´ley mordaza´
(‘scherpe wet die bijtende kritiek monddood maakt’) 
is van kracht:
Alle sancties en geldboetes

Een monument beklimmen, of wanordelijk gedrag vertonen,
zal bestraft kunnen worden
met boetes van 
€100,= tot €600.000,=

SPANJE - woensdag 1 juli 2015 -  Gekwalificeerd als ´ley mordaza´ (‘scherpe wet die bijtende kritiek monddood maakt’), waaraan tot aan 1 juli 2015 het Ministerie van Binnenlandse Zaken anderhalf jaar heeft gewerkt om de  concepttekst op te stellen - die in vraag is gesteld door de gehele oppositie en de sociale organisaties - is nu als wet van kracht geworden.
mordaza.jpgOntruiming hinderen, het ernstig verstoren van de openbare orde in de omgeving van het Congres, een monument beklimmen, kamperen en la Castellana (tijdens demonstraties) of het bezetten van een bankgebouw zal, met de inwerkingtreding van de Ley de Seguridad Ciudadana (Wet Openbare Veiligheid,) worden onderworpen aan een geldboete variërend van €100,= tot € 600.000,=

En hoewel het wetsvoorstel is verzacht in de parlementaire behandeling, met verlaging van de ernst van sommige te sanctioneren gedrag, is de wet door de Cortes (Eerste Kamer) gekomen met alleen de steun van de Partido Popular; echter met de aankondiging dat de wet ingetrokken zal worden als andere partijen aan de macht komen (de landelijke Algemene Verkiezingen vinden plaats in november 2015,of januari 2016) en men nu al beroep heeft aangetekend wegens ongrondwettelijk.

Maar ook met een van de meest omstreden aspecten ,waarin de oppositie er niet in is geslaagd dit af te remmen: de legalisering van de zogenoemde devoluciones en caliente de inmigrantes (het op heterdaad terugsturen van immigranten) door middel van een aanhangsel wat de Ley de Extranjería (Vreemdelingenwet) aanpast.

Ondanks de afwijzing, blijft Binnenlandse Zaken erbij , dat de wet meer garanties biedt dan de wetgeving die deze vervangt - bekend als de Ley Corcuera (van de socialist José Luis Corcuera), of van ‘de la patada en la puerta’ (‘de schop bij de deur’) - die volledig de grondwet respecteert en minder ruimte biedt aan goeddunken.

Het Ministerie onder leiding van minister Jorge Fernández Díaz stelt, dat het voor het eerst bij wet verboden zal zijn, willekeurig, of om etnische redenen, politie-invallen te doen; de opsporingsbevelen worden gereguleerd en vastgesteld op een maximum van zes uur verblijf in het politiebureau voor identificatie van mensen in veronderstelde, uitzonderlijke omstandigheden van wie het niet mogelijk is, om de identificatie door fysieke of elektronische middelen te bewijzen.

Wat sanctioneert de wet ?
44 gedragingen, waarvan:
-   4 gekwalificeerd als zeer ernstig, met een strafblad van twee jaar
- 23 ernstig, met een strafblad van een jaar
- 17 licht, met een strafblad van zes maanden,
de twee eerstgenoemden worden ingedeeld in de mate: maximaal, gemiddeld, of minimaal ernstig; en als algemene regel zal men de laagste straf opleggen.

Overtredingen en sancties

  • Demonsteren zonder toestemming: € 30.001,= tot €600.000.= Bijeenkomsten, of manifestaties die niet zijn aangekondigd en die plaatsvinden in installaties waar men basisdiensten verleent voor de communicatie, of in de onmiddellijke nabijheid daarvan, zullen worden beschouwd als zeer ernstige overtredingen, ”als er een risico wordt veroorzaakt voor personen, of schade wordt veroorzaakt aan hun functioneren,” In geval van bijenkomsten, of manifestaties zijn de organisatoren, of de projectontwikkelaars verantwoordelijk,  (dus geen politieagenten fotograferen!).
  • Laser-pennen, lichtstralen door middel van enigerlei apparaten gericht op piloten, of bestuurders van transportmiddelen, die kunnen verblinden, of hun aandacht afleiden en een ongeval .
  • Protesten die de openbare orde verstoren: €600,= tot €30.000,= De wet zal de verstoring van de openbare orde vervolgen, “bij openbare evenementen, sportevenementen , culturele evenementen, plechtigheden en religieuze diensten, of bij andere bijeenkomsten waaraan talrijke personen deelnemen.” en ook, dat wat zich in geval van bijeenkomsten, of manifestaties voordoet tegenover de zetels van het Congreso de los Diputados, de Senado en de Deelstaatparlementen, "zelfs als daartoe niet opgeroepen zou zijn.”
  • Weigeren zich te identificeren: €601,= tot €30.000. Het niet gehoorzamen, of het zich verzetten tegen de overheid, of haar agenten in de uitoefening van hun taken, evenals de weigering zich te identificeren op hun verzoek, zal eveneens worden beschouwd als een ernstige overtreding.
  • Niet meewerken met de agenten: €601,= tot €30.000;= Het gebrek aan medewerking met de Fuerzas y Cuerpos de Seguridad (Veiligheidskorpsen) in het onderzoek naar strafbare feiten, of naar handelingen die de openbare veiligheid in gevaar kunnen brengen zal een zeer ernstige overtreding zijn.
  • Het bezitten, of consumeren van verdovende middelen: €601.= tot €30.000,= Voor het bezitten, of consumeren van illegale drugs, verdovende middelen, of psychotrope stoffen, , op de openbare weg, in openbare gelegenheden, of in het openbaar vervoer, zelfs als deze niet bestemd zijn voor de handel.
  • Het vernielen van straatmeubilair, of voertuigen: €601,= tot €30.000 euros. Obstructie van de openbare wegen met straatmeubilair, voertuigen, containers, banden of andere voorwerpen die een ernstige verstoring van de openbare orde veroorzaken.
  • Botellón (Drinkgelag): €100,= tot €600,= De consumptie van alcoholische dranken op plaatsen, wegen, in het openbaar vervoer, "wanneer dit de openbare orde ernstig verstoort" zal worden gekwalificeerd als een lichte overtreding.
  • Drie keer binnen drie jaar het DNI verliezen: €100,= tot €600,= "Nalatigheid in de bewaring van de wettelijk vereiste persoonlijke documenten als zodanig voor de derde keer van verlies binnen drie jaar of daarna, zal als lichte overtreding worden aangemerkt.
  • Dierenmishandeling: €100,= tot €600,= Zal ook worden overwogen als lichte overtreding als men de dieren los laat lopen, " en bij felle dieren die in staat zijn om schade te veroorzaken; bij wreed mishandelen of het verlaten van huisdieren in omstandigheden die hun leven in gevaar kunnen brengen, of dieren mishandelen in niet wettelijk toegestane shows.
    mordaza2.jpgEn daarmee zijn organisaties zoals Podemos nu - voorlopig - de mond gesnoerd, de democratie is in Spanje op zijn retour.
    1-AAAAislas-canarias-kopie-72.jpg 

Tien dingen
die verboden zijn met de
Wet op de Openbare Veiligheid

Demonstreren zonder toestemming; en het consumeren van drugs en alcohol op straat, zijn de meest opvallende punten

MADRID - vrijdag 27 maart 2015 - In het Congreso de Diputados (de Tweede Kamer) is op donderdag 26 maart 2015 de definitieve inwerkingtreding van de Ley de Protección de Seguridad Ciudadana (Wet op de Openbare Veiligheid) mogelijk gemaakt, nadat die in de Senado (de Eerste Kamer) al is goedgekeurd op 12 maart 2015.

De tekst is beschreven als de ‘Ley Mordaza’ (vrij vertaald: ‘Knevelwet) door de gehele oppositie, die herhaaldelijk heeft laten blijken tegen de nieuwe regelgeving te zijn.
leyseguridadciudadana-1.jpgPolitionele actie bij de ‘Mars rond het Congreso” in 2012.
De Partido Popular (PP) heeft op haar beurt aangegeven, “dat het gaat om een wet die ‘de normale vrijheid van iedereen’ mogelijk maakt.”

Alle fracties in het Congreso de los Diputados (de Tweede Kamer)- met uitzondering van de Partido Popular (PP) - hebben unaniem kritiek geleverd op de ‘politiestaat’ en het ‘despotisme’ wat de Ley de Protección de Seguridad Ciudadana (Wet op de Openbare Veiligheid) inhoudt welke op donderdag 26 maart 2015 door het Congreso de los Diputados (de Tweede kamer) is aangenomen.

DIT IS HET OVERZICHT VAN DE TIEN ZAKEN DIE DE WET VERBIEDT:

- Demonstreren zonder toestemming: €30.001 tot €600.000,=
Demonstraties, of manifestaties die niet vooraf zijn aangekondigd en die plaats vinden in de basisvoorzieningen voor de samenleving, of in de onmiddellijke nabijheid ervan, worden beschouwd als zeer ernstige overtredingen, “als zich een risico voor personen voordoet, of een nadeel in diens functioneren.” In het geval van demonstraties en manifestaties zijn de organisatoren of bevorderaars ervan verantwoordelijk.

- Laser-pennen: €30.001 tot €600.000,=

Het projecteren van lichtstralen door middel van enigerlei apparaat op piloten en bestuurders van transportmiddelen die hen kunnen verblinden, of de aandacht afleiden en een ongeval produceren, zal als een zeer ernstig misdrijf worden beschouwd.

- Protesten die de openbare veiligheid verstoren: €601,= tot €30.000,=
De wet zal de verstoring van de openbare veiligheid vervolgen, bij openbare evenementen, sport- of culturele evenementen, feesten en religieuze diensten, of andere bijeenkomsten die worden bijgewoond door een groot aantal mensen en eveneens die, welke zich voordoen voor de zetel van het Congres van Afgevaardigden, de Senaat en de Deelstaatparlementen, ook als het geen samenkomsten zijn.

- Weigeren zich te identificeren: €601,= tot €30.000,=
Het ongehoorzam zijn, of het zich verzetten tegenover het gezag, of haar agenten in de uitoefening van hun functie, evenals weigeren zich op hun verzoek te identificeren zal ook worden beschouwd als een zeer ernstig misdrijf.

- Niet samenwerken met agenten: €601,= tot €30.000,=
Het gebrek aan medewerking met de Fuerzas y Cuerpos de Seguridad (Veiligheidstroepen) in het onderzoek naar strafbare feiten, of handelingen die de openbare veiligheid in gevaar kunnen brengen, zal als een zwaar misdrijf worden beschouwd.

- Consumeren of het in bezit hebben van verdovende middelen: €601,= tot €30.000,=
De consumptie of het in bezit hebben van illegale drugs, verdovende middelen of psychotrope stoffen, hoewel zij niet waren bestemd voor de drugshandel, op locaties, wegen, openbare gebouwen, of in het openbaar vervoer.

- Het barricaderen met en vernielen van meubilair, of voertuigen: €601,= tot €30.000,=
De obstructie van de openbare wegen met (straat)meubilair, voertuigen, containers, banden of andere voorwerpen die een ernstige verstoring van de openbare veiligheid te veroorzaken.

- Botellón (Openbaar drinkgelag): €601,= tot €30.000,=
Het consumeren van alcoholhoudende dranken op locaties, wegen, in openbare gebouwen of in het openbaar vervoer, wanneer dit ernstig de rust van burgers verstoort, zal beschouwd worden als misdrijf.

- Drie keer het DNI (Identiteitsbewijs) verliezen in een periode van drie jaar: €601,= tot €30.000,=
Het nalatig zijn in het bewaren van de vereiste, wettelijke persoonlijke documenten, als zodanig voor de derde keer, of meer, door verlies, of vervreemding binnen een periode van drie jaar, zal beschouwd worden als misdrijf.

- Dierenmishandeling : €100,= tot €600,=
Ook zal als misdrijf worden beschouwd het los laten lopen, of het houden onder omstandigheden die schade veroorzaken, van woeste of schadelijke dieren, evenals het wreed mishandelen of het verwaarlozen van huisdieren onder omstandigheden die hun leven in gevaar kunnen brengen, of het mishandelen van dieren tijdens illegale shows.
kleurlogoCanarias.png


Welke geldboetes legt de
Ley de Seguridad Ciudadana
(Wet Openbare Orde en Veiligheid)
op?

SPANJE - zaterdag 13 december 2014 - Het wetsvoorstel voor de Seguridad Ciudadana (Openbare Orde en Veiligheid) is door het Congres behandeld, met uitsluitend de steun van de Partido Popular (PP) en de afwijzing van de oppositie, die heeft laten weten, “dat het gaat om een ‘mordaza’ (‘prop in de mond’) die erop gericht is, de burgers het ‘zwijgen’ op te leggen.”

We leggen uit, welke overtredingen het, door het Congres goedgekeurde wetsvoorstel, omvat en, wat de geldboetes zijn die opgelegd kunnen worden..
leyseguridadciudadana.jpg               Agenten van de Policía Nacional (Rijkspolitie), bij een manifestatie.
1384446233363poli-abajo.jpg
Het debat in het Congreso (de Eerste Kamer) heef laten zien, dat het zogenoemde ‘botellón (openbare drinkgelag) een lichte tot ernstige overtreding wordt; zodanig, dat  er een boete opgelegd kan worden van €600,=
2013111621422932810JPEG.jpg                 De wettekst heeft kunnen rekenen op een breed reageren...
Eveneens heeft men een amendement aangenomen, dat - volgens de oppositie - wettelijke dekking en uitbreiding geeft aan het zogenoemde: ‘terugsturen op heterdaad’, van immigranten aan de grenzen. De wettekst heeft kunnen rekenen op een breed reageren op Twitter, waar de 'hashtag': #NoALaLeyMordaza (‘NeeTegenDeMondpropWet’) een 'trending-topic' is geworden.

Ley-Seguridad-Ciudadana-escraches-manifestaciones-multas_MDSVID20131119_0240_31.png

De lijst van overtredingen, naar soort en boete, is de volgende:

Zeer zware overtredingen, met boetes van  €30.001,= tot €600.000 ,=  voor:
- niet aangekondigde bijeenkomsten en manifestaties in behuizingen die basisdiensten verlenen aan de samenleving, of in de nabijheid ervan, evenals het binnendringen van deze behuizingen, inclusief het overvliegen ervan en de onwettige inmenging, of obstructie in het functioneren, als er gevaar is gegenereerd voor personen en in overeenstemming met schade in dat functioneren. In het geval van bijeenkomsten en manifestaties zijn de organisatoren en bevorderaars verantwoordelijk.

- het vervaardigen, repareren, opslaan, het doen circuleren, het verhandelen, het vervoeren, het verspreiden, het verwerven, het certificeren, het vervreemden en het gebruik van reglementaire wapens, gecatalogiseerde explosieven, patronen, en vuurwerk-artikelen, die niet voldoen aan de toepasbare wetgeving, het ontbreken van de verlangde documentatie en goedkeuring, of het overtreden van de toegestane limieten van dergelijke gedragingen die strafbaar worden gesteld bij falen, in gebreke blijven, of bij gebrek aan effectiviteit van veiligheidsmaatregelen en verplichte voorzorgsmaatregelen, steeds als dergelijke acties zeer ernstige schade veroorzaken.

- het houden van openbare voorstellingen, of recreatieve activiteiten waarmee men het verbod van de overheid verbreekt, of de opschorting ervan door de betreffende autoriteiten om reden van de openbare veiligheid.

- het projecteren van lichtstralen, door middel van enigerlei apparatuur op piloten en chauffeurs van transportmiddelen, die kunnen verblinden, of de aandacht kunnen afleiden en een ongeval veroorzaken.

Zware overtredingen, met boetes van €601,= tot €30.000,= voor:
- verstoring van de openbare veiligheid bij publieksevenementen, sport- of culturele evenementen, plechtigheden of religieuze diensten, of bij andere bijeenkomsten waaraan talrijke personen deelnemen, als er sprake is van crimineel gedrag.

- de ernstige verstoring van de openbare veiligheid welke zich voordoet in het geval van bijeenkomsten of manifestaties bij de zetels van het Congres van Afgevaardigden, de Senaat en de wetgevende vergaderingen van de deelstaten, zelfs als ze niet zouden zijn bijeengekomen, of die worden gehouden in strijd met de eisen van de Organieke Wet 9/1983, van 5 de juli.

- het veroorzaken van wanorde op wegen, in openbare ruimten en etablissementen, evenals voor het veroorzaken van branden op de openbare weg die een gevaar vormen voor personen en goederen, of die leiden tot verstoring van de openbare orde die wanneer die geen misdrijf vormt.

- acties die streven naar belemmering van enige autoriteit, ambtenaar of overheidsmedewerker in officiële dienst bij het naleven, of het uitvoeren van overheids- en juridische akkoorden, steeds wanneer zich die voordoen in het kader van de gevestigde wettelijke procedures, als er sprake is van crimineel gedrag.

- handelingen en nalatigheden die het functioneren van de noodhulpdiensten hinderen of belemmeren, het veroorzaken of vergroten van een risico voor het leven, of de lichamelijke integriteit van personen, of schade aan eigendommen, of verergering van de gevolgen van de gebeurtenis die aanleiding geeft tot dergelijke acties.

- het niet gehoorzamen aan, of het zich verzetten tegen de overheid of haar agenten in de uitoefening van hun functie, wanneer deze geen misdaad vormen, evenals het weigeren zich te identificeren op verzoek van de overheid of haar agenten, of het verstrekken van valse, of onjuiste gegevens bij de identificatieprocessen.

- het weigeren bijeenkomsten en manifestaties te ontbinden op plaatsen van doorgaand verkeer, verordend door de bevoegde overheid zoals zijn verondersteld in artikel 5 van de Organiek Wet 9/1983, van 15 de juli.

- het verstoren van de ontwikkeling van een wettige bijenkomst, of demonstratie, wanneer deze een strafbaar feit vormen.

 - het binnendringen van infrastructuur of installaties waar men diensten verleent voor de samenleving, inclusief het overvliegen ervan, en de onwettige inmenging, of obstructie in hun werking, als er sprake is van crimineel gedrag.

- het dragen, tonen of gebruiken van wapens op een nalatige, roekeloze, of intimiderende manier, of buiten de de locaties die voor het gebruik ervan zijn ingericht.

- het uitnodigen, of accepteren door de aanvrager van betaalde seksuele diensten in openbare gebieden in de nabijheid van locaties die bestemd zijn gebruikt te worden door minderjarigen, zoals scholen, kinderspeeltuinen, of recreatieruimten die toegankelijk zijn voor minderjarigen, of wanneer deze gedragingen, op de locatie waar men die verricht, een risico kunnen vormen voor de verkeersveiligheid.
De agenten van de overheid zullen van deze personen die deze diensten aanbieden, eisen, dat men zich daarvan onthoudt op die locatie, door hen te informeren, dat persisteren ongehoorzaamheid vormt, of verzet tegen het gezag.

- het vervaardigen, repareren, opslaan, het doen circuleren, het verhandelen, het vervoeren, het verspreiden, het verwerven, het certificeren, het vervreemden en het gebruik van reglementaire wapens, gecatalogiseerde explosieven, patronen, en vuurwerk-artikelen, die niet voldoen aan de toepasbare wetgeving, het ontbreken van de verlangde documentatie en goedkeuring, of het overtreden van de toegestane limieten van dergelijke gedragingen die strafbaar worden gesteld bij falen, in gebreke blijven, of bij gebrek aan effectiviteit van veiligheidsmaatregelen en verplichte voorzorgsmaatregelen.

- het weigeren van toegang of opzettelijke obstructie van wettelijke inspecties en controles in het kader van het bepaalde in deze wet in, fabrieken, horecabedrijven, gebouwen, vaartuigen en vliegtuigen.

- het zonder daartoe geautoriseerd te zijn, gebruik van officiële uniformen, insignes en onderscheidingen, of replica’s daarvan, evenals van andere elementen van de uitrusting van de politiekorpsen, als er sprake is van crimineel gedrag.

 - het niet meewerken met de Veiligheidsdiensten in het onderzoek naar strafbare feiten, of ter voorkoming van acties die de openbare orde in gevaar kunnen brengen in gevallen zoals bedoeld in artikel 7.

- het realiseren en het initiëren van seksuele daden die ingaan tegen de weerlosheid van minderjarigemn, of personen met een beperking die speciale bescherming genieten, als er sprake is van crimineel gedrag.

- de consumptie, of het bezit van illegale drugs, verdovende middelen of psychotrope stoffen, hoewel die niet bestemd zijn voor in verkeer, in de openbare ruimte, op wegen, in openbare gebouwen, of in het openbaar vervoer, evenals het op die plaatsen achterlaten van instrumenten en andere zaken die voor dit doel gebruikt worden.

- het vervoer van personen, in enigerlei voertuig, met het doel deze toegang te verlenen tot illegale drugs, verdovende middelen of psychotrope stoffen, steeds wanneer dit een misdrijf vormt.

- het, op het voor het publiek zichtbare locaties, uitvoeren van handelingen voor het aanplanten en cultiveren van illegale drugs, verdovende middelen of psychotrope stoffen, wanneer dit een misdrijf vormt.

- het tolereren van illegale consumptie, of handel in illegale drugs, verdovende middelen of psychotrope stoffen in horecabedrijven, openbare grebouwen en gelegenheden, of het gebrek aan medewerking ter voorkoming daarvan op last de eigenaars, bestuurders of managers daarvan.

- het ontbreken van gegevens zoals is voorzien in deze wet voor activiteiten die relevant zijn voor de openbare veiligheid.

- het verstrekken van valse gegevens, of omstandigheden om de documentatie die in deze wet genoemd is, te verkrijgen, steeds wanneer dit een misdrijf vormt

- De obstructie van de openbare wegen met straatmeubilair, voertuigen, containers, autobanden, of andere voorwerpen die een ernstige verstoring van de openbare veiligheid veroorzaken.

- het zich niet houden aan de beperkingen in de reglementaire navigatie zoals die is opgelegd aan hoge snelheids-vaartuigen en lichte vliegtuigen

- onbevoegd gebruik van afbeeldingen, of persoonlijke of beroeps-gegevens van autoriteiten of leden van de Veiligheidsdiensten, welke de persoonlijke veiligheid, of die van de familie van agenten, of het slagen van een operatie, in gevaar kunnen brengen, zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op informatie.

Lichte overtredingen, met boetes van €100 ,= tot €600,= voor:
- het consumeren van alcoholhoudende drank, op locaties, wegen, in etablissementen en openbaar vervoer, wanneer dat ernstig de openbare rust verstoort.

- het houden van bijeenkomsten en manifestaties op locaties van doorgaand verkeer, met schending van het bepaalde in de artikelen 4.2, 8, 9, 10 en 11 van de Organische Wet 9/1983, van 15 de juli, welke verantwoordelijkheid de organisatoren en de bevorderaars betreft.

- het op intimiderende wijze tentoonstellen van gevaarlijke voorwerpen voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen, steeds wanneer dit een misdrijf vormt, of een ernstige overtreding.

- het niet naleven van de beperkingen voor het voetgangersverkeer of van de beperkingen van de route tijdens een publiek evenement, bijeenkomst, of betoging, als dit geringe veranderingen veroorzaak in de normale ontwikkeling daarvan.

- het verwonden, of voor het gebrek aan respectvol gedrag en aandacht voor een lid van de veiligheidsdiensten in de uitoefening van diens functie tijdens een bijenkomst of een oploop, wanneer deze gedragingen en misdrijf vormen

- voor verrichten van, of het aanzetten tot daden die ingaan tegen de seksuele vrijheid en vrijwaring, of voor het verrichten van obscene exhibitie, wanneer dit een misdrijf vormt.

- het projecteren van lichtstralen, door middel van enigerlei apparatuur, op leden van de Veiligheidsdiensten, dat het uitoefenen van hun functie kan bemoeilijken, of verhinderen.

- de bezetting van een gebouw, woning, of panden van anderen, of de straat, buiten de door de wet toegestane gevallen, of op grond tegen de genomen en toegepaste beslissing van de bevoegde autoriteit, of het verblijf daarin tegen de wil van de eigenaar, huurder, of houder van een ander recht daarop, wanneer dit een misdrijf vormt.

- het weglaten, of de ontoereikendheid van maatregelen voor het behoud van de documentatie van wapens en explosieven, en voor het nalaten, om het verlies of de diefstal daarvan te melden.

- voor onregelmatigheden in het voldoen aan de registraties zoals voorzien in deze wet die relevant zijn voor de openbare veiligheid, met inbegrip van het verstrekken van valse gegevens en omstandigheden, of het nalaten van de benodigde mededelingen binnen de gestelde termijnen, steeds wanneer dit een misdrijf vormt.

- het niet nakomen van de verplichting de wettelijk vereiste persoonlijke documenten te verkrijgen, evenals voor de onachtzaamheid van het niet melden van verlies, of diefstal

- nalatigheid in het bewaren van de wettelijk vereiste persoonlijke documentatie, wordt als zodanig opgevat bij het voor de derde keer, of vaker binnen drie jaar melden van verlies, of ontvreemding.

- weigering om de wettelijk vereiste persoonlijke documenten in te leveren als intrekking of inhouding ervan is overeengekomen.

- schade aan, of beschadiging van roerende of onroerende zaken voor openbaar gebruik, evenals aan persoonlijke eigendom of privé-eigendom op de openbare weg, wanneer dit een misdrijf vormt.

- het spelen, of bedrijven van sport in de daarvoor niet aangepaste openbare ruimte wanneer er een risico bestaat van het oplopen van schade aan personen of goederen.

- de schaalvergroting gebouwen of monumenten zonder toestemming.

- het verwijderen van hekken, stoepranden of andere vaste of mobiele uit veiligheidsoverwegingen door de veiligheidstroepen geplaatst elementen

- het loslaten, of het houden in condities die wilde en schadelijke dieren veroorzaken, evenals het wreed mishandelen, of verwaarlozen van huisdieren in omstandigheden die hun leven in gevaar kunnen brengen, of voor het mishandelen van dieren in voorstellingen die niet wettelijk zijn goedgekeurd, wanneer dit gedrag een misdrijf vormt.
kleurlogoCanarias.png


Aanpassing Wet Burgerveiligheid:
Politie studeert op een mogelijk verbod, agenten te fotograferen

MADRID - donderdag 18 oktober 2012 - De directeur-generaal voor de Politie, Ignacio Cosidó, heeft op donderdag 18 oktober 2012 verzekerd, “dat men studeert op de mogelijkheid van het fotograferen, reproduceren en behandelen van beeld, geleid en gegevens van leden van de politie- en veiligheidsdiensten van de Staat,” die “in actieve dienst zijn”.

Tijdens een meerdaagse conferentie in Madrid welke georganiseerd is door de vakbonden CSI-F, CEP en CESI, heeft Cosí laten weten, “dat men dit verbod zal gaan toepassen als de beelden in kwestie  de integriteit van de politieagent ‘in gevaar’ brengen, of een ‘risico inhouden’ voor de operatie.”


De directeur-generaal voor de Politie, Ignacio Cosidó.

Cosidó: "De minsiter zal het fotograferen van politieagenten moeten verbieden als ze aan het werk zijn."

Volgens Cosído markeert men het kader voor de aanpassing van de  Ley de Seguridad Ciudadana (Wet Burgerveiligheid), “waarin men , in algemene termen, ‘meer passende’ maatregelen zoekt vast te leggen met het faciliteren van de normale ontwikkeling van de burgersamenleving, vooral wanneer de fysieke integriteit zich bedreigd kan zien, zoals het beschermen van openbaar  en privaat bezit tijdens gewelddadige acties.”



Tijdens de meerdaagse conferentie heeft de directeur-generaal gewaarschuwd, “voor een probleem, dat voortvloeit uit deze moeilijke tijden, zoals het toenemende geweld tegen  de Politie, in momenten van opwinding.”

Na het geven van voorbeelden, zoals de herdenking van 15-M (protesten tegen de bezuinigingen) en de mijnwerkersprotesten in Madrid en Asturië, heeft  Cosído  opgemerkt, “dat dit verschijnsel sterk de moeilijkheid verhoogt van de professionele ontwikkeling wat betreft de fysieke integriteit van de politieagent die zich aangetast en beschadigd kan zien.” Naar zijn mening, “laat dit een stap  in de richting zien van een voortschrijdende acceptatie van een gewelddadige cultuur; een cultuur, die de fundamenten van een vreedzame en solidaire samenleving ondermijnt.”
image41_large.gif

Om die reden, heeft Cosído benadrukt “dat het bieden van veiligheid aan de politieagenten een basisprincipe is, een hoeksteen van het veiligheidsbeleid van de Regering,” en “dat men zodoende - ondanks de begrotingsmoeilijkheden - ertoe is overgaan, om te beginnen met het aanschaffen van 20.000 kogelwerende vesten.”

Maar naast de fysieke bescherming van de agenten, heeft Cosído de noodzaak benadrukt, “om hun juridische bescherming te verhogen, door de politieagenten juridische hulpdiensten ter beschikking te stellen die hen kunnen verdedigen tegen conflictieve situaties welke zich kunnen voordoen bij sommige interventies.”

Om die reden, heeft Cosído benadrukt “dat het bieden van veiligheid aan de politieagenten een basisprincipe is, een hoeksteen van het veiligheidsbeleid van de Regering,” en “dat men zodoende - ondanks de begrotingsmoeilijkheden - ertoe is overgaan, om te beginnen met het aanschaffen van 20.000 kogelwerende vesten.”

Maar naast de fysieke bescherming van de agenten, heeft Cosído de noodzaak benadrukt, “om hun juridische bescherming te verhogen, door de politieagenten juridische hulpdiensten ter beschikking te stellen die hen kunnen verdedigen tegen conflictieve situaties welke zich kunnen voordoen bij sommige interventies.”
islas-canarias-4.jpg


 

e-1.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--331.jpg