site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

De AUGC vraagt
een politiepost
met 40 agenten van de Guardia Civil
in
La Aldea

LA ALDEA - maandag 12 oktober 2015, Día de la Hispanidad - De Asociación Unificada de la Guardia Civil (AUGC) (Vakbond voor personeel van de Guardia Civil) heeft verzekerd, dat de burgemeester van La Aldea hen heeft meegedeeld, dat als er zich iets voordoet terwijl de politiepost van het dorp gesloten is, er een patrouille uit Agaete, of uit Guía moet komen opdagen.

De AUGC heeft aan de Gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias gevraagd, dat men de gemeente La Aldea op Gran Canaria een politiebestand van minimaal 40 agenten toekent, om 24 uur per dag te kunnen voldoen aan de behoeften van dit deel van het eiland.
AUGC.gif

De AUGC heeft dit voorstel aan de Gedelegeerde gedaan na een ontmoeting met de burgemeester van La Aldea, Tomás Pérez, om zijn mening te vernemen over de problematiek van de Guardia-civilisten die diensten verlenen in de gemeente die op Gran Canaria het meest geïsoleerd is gelegen.
presentacion2.jpg Guardia-Civil-1.jpgVolgens deze politievakbond heeft de burgemeester van La Aldea aan de vakbondsvertegenwoordigers laten weten, dat als er zich een incident voordoet terwijl de politiepost van het dorp gesloten is, er een patrouille uit Agaete, of uit Guía moet komen, wat betekent, dat - als men eenmaal is gewaarschuwd - het minimaal een uur, of langer duurt, voordat die arriveert.

De AUGC verdedigt het voorstel voor een hoofdpost voor La Aldea, “dat deze moet functioneren nog voordat de nieuwe autosnelweg vanuit Agaete wordt geopend, omdat de opening van deze infrastructuur, in alle gevallen, meer bezoekers naar het dorp zal brengen.”
naamloos-168.png

                                         Een Recht IS NIET wat iemand je moet geven
                                         Een Recht IS wat niemand je kan ONTNEMEN
De AUGC vraagt dan ook een politiepost van de Guardia Civil in La Aldea met 40 agenten.
AAAAAAislas-canarias-84-99-13.jpg 


 

Een spectaculaire reddingsactie die een onderscheiding waard is
Brandweerlieden brengen de nacht door op een rotswand in La Aldea voor het redden van een bioloog

LA ALDEA -  zondag 4 mei 2014 - Is het niet dagelijks, dan is het nagenoeg wekelijks, dat er op de meest bergachtige van eilanden van de Canarische Archipel bergwandelaars c.q. bergbeklimmers, al dan niet buitenlanders zijnde, gered moeten worden omdat ze in moeilijkheden zijn geraakt, vaak op onherbergzame locaties. ‘Gran Canaria actueel’ maakt hier in de regel geen melding van, omdat de nieuwsvoorziening, anders wel heel saai zou worden. Toch willen we u de meest spectaculaire reddingen niet onthouden, zoals de onderstaande.

Javier López, Kiko Arbelo, Sergio Trejo en José Peñate zullen de ochtendstond van zaterdag 3 mei 2014 niet licht vergeten. Deze vier brandweermannen van het Consorcio de Emergencias (de Samenwerkende Noodhulpdiensten) hebben de nacht doorgebracht bij Oscar, een bioloog van het nutsbedrijf Gesplan, die na een val in een moeilijk toegankelijk gebied op de Montaña de Los Cedros in de gemeente La Aldea, zich niet kon bewegen vanwege zijn verwondingen.

De redders arriveerden rond 01:00 uur op zijn locatie; maar vanwege het gevaar hem te vervoeren, besloten zij om, in de kou op een richel van de rotswand, bij de onfortuinlijk gevallen bioloog te blijven, tot bij daglicht een helikopter kon overgaan tot een reddingsactie van de vijf mannen.

Dit verhaal met een goed einde, begon om 21:20 uur op vrijdag 2 mei 2014. De brandweerlieden van de brandweerkazerne in La Aldea ontvingen een telefoontje van een collega die hen waarschuwde, dat een vriend van hem in het genoemde gebied ten val was gekomen. Na enkele minuten is deze waarschuwing doorgegeven aan het Centro Coordinador de Emergencias (Cecoes) (de Alarmcentrale) 1-1-2 en is de reddingsactie in gang gezet.

Vanwege de gevaarlijke reddingactie hebben de redders de plaatselijke berggids Emilio ingeschakeld; “zonder hem, hadden we niet bij de gewonde kunnen komen,” laat een van de redders weten.

De uit La Aldea afkomstige Emilio, zijn hond en de brandweermannen begonnen aan de tocht over wegen en bergpaden terwijl de avond al gevallen was.

Het was pas tegen 01:00 uur, toen men de locatie bereikte waar de gewonde zich bevond die, dankzij een GPS dat hij bij zich droeg, de coördinatie van zijn positie heeft kunnen doorgeven.

1-AAAAislas-canarias-kopie-55.jpg


Wegenconvenant: 20 bouwwerken stilgelegd
Berriel vindt het voorstel ‘onacceptabel’, om het akkoord uit te breiden tot 2022 en 54 miljoen euro aan te houden tot aan het eind van de legislatuur

GRAN CANARIA - zondag 30 juni 2013 -De 20 auto(snel)wegen die men aanlegt op Gran Canaria gaan in 2014 richting stillegging door het voorstel wat gedaan is door het Ministerie van Fomento, om het van kracht zijnde convenant te wijzigen.

De Canarische Regering vindt het door de Spaanse Regering aangeboden alternatief onacceptabel, om het huidige convenant uit te breiden tot 2022; onder andere om reden, om tot aan het einde van de legislatuur de voor 2013 begrote 54,1 miljoen euro aan te houden en tot 2018 zal men niet de de door de Deelstaat voorgestelde jaarlijkse 150 miljoen euro ontvangen.


Minster van Openbare
Werken, Domingo Berriel Martínez, in de Canarische Regering.

De minister van Openbare Werken, Domingo Berriel, heeft op vrijdag 28 juni 2013 toegegeven, dat binnenkort het werk wat gedaan is met het verzamelde materiaal van de bouwfirma’s beëindigd zal worden en, dat de door Fomento (Ontwikkeling) voorgestelde middelen in de komende boekjaren de in gang gezette aanleg van een twintigtal wegen zullen stilleggen, omdat die duidelijk onvoldoende zijn.

De planning van het Directoraat-generaal Wegen, van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling), bestaan uit verlenging tot 2022 met bedragen van onder de 100 miljoen euro tot aan 2017 en met daarna een progressieve verhoging daarvan, totdat men 200 miljoen euro bereikt binnen negen jaar.

Het tegenvoorstel van de Canarische Regering is echter, om het convenant te verlengen tot 2020, maar het bedrag voor 2013 te verhogen tot 89,1 miljoen euro en, tot 150 miljoen euro met ingang van 2014, totdat men 206 miljoen euro bereikt in het laatste jaar.

Berriel heeft aangegeven, dat de investering die de Deelstaat tijdens deze legislatuur (2011-2015) met de planning van Fomento (Ontwikkeling) zal mislopen, 628,3 miljoen euro zal zijn, wat hij beschouwt als zijnde ‘een belediging’ voor de Canario’s.”

De minister is van mening, dat de optie die zijn departement verdedigt, ‘redelijk’ is, terwijl hij tegelijkertijd de houding van de Spaanse Staat kritiseert, dat men ‘de bandwijdte gesloten heeft’ en men deze zelfs niet heeft willen verhogen tot 88,1 miljoen euro die voor 2013 bestemd zijn, zodat de Deelstaat het hoofd kan bieden aan de meest urgente schulden, waaronder de betaling van het bedrag wat men hen schuldig is voor de aanleg van de wegen via voorfinanciering volgens de zogenoemde ‘Duitse methode’, zoals het geval is met de autosnelweg Puerto Rico-Mogán.

kartewesten1.large.gif

                                 La Aldea-Agaete... streep door de rekening:

Berriel laat weten, dat het blokkeren van de onderhandelingen over het wegenconvenant in de praktijk de intrekking ervan betekent, wat dan ook de reden is, dat de Deelstaat de vraag zal uitbreiden die al gepresenteerd is bij het Openbaar Ministerie wegens het niet naleven van het contract. Het Ministerie van Openbare werken is er volledig van overtuigd, dat men het juridische proces zal winnen, maar tot dat moment zullen wij Canario’s moeten wachten met de realisering van de wegen,  zoals die van La Aldea,” zo kritiseert de minister.

 Albacete is niet beter dan La Aldea
“Albacete is niet beter dan La Aldea." Minister Domingo Berriel heeft zich verontwaardigd getoond  omdat het  Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) 2 miljard euro heeft toegekend aan de aanleg van de hogesnelheidsspoorlijn tussen Albacete en Alicante maar echter niet het bedrag met 30 miljoen euro verhoogt voor 2013 voor de verzekering van de continuïteit van de wegenbouw, zoals die van La Aldea-Agaete, welke het Parlement als “prioriteit” beschouwt na de motie die in de recente zitting unaniem is aangenomen door alle Kamerfracties.

“Het lijkt me goed, dat men investeert in de hogesnelheidslijn, maar Canarias heeft ook het recht op haar wegen, omdat hier geen trein is en we alleen vragen, dat men nakomt wat het REF (Belastingstelsel) zegt", zo heeft de minister van Openbare werken toegevoegd. De minister waarschuwt de Spaanse Regering, dat men de eis tot schadeloosstelling - van de bouwfirma’s aan de Deelstaat - zal toerekenen aan de Spaanse Staat, want het is de Regering  die niet naleeft wat in het wegenconvenant is gestipuleerd.
1-AAAAislas-canarias-kopie-55.jpg


Bewoners van La Aldea hervatten betogingen voor de nieuwe weg naar Agaete

LA ALDEA - zondag 24 maart 2013 - De bewoners van La Aldea (Gran Canaria) zullen in april 2013 de betogingen hervatten die ze eerder al hebben gevoerd voor het eisen van de aanleg van een nieuwe weg die hun dorp verbindt met Agaete; ze bekritiseren, dat men -ondanks de gevaarlijke situatie en de geïsoleerde ligging waaronder men lijdt - de werkzaamheden toch heeft stilgelegd.

De beslissing om de protestdemonstraties te hervatten is genomen tijdens een vergadering die was bijeengeroepen door de plaatselijke vereniging Foro Roque Aldeano, waarbij men besloten heeft, om publiekelijk het Ministerie van Openbare Werken, van de Canarische Regering, aan te klagen, wegens het niet nakomen van beloften betreffende  deze weg, die men eerst in 2012 voltooid zou hebben, en vervolgens in 2014, zonder verder ook maar een concrete datum te noemen, aldus het organisatiecomité.



In een communiqué, dar men op vrijdag 22 maart 2013 heeft uitgegeven, stelt het Foro Roque Aldeano, “dat het nieuwe tracé  La Aldea-Agaete,  met een totale stillegging van  de werkzaamheden, het meest benadeeld is door de bezuinigingen die betrekking hebben op de wegenconvenant tussen Canarias en de Spaanse Staat.”

En men benadrukt, “dat dit gebeurt ondanks, dat alle politieke partijen op Gran Canaria de hoogste prioriteit hechten aan de zo verlangde weg.”

De organisatie voegt hier aan toe, dat ook de minister van Openbare Werken, Domingo Berriel, heeft gezegd, deze nieuwe weg als hoogste prioriteit te beschouwen, en op wie men desondanks kritiek heeft, “omdat hij middelen en formules heeft gezocht voor andere infrastructuur op de Archipel, maar niet voor die van La Aldea.”

Bewijs daarvan is, “dat Berriel zich wijdt aan het brengen van goede berichten over diverse locaties op de eilanden, zoals Arrecife (Lanzarote), of Mogán (Gran  Canaria), waar de begrotingen zijn  verhoogd, of begrotingsposten zijn gezocht, om respectievelijk de aanleg van de rondweg mogelijk te maken en de nieuwe op- en afrit bij Taurito van de nieuwe autosnelweg Puerto Rico-Mogán, “terwijl de voor de hand liggende noodzaak van voltooiing van de weg naar het dorp schandalig achterwege blijft.”

Het Foro Roque Aldeano eist, vanwege al het toegezegde, “dat men begrotingsposten zoekt voor voltooiing van de weg op korte termijn, hetzij via het Liquiditeitsfonds van de Autonome Deelstaat, hetzij via de Europese Investeringsbank, of via een voorfinanciering door het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria.

Na Pasen
Tegelijkertijd laat men weten, “dat men besloten heeft een routekaart uit te zetten met overtuigende acties, om na de Semana Santa (Goede Week) hernieuwd voltooiing van de nieuwe weg te eisen,” iets, wat men wil doen met steun van het gemeentebestuur, de dorpsbewoners en de diverse culturele, sport- en ondernemersverenigingen van de gemeente
1-AAAAislas-canarias-kopie-56.jpg


 

Bij slecht weer opent men een van de nieuwe tunnels in La Aldea
De Canarische regering zorgt voor een wegomleiding tussen GüiGüi en Andén Verde, door gebruik te maken van het onder constructie zijnde weggedeelte

LA ALDEA - woensdag 6 februari 2013 - De Canarische Regering zal voor eind 2013 een van de nieuwe ruim 3 kilometer lange tunnels van de toekomstige weg van La Aldea openen wanneer zich door slecht weer gevaarlijke situaties met steenlawines kunnen voordoen. Zodoende voorkomt men volledige wegafsluiting voor het verkeer van en naar Agaete. De wegomleiding zal Andén Verde met GüiGüi verbinden en veronderstelt een provisionele oplossing te zijn; dit door de drastische financiële bezuinigingen voor het voltooien van het definitieve tracé. De wegaanleg kost 3,5 miljoen euro.

De Canarische Regering zoekt alternatieven voor de bewoners van La Aldea. De door Madrid toegepaste drastische korting op de financiering van de Wegenconvenant, heeft het Ministerie gedwongen een optie te kiezen, om de de permanente, gevaarlijke situatie te voorkomen die heerst op de huidige weg, vooral bij slechte weersomstandigheden. Deze week is het precies een jaar geleden, dat zich de meest recente steenlawine heeft voorgedaan waarbij een dode te betreuren viel.


                              De tunnelbuizen onder Anden Verde.
De directeur-generaal voor Wegeninfrastructuur, Juan Medina, heeft laten weten, dat voor eind 2013 een van de tunnels van het nieuwe tracé geschikt gemaakt kan zijn, om geopend te worden in noodgevallen. Dit tracé voorkomt de passage van automobilisten op het meest gevaarlijke gebied van de huidige weg, en verschaft een verbinding bij Andén Verde, en een andere bij GüiGüi. Dat wil zeggen, dat het autoverkeer een van de al geboorde tunnels gebruikt als provisionele weg, zowel om te reizen naar Agaete, evenals naar La Aldea, waarbij nog niet besloten is welke van de twee tunnelbuizen men gaat gebruiken, omdat dit afhankelijk is van een technische beslissing.


Andén Verde.

Drie kilometer
Daartoe plant men werkzaamheden aan de beide verbindingen gedurende de loop van het jaar, zodat deze beschikbaar kan zijn in december 2013, als de geplande termijnen gehaald worden.

De werkzaamheden bestaan uit het opvullen van het oude tracé tot aan de tunnelingangen, om het hoogteverschil te overbruggen. Tegelijkertijd gebruikt men de opvulling  voor de aanleg van waterleiding van de barranco (het ravijn) van GüiGüi, om een noodverbinding te maken.

De kosten van de werkzaamheden worden geschat op 3,5 miljoen euro, zoals die vervat zijn in de begroting van 2013. Van dubbele tunnelbuizen voor de definitieve rijstroken in telkens één richting, zal men slechts een tunnelbuis gebruiken, met twee rijstroken (een in elke richting). Dit alles staat los van de komst van een verhoging van de begrotingsmiddelen,” aldus Juan Medina, “die het mogelijk zal maken, de aanleg van de weg te hervatten.”
1-AAAAislas-canarias-kopie-56.jpg


 

Wegaanleg La Aldea vereist 3 miljoen euro, om ongelukken te voorkomen

LA ALDEA - woensdag 23 mei 2012 - Het stilleggen van de aanleg van de weg van La Aldea is op handen, maar nog steeds heeft men 3 miljoen euro nodig, om steenlawines te voorkomen: De begroting 2012  voor het project is verlaagd van de 15 miljoen euro ie gepland waren tot 4,3 miljoen, en dat geld is op.

De Canarische Regering ‘zoekt oplossingen’, samen met het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) , om de benodigde financiering te verkrijgen van de Spaanse Staat, om te voorkomen, dat prioritaire projecten, zoals de nieuwe weg van La Aldea, stil zal worden gelegd door de drastische bezuinigingen om het overheidstekort te bestrijden.


Archieffoto van een explosie voor  de aanleg van een van de tunnels  van de nieuwe weg tussen La Aldea en El Risco.
Maar de tijd raakt op en de unión temporal de empresas (UTE)  (Joint Venture) die belast is met de bouw van het tracé tussen La Aldea en El  Risco heeft besloten, ruim 100 medewerkers te ontslaan die aan het project werken -  er blijft slechts een dozijn medewerkers over - omdat men geen geld meer heeft, om door te gaan: men heeft gerekend  op 15 miljoen euro in 2012, maar de Spaanse Regering heeft het bedrag teruggeschroefd tot 4,3 miljoen euro. En de investering aan bouwwerken dit jaar gaat dit bedrag ver te boven.
1-AAAAislas-canarias-kopie-58.jpg


La Aldea gaat opnieuw de straat op, om te eisen, dat men de aanleg van hun weg niet stillegt

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA / LA ALDEA - dinsdag 22 mei 2012 - De bewoners van la Aldea zijn bereid, om opnieuw geheel Gran  Canaria te mobiliseren, om te eisen, dat men de aanleg van hun nieuwe weg niet stillegt vanwege de overheidsbezuinigingen. De Vereniging ‘Foro El Roque Aldeano’ wil een volksoploop organiseren; een initiatief, voor een grootscheepse manifestatie.

Het zijn teveel jaren van rustig wachten geweest, om te zien hoe hen opnieuw de kans ontglipt, om uit het isolement te geraken waarin men gedurende decennia heeft verkeerd met een gevaarlijke weg, “men heeft al teveel levens verloren.”


Ongeveer 20.000 personen hebben in 2007 in de hoofdstad van Gran Canaria deelgenomen aan een manifestatie waarbij men de aanbesteding heeft geëist van de aanleg van de weg tussen la Aldea en Agaete.
De leden van de vereniging ‘Foro El Roque Aldeano’ zijn op zaterdag 19 mei 2012 begonnen met de voorbereidingen voor het ‘plannen’ van protestdemonstraties , waarmee men wil voorkomen dat men de aanleg van het tracé La Aldea- El Risco vanaf juni 2012 stillegt, vanwege een drastische beperking van de middelen  van de Spaanse Staat die zijn opgenomen in de wegenconvenant welke is overeengekomen tussen de Spaanse Staat en de Deelstaat Canarias.

De unión temporal de empresas (UTE) (vertaald in goed Nederlands: 'Joint Venture') die belast is met het project heeft aan ruim honderd van hun medewerkers laten weten, dat hun arbeidscontracten  aan het eind van de maand  mei 2012  zullen zijn beëindigd. De bouwbedrijven houden slechts een dozijn medewerkers in dienst voor het project, die zich zullen bezighouden met het voorkomen van de verwaarlozing van de werkzaamheden die tot nu toe zijn uitgevoerd. In de praktijk komt het erop neer, dat de werkzaamheden nagenoeg stilliggen tot minstens januari 2013.

Men weet nu al, dat men pas dan zal kunnen rekenen op de financiering van dit project, die afkomstig is uit de Spaanse  Rijksbegroting voor 2013.
1-AAAAislas-canarias-kopie-58.jpg


Werkzaamheden Andén Verde lopen vertraging op wegens technische moeilijkheden

LA ALDEA - woensdag 9 mei 2012 - De president van het Eilandbestuur van Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna, heeft tijdens zijn bezoek aan La Aldea aangekondigd, dat de werkzaamheden bij Andén Verde een lichte vertraging oplopen, die voornamelijk te wijten zijn  aan technische moeilijkheden bij de uitvoering op het terrein en de bescherming van de fauna die in dit deel van het jaar nestelt op de rotswanden.

De burgemeester van La Aldea, José Miguel Rodríguez, dankte de eilandpresident voor de zorgvuldigheid die het Ministerie van Openbare Werken, onder leiding van minister Carlos Sánchez, heeft betracht bij de uitvoering van het beschermingswerk op het tracé van Andén Verde.



Rodríguez heeft in gezelschap van de wethouders van La Aldea, samen met de minister van Openbare Werken een rondgang gemaakt langs de diverse werkzaamheden welke men verricht bij het aanbrengen van een veiligheidshekwerk, om te voorkomen, dat er gesteente op het wegdek valt.

Bravo de Laguna verklaarde, dat het werk voorziet in een dringende behoeft het risico van vallend gesteente te beperken, waarbij hij gewezen heeft op het oordeel van Adviesraad, om veel aandacht en de hoogste prioriteit te besteden aan het beperken van de risico’s.

img-7317.large.jpg

Ook erkende de eilandpresident  de problemen die zich voordoen bij de mensen in het dorp in de communicatie met de rest van het eiland, en hij benadrukte de verdienste van de dorpsbewoners de moeilijkheid te overwinnen.

img-7318.large.jpg

Op zijn beurt heeft de burgemeester van La Aldea geprezen, dat het Eilandbestuur gekozen heeft voor verbetering, in plaats van sluiting van de weg, omdat het laatste geval een terugslag zou hebben betekend voor de ontwikkeling van de gemeente..

Wat betreft het andere gedeelte van de weg, dat getroffen wordt door de steenval, heeft Rodríguez  laten weten, dat in gesprekken met de Canarische Regering, men het voorstel heeft gedaan een 2,5 km lange tunnel aan te leggen tussen El Risco en het barranco (ravijn) van La Palma.
1-AAAAislas-canarias-kopie-58.jpg


Bezuinigingen maken voltooiing autosnelweg La Aldea twijfelachtig

LA ALDEA -  zaterdag 5 mei 2012 - La Aldea beleeft een nieuwe historisch moment. Een serie ontploffingen met 700 kilo explosieven heeft de eerste doorgang van de langste tunnel van Canarias mogelijk gemaakt, welke men aanlegt binnen de eerste fase van de nieuwe weg die het dorp met Agaete zal verbinden. De president van de Canarische Regering, Paulino Rivero, heeft op vrijdag 4 mei 2012 tijdens een officieel bezoek erkend, dat de termijn voor de voltooiing - zomer 2014 - momenteel twijfelachtig is, vanwege de bezuinigingen door de Spaanse Staat.

La Aldea begint licht aan het einde van de tunnel te zien. Een enorme lading dynamiet heeft op vrijdag 4 mei 2012 om 11:18 uur de laatste vijf meter rots weggeblazen welke de uitgang van de nieuwe tunnel blokkeerde die uitmondt bij El Risco. Het was een spektakel van lawaai en rook, dat door de bewoners is begroet met het afsteken van vuurpijlen en lichtkogels.

16158.large.jpg
2012-05-12-img-2012-05-04-23-55-31-6208403.large.jpg

Paulino Rivero, op vrijdag 4 mei 2012, omringd door de overige autoriteiten die aanwezig waren bij de slotakte van de opening van de tunneluitgang in het gebied bij El Risco.

De nieuwe 3.145 meter lange tunnel zal de langste zijn van de Archipel. Men is in juli 2010 begonnen met de aanleg ervan, waarna het een jaar en negen maanden geduurd heeft, om de tunnel aan beide zijden te openen. Tenminste op het eerste begin van de weg, terwijk het tweede deel, richting Zuidwesten, op honderd meter na klaar is.

Voor het aanleggen van het tunnelbuis is bijna 94.000 kilo springstof nodig geweest,  samen met de moeilijkheid alle aarde af te voeren naar la Aldea, om de milieuproblemen op te lossen. “Vanwege het soort rotsgesteente heeft men 50% meer explosieven gebruikt,” aldus de technici, die benadrukken, dat er 24 uur per dag gewerkt wordt.

Sabelhouw voor wegenaanleg
De tunnel is slechts een deel van deze weg die wordt aangelegd door het Ministerie van Openbare Werken, van de Canarische Regering, en die nu voor 60% klaar is.  Deze eerste fase, die Agaete met La Aldea moet gaan verbinden, is 10,5 kilometer lang, en zal het mogelijk maken de huidige rijtijd van 28 minuten terug te brengen tot acht minuten. En vooral garandeert dit de veiligheid van  de duizenden chauffeurs die deze weg dagelijks gebruiken,

Hoewel de werkzaamheden op schema liggen, is echter, volgens president Paulino Rivero, de voortgang van het huidige ritme niet gegarandeerd, vanwege de “sabelhouw” van de  begroting van de Spaanse Regering, die nalaat 200 miljoen euro te investeren in 86 wegen op de Eilanden, “We kijken naar het mes van Madrid,” zei hij.

Met een investering van 88 miljoen euro moet de weg, volgens planning, in juli 2014 voltooid zijn.
1-AAAAislas-canarias-kopie-58.jpg


Hoofdtunnel geperforeerd op het autosnelwegtracé La Aldea-EL Risco

LA ALDEA - zaterdag 5 mei 2012 -  De president van de Canarische Regering, Paulino Rivero; de minister van Openbare Werken, Transport en Regionaal Beleid, Domingo Berriel; de gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias, María del Carmen Hernández Bento en andere autoriteiten hebben op vrijdag 4 mei 2012 het opblazen met springstof  bijgewoond van het laatste gedeelte van de hoofdtunnel van de weg die men momenteel aan het aanleggen is tussen La Aldea en El Risco, een tracé van 10,15 km lengte. De werkzaamheden aan de toekomstige autosnelweg zijn nu voor 60% gereed.

Dit 10,15 km lange weggedeelte vormt onderdeel van het project voor de toekomstige autosnelweg GC-2 die Agaete moet verbinden met La Aldea. Het project wordt in  twee fasen uitgevoerd. De eerste fase is het gedeelte wat nu wordt uitgevoerd en de tweede fase, met een lengte van 7 kilometer, zal El Risco met Agaete moeten gaan verbinden.


De toekomstige autosnelweg die Agaete met La Aldea verbindt, zal derhalve 17 kilometer lang zijn, waarvan 8.500 meter in de open lucht en eenzelfde lengte die door tunnels gaat.

Het Ministerie van Openbare Werken heeft besloten om als eerste het tracé La Aldea-El Risco aan te leggen, omdat het om het gedeelte gaat waar de huidige weg het grootste gevaar oplevert - met steile gedeelten en korte, scherpe bochten - en waar  zich ten tijde van regenval steen- en modderlawines voordoen, wat zorgt voor lange periodes waarin de bevolking van La Aldea geïsoleerd is.
gc-rutaoeste_large.jpg
1336163351895-tunel1_large.jpg

Met het tracé La Aldea-El Risco verkort men de huidige weg met 35,4% en verbetert men de route. In tijd bedraagt de winst 70%, want het weggedeelte dat men nu in 27  minuten aflegt, kan men straks in 8 minuten overbruggen.  De maximumsnelheid zal 80 km/uur gaan bedragen.
1336163351895-tunel2_large-1.jpg

Een tunnel gaat de passage via Ánden Verde voorkomen
Voor dit weggedeelte heeft men een 3.145 meter lange tunnel geprojecteerd in een gescheiden, dubbele tunnelbuis met tekens twee rijbanen in één rijrichting. Deze tunnel krijgt 7 verbindingsgalerijen, om de 400 meter tussen de twee tunnelbuizen.

De bouw van de tunnel is gerealiseerd via een conventioneel systeem, door middel van boren en het opblazen van tunneldelen met springstof en wordt gestut door stalen spanten en expansiebouten, evenals met  spuitbeton
1336163351895-tunel3_large.jpg

Om het barranco (dal) van La Aldea te sparen heeft men een viaduct geprojecteerd met een bovenblad van 104,15 meter lengte, dat is verdeeld over vier openingen van 31 - 20 - 41,75 en 31,20 meter. Het wegdek wordt 15 meter breed, met drie rijbanen van elk 3,5 meter en vluchtstroken van 1,5 meter. De hoogste pilaar telt 29,52 meter.

Wat de kleinere doorgangen betreft, komt er een bij Ánden Verde, met een poort van gewapend beton van 24 meter lengte en een op kilometerpunt 1.800, van gewapend beton, met een lengte van 32 meter. Over het gehele tracé worden diverse drainagewerkzaamheden uitgevoerd.

Onder de herstel- en compensatiemaatregelen van het project springt langs een speciaal gedeelte van de nieuwe weg een struikbeplanting van 228 m² in het oog; evenals  de aanleg van groenstroken op de taluds en vluchtheuvels; de ophoging van het wegdek van de bestaande weg tussen de kruising met het strand van La Aldea en de verbinding met die van Ánden Verde en de milieu-inpassing van de CG-200, door vervanging van de vangrail voor natuurstenen muren tussen Ánden Verde en de kruising met Tirma. Voor het controleren van de uitvoering van deze werkzaamheden heeft men teams gecontracteerd die gespecialiseerd zijn in archeologie  en milieubeheer.
1336163351895-tunel5_large.jpg

Rijbanen
De nieuwe autosnelweg krijgt vier rijbanen - op sommige gedeelte wordt deze zesbaans – en  wordt voorzien van vluchtstroken. De sterkste helling zal 7% bedragen, de kortste draaicirkel  heeft een straal van 400 meter en maximaal 5.000 meter.

Het tracé zal drie verbindingen krijgen met de huidige weg, de GC-200, een in de vorm van een rotonde bij La Aldea, waar het bouwwerk begint, en twee trompetvormige verbindingen, een bij Ánden Verde en de andere bij Güi-Güi voor de verbinding met El Risco, waar het bouwwerk ophoudt.

De gemiddelde verkeersdichtheid op de huidige weg is 2.000 voertuigen per dag. Voor het jaar 2021 schat men, dat dit er 4.500 zullen zijn.

1336163351895-tunel6_large.jpg

Voortschrijding van de werkzaamheden
De werken zijn al gecertificeerd voor 60% van de totale kosten, waarbij o.a. het uitgraven van de de dubbele tunnelbuis over de volle lengte van 3.150 meter, terwijl er  van de tweede tunnelbuis nog 150 meter geboord moet worden.

Ook heeft men de drainagewerkzaamheden uitgevoerd met een totale lengte van 682 meter, en een  binnendoor gang van gewapend beton met een lengte van 32 meter.

1336163351895-tunel7_large.jpg

Een project met een breed draagvlak
Voor het aanleggen van deze weg zijn diverse alternatieven bestudeerd; oplossingen, die adequaat waren door zowel de bijdragen die geformuleerd zijn tijdens het vooroverleg, evenals die, welke gedaan zijn door Gemeentebesturen en omwonenden.

De aanleg is aanbesteed voor een bedrag van €87.921.866 en gegund aan een ‘Joint Venture’ die bestaat uit Obrascón - Huarte - Laín - Fcc Construcción - Félix Santiago Melián  en  Hnos. García Álamo. De werkzaamheden zijn  begonnen op 2 juli 2009 en zullen klaar zijn op 30 juni 2014, inclusief een verandering van het project, dat men met  een begroting van 8,5 miljoen euro, voorziet goed te keuren; teneinde, de impact van de weg op het milieu te reduceren.
west-coast8_large.jpg

Het project is opgenomen in de Wegenconvenant die is ondertekend door de Canarische Regering en het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling).

5161818_large.jpg

De weg Agaete-La Aldea gaat door een uiterst steil gebied en voornamelijk via een route die  is vastgesteld aan het eind van de 19de Eeuw welke moeizaam is uitgevoerd over een periode van ruim 60 jaar. De as verbindt La Aldea met het Noorden van het eiland en diende voor de bevoorrading van La Aldea (in de Franco-tijd omgedoopt tot San Nicolas de Tolentino), evenals voor het vervoer van de inwoners en als uitweg voor vooral de tuinbouw en veeteeltproducten, hoewel deze niet kon rekenen op adequate veiligheid.
1-AAAAislas-canarias-kopie-58.jpg