site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-145.jpg

d-52.jpg

ACO
  opnieuw met
 ´Madam Butterfly´ van 2005
als laatste opera
in het programma van 2015

Pontiggia keert terug naar het Pérez Galdós-Theater
met
Puccini
en
vocale bezetting 
Sae Kyung Rim
Rame Lahaj
Kiril Manolov
Juliette Galstian

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 24 mei 2015 - Het 48º Temporada de Ópera (48ste Operaseizoen) van Las Palmas de Gran Canaria brengt als laatste uitvoering in 2015 een van de titels van het grote repertoire, ‘Madam Butterfly’, van Giacomo Puccini (1858-1924), in een productie van de Amigos Canarios de la Ópera (ACO) en wel een decennium nadat men de première ervan in het Alfredo Kraus-Auditorium heeft gegeven in 2005. Sinds 1972 is het de zevende keer, dat de ACO deze opera brengen, in hun vijfde seizoen.

Met een compleet uitverkocht Galdós voor de drie uitvoeringen: op woensdag 27 en vrijdag 29 mei (om 20:30 uur) en zondag 31 mei 2015 (om 19:30 uur); en met de nieuwigheid, dat men op vrijdag 29 mei 2015 op het Plaza de Stagno een groot scherm zal installeren, “om de opera toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijk publiek,” in de woorden van de artistiek directeur van de ACO, Ulises Jaén, en gaat het, “om een fantastische productie welke het plaatselijke publiek kent, en met een absoluut magnifieke bezetting,” zo heeft Jean laten weten op donderdag 21 mei 2015 tijdens de presentatie van de vierde titel van 2015.

LasPalmas.jpg
In de resterende voorstelling van het 48ste seizoen zal de uit Letland afkomstige sopraan Elina Garanca op zaterdag 27 juni 2015 de kers op de taart zetten in het Alfredo Kraus-Auditorium.

De ‘Madama Butterfly’ (‘Madam Butterfly’) welke men kan gaan zien in het Galdós-theater heeft wederom de decors die destijds vervaardigd zijn in de ateliers van de ACO, in de regie van Mario Pontiggia, die tot aan het vorige seizoen de artistieke leiding heeft gehad van de Temporada de Ópera (het Opera-seizoen), waarbij de muzikale leiding in handen is van Eric Hull voor het Orquesta Filarmónica de Gran Canaria; het ACO-koor, met Olga Santana; en een vocale bezetting in de hoofdrollen van Puccini's werk waarmee de ACO opent: - de sopraan Sae Kyung Rim als Madam Butterfly; - de tenor Rame Lahaj, in de rol van Pinkerton; - de baríton Kiril Manolov als Sharpless; - de mezzosopraan Juliette Galstian in de rol van Suzuki.

madameburtterfly2015.jpg
ACO_222x222.jpg teatro-perez-galdos_large.jpg

2007-04-12-img-2007-04-05-23-16-33_large.jpg
Naast de vier debutanten treden op, de uit Tarragona afkomstige Carmen Esteve (Kate Pinkerton) en zijn de stemmen te horen van de Canarische tenor Juan Manuel Padrón (Goro), de bas Elu Arroyo (Bonzo) en de tenor Manuel García (Yamadori/de Commissaris van de Keizer).

Volgens Ulises Jaén heeft men een uitstekende rolbezetting met de aanwezigheid van Sae Kyung Rim, die de rol welke ze interpreteert goed ken, omdat ze Madam Butterfly in 2015 gezongen heeft in de Opera van Wenen; evenals de tenor Rame Lahaj, “die een ontdekking gaat zijn.”

De Koreaanse sopraan heeft op donderdag 21 mei 2015 laten weten, dat dit een rol is die ze diverse keren gezongen heeft en dat ze daar telkens mee terugkomt, zoals het geval is met deze productie van de ACO, en die in haar première in de hoofdstad van Gran Canaria, “elk moment zal beleven” van het personage, in een poging deze tragedie haar eigen te maken en die over te brengen op het publiek, “met de grootst mogelijke emotie.”

Op zij beurt zal het Rame Lahal’s tweede Pinkerton zijn en zijn debuut in Spanje, na de rol al gezongen te hebben in Torre del Lago tijdens het Puccini-Festival, en hij voelt zich vereerd te kunnen zingen in de geboortestad van Alfredo Kraus.

In gelijke bewoordingen heeft de bariton Kiril Manolov zich op donderdag 21 mei 2015 uitgelaten, voor de vierde keer in de rol van Sharpless; en de mezzosopraan Juliette Galstian die, “de ‘kleinste rol’ in haar carrière zal zingen,” in een productie, “met een bezetting van hoog niveau.” Ze is dankbaar voor de uitnodiging van Ulises Jaén.

 islas-canarias-39.jpg


 

Iedereen zet in
op de Opera
in
2015

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 4 februari 2015 - De overheden en Amigos Canarios de la Ópera (ACO) (Canarische Vrienden van de Opera) hebben de strijdbijl begraven. Althans voor dit seizoen, waarvoor een akkoord geldt tussen de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria, de Stichting Theater-Auditorium, en de lyrische vereniging, voor de uitvoering van vier opera’s.

Op woensdag 4 februari 2015 heeft men op het podium van het Grancanarische amfitheater de programmering gepresenteerd, met de vaststelling dat dit akkoord, in wezen, erin bestaat ,dat Galdós de rekening voor het huren van de zaal met 65% verlaagt en de kosten van zaalpersoneel en de theatervoorziening op zich neemt; in ruil, dat in het opera-seizoen hun eigen programmering verschijnt als ”coproductie”.
opera2015.pngV.l.n.r.: Ulises Jaén, Larry Álvarez, Óscar Muñoz, Isabel García, Luis Acosta en Xerach Gutiérrez, op dinsdag 4 februari 2015 op het toneel van het Pérez Galdós-theater.

Feitelijk is het, dat het hoofdstedelijke Gemeentebestuur  dit geld bespaart (in 2013 bedroeg de huursom €18.000,=), omdat voormalig burgemeester Saavedra op zich had genomen dit te betalen. Dit geld voor de huursom zal niet worden overgemaakt naar de ACO, maar rechtstreeks aan Galdós. Want het vorige seizoen heeft de huidige burgemeester, Juan José Cardona, laten weten, dit niet te zullen blijven voldoen.
220c08548cac211cc7db219bb52f46cf_L.jpgIn tegenstelling tot wat op het affiche staat (Auditorio Alfredo Kraus) vindt in 2015 het Opera Festival - wederom - plaats in het Teatro Pérez Galdós.
Zo betaalt de Gemeente geen huur, maar verhoogt ze haar rechtstreekse bijdrage tot €300.000,= (tegenover de €240.000,= welke men heeft bijgedragen in 2014).

Het Cabildo (Eilandbestuur) heeft zich ook gevoegd bij het akkoord. In haar geval houdt men gedurende negen weken de toekenning aan van het Orquesta Filarmónica, en leent men de repetitieruimte van het orkest gedurende vier weken, bovendien draagt men €120.000,= aan subsidie bij.

Wat de Canarische Regering betreft - die het meest heeft bezuinigd op de bijdragen aan de opera - ‘verzekert’ men een bijdrage van €40.000,= zo heeft de algemeen directeur van Cultuur laten weten op dinsdag 3 februari 2015, “hoewel men mogelijkheden ‘ontkent’, dit bedrag - ‘misschien’- te verhogen.

In totaal kan het seizoen van de ACO - zo heeft haar voorzitter, Óscar Muñoz, opgemerkt – rekenen op iets minder dan 1,2 miljoen euro; waarvan de helft bestaat uit de bijdrage (recette van de entreekaarten) van het publiek , wat inclusief de bijdrage van het Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música (INAEM) (Nationale Instituut voor Podiumkunstem en Muziek) is van €112.000,=.

Entreekaarten voor de voorstellingen van het Opera Festival 2015  zijn te koop via het Internet:
http://www.entradas.com/teatro-perez-galdos-las-palmas-de-gran-canaria.html?affiliate=EES&doc=venuePage&fun=venue&action=overview&venueGroupId=18980
islas-canarias-39.jpg


 

Las Palmas de Gran Canaria
 47ste Opera-seizoen 
opent
met
La Traviata’

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 16 februari 2014 - De Bulgaarse sopraan Sonya Yoncheva, de Italiaanse tenor Francesco Demuro en de Spaanse bariton Juan José Rodríguez vertolken de hoofdrollen in ‘La Traviata’ waarmee het 47ste operaseizoen van Las Palmas de Gran Canaria wordt geopend en men het publiek de sfeer van de jaren 40 wil bieden.

De hoofdvertolkers en hun collega’s hebben, samen met de artistieke directeur van het eilandfestival, Mario Pontiggia en muzikaal, Aleksandro Vitelli de details van de opera uiteengezet die zal worden opgevoerd op 23, 25 en 27 februari en op 1 maart 2014 in het Pérez Galdós-theater.

Pontiggia heeft aangegeven, dat het om een productie gaat die wordt beheerst door de crisis, waarin men een enscenering biedt die,“ niet minimalistisch is, maar wel heel puur,” met een jong gezelschap, dat de opera zal presenteren in de stijl van de Oostenrijkse filmactrice Hedy Lamarr, “met een ‘behoorlijk bewerkte’ tekst.”

Vanwege de crisis kunnen maar weinig theaters het zich permitteren “megaproducties” te brengen. Laat Pontiggia weten, die niet gelooft, dat men het publiek teleur zal, stellen, “want, dat gebeurt alleen wanneer een zaak slecht is gemaakt,” of “verveelt,” omdat het geen show is.

Pontiggia heeft laten weten, dat de jonge Violetta Valéry, vertolkt door Yoncheva, zal verschijnen in pantalon in de stijl van een Chanel-mantelpak en dat tijdens de proost-scène net de wals gedanst zal worden, omdat men een actuele Traviata wil presenteren het publiek zal reiken, zo heeft Juan Jesús Rodríguez benadrukt, die de rol van Giorgio Germont gestalte zal geven.

Rodríguez heeft te kennen gegeven, dat het publiek deze opera zal moeten bijwonen zonder “vooroordelen” want geboden werk, “is heel anders van vormgeving;” wat men wil bereiken is emotioneren, dat is het belangrijkste en, wat de mensen nodig hebben.

Emoties oproepen is precies wat men wil, in deze tijden van crisis en pessimisme; “want de mensen zijn heel wanhopig,” zo overweegt Rodríguez, die gelooft, dat verandering mogelijk is en, dat het de rol van de kunst is, bij te dragen aan het zichtbaar maken van nieuwe wegen.

    
                       De Bulgaarse sopraan Sonya Yoncheva.
                                     VIDEO-FRAGMENT:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=U-s29s93KnU

Yoncheva, die debuteert in dit festival, heeft de rol van Valéry vertolkt in de Metropolitan van New York, evenals in  Londen, München, San Francisco en Wenen; terwijl Demuro - die al in andere seizoenen is opgetreden in Las Palmas - de rol vertolkt van Alfredo Germont, in deze productie van de ACO en in de komende maanden in de Metropolitan van New York en ook in Covent Garden in Londen, zo laat Pontiggia weten.

De cast van acteurs wordt gecompleteerd door jonge Spanjaarden zoals Carmen Esteve en Francisco Crespo, evenals door de Canarische Rosa Delia Martín en Badel Albelo en Iván Figueira, die debuteert in de rol van Giuseppe.

Volgens Rodríguez zijn al deze zangers, ondanks dat ze kleine rollen vertolken, “grote artiesten,” die zouden kunnen optreden als hoofdrolvertolkers.

Het is de achtste keer,  dat men  ‘La Traviata’  presenteert tijdens het Temporada de Ópera de Las Palmas, de eerste keer was in het niet meer bestaande Teatro Cairasco  en de laatste keer in 2007, in Pérez Galdós-Theater,  zo heef Oscar Muñoz, de voorzitter van de Amigos Canarios de la Ópera (ACO), laten weten.
islas-canarias-39.jpg


Tenerife
42ste Opera-Festival 
 
September/Oktober 2012

SANTA CRUZ DE TENERIFE - dinsdag 14 augustus 2012 - Ook het Opera-Festival van  Tenerife ontkomt dit jaar niet aan de algemene besparingen. Maar dit mag niets afdoen aan de kwaliteit die geboden wordt in het Auditorio Adán Martín:


'LA TRAVIATA’
- Giuseppe Verdi
- Di
  25 september 2012 - 20:30 uur
- Wo
26 september 2012 - 20:30 uur
- Do  
27 september 2012 - 20:30 uur
Enscenering: Rosetta Cucchi (Italië).


‘DIE ZAUBERFLÖTE’
- W.A Mozart
- Za
 13 oktober 2012 -12:00 uur
         13 oktober 2012 -18:00 uur
- Zo  
14 oktober 2012- 12:00 uur
         14 oktober 2012 -18:00 uur
Enscenering: Nicola Berloffa (Italië).


‘LIEDERABEND’
- Za
20 oktober 2012 - 20:30 uur
Symfonieorkest van Tenerife
Dirigent: Miguel Ortega
Tenor: Celso Arbelo

Arias van Donizetti, Verdi en Bizet, uit:
‘Die Regimentstochter’,
‘Anna Bolein’,
‘Rigoletto’,
‘Lucia di Lammermoor’.

Toegangskaarten:

Entreekaarten vanaf f €10.= zijn te bestellen via:
http://entradas.auditoriodetenerife.com/

islas-canarias-39.jpg


 ACO
waarschuwt
 Festival de Ópera
  is in gevaar

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - donderdag 9 februari 2012 - De asociación Amigos Canarios de la Ópera (ACO) (Canarische Vereniging Vrienden van de Opera)  heeft  op woensdag 8 februari 2012 de Canarische Regering met klem  gevraagd, dat deze verduidelijkt,  wanneer en hoe de subsidie geëffectueerd  gaat worden voor het  Alfredo Kraus-Operaseizoen van Las Palmas de Gran Canaria, waarvan het voortbestaan gevaar loopt.

In een brief , die men op woensdag 8 februari openbaar heeft gemaakt en waarin men deze verduidelijking eist van de minister van Cultuur, Inés Rojas, van de Canarisch Regering, laat de organisatie weten, dat in geval men niet zeker kan zijn van de subsidie die men vraagt, “deze Regering de geschiedenis zal ingaan  men de “eerloze” titel een culturele activiteit die al 45 jaar  leeft,  “de nek te hebben omgedraaid,” met , “alle ernstige schade voor de burgerij van Gran Canaria.”
img-scroll-1846_large.jpg
p-patrocinadores2011_large.jpg
Vanuit het bestuur van de ACO benadrukt men, dat het festival een historisch erfgoed is van de stad en het eiland en niet, “de activiteit van een groep particulieren, die probeert, zich te vermaken  op kosten van  de overheid,” zo heeft men te verstaan gegeven aan de viceminister van Cultuur, Alberto Delgado, tijdens het publieke debat, dat al maanden aan de gang is over het aanhouden van de betreffende subsidies.
islas-canarias-39.jpg


 

e-52.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--259.jpg

zon-70.jpg