site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-71.jpg

d-111.jpg


Bimbo handhaaft het personeelsbestand van Eidetesa

TEROR - vrijdag 23 december 2016 - De algemeen directeur van Bimbo op Canarias, Santiago Guerra, heeft op 20 december 2016 een ontmoeting gehad met de burgemeester van Teror, Gonzalo Rosario, in gezelschap van de primer teniente de alcalde (in goed Nederlands: loco-burgemeester) José Luis Báez, en de  directeur ppersoneelszaken van het het bedrijf, Siham Jaber, voor het bespreken van de projecten die het multinationale bedrijf heeft voor wat betreft de fabriek van Eidetesa in Teror. De directie heeft verzekerd aan de Gemeente Teror dat men het personeelsbestand zal handhaven, na de verwerving van Panrico Donuts Canarias door de Bimbo-Groep.
bimbo_teror.jpg 1349921608_740215_0000000000_noticia_normal.jpg
Bimbo heeft in 2016 op Canarias het integratieproces voltood met nieuwe producten van de bolleriá (gebak-afdeling)  van Eidetesa. Men is toegetreden tot de gebaksmarkt van Las Palmas waarin het eilandmerk sterke wortels heeft.
Het gaat om het concurreren met het merk, hoewel men regionale factoren van de eilanden introduceert.
fabrica-donuts-eidetesa-panrico-8_g.jpg
                                                   De Eidetesa-fabriek in Teror
Fabrica-Eidetesa-Teror_EDIIMA20160425_0537_18.jpg

panrico-donuts.jpgMen blijft de producten van Eidetesa vervaardigen in Teror, hoewel de eigenaar zijn logistieke basis heeft in Arinaga. Vanuit Teror handhaaft men het bestaande verkoopnetwerkeh. Op zijn beurt, zal Bimbo geen maatregelen nemen die het sjabloon van de onderneming wijzigen.
logo-panrico-donuts-canarias.jpg

panrico_560x280.jpg

Eidetesa  is in  de jaren ’70 begonnen donuts te produceren op Canarias. Tijdens de zeventiger jaren creëerde men  Donut Corporation Tenerife en Donut Corporation Lanzarote.  
In de jaren ’80 bracht men Donettes en Bollycao  op de eilandmarkt; en later introduceerde men het merk Panrico op Canarias.
In de zomer van 2016 heeft Bimbo het proces voltooid van de verwerving van Panrico Donuts Canarias.
zzzislas-canariaslogo-kopie-5.jpg


De melkchocolade-reep van La Isleña is 50 jaar

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 12 november 2016 - Het Canarische industriële bedrijf dat geleid wordt door Andrés Mejías Pombo, brengt een speciale editie uit bij het bestaan van een halve Eeuw van dit product van de eilanden.

Het familiebedrijf voor La Isleña-chocolade en -chocoladepasta, een van de meest traditionele, industriële bedrijven op de Canarische Eilanden, eigendom van de familie Mejías, heeft tijdens de ‘Week van de Levensmiddelen’ een speciale editie uitgebracht van wat in 1966 hun eerste melkchocolade-reep was.
naamloos-282.pngDe speciale uitgave van de chocoladereep van La Isleña, in de tweede week van november 2016 in een Canarische supermarkt .
Dit wil zeggen, dat men de 50ste verjaardag viert van een product dat voortdurend op Canarias aanwezig was en is, in de winkels en levensmiddelenzaken op Canarias.
camion-laislena.jpg

La Isleña is een familiebedrijf dat in 1870 is opgericht door Gabriel Mejías Santana, die begint met het produceren van gofio - geroosterd (mais)meel - en die nadien in de chocolade en de levensmiddelenpastas ging.

proveedores-de-chocolates_crs2.jpg

Vijftig jaar geleden was het ontwerp van het product in dat tijdperk, een mevrouw die een koe verzorgde; het signaal, van de natuurlijke herkomst van de melk waarmee men de op de eilanden meest geliefde, Canarische chocolade vervaardigde, vanwege het pure gehalte en de herkomst van het eersteklas materiaal: cacao
logo-laislena.png cacaotaza-lat-600x600-1.png

Men produceerde alles in Arucas (Gran Canaria). Het is het leidende bedrijf op Canarias in chocoladepasta’s door kennis en het zich voortdurend aanpassen aan het formaat van de smaken van de regionale markt.
Ook heeft men producten ontwikkeld zoals integrale pasta’s en is men fabrikant van witte merken voor grote winkelketens die zodoende een Canarisch product hebben tegen de beste prijs wat het meest is aangepast op de lokale markt.
Sin20ttulo.png

Uitgerekend, heeft de gofio van de Canario’s gediend opdat het bedrijf vernieuwend experimenteerde met merken zoals Islacao, een ontbijtproduct dat is gebaseerd op cacao en gofio.
home-islacao2.jpg

Het bedrijf geniet een grote reputatie op de Canarische Eilanden. Als vanouds verkreeg het van de regentes María Cristina van Oostenrijk de titel van proveedor de la Real Casa (Hofleverancier).
crisis-resulta.jpg

                                                          Andrés Mejías Pombo.
Verschillende generaties hebben La Isleña doorgegeven, van Gabriel Santana Mejías ging het naar Gabriel Fernandez Mejías, en naar Andres Mendoza Mejías; totdat het tegenwoordig in handen is van het lid van de Raad van Bestuur, Andrés Mejías Pombo.
zzzislas-canariaslogo-602.jpg


De bieren Tropical en Dorada veranderen van eigenaar

De Belgisch-Braziliaanse Anheuser-Busch Inbev-Groep sluit de fabrieken op Canarias uit, van het plan tot sluitingen en ontslagen

CANARISCHE EILANDEN - woensdag 12 oktober 2016 - De aandeelhouders van de grootse groep bierfabrikanten Anheuser-Busch Inbev SA (AB InBev) hebben op woensdag 28 september 2016 de aankoop goedgekeurd van het Britse SABMiller, onder andere de fabrikant van Tropical en Dorada. SAB Miller werd daarvan eigenaar na goedkeuring van de operatie door AB Inbev. Vanaf nu heeft de Compañía Cervecera de Canarias (Cercasa) een andere eigenaar met twee nationaliteiten: Belgisch en Braziliaans.

Cercasa produceert merken zoals Beck, Corona, Dorada, Estrella Canaria, Franziskaner, Kelson, Leffe, Stella Artois en Tropical, waarbij groen glas wordt gebruikt. Ook verkoopt men Red Bull, en Appletiser.
tropicakbuet5r.pngDe Canarische verkoop vertegenwoordigt wereldwijd 9% van SAB Miler, voor de fusie. Op Canarias heeft men twee fabrieken. In april 2016 heeft AB InBev aangekondigd dat men zich zou gaan ontdoen van SAB Miller, men zou een groot deel van het Europese productienetwerk verkopen, behalve dat op Canarias.

De beslissing tot fusie is genomen in en de algemene aandeelhoudersvergadering , waarin de aandeelhouders de fusie met het Britse bedrijf steunen, met het aannemen van alle voorgestelde resoluties, zo heeft een bron binnen AB InBev en Canarias laten weten aan de persmedia.

Het Canarische aandeel in de operatie heeft nauwelijks gewicht in de uiteindelijke beslissing van de groep, van 9% , tot wat tot nu toe SABMiller was. Echter het lid van de Raad van Bestuur van AB InBev, Carlos Brito, "zal de merken die op de markt zijn, hergroeperen,” van de eilanden voor het benutten van de machinerie. Dit wil zeggen: in deze fase staat de Canarische handel van AB InBev niet te koop.

Het resterende bedrijf zal 30% van het bier gaan produceren dat wereldwijd wordt geconsumeerd, op de ruim 80 markten zoals die op Canarias en een gezamenlijke arbeidsproductie van 225.000 personen. Op Canarias produceert de industriële onderneming eigen merken, maar ook die van prijsvechtende supermarktketens zoals Mercadona.

AB InBev is voornemens 5.500 banen te schrappen na de aankoop van SAB Miller. Vanaf oktober 2016 voorziet men dat de nieuwe brouwerij begint met de verkoop van aandelen SABMiller in Oost- en Centraal Europa met een waarde die wordt geschat op 7 miljard euro.

De grootse bierbrouwersgroep op Canarias heeft als eigenaar de sigarettenfabrikant Philip Morris (Altria Group) en de familie Santo Domingo in Colombia, die samen 40% van de aandelen bezitten. Aberdeen Asset Management, blijft deze afwijzen.

De goedkeuring van de aandeelhouders van SABMiller werd breed verwacht, maar niet zeker. De kritiek op de verkoop nam gedurende de zomer toe. De sterke terugval van het Britse Pond Sterling na de beslissing van het Verenigd Koninkrijk om uit de Europese Unie te treden, zorgde ervoor dat het aanbod in geldswaarde van de AB InBev minder aantrekkelijk was. Per 11 oktober 2016 worden de aandelen wereldwijd op de beurzen verhandeld.
zzzislas-canariaslogo-445.jpg


Een pastoor bevestigt, dat Gran Canaria,
“op weg is een ‘isla de mierda’ (‘verneukt eiland’)
te worden” door haar milieu

MOGÁN - vrijdag 5 augustus 2016 - Báez, de meest bekende euro-sceptische priester van de eilanden, lanceert een campagne tegen een programma voor het aanplanten van bomen in de barranco (het ravijn) van Veneguera

Professor in de Geschiedenis van de Roomse Kerk en pastoor Fernando Báez  - een van de bekendste gezichten van de eilanden vanwege zijn opkomen voor de landbouw en de niet-inmenging van de EU in het leven van de herder s- is op woensdag 27 juli 2016 een campagne gestart tegen de plannen van de toeristische projectontwikkelaar Lopesan in Veneguera:
cura.png

- "Gran Canaria, dat op weg is een ‘isla de mierda’ (‘verneukt eiland’ ) te worden”

De priester geeft aan, dat met beslissing bomen aan te planten in de barranco (het ravijn) van Veneguera, men - door het verkrijgen van energie-soevereiniteit met 350.00 pijnbomen - de herders zal gaan schaden,

In Veneguera is de Canarische milieubeweging geboren. Daar komt de Grancanarische Milieuminister, José Manuel Brito (Podemos) vandaan, mede auteur van een boek uit 2011, getiteld: 'Salvar Veneguera. El poder en movimiento ‘(‘Redt Veneguera. De macht in beweging’).

Priester Fernando Báez, pastoor op Gran Canaria

De priester - die ongeveer al 25.000 handtekeningen heeft verzameld tegen de afslachting van geiten op het eiland gefinancierd door Brussel; en die auteur is van boeken zoals: 'Espíritu guanche' (‘Guanchen-geest’), ingeleid door Bisschop Ramón Echarren - legt uit, “dat een dienaar, in zijn onwetendheid, niet weet dat de pijnbomen soevereine energie zouden geven, als het gebied er alleen is voor geiten of groenten, maar bovenal alleen voor pijnbomen en nog meer pijnbomen, wat het eiland vult met dennenbomen, wat een attractie gaat zijn voor de toerist, die zal gaan beschikken over de schaduw van dennenomen, op de vlucht voor de zon,” zo heeft hij aangegeven.

Hij maakt een punt, van de beleidsbeslissing, op het vlak van het, "gamberrismo" (“hooliganisme”);om pijnbomen aan te willen planten die niet te eten geven, “zoals, mango’s, avocado’s, sinaasappels, wen banen,” zo voegt hij toe.

Hij laat zijn verontwaardiging blijken als hij opmerkt, “dat men het laat zoals het is; want kijk eens hoe klote het eiland wordt nagelaten aan onze kinderen en kleinkinderen, door het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria ! Men zal vanaf hier moeten vertrekken, zodat de pijnbomen leven zoals voorheen in de 14de Eeuw. “

Báez verzet zich tegen het gebruik van Veneguera als experimenteel terrein voor de ontwikkeling van bosplantages voor toeristische recreatie. Naar zijn mening, is Veneguera een barranco (ravijn) zoals de natuur dat wil

“Ik herhaal, dat we ons opnieuw inzetten, om Veneguera te redden van deze vloek van 300.000 pijnbomen, en andere vuiligheid,” zo laat de Euro-sceptische priester weten die de Canarische autoriteiten op de zenuwen werkt met zijn verkeerde werkwoord. Hij is erin geslaagd, de stilte van duizenden landbouwers te doorbreken te midden van de moordende indruk die hij wekt op zijn religieuze voorwaarde.

Het landgoed waar deze pijnbomenplantage moet komen welke Fernando Báez aanklaagt, bevindt zich met 479 hectare in Veneguera, in de gemeente Mogán, in het Landschapspark van de Nublo. Dat zal - via een convenant tussen het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria , en het bedrijf dat eigenaar is van de grond - Lopesan - worden herbeplant met pinos (dennenbomen), sabinas (jeneverbesstruiken), en acebuches (olijfwilgen).

De te her-beplanten oppervlakte, die het Cabildo (Eilandbestuur) wil herbevolken op Gran Canaria gedurende haar mandaat, is 400 hectare. Veneguera heeft 28 miljoen vierkante meter grond. Sinds 2014i s Lopesan de grootste aandeelhouder als bedrijfseigenaar van de grond.

“Ze hebben onze geiten-aantal afgemaakt, nu onze grond, wat rest ons?  Waar blijven o. a. de beste: mango’s, sinaasappelen, papaja’s, avocado’s, en plátanos (bananen) van Veneguera, en uit betere tijden… de tomaten, tegenwoordig ananas, en andere steriele planeten,” zo betoogt  Fernando Báez.
zzzislas-canariaslogo-64.jpg


Appletiser,
de Zuid-Afrikaanse frisdrank van de Canario’s,
is vijftig jaar oud

CANARISCHE EILANDEN - maandag 1 augustus 2016 - De frisdrank is een begrip op Canarias met merken als: ‘Nik’, ‘Mirinda’ en ‘Tim’. Het kwam als commercieel beginproduct naar de eilanden en kreeg een uitstekende regionale acceptatie bij de Canario’s. Het is zo geïntegreerd geraakt, dat het team Union Tetir van Lanzarote voor Canarisch worstelen de naam droeg van het Zuid-Afrikaanse appelsap-merk.

Op Canarias heeft altijd al een handelstraditie voor frisdranken bestaan. Er waren fabrieken in de hoofdstad van Tenerife, in La Orotava, in Puerto de La Cruz en in Icod, met frisdrankmerken zoals ‘El Drago’, ‘The Perfection’, ‘Andomi’, ‘Mixtol’. En op Gran Canaria- in de omgeving van de vers-waterbronnen van de eilanden - ‘Niko’ en ’Teror’, hoewel het merk oorspronkelijk van La Palma is, Royal Crown gefabriceerd blijft worden, en het oorspronkelijk uit Firgas komt, waar het ontstaat uit het heilige mineraalwater van de Canario’s. ‘Nik’ is men blijven fabriceren.
applertizwee.png

Diverse formaten van flesjes Appletizer in de afgelopen 50 jaar.

Op de Archipel begon Appletiser de woningen, hotels en bars te bereiken aan de hand van Joaquín Galarza, een van de vaders van de modernisering van de Canarische Internationale handel. Eind jaren zestig, zo zegt Galarza ,“hadden we een ander natuurlijk product met een buitengewoon succes op de eilanden, waarvan de verkoop met de dag beter is;” want,” “wie Appletiser proeft, herhaalt dat.”

Coca Cola schudde de verkoopcijfers op van dat commerciële proefstation wat de Canarische Eilanden zijn. Coca-Cola European Partners handhaaft haar deelname in de frisdrank die nu wel Canarisch is, omdat men die niet importeert. Het wordt op de eilanden gefabriceerd door SAB Miller.

Na het doorbreken op de eilanden, ‘vertraagde’ Appletiser de frisdrankhandel van concurrenten van naam zoals Canadá Dry, Mirinda, Seven Up en Tri Naranjus.

Het was het tijdperk van aby, Domínguez, Ella, Henning, Loewe, Macuca, Nelsy Chelala, Chanrai, Grifé & Escoda, Lys en Nanwan. Appletiser en Agua Firgas waren in de bars waar men whisky’s dronk zoals Logan, Oíd Par, Teacher's, White Horse en wodka’s zoals Borzoi.

De frisdrank had op Canarias het perfecte handelsplatform voor heel Europa, men promootte het met amper kosten, door alleen het product op massale wijze aan te prijzen in winkels, bars, discotheken en restaurants. Vijftig jaar later wordt het gedistribueerd door een ander Zuid-Afrikaans bedrijf, SAB Miller, de eigenaren van de biermerken ‘Tropical’ en ‘Dorada’.

En het is, dat het merk Appletiser en het Canarisch toerisme hand in hand gaan. Daartoe is het merk - op de Archipel geproduceerd door de Compañía Cervecera de Canarias ( Canarische Bierbrouwerij) - gedistribueerd in bars, restaurants en supermarkten met ongeveer 2,3 miljoen flesjes, met een nieuw leven voor 50 jaar, evenals met ruim een miljoen blikjes.

 

Het gevestigd zijn van het merk op de Archipel was een van de redenen die SAB Miller er in 2007 toe brachten, de verkoop ervan over te nemen; en om met het fabriceren van Appletizer op de eilanden te beginnen in december 2008. Momenteel is er een productie van ruim 5 miljoen flesjes en 3 miljoen blikjes per jaar, waarvan men een klein gedeelte exporteert naar het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje).


De EU geeft groen licht  aan de overname
van Tropical en Dorada door
wereldleider bierbrouwerij AB InBev

CANARISCHE EILANDEN - woensdag 25 mei 2015 -  De Europese Commissie stemt in met de fusie waarmee SABMiller, eigenaar van Compañía Cervecera de Canarias, zich ontdoet van haar merken in Europa

De Europese Commissie heeft op dinsdag 24 mei 2016 het groene licht gegeven voor de overname door de Belgische bierbrouwer AB InBev - wereldleider in de sector -  van haar concurrent SABMiller - grootaandeelhouder van de brouwerijen Dorada en Tropical -  op voorwaarde dat de eerste bijna de hele handel verkoopt aan de tweede in Europa.
download-18.pngdownload-52.jpgCervezaCCC.jpgTropical.jpg

“Europeanen kopen jaarlijks voor 125 miljard euro aan bier, dus zelfs een kleine prijsstijging zou de consumenten aanzienlijk schaden,” zo heeft de Europese commissaris van Concurrentie, laat
Margrethe Vestager weten in een communiqué. Om die reden, betoogt zij, “dat het zeer belangrijk is, te garanderen dat de overname van SABMiller door AB InBev de concurrentie op de Europese biermarkten niet zal verminderen."
ab-inbev.jpg
AB InBev heeft in 2015 voor 99,4 miljard euro de aankoop afgerond voor het creëren van een reus in de sector. Die operatie is inclusief de overname van de financiële schuld van de Anglo-Zuid-Afrikaanse groep van 112 miljard euro.

De Europese Commissie vreesde dat de transactie, zoals eerst werd geopperd, de bierprijzen zou kunnen verhogen  in lidstaten waar SABMiller momenteel actief is -Italië, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Hongarije.
Om die twijfel weg te nemen, heeft  AB InBev de EU aangeboden om zich te ontdoen van vrijwel alle Engelse bieractiviteiten in Europa,.
AB InBev heeft merken zoals: Corona, Stella Artois en Budweiser, terwijl SABMiller merken bezit zoals o.a.: Miller, Peroni, Pilsner Urquell en Grolsch.
ab-inbev-1.jpg download1-28.jpg 03970.jpg0118603600190000g01011.jpg

downloadsab.png39214_productMain_1.jpg PERONI-NASTRO-AZZURRO.jpg 8dbe0e7f6da7cab429177957bedcda80groot-1.jpg Grolsch_premium_lager_bottle_unopened.jpg

Spanje - en dus de Canarische Eilanden -  blijven buiten het akkoord, omdat het Belgische bedrijf niet in Spanje produceert, en dus niet concurreert met een nationaal merk.
Tropical en Dorada, blijven ondergebracht bij de grote wereldleider brouwerij, zo hebben bronnen binnen het Canarische bedrijf laten weten op dinsdag 22 mei 2016.
logo_ccc.gif Tropical-1.jpg CervezaCCC-1.jpg

De Europese Commissie heeft laten weten, dat de fusie van de twee bedrijven een wereldleider creëert, “die tot twee keer meer bier zal gaan verkopen en vier keer meer winst zal gaan maken,” dan Heineken, die momenteel de derde grootste brouwer ter wereld is;  en,  “vijf keer meer bier gaat verkopen en twaalf keer meer winst gaat maken”  dan Carlsberg die wereldwijd de vierde grootste bierbrouwer is.
                                        sasdasd-500x500.jpg      carlsberg_lagerp-21000853s-600.jpg

In Europa, waar Heineken en Carlsberg marktleiders zijn, voegt de fusie de derde en vierde bierbrouwer toe in volume.

Uit het voorlopige onderzoek dat is verricht door de Europese Commissie blijkt, dat de fusie de prijzen in Europa zou kunnen doen stijgen en dat het verminderen van concurrenten de mogelijkheid zou kunnen verhogen van prijsafspraken,  zodanig dat de marktleider het initiatief neemt en dat de concurrenten volgen.
                    images-116.jpg asahi_dry_beer-1.jpg
Vanwege de bezorgdheid van de Europese Commissie, heeft AB InBev aangeboden te desinvesteren in de hele handel van SABMiller in Frankrijk, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk; waarvoor de maatschappij voor een pakket aandelen al een bod heeft aanvaard van het Japanse Asahi, aldus de Commissie.

Om voor het voorstel de goedkeuring van Brussel te versterken, heeft het Belgische bedrijf daarnaast de verkoop aangeboden van de bedrijfsonderdelen SABMiller in de Tsjechische Republiek, Hongarije, Polen, Roemenië en Slowakije.

"Tezamen bieden deze verplichtingen het hoofd aan de bezwaren van de EU-commissie inzake concurrentie,” waarbij de EU aangeeft, dat haar beslissing om de fusie goed te keuren, “afhankelijk is van volledige naleving van de verplichtingen. "

De Commissie is er in haar verklaring van overtuigd dat, “zodra de transactie is voltooid, de concurrentie-intensiteit in de Europese biermarkten ongewijzigd blijven."
zzzzzzzislas-canariaslogo-530.jpg

Het Spaanse Adam Foods  koopt de Bimbo-fabriek  in Teror

TEROR - De Adam Foods-levensmiddelengroep heeft een overeenkomst bereikt met de Bimbo-Groep voor de verwerving van het deel van de activa dat betrekking heeft op de afdeling brood en broodproducten van Panrico, voor Spanje, Portugal en Andorra, inclusief de fabriek in Teror (Gran Canaria). 
De transactie - over de verkoop van Panrico, door Bimbo aan Oaktree - is in afwachting van de beslissing van de Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) (Nationale  Mededingingscommissie) en van een gunstige uitspraak van de Hoge Raad met betrekking tot de geldigheid van de Expediente de Regulación de Empleo (ERE) (Aanvraag van Werktijdverkorting en/of  Gedwongen Ontslag)  an Panrico, zo laat Bimbo weten

Bijna een jaar geleden heeft de Mexicaanse Bimbo-Groep de koop van de Panrico-groep aangekondigd - die op haar beurt weer is opgenomen in het bedrijf Eidetesa in Teror, voor 190 miljoen euro - maar om problemen met overmatige concurrentie in het marktaandeel te vermijden bleef het brood van het merk Panrico buiten de transactie.

Uiteindelijk zal Bimbo - eigenaar van het bedrijf - 100% van aandelen van Panrico aan Oaktree verkopen, en zal het de Mexicaanse Groep zijn, die verantwoordelijk is voor het in handen geven van het merk Panrico aan andere concurrenten.
firma-espanola-1.jpg                                          De Eidetesa/Panrico-donutsfabriek in Teror .
Na diverse maanden onderhandelen heeft Bimbo een akkoord bereikt met Adam Foods voor de verkoop van dit bedrijfsonderdeel. Bronnen binnen Adam Foods hebben aangegeven, dat de omzet van brood van Panrico in Spanje, Portugal en Andorra rond de 65 miljoen euro ligt.

Volgens deze overeenkomst, verwerft de Spaanse Adam Foods-Levensmiddelengroep - die merken omvat zoals Cuétara, Artiach en La Piara - de broodmerken en broodproducten van Panrico, voor Spanje, Portugal en Andorra. De overname-overeenkomst omvat ook de patenten van de Panrico-productie, evenals de licentie voor de verkoop van die producten in Italië, Duitsland en Frankrijk. De overeenkomst omvat de overname van Panrico productie-installaties in de steden Gulpilhares (Noord-Portugal) en Teror (Gran Canaria).

Spaanse-Groep
Voor deze operatie -welke men in de tweede helft van 2016 verwacht af te ronden - kan  Adam Foods rekenen op de hulp van haar adviseurs Roca Junyent Abogados, KPMG en Cuatrecasas.

Adam Foods is een Spaanse ondernemersgroep die gespecialiseerd is het fabriceren en verkopen van koekjes, patés, honing, patisserie en bouillons; en is leidend in Spanje en Portugal in  de koeksector, met merken zoals Granja San Francisco-honing, Phoskitos-gebak, Aneto-bouillons. De maatschappij behaalde in 2015 een geschatte omzet van 340 miljoen euro.

De Groep, met ruim 1.200 medewerkers, beschikt over zeven fabrieken: zes in Spanje - gevestigd in Baskenland, Cantabrië,  Madrid en Catalonië - en een in Portugal, in de plaats Pombal, hun producten zijn aanwezig in ruim 75 landen.

Op haar beurt heeft de burgemeester van Teror, op maandag 25 april 2016 haar bezorgdheid uitgesproken over de toekomstige verwerving van de firma, omdat deze - samen het gemeentelijke nutsbedrijf Aguas de Teror - een van de grote economische motoren van de stad is.

Guerra hoopt, “dat het nieuw eigendom geen verlies van arbeidsplaatsen betekent te zijn, of de aanzet van een aanvraag tot een expediente de regulación de empleo (werktijdverkorting). En dat het niet zal leiden tot een verhuizing van het productieproces, want dat zou een bijzonder ernstige kwestie zijn,” zo benadrukt de burgemeester; voor een plaats die welvaart geniet van de productie van 300 medewerkers, in zowel directe als indirecte banen.

Vanwege dit alles, verzekert ze, “dat de verbetering en uitbreiding van de weg tussen de hoofdstad van het eiland met Teror via Tamaraceite, meer dan ooit noodzakelijk is en geen excuus, om de fabriek uit de gemeente te verhuizen.”

zzzzzzzislas-canariaslogo-426.jpg


Cervecera de Canarias investeert 14,8 miljoen euro
voor het behalen van ‘grotere doelstellingen’

Men moderniseert de brouwerijen
in Las Palmas de Gran Canaria
enSanta Cruz de Tenerife

CANARISCHE EILANDEN - zondag  17 januari 2016 - De Compañía Cervecera de Canarias (CCC), de maatschappij die de bekende Canarische bieren Tropical en Dorada brouwt, bereid zich voor op, “grote doelstellingen in de toekomst,” zo heeft de voorzitter van de NV laten weten in een communiqué, wat is uitgegeven nadat hij aan de Canarische President, Fernando Clavijo, uiteen heeft gezet, wat men in 2016 met een investering van 14,8 miljoen euro wil bereiken in de brouwerijen die gevestigd zijn in Las Palmas de Gran Canaria en Santa Cruz de Tenerife.

Het lid van de Raad van Bestuur van de CCC (Canarische Bierbrouwerijen), Filippo Scandellari, noemt het initiatief, “het meest gedenkwaardige van de recente decennia, waarbij het doel is gericht op moderniseren, met het uitvoeren van een ingrijpende vernieuwing van de uitrusting van de brouwerijen, die de maatschappij heeft in de twee Canarische hoofdsteden.”
SabmillerCCC.png TropicalyCCC.pngGigantische plannen
De grootste vennoot van de CCC is SABMiller, die bezig is met een overnameproces  door ABInBev; een operatie, die een wereldwijde, gigantische brouwerij van tot nu toe ongekende omvang omvat. Het overige kapitaal is verdeeld over Diageo (20%) en een groep Canarische investeerders die goed is voor de resterende 29%.

De Canarische groep is de enige Spaanse investeerdersgroep die actief is in het besturen van de bierreuzen, die zich nu opstellen om één bedrijf te worden.

De 14,8 miljoen euro die staan vermeld op de balans van dit boekjaar  verlenen voortgang aan het plan tot innovatie van de maatschappij, zo hebben de woordvoerders laten weten op vrijdag 15 januari 2016. Met andere woorden, men bereid  het vermogen voor op wat er komen gaat, met verwijzing naar een van de,“grootste uitdagingen”. 
Bovendien legt CCC in haar communiqué uit, dat haar investeringsplan de bevestiging is van haar vaste voornemen de industrie op de Archipel te bevorderen; een verlangen, dat is gebaseerd op deze 14,8 miljoen,  wat een toename  betekent van 126% van de gemiddelde jaarlijkse investering in afgelopen tien jaar.

“Het beleid,” zo bevestigt de naamloze vennootschap, “is - ondanks de economische moeilijkheden van de afgelopen boekjaren -  de voortdurende versterking van het concurrentievermogen.” In het afgelopen decennium heeft men bij elkaar opgeteld 66 miljoen euro geïnvesteerd.
cervecera-canarias.jpgVan de geplande investering zal men 70% (10,4 miljoen euro) bestemmen voor het verbeteren van het productieproces en de bottelarij van de beide brouwerijen; met het doel, voortgang te geven aan het innovatie-plan dat in de afgelopen jaren is ingezet.
Naast de verhoging van de efficiëntie in de productie, zullen de verbeteringen ook dienen voor het versterken van de kwaliteit van het bier en het beperken van de uitwerking op het milieu.
grandes-cerveceras1.jpgDe bottelarij van  de Compañía Cervecera de Canarias in Santa Cruz de Tenerife.
Daarnaast zal het bedrijf € 1.500.000,= reserveren  voor de aankoop van herbruikbare verpakkingen (flessen en vaten), waarvan het bedrijf 57% van dit volume verkoopt, terwijl de rest van de investering zal worden gebruikt om te renoveren en commerciële apparatuur uit te breiden (koelkasten, koelers, tapinstallaties), de aankoop van nieuwe voertuigen en computerapparatuur, het vetbouwen van kantoren en verkooppunten verspreid over de eilanden en het verbeteren  van hun veiligheidssystemen op de werkvloer

Wat betreft de twee brouwerijen, zal men een aanzienlijk deel van de investering bestemmen voor het verhogen van de efficiëntie van de bottelarij en verpakking.
Daartoe wil men verbeteringen aanbrengen in de flessen-afvullijn  die bijdragen aan het garanderen an de kwaliteit van het eindproduct en die zorgen voor minder uitval en onderhoudskosten; zo heeft men een nieuwe verpakkingsinstallatie verworven die het uiterlijk van de flessen-verpakking verbetert en heeft men onderhoudswerkzaamheden verricht in het magazijn van de bottelarij.

Anderzijds, en in lijn met het sociale verantwoordelijkheidsbeleid en respect voor het milieu, verbetert de CCC de flessen-spoellijn door energie en water te besparen, de afdeling waterbehandeling door osmose voor het reduceren van het verlies aan inkomend water. Ook zal men het bierfilter moderniseren, om verspilling van grondstoffen te voorkomen.
zzzzzzzislas-canariaslogo-50.jpg


SCA  fabriceert 75% van het huishoudelijk papier
wat op Canarias wordt verbruikt

TELDE - vrijdag 9 oktober 2015 - Met een Scandinavische arbeidsmoraal, 62 medewerkers en 15.000 m² komt men ver. Uit de fabriekshallen van de Zweedse multinational SCA op industrieterrein ‘El Goro’ komt 75% van het huishuidpapier wat men jaarlijks op Canarias aan non woven-producten zoals toiletpapier, keukenrollen, tissues en wegwerpzakdoekjes.

De multinational is Zweeds, evenals de banen die van hoog tot laag uit Scandinavië komen; maar, het moederbedrijf van de vestiging in Telde - de enige die er is op de Eilanden - is Canarisch. De naam is Mapcasa en stamt uit 1994. In 2006 is het overgenomen door SCA, waarvan Cristóbal Rodríguez de directeur is en sinds men gevestigd is op het Polígono Industrial (Industrieterrein) ‘El Goro’ (in Guanche-taal: grote toevlucht-grot) ( zie:

http://www.elgoro.com/paginas/historia.php) maakt men deel uit van de grootmachten in de sector, zoals Colhogar, Scottex en Metsä.
toiletpapier.jpgDe productie van huishoudelijke rollen papier die men levert over de gehele Archipel..
Telde-Reunin20empresarios20El20Goro204.jpg
Telde-Reunin20empresarios20El20Goro201.jpg
Telde-Reunin20empresarios20El20Goro203.jpg
Rodríguez was op donderdag 8 oktober 2015 gids voor de burgemeester van Telde, Carmen Hernández; en de minister van Industrie, Minerva Alonso, van het Cabildo (Eilandbestuur)m tijdens een complete rondleiding door de fabriek en de kantoren. De gasten waren eveneens voorzien van beschermende vesten, helmen en speciale schoenen. Bij dit bedrijf wordt tot in detail in veiligheid geïnvesteerd. Op een aankondigingsbord bij de ingang wordt benadrukt, dat men al 606 dagen zonder ongevallen werkt en zonder noemenswaardig verzuim.
071015-Telde-Reunin20empresarios20El20Goro.jpgSCA is wereldwijd de multinationale leider in de productie van tissue, of huishoudelijk papier; met 96.000 personeelsleden en twee grote fabrieken in Spanje, maar de Canarische delegatie blijft niet achter en produceert - aldus Rodriguez op donderdag 8 oktober 2015 heeft laten weten - jaarlijks 15.000 ton aan deze productenreeks; een hoeveelheid die, procentueel, 75% uitmaakt van wat men op Canarische Eilanden verbruikt, wat neerkomt op 22.000 ton per jaar. En dit alles ondanks de moeilijkheden die Mapacasa dagelijks ondervindt om concurrerend te blijven, gegeven de beperkingen van het insulaire karakter en de bezuinigingen op de transportsubsidies.

Onder de voorbeelden van wat hen niet helpt, noemt men de kosten van afvalverwijdering. "Op het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) betaalt men je om dit te doem, maar hier is het tegendeel het geval, €1= per kilo voor lijm en inkt.

Dit bedrijf draait 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en produceert witte merken en de huismerken voor Mercadona, Spar en Unide op Canarias, plus die van Colhogar.
ZZZZZZAislas-canarias-84-99-169.jpg 


Vidrieras Canarias verwacht 20% meer omzet met haar nieuwe oven

TELDE - dinsdag 11 maart 2014 - Het bedrijf Vidrieras Canarias S.A. (Vicsa), een dochteronderneming van de Saint Gobain-Groep, verwacht 20% meer omzet te behalen met de in haar fabriek - in de Grancanarische gemeente Telde - nieuw geïnstalleerde oven, zo heeft het lid van de Raad van Bestuur, Lizardo Martell, laten weten op maandag 10 maart 2014.

De maatschappij, die voor 41% eigendom is van de Saint Gobain-Groep; voor 26% van de Grupo Alisio Canarias Inversiones en voor 32,9% van haar belangrijkste klanten op de eilanden, heeft momenteel een omzet van 22 miljoen euro, waarvan 18 miljoen een toegevoegde waarde geven aan de eilanden, aldus Martell.



Het lid van de Raad van Bestuur heeft aangegeven, dat het bedrijf werk verschaft aan 168 medewerkers - met 100 directe banen door Vicsa - en dat men de crisis heef benut, om een moderniseringsplan op te stellen voor de fabriek, waarin men sinds 2007 in totaal 20 miljoen euro heeft geïnvesteerd, waarvan11,7 miljoen voor het installeren van een nieuw aangeschafte oven, die op maandag 11 maart 2014 in gebruik is gesteld door de president van de Canarische Eilanden, Paulino Rivero.


Naast de nieuwe oven en de in 2008 geïnstalleerde elektrofilter voor vermindering van de uitstoot aan fijnstof en zwavel in de atmosfeer, verwacht de fabriek in Telde vanaf juni 2014 wereldwijd degene te zijn die de minste gasuitstoot per ton gefabriceerd glas heeft, via een convenant dat men heeft ondertekend met het bedrijf Carburos Metálicos, zo heeft Martell benadrukt.

Gasuitstoot
Martell heeft uitgelegd, dat men de gasuitstoot zal beperken en deze niet meer zal zijn dan 10% van datgene wat de wet toestaat; en nog belangrijker is het feit, dat - afgezien van de zuivering van deze gassen die broeikaseffect genereren - Carburos Metálicos 10.000 ton zal gaan gebruiken welke men in de fabriek genereert.

Het gaat wereldwijd om een innovatief project, aldus de algemene directeur van Verallia voor Spanje en Portugal, Emanuel Auberger, die bovendien de milieufunctie heeft benadrukt die Visca ontwikkeltop Canarias, dankzij haar fabriek voor het recyclen van glas die gevestigd is op het Polígono Industrial (Industriegebied) van de Arinaga, in de gemeente Agüimes.



Flessen

In 2013 heeft deze fabriek 33.887 ton glas verwerkt van flessen voor bier, likeuren, sappen., wijnen, frisdraken, sauzen en andere vloeistoffen, en dekt 98 % van de op de Canarische Eilanden bestaande  toeleveringsmarkt voor verpakkingen, zo heeft Martell aangegeven.

Martell heeft bovendien opgemerkt, dat het hergebruik door de fabriek in Telde het mogelijk heeft gemaakt, de import van nieuw verpakkingsmateriaal te beperken en meer economische activiteit op de eilanden te genereren.

Vidrieras Canarias, dat jaarlijks 160 miljoen verpakkingen produceert voor bier, likeuren, sappen, wijnen, frisdraken, sauzen en andere vloeistoffen, dekt 98% van de op de Canarische Eilanden bestaande toeleveringsmarkt voor verpakkingen.

Export
Ten gevolge van de crisis, heeft de Canarische markt 30 % ingeboet, Aldus Martell, die heeft aangegeven, dat deze teruggang echter gecompenseerd is door de toegenomen uitvoer naar 27 landen, voornamelijk naar Afrika, van Algerije tot Zuid-Afrika, maar ook naar Mozambique, Mauritius en het Caraïbische gebied, in het bijzonder naar Cuba, de Dominicaanse Republiek en Colombia.

Deze export hoopt men te vermeerderen met de toename van de productie door de nieuwe oven, zo heeft Martell aangegeven.

Volgens Auberger vertegenwoordigt Vicsa 1% van de omzet van Saint Gobain, maar is het een voorbeeld van “goed functioneren”, want de Canarische vennoten hebben een rendabele investering weten te bereiken in de productie van verpakkingen, waarvoor de groep het technisch beheer levert die het de Canarische fabriek mogelijk maakt - ondanks dat het de kleinste glasfabriek van Spanje en Portugal is - te beschikken over top-technologie.

1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg

e-108.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--114.jpg