site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl
'GRAN CANARIA ACTUEEL'... » ARCHIPEL » SCHEEPVAARTVERBINDINGEN

mapa-canarias2-17.jpg


Naviera Armas breidt haar vloot uit,
moderniseert haar de maritieme stations,
en creëert nieuwe lijndiensten

CANARISCHE EILANDEN - Día de Canarias, woensdag 30 mei 2017 - Naviera Armas breidt haar vloot uit met het doel de frequentie, de veiligheid, het comfort, en de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren. Armas is een 100% Canarische rederij die al 76 jaar bestaat, om te worden tot de enige rederij die elkeen van de Canarische eilanden met elkaar verbindt.

Naviera Armas  telt 13 vracht- en passagiersschepen, van de types ro-pax, con-ro en cruise ferrys, wat als zodanig  de modernste vloot van  Europa is. De vernieuwing van de vloot, die is begonnen in het haar 2013, is in de afgelopen twee jaar gecompleteerd met de inlijving van de snelle veerboten ‘Volcán de Tirajana’ en ‘Volcán de Teno’. Het zijn bijna 100 meter lange schepen, met capaciteit voor ruim 900 passagiers en 290 voertuigen, en die varen met een snelheid van 35 tot 38 knopen (zeemijlen per uur = 64,82 tot 70,38 km per uur, zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Knoop_(snelheid).
armas-2.jpg
De nieuwe schepen hebben drie salons aan boord die het mogelijk maken de beste, snelste, en comfortabele  dienstverlening te verstrekken. Met deze toevoegingen is Naviera Armas erin geslaagd om een veelzijdige vloot te combineren met traditionele, moderne snelle-veerboten  die met grote snelheid varen, waardoor men een uiterst aantrekkelijk aanbod heeft in de Spaanse markt.

Naviera Armas heeft ook de moderniseringsplannen voltooid met het veranderen van haar passagiershallen op de eilanden. Het meest recente voorbeeld is het nieuwe station in Santa Cruz de Tenerife, met een uniek pand dat is gebouwd met een gemakkelijk herkenbare glazen gevel en een modern en functioneel ontwerp. De terminal is ontworpen met het oog op toegankelijkheid en het gemak van de gebruikers.

Naast dit nieuwe kantoor is men in 2016 begonnen met de bouw van een ander in de Haven van Las Palmas (Edificio de la Fundación Puertos), in Puerto de La Luz, en die verkeert aldaar in de eerste fase van de nieuwe aanlegsteiger, die op het punt staat voltooid te worden en waarmee men vanaf deze dársena (dit dok) gelijktijdig kan opereren met drie veerboten. De werkzaamheden vorderen gestaag en men schat in, dat men begin september 2017 ook het andere, Westelijke dok in gebruik kan nemen, waarmee men de maritieme-bouwwerkzaamheden afsluit voor vier schepen (passagiers- en vrachtschepen), naast dat wat men momenteel al gebruikt.

De passagiershal krijgt twee verdiepingen en beslaat een oppervlakte van 1.400 m². Het gebouw bevat een  ontvangstgedeelte, kantoren,  registratie-gedeelte,  een afdeling voor afhandeling van handbagage,  een wachtruimte, en een ruimte om in te schepen. Deze laatstgenoemde ruimte zal rechtsreeks verbinden zijn met de schepen door middel van een voetgangersbrug,  en daarmee het inschepen vergemakkelijken naar de ruimten aan boord van de veerboten.

Met deze investering brengt Naviera Armas haar routes bijeen op één locatie, in de Haven van Las Palmas, wat een snelle verbinding mogelijk maakt met de  buitenwereld en minder tijd voor de overtocht op haar routes. Ongetwijfeld zal dit een aanzienlijke verbetering zijn, zowel voor het passagiers- als voor het vrachtvervoer.

Zodoende gaat Naviera Armas door, met het uitbreiden van de vloot en met de modernisering op Canarias van de vertrek- en aankomsthallen voor passagiers en de vracht.
De groei van de activiteiten van de rederij heeft haar gebracht naar de Middellandse Zee, waar men van de haven van Motril (Granada) het belangrijkste netwerk heeft gemaakt in dir gebied, met dagelijkse verbindingen naar Melilla, Nador, en Alhucenas.

De Autoridad Portuaria (het Havenbedrijf) van Motril waardeert de toezegging van Armas voor het creëren van welvaart in het gebied; en de Junta de Andalucía (de Regering van  de Deelstaat Andalusië) heeft de rederij onderscheiden met de Vlag van Andalusië bij de verjaardag van  het zelfbestuur  van de deelstaat. Bovendien beschikt Armas over vertrekken vanuit de Haven van Almeria naar de Stadstaat Melilla.

Naviera Armas is erin geslaagd de droom van alle Canario’s waar te maken, dat de verbinding tussen de eilanden frequent, snel, en aaneensluitend is, met een kwalitatief goede dienstverlening. Navigeren is nu veranderd in een nieuwe manier van genieten van de maritieme-snelwegen gecreëerd door Armas, die van Canarias een van de best verbonden regio’s maakt van Europa. Inclusief tussen Las Palmas de Gran Canaria en het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje), met een regelmatige dienstverlening, met groot succes, tussen de Archipel en de haven van  Huelva in een recordtijd: slechts één nacht varen met een snelheid van 26 knopen (= 28,16 km/uur) waarmee men de overtocht  van hemelsbreed  1.288,96 km aflegt (onderweg: 1.495 km)

Naviera Armas is een belangrijk onderdeel van de sociale en sportieve aspecten. Feitelijk is men een van de grootste sponsors geworden van sportieve evenementen op Canarias en aan de Costa Tropical.  In permanente samenwerking met de porté (hoeveelheid geld die vrachtvaart oplevert van de ene plaats naar de andere ), doet Armas gestand aan haar toezegging aan gepensioneerden, studenten, werklozen, en mindervaliden, aan wie men steun biedt in hun verplaatsingen. De Afrikaanse kust dichtbij Canarias is altijd al een referentie geweast van  Naviera Armas.  Op de  Archipel van Kaap Verdië heeft men tegenwoordig een dienstverlening van de veerboot ‘Mard’Canal’ tussen de eilanden São Vicente en Santo Antão.

Met de inlijving van nieuwe technologie is Armas in 2016 begonnen met een nieuwe toepassing voor mobiele telefonie die een gemakkelijke toegang mogelijk maakt tot de rederij, en bovendien tot haar persoonlijke en telefonische dienstverlening aan de klant.
ZZZIslas-canariaslogo-989.jpg


Rederij  Armas
bestelt een catamaran voor 74 miljoen euro

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 11 mei 2017 - Rederij Armas heeft een contract getekend met een Australische scheepswerf voor de bouw van een nieuwe catamaran, waarvan de kosten ruim 74 miljoen euro bedragen. Het vaartuig, waarvan men met de bouw zal beginnen in  juli 2017, heeft een capaciteit voor 1.200 passagiers en 390 auto’s , zo heeft het bedrijf Incat laten weten in  een communiqué.

Het schip heeft een lengte van 109 meter, en is het grootste in dit soort van de Canarische maatschappij. Het bevat 1.184 passagiersstoelen in drie verschillende salons, waaronder een business-class met 155 fauteuils. De maximum snelheid bedraagt 35 knopen met een  dood gewicht van 600 ton. Dit zal de derde catamaran zijn die gebouwd wordt door de scheepswerf Incat (zie: http://www.incat.com.au), welke gevestigd is op het Australische eiland Tasmanië, en waarvan rederij Armas klant is.
nuevoferrynavieraarmas.jpg
                    Een afbeelding van de nieuwe ‘snelle-veerboot'  van de Rederij Armas.
In 2015  heeft men hier de Volcan de Tirajana gekocht, en in 2016 de Volcan del Teno, beide met minder capaciteit dan het nieuwe schip.

Robert Clifford, voorzitter van de maatschappij, heeft verklaard dat deze catamaran klaar zijn voor het voldoen aan de zwaarste weersomstandigheden. Naar zijn  mening is de verwerving die is gedaan door de eiland-maatschappij een ‘echte stap’ voor het verbeteren van het comfort van de passagiers en ook voor beperking van de kosten via de schaalvoordelen.

De voorzitter van rederij Armas,  Antonio Armas, heeft benadrukt dat deze catamaran de eerste snelle veerboot  is in Zuid Europa die kan rekenen op een dubbel dek waarop passagiersvoertuigen en vrachtwagens  plaats kunnen nemen, “het hoofddek heeft een capaciteit van 595 strekkende meter voor vrachtauto’s en een hoogte van 4,6 meter; en op het bovendek kan men 215 auto’s plaatsen.
ZZZIslas-canariaslogo-876.jpg


Stranden  weer opengesteld
 op zondagavond 23 april 2017 om 19:00 uur

Dieselolie-vlek in zee aanzienlijk afgenomen

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag  23 april 2017 - In de late namiddag van zondag 23 april 2017 zijn de stranden in Noordoost Gran Canaria weer opengesteld voor de badgasten, de dieselolie-vervuiling van het zeewater is aanzienlijk afgenomen na de aanvaring  van de havenpier van Puerto de La Luz.

Derhalve zal het Koninklijk bezoek aan het  Oceanic Platform van Plocan (duidelijk te zien op foto’s) op maandag 24 april 2017 doorgang  kunnen vinden volgens planning.
C-G3865W0AE2zlG.jpg
18058010_1696063873741518_5279834083139316057_n.jpg
gg.jpg
C-Gbl3bWAAAEJ_W-1.jpg
C-Gbp5GW0AIFzde.jpg
                     Het Oceanic Platform van Plocan (duidelijk te zien op foto’s)
IMG-20170421-WA00721-1.jpg
IMG-20170421-WA0131.jpg
IMG-20170421-WA0132.jpg

IMG-20170423-WA0116.jpg

 

IMG-20170421-WA0125.jpg
000islas-canariaslogo-kopie-174.jpg


Luchtopnamen: Schade aan havenpier
door Armas-schip ‘El Volcan de Tamasite

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 23 april 2017 - Luchtopnamen van de schade aan de havenpier na geramd te zijn door  het noodlottige Armas-schip ‘El Volcan de Tamasite’: http://www.canarias7.es/multimedia/videos/Dron.mp4
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-26_g.jpg
Op zondag 23 april 2017 zijn de stranden aan de oostkust van Gran Canaria  vanaf San Cristobal (Noord Las Palmas de Gran Canaria)  tot aan Gando (de luchthaven) afgesloten voor badgasten, in afwachting van het verdampen van de grote vlek aan weggelekte diesel die in zee  drijft.

Dit is een videofragment met de schade aan de boeg van het noodlottige Armas-schip ‘El Volcan de Tamasite’: http://www.canarias7.es/multimedia/videos/Armas%20Arcadio.mp4k
ZZZIslas-canariaslogo-837.jpg


Een veerboot met 140 passagiers vernietigt ongecontroleerd een havenpier met olieleidingen

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zaterdag  22 april 2017 - De veerboot ´Volcán de Tamasite´ van rederij Armas is op vrijdag 21 april 2017 getroffen door een motorstoring, dertien minuten na het verlaten van Puerto de Luz , voor een 2 en een half uur durende overtocht naar Tenerife, en is om 20:20 uur op de Nelson Mandela-pier (voorheen de Esfinge-pier) stuk gelopen. Van de 140 passagiers en 33 bemanningsleden aan boord, raakten dertien passagiers gewond onder wie een zwangere vrouw (vijf van hen  zijn  overgebracht naar ziekenhuizen in de hoofdstad van Gran Canaria) sommige passagiers raakten in paniek. De Regering heeft de noodtoestand uitgeroepen vanwege verontreiniging van de zee

Enkele minuten na de aanvaring kon het schip de machines opstarten en heeft het op eigen kracht de Haven kunnen bereiken, hoewel uit veiligheidsoverwegingen begeleid door  twee sleepboten van de maatschappij Boluda. Door de aanvaring is grote schade aangericht aan de infrastructuur en de breuk van  brandstofpijpleidingen van de maatschappij Oryx, waarbij een lek is ontstaan en tussen de 100.000 en 200.000 liter diesel in zee is weggelekt.
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-28_g.jpg

                                                                VIDEO’S:
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/04/21/119551/volcan-tamasite-estrella-nelson-mandela-1_p.mp4

http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/04/22/119554/algunos-pasajeros-barco-armas-accidentado-perdieron-nervios-1_p.mp4

http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/04/22/119557/pasajeros-barco-armas-accidente-1_p.mp4
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-26_g.jpg

Hoewel vanuit het Havenbedrijf is ontkend dat een aanzienlijk vervuilende ontlading is weggelekt, heeft de  Veiligheidsdienst  de Canarische Regering  op zaterdag om 01:30 uur, de noodtoestand niveau-1uitgeroepen vanwege verontreiniging van de zee.
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-33_g.jpg

ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-34_g.jpg
ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-32_g.jpg

ferry-estrella-muelle-palmas-averaa-elactrica-35_g.jpg

In eerste instantie heeft de bemanning geprobeerd de vaart van het schip te stoppen, dat draaide om bakboord en zich richting havenpier begaf, waarbij men zelfs een van de ankers heeft uitgeworpen. Het mocht niet baten, het schip is met de voorsteven tegen  een steunmuur van de havenpier gevaren, wat veel paniek veroorzaakte aan boord, veel passagiers zijn door de hevige schok omgevallen, hoewel  de meesten van hen niet gewond zijn geraakt.
buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-1_g-1.jpg

Aan land hebben diverse mensen de havenpier verlaten vanwege de mogelijke aanvaring, toen op dat moment twee tankwagens van Oryx een schip van brandstof aan het voorzien waren, en precies een minuut eerder hebben mensen twee auto’s verlaten, de voertuigen werden geheel verpletterd, zo heeft de voorzitter van het Havenbedrijf, Luis Ibarra, laten weten.
buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-19_g.jpg

Na de aanvaring heeft het schip na enkele minuten de motoren weer kunnen starten en is, onder begeleiding  van de sleepboten ‘VB Brandy’ en ‘VB Alborán’, een uur na de afvaart weer afgemeerd in de haven aan dezelfde kade waarvan men was vertrokken, waarna zich ambulances en voertuigen van de hulpdiensten hebben begeven. Vijf passagiers konden ter plaatse door het verplegend personeel worden geholpen, vier van hen zijn uiteindelijk overgebracht naar het Santa Catalina-Hospitaal  en een vijfde naar het  Doctor Negrín-Hospitaal.
buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-28_g.jpg

buque-volcan-tamasite-compaaaa-armas-choca-13_g-1.jpg

Rederij Armas stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval en waarom de generatoren zijn uitgevallen. Bovendien heeft de rederij scheepswerf Asturican verzocht het schip zo snel mogelijk te repareren, zodat het weer in de vaart kan worden genomen. Diverse voertuigen op de havenpier zijn beschadigd geraakt. Ter plaatse hebben agenten van de Havenpolitie, en van de Guardia Civil assistentie verleend.
ZZZIslas-canariaslogo-835.jpg


De nieuwe catamaran van Naviera Armas

De Canarische rederij komt vanuit Griekenland naar Spanje met een nieuwe snel-boot om haar beschikbare middelen te versterken op de routes in de Middellandse Zee

CANARISCHE EILANDEN- zaterdag 31 december 2016 -  De Canarische onderneming Naviera (Rederij) Armas heeft een snel-boot gekocht welk schip men 'Highspeed 6 'noemt, en dat momenteel in Griekenland verblijft. De Griekse onderneming waar het schip verblijft, heeft de operatie niet bevestigd.

Hellenic Seaways heeft het besluit genomen af te zien van zulke schepen, door de algemene daling van het passagiersverkeer in 2016 ten opzichte van 2015; maar ook door het in 2016 ontbreken van de vluchtelingenstromen welke zich hebben voorgedaan in 2015 en door de toegenomen concurrentie van de luchtvaart in de Egeïsche Zee.
armas.png          Naviera Armas zet dit schip in op de Middellandse Zee en  in Canarische wateren.
Daarmee verbetert Naviera Armas haar vaarprogramma in de Middellande Zee en op Canarias. Deze beweging van Armas doet zich voor,  nadat Balearia eind november 2016 heeft aangekondigd dat men zal toetreden op de vaart die bestaat tussen Málaga en Melilla.

Highspeed 6 heeft een capaciteit voor 966 passagiers en is 16 jaar geleden gebouwd. Het schip kan 260 voertuigen vervoeren in haar vrachtruim, zo hebben financiers op donderdag 29 december 2016  laten weten aan de persmedia.

Andere informaties geven aan, dat men eerst de route zal varen welke men heeft tusssen Motril en Nador, met vevanging van de ‘Volcán de Timanfaya’, die in 2017 een jaarlijkse onderhoudsbeurt moet ondergaan;  overeenkomstig de publicatie op La Gomera in  ‘El Tambor’, waarin Juan Carlos Díaz Lorenzo eraan herinnert, dat de snelle Griekse ferry die Armas beheert dezelfde is die Trasmediterránea 16 jaar geleden had.
000islas-canariaslogo-kopie-165.jpg


Armas brengt de exclusiviteit in de haven van Agaete voor het Europese Hof

AGAETE - woensdag 12 oktober 2016 - Naviera Armas heeft aan het Gerechtshof van de Europese Unie gevraagd dat men de beslissing annuleert welke door de Europese Commissie is genomen op 8 december 2015, waarmee men de afwezigheid van staatssteun heeft verklaard ten gunste van Fred. Olsen in de maatregelen welke zijn genomen door de Spaanse Regering inzake de Haven van Las Nieves, waar deze maatschappij in exclusiviteit opereert.

De rederij die geïnteresseerd is om te concurreren met Fred. Olsen in het maritieme verkeer van passagiers en vracht tussen Agaete en Santa Cruz de Tenerife is naar het Gerechtshof van de Europese Unie gegaan op zoek naar rechtsbescherming tegen het feit dat de rederij die actief is in de haven van Las Nieves, het uitsluitende recht heft voor meer dan 25 jaar; en meer dan twee decennia heeft geprofiteerd van de volledige en gedeeltelijke vrijstelling van bepaalde havengelden. Naviera Armas, die in 2013 al deze situatie heeft aangeklaagd, accepteert niet het besluit dat de Europese Commissie eind vorig jaar heeft genomen en dringt er bij het Gerechtshof op aan deze beslissing niet te aanvaarden en nietig te verklaren.
77517.jpgDe maatschappij Fred. Olsen opereert exclusief in de Haven van Las Nieves sinds men daarmee is begonnen in 1991.
puerto-de-las-nieves-mit-fred-olsen-express-im-hintergrung-kann-man-teneriffa-erkennen-januar-2011-by-maik-j.jpg                                            Puerto de Las Nieves - Agaete.
In haar verzoekschrift legt Armas uit, dat de omstreden beslissing heeft bepaald, dat er geen Staatssteun is voor het veronderstelde exclusieve recht van Fred. Olsen, voor het opereren vanuit deze handelshaven in Agaete, de vrijstelling van betaling van bepaalde havengelden en de voorwaarden voor het gebruik van die voorzieningen, met uitsluiting van conventionele schepen, "wat 'voor die rederij’ ook een ongerechtvaardigd voordeel vestigt,” beweert Armas in haar schrijven.
htOper-NAVA-Logo.jpg

Om het hoger beroep voor het Gerechtshof te steunen, voert men een enkel motief aan, het feit voldoende motivatie te hebben aangeleverd zodat de Europese Commissie redelijke twijfels zou hebben betreffende het bestaan van Staatssteun ten gunste van Fred. Olsen. en dat men een formele procedure moet openen voor onderzoek. Wat dat betreft geeft men aan dat de excessieve duur van het voorafgaande onderzoek wat gedaan is vanaf het presenteren van haar eerste aanklacht, van 26 april 2013, tot aan het accepteren van het omstreden besluit, 31 maanden later,” op zich het bewijs is van de complexiteit van de zaak, die dan ook een formele procedure nodig heeft.”

Daarnaast stelt de rederij, “dat de omstreden beslissing kennelijke fouten bevat in de beoordeling van de feiten,” zoals, “te beweren dat voor 2013 geen bedrijf gesolliciteerd heeft om met snelle veerboten te opereren in Puerto de Las Nieves,” dat Fred. Olsen de enig geïnteresseerde onderneming was die te gebruiken in de jaren ’90, het decennium waarin men de de aanlegplaats in de haven heeft voltooid; of dat in de haven van Agaete slechts snelle veerboten zouden kunnen opereren.

De eisende rederij dringt erop aan, dat Fred. Olsen sinds 1991 een exclusief recht uitoefent in de haven, “wat hen een concurrentievoordeel oplevert dat hen discretionair is toegekend door de Spaanse autoriteiten;” evenals, “dat men gedurende ruim 20 jaar heeft genoten van de volledige vrijstelling van bepaalde havengelden.”

Gezamenlijk gebruik
Het hoger beroep is ingediend op 17 maart 2016, een jaar nadat het Tribunal Superior de Justicia de Canarias (TSJC) (Canarische Hooggerechtshof) voorlopig de aanbesteding van Puertos Canarios heeft opgeschort voor het delen van de havenpier, waarop Armas en Fred. Olsen hebben ingeschreven.
zzzislas-canariaslogo-438.jpg


Rederij Armas installeert WiFi
op haar vloot voor haar klanten

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 15 september 2016 - OpenSea, de maritieme divisie van Quantis Global, is gestart met WiFi-dienstverlening in het verstrekken van toegang tot Internet via de satelliet op de ferry-diensten van Balearia, FRS en Naviera Armas, die respectievelijk scheepvaartverbindingen onderhouden met de Balearen, Marokko en de Canarische Eilanden.

De Spaanse multinational voor satellietdiensten heeft diverse overeenkomsten opgesteld als officiële verstrekker van deze drie rederijen, aan wie men verbinding met Internet verstrekt, welke het hen mogelijk maakt WiFi van de hoogste kwaliteit te verstrekken aan de passagiers van deze ferry’s, en ook verbinding voor het voorzien in de navigatie en in de behoeften van de bemanning.
logo-19.pngimg2014359801.jpg

Momenteel beschikt elke van deze rederijen over een schip met WiFi, en men zal geleidelijk aan deze dienstverlening op de rest van de vloot installeren. “Wifi is nu handelswaar”, legt David Carmona uit, directer Mobiele Dienstverlening,” en de maritieme wereld is daar niet onbekend mee. De mensen willen worden aangesloten via de satelliet voor het midden op de Oceaan verkrijgen van toegang tot het Internet.”
logocabecerahoriz.gifhtOper-BALE-Logo.jpgfrslogo11.jpg

Balearia dekt de verbindingen tussen het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) en de Balearen; FRS tussen het Zuiden van Spanje en het Noorden van Marokko; en Naviera Armas biedt ferry-diensten aan tussen de diverse Canarische eilanden met Huelva.

In alle gevallen verstrekt Quantis de satelliet-diensten, de volledig benodigde uitrusting – antennes, modems…- en de Wifi- en HotSpot-diensten, welke in staat zijn, verbinding te maken met Internet van maximale kwaliteit voor de opvarenden van deze schepen, die gemiddeld 700 passagiers kunnen vervoeren.

“De capaciteit van de breedbandverbinding is verdrievoudigd in de afgelopen jaren, en de kosten van de uitrusting van de verbindingen zijn ook gedaald, wat deze maatschappijen animeert om Wifi-diensten aan hun passagiers te bieden en de hun ervaringen als klanten te verbeteren, omdat WiFi een andere waarde is in vergelijking met hun concurrenten,” zo merkt Carmona op.

In elk van deze gevallen verstrekt Quantis een dienstverlening op maat voor de verlangde behoefte van elke kant. “ We hebben een eigen Hub (verbinding) die het ons mogelijk maakt een gehele persoonlijke dienstverlening te verstrekken waarvan de prijs heel concurrerend is,” laat Carmona weten.

Quantis is de leidende dienstverlener in het bieden van telecommunicatiediensten, Internet, spraak, gegevens, en televisie via de satelliet op de nationale markten - voor particulieren en bedrijven - en voor tientallen Spaanse bedrijven in Afrika, Europa en het Midden Oosten.

Deze Spaanse dienstverlener voor telecommunicatie, opgericht in 2009, heeft in 2015 een omzet behaald van 12 miljoen euro en heeft een personeelsbestand van 63 medewerkers aan welke men de ruim 200 indirecte arbeidsplaatsen moet toevoegen van verkoop-vertegenwoordigers, onderhoudstechnici en logistiek.
zzzislas-canariaslogo-331.jpg


20.000 meter meer voor rederij Armas

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 25 april 2016 - Goede toekomstverwachtingen en het voorzien in het openen van nieuwe routes - naast het interinsulaire verkeer  ook naar het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) - heeft naviera Armas ertoe gebracht haar aanvankelijke project voor de La Esfinge-havenpier aan te passen. De Canarische rederij  heeft  een vergunning aangevraagd voor 20.000 m² meer - tot in totaal 50.000 m². en verhoogt de investering in het havengebied tot 20 miljoen euro.

Rederij Armas wil nog gezonder worden dan ze al is. Vanwege de goede vooruitzichten voor het passagiers- en vrachtvervoer vanuit de thuisbasis Canarias naar het Península, en daarnaast naar andere bestemmingen, heeft de maatschappij  voor de komende 50 jaar - de tijdsduur van de concessie - aan de Autoridad Portuaria (het Havenbedrijf) van Las Palmas om een uitbreiding gevraagd met 20.000 meter grondoppervlakten op haar terrein. Zodoende gaat de vergunning op La Esfinge van 30.000 naar 50.000 m².  De grotere oppervlakte maakt het mogelijk over meer ruimte te beschikken voor een completere dienstverlening , en het inschepen van passagiers en vracht; evenals voor de opslag  van  containers, en parkeerruimte.
stmass.jpgDe eerste aanlegsteiger zal in het eerste kwartaal van 2017 in gebruik worden genomen, de tweede drie maanden later. Er kunnen vier schepen gelijktijdig  aanleggen.
Naast het vanaf nu beschikken over meer meter, voorkomt de maatschappij de komst van andere concurrenten die,  in de toekomst-  geïnteresseerd zouden kunnen zijn om te opereren vanaf deze locatie in de haven van Las Palmas, aldus welingelichte bronnen.

“In 50 jaar tijd veranderen veel zaken. Naar verwachting zal het verkeer toenemen en zullen de schepen sneller zijn en maakt dat uitbreiding mogelijk naar meerdere en verder weg gelegen bestemmingen. Het project is aangepast, niet alleen omdat men denkt aan nu, maar ook aan morgen,” zo merken deze bronnen op.

De aanvraag voor de uitbreidingsvergunning heeft al het groene licht gekregen van Puertos del Estado en zal in de komende dagen ter publieke inzage worden gelegd, aldus deze bronnen.

De verkoopdirecteur van de rederij, Jaime Cabrera, merkt op, “dat de wijziging van het aanvankelijke project voortvloeit uit de behoefte om aan het nieuwe verkeer te voldoen.”
“Het is geen geheim, dat we veel belangstelling hebben in het opnieuw opereren op Tarfaya en El Aaiún en dat we in afwachting zijn, tot men ons zegt wanneer dit kan,” merkt Cabrera op.

Goede vooruitzichten hebben de rederij doen besluiten de bouw van de tweede aanlegsteiger te bespoedigen, die maanden eerder dan gepland operationeel zal zijn. Armas  verwacht de bouw af te ronden vóór de zomer van 2017 waarna de voltooiing van de terminal nog een paar maanden in beslag zal nemen. De investering wordt verhoogd tot 20 miljoen euro.


Een klap
voor de scheepvaartverbindingen

Madrid sluit Fuerteventura, Lanzarote en La Palma uit
op de route naar Cádiz

CANARISCHE EILANDEN - maandag 13 januari 2014 - De BOE (Staatscourant) meldt, dat de enige havens die verplicht aangedaan moeten worden op de scheepvaartverbinding Canarias-Península (Schiereiland = vasteland van Spanje) de havens van Gran Canaria en Tenerife zijn; en de overige eilanden, al naar gelang de keuze van de rederij.

Het Cabildo (Eilandbestuur) van Fuerteventura heeft op zaterdag 11 januari 2014 aangegeven, dat het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling), Fuerteventura, Lanzarote en La Palma buiten beschouwing heeft gelaten bij het vernieuwen van het contracteren voor het beheer van de scheepvaartverbinding “tot nut van het algemeen” tussen Cádiz en Canarias.

                                 De haven van Fuerteventura.

Het Eilandbestuur heeft eraan herinnerd, dat de aankondiging welke gepubliceerd is in het BOE (Staatsblad) van 8 januari 2014 met de overheidsverklaringen en de technische clausules, “gevoeglijk: ontoelaatbaar zijn,” ten opzichte van de andere openbare aanbestedingen die Fomento (Ontwikkeling) sinds decennia heeft gedaan.


Mario Cabrera, eilandpresident van Fuerteventura.

De president van het Eilandbestuur van Fuerteventura, Mario Cabrera (Coalición Canaria - CC), heeft uitgelegd, dat het afmeren van het schip in Fuerteventura, Lanzarote en La Palma, voor de Staat niet langer behoort tot het openbare belang, “die zich alleen druk maakt om Tenerife en Gran Canaria, en die de keus verder overlaat aan de rederij die de dienstverlening gegund krijgt.”

Het dossier 207/13, met een bedrag van 3 miljoen euro, dat Fomento (Ontwikkeling) in spoedbehandeling heeft, kent een uitvoeringstermijn van twee jaar en nog eens een verlenging met twee jaar.

Volgens Cabrera is de einddatum voor het aanbieden van offertes 20 januari 2014; en om die reden is het urgent, te bereiken, dat Fomento (Ontwikkeling) “rectificeert en de openbare aanbesteding annuleert, zodat er nieuwe bases verkregen kunnen worden die Fuerteventura, Lanzarote en La Palma omvatten.

In het nieuwe contract, waarvan Fomento recentelijk met de behandeling is begonnen, vestigt men een wekelijkse (rond)vaart van minimaal een keer op de havens van Cádiz (vertrek zaterdags om 17:00 uur); Las Palmas (’s maandags om 13:00 uur) en Santa Cruz de Tenerife (’s woensdags om 22:00 uur).

De eilandpresident van Fuerteventura heeft opgemerkt, “dat dit is, wat het Ministerie eist, elke andere aanlegplaats is naar keuze van de rederij die de aanbesteding gegund krijgt,” waaraan hij heeft toegevoegd, “helaas” te weten, dat dit voor Fuerteventura, Lanzarote en La Palma betekent: “Dat als er interesse bestaat, men de haven zal aandoen en zo niet, dat dan de aanlegplaats zal verdwijnen.”

De nationalistische eilandbestuurder heef eraan herinnerd, dat in voorgaande jaren de contacten voor de lijndienst de vereiste havens in de aanbesteding minimaal die waren van Cádiz, Lanzarote, Fuerteventura, Las Palmas, Santa Cruz de Tenerife en La Palma. Daarom vraagt men zich nu af waarom men dit heeft veranderd, waardoor de niet provincie-hoofdstedelijke eilanden niet verplicht hoeven te worden aangedaan in het contract en, dat ze optioneel gaan worden.

Eveneens heeft hij medewerking gevraagd van de overheden, “dat men afziet van politieke verschillen en zal begrijpen, dat hier eensgezind samengewerkt zal moeten worden en er een gemeenschappelijk front gevormd moet worden tegen, wat kan veranderen in een ernstige, historische teruggang in de verbinding met het Península (vasteland van Spanje).”


In juli 2013 heeft het Cabildo (Eilandbestuur) van Fuerteventura zich schriftelijk tot Fomento (Ontwikkeling) gewend, op grond van informatie die wijst op het gevaar van het verdwijnen van de scheepvaartverbinding van Fuerteventura met het Península, door het afwijzen van de aanbesteding van het beheer van de lijndienst zoals vervat in het dossier 58/2013 van het Ministerie van Fomento.”

Momenteel verlangt het Cabildo (Eilandbestuur) een erkenning van het vorige contract en, dat men een nieuwe aanbesteding organiseert met verzekering van de dienstverlening.

Fomento heeft aan het Cabildo meegedeeld dat men zou overgaan tot een verlenging van zes maanden van het vorige contract, tot half augustus 2014, ondertussen behandelt men een nieuwe aanbesteding.

Volgens Mario Cabrera, "is  wat niemand had kunnen verwachten, dat na die zes maanden, de  nieuwe behandeling zou betekenen, dat men deze drie eilanden buiten beschouwing zou laten, als verplichte aanleghavens.”
islas-canarias.jpg


Vanaf oktober 2013 verbindt Rederij Armas
de havens van Arrecife en Huelva

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 27 juli 2013 - De Rederij neemt Lanzarote op in haar huidige lijndienst welke de onubense haven (haven van Huelva) wekelijks gaat verbinden met de haven van Arrecife.

De ‘Volcán del Teide’ (en haar zusterschip, de ‘Volcán de Tinamar’, als meest moderne schepen van de vloot) beginnen elke donderdag om 06:00 uur de overtocht naar Huelva vanuit de haven van Santa Cruz de Tenerife, vervolgens legt het schip om 08:30 uur aan in Las Palmas de Gran Canaria, om dan om 10:00 uur te vertrekken naar de haven van Arrecife de Lanzarote. Het schip komt in de conejero-haven aan om 15:00 uur en vertrekt daar een uur later naar Huelva. De overtocht duurt slechts een nacht, waarmee de boot op vrijdag om 17:00 uur de eindbestemming arriveert.


Het schip van rederij Armas, dat Canarias met de haven van Huelva verbindt.

De terugreis is op zaterdag om 13:00 uur. De ferry komt op zondag om 12:00 uur aan in Arrecife, om 19:00 uur in Las Palmas de Gran Canaria en om 21.00 uur vertrekt het schip dan naar Tenerife.

Volgen Naviera (Rederij) Armas wint men met dit nieuwe programma naast de verbinding van Lanzarote en Fuerteventura met het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje), “twee uur aan vaartijd, want de afstand naar Huelva is 30 mijl korter, dan die naar Cádiz.

                                    De 'Volcán del Teide' in volle vaart.
“Voor de passagiers is dit een hele verbetering, want men komt in Huelva aan op een tijdstip dat veel comfortabeler is voor de aansluiting op de verbinding met ander vervoer.

Bovendien benadrukt Armas, dat passagiers die in het weekeinde naar Lanzarote gaan, hiervan volledig kunnen genieten, “want ze hebben op zondagmiddag een boot die Lanzarote met Gran Canaria en Tenerife verbindt.”

Naviera (Rederij)Armas verzekert, dat de prijs van het ticket hetzelfde is, als vanaf elk ander eiland van de Archipel, omdat er geen bijkomende kosten zijn. Op hun beurt hebben passagiers van Fuerteventura toegang tot de lijndienst met het Península via de 12 overtochten die men dagelijks maakt vanuit Corralejo naar Playa Blanca (Yaiza).

 Armas geeft toe, dat de lijndienst op Huelva opvalt,” door de grote snelheid in de logistiek, want de vracht is al aan boord voordat de passagiers aan boord gaan.”
De overtocht duur slechts één nacht gedurende welke man alle dienstverlening biedt en entertainment voor passagiers van alle leeftijden,” zo benadrukt men.

De lijndienst met Huelva zal een aanvulling zijn op de verbinding die Trasmediterránea onderhoudt tussen Lanzarote en Cádiz binnen de route die ook de havens van Santa Cruz de La Palma, Tenerife, Gran Canaria en Fuerteventura verbindt. Een traject, dat vanaf 1 oktober zal komen te vervallen, als Marina Mercante het beheer ervan, dan niet opnieuw heeft aanbesteed.

islas-canarias.jpg


Fred Olsen laat weten routes te sluiten
als de Canarische Regering niet betaalt

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 23 oktober 2012 - De algemeen directeur van rederij Fred Olsen, Sebastián Cerezo, verzekert, dat de situatie “onhoudbaar” is. Hij heeft op dinsdag 23 oktober 2012 laten  weten, dat als de Canarische Regering het geld niet betaalt wat ze aan de rederij verschuldigd is voor de bonificatie op reizen van residente en, voor de routes die wettelijk verplicht zijn  voor het openbaar vervoer, rederij Fred Olsen sommige routes zou kunnen beëindigen.

Sebastían Cerezo heeft aan de persmedia laten weten, “dat de situatie ‘onhoudbaar’ is vanwege de ‘systematische’ vertraging door de Canarische Regering,” en hij voegde hier aan toe, “ sinds half 2011 is men aan Fred Olsen 18 miljoen euro schuldig.”
deudoresmorosos_large.jpg

De schuld kan tot eind 2012 oplopen tot 21 miljoen euro, zo heeft de algemeen directeur van rederij Fred Olsen aangegeven, die ook laat weten, dat de rederijen op ongelijke wijze concurreren met de luchtvaartmaatschappijen, omdat laatstgenoemden de bonificaties maandelijks krijgen uitbetaald van het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling).

“De rederijen krijgen echter de helft van de bonificatie terug via het Ministerie van Fomento (Ontwikkeling) , dat elk kwartaal het verschuldigde bedrag overmaakt en, de andere helft komt van de Canarische Regering,” zo legt Sebastián Cerezo uit, die hieraan toevoegt, dat zodoende de luchtvaartmaatschappijen “keurig op tijd hun geld ontvangen en wij niet.”

De rederijen Fred Olsen en Armas vervoeren jaarlijks ruim 4 miljoen passagiers tussen de eilanden en, de luchtvaartmaatschappijen vervoeren er plus minus 3,3 miljoen, zo laat  Cerezo weten.
logo-fred-olsen-fondo-blanco_large.jpg

De vertraging in de betalingen door de Canarische Regering voor de bonificaties heeft Fred Olsen ertoe gebracht, personeel te ontslaan en financiering te zoeken bij bankinstellingen,  dit laatste wordt echter steeds moeilijker, zo merkt Sebastián Cerezo op.

Fred Olsen heeft op Canarias 820 medewerkers in dienst en als de Canarische Regering de rederij niet betaalt, “zal de maatschappij ‘nog radicalere’ maatregelen moeten nemen," dit kan betekenen, dat men routes sluit die niet rendabel zijn; of die, welke onderhavig zijn aan de betaling door de Canarische Regering,” zo concludeert de algemeen directeur van de rederij.
kleurlogoCanarias-7.png


Fred. Olsen nu ook
Gran Canaria - Fuerteventura
met snelle ferryboot

PUERTO DEL ROSARIO - dinsdag 21 augustus 2012 - Met ingang van 24 augustus 2012 verbindt rederij Fred. Olsen Las Palmas de Gran Canaria met Morro Jable en Puerto del Rosario. Men doet dit 16 keer per week met de fast-ferry ‘Bonanza' en voor een tarief vanaf €11,50 per persoon/per traject.

De duur van de overtocht is 90 minuten naar Morro Jable, en vanaf daar 70 minuten naar Puerto del Rosario. Eveneens biedt men een dagelijkse verbinding met Lanzarote (via Corralejo - Playa Blanca) voor slechts €2,= meer per persoon/per traject.


De 'fast ferry' 'Bonanza Express' (de namen van alle catamaran-ferry’s van rederij Fred. Olsen beginnen met een ‘B’).


De vertrektijden zijn afgestemd op de verbinding vanaf Santa Cruz  (Santa Cruz de Tenerife -Agaete en Las Palmas de Gran Canaria - Morro Jable) op elke vrijdag en zondag, met terugkeer op elke dag van de week, met tarieven vanaf €17,91 per persoon/per traject.



                                           De Provincie Las Palmas.
Met het vestigen van een maritieme brug tussen de eilanden bestendigt Fred. Olsen Express zo de route Gran Canaria - Fuerteventura, in de beste combinatie van frequenties, aankomst- en vertrektijden en tarieven, die het vracht- en passagiersvervoer bevordert, dit met het doel jaarlijks 300.000 passagiers te gaan  vervoeren.
kaart-fuerteventura-300x3001_large.jpg
De nieuwe vertrek- en aankomsttijden van de 'Bonanza Express' maken het mogelijk overdag te reizen en eveneens de reistijd aanzienlijk te bekorten, wat ontegenzeggelijk in het voordeel is van passagiers die met de auto reizen, evenals voor het vrachtverkeer tussen de eilanden (heen en terug op één en dezelfde dag!).

Vertrek en aankomst in Las Palmas de Gran  Canaria vindt plaats vanaf/op de Sanapú-Pier, naast winkelcentrum ‘El Muelle’, wat een gemakkelijk bereikbare locatie is voor het vrachtverkeer en voor passagiers die zonder auto reizen, vanwege de nabijheid van het stadscentrum.

Zodoende biedt rederij Fred. Olsen een compleet netwerk van snelle veerbootverbindingn tussen de eilanden en vestigt zo een maritieme brug Gran Canaria-Fuerteventura voor vracht en passagiers op een traject van 90 minuten, net zoals de al bestaande Fred. Olsen-verbinding Tenerife - Gran Canaria.
kleurlogoCanarias-7.png


 

kaart_canaria-35.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--221.jpg

zon-51.jpg