site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

d-116.jpg

Onderschat natuurgeweld
In de laatste week van augustus 2014 zijn op de Canarische Eilanden meerde mensen verdronken

TENERIFE - maandag  8 septemeber 2014 - Ondanks de uitdrukkelijke waarschuwing van het Spaanse Meteorologisch Instituut (Aemet), dat eind augustus 2014 de “alarmfase Geel’ heeft afgegeven, zijn er meerdere tragische ongelukken te betreuren. Op de stranden heeft de rode vlag een zwemverbod ingehouden, desondanks heeft dit diverse strandbezoekers er niet van weerhouden, toch in zee te gaan baden. Sommigen zijn daardoor in moeilijkheden gekomen, er waren diverse reddingspogingen noodzakelijk. In twee dagen tijd zijn bij zwemongelukken op de Canarische Eilanden drie mensen om het leven gekomen.

Op 26 en 27 augustus 2014 is de weersvoorspelling van het Aemet uitgekomen en heeft de sterke branding op diverse locaties op de Archipel de zeeboulevards overspoeld en moest het ferry-verkeer tussen de eilanden worden stilgelegd.                                 San Andrés, Zuid Tenerife, eind augustus 2014. Ook zijn gedeelten van de zeeboulevards vernield door de hoge golven, zoals in het Zuiden van Gran Canaria, waar ongeveer 15 meter van de zeeboulevard van de Costa Canaria zwaar beschadigd is geraakt en vier meter grond voor het Beach Club Hotel in San Agustín is weggespoeld.

Tot vijf meter hoge golven wisten in het Zuiden van Tenerife tot het land door te dringen en er zijn stenen aangespoeld op diverse stranden van Arona en Adeje. In de Las Vistas-baai in Los Cristianos ging de zee zo tekeer, dat de politie de badgasten heeft verzocht het, bijna geheel overspoelde strand te verlaten. Een gedeelte van de houten strandvlonders, welke als toegang tot het strand dienen, zijn in het water gesleurd. Op Playa Chica in Granadilla zijn strandstoelen weggedreven, en het zeewater is zelfs binnengedrongen in enkele huizen en winkels die dicht langs de kust staan. 

De politie heeft in San Andés de wegverbinding naar Santa Cruz de Tenerife en Anaga moeten afsluiten.

 Op La Tejita bij El Médano op Tenerife raakten een jonge moeder en haar vier jaar oude kind in gevaar. Metershoge golven sleurden ze de zee in. Redding-zwemmers hebben eerst het kind uit zee gehaald. Daarna is het gelukt, ook de moeder voor verdrinken te sparen. Voor een vrouwelijke toerist in Adeje kwam de hulp te laat. De vrouw is bij Playa Paraíso, door onbekende oorzaak, van een rots in zee gevallen en kon alleen nog door een helikopter, dood geborgen worden.

 Op het strand van La Caleta op Tenerife raakte een 26-jarige Belgische vrouw in moeilijkheden en kon ter nauwer nood van de verdrinkingsdood worden gered. Een begeleider raakte eveneens in moeilijkheden, maar die heeft zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

 Ook op Gran Canaria heeft zware zeegang een ongeluk veroorzaakt. Op het Las Salinetas-strand in Telde zagen ooggetuigen hoe een uitgeputte zwemmer zich aan een boei vastklampte. Een helikopter en een boot van de reddingsdienst hebben tevergeefs naar de man gezocht, en hebben de volgende dag hun zoektocht voortgezet, zonder, dat de man gevonden is.

 Op 27 augustus 2014 hebben badgasten bij Abades op Tenerife een 70-jarige vrouw uit het water gehaald, die het bewustzijn had verloren. Ook voor dit slachtoffer kwam alle hulp te laat.

 Op 28 augustus 2014 is een man verdwenen voor de kust van La Caleta in het Zuiden van Tenerife. Ooggetuigen melden, dat de man vanaf een rots in zee is gevallen. De Britse vakantieganger is na enkele dagen zoeken, op 31 augustus 2014 dood geborgen.

Deze tragische ongelukken tonen opnieuw aan, hoe gevaarlijk de Atlantische Oceaan zijn kan; iets, wat vaak wordt onderschat. Ondanks de uitdrukkelijke waarschuwing voor de branding en het onderschatten van de gevaren, plus zelfoverschatting, wordt dit menigeen noodlottig.

Ferry-verkeer stilgelegd Door de zware zeegang zag rederij Armas zich gedwongen het ferry-verkeer tussen Tenerife en La Gomera stil te leggen, evenals tussen Tenerife en El Hierro.

In de haven van Los Cristianos braken in de ochtend van 27 augustus 2014 diverse trossen bij het afmeren, terwijl passagiers van boord gingen. De ferry moest doorvaren naar Santa Cruz, waar deze probleemloos kon afmeren en de passagiers konden uitstappen. Ook de sneldiensten van rederij Fred. Olsen hebben tijdelijk de ferry’s tussen Los Cristianos en La Gomera, El Hiero, en La Palma uit de vaart moeten nemen.
islas-canarias-22.jpg


 

De storm heeft de stranden van Maspalomas aangetast
Gemeentetechnici rekenen erop, dat in de zomer de kust hersteld zal zijn
Het Charca- en Oasis-gebied zijn niet aangetast

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - woensdag 6 maart 2013 - De stranden in het Zuiden van Gran Canaria hebben de branding tijdens het recente stormweer beter doorstaan, dan in andere jaren., maar daarmee is niet voorkomen, dat een brede strook van de kust van Maspalomas grote hoeveelheden zand heeft verloren, waardoor het profiel van de kust is veranderd.

Na twee dagen van zware branding en intensieve wind, was het op dinsdag 5 maart 2013 moeilijk wandelen over een afgeslankte kustlijn, om precies te zijn: tussen La Cañada de la Penca en La Punta.


Medewerkers van de Gemeentelijke Reinigingsdienst werken met man en macht, om de strandgedeelten waar de ligstoelen staan, weer ordentelijk te maken en de chiringuitos (strandkiosken) te beschermen, waarvan er drie op de rand van onderlopen stonden.
 
“Het goede bericht is, dat noch La Charca, noch Oasis beschadigd zijn geraakt,” zo heeft de wethouder van Strandzaken José Carlos Álamo, van San Bartolomé de Tirajana, voorzichtig benadrukt op dinsdagmiddag 5 maart 2013, waarbij hij verwachtte, dat het hoogtij ’s avonds het laatste zou zijn van deze storm, die aan het eind van de winter over de Archipel raasde.

Ondanks de verandering van het aanzien van het meest bekende strand van het Zuiden, is de Gemeente niet voornemens maatregelen te treffen, behalve daar waar nodig voor de strandligstoelen op het strandgedeelte voor de duinen, of om de strandkiosken te versterken.

“Elke keer als er een storm is, komen er ideeën en speculaties op, over wat men zou moeten ondernemen, om het strand te herstellen, maar de ervaring heeft ons geleerd, dat men dit niet moet doen en men gewoon de natuur zijn gang moet laten gaan,” merkt José Carlos Álamo op met een duidelijke verwijzing naar de voorstellen voor het bouwen van een golfbreker tegenover  Winkelcentrum ‘Oasis’, om te voorkomen, dat het stormweer de winkelpanden en de uitmonding van La Charca (het afwateringskanaal) aantast.

Herstel

Volgens de uitleg van gemeentetechnici, van wie sommigen al ruim dertig jaar de stranden van Maspalomas verzorgen, is dit keer het gebied wat men als eerste heeft hersteld, aangetast, waardoor zij erop rekenen, dat het zijn gewoonlijke profiel voor de komende zomer terug heeft. “Op La Cañada de Penca beweegt het zand uitsert snel; als er deze winter geen stormen meer komen, kan het binnen enkele maanden, of zelfs weken, hersteld zijn,” zo merkt een van de technici op.

“We gaan in de komende dagen de toestand van het strand bekijken, om te bezien, of het gedeelte van de strandligstoelen veranderd moet worden en kiosken verplaatst, maar we gaan ervan uit, dat de natuur de zaken op orde brengt, omdat dit gedeelte van het duingebied bovendien het eerste is wat zich herstelt.”

De sterke branding heeft een strook van bijna 3 kilometer strand veranderd in rotspartijen, vanaf de strandpost van het Rode Kruis tot aan het punt, dat Maspalomas van Playa del Inglés scheidt.
 
Keien en een aantal grotere rotsen belemmeren de doorgang van vele toeristen die in deze tijd van het jaar het eiland bezoeken, maar toch waren er honderden enthousiastelingen die het waagden kiosk nummer zeven te bereiken. Ondanks de rode vlag, die zwemmen in zee verbiedt, genoten duizenden  toeristen van de traditionele zonneschijn op het meest beschutte gedeelte van Oasis en in de toeristencomplexen van Meloneras en Playa del Inglés.

Afgezien, dat de branding dit keer niet de meest nabijgelegen kust van het Charca overspoeld heeft, is het zeewater ook niet de barranco (het ravijn) van Maspalomas ingelopen. Bijgevolg heeft de flora en fauna in dit beschermde natuurgebied, tot dusver op dinsdag 5 maart 2013, amper te lijden gehad van schade. En daar de de stuwmeren van Ayagaures en Chamoriscán niet zijn overgelopen, verwacht men niet, dat het in de Tirajana-bergkom belande regenwater, de zee zal bereiken.
islas-canarias-22.jpg


 

Een snelle overtocht veranderde in een nachtmerrie op zee

Santa Cruz de Tenerife - maandag 4 maart 2013 - Wat een snelle overtocht had moeten worden tussen Tenerife en La Palma veranderde vanwege de zware zuidwesterstorm op zondag 3 maart 2013 in een tien uur durende, ware nachtmerrie op zee.

De ruim tweehonderd passagiers die in de haven van Los Cristianos aan boord zijn gegaan van de Benchijigua Express van rederij Fred Olsen, hebben zich niet voor kunnen stellen, dat zij tien uur aan boord zouden zijn op een kolkende zee als gevolg van de storm met orkaankracht die dit weekeinde vanuit de Azoren de Canarische Eilanden is genaderd.


De ferry van rederij Fred Olsen op zondagmiddag 3 maart 2013 dolend temidden van een zuidwesterstorm met orkaankracht.

De hoop, om in de haven van Santa Cruz de La Palma af te kunnen meren vervloog, toen de Autoridad Portuaria (het Havenbestuur) de sluiting ervan decreteerde, door de onmogelijkheid, dat er ook maar een schip zou kunnen aanleggen vanwege windsnelheden van ruim 100 km per uur die op dat moment de haven van La Palma teisterden.

De Benchijigua had geen andere keuze, dan om 19:00 uur terug te keren naar de haven van Los Cristianos, vanwaar de ferry een kwartuier eerder vertrokken was bij golven van ruim drie meter hoog die het moeilijk maakten te manoeuvreren bij deze weersomstandigheden.

De aankondiging van de kapitein dat de Autoridad Portuaria de haven had gesloten, veroorzaakte wanhoop bij de passagiers, omdat toen het schip nog in de haven van La Gomera lag de slechtweerwaarschuwing fase Rood werd afgegeven door het Agencia Estatal de Meteorología (Aemet), en niemand wist waarom men terug moest naar de haven van Los Cristianos.

“Het is betreurenswaardig, dat dit is voorgevallen, gezien het feit, dat men wist, dat vanaf 15:00 uur de weersomstandigheden verslechterden, zoals het Aemet had voorspeld,” zo laat een passagier aan de persmedia weten.


De ferry van rederij Armas, kort voortdat de haven van La Palma werd gesloten.

“Toen we Los Cristianos verlieten, was de zee relatief rustig en wist men, dat de toestand in de komende uren zou verergeren. Waarom heeft men daar geen rekening mee gehouden,” zo vraagt de passagier in kwestie zich af.

Na enkele zware uren op zee met bestemming Tenerife, verplichtte een verslechterde zee het schip om te varen naar La Gomera, waar het vruchteloos probeerde af te meren in de binnenhaven waar het onmogelijk was de loopbruggen uit te keggen, vanwege het hoogteverschil met de trap.

Toen het schip La Gomera naderde, wisten de passagiers, dat men de haven van Los Cristianos had gesloten, eveneens omdat deze werd geteisterd door de wind met orkaankracht; vandaar, dat wanhoop zich meester maakte bij veel passagiers.

Na de vergeefse poging, om af te meren op La Gomera, zette het schip koers naar Tenerife en de kapitein heeft onmiddellijk via de megafoon laten weten, dat de bestemming de haven van Santa Cruz de Tenerife zou zijn.

Volgens de uitleg van de kapitein heeft men hem pas op het laatste moment laten weten, dat de haven van La Palma gesloten was en, dat men bij eerde mededelingen niet van deze mogelijkheid had gesproken.

Onder de verontruste passagiers bevond zich een groep Franse toeristen aan boord, op weg naar La Isla Bonita (La Palma), om er enkele dagen vakantie door te brengen. Zij toonden zich duidelijk verontwaardigd over de situatie waarin zij verkeerden en zinspeelden op de verantwoordelijkheid van de autoriteiten, om toe te staan dat een schip onder zulke slechte weersomstandigheden uitvaart.


Gevaarlijke weersomstandigheden, ook aan de kust van Sardina  (Gáldar)

Een bemanningslid laat weten, dit nog niet eerder meegemaakt te hebben sinds hij voor de rederij werkt, “dat men in geen enkele haven kon binnenlopen, wist men vooraf niet.”

De kapitein heeft zich persoonlijk bij de passagiers verontschuldigd, waarbij hij de situatie van een stormmiddag op zee heeft uiteengezet.

Het schip is om middernacht afgemeerd in de haven van Santa Cruz de Tenerife.
islas-canarias-22.jpg


 

Alarmfase Rood op de Canarische Eilanden: wind met orkaankracht en zware zeegang
Zuiderstorm met windsnelheden van 130 km per uur en groot risico langs de kusten

CANARISCHE EILANDEN - maandag 4 maart 2013 - Pedro Perea van het Agencia Estatal de Meteorología (Aemet) heeft op maandagochtend 4 maart 2013 de slechtweer-alarmfase Rood afgegeven wegens wind met orkaankracht tot 130 km per uur op de eilanden La Palma, Tenerife, El Hierro, La Gomera en in het hooggebergte van Gran Canaria, aan de kust geldt de alarmfase Oranje voor de drie westelijke eilanden en fase Geel voor de rest van de Archipel.

Deze maandag zijn de lessen op de scholen uitgevallen en op de ULPGC en de ULL (de beide Universiteiten) wordt deze maandag geen college gegeven. Het interinsulaire scheepvaart verkeer is stilgelegd.

De havendam in Puerto de Las Nieves (Agaete) op zondagavond 3 maart 2013
.
 
Zuiderstorm op Gran Canaia (zeeboulevard in Agaete )op zondagavond 3 maart 2013.
 
                             Cascadas (watervallen) op Gran  Canaria.

De verwachting is, dat de zware zuidwesterstorm die momenteel de eilanden teistert, zal aanhouden tot maandag 4 maart 2013 middernacht.

islas-canarias-22.jpg


 

Krachtige storm onderweg naar Canarias

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 28 februari 2013 -  De komende 48 uur zijn bepalend voor de Canarische Eilanden, of er al dan niet zware regenval komt via het stormgebied, dat zich boven de Azoren heeft genesteld, en of men dit keer de hemelsluizen vol openzet tijdens de eerste echte winterstorm die onderweg is naar Canarias. Het water kan met bakken uit de hemel komen, maar het zou ook bij een ceroagua (‘nul water’ = miezerbuitje) kunnen blijven, met alleen veel stormwind.

Het weerbeeld laat een enorme stormdepressie boven de Azoren zien en in de komende 48 uur zal duidelijk worden, of de Canarische Eilanden hier volop mee te maken krijgen op zondag 3 en maandag 4 maart 2013, of dat de depressie de eilanden slechts zijdelings schampt.

In eerste instantie is de voorspelling, dat en sterke wind komt met - windvlagen van 150 kilometer per uur op de Teide – regen en een zware zeegang met hoge golven die vooral de westelijk gelegen eilamden zal treffen, waar in de afgelopen dagen al schade is ontstaan aan de kusten van Tenerife, met een zware zeegang, die ook het eiland La Palma treft.


Satellietbeeld met de komst van de storm vanaf de Azoren richting Canarische Eilanden.

Het Agencia Estatal de Meteorología  (AEMET) (de Spaanse equivalent van het Nederlandse KNMI, of het Belgische KMI) heeft momenteel nog geen slechtweerwaarschuwing doen uitgaan, maar in elk geval, laten de weerkaarten op http://www.cazatormentas.net een hoofdrol zien die is weggelegd voor lage luchtdruk die “naar het ene, of naar het andere Continent kan trekken,” hetzij richting Amerikaanse kusten, hetzij richting Europese kusten.

Voor vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 maart 2013 verwacht het AEMET bewolking in het Noorden van Gran Canaria, Lanzarote en Fuerteventura, waarbij de temperaturen licht zullen dalen, enkele zwakke regenbuien mogelijk zijn en de wind in kracht zal toenemen in het zuidwestelijke middelhoge- en hooggebergte.

Het grootse deel van deze stormdepressie zal vanaf maandagmiddag 4 maart 2013 afnemen. In elk geval laten de amateur weervoorspellers weten, “dat de alarmbellen zeker zullen gan rinkelen…” zo oordeelt Arcade: http://www.eltiempo.es/arcade.HTML
islas-canarias-22.jpg


 

Slecht weer-waarschuwing: fase ‘Oranje’ tijdens de 7e herfststorm op Canarias

GRAN CANARIA / TENERIFE - zaterdag 24 november 2012 - Het fraaie zonnige weer van donderdag 22 en vrijdag 23 november 2012 is de opmaat naar de borasca (storm) die in de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 november 2012 zal opsteken en de gehele Archipel zal aandoen, vooral op zondagochtend.

De storm met regen, wind en een zware zeegang trekt vanuit het noordwesten over Canarias en zal vooral de kustgebieden van de westelijke eilanden aandoen, waarbij in sommige gebieden bij La Palma golven kunnen ontstaan van 6 meter hoogte.


Slechtweerwaarschuwing van het Aemet, Fase Oranje en Fase Geel voor zondag 25 en maandag 26 novenber 2012.

De Canarische Regering heeft een slechtweerwaarschuwing fase ‘Oranje’ afgegeven voor de eilanden Tenerife, La Palma, La Gomera en El Hierro wegens de sterke wind, met snelheden die kunnen oplopen tot 110 km per uur.

Naast vooral wind en een sterke zeegang verwacht men ook regen en boven de 2.700 meter kan het gaan sneeuwen, aldus het Agencia Estatal de Meteorología (Aemet), waar voor de genoemde eilanden tot maandag middernacht fase ‘Geel’ zal gelden wegens regen en zware zeegang.

Dit koude stormweer kan zich uitbreiden over de gehele Archipel.

Storm op de Canarische Eilanden
In de herfst en winter waait het soms flink op de Canarische Eilanden. Maar wat is nu een storm en hoe ontstaat deze?

Vooral in de herfst en de winter heeft Canarias herhaaldelijk te maken met stormachtig weer. Men spreekt van een storm als de gemiddelde windsnelheid gedurende 10 minuten een snelheid bereikt van ten minste 75 km/u. Dit staat gelijk aan windkracht 9 op de schaal van Beaufort. Als de gemiddelde windsnelheid over een periode van 10 minuten ten minste 90 km/u bedraagt dan wordt gesproken van een zware storm, windkracht 10. Bij gemiddeld 103 km/u spreekt men van zeer zware storm, windkracht 11.

Tijdens een dergelijke storm komen vaak ook windstoten voor. Die liggen nog een stuk hoger dan de bovengenoemde windsnelheden, soms wel enkele tientallen km/u. Deze windstoten worden niet in de schaal van Beaufort uitgedrukt, maar in km/u. Het zijn immers geen gemiddelde windsnelheden.

Stormen komen vooral in de periode oktober t/m maart voor. De temperatuurverschillen tussen de Noordpool en de evenaar zijn dan het grootst, waardoor er op gematigde breedten stevige depressies kunnen ontstaan, die met de straalstroom over de Eilanden trekken. De windsnelheid hangt overigens niet af van de kerndruk van een dergelijke depressie, maar van drukverschillen. Op een drukkaart is dit goed te zien: hoe dichter de lijnen van gelijke druk (= isobaren) bij elkaar liggen hoe hoger de windsnelheid. Het gebied met de grootste drukverschillen ligt meestal ten zuidwesten van de depressie.
islas-canarias-22.jpg