site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-287.jpg

laspalmasdegrancanaria.jpg

 

lp_des_015535-2.png

cache_55484750-1.jpg

banner_metroguagua-2.jpg
info11-1.jpg

                                                                    VIDEO:

http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2017/06/16/123142/paso-gran-ciudad-1_m.mp4


De aanleg van de MetroGuagua
begint in de zomer van 2017

De aanbestedingsbegroting bedraagt ruim een miljoen euro voor de actie in de Calle Pío XII, en ruim zes miljoen in de Paseo Blas Cabrera Felipe, waar de werkzaamheden voor de aanleg van de snelle buslijn  beginnen

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 2 april 2017 - De Gemeente Las Palmas de Gran Canaria begint in de zomer van 29017 met de aanleg van de snelle busbaan  MetroGuagua :
(http://imagenes-cdn.laprovincia.es/multimedia/fotos/2016/11/24/76105/metroguagua-36_g.jpg
)  het nieuwe, snelle openbaar vervoersysteem, met hoge capaciteit voor de stad, met aanlegwerkzaamheden in de omgeving van de Calle Pío XII en de Paseo Blas Cabrera Felipe.
86851.jpg
De uitvoeringstermijn van de aanvankelijk voorziene werkzaamheden is negen maanden voor het tracé van Pio XII, het eerste dat men zal uitvoeren; en elf maanden voor Blas Cabrera Felipe.
Als deze eenmaal voltooid zijn, zullen de beide gedeelten bijna in hun geheel  gebruikt gaan worden als provisorische busbaan tot het in gebruik nemen van de MetroGuagua in 2021; zodanig, dat de rijbanen niet gesloten blijven en een tijdelijk gebruik hebben wat het verkeer in het gebied bevorderd.
banner_metroguagua-1.jpgMetroGuagua-en-Las-Palmas-de-Gran-Canaria.jpgVIDEO:
Zo wordt de MetroGuagua in de hoofdstad van Gran Canaria:
http://videos-cdn.laprovincia.es/multimedia/videos/2016/11/24/111373/sera-metro-guagua-capital-grancanaria-1_p.mp4

"De MetroGuagua is nu in gang gezet en binnenkort zullen we de ontwikkeling ervan zien. We zetten in op dit systeem van Bus Rapid Transit (BRT) (Snelbus) en de ligging ervan, als antwoord op een van de prioriteiten zoals die zijn vervat in het Plan de Movilidad Urbana Sostenible (Plan voor Duurzaam Stadsvervoer) dat de aanleg van een hogesnelheidslijn vraagt voor het gedeelte van de stad waar zich 70% van de verplaatsingen voordoet,” zo heeft de burgemeester van Las Palmas de Gran Canaria, Augusto Hidalgo, uiteengezet tijdens de presentatie van werkzaamheden voor de beide projecten

sera-metro-guagua-capital-grancanaria-1_g.jpgPresentacion-MetroGuagua-Triana-Palmas-Canaria_EDIIMA20161124_0374_20-1.jpg
“Het gaat om een transformerend en moderniserend  systeem van de stad waarmee we ons openbaarvervoer-model bevorderen, daartoe plannen we acties parallel aan het ontwerpen van nieuwe groenstroken,  die breder zijn en een verbetering van  de dienstverlening, zo heeft hij toegevoegd.

De wethouder van Movilidad y Ciudad de Mar (Mobiliteit en Zeestad), José Eduardo Ramírez,  heeft op zijn beurt laten weten, “dat Las Palmas de Gran Canaria de enige van de elf  Spaanse steden is met een groot bevolkingsaantal die nog niet beschikt over een  systeem met hoge capaciteit in haar aanbod van het openbaar vervoer.”

De wethouder heeft uitgelegd dat men de twee bouwwerken waarmee men het project in gang zet, net zoals de overige geplande, “op hun beurt gepland heeft als een substantiële verbetring in de zowel stedelijke infrastructuur als in het aanzien, waarbij we veel rekening hebben gehouden met de voetganger, met brede en veilige trottoirs, groenstroken, nieuwe fietsopaden en structuren voor toegang naar de diverse voorzieningen in het gebied, zoals die welke toebehoren aan de Universiteit, en die aan de Canarische Gezondheidsdienst, in de omgeving van Blas Cabrera Feklipe en van de schoolcomplexen van Pío XII.”

De actie in de Calle Pío XII heeft een aanbestedingsbegroting van €1.606.2012,06, terwijl die in de Paseo Cabrera Felipe €7.791.146,59 bedraagt. De financiering van deze eerste twee acties zal geschieden ten laste van het eerste, beschikbaar gestelde krediet door de Europese Investeringsbank (EIB) aan Guaguas Municipales, het nutsbedrijf  dat verantwootrdelijk is voor het project, en waartoe het Gemeentebestuur via het vervoersbedrijf rechtsreek toegang kan hebben.

De  projecten, uitgewerkt door de Sociedad Municipal de Gestión Urbanística de Las Palmas de Gran Canaria S.A. (GEURSA) (het Gemeentelijke Nutsbedrijf voor Stadsbeheer ), zullen in de komende weken worden aanbesteedt.

Als de werkzaamheden van deze tracés eenmaal voltooid zijn, die bredere trottoirs en fietspaden omvatten, zal men een tijdelijke oplossing bieden, voor het grootste deel als busbaan, voor het gebruik ervan, terwijl men het complete tracé van de MetroGuagua voltooit dat zich uitstrekt van Hoya de la Plata tot aan Manuel Becerra.

Met het doel de uitwerking van deze acties te minimaliseren op het verkeer, zal de Gemeente informatie verstrekken in de weken voorafgaand aan het begin van de werkzaamheden en tijdig kond doen van het omleidings- en mobiliseringsplan, zodanig dat de burgerij op elk moment punctuele kennis heeft van de alternatieve, meer adequate routes.
86galeria-2col-1.jpg
Pío XII
De eerste actie vindt plaatst in de wijk de Ciudad Jardín y Alcaravaneras, concreet in de Calles  Emilio Ley (vanaf  het begin op de kruising met de Paseo Madrid), Pio XII; en Galicia (tot aan de kruising net de Avenida José Mesa y López); wat in totaal een tracé is van 1.900 meter.

Hoewel het aanleggen van de MetroGuagua geen bedreigend feit is, zal men er rekening mee moeten houden  in de omgeving van de noodzakelijke infrastructuren, het aanleggen van trottoirs in gebieden met toekomstige bushaltes en het installeren van het telecommunicatie-netwerk, laagspannings-netwerk, straatverlichting, en de nodige signalering.

De Calle Pío XII telt momenteel twee rijbanen voor het gebruik van private voertuigen, een busbaan en twee trottoirs. Als eenmaal het bouwwerk is voltooid nog voor het in werking stellen van de MetroGuagua, zal dat provisioneel overgaan in twee rijbanen voor het plaatselijke verleer,  een busbaan in het midden, en nieuwe trottoirs.
Met het in bedrijf stekken van de MetroGuagua in 2021 zal het definieer onmtwerp twee busbanen tellen voor deze lijn, een in  iedere rijrichting, en een rijnbaan voor het overige verleer. Alleen in de omgeving van de Calle Emilio Ley zal de MetroGuagua r samen gaan rijden  met de gewone busdiensten in dat gebied.

Op het Plaza Emilio Ley zal men de bestaande fontein  dertig meter noordwaarts verplaatsen tot naast de Alejandro Hidalgo en zal met het verkeer opnieuw ordenen, en bushaltes aan beide zijden  aanleggen.
Bovendien zal het verkeer niet langer af kunne buigen  in de richting van de Calles Alejandro Hidalgo en Góngora.

Op het Plaza Julio Antonio (naast het Teresianas-college) zat men de trottoirs verhogen en deze bestraten met klinkers ( kinderkopjes), van een rond doorgaand gebied tegenover de school creëren waar zich  momenteel de bushalte bevindt. Daarnaast zal een MetroGuagua-halte komen aan de linkerkant van de kruising met de Calle Gabriel Miró, welke als steeg doodlopend zal blijven.

Op het Plaza José Antonio (naast het Stadio Insular-park zal men een andere MetroGuagua-halte installeren, zoals men die zal verdelen over het gehele traject tussen Hoya de la Plata en Manuel Becerra, te zijner tijd zal men een systeem  in gebruik nemen dat het mogelijk maakt dat de passagiers hun buskaartje kunnen afstempelen alvorens de wachtruimte te betreden, wat de snelheid van de bushaltes zal bevorderen.
45D.jpg
Blas Cabrera Felipe
Het aanleggen van de twee MetroGuagua -busbanen in de corridor van de Paseo Blas Cabrera Felipe gaat via de wijken Casablanca I,  Zárate, en de toegangen naar El Lasso, en zal een lengte hebben van ongeveer 1.300 meter. Het op orde brengen van deze route kent met aanzienlijk betere trottoirs een hofdrol toe aan voetgangers.

De werkzaamheden aan dit gedeelte, net als aan het eerste, voert men uit in  twee fasen,  een beginfase die het grootste deel van de ingreep omvat, welke men in de zomer van 2017 zal uitvoeren en wat het mogelijk zal maken dat  de wegen, tijdelijk  aangepast zijn aan het verkeer, naar functionaliteit en veiligheid zullen bieden tot aan de definitieve uitvoering; en de tweede fase, overeenkomend met de definitieve invoering van de MetroGuagua, welke men voornamelijk beperkt tot kleine werkzaamheden voor de toekomstige halteplaatsen, het verhogen van trottoirs, het aanbrengen van signalering, en het voorzien van diensten. Met deze oplossing bevordert men een correct en efficiënt gebruik van de nieuwe weg terwijl men de rest van de werkzaamheden uitvoert.

De ordening van het verkeer bij het volooien van het eerste deel, laat een busbaan over in elke richting aan de zijkanten van de weg, een rijbaan in elke richting voor het overige verkeer op het middengedeelte van de weg, en een twee richtingsfietspad.

Men onderscheidt twee verschillende tracé’s bij de ingreep van Blas Cabrera: het deel van de paseo tussen de Calle Villa de Zarauz en de kruising die toegang geeft tot  de wijk Zárate (gevormd door de Calles Princesa Abenahora met Doctor Sventenius), waar de  toekomstige MetroGuagua aan de buitenzijde omheen rijdt,  en vanaf deze kruising tot aan de rotonde in Hoya La Playa, waar deze over twee middenbanen rijdt.

De rijrichting in  het deel dat gaat van de Calle Villa de Zarauz naar de toegang van de wijk Zárate zal hetzelfde zij als de werkzaamheden eenmaal zijn voltooid.

Guaguas Municipales  zal gebruik gaan maken van de twee buitenste rijbanen exclusief voor haar bussen en bij de komst van de MetroGuagua, zullen het de hoge snelheidsvoertuigen  zijn die over deze buitenste  rijbanen rijden. Men verbreedt de trottoirs, opdat de omwonenden kunnen genieten  van een minimum breedte van 2,5 meter over het volledige tracé.

Het uitvoeren van deze bouwwerken brengt het optrekken van  diverse muren met zich mee, de aanpassing van de trottoirs en toegangen, daaronder is dat wat zich bevindt aan de achterzijde van het Instituto de Medicina, wat een vervanging betekent te zijn van de huidge voetgangerstrap via welke men deze voorziening kan bereiken, door een andere van  gewapend beton die geheel voorzien zal zijn van toegangen voor mindervalide personen.

Bovendien betekenen de uitbreiding en verandering van trottoirs de verplaatsing van palmbomen en andere plantensoorten in de omgeving in het wandelgebied en de aanleg van nieuwe groenstroken. Ook wordt de nieuwe doorgang voorzien van nieuwe pijpleidingen,  straatverlichting, en nieuw straatmeubilair zoals zitbanken en pergola’s.
Wat betreft de verkeersregeling, maken de nieuwe gedeelten twee rijbanen in elke rijrichting mogelijk. En inzake de  toegankelijkheid, voldoet het project aan de regels, waardoor men de fysieke drempels kan verwijderen.
000islas-canariaslogo-kopie-118.jpg


De aanleg van de snelbusverbinding
guagua exprés’
begint in 2017

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 14 oktober 2016 - De Europese Investeringsbank heeft het Gemeentebestuur medegedeeld dat het project van de guagua exprés (snelle busverbinding) door de laatste filters is gekomen en dat het nu geëvalueerd wordt. Aangespoord door dit "goede nieuws", is de Gemeente begonnen met het opstellen van de projecten voor drie van de vijf delen van de route. De eerste werken zullen in 2017 beginnen.

De wethouder van Mobiliteit, José Eduardo Ramírez, van Las Palmas de Gran Canaria heeft bevestigd dat het porject guagua exprés (de Engelse afkorting is: BRT en staat voor Bus Rapid Transit) dat door de Stad is gepresenteerd aan de Europese Investeringsbank nu de eerste beschouwing achter de rug heeft en nu in de evaluatie fase verkeert. Dit nieuws, en het feit dat het bezoek van de technici positief was, maakt ons uiterst optimistisch,” zo laat de wethouder weten.
gggg.jpgGuagua exprés is een vervoersysteem met een hoge capaciteit, met voertuigen die zich bewegen op een exclusieve rijstrook tussen Hoya de La Plata en Manuel Becerra , en heeft daarnaast voorrang bij verkeerslichten, wat een bushalte-frequentie garandeert van vijf minuten.

De Gemeente vertrouwt erop 50% van de financiering voor het project te verkrijgen van deze financieringsinstelling, wat neerkomt op ongeveer 49 miljoen euro. De andere 50% zal men verkrijgen uit de fondsen van de Canarische Regering. “Het is heel wel mogelijk, dat men het financiert met de voormalige Impuesto General sobre el Tráfico de Empresas (ITE) (tegenwoordig Btw-inkomsten)”, zo heeft de wethouder verzekerd.

Met de optimistische vooruitzichten heeft Ramírez aangegeven, dat de Gemeente nu de pojecten aan het opstellen is voor drie van de vijf tracés van de rijbaan voor de nieuwe guaguas rápidas (snelle bussen). Concreet heeft hij het tracé van Hoya de La Plata genoemd - waar de hoofdterminal zal komen; dat van Rafael Cabrera; en als laatste het tracé in de Pío XII; “met het idee, dat men in 2017 kan beginnen met het aanleggen ervan”.

De wethouder van Mobiliteit heeft verzekerd dat de vergaderingen die het project met zich meebrengt - verbetering voor de voetgangers in de toegang naar de perrons, het reserveren van rijbanen, de bouw van tunnels, en de noodzakelijke gedeeltelijke verbreding van de Avenida Marítima - verplichten tot handelen in een verantwoord tempo. "Het zal mogelijk zijn om dit te doen in drie jaar, maar we hebben besloten om het project in gedeelten te verwezenlijken om chaos te vermijden; hoewel, dit ons bestuursmandaat overschrijdt," heeft Jose Eduardo Ramírez toegevoegd..

Naar zijn mening, “gaat het om een ‘ster’-project van de stadmobiliteit; omdat, naast dat het de ingebruikname betekent te zijn van een transport-onderdeel, de toepassing ervan het mogelijk zal maken de herindeling van het buslijnennetwerk van Guaguas Municipales(de Stadsbussen) te voltooien. Wat men voorheeft is, dat de BRT (Bus Rapid Transit) de buslijnen 1, 2, 12 en 17 gaat vervangen; zodanig, dat men met de guagua exprés alle voertuigen gaat gebruiken om de frequente te verbeteren in de verbindingen met de diverse stadswijken.
zzzislas-canariaslogo-454.jpg


De bus, binnen 4 minuten

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 18 maart  2012 - Lang op de bus wachten zou wel eens tot het verleden kunnen gaan behoren. Een snelbus-systeem  (in  goed Engels: Bus Rapid Transit - BRT) zal het de hoofdstadbewoners van Gran Canaria mogelijk maken elke vier minuten bij een bushalte op te kunnen stappen,  tenminste in het lage gedeelte van de stad  op een traject dat gaat van het Hospital Insular naar het Plaza de Manuel Becerrra.

Het zullen heel grote bussen zijn, met drie delen die ieder hun eigen in en uitgang hebben, en die tot 199 personen kunnen vervoeren, de dubbele aantal van een gewone bus van 12 meter lengte die 85 personen kan bevatten. Maar het verschil met deze nieuwe generatie autobussen is hun snelheid: ze komen elke vier tot vijf minuten aan bij een bushalte, dankzij een busbaan die speciaal voor deze bussen is aangelegd, waarbij ze voorrang hebben op alle verkeerslichten die ze op hun traject tegenkomen.


Een speciale busbaan in Istanboel (Turkije).
De passagier betaalt als hij/zij bij de halte aankomt, alvorens in de bus te stappen.

Het idee is geen droom. Het is een inzet voor het nieuwe Plan de Movilidad Urbana Sostenible (Duurzame Stedelijke Mobiliteitsplan), dat de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria en het Cabildo (Eilandbestuur) bevorderen. Beide overheden hebben hun zegen al gegeven aan het voorstel, deze snelbus in gebruik te gaan nemen, die volgens de eerste berekeningen tussen de 35 en 40 miljoen euro moeten gaan kosten.

Gezien de hoge kosten, gaan de beide Canarische overheden ervan uit, dat men  Europese financiering zal kunnen verkrijgen, om dit project verder uit te kunnen werken.
kleurlogoCanarias.png


Guaguas lanceert zes snelle buslijnen  met
gratis overstap op het overige netwerk van
de openbare stadsbusdienst

De hoofdbuslijnen gaan met een10 minuten-frequentie
de beneden- met de bovenstad  verbinden

De nieuwe busdienstregeling omvat  ook nieuwe nachtdiensten

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - zondag 24 februari 2013 - Guaguas Municipales  (het openbare busvervoer in de hoofdstad van Gran Canaria) zal op maandag 4 maart 2013 de grootste wijziging van de afgelopen 15 jaar in haar dienstverlening in gang zetten, waarbij men de versterking benadrukt van de zes hoofdbuslijnen met een 10 minuten-frequentie en de mogelijkheid, om in de wijk gratis over te stappen op de overige buslijnen.

Een van de voornaamste doelstellingen van deze wijziging is de frequentie op te voeren van de buslijnen die het meest door de passagiers worden gebruikt en zo de verbindingen tussen de stadswijken te verbeteren, aldus de wethouder van Milieu en Mobiliteit Ángel Sabroso.


Ángel Sabroso, "roept een halt toe aan onafzienbare busritten door de stad."

Met ingang van maandag 4 maart 2013 versterken de gele bussen hun dienstverlening met een serie mobiliteitsverbeteringen voor de reizigers naar bestemmingen die momenteel niet gedekt zijn, zoals de Universiteitscampus in Tafira, het Dr. Negrín-Hospitaal, de wijk ‘Siete Palmas’ en de wijk ‘El Sebadal’. Tevens vinden er verbeteringen plaats op de verbindingen met bestemmingen zoals de ‘Cono Sur’ (Zuidelijke Hoek) en Tamartaceite-San Lorenzo-Tenoya, waar de dienstverlening momenteel veel te wensen overlaat.

Ook komen er drie lijnen met avonddiensten die een groot deel van de stad beslaan, met een frequentie van 45 minuten, welke men in de weekeinden opvoert tot een 25 minuten-frequentie, om het uitgaanspubliek eraan te laten wennen, gebruik te maken van het openbaar vervoer. Een van de doelstellingen is jongeren te bereiken, opdat deze de voordelen van het openbaar vervoer leren kennen, en de auto thuislaten.
guaguas-lanza_large.jpg

Passagiers werven
De hervorming van het openbare stadstransportnetwerk heeft tot doel de dienstverlening aan te passen aan de behoeften van de bevolking en een eind te maken aan het verlies van passagiers wat becijferd is op 10 miljoen gedurende de laatste tien jaar

“Om deze tendens te keren,” zo benadrukt Sabroso “gaan we een nieuw netwerk aanbieden, dat is aangepast op wat de stad nodig heeft, dat meer bereikbaar is voor de inwoners en, dat een eind maakt aan de huidige tendens, waarbij alleen die mensen ervan gebruik maken die geen alternatief hebben, om zich in de stad te verplaatsen.”

Volgens de wethouder, houdt de wijziging van buslijnen geen enkele beperking van de dienstverlening in. “Er zal geen bus minder rijden en het aanbod wordt niet ingeperkt. We kunnen geen gebiedsuitbreiding bereiken met deze hervorming, want de crisis versmalt dit, maar we gaan ook niet minder dienstverlening bieden.”
“Geen stadsgedeelte zal zonder dekking blijven en in sommige wijken intensiveren we de dienstverlening,” zo bevestigt de wethouder, die benadrukt, “dat men een compleet netwerk biedt, om elk punt van de stad te kunnen bereiken in de kortst mogelijke tijd.”
293518-1g_large.jpg

Zes hoofdbusroutes
Onder de veranderingen benadrukt men de versterking van zes corridors waarover de snelle buslijnen zich bewegen met een groter aantal passagiers en waarbij de frequentie ligt tussen de acht en de tien minuten. De drukste busdiensten, die het meest gebruikt wordt zijn:- lijn 12, Puerto-Cono Sur (Haven - Zuidpunt),
- lijn 13, Tres Palmas-Mercado de Vegueta,
- lijn   1, Puerto-Vegueta, via León y Castillo,
- lijn   2, Guiniguada - Puerto, via Tomás Morales
- lijn 33, Guiniguada-Puerto, via Ciudad Alta,
- lijn 21 en lijn 24, Puerto-Ciudad Alta - rondrijdend.
- lijn 17, Perez Galdós-Theater - Alfredo Kraus-Auditorium.

Van de busdiensten wordt 75% gerealiseerd in de benedenstad, waardoor men dit gedeelte wil versterken, om buspassagiers te winnen. “Lijn 12 is onze ‘sneltram’, deze verbindt in de richting van Hoya de la Plata alle belangrijke punten in de benedenstad met een frequentie van acht minuten en eindigt bij de Mercado de Vegueta waar lijn 12 begint.
Lijn 13 loopt vanaf nu tussen Tres Palmas en de Mercado de Vegueta.

Een andere nieuwigheid is de introductie van overstappen op de wijklijnen, een nieuwe ervaring in de stad, Guaguas gaat ervan uit, dat passagiers een gratis overstap kunnen maken binnen een periode van maximaal anderhalf uur. De overstap functioneert niet bij rechtstreekse betaling, waardoor men gebruik zal moeten maken van een willekeurig abonnement, dat de busmaatschappij aanbiedt.
Het overstappen op buslijnen kan men doen in de gehele gemeente, maar men zal de overstaphaltes versterken op het Plaza de Manuel Becerra, in Santa Catalina, bij Hipercor (Siete Palmas), op de Paseo Blas Cabrera Felipe en bij Hoya de la Plata.

Nachtdienstregeling
Vanaf maandag 4 maart 2013 zal de stad kunnen rekenen op drie buslijnen met de naam ‘Luna’ (‘Maan’), die de stad gedurende de nacht zullen verbinden:
- Lijn 1, van de Haven naar Hoya de la Plata,
- Lijn 2, van het Theater, via de Bovenstad, naar Santa Catalina,
- Lijn 3, Theater, via Siete Palmas, naar Tamaraceite.

De hervorming omvat zes nieuwe buslijnen en de aanpassing van de dienstregeling van de overige 16 routes. Vier andere buslijnen worden samengevoegd.
Andere lijnen verdwijnen: 31, 99, B, 3 en 30, die worden overgenomen door andere bus-routes.
Lijn A naar het Dr. Negrín-hospitaal blijft, maar verandert van nummer en wordt nu Lijn 10.

Lijn 19 is een nieuwe bus-route die Santa Catalina met El Sebadal verbindt; een stadsdeel, dat niet goed werd bediend door Guaguas, ondanks het grote aantal arbeiders, dat daar gevestigd is. Deze dienstregeling maakt het mogelijk de frequentie van lijn 20 te bekorten, die vanaf 4 maart 2013 niet meer door El Sebadal zal rijden en die als eindpunt La Isleta heeft.

Studenten die naar de Campus in Tafira moeten, zien zich bevoordeeld door twee nieuwe buslijnen, die het huidige aanbod verdubbelen. In totaal gaan 13 buslijnen elk uur richting Campus, tegenover de acht huidige. Lijn 7 en 25 gaan samen met lijn 26 die Santa Catalina, via Siete Palmas, gaat verbinden met de Campus, waardoor er voor het eerst een buslijn is die de Bovenstad met de Campus verbindt.

Met het creëren van lijn 46 krijgt Tamaraceite een betere verbinding met de stad. Deze lijn 46 met een 30 minuten-frequentie verbindt Siete Palmas met San Lorenzo en Tamaraceite en maakt verkorting van de reistijd van lijn 45 mogelijk, die momenteel nog een frequentie heeft van 75 minuten en die gaat rijden in Hoya Andrea.

De andere drie lijnen in dit stadsdistrict (44, 47 en 91) blijven gehandhaafd en lijn 47 krijgt een andere route en zal stoppen bij het Tanatorio (Rouwcentrum) van Las Torres.

Nieuw is buslijn 33, die een samengaan is van lijn 3 en lijn 30, welke verdwijnen. Lijn 33 vertrekt vanaf de halte Guiniguada, via de Bovenstad, naar de Haven en zal een betere frequentie krijgen “waardoor meer mensen vervoerd kunnen worden,” aldus Sabroso.

Een andere nieuwigheid in de Bovenstad zal buslijn 24 zijn, die dit stadsdeel zal gaan verbinden met het Dr.Negrín-Hospitaal, Santa Catalina en Manuel Becerra. Samen met lijn 21 is dit een rondrijdende lijn, met verlenging vanaf het Dr. Negrín-Hospitaal (halte Consultas Externas), naar de overstaphalte Santa Catalina.
2013022510125080314_large.jpg

Informatie
Een betere informatie over de aankomst van de bussen zal een andere, belangrijke nieuwigheid zijn bij deze hervorming. Volgen Sabroso zullen alle bushaltes vanaf 4 maart 2013 voorzien zijn van een dienstregeling met daarop de vertrektijden van elke buslijn, zodat de buspassagier weet hoe lang het zal duren wanneer de bus zal arriveren bij de bushalte waar de passagier zich bevindt op een van de 39 buslijnen die Guaguas Municipales (de Stadsautobusdienst) heeft.

Deze wijziging van het stadbus-netwerk versterkt de dienstverlening in de Cono Sur (Zuidhoek) en maakt het - in de woorden van Sabroso - mogelijk, de lijnen van elke wijk te bekorten, door deze te verbinden met de hoofdlijnen. De overstap zal plaatsvinden op de ontmoetingspunten van de wijkbussen met die van de hoofdlijnen bij de haltes Hoya de La Plata en Paseo Blas Cabrera Felipe.
De buslijnen van Pedro Hidalgo en Casablanca eindigen bij Hoya de La Plata en die van Zárate en El Lasso eindigen op de Paseo Blas Cabrera Felipe.

Deze herstructurering is gebaseerd op de eerste diagnose die in 2007 is gesteld door het bedrijf Cinesi voor het vestigen van een eerste mobiliteitsplan, dat nooit is gerealiseerd. De studie van Cinesi zal nu bijdragen aan het oplossen van het lijden van de passagiers vanwege een ‘inefficiënt’ busnetwerk, dat niet aan de behoeften van de stadsbewoners voldeed.
De Gemeente hoopt nu nieuwe passagiers te verwerven.

Voor meer informatie over Guaguas Municipales kijkt u op:
http://www.guaguas.com/nuevared
kleurlogoCanarias.png


 

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--544.jpg

zon-175.jpg