site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl
'GRAN CANARIA ACTUEEL'... » WETENSCHAP » BEROEPSONDERWIJS

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-218.jpg

mapa-canarias2-80.jpg


Honing is een onderwerp

Het Cabildo (Eilandbestuur) creëert de eerste
Canarische Bijenhouders-school

GRAN CANARIA -  woensdag 10 oktober 2018 - Het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria heeft de inschrijftermijn  geopend om zich in te schrijven voor de eerste bijenteeltschool van Gran Canaria, een initiatief dat samen met de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria wordt gepromoot en dat in november  2018 begint met twee gratis cursussen om een Certificaat van Professionaliteit te behalen en ook een titel van Universitaire Deskundige  in Bijenhouden, uniek in Spanje.

Deze school, een pionier op de eilanden en die een investering van €18.000,= heeft, is geboren met het doel om jongeren te trainen vanwege de grote vraag van de sector en een werkalternatief te genereren, naast de voorkeur te geven aan de geprofessionaliseerde generatiewissel, detailleerde de Adviseur van Soberanía Alimentaria (Voedselsoevereiniteit), Miguel Hidalgo, tijdens zijn presentatie.
1046218.jpg
                
Een van de bijen uit de korf van de Gran Canarische imker Iván Santana.
Het komt voort uit de noodzaak om een traditionele economische activiteit te versterken die een aanvullende bron van inkomsten is, en is bedoeld om imkers te trainen die traditionele kennis combineren met nieuwe kennis, en ook een referentie te zijn voor dierenartsen en aanverwante disciplines om hun academische opleiding af te ronden. .

Enerzijds heeft de cursus om het Certificado de Profesionalidad de Apicultura te verkrijgen, een duur van 410 uur en is het geaccrediteerd door de Servicio Público de Empleo Estatal (Openbare Dienst voor Arbeidsbemiddeling), dus het is geldig op het hele nationale grondgebied. Om in aanmerking te komen voor deze studie is het noodzakelijk om afgestudeerd te zijn in het verplichte secundair onderwijs, of een gelijkwaardige kwalificatie.

Anderzijds zal de school voor het eerst in Spanje een cursus geven om een universitair diploma in bijenteelt van 21 studiepunten te behalen, geaccrediteerd door de Universiteit van Las Palmas de Gran Canaria, waarvoor het essentieel is om een vergunning te hebben, of afgestudeerd te zijn, zegt de directeur van de Universitair Instituut voor Diergezondheid en Voedselveiligheid, Antonio Hernández.

De opleiding wordt gegeven door dierenartsen, hoogleraren en professoren van de Universiteit van Las Palmas van Gran Canaria en van Murcia, legde de professor van de faculteit Diergeneeskunde, Anselmo Gracia, uit, die een van de belangrijkste oefenaars met dierenarts Pablo Pérez zal zijn.

Ook een deel van het onderwijzend personeel bestaat uit  imkers van Gran Canaria en La Palma,. en de Franse Gilles Fert, een wereldleider in de sector en deskundige in de selectie en het fokken van bijenkoninginnen, die ook verschillende boeken op zijn naam heeft staan.

Het Cabildo (Eilandbestuur) biedt 12 plaatsen aan voor deze eerste editie van de school, waarvan er een minimum van vier wordt gereserveerd voor de universitaire studenten die in aanmerking komen voor de dubbele graad, dat wil zeggen het beroepscertificaat en de universitaire opleiding.

Geïnteresseerden kunnen de voorinschrijving vóór 4 november 2018 formaliseren op de internetpagina:  www.sectorprimariograncanaria.com, waar ze ook de noodzakelijke vereisten en selectiecriteria kunnen controleren.

De lessen beginnen op 26 november 2018 en eindigen op 30 juli 2019 en zijn van 16 tot 20 uur op de Granja del Cabildo (Landbouwschool van het Eilanbestuur)  met rustweken inbegrepen. De opleiding zal zowel theoretisch als praktisch zijn in de bijenstal van de insulaire instelling en omvat een module van niet werkmethodieken.

Gran Canaria heeft 320 imkers die meer dan 11.000 bijenkorven bij elkaar hebben en 65.000 kilo honing per jaar produceren. Een activiteit die in de afgelopen tien jaar met 60% is gegroeid en die steeds meer de interesse van jongeren heeft gewekt, legde Hidalgo uit. Daarom zet het zich in voor opleiding.

En het is dat Gran Canaria, dankzij zijn biodiversiteit en de Canarische zwarte bij, een van de beste honigen ter wereld heeft en dit wordt bevestigd door de prijzen die worden ontvangen in internationale competities. Deze biodiversiteit, samen met de vraag naar opleiding in de sector en het feit dat het eiland de enige faculteit voor diergeneeskunde op de Archipel bezit, heeft geleid tot de oprichting van deze school met de steun van imkers.

Het Ministerie  heeft ook laten weten, dat het Cabildo (Eilandbestuur) het merk Gran Canaria Calidad promoot (zie: http://cabildo.grancanaria.com/gran-canaria-calidad), een onderscheidende garantie gegeven door het Consejería de Soberanía Alimentaria (Ministerie van Voedselsoevereiniteit) aan producten die voldoen aan gezondheids-, zuiverheids- en kwaliteitsvereisten. Het eiland heeft ook het Casa de la Miel (Honinghuis) in Valsequillo, Tejeda, La Aldea, en Santa Lucía, om te genieten van de kwaliteit van dit product.
000logo-552.jpg


8.112 werkzoekenden krijgen geen beroepsopleiding

8.112 aanvragers voor deze cursus zijn er niet in  geslaagd om hun beroepsopleiding  op  de Canarische Eilanden te beginnen

Het Ministerie van Onderwijs heeft  29.078 aanvragen ontvangen, en de inschrijving in het eerste jaar is 20.966 leerlingen/stagiaires

CANARISCHE EILANDEN . zondag 18 februari 2’017 -Het aanzien  van beroepsopleidingen op de Canarische Eilanden blijft gehandhaafd ten opzichte van het voorgaande jaar. Duizenden aanvragers zijn buiten beschouwing gelaten, omdat ze niet in de beroepsopleidingen zijn gekomen die ze wilden volgen, en anderzijds blijven duizenden plaatsen vacant.
In het algemeen biedt Canarias 50.360 plaatsen  voor deze beroepsooleing aan, 1.300 meer dan in het studiejaar 2016-2017. Hiervan corresponderen 23.260 met de hogere, 21.560 voor de middelbare, en 5.540 voor de basis beroepsopleiding.

De totale inschrijving bedroeg 37.453 cursisten, wat betekent dat er 12.907 niet vervulde stagiaire-plaatsen zijn, 2.165 meer dan het jaar ervoor. Als het beperkt is tot het eerste jaar van de beroepsopleiding, zijn er 24.020 plaatsen aangeboden, 20.966 werden ingevuld en 8.112 aanvragers kwamen niet aan bod.
image_content_3047737_20180216213521.jpg
                           
Archieffoto van de beroepsopleiding van horeca-stagiaires.
"
Er zijn veelgevraagde beroepsopleidingen, zoals die in de Gezondheidszorg, en anderen die niet zo veelgevraagd zijn,  maar die we moeten handhaven  vanwege de mate van inzetbaarheid en de eisen van de arbeidsmarkt; we proberen de vraag aan te passen, maar we moeten een balans vinden tussen de voorkeuren van de leerlingen, de beschikbaarheid van ruimten,  en infrastructuren,  en aan wat de arbeidsmarkt vraagt," zegt Manuel Jorge, algemeen directeur van Formación Profesional (Beroepsonderwijs).
Scan_20180218-1.jpg
Dit jaar zijn de cursussen in de gezondheidszorg veruit de meest gevraagde; 6.374 leerlingen hebben een aanvraag gedaan  voor de 2.100 plaatsen die in deze beroepsopleiding zijn aangeboden: 4155 verzoeken zijn onbeantwoord gelaten, en dat is meer dan de helft van al degenen een aanvraag gedaan hebben voor de beroepsopleiding en buitengesloten bleven.

Volgens het Ministerie van Onderwijs is de oorzaak die de onbeantwoorde verzoeken en de vrije plaatsen verklaart gevarieerd. Vanaf het begin, en gezien het gebrek aan evenwicht tussen de voorkeuren van de aanvragers en wat wordt aangeboden, zijn er meer verzoeken om deze cursussen te starten (29.078) dan de plaatsen (24.020) die in het eerste leerjaar worden aangeboden.

Volgens het Ministerie van Onderwijs kan men de arbeidsmarkt niet verzadigen met veel meer specialisten op bepaalde en professionele vlakken, en daarom is het een prioriteit om die professionele beroepsopleidingen  te promoten welke betere kansen op de arbeidsmarkt hebben.

Overeenkomstig de aanvragen  van beginnende leerlingen voor de 23 opleidingscursussen die worden aangeboden in het Canarische openbare onderwijs, zijn de vijf meest gevraagde die van:  - Gezondheid;
- Administratie en beheer;
- Sociaal-culturele en gemeenschapsdiensten;
- Gastvrijheid en toerisme;
- Computer en communicatie;
en in aantallen:
 - Grafische Kunst (48);
- Veiligheid en milieu (64);
- hout, meubels en kurk (92);
- Bouw en civiele werken (100).
Manuel Jorge noemt het laatste voorbeeld van de beroepscursus met een hoge inzetbaarheid en vraag van ondernemers, maar dat staat studenten die om een studieplek vragen niet in de weg.  "Het doel is dat de opleidingsbedrijven promotiecampagnes uitvoeren, zodat de leerlingen als stagiaires  de echte professionele kansen kennen," benadrukt hij.
0000Islas-canariaslogo-kopie-kopie-kopie-208.jpg


Beroepsonderwijs bij Lidl

Het bedrijf heeft een overeenkomst getekend
met het Canarische Ministerie van Onderwijs

Canarische Eilanden - zondag 18 februari 2018 – De prijsvechtende supermarkt Lidl heeft een akkoord met het Canarische Ministerie van Onderwijs ondertekend, om het model van beroepsonderwijs op de eilanden te introduceren.

Al meer dan 15 jaar biedt het Duitse bedrijf stageplaatsen aan in het beroepsonderwijs-systeem in Spanje. Aanvankelijk bood Lidl alleen een hoger beroepsonderwijs-certificaat aan, vanaf 2012 volgde de beroepsopleiding. De Canarische Eilanden zijn de vierde Deelstaat in Spanje- na Catalonië, Madrid, en de Balearen - waar Lidl ook contact onderhoudt met  het Canarische Ministerie van Onderwijs om jonge mensen te helpen de arbeidsmarkt op  te gaan om de hoge jeugdwerkloosheid op de Archipel te bestrijden en om gekwalificeerde jonge beroepskrachten te bieden.
LIDL-Ausbildungsplatze-1.jpg
Arminda Abreu van Lidl (links op de foto), en de minister van Onderwijs, Soledad Monzón (rechts op de foto), van de Canarische Regering, bezegelen het akkoord met een handdruk.

In januari 2018 is in Las Palmas de Gran Canaria de overeenkomst ondertekend door de minister van Onderwijs, Soledad Monzón, van de Canarische Regering; en Lidl Canarias, Arminda Abreu.

Tijdens de beroepsopleiding bij Lidl doen studenten praktijkervaring op met praktische projecten; ze ontvangen een vergoeding voor hun werk en tevens 23 vakantiedagen per gewerkt jaar. De studenten in de beroepsopleiding krijgen de titel ‘Técnico Superior’ in verkoopbeheer en consumptiegoederen,  nadat ze de tweejarige duale opleiding (bedrijfsopleiding) met goed gevolg hebben afgemaakt en een goede kans hebben om in het winkelbedrijf te werken .

De eerste vijf beroepsstudenten, die hun tweejarige bedrijfsopleiding volgen, zullen in maart 2018 beginnen  met hun praktische opleiding in verschillende Lidl-supermarkten  op Gran Canaria en Tenerife.


La alfarería (aardewerk) als opleiding tot beroepsmatige pottenbakkerij

LA GOMERA - woensdag 27 december 2017 - De president van het Cabildo (Eilandbestuur) van La Gomera, Casimiro Curbelo, heeft uitgelegd  dat het doel van het Cabildo met het organiseren van deze cursussen is, om de interesse van jongeren in deze ambachtelijke activiteit aan wakkeren.

De afgelopen tijd heeft het Cabildo (Eilandbestuur)van La Gomera verschillende cursussen in verschillende gemeenten van het eiland gepromoot, om de ambachtelijke sector op te leiden, en hun mogelijkheden te openen om deze activiteit terug te krijgen en er een, min of meer, winstgevend beroep van te maken.

maseta.jpgDe president van het Cabildo (Eilandbestuur) van La Gomera, Casimiro Curbelo, is van mening, dat dit op de middellange termijn gericht is op de oprichting van bedrijven en groepen, die de jongeren van het eiland integreren, om de rijke traditie die al eeuwenlang op het eiland bestaat, te behouden.

Curso-artesana-insular.jpg
De meeste mensen die cursussen volgen om aardewerk in La Gomera te leren vervaardigen,     hebben een recreatief doel..
LOGO-ARTESANIA-LA-GOMERA-3173205289.png
Het initiatief maakt deel uit van het door het Eilandbestuur opgestarte plan en tracht continuïteit te geven aan deze handel als een op zichzelf staande activiteit en tegelijkertijd als een attractie om nieuwe ambachtslieden aan te trekken.
Curbelo kent de groeiende belangstelling die dit aardewerk heeft voor eilandbewoners en toeristen en is van mening dat het een manier is om de bijzonderheden van La Gomera te demonstreren in termen van de etnografische rijkdom van het eiland..
Cesteria-tradicional-gomera_EDIIMA20140421_0313_4.jpg
img_59576.jpg

Jos-Correa-cestero.jpg angela-robaina-2012-058kkkkkkkk.jpg

img_36679.jpg
In het geval van de cursus mandenmakerij, georganiseerd voor het vijfde achtereenvolgende jaar, heeft men op diverse lijnen gewerkt aan de opleiding van vakmensen, om ze op de hoogte te brengen van de mogelijkheden van de informatie-technologie.
Nu is het de beurt aan het traditionele aardewerk, waarvan de cursussen begin 2018 van start gaan en waarvoor Ana Delia Barrera een van degenen zal zijn, die daar verantwoordelijk voor is. Het is voor haar niet de eerste keer. Dit ambacht heeft ze ook uitgeoefend  in Vallehermoso en nu is La Villa de San Sebastián aan beurt, waar het is gebleken dat er veel belangstelling voor deelname is.

Maria-alfareras-tradicionales-Chipude-Gomera_EDIIMA20140413_0016_13.jpg 0004.jpg
Uw6QocMyPGv1Oxys.jpg index-63.jpg
Voor de meeste  cursisten is het traditionele aardewerk een manier om te ontspannen, nieuwsgierigheid te bevredigen, tijd door te brengen, en tegelijkertijd een oude traditie van het eiland te leren kennen. Maar er is ook een aantal dat vervolgens de examens doet voor de ambachtelijke vergunning, omdat ze zich professioneel willen wijden aan deze taken.

Ana Delia komt uit El Cercado en daar leerde ze dit aardewerk te maken van de beste leraressen: Rufina en Guadalupe Niebla, twee legendarische namen in de pottenbakkerij van La Gomera.
Na verloop van tijd verhuisde Ana Delia naar San Sebastian en omdat zij niet over een eigen werkplaats beschikte, heeft zij zich de afgelopen jaren gewijd aan het geven van cursussen en praktijklessen.
Zij wijst er in ieder geval op, dat het realistisch is, dat zij een gezin met dit soort handigheden niet heeft kunnen ondersteunen. Zij zegt dat wat studenten het meest moeilijk vinden om te leren, is om de combinatie voor te bereiden, omdat er geen recepten zijn, maar dat het op het oog moet worden gedaan.

Het  aardewerk waaraan de cursisten de voorkeur geven, zijn de schalen waarin het drinkwater in de huizen wordt bewaard. Interessant is dat ze het moeilijkst te maken  zijn.

María Candelaria Luis González is verantwoordelijk voor de cursussen die op het eiland zijn gegeven en waaraan op de een of andere manier bijna honderd mensen hebben deelgenomen. Van alle is er  slechts één als ambachtsman, maar bij de volgende oproep om vergunnung te krijgen, worden er nog drie gepresenteerd.
Daarom is het duidelijk, dat de rest van de studenten voor  pure hobby aanwezig zijn en een modaliteit leren die nieuwsgierig maakt en hun aandacht trekt

"Het belangrijkste is, dat we erin geslaagd zijn om de traditie te handhaven, omdat in werkelijkheid, leven van dit bijna onmogelijk is," zegt zij.

Luis González is een specialist in het maken van voorwerpen gemaakt met riet in alle vormen en doeleinden. Van de manden, tot de druivenmanden, om kleding, of aardappelen, eieren in te doen; . met of zonder een deksel… de variëteiten zijn talrijk. Op de vraag of deze stukken duur zijn, antwoordt hij snel, “dat vakmanschap nooit duur is, omdat het handgemaakt is; het zal lang meegaan, en kost veel werk". De  studenten bekennen, wanneer ze zich bewust zijn van de moeilijkheid van deze taken, dat ze vanaf dat moment nooit een mand cadeau zullen geven.

Wat het moeilijkste is  voor hen om te leren, is om de rietstengels te openen en te verwerken. Alles hangt echter af van de vaardigheden en het gebruik dat iedereen met zijn handen moet doen. Deze leraar betreurt daarom,  dat de cursussen niet langer duren, omdat men met de gebruikelijke vijftig uur nauwelijks tijd heeft om iets te leren. Hij heeft gevallen van ouderen gehad die, kort na aanvang van de lessen, de handdoek in de ring wierpen. De meeste studenten zijn echter tussen de 30 en 50 jaar oud.
alfarerascercadotiendatallerinterior.jpg

ceramica02-635x422.jpg
Of er iets speciaals is in de mandenmakerij van La Gomera met betrekking tot dat van andere eilanden, geeft hij aan dat hij heeft ervaren dat de uitwerking in het noorden van Tenerife en in El Hierro een andere consistentie heeft en de voorwerpen lichter zijn.

Domingo García is een vakman die zich al heeft gespecialiseerd in modaliteiten zoals weven, wol spinnen, of voorwerpen maken met palmbladeren zoals hoeden of tassen.
Maar in de afgelopen twee jaar heeft hij ook deelgenomen aan de door het Cabildo (Eilandbestuur) georganiseerde, vooral tot de wereld van het mand vlechten.
Het is zijn bedoeling om zich aan deze taken te wijden en zal daarom op 28 december 2017 deelnemen aan het examen,  om de bijbehorende beroeps-licentie te verkrijgen.

Deelname aan het voorgaande jaar heeft hem een groot voordeel opgeleverd ten opzichte van degenen die zich on 2017 hebben ingeschreven. Maar toch verzekert hij, dat men altijd iets nieuws leert, en dat men twijfels oplost die bestonden.
0000Islas-canariaslogo-kopie-1046.jpg


Agaete leidt 15 jonge werklozen op tot specialist in de verwerking van de tuno indio (Indiase cactusvijg)

Agaete zet in op de Indiase cactusvijg 
als een nieuw werkgelegenheidssegment

De schil, pulp, en chemische verbindingen van de vrucht worden gebruikt voor de productie van eetbare
oliën, pectinen (gelei middelen, bijvoorbeeld om jam in te dikken), en kleurstoffen

AGAETE – dinsdag 12 december 2017 - Een  groep van 15 werkloze jongeren in de gemeente Agaete neemt deel aan de Itinerario de inserción profesional en transformados agroalimentarios del tuno indio Agaete 2017 (Opleiding tot professionele levensmiddelenverwerker van de Indiase cactusvijg Agaete 2017) gepromoot door het Cabildo (Eilandbestuur) van  Gran Canaria en de gemeenteraad van Agaete, en gefinancierd door een Cabildo subsidie van €8.000,=

De cursus - vooral gericht op groepen met grotere werkloosheidsproblemen, zoals jonge mensen - zal hen in staat stellen, voldoende kennis op te doen over de vele toepassingen van de tuno (Indiase cactusvijg) voor de commercialisering ervan, en zo hun kansen op het verkrijgen arbeid te vergroten.

171211_rp_itinerario_formativo_tuno_indio_1.jpg“Het initiatief heeft speciale belangstelling voor jongeren die zijn buitengesloten van het formele onderwijs, omdat het hen een alternatieve uitweg biedt,” heeft de minister van Onderwijs en Jeugd, María Isabel Santana,van het Cabildo (Eilandbestuur), bij de presentatie van het project samen met de burgemeester van Agaete, Juan Ramón Martín; en de eilandminister van Overheidsbetrekkingen en de Primaire Sector, Inés Miranda.

"Dit jaar hebben we het budget voor onze niet formele onderwijscursussen voor de jeugdgroep omdat opleiding en specialisatie de sleutel zijn tot het bereiken van hoogwaardige banen", voegde zij eraan toe.

266px-Indian_Fig_-_Opuntia_ficus-indica.jpg 312000-vijgcactus.jpg

chumbas-100-2.jpg img_3988225125_DSC_0005.jpg
vijgcactus-op-blauwe-hemel-algerije-12160877.jpg vijgcactus-32847114.jpg ggg-5.jpg
Vijgcactus-1.jpg tuno_indio.jpg
Van de tuno indio (Indiase vijgcactus) worden de schil, de pulp, en de chemische verbindingen gebruikt voor de bereiding van eetbare oliën, pectinen (gelei middelen, en kleurstoffen. De cactusvrucht wordt ook gedehydreerd met een hoge energiewaarde gebruikt bij de productie van wijnen, likeuren, frisdranken, honing, jam, gelei,  graanrepen, azijn, smaakstoffen, pasta. en voedermeel.

Het gehalte aan vezels, eiwitten, mineralen en vetten is groter dan dat van de meeste vruchten. Het wordt ook gebruikt voor medicinale doeleinden zoals adstringerend, ontstekingsremmend, antipyretisch (koorts verlagend), analgetisch (pijnstillend), en laxerend; en wordt ook experimenteel gebruikt als een energiebron voor de productie van methaangas, biomassa en enzymen.

hqdefault-85.jpg GranCanaria_gastro02_05.jpg
tuno-indio.jpg2eec41b87f13104da7f298700757ecc2o.jpg

tunosindiopost-600x450.jpgDe cursus, wordt gegeven door de afdeling beroepsopleiding van het Agencia de Desarrollo Local (Agentschap voor Plaatselijke Ontwikkeling) en de  Universidad Popular (Volks Universiteit) van  Agaete, en omvat opleiding over de tuno als: een natuurlijke hulpbron, de oorsprong, soorten en kenmerken, productie, verzameling, transport, instandhouding van de  faciliteiten en apparatuur voor hun transformatie; en op hygiëne.

images-198.jpg1810-thickbox_default.jpg  nuevos11.png ff-1.jpg

jugo-aloe-vera-tuno-indio-penca-zabila-300-ml.jpgMoussedetunoindio-12.jpg

Daarnaast zullen de cursusdeelnemers oefening krijgen in verschillende processen en transformaties, in bevroren producten, hun voeding en medicinale eigenschappen, in verpakking, de ontwikkeling van het merk en verkoop van het product.

De burgemeester heeft de nieuwigheid van het initiatief en het belang ervan benadrukt voor wat het vertegenwoordigt als een werkgelegenheidskans in de gemeente, met een werkloosheidscijfer van ongeveer 700 mensen, en hij is ervan overtuigd dat het een succes zal worden en dat het  voldoen zal aan de arbeidsverwachtingen van de deelnemers.

Het project maakt het ook mogelijk om het lokale bedrijvenbestand  te diversifiëren en te verbeteren, activiteiten in verband met de primaire sector te bevorderen en te consolideren, de culturele identiteit te versterken. en het natuurlijke en ecologische erfgoed te behouden.

Op haar beurt, heeft Inés Miranda de interesse benadrukt om de specialisatie van de bevolking in lokale producten te bereiken, en de mogelijkheden waarmee de deelnemers zullen meetellen als ze eenmaal voor anderen hebben gewerkt,  en ook bij het groeperen om een bedrijf te starten; of om zich te  wijden aan de eigen productie.

De cursus bevat een opleidingsmodule over nieuwe technologieën als basisinstrumenten voor kennis en informatie, om de digitale kloof te overbruggen en als een extra hulpmiddel bij het zoeken naar werk.

Daarnaast worden de cursisten opgeleid in vaardigheden voor actief zoeken naar werk, en verwerven ze kennis en hulpmiddelen om hun persoonlijke kenmerken te verbeteren.

De beroepsopleiding bestaat uit drie modules en deelname aan verschillende overdrachtelijke  diensten, bemiddeling bij bedrijven in de sector, en technische opleidingsbezoeken aan bedrijfsentiteiten in de sector als aanvulling op de opleiding. en die bedoeld zijn om deelnemers instrumenten en vaardigheden te bieden om werk beter en sneller werk te kunnen vinden.

De eerste twee modules houden verband met de genoemde diensten van vaardigheden voor het zoeken naar werk en het verbeteren van kennis in de sector van de nieuwe technologieën die het mogelijk maken om het arbeidsaanbod op de vraag aan te passen.

20170528_164212-1.jpg licor-de-tuno-indio.jpg                                       Licor de tuno indio = Cactus vijg likeur
De derde module, van 125 uur, is die welke degenen die op de verschillende gebieden zijn ingeschreven, oefenen om hun toekomstige beroepsactiviteit te ontwikkelen. Zo leert men productiemethoden; en verwerking van activiteiten in, onder andere:  sappen, dranken, of jam; de verkoop van het product door de ontwikkeling van het merk; het opstellen van een bedrijfsplan, bedrijfs- en haalbaarheidsstudies; en de voeding  en therapeutische aspecten van de Indiase cactusvijg.
agaete-forma.jpg
Geïnteresseerden in het volgen van de beroepsopleiding voor verwerking van de tuno indio (catusvijg) in agrarische levensmiddelen,  kunnen zich  inschrijven bij het Agencia de Desarrollo Local del Ayuntamiento de Agaete (Agentschap Lokale Ontwikkeling van de  Gemeente Agaete). de inschrijfperiode opent op 12 december 2017 en sluit op 3 januari 2018.

Als het aantal aanmeldingen het vastgestelde maximum overschrijdt, zal een selectieproces worden toegepast op basis van verschillende criteria zoals de volgorde van registratie, beroepskwalificatie, enz. De lessen worden gegeven in de klaslokalen van het Parque Municipal en de deelname is gratis.
0000Islas-canariaslogo-kopie-920.jpg


De leerlingen van Radio Ecca, steeds jonger

CANARISCHE EILANDEN - zaterdag 14 oktober 2017 - Radio Ecca, gespecialiseerd het volwassenenonderwijs, heeft in de afgelopen jaren een verjonging in het profiel van het studentenbestand gekregen, vooral bij mannen. De gegevens zijn gerelateerd aan de daling in de groep van voortijdige schoolverlaters, die met de crisis begon.

 

AAEAAQAAAAAAAAhzAAAAJDBiZjE5OTIxLWQzYTItNDE0Ni1hY2QyLWFhMDEyMWM3Zjc2OQ.png                       Opleiding voor een wereld zonder grenzen. Ons huis is de wereld
                                                                      zie:

                                   http://www2.radioecca.org/home

                                                                  VIDEO
                                                        
https://youtu.be/3mp17W3qlq0

Een van de redenen voor deze gegevens is de afname in de groep van voortijdige schoolverlaters in de afgelopen jaren, en de leerlingen zien Ecca als een tweede kans om zich weer bij het onderwijssysteem aan te sluiten. "Het is nodig om erop te wijzen dat deze niet zo groot is", verklaart Lucas Lopez, directeur van het onderwijsstation. "In tien jaar hebben we dat cijfer verbeterd met iets meer dan tien  procentpunten, van 31% in 2008 tot 17% in 2016," zegt hij, die deze verjonging toevoegt aan het profiel van studenten die de tijden hebben meegemaakt waarin  een 17-jarige jongen meer in de bouw kon verdienen dan een leraar en dus stopte met studeren.

Feit is, zo bevestigt Osorio, dat momenteel één op de vier Spanjaarden geen diploma behaalt in het voortgezet onderwijs, "wat betekent dat bijna 50% van de werkloze bevolking geen opleiding heeft - 53% op de Canarische Elanden", laat zij weten.. "Voorheen was niet opgeleid zijn  een probleempje, is het nu een probleem," zegt López, die verzekert, dat het bewustzijn van de noodzaak tot opleiding hersteld is.

Deze nieuwe generaties zijn echter een uitdaging die bijdraagt tot de traditionele integratieve roeping die het 53 jarige bestaan van Radio Ecca heeft gekenmerkt. "Daarom hebben we een actie voor de nieuwe generaties door middel van financiering voor de jeugd," zegt de directeur. Een initiatief gericht op het helpen van jongeren met een risico op sociale uitsluiting "om die in  een preventieve fase af te remmen".

De directeur van Ecca wijst er ook op, “dat op het gebied van volwasseneneducatie, meer financiering,  meer leraren, en betere middelen, nodig zijn van de overheden; hoewel hij als daarentegen  zegt, “dat het systeem, hoewel gebrekkig en onvoldoende, veel is verbeterd ".

De directeur van Ecca wijst er ook op dat op het gebied van volwasseneneducatie "meer financiering, meer leraren en betere middelen" nodig zijn van de overheidsdiensten, hoewel hij als tegenpost zegt dat "het systeem, hoewel gebrekkig en onvoldoende, veel is verbeterd. ”
LogoECCAcolor.png

o_1abkkh48i138t1gcnitp1gp4135qa.jpg
Radio ECCA, Fundación Canaria
Radio-omroep in Las Palmas de Gran Canaria, 

Avenida José Mesa y López, 36,
35007 LAS PALMAS DE GRAN CANARIA

Telefoon: (+34)  902 31 22 12

ZZZZIslas-canariaslogo-31.jpg


Overzicht van de begindata van
het nieuwe schooljaar 2017/2018 in Spanje

SPANJE -  donderdag 7 september 2017 - Zoals algemeen bekend, hebben schoolkinderen in Spanje drie maanden vakantie, dit soms tot ergernis (of vreugde) van de ouders. Over het algemeen kan men zeggen dat kinderen in Spanje tussen 22 juni en 12 september zomervakantie hebben maar in elke deelstaat in Spanje is dit anders en ook elke school is weer anders. Daarom een kort overzicht van alle begindata van de scholen in de Spaanse deelstaten.

La vuelta al cole’ oftewel de ‘terugkeer naar school’ komt er voor de miljoenen schoolkinderen in Spanje weer aan. Het  schoolsysteem in Spanje is  anders dan dat  in Nederland, of België; maar dat wil niet zeggen dat het beter of slechter is. Hieronder  in het kort enkele Spaanse termen  in het Spaanse schoolsysteem, en daarnaast trfet men de begin- en einddata aan van de scholen in de populaire regio’s van Spanje; met name  die delen van het land waar de meeste Nederlandse en Belgische kinderen wonen.

schhol.jpg

img_randres_20160628-174041_imagenes_lv_terceros_descarga-kE1F--656x438LaVanguardia-Web.jpgScholen
Het Spaanse onderwijs staat weliswaar niet bovenaan de lijst van Europa’s beste, en het de laagste is er de crèche (guarderia); waarna tussen de 3 en 6 jaar, de kleuterschool (infantil) volgt.
In de Spaanse Grondwet staat dat alle kinderen tussen 6 en 16 jaar verplicht naar school moeten; naar het basisonderwijs (primaria) tussen 6 en 12 jaar; en naar verplicht voortgezet onderwijs (secundaria, of Educación Secundaria Obligatoria = ESO) tot 16 jaar, waarbij  de kinderen verplicht een ESO diploma moeten halen. Na deze leeftijd is het studeren niet meer verplicht; maar gaan veel kinderen toch door met studeren (bachillerato) waarna toelatingsexamens (selectividad) volgen om toegelaten te worden tot universiteiten (universidad) naar eigen keuze (zie ook:
http://www.wikispanje.nl/2016/11/23/tekst-en-uitleg-over-het-onderwijs-in-spanje-deel-1).

img_scolome_20170901-193627_imagenes_lv_getty_istock-172762543-kgLH-U43940800546vZG-992x558LaVanguardia-Web.jpgSchooldata
De  deelstaten in Spanje hebben de nieuwe schooldata gepland, waarbij elke regio verplicht 175 schooldagen moet hebben.
Naast de verplichte schooldagen hebben de kinderen kerstvakantie (Navidad) tussen 23 december en 7 januari 2018: en de paasvakantie (Semana Santa) tussen 24 maart en 2 april 2018.
Daarnaast zijn er veel nationale, regionale, of lokale data waarop de schoolkinderen vrij hebben. Op 12 oktober, 1 november, 6, 8 en 25 december, 1 en 6 januari, 30 maart en 1 mei hebben de schoolkinderen, net zoals de ouders, vrij in heel Spanje.

Hieronder een overzicht van de schooldata in de populaire regio’s van Spanje(zie ook: http://www.wikispanje.nl/2016/11/29/tekst-en-uitleg-over-het-onderwijs-in-spanje-deel-2 ).

LV_20150709_LV_FOTOS_D_54433326479-kE1F--656x384LaVanguardia-Web.jpg

LV_20151102_LV_FOTOS_D_54437611281_2_0_2574388196-kE1F--656x369LaVanguardia-Web.jpgCanarische Eilanden
Op de Canarische Eilanden beginnen de infantil en primaria op 11 september 2017 terwijl de oudere schoolkinderen dat zullen doen op 13 september2017  waarbij het schooljaar voor alle kinderen zal eindigen op 22 juni 2018.
Tussen 23 december en 7 januari hebben de kinderen kerstvakantie, terwijl de paasvakantie voor hen tussen 24 maart en 1 april zal vallen. Daarnaast hebben de schoolkinderen ook een vrije dag op 15 september (Lanzarote en Fuerteventura), 9 oktober (La Gomera) en 2 februari (Tenerife).

Andalusië
In de Zuid Spaanse regio, die overigens heel populair is bij Nederlanders en Belgen om er te gaan wonen, moeten de infantil en primaria op 11 september beginnen, terwijl de oudere kinderen oftewel secundaria en bachillerato op 15 september 2017 beginnen met hun nieuwe schooljaar dat zal eindigen op 22 en 25 juni 2018.
Tussendoor hebben alle scholen tussen 23 december en 7 januari kerstvakantie; en tussen 24 maart en 2 april paasvakantie (Semana Santa). Op de regionale feestdag 28 februari hoeven de kinderen niet naar school, net zoals  30 april, 13 oktober en 7 december.

De Balearen
Ook op de Balearen beginnen alle schoolkinderen het nieuwe schooljaar op 13 september en eindigt iedereen op 22 juni 2018.
Tussendoor hebben alle scholen op de Balearen tussen 23 december en 7 januari kerstvakantie en tussen 29 maart en 8 april paasvakantie (Semana Santa). Daarnaast hebben alle schoolkinderen op de Spaanse Archipel in de Middellandse Zee vrij op 1 en 2 maart; en een extra dag die elke school zelf mag vaststellen.

Catalonië
In de Noord Spaanse deelstart Catalonië wonen ook veel buitenlandse kinderen en hier beginnen alle leeftijdscategorieën op 12 september, behalve de secundaria en bachillerato die op 14 september beginnen met het nieuwe schooljaar, dat voor alle schoolkinderen zal eindigen op 22 juni 2018.
Net zoals in Andalusië heeft men kerstvakantie tussen 23 december en 8 januari; maar de paasvakantie is tussen 24 maart en 3 april. Het nieuwe schooljaar voor de kinderen in Catalonië begint echter op maandag 11 september met een vrije dag: La Diada (Catalaanse feestdag).

Extremadura
In de regio Extremadura beginnen de infantil en primaria op 11 september; terwijl de oudere schoolkinderen dat zullen doen op 13 en 14 september;  waarbij het schooljaar voor alle kinderen zal eindigen op 22 juni 2018.
Tussen 23 december en 7 januari hebben de kinderen in Extremadura kerstvakantie; terwijl de paasvakantie voor hen tussen 24 maart en 2 april zal vallen. Daarnaast zijn 13 oktober, 7 december, 26 januari, 12 en 13 februari en 30 april vrije dagen..

Madrid
In de hoofdstad van Spanje en de gelijknamige deelstaat, gaan de kinderen van infantil en primaria op 7 september terug naar school en eindigen zij op 22 juni 2018.
 In het geval van de secundaria en bachillerato beginnen de kinderen op 12 september, en eindigen zij op 22 juni 2018 met hun schooljaar. De kerstvakantie zal hier plaatsvinden tussen 23 december en 7 januari, terwijl men in de deelstaat Madrid paasvakantie viert tussen 23 maart en 2 april. Daarnaast hebben de kinderen ook vrij op 13 oktober, 7 december, 15 en 16 februari en 30 april.

Murcia
In de deelstaat Murcia zullen de schoolkinderen met hun nieuwe schooljaar beginnen op 7 september, waarbij de kinderen in infantil en primaria eindigen op 22 juni 2018.
De secundaria en bachillerato beginnen hun nieuwe schooljaar ook op 15 september, maar eindigen pas op 22 juni 2018 hun nieuwe schooljaar. De kerstvakantie begint in deze deelstaat op 23 december en eindigt op 7 januari; terwijl de paasvakantie tussen 23 maart en 1 april gevierd wordt. Daarnaast hebben de kinderen geen school op 7 december, 2 en 3 april, 30 april en 2,3 en 4 mei.

Comunidad Valenciana
In de regio, waar de meeste Nederlanders en Belgen wonen, beginnen de scholen voor alle schoolkinderen op 11 september, waarbij deze voor infantil en primaria eindigt op 20 juni 2018;  en voor secundaria en bachillerato op 13 en 15 juni 2018.
De kerstvakantie is in de deelstaat Valencia tussen 23 december en 7 januari; en de paasvakantie tussen 29 maart en 9 april. Daarnaast hebben de schoolkinderen ook vrij op 9 oktober, 7 december en 19 maart.
0000Islas-canariaslogo-kopie-173.jpg


42 Nieuwe Guardiacivilisten
in de praktijkopleiding in de provincie Las Palmas

De Guardia Civil lijft 42 Guardiacivilisten in opleiding in bij het Commissariaat van Las Palmas

Ze volgen een promotie-opleiding van 40 weken binnen hun opleiding tot ambtenaar agent van de Guardia Civil

Bij hen voegen zich vier Cabos (Kapiteins) en zeven Sargentos(Officieren) , tijdelijk gestationeerd in de Provincie

LAS PALMAS - maandag  26 juni 2017 - De Gedelegeerde van de Spaanse Regering op Canarias heeft,  samen met de Coronel Jefe ( Kolonel Hoofdcommissaris)  van het Commissariaat in de genoemde provincie, de 42 leerling-guardiacivilisten  welkom geheten bij de 122e bevordering tot Guardiacivilisten die in het studiejaar 2016 zijn ingelijfd op de academie in Baeza (Jaén),  en die nu gedurende 40 weken  hun opleiding tot agent van de Guardia Civil in de provincie Las Palmas zullen voltooien

Eilanden
Van de 42 leerling guardiacivilisten  (twee vrouwen en 40 mannen), zullen er 20 hun opleiding voltooien op diverse posten op het eiland Gran Canaria; 15 doen dat op het eiland Lanzarorte, en zeven op Fuerteventura.
220px-Emblem_of_the_Spanish_Civil_Guardsvg-1.pngcurso-on-line-de-guardia-civil-escala-de-cabos-y-guardias-1.jpg
guardiacivil-canarias-alumnos-kclF--620x349abc.jpg
19532558_1498423250181172_1622619748_o.jpgBij de genoemde Guardiacivilisten, voegen zich twee Cabos(Kapiteins) tijdelijk op Fuerteventura, een op Lanzarote, en een op Gran Canaria; wat de Sargentos (Officieren) betreft gaan er drie naar Lanzarote, drie naar Gran Canaria, en een naar Fuerteventura.

9000001175784.jpg

122ª Promotion de Guardias Civiles (122ste Guardia Civilisten Bevordering)
Van de ruim 44.000 kandidaten die zich in 2016 hebben aangemeld voor de selectietest voor de toelating tot de Escala de Cabos y Guardias de la Guardia Civil (Kaderopleiding  van  de Guardia Civil),  zijn er in totaal 1.078 (139 vrouwen en  939 mannen) toegelaten tot de mogelijkheid van rechtstreekse open toelating.
Eveneens zijn 31 vrouwen en 44 mannen toegelaten die dit deden via het aanvragen van de plaatsen die gereserveerd zijn voor beroepsmilitairen van de landmacht en de marine die minimaal vijf jaar in dienst zijn. (Zie:
https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=916&q=Escala+de+Cabos+y+Guardias+de+la+Guardia+Civil)
DIVISASGC2-2.png
                                       GUARDIA CIVIL-KADERFUNCTIES
guardia-civil1-1.gif
guardia-civil1.gif

Allen - samen met de 177 leerlingen (130 mannen en 48 vrouwen) die hun opleiding hebben gevolgd aan het Colegio de Guardias Jóvenes ‘Duque de Ahumada’ in Valdemoro (Madrid) -  vormen de grootste partij van de Guardia Civil die zijn toegelaten  tot deze Escala (Kaderopleiding ) in de afgelopen jaren.

De gemiddelde leeftijd van  de 1.553 leerling guardiacivilisten voor deze bevordering ligt op 29 jaar en ruim 43% heeft een universitaire titel, en daarnaast hebben 143 een postdoctorale studie gevolgd en vijf van hen zijn doctor.

Van de 1.553 leerling guardiacivilisten voor deze bevordering zijn er 69 bewoner op Canarias (54 in de provincie Las Palmas en 15 in de provincie Tenerife).

Leerling guardiacivilisten in de provincie Las Palmas
De gemiddelde leeftijd van deze leerling guardiacivilisten die tijdelijk zijn toegewezen aan de provincie Las Palmas ligt heel dicht bij 30 jaar, van hen hebben er 17 hoger onderwijs gevolgd (universitair en hoger beroepsonderwijs) en  26 wonen in de deelstaat Canarias.

Van de 42 praktijkagenten zijn er 16 toegelaten via de gereserveerde plaatsen voor beroepsmilitairen van de landmacht en de marine die minimaal vijf  jaar in dienst zijn,  vier van hen zijn  leerlingen van het Colegio de Guardias Jóvenes (College voor Jonge Guardiacivilisten). 
ZZZZZZIslas-canariaslogo-kopie-89.jpg


Ouderverenigingen van Openbare Scholen
wijzen huiswerk af

SPANJE - zondag 25 september 2016 - De Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos (CEAPA) (Spaanse Federatie van Ouderverenigingen) is een campagne gestart tegen huiswerk - die ook de afwijzing bevat dat leerlingen -tenminste in de weekeinden van november thuis huiswerk moeten maken – en met de campagne wil men beginnen met de bewustmaking van wat zij als een probleem zien voor leerlingen en gezinsleden.

En dat o.a. vanwege het feit, dat 48,5% van de ouders van mening is dat het huiswerk van de kinderen een negatieve uitwerking heeft op het gezinsleven, aldus een studie over de rechten van kinderen die is uitgevoerd door de CEAPA, een meerderheid in het openbaar onderwijs.
schopoplkimndreren.jpgHet doel is, dat het huiswerk in het ‘geheel’ verdwijnt; zo heeft de voorzitter van deze organisatie, José Luis Pazos, benadrukt tijdens een persconferentie.

Als signaal dat men op deze weg voortgaat, hebben deze ouders de onderwijzers voorgesteld, om geen huiswerk op te geven voor in de weekeinden van de genoemde maand.

Als dat niet zo is, dan gaan gezinnen dit weigeren, zo stelt Pazos, en zullen zij op maandag 26 september 2016 op school in een brief uitleggen wat de motieven zijn, dat hun kinderen geen huiswerk hebben gemaakt.

Ceapa heeft op vrijdag 23 september 2016 een ‘korte samenvatting’ gepresenteerd van de genoemde studie, aan de hand van de antwoorden van 1.748 ouders en 472 minderjarig en gedurende het eerste kwartaal van 2016, ruim 90% van hen behoort tot het openbaar onderwijs.

- 20,24% van de ouders geeft aan, dat men zich dagelijks ruim twee uur wijdt aan huiswerk (meer dan 10 uur per week). - 39,44% meldt, dat de huiswerk-taken vaak in strijd zijn met de behoeften van kinderen - 29,41% van de minderjarigen maakt meer dan twee uur huiswerk - 40% van de kinderen is van mening, dat men niet altijd rekening houdt met hun speel- en rusttijd - 65,66% verzekert geen huiswerk te maken dat hen benadeelt.

De campagne heet: ‘En la escuela falta una asignatura: mi tiempo libre’ (‚Op school mist een onderwerp: Mijn vrije tijd’).

Tijdens de persconferentie aan het begin van het schooljaar, heeft Pazo ook een ‘toenemende’ tendens aangegeven in de diverse Deelstaten van ‘copagos’ (‘betaalde thuisleraren’) bij gezinnen van de openbare scholen (zelfs, dat dit ‘uit de hand is gelopen’ in geld en soort),” wat men beschouwt als ‘illegaal” en ‘onregelmatig’ als men geen betaalbewijs verstrekt.

Pazos, die geen concrete gegevens over Deelstaten, scholen en betreffende leerlingen heeft verstrekt, brengt dit in verband met de bezuinigingen in het openbaar onderwijs van de laatste jaren.

Wat betreft de schoolboeken, geeft dezelfde studie aan dat 29% van de gezinnen deze om puur financiële redenen niet koopt. Slechts 21% verkrijgt deze gegarandeerd gratis, terwijl de rest toch een, of andere uitgave moet doen.

Pazos verwijt, dat men boeken voorafgaand aan de LOMCE, "weg heeft gegooid;" waarbij de CEAPA van mening is, dat die perfect bruikbaar zijn .

Volgens de CEAPA, is het gratis voor alle leerlingen in het leerplichtonderwijs door het leenstelsel en hergebruik in Andalusië, Extremadura, Navarra en Valencia.

Daarentegen zijn Madrid en Catalonië de enige Deelstaten zonder directe steun voor schoolboeken, en staan er slechts beurzen voor uiterste noodgevallen.

Er zijn subsidies voor gezinnen, maar ‘onvoldoende, in Aragón, op de Balearen, in Castilla-La Mancha, Murcia, en La Rioja.

In de overige Deelstaten is het middel een lening , of hergebruik door de scholen; hoewel, niet voor alle boeken, en niet voor alle leerlingen.

Als het gaat om schoolmaaltijden, geeft 84,19% van de gezinnen aan, dat men geen subsidie heeft om deze te betalen. En daarvan erkent 25% dat men moeilijkheden heeft die te betalen.

82% van de gebruikende gezinnen antwoordt dat men vermindert, of beperkt overheidssteun ontvangt sinds de crisis, terwijl 12% toegeeft zich nu te hebben hersteld.

Een derde zegt dat het schoolmenu niet de gewenste kwaliteit heeft, en 29% is niet tevreden over de dienstverlening.

In alle Deelstaten handhaaft men nagenoeg de prijzen voor schoolmaaltijden tijdens dit schooljaar, maar met kosten die voor gezinnen kunnen verdubbelen al naar gelang waar men woont: €3,= in Asturië, en tussen de €5,50 en €6,80 in Navarra.

Volgens Pazos leveren de overheden niet voldoende inspanningen in de schoolkantines, die het enige alternatief zijn voor een adequate voeding voor de leerlingen van de minderbedeelde gezinnen.

CEIOSantaBrbara-hoofdfsdtadGC.jpg                                                      CEIP Santa Barbara

Huiswerk: Noodzaak, of onrechtvaardig?’
Het schooljaar is net begonnen, maar nu al komen de leerlingen thuis met hopen huiswerk die hen geen tijd gunnen voor andere activiteiten, zoals het bedrijven van sport, het leren van Engels, en spelen. Moe van de last die dit betekent te zijn, vragen veel ouders de scholen, er rekening mee te houden, dat men, zich - tenminste- beperkt in het opdragen van huiswerk.

Aan het eind van de schooldag komt mijn zoon thuis en na de lunch en een pauze van een half uur, begint hij aan zijn huiswerk. Oefeningen worden nog gedaan, dan gaat hij naar voetbal en komt terug voor het afmaken van opdrachten tot negen uur ’s avonds," vertelt Carmen Vigo, moeder van een leerling van 1 ESO bij het IES Guanarteme; naar aanleiding van de oproep van de CEAPA, om geen huiswerk te maken in de weekeinden.

In dit tempo hebben de kinderen nauwelijks tijd voor ontspanning, terwijl ze het gevoel hebben onder druk te staan; een situatie, die zijn moeder beschouwt als, “onjuist vanwege de hoeveelheid huiswerk die men opdraagt, bovenop wat men moet studeren voor de examens.” En dat terwijl de minderjarigen meer tijd aan school besteden dan de werkdag van een volwassene.”

Net als Carmen Vigo geloven veel ouders dat de taken ‘te veel’ zijn en ook ‘schadelijk’ voor zowel kinderen als ouders. Dat is het geval van Teresa Suárez, moeder van een leerling van 1 ESO van het IES Guanarteme en een leerling van het CEIP Santa Barbara. "Vanwege de uren die je hebt te besteden aan huiswerk en andere buitenschoolse activiteiten, is er voor velen uiteindelijk weinig tijd over om te besteden aan het gezin. Daarnaast moeten we ze helpen, raken we moe, en zelfs boos op hen " zegt deze moeder, die verlangt dat de taken worden uitgevoerd in de klas.

De situatie die ze aangeven wordt herhaald in het weekeinde, waarbij het lijkt, “dat men hen nog meer huiswerk geeft.” “En wat doet men tijdens de uren in de klas?” vraagt Carmen Vigo, die stelt, dat de lessen volledig genoeg moeten zijn voor de kinderen om de concepten te leren, zonder huiswerk."

Met adviezen voor en tegen het verwijderen van huiswerk zal de oproep tot staking van de CEAPA ook bevorderd worden op de Canarische Eilanden. Dat is op vrijdag 23 september 2016 meegedeeld door de voorzitter van de CEAPA-Canarias, Antonio Martin, in een vergadering op Tenerife van alle eiland-ouderverenigingen, waar de zaak is besproken, om tijdens de weekeinden in november, "de leraar te vragen de moeite te nemen om te controleren - zelfs experimenteel - of de kinderen in staat zijn om gelijke tred te houden zonder al te veel tijd te besteden aan huiswerk," aldus voorzitter Antonio Martin, en hij benadrukt, dat huiswerk verschillen creëert tussen kinderen. Sommigen kunnen hulp krijgen van hun ouders, maar anderen niet."
zzzislas-canariaslogo-403.jpg


Het schooljaar begint op Canarias
voor het vierde jaar op rij met minder leerlingen

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - Het aantal leerlingen dat naar de openbare en private scholen van Canarias gaat, is - ten opzichte van het aantal schoolgaande jongeren in het schooljaar 2015-2016 van het Basisonderwijs tot aan het Voortgezet Hoger Onderwijs - voor het schooljaar 2016-2017 afgenomen met 3.062 tot: 308.161; zo heeft het Ministerie van Onderwijs, van de Deelstaat, laten weten op woensdag 7 september 2016.

Alleen in het Bachillerato (Voortgezet Hoger Onderwijs) en in het nieuwe FP Básica (Basis Beroepsonderwijs) van de meest recente onderwijswet, de LOMCE, is het aantal leerlingen toegenomen, met respectievelijk van 28.749 naar 28.978 ( +229); tegenover de afname van de ander schoolrichtingen van: 2.478 tot 2.77 (+295), zo heeft de betreffende minister, Soledad Monzón (Coalición Canaria - CC = de regerende Nationalistische partij), laten weten aan het begin van het schooljaar.
canarias-inicia-1.jpg

Bij het begin van dit schooljaar en met het ontwikkelen van strategische doelen, heeft de huidige Canarische Regering zich tot doel gesteld, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, zoals met de uitbreiding van 24.000 naar 42.000 begunstigden in het programma voor gratis schoolboeken, met het verhogen van de investering van 2,2 naar 8,7 miljoen eur, zo heeft de minister benadrukt.
educacion-disena.jpg                       Soledad Monzón, op dinsdag 6 september 2016 in  haar Ministerie..
Men is begonnen met het toepassen van het Plan de Impulso a las Lenguas Extranjeras ( Plan Bevordering Buitenlandse Talen) in 500  centra die meer lesuren gaan geven, met drie lesdagen per week - en in sommige gevallen 30 tot 50% van alle andere lessen die gegeven worden- wat een van de nieuwe maatregelen is, aldus de uitleg van Monzón.

De minister heeft benadrukt, dat men gelijktijdig de acties hanteert voor het verbeteren van de opleiding van taaldocenten, met het verhogen van 1.085 naar 2.000 opleidingsplaatsen welke daartoe gereserveerd zijn in de officiële taalinstituten.

De Canarische Regering zal, naast die in het taalonderwijs, ook een andere kruislingse aanvulling promoten in het openbare onderwijs van de Archipel, en wel de opname van Canarische inhoud welke bijdraagt aan een betere kennis van het eigen culturele -en historische erfgoed en, tegelijkertijd, “de erkenning van ‘elementen’ die ons nu als Canario’s identificeren” zo heef Monzón toegevoegd.

En voor het bereiken van dat doel, heeft de minister laten weten, “dat als ‘onmiddellijke maatregel’, men het reserveren van uren aan lerarenonderricht aangenomen heeft, zodat men de Canarische inhoud kan uitwerken in hun centra.”

Een ander doel dat Monzón benadrukt, is, om de technologische uitrusting van de scholen op de eilanden te verhogen, zowel met de installatie van breedbandverbinding , die dit jaar bijna duizend centra zal bereiken en zal naar verwachting worden uitgebreid tot alle op de Archipel in 2018, evenals met de aankoop van computers, printers en andere apparatuur.

Met het zicht op dit schooljaar, heeft men daartoe bijna twee miljoen euro geïnvesteerd, met de aankoop van 1.089 computers voor in de klassen van het Kleuter- en Basisonderwijs; en nog eens 1.250 computers - plus tevens een honderdtal 3D-printers - voor andere scholen in het Voortgezet Onderwijs, zo heeft de minister aangegeven.

Dit alles in het kader van een project dat het doel nastreeft om voor 2020 alle openbare scholen gedigitaliseerd te hebben, door middel van een investering welke men becijfert op 43 miljoen euro, zo heeft de minster uitgelegd.

De minister van Onderwijs heeft bevestigd, dat deze en andere maatregelen die haar Ministerie voor heeft, “het resultaat zijn van een eerste jaar van beheer, dat men heeft gewijd aan de analyse en aan het ontdekken van de behoeften van de onderwijsgemeenschap,” met als doel, “te kunnen rekenen op een diagnose van het onderwijs op Canarias,” welke zal leiden tot acties voor de verbetering ervan.

Met deze aanpak, heeft Soledad Monzón de kritiek weerlegd die de onderwijsvakbonden aan haar hebben gericht, waarin ze haar beschuldigen van het niet nakomen van toezeggingen die ze  heeft gedaan, opdat de docenten betere arbeidsvoorwaarden hebben.

Haar argument is, dat al deze eisen, “aspecten zijn, welke zijn opgenomen in de kalender welke is aangegeven tijdens de onderhandelingen met de vakbonden aan het begin van de regeerperiode,” en waarop men mettertijd antwoord wil geven; maar daartoe is het nodig, dat men de dialoog hervat men een nieuwe koers aan het begin van het schooljaar, waarmee - zoals gezegd - “men zal blijven doorgaan om vooruitgang te boeken in deze."
zzzislas-canariaslogo-280.jpg


Canarische studente veroordeeld 
tot terugbetalen studiebeurs,
wegens  het niet behalen van het vereiste eindcijfer

De Audiencia Nacional (AN) (Hoge Raad) heeft een studente uit Las Palmas de Gran Canaria, voor het niet behalen van het vereiste gemiddelde eindcijfer, veroordeeld tot het terugbetalen van €2.296,= zijnde  een gedeelte van een studiebeurs; plus, het betalen van de proceskosten.

Jennifer Pintor heeft een studiebeurs aangevraagd bij, en gekregen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Sport voor het volgen van een eerstejaars hogere opleiding gedurende het studiejaar 2012/2013 aan het Pablo Montesinos instituut in de hoofdstad van Gran Canaria. Nu zal ze een gedeelte van het ontvangen geld moeten terugbetalen, omdat ze niet heeft voldaan aan de vereisten voor het verkrijgen van de studiebeurs; ze had gemiddeld een eindcijfer moeten behalen van 5,5 en ze kwam niet verder dan een resultaat van 5,39.
schiool.jpg

 Het IES Pablo Montesino (Instituut voor Hoger Onderwijs) in Las Palmas de Gran Canaria.
download-15.jpg
Een uitspraak van de Kamer voor Overheidsgeschillen, van de Hoge Raad, detailleert dat de, door de studente ontvangen bedragen, bij elkaar opgeteld:  €2.513= zijn, als concept van  “beloning” (CFGS -  Ciclos de Grado Superior)  (Cyclus Hogere Opleidings Graad), en nog eens €204,= als ‘steden’-supplement. Vervolgens heeft op 30 mei 2014 de directeur-generaal van Universitair Beleid van het Algemene Universiteiten Secretariaat echter een resolutie uitgevaardigd ,waarin men van haar de gedeeltelijke terugbetaling verlangt van de toegekende studiebeurs, zijnde de genoemde €2.296,=
mala-hora.jpg        Jennifer Pintor, alleenstaande moeder, werkloos en studente Hoger Beroepsonderwijs,
                         in de Staatsbibliotheek  in Las Palmas de Gram Canaria.

De basis voor die resolutie was de vaststelling, na de toekenning en het uitkeren van de studiebeurs, het gebrek aan erkenning van de aanvraagster (Jennifer Pintor) die benodigd was, zijnde de vereiste gemiddelde waardering voor het verkrijgen van de vergoeding studiebeurs/salaris.”, zegt de uitspraak van 14 december 2015.  

De studente heeft besloten hoger beroep aan te tekenen tegen deze uitspraak van de Geschillenkamer van het Openbaar Ministerie, en heeft gevraagd om nietigverklaring van het vonnis, omdat ze van mening is, dat dit niet geoorloofd is.

Compenserend
Op 9 december 2015 zijn de rechters niet ingegaan op de vraag, dat wil zeggen, "op de wettelijke aanpassing" van de resolutie. Na analyse van de zaak, hebben ze beslist, dat deze ‘voldoende gemotiveerd’ is,  en hebben uiteindelijk het hoger beroep van de eiseres afgewezen op grond van het ontvangen van een studiebeurs/salaris, zonder het behalen van het noodzakelijke eindcijfer, om daartoe gerechtigd te zijn.

Het vonnis benadrukt, “het gebrek aan accreditatie’, dat had moeten zijn, “het vereiste gemiddelde eindcijfer voor het verkrijgen van de compenserende  component  studiebeurs/salaris,” zo luidt het oordeel. Wat de Hoge Raad ertoe brengt, te verklaren, “dat dit een feitelijke situatie vormt die terugbetaling van de uitgekeerde bedragen rechtvaardigt, “overeenkomstig het bepaalde in de Wet 38/2003, Algemene Subsidies, en tevens een Resolutie van 2 augustus 2012, waarmee men studiebeurzen en subsidies instelt voor het academisch jaar 2012/2013.”
bachillerato.jpg ciclos-formativos-de-grado-superior.jpg

De afwijzende uitspraak laat weten, dat de eiseres bovendien de proceskosten moet betalen van de rechtszaak die zij heeft aangespannen tegen het Ministerie; “dat de regelgeving, van de eerstejaars studenten van het hoger beroepsonderwijs vereist: 5,5 punten te hebben verkregen in het tweede jaar van het Bachillerato en dat de eiseres, zoals de Landsadvocaat heeft laten weten, een cijfer heeft behaald van 5,39 “

Men merkt ook op, dat ze wist, dat het puntenaantal de reden was waarom men de terugbetaling van de studiebeurs eiste, en niet alleen omdat, zoals ze in hoger beroep aangaf, dat men de waarschuwing daartoe aan haar heeft meegedeeld op 9 augustus 2013 en,  dat ze daartoe de gelegenheid had, bezwaren in te dienen tegen de omstreden resolutie,” zo concludeert het vonnis.
zzzzzzzislas-canariaslogo-30.jpg


Ruim 15.000 jongeren
hebben geen plaats in de beroepsopleiding

Aanklacht van vakbonden, ouders en leerlingen

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 1 oktober 2013 - Diverse organisaties eisen, dat men in de Deelstaatbegroting van 2014 de post voor Formación Profesional (FP) (Beroepsonderwijs) verhoogt en men het aanbod vergroot.

In totaal 15.590 jongeren zullen geen plaats vinden op Canarias voor het volgen van beroepsopleidingen in dit studiejaar, zo hebben op dinsdag 1 oktober 2013  de vakbonden UGT, CCOO en Incusan aangegeven, evenals de  Asociación de Estudiantes (Studentenvereniging) en de Confederación de Madres y Padres de Canarias (Oudervereniging van Canarias).

Vertegenwoordigers van deze organisaties eisen een onderhoud met de president van de Canarische Regering, Paulino Rivero, om deze ‘kritieke’ situatie te bespreken, waarvan zij bevestigen, dat deze duizenden jonge Canari@’s zonder opleidingsplaats laat zitten en men eist, dat men in de Deelstaatbegroting voor 2014 de post voor FP verhoogt en het aanbod uitbreidt.

De CC.OO. woordvoerder, José Ramón Barroso, heeft benadrukt, dat  de jeugdwerkeloosheid op Canarias twee keer zo hoog is als het nationale  Spaanse gemiddelde en drie keer zo hoog als het Europese gemiddelde, waardoor men een oplossing eist van de Regering; evenals, dat het Canarische Parlement en de Consejo Escolar ( Regionale Onderwijsraad) alternatieven zoeken.

Barroso heeft gezegd, dat de Consejo Canario de Formación Profesional (Canarische Raad voor het Beroepsonderwijs), ”geen uitweg weet met deze situatie,” die vooral jongeren op Gran Canaria en Tenerife treft, waar men becijfert, dat ongeveer 6.500 aanvragers voor leerplaatsen geen cursus kunnen volgen van dit soort onderwijs.

De vakbondsvertegenwoordiger heeft ook gezegd, dat het noodzakelijk is, om het aantal opleidingen te verhogen en meer te diversifiëren, zodat meer studenten in aanmerking komen voor een keuze in de veeleisende beroepsfamilie, want hij beweert, dat de overheid jaar na jaar hetzelfde aanbiedt, zonder rekening te houden met de wensen van jongeren.

analisis-junio-alumnos_large.jpgVolgens zijn gegevens zijn van de aangeboden plaatsen er dit jaar 1.100 niet gebruikt, maar in de familie van de Gezondheidszorg staan op de wachtlijst voor de maand september 4.390 personen, en op die van de Horeca opleiding 2.569, terwijl deze laatste,“de belangrijkste economische activiteit van de eilanden is,” zo geeft Barroso aan.

Hij herinnert eraan, dat men al sinds 2009 een verhoging eist van het aantal plaatsen in het beroepsonderwijs, maar het probleem is toegenomen; omdat van de 9.000 leerlingen die sinds twee jaar geen plaats hebben, dit er nu 15.590 zijn; evenals, dat men in al juni 2013 het Ministerie van deze situatie op de hoogte heeft gebracht, bevestigt hij bovendien, dat men dit jaar 3.600 plaatsen meer heeft aangeboden, “terwijl dit er maar 500 zijn geweest.”

De woordvoerders van de Confederación de Padres y Madres de Canarias (Canarische Oudervereniging),  Alicia Reyes en Eusebio Dorta hebben blijk gegeven, “van de onmacht die de ouders van deze jongeren voelen aan wie men geen enkele oplossing biedt voor hun toekomst,” terwijl bovendien de meerderheid van de getroffenen behoort tot gezinnen met beperkte financiële middelen.

Eveneens heeft men het gebrek aan studentkamers aangegeven voor leerlingen in het beroepsonderwijs, de toename van het onderwijs op afstand ten koste het klassikale, de toename van het aanbod van de private centra voor het volgen van dit soort onderwijs, evenals het gebrek aan oriëntatie voor deze jongeren.
1-AAAAislas-canarias-84.jpg


Crisis: Vraag naar beroepsopleiding 
op Canarias sterk toegenomen

CANARISCHE EILANDEN - vrijdag 23 november 2012 - De economische crisis heeft duizenden Canario’s terug de schoolbanken in gedreven, het gaat om mensen die op zoek zijn naar een beroepsopleiding als uitweg voor de problemen op de arbeidsmarkt. In het cursusjaar 2012/2013 zijn voor het eerst de inschrijvingen voor de Formación Profesional (FP) (het Middelbaar Beroepsonderwijs = MBO) voor het eerst hoger, dan de inschrijvingen voor het Bachillerato (Voortgezet middelbaar Onderwijs = VMBO).

De schoolklassen voor de Formación Profesiónal (FP) van Canarias zijn een waar toevluchtsoord geworden als laatste hoop voor veel werklozen die willen herintreden op de arbeidsmarkt, althans die daar een poging toe wagen.

 
De economische crisis heeft duizenden Canario’s terug de schoolbanken in gedreven en naar de computer (thuisstudie).

Voor het cursusjaar 2012/2013 hebben zich bij de FP (het MBO) op de Archipel  3.700 nieuwe leerlingen ingeschreven, wat een toename betekent met 14% te opzichte van het cursusjaar 2011/2012, en wat meer is  dan het aantal inschrijvingen voor het Bachillerato (VMBO).

De statistiek laat zien, dat in 2011 zich 4.666 nieuwe leerlingen zich hebben laten inschrijven voor de diverse beroepsopleidingen op de Canarische Eilanden en in 2012 zijn dit er 7.900.

Of anders gezegd is  in een jaar tijd het aantal inschrijvingen voor scholing (gedeeltelijk thuisstudie via de computer) met 70% toegenomen, w at een optie is waarvoor de meeste volwassenen kiezen die studie met gezinszaken willen combineren. De on line studenten maken 26% uit van de 30.187 leerlingen in de FP (het MBO) op de Eilanden.
1-AAAAislas-canarias-84.jpg


 

kaart_canaria-5-62.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--396.jpg

zon-115.jpg