site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl
'GRAN CANARIA ACTUEEL'... » GRAN CANARIA » OPENBAAR BUSVERVOER

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-1-2-kopie-kopie-1.jpg

6-38.jpg

De aanleg van de ‘Metro Guagua’-buslijn
start in het voorjaar van 2017
vanaf Hoya de la Plata

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - vrijdag 26 november 2016 -  In 2017 legt men drie trajecten aan vanaf  Hoya de la Plata, in de zuidpunt, Pío XII en Rafael Cabrera.
brt-similar-ao-que-sera-implantado-em-palmas1.jpg                                                               VIDEO: 
                                         https://youtu.be/6sOXQD-Rtyg
banner_metroguagua.jpg

guaguaexpress.jpg

Ondertunneling en verbinding naar de Haven:
- Blas Cabrera 11,3 miljoen euro:
  Het eerste van de acht trajecten begint in Hoya de la Plata.
  Dit gedeelte, naar Villa de Zarauz, gaat langs het Hospital Insular en heeft een lengte van
  1.435 meter.

- Zarauz-Alicante 1,5 miljoen euro:
  Het traject tussen de Calle Villa de Zarauz en Calle de Alicante, in La Vega de San José, is
  een van de voordeligste en heeft een lengte van 1.644 meter.

- Vegueta 27,6 miljoen euro:
  Dit is een van de kortste trajecten, maar het duurste, omdat het onder de Avenida Marítima  
  doorgaat, ter hoogte van de begraafplaats, en gaat nog een keer ondergronds ter hoogte van
  het parkeerterrein bij de Mercado de Vegueta. Bovendien moet men terrein winnen op ze.
  Het traject heeft een lengte van 950 meter.

- Rafael Cabrera 2,4 miljoen euro:
  Het gedeelte tussen Rafael Cabrera en Venegas is 800 meter lang en kost  2,4 miljoen euro.
  Het vijfde gedeelte, tussen Venegas en Juan XIII is 1.399 meter lang en kost 2,1 miljoen euro.
  Het zesde gedeelte, dat gaat van Pío XII naar de Calle Galicia is  2.285 meter lang en kost
  €641.124,=

- Mesa y López - ISTMO 17,5 miljoen euro:
  Het tweede meest dure gedeelte is dat, wat komt te liggen tussen de Mesa y López en de Calle
  Eduardo Benot
. Het heeft ook tunnelgedeelten en er moet terrein op zee worden gewonnen bij
  de Haven; het is 1.865 meter lang.
 Het laatste gedeelte, tot aan Manuel Becerra, kost 1,2 miljoen euro.
De aanleg van de ‘Metro Guagua’-buslijn zal beginnen in het voorjaar van 2017 en men zal dat doen naar Hoya de La Plata. (Hoya is in het Spaans: een uitgestrekte vlakte die is omgeven door bergen, of een grote afgraving in de grond).
Presentacion-MetroGuagua-Triana-Palmas-Canaria_EDIIMA20161124_0374_20.jpg
80457.jpg

netr.jpg
propuestametro-1.jpgDe eerste welke men aanlegt,  zullen de trajecten zijn van de Calle Blas de Cabrera Felipe, in de zuidhoek, de Calle Pío XII, en  de Rafael Cabrera. Deze werkzaamheden kosten 6,5 miljoen euro. Men gaat ervan uit dat deze rijstroken voor de snelbus binnen een jaar tijd voltooid zullen  zijn, en dan pas zal men beginnen met de volgende gedeelten van het 11,2 lange circuit dat Hoya de la Plata zal gaan verbinden met Manuel Becerra, op La Isleta.
obras-metro.jpgOp verzoek van de Gemeente Las Palmas de Gran Canaria, heeft Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria geaccepteerd , het tracé dat men heeft voorzien voor de trein op het eiland tussen het station van San Telmo en van Santa Catalina te ‘parkeren’, om geen bemoeienis te hebben met de route van de Metro Guagua, die dezelfde route gaat krijgen. Dat heeft de wethouder van Mobiliteit, José Eduardo Ramírez, verzekerd; die heeft laten weten , dat men aan het Eilandbestuur heeft voorgesteld dat men deze fase van de trein “niet uitvoert”.

“De beslissing is nog niet genomen,” heeft Ramírez toegevoegd, “ maar men heeft dit verzoek wél  ontvangen en men heeft besloten nog niet te beginnen met het traject tussen San Telmo en de Luchthaven. We hebben tijd om te debatteren of dit samengaan al dan niet nodig is, omdat het gaat on een reiour-lijn op slechts één rijstrook, wat niet de trein is die naar Santa Catalina gaat.  Het Cabildo (Eilandbestuur) is bereid deze fase te ‘parkeren’.

José Eduardo Ramírez, heeft laten weten dat met de route van de Metro Guagua kan aanleggen in minder dan drie jaar tijd, maar geeft er de voorkeur aan dat men dit langzamer doet om de stadbewoners niet te straffen met grote verkeersopstoppingen die zich tegelijkertijd  in de gehele stad voor zouden  kunnen doen. Om die reden heeft men de aanleg verlengt tot vijf jaar. “We zouden ons p een onverantwoordelijk wijze hebben kunne gedragen,  door  de stad ‘con  patas arribas’(op stelten)  te zetten om de Metro Guagua van start te laten gaan binnen twee of drie jaar, maar dat willen we niet,” zo heeft de wethouder aangegeven.

31_noticia.jpg
sd03.jpg  images-134.jpg artic1.jpg

                                                            ↑  Tot 2021  ↑

                                           ↓  Na 2021  ↓

80325.jpgTotdat men het nieuwe vervoersmiddel in gebruik gaat nemen in 2021, aldus de berekening van Ramírez, zullen de gele stadsbussen de rijstroken gaan gebruiken voor hun routes. En wanneer het nieuw hoge snelheids-vervoersmiddel in gebruik gesteld is dat exclusief zal gaan beschikken over een eigen rijbaan, zat dat voorrang hebben bij verkeerslichten en capaciteit voor het vervoeren van ruim 200 passagiers in elke snelbus.

Hoewel de helft van de financiering van honderd miljoen euro nog niet binnen is; is men momenteel de projecten van drie routes aan het opstellen, het eerste daarvan zal gaan via de Calle Blas Cabrera Felipe -  de straat die  gaat vanaf de rotonde bij de Carrefour in Hoya de la Plata en die uitkomt ter hoogte valnet Hospital  Insular -  waarvan een deel ondergronds zal zijn, tot aan de hoogte van de rotonde bij de hipermercado. Dit gehele tracé gaat  11,3 miljoen euro kosten, maar is niet de duurste
Het duurste van de acht secties van de Metro Guagua, is dat in Vegueta, omdat het voor een  deel ondertunneling heeft, en door de terreinwinning op zee voor de Avenida Marítima.

Men gaat ervan uit, dat men tussen maart en mei 2017 kan beginnen met de aanleg bij Hoya de la Plata, en daarna met het gedeelte tussen Rafael Cabrera en Venegas, en Pío XII, tussen  de  Paseo de Madrid en  Calle Galicia. Naast de projecten, is men vergelijkingen aan het maken, om te weten hoe de bouwwerkzaamheden zullen uitwerken op het verkeer, om grote opstoppingen te voorkom, hoewel het onmogelijk is deze niet te veroorzaken.

Momenteel kan de Gemeente alleen rekenen op het krediet apalabrado (wat is overeengekomen)  met de Banco Europeo de Inversiones (BEI) ( Europese Investeringsbank) van 50 miljoen euro (dat binnenkort zal worden ondertekend). De rest van de geplande 100 miljoen euro zal moeten worden bijgedragen door de Regeringen van Spanje en Canarias, en door het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria.

Het Cabildo (Eilandbestuur) en de Canarische Regering steunen het project en we hebben een positie antwoord voor wat betreft de financiering; en wat betreft de Spaanse Regering, hopen we op eenzelfde antwoord,” zo wordt voorgehouden door wethouder Ramírez en de burgemeester,  Augusto Hidalgo.

Het ‘Metro Guagua’-systeem zal worden uitgevoerd met 17 ecologische snelbussen die aangeworven zullen worden tussen 2019 en 2021.
000islas-canariaslogo-249.jpg


Bus Rapid Transit (BRT) = Metro Guagua

LAS PALMAS DE GRAN CANBARIA - dinsdag 22 november 2016 - De snelbus, in het Engels Bus Rapid Transit (BRT) genoemd, heeft nu in Las Palmas de Gran Canaria een officiële naam en wordt ‘Metro Guagua’ genoemd. De Gemeente heeft de eerste stappen gezet om het nieuwe merk te registeren, hoewel de beslissing daartoe binnenkort officieel bekend zal worden gemaakt.

De Gemeente Las Palmas de Gran Canaria heeft, via Guaguas Municipales (het Gemeentelijke Busbedrijf), een openbare aanbesteding uitgeschreven voor het vaststellen van de nieuwe naam voor de snelbuslijn, dan ‘Metro Guagua’ genoemd gaat worden, met verwijzing naar het hoge operatieve systeem dat bovengronds zal opereren. Wat betekent, dat dit snelle systeem opereert met bussen die gelijk zijn aan een tram, met een lente van 21 tot 24 meter, en capaciteit om 200 passagiers ter rit te vervoeren.
80304-1.jpgDe guagua exprés (snelbus) is een project dat al jaren geleden is opgesteld door de deskundige in mobiliteit - de nu gepensioneerde - Ricardo Ramírez ,van wie het ontwerp in 2014 definitief is aangenomen door het vorige Gemeentebestuur van de hoofdstad van Gran Canaria na de vernieuwing van het buslijnen netwerk van Guaguas Municipales, als voortzetting van dit verbeteringsproces voor de dienstverlening in het stadsvervoer van de hoofdstad van Gran Canaria.
80325.jpg

                                            VIDEO:   https://youtu.be/6sOXQD-Rtyg

De Bus Rapid Transit (BRT), ofwel ‘Metro Guagua’ (zeg maar: Snelbus) is een kwalitatief hoogwaardig vervoerssysteem dat in wezen de stad doorkruist op het traject dat momenteel wordt uitgevoerd door buslijn 12. Wat gebeurt, is dat de nieuwe voertuigen sneller kunnen circuleren dankzij een exclusieve weg met op de kruisingen prioriteit bij de verkeerslichten, evenals door het toegangssysteem, waarbij de passagiers via een platform de bus instappen, waarvoor men voor de toegang tot dat perron vooraf een buskaartje heeft gekocht, op eenzelfde wijze als de metro’s functioneren.
MetroGuaguaenLasPalmasdeGranCanaria.jpg

De guagua exprés (snelbus) gaat Hoya de La Plata met Manuel Becerra verbinden, waar 75% van het gemeentelijke vervoer zich concentreert. Maar het betekent ook een verbetering te zijn van de huidige dienstverlening in de stadswijken, omdat alle bussen vervangen zullen worden door de nieuwe voertuigen waarmee men de verbindingen in de stadswijken wil versterken net de dienstverlening van Metro Guagua; het merk, dat binnenkort officieel zal worden gepresenteerd.
las-palmas-de-gran-canaria_escudo-2.pngGuaguas-Municipales-Logo.jpg
De Gemeente en Guaguas Municipales (het Gemeentelijke Busbedrijf) hebben een tiental namen voorgesteld voor de nieuwe guagua exprés (snelbus), maar uiteindelijk is gekozen voor ‘Metro Guagua’. Verschillende merken zijn in het naamgevingsproces op uitnodiging van het Stadbestuur, verstrekt door reclamebureaus.

Echter, het feit dat het geen openbare aanbesteding is geweest inzake de vrije concurrentie, heeft onrust veroorzaakt in de reclame-sector, omdat bij de door het Gemeentebestuur gevolgde wijze in de keuze voor het idee van het logo, niet alle bedrijven zijn uitgenodigd om deel te nemen in het keuzeproces.
000islas-canariaslogo-234.jpg


De nieuwe guaguas van Global zijn energiezuinig en bieden meer comfort

FIRGAS - woensdag 29 juli 2015 - De maatschappij Global, die concessiehoudster is van het openbare passagiersvervoer op het eiland Gran Canaria, heeft ervoor gekozen om op maandag 28 juli 2015 in Firgas zes nieuwe voertuigen van het merk Iveco te presenteren: een 12 meter lange autobus en vijf minibusjes, die men toevoegt aan haar vloot die daarmee 305 voertuigen telt.

De algemeen directeur van Global, Víctor Quintana, heeft laten blijken dat de maatschappij belangstelling heeft en de wil, om in alle mobiliteitsbehoeften van alle Grancanari@’s ¡e voorzien met een moderne, efficiënte, veilige dienstverlening die respectvol is naar het milieu.
vlnr.jpgV.l.n.r.: De wethouder van Vervoer, Juan Gregorio Trujillo, van Teror; de burgemeester van Firgas, Manuel Báez; de algemeen directeur van Global, Víctor Quintana, de voorzitter van de Raad van Bestuur van Global, Manuel Suárez Peñate; de commercieel directeur van de Rivero-Groep, Adrián Pérez; de minister van Vervoer en Mobiliteit, Francisco Trujillo, van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria; en de burgemeester van Arucas, Juan Jesús Facundo.
383750-2p.jpg
De vijf nieuwe minibusjes die men aan de vloot toevoegt, zijn bestemd voor minder druk bezette lijndiensten op landschappelijk, moeilijk begaanbare gedeelten in het binnenland en het noordwesten van het Eiland en deze minibussen vallen op door hun efficiënte brandstofverbruik, dat wordt teruggebracht van 40 naar 15 liter per 100 kilometer, waardoor er ook minder CO2-uitstoot plaatsvindt.

Quintana heeft eraan herinnerd, dat het openbaar vervoer een essentiële dienstverlening is, die als zodanig wordt erkend in het Régimen Económico y Fiscal (REF) de Canarias (Canarische Belastingstelsel), dat de mobiliteit van de burgers moet garanderen onder gelijke omstandigheden en met gelijke kansen.

De Global-vloot legt jaarlijks 30 miljoen kilometer af en vervoert aldus  19 miljoen reizigers over Gran Canaria. De algemene directeur van Global heeft aangekondigd, dat de maatschappij eind 2015 vijf nieuwe minibussen zal toevoegen aan haar inzet voor het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening welke men biedt aan de passagiers, met het volgen van criteria van efficiënt energieverbruik, milieubescherming, beter comfort en betere veiligheid voor de passagiers.

Bovendien staat er in 2016 een ambitieus project gepland met de verjonging van de vloot ( die een gemiddelde leeftijd van tien jaar heeft) en zal men op huurbasis 60 nieuwe autobussen inlijven

De nieuwe door Global gepresenteerde bussen zijn geluidsarm, en voorzien van airconditioning en een PMR-platform voor Personas con Movilidad Reducida (personen met een beperkte mobiliteit) bovendien zijn alle zitplaatsen voorzien van veiligheidsgordels.

Er zijn twee modellen van deze minibussen, de grootste heeft een capaciteit van 24 zitplaatsen en 13 staanplaatsen, en die worden ingezet op: - lijn  38 Puerto Mogán -Veneguera-Tasarte-La Aldea, - lijn 101 Gáldar-Agaete-La Aldea.

De drie overige, kleinere, minibussen tellen elk 18 zitplaatsen en 24 staanplaatsen en zijn bestemd voor: - lijn 106 Gáldar-Los Silos-Hoya Pineda -Saucillo-Fagajesto, - lijn 107 Gáldar -Tres Cruces- Bascamao-Montaña Alta, - lijn 211 Firgas-Buen Lugar-Cambalud -Arucas.
naamloos-122.pngDe nieuwe, 12,20 meter lange autobus telt 49 zitplaatsen en 33 staanplaatsen en zal worden ingezet op:

- lijn 1 Las Palmas de GC-Cruce Melenara-Carrizal-Cruce Arinaga-Vecindario-San Fernando Arguineguín-Puerto de Mogán, -lijn 12 Telde -Jinámar -Las Palmas de GC),

- lijn 59 Las Ramblas de Jinámar -Las Palmas de GC.

Buslijnen en rijtijden
Voor een overzicht van alle Global-buslijnen en rijtijden neemt u een kijkje op de internetpagina van de vervoersmaatschappij;

http://www.globalsu.net/es/lineas.php
1-AAAAislas-canarias-kopie-290.jpg 


 

De nieuwe busterminal tegenover het Pérez Galdós-Theater in Las Palmas de Gran Canaria kost €672.000 en is klaar in mei 2015

LAS PALMAS DE GRAN CAHARIA - dinsdag 30 december 2014 - De nieuwe busterminal aan het Plaza Stagno bij het Pérez Galdós-Theater in Las Palmas de Gran Canaria kost ongeveer €672.000 en is klaar in mei 2015 om ten diensten te staan van de 20.000 buspassagiers die er dagelijks gebruik van maken, zo heeft het Cabildo (Eilandbestuur) laten weten op maandag 29 december 2014.

De eerste steenlegging voor de ombouw heeft plaatsgevonden op maandag 29 december 2014, en is verricht door o.a. de eilandpresident, José Miguel Bravo de Lagun; de burgemeester van Las Palmas de Gran Canaria, Juan José Cardona; en de eilandminister van Transport, María del Carmen Rosario Godoy.
grootbus.jpgDe eilandminister heeft benadrukt, dat dit bouwwerk plaatsvindt in het kader van de inzet voor het openbaar vervoer, waarmee het Cabildo medio 2010 is begonnen, voor nieuwe infrastructuur die het werk van de busondernemingen verbeteren; en eveneens, de veiligheid van en het comfort voor de passagiers.
udddd.png

"De hoofd-bushalte aan het Plaza Stagno is een project, dat men ontwikkeld op een perceel van 4.800 m², dat beschikbaar is gesteld doen waarin men €672.000,= zal investeren, “zo heeft Rosario Godoy benadrukt.

Het busstation wordt momenteel aangedaan door 28 buslijnen van busonderneming Global en 18 lijnen vanGuaguas Municipales (Stadsbussen), die dagelijks 20.000 passagiers vervoeren.

Het busstation heeft een bouwtijd van vier maanden en zal in mei 2015 beschikken over 18 nieuwe bus-perrons, waarbij men bovendien 90% van het perceel zal bestemmen voor dienstverlening aan de chauffeurs en de buspassagiers, die kunnen rekenen op een cafetería en een kantoor voor de verkoop van de buskaartjes.

De eilandminster heeft laten weten, dat de architect van het bouwwerk Carlos Díez is en, dat de Union Temporal de Empresas (UTE) (Joint Venture) aan welke het bouwwerk is gegund bestaat uit Castellana Ambiental Promociones en Obras e Instalaciones Eléctricas Roluz.

Op zijn beurt heeft Juan José Cardona verzekerd, “dat met deze actie de Gemeente de verbeteringen aan het openbaar vervoer in de stad realiseert, omdat tijdens dit mandaat det doel is, alle hoofdbushaltes en overstapstations te renoveren.”

“Die bij het Alfredo Kraus-Auditorium, Hoya de la Plata, Guiniguada en Manuel Becerra hebben we al gerenoveerd, en nu is dus die bij het Plaza Stagno aan de beurt,” zo heeft de eerste burger benadrukt.

De verbetering van het openbaar vervoer, aldus Cardona, is begonnen met het buslijnen-netwerk, waarmee het aantal passagiers is toegenomen, tot het overschrijden van de grens van 39 miljoen passagiers per jaar, een cijfer, dat sinds 2007 niet is behaald door Guaguas Municipales.

Volgens Bravo de Laguna, “is deze nieuwe terminal een aanzienlijke verbetering, en een mijlpaal voor de stad, niet alleen voor de buspassagiers zelf, maar voor de hele bevolking en de duizenden toeristen die het eiland bezoeken.”
kleurlogoCanarias.png


 

Global past bus-routes en vertrektijden aan naar het Zuiden, Agaete en Moya
Routewijziging buslijn Playa del Cura - Puerto Rico - Las Palmas de Gran Canaria

GRAN CANARIA - maandag 27 januari 2014 - De busonderneming Global wijzigt vanaf maandag 27 januari 2013 buslijn 91 Playa del Cura - Puerto Rico - Las Palmas de Gran Canaria. De bus met vertrektijd 06:30 uur volgt een gewijzigde route en zal niet de gebruikelijke bushaltes Faro de Maspalomas, Cruce del Faro, Cruce del Tablero en Urbanización Koala aandoen
Het alternatief voor genoemde haltes is met vertrektijd 06:50 uur buslijn-50 Faro Maspalomas - Las Palmas de Gran Canaria. De verwachte vertrektijd vanaf de bushaltes San Fernando en El Veril zal rond 07:00 uur zijn.

Eveneens wijzigt Global buslijn-52 Faro de Maspalomas - Playa del Inglés - Cruce de Sardina. De bus met vertrektijd 22:40 uur  komt te vervallen, als alternatief kan men buslijn-1  Playa del Cura - Faro Maspalomas - Las Palmas de Gran Canaria nemen om 22:00 uur, die bij de halte Faro de Maspalomas zal arriveren om 22:35 uur.

Buslijn-103 Las Palmas de G.C. - Puerto de Las Nieves (Agaete) is een andere route die Global wijzigt. De vertrektijd van 13:00 uur vanuit Las Palmas de Gran Canaria, die via Gáldar - vertrektijd om 14:00 uur - als eindpunt Puerto de Las Nieves in Agaete heeft, zal via Piso Firme rijden.

Op maandag 27 januari 2014 is tussen 09:00 en 16:00 uur- wegens asfalteringswerkzaamheden op de brug 'Don Antonio El Practicante'- de weg in Moya afgesloten op het gedeelte tussen Cruce de Carretería en de Bar ‘Los Tilos’. In de periode waarin de weg is afgesloten, leidt Global de bus om via Carretería, El Lomo, La Josefa, La Fonda, Estación de Guaguas.
Zo blijft de bushalte La Golosa buiten gebruik met als alternatief het Estación de Guaguas (Busstation).

Luchthaven
Vanaf maandag 27 tot en met vrijdag 31 januari 2014 zal afrit-16 van de autosnelweg in zuidelijke richting afgesloten zijn ter hoogte van de Luchthaven van Gran Canaria, wegen verfraaiing van het landschap rond deze afrit naar de luchthaven.

Gedurende de periode, dat deze afrit-16 gesloten is, zullen de buslijnen van Global aangepast zijn. Zo leidt men het traject om via de Noordelijke afrit naar de Luchthaven en realiseert men de wijziging in de richting van de Rotonde van Ojos de Garza, om de rit naar het Zuiden te vervolgen.

De sluiting van de oprit bij de Luchthaven van Gran Canaria in zuidelijke richting is te wijten aan de verfraaiingswerkzaamheden die worden uitgevoerd door he Cabildo (Eilandbestuur) gedurende de laatste week van januari 2014. De afritten vanaf de GC-1 naar de Luchthaven blijven wel normaal voor het verkeer geopend.
kleurlogoCanarias.png


 

De guaguas, zonder contact met de conducteur, of buschauffeur

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 9 januari 2013 - Bij het op de bus stappen voor een busreis met de Guaguas Municipales (het openbaar busvervoer in de hoofdstad van Gran Canaria) hoeft geen traditionele buskaart meer te worden afgestempeld. Met ingang van 14 januari 2013 wordt officieel het nieuwe betalingssysteem in gebruik genomen. Bij het opstappen is het voldoende, om een oplaadbare betaalpas langs een lezer bij de ingang van de bus te halen.

Het nieuwe volautomatische betaalpas-systeem heeft drie voordelen:
- de betaalpas kan gebruikt worden op alle buslijnen van Guaguas (het stadsbusvervoer) en Global (het eilandbusvervoer) ,
- de betaalpas maakt het mogelijk inzicht te krijgen in de werkelijke vraag naar busvervoer, tot en met gedetailleerde informatie over aantallen passagiers bij welke bushalte,
- men kan de dienstverlening verbeteren en problemen vermijden met de tot nu toe gebruikte afstempelapparatuur.

288076-1g_large.jpg
Het nieuwe systeem - een pasje, waarop men een geldbedrag kan opladen - gaat in op 14 januari 2013, nadat Guaguas alle nieuwe kaartlezers heeft geïnstalleerd. Dit is al gedaan bij 98% van de vloot en deze week worden de overige bussen voorzien van het nieuwe betaalsysteem, waarmee het oude systeem is komen te vervallen.
kleurlogoCanarias.png


 

PSOE vraagt voltooiing van de modernisering van de signalering bij guaguas
De investering voor dris-borden is al gedaan

GRAN CANARIA - woensdag 24 oktober 2012 - De Socialistische fractie in het Cabildo (Eilandbestuur) heeft gevraagd, dat de Autoridad Única del Transporte (Bestuur voor het Openbare Vervoer) de modernisering voltooit van de guaguas (autobussen) en de bushaltes; zodanig, dat alle gebruikers - en vooral ook de toeristen - zullen kunnen weten,  welke buslijn ze moeten nemen en bij welke halte ze moeten uitstappen, of hoeveel minuten het nog duurt, voordat de volgende bus bij de halte komt.

Dit zal een ommezwaai betekenen in de economie  van het eiland, omdat het DRIS-systeem mogelijk zal maken, dat de toeristen zich gemakkelijker verplaatsen vanuit het Zuiden naar de hoofdstad en naar de steden en dorpen op het eiland.


Bushalte in Playa del Inglés, nabij hotel 'Parque Tropical'.

De socialistische woordvoerder, Augusto Hidalgo, heeft aan de persmedia uitgelegd, dat het vorige Eilandbestuur zich grotendeels heeft bezig gehouden met de aanleg van glasvezels bij de bushaltes en de overstapstations en, dat de  informatie welke men via GPS vertrekt - en waarover de autobussen al beschikken - nog maar weinig werkzaamheden vereisen, om voltooid te zijn “De software was kostbaar, maar dit alles is nu beschikbaar,” zo heeft hij benadrukt.

Met deze modernisering bereikt men, dat de toeristen, zowel zij, die aankomen met een cruiseschip, evenals die, welke logeren in het Zuiden, zich vrijelijk over het eiland kunnen bewegen, aangezien men die momenteel “verliest”, omdat ze niet weten  in welke richting de autobussen gaan als ze bij een bushalte aankomen, en men zich niet kan oriënteren  wat het noorden, of wat het zuiden is en, men niet weet, of men op het goede trottoir staat.

Ook weet men niet, bij welke bushalte men moet uitstappen, als de bestemming niet het einde van de reis is, omdat de beschikbare plattegronden bij enkele bushaltes “een onsamenhangend verhaal” vertellen, zelfs voor de Canarische bewoners.


dris-0-8-jpg-gecomprimeerd-center_large.jpg

Maar dit alles kan men oplossen met audiovisuele panelen, de zogenaamde 'dris'-borden (dynamisch reizigersinformatiesysteem, zie ook:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/DRIS
bij de bushaltes en in de autobussen zelf; die - net zoals het geval is in de metro  en tegenwoordig ook bij het busvervoer  van elke grote stad - aangeven wat de volgende halte is en zelfs, hoeveel minuten het duurt, voordat de volgende autobus komt, dit dankzij het GPS-systeem in de bus.

Naast dat men de eilandbewoner helpt, het  transpoort beter te begrijpen; zal dit een ommekeer teweeg brengen oor de economie van het eiland, omdat de toeristen zich dan gemakkelijker vanuit het Zuiden  naar de hoofdstad kunnen verplaatsen, of naar de diverse steden en dorpen op het eiland.
kleurlogoCanarias.png 


 

kaart_canaria-7.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-1-2-60.jpg