site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl
'GRAN CANARIA ACTUEEL'... » ECONOMIE » HANDEL » 'TODO INCLUIDO'/'ALLES INBEGREPEN'

d-36.jpg


Lidl versterkt zich in vakantiereizen

De Duitse supermarktketen opereert in het vakantiereizen-segment in negen landen in Europa:
Duitsland, Oostenrijk. Zwitserland,  Nederland, Frankrijk, Roemenië, Italia en Roemenië

CANARISCHE EILANDEN - Día de Concepción (Mariaz Onbevlekte Ontvangenis) , vrijdag 8 december 29127 -  De Dieter Schwarz-Stichting, eigenaar van de supermarktketen Lidl, profileert haar versterking in de vakantiereizen-handel via JT Touristik, dat in het najaar van 2016 een faillissementsaanvraag heeft ingediend. De toetreding van Lidl zal de verkoop in supermarkten van de keten en op digitale media versterken, aldus het leidende Duitse  tijdschrift voor Reizen FVW (zie: http://www.fvw.de)

Lidl verkocht al in Duitsland - maar ook in Nederland (zie http://www.lidl-reizen.nl) - vakanties naar Spanje, maar de toetreding van  JT Touristik, dat de vergunning van reisorganisator heeft, maakt de toegang mogelijke tot contracten en gevestigde zaken voor het vertrek van de verzekeraar Generali Versicherungs AG van JT Touristik, in september 2017.

feed_36.png

lid-canarias-tiendas-kiKB--620x349abc.jpg
In november 2017 heeft men, bijvoorbeeld aangeboden: Vertrek vanuit Duitsland - vierdaagse vliegreis (drie nachten logies), todo incluido (alles inbegrepen; inclusief de vliegreis) in Playa del Inglés (Gran Canaria) voor €268,= per persoon.

Generali Versicherungs AG stopte met de dekking van JT Touristik na het faillissement van Unister het Duitse bedrijf op het Internet. Het is niet zo dat de Duitse reisorganisator financiële problemen had. In Duitsland is het zo, dat men niet kan werken zonder beleid dat consumenten beschermt. Andere verzekeraars in Duitsland besloten om niet door te gaan met het ondersteunen van diverse virtuele organisaties.
                                    rewe-kaufpark-logo-1.png
De verkoop door supermarktketens van vakanties naar bestemmingen zoals de Canarische Eilanden is niet nieuw. Rewe - met wereldwijd 5.000 winkels en 211.000 werknemers-  doet hetzelfde. Het is zelfs aandeelhouder van het ‘Las Playitas’-complex op Fuerteventura, dat  gespecialiseerd in sportvakanties.

Naast Duitsland, waar de supermarktketen sinds 2006 met reisorganisators samenwerkt, verkoopt Lidl reizen in Polen, het achtste land waarin Lidl een toeristische dienst lanceert.
Lidl is ook actief in Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Frankrijk, Roemenië en Italië.
24174187_1322692124526518_1433280395562225450_n-1.jpg

            Zie: http://bit.ly/Gran-Canaria-ab290EUR
0000Islas-canariaslogo-kopie-889.jpg


Vier miljoen toeristen aangekomen
op basis van todo incluido

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 2 augustus 2016 - Het aantal toeristen dat naar Canarias komt op basis van todo incluido (all in = alles inbegrepen) groeit in een gestaag tempo en harder dan dat van degenen die een ander model kiezen. Van elke vier toeristen is er een - bijna vier miljoen - die hun kosten volledig betaald hebben alvorens op de bestemming aan te komen. Het grootste deel, 1,3 miljoen, is afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, en Tenerife is hun favoriete bestemming.

De vraag naar het todo incluido (all in = alles inbegrepen) blijft toenemen in gewicht op de bestemming Canarias. 34% van de toeristen van 16 jaar en ouder dat Canarias heeft bezocht in 2015 deed dat op deze vakantiemodaliteit, wat 2% meer is dan in 2014, en het hoogste percentage dat ooit bereikt is op de markt van klanten op de Archipel. Het waren om precies te zijn 3.933.425 toeristen die kozen voor deze modaliteit, een ondenkbaar aantal in 2008, toen het todo incluido 1.483.365 toeristen heeft aangetrokken.
tyoer.jpgEen op de drie toeristen die in 2015 Canarias hebben bezocht, deed dat op basis van todo incluido in de hotels en appartementencomplexen.
In deze acht jaar zijn derhalve de bezoeken van toeristen met volledige all in-pakketten maar liefst met 165% toegenomen; een verschijnsel, wat heeft verhinderd dat winkels en horecabedrijven die het moeten hebben van het toerisme, hun omzetverwachtingen naar beneden hebben moeten bijtstellen midden de explosieve, toeristische groei..

De uitwerking van het todo incluido merkt men op het ene eiland meer dan op het andere. Fuerteventura is de koningin van het todo incluido, tenminste in relatieve zin. In 2015 heeft ruim de helft van de toeristen die hier zijn aangekomen dit aanbod genoten, het waren er exact 956.239, dat is 55% van de aangekomen vakantiegangers.

Fuerteventura wordt gevolgd door Lanzarote met 38% aan toeristen op basis van todo incluido (774.031); dan door Gran Canaria met 29% (921.257); Tenerife met 28% (1.208.869); en La Palma met 18% (27.926).

Britten en Duitsers En het is het Verenigd Koninkrijk, dat de grootste uitzender is van toeristen op basis van todo incluido: 1.323.033 bezoekers, dat wil zeggen, 34% van het totale aantal Britten dat Canarias bezoekt.

In mindere mate kwamen de Duitsers op basis van todo incluido, omdat in 2015 dat 1.021.684 toeristen waren, maar dit vertegenwoordigt 41% van het totale aantal uit dat land aangekomen vakantiegangers ; een percentage, dat geen enkele andere markt bereikt.

Degene die het minst van todo incluido gebruik maken, zijn de toeristen van het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje). Het waren 306.451 Spanjaarden die voor deze modaliteit kozen in 2015, dat wil zeggen 22% van het totaal.

67% van de toeristen logeert in hotels, en dan vooral in viersterren-accommodaties, de overige 24% logeert in buitenhotelse accommodaties. Per nationaliteit, zijn het de Fransen die het meest in hotels logeren - 78% van hun totaal-, gevolgd door de Duitsers - met 75% - en de Ieren sluiten de rij met 41%.
zzzislas-canariaslogo-33.jpg


In de eerste helft van 2015  heeft 33% van de op Canarias aangekomen toeristen gekozen voor ‘todo incluido’

CANARISCHE EILANDEN - donderdag 6 augustus 2015 -  33 % van de toeristen van 16 jaar en ouder dat Canarias heeft bezocht in de eerste helft van 2015, heeft dit gedaan op basis van ‘todo incluido’ (‘al inclusive’  = ‘alles inbegrepen’); wat 1% minder is dan in de dezelfde periode van 2014, aldus gegevens van het ISTAC (Canarisch Bureau voor de Statistiek).

Gerekend naar nationaliteit zijn het Duitsers, die het meest gebruik maken van deze modaliteit, met 41%; tegenover 24% uit Noord Europa en de Spanjaarden, die het meest gebruik maken van  ‘todo incluido’.
img_29622.jpg
Gerekend per eiland is Fuerteventura met ‘todo incluido’ bezocht door 53% van de toeristen, gevolgd door Lanzarote met 34%; Gran Canaria met 28%, Tenerife met 28% en als hekkensluiter in deze lijst: La Palma met 14%.

63% van de toeristen heeft overnacht in hotels en 29% heeft dit gedaan in niet hotels-accommodatie (appartementen, bungalows enz.) Naar nationaliteit gerekend heeft van dit totaal  75%  Duisters  het meest in hotels overnacht; gevolgd met 73% door Fransen;  en die Ieren sluiten deze lijst met 30%.

88% van de Ierse toeristen heeft Canarias al eens eerder bezocht, gevolgd door 83% van de Noren; en 82% van de Britten.
1-AAAAislas-canarias-kopie-360.jpg


 

Toerisme en het Midden- en Kleinbedrijf

CANARISCHE EILANDEN - maandag 13 juli 2015 - José Maria Barrientos, horeca-man in hart en nieren en directeur- eigenaar van Recreatiepark Barry S.L., laat zijn licht schijnen op het toeristische model op de Canarische Eilanden en doet dit via artikelen van zijn hand welke in de lokale persmedia verschijnen; Gran Canaria actueel heeft een tweetal van die artikelen vertaald:

“Er is veel gesproken over het toeristische model, dat we steunen op de Canarische Eilanden, waarbij ik denk, dat er meer moet worden gepraat over de toekomst, als we niet voor onaangename verrassingen willen worden geplaatst als onze concurrenten erin slagen de gevolgen van de Arabische lente te neutraliseren.
                                                     
De meest verwoestende uitwerking van het huidige model, afgezien van het er niet in slagen de werkloosheid te verminderen in onze deelstaat, is de vernietiging van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) dat in de afgelopen vier jaar met een verlies van ruim 5.000 kleine en middelgrote ondernemingen in de dienstensector alarmerende vormen aanneemt op de Canarische Eilanden.
cache_41375237.jpg

Met dit toeristische model zijn 5.000 kleine en middelgrote ondernemingen in de toeristisch sector verloren gegaan.

Als we bij het voorgaande optellen, dat de uitgaven van de toeristen grotendeels worden gedaan in hun thuislanden, dan is er geen financiering voor het MKB en komen er helemaal geen nieuwe, strategische planningen van het toerisme in de deelstaat Canarias; en als de - in mei 2015 nieuw gekozen - Canarische Regering daar geen aanzienlijke draai aan geeft, dan kan de situatie niet hopelozer zijn voor zelfstandige ondernemers in het MKB in de toeristische sector en dienstverlening.
cache_41375354.jpg         Het MKB is de positieve factor die het verschil uitmaakt in het toeristische model.
Alles wat hierboven geschreven is, gaat wezenlijk over onze onmiddellijke , toeristische toekomst, als we bedenken, dat het juist deze zelfstandige ondernemers in het MKB zijn die de positieve verschil makende factor zullen in het Canarische, toeristische aanbod,; wat iets is, dat onze concurrenten niet hebben en wat ze niet kunnen creëren vanwege het feit, dat ze niet beschikken over een zakenwereld die iets sociaal cultureels en niet materialistisch is en welke men gesmeed heeft in de loop van de Eeuwen; maar - gelukkig - hebben onze meest nabije concurrenten deze zakenwereld aan MKB niet, omdat hun commerciële cultuur nu eenmaal een heel andere is, en het jaren duurt voordat ze op ons niveau zijn.

Het lijkt erop, dat de nieuwe Canarische Regering in lijn zal zijn met deze theorie, of op zijn minst is, wat we hebben gehoord tijdens de diverse verkiezingsbijenkomsten van de kandidaat, de huidige president van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, met vertegenwoordigers van het MKB.

We moeten nu beginnen met de uitvoering van steunmaatregelen en de planning om de sector te laten overwinnen, want daaraan heeft het tot nu toe ontbroken. Het is niet alleen het ‘todo incluido’ (‘all inclusive’ - ‘alles inbegrepen’) dat van invloed is op onze voornaamste bron van inkomsten; een van onze sterkste punten is het niet-logiesbedrijven zijnde aanbod aan bars, restaurants, recreatie- en dienstverlenende bedrijven die moeten overwinnen en beginnen, om een van onze fundamentele aantrekkelijkheden te zijn en de meest gewaardeerde in onze toeristische bestemmingen. Het hangt af van ons.
naamloos-110.png

 

 

 

 


José María Barrientos.

Eerder al - op 15 april 2015 - verscheen onderstaand opinieartikel van de hand van José María Barrientos:

Steunmaatregelen voor de ondernemer en voor het MKB

Onze Deelstaat, en Gran Canaria in het bijzonder, geniet van een bevoorrechte geostrategische positie en een benijdenswaardig klimaat voor het ontwikkelen van de toeristische industrie die - op natuur/milieurampen, economische tegenspoed en oorlogen na - garant staan voor een meer dan aanvaardbare gang van zaken in de toeristische sector; maar helaas voor ons is dat niet het geval op Canarias, waar een volledige bezetting van het grote aanbod aan logiesaccommodatie niet een passende personeelsbezetting weet te bereiken

   cache_41375304.png

 

 

 

 

 

 






De verklaring voor dit verschijnsel van de wanverhouding tussen bezettingsgraad en werkgelegenheid vindt zijn oorsprong in twee logische grondslagen die gemakkelijk te begrijpen zijn: de ontwikkeling van het exploitatie-systeem van het logiesbestand, dat gericht is op het zoeken van gemakkelijke accommodatie en het door reisorganisatoren opgelegde model van zelfbedieningsbuffetten voor ontbijt en diner op basis van half pension en op basis van het zogenoemde ‘todo incluido’(‘alles inbegrepen’). En anderzijds, het gebrek aan overheids- en private aandacht voor het niet- logiesverstrekkende deel van de toeristenindustrie, dit wil zeggen: het aanbod aan bar- en restaurantbedrijven en aan recreatiebedrijven.

Ik heb nooit horen spreken over het strategische belang van het aanbod aan niet-logiesbedrijven in de context van het debat over de Canarische toeristensector; en het sterkste bewijs daarvan is de huidige situatie van de winkelcentra in het zuiden van Gram Canaria en van de voornaamste winkelstraten in de Canarische toeristenbestemmingen.
cache_41309950.jpg teaserbox_41309986.png

De 'slaven'-armbandjes die de reisorganisatoren de hoteliers laten gebruiken, om hun  klanten te binden.
De conclusie is eenvoudig, het systeem van dienstenaanbod in het Canarische logiessysteem, blijft trouw aan het model dat degenen eisen die dit betalen: de Reisorganisatoren, en daarmee zal men ook niet meer banen extra creëren, maar het tegendeel: als men het personeelsbestand voor eten en drinken meer aan kan passen, behaalt men een grotere productiviteit, wat logisch lijkt met de blik op de bedrijfsresultaten.

Daarom moet de enige oplossing voor de huidige stagnatie van de werkgelegenheid in de toeristische sector van de Canarische Eilanden, uit een andere hand komen: namelijk die van de recreatieve sector, dus van de bar- restaurant- en recreatiebedrijven, en niet van de logiesbedrijven, dit wil zeggen: extern van de hotels.

Wat de Canarische toeristenindustrie werkelijk nodig heeft is, dat men op een zachte manier begint met een verandering - dit wil zeggen zonder fanfare, of breuken - met het versterken van een ander model, gebaseerd op alles wat de toeristen op Canarias moeten ontdekken op de eilanden, in hun eigen tempo en alles wat ze willen, op basis van de productiemodellen van de jaren ’80 waarvan de maximum exponent het ‘todo incluido’ (‘alles inbegrepen’) is.

Gelukkig is de wind die waait uit Europa (Plan14/21) gunstig voor het model van ‘alles te ontdekken’ van het MKB, de zelfstandige ondernemer; tegenover het in het verleden verankerde, zogenoemde: ‘todo incluido’.

Wat nu ontbreekt, zijn de sterke niet-logiesvertrekkende werkgevers en ondernemersverenigingen, zelfstandigen en ondernemers die men steunt door het Canarische toeristische aanbod te vestigen van de 21ste Eeuw, door te breken met alle banden van dit systeem in aanbod, dat men goedkoop kan aanbieden, maar wat Canarias dient te overwinnen in de komende jaren, opdat het toerisme de motor zal blijven van de Canarische economie, maar ook van de Canarische werkgelegenheid.
jose_maria_barrientos_opinion_2013_1a.jpg

 

 

 

 

 

 


José María Barrientos.

1-AAAAislas-canarias-kopie-170.jpg


 

Verkiezingsretoriek, of een serieuze aanpak:  de FECAO en de AECOD zoeken regulering van het ‘Todo Incluido’

CANARISCHE EILANDEN - zondag 3 mei 2015 - De horeca-ondernemers hebben  (voorafgaand aan de verkiezingen op 24 mei 2015) tijdens een ontmoeting met de CC-kandidaat voor het presidentschap van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, hun zorgen gepresenteerd over het ‘todo incluido’.

De secretaris van de Federación Regional del Ocio (FECAO), de vicevoorzitter van de AECOD en de voorzitter van Maspalomas  Gastronómica, hebben in de grote vertegenwoordiging van werkgevers in de horeca, een ontmoeting gehad met de leiders van de politieke partij Coalición Canaria (CC), met als lijsttrekker voor het presidentschap van de Canarische Regering, Fernando Clavijo, die op zijn beurt is vergezeld door María del Mar Julios, Fernando Bañolas en Alejandro Marichal.
8389_p.jpg

Fernando Clavijo (op de foto: vierde van links) samen met de FECAO- en AECOD-vertegenwoordigers .
Tijdens de ontmoeting heeft men ook het probleem op tafel gelegd van het ontbreken van een wettelijke regulering van het ‘Todo incluido’ en de grote economische schade die deze hotelmodaliteit veroorzaakt in de toeristengebieden; evenals de urgentie die, op politiek niveau noodzakelijk is, vanwege het aanhoudende hoge percentage in het verdwijnen van talrijke etablissementen in het Midden- en Kleinbedrijf.
fecao_logo-1.jpg

Emilio Rehack Rodríguez heeft een goed beeld geschetst van de situatie waarin de PYMES (kleine – en middelgrote detailhandelszaken) verkeren, waarbij het systeem van ’todo incluido’ er - in hun filosofie - voor zorgt, dat potentiële klanten in de hotels blijven en niet de op de logies aanvullende uitgaansbedrijven bezoeken.

Daarop heeft Fernando Clavijo zijn standpunt wat dat betreft gegeven, met de verzekering, dat regulering van deze zakelijke modaliteit fundamenteel is voor de verdeling van de welvaart, maar, dat men die niet van de ene op de andere dag kan regelen en, dat dit alles zal afhangen van de procentuele heffingen, die uiteindelijk een perfecte zakelijke samenleving mogelijk zullen maken.

“Dit alles zou mettertijd een betere doorstroming kunnen krijgen,” zo heeft de CC-kandidaat zijn betoog vervolgd, als de Archipel in staat zou zijn zelfstandig te regeren, voor wat betref het creëren van een grotere onafhankelijkheid van de markt op het moment van het aanbieden in landen van herkomst van onze toeristische clientèle, een eigenhandig wervingsinstrument

- "Misschien, “ zo beweert Fernando Clavijo, zijn we niet wendbaar genoeg om de vijfde vrijheid te realiseren,” verwijzend naar het vervoer, “wat een instrument is, dat onze economie meer groei en solvabiliteit kan bieden, ten tijde van de verdeling van de hypothetische winsten, als we daarin meer aanwezig zijn.” Hij heeft als voorbeeld de groei van de zestien of zeventien steden gegeven die zijn uitgeroepen tot Werelderfgoed van de UNESCO, die tien jaar geleden honderdduizend bezoekers per jaar telden; en nu dankzij - onafhankelijkheid - door de eenheid die tussen hen is ontstaan, het aantal mensen dat naar hen toekomt heeft zien toenemen tot meer dan een miljoen. Allemaal geboren uit de inspanningen van degenen die van meet af aan duidelijk hebben gezien wat de manier is om dit te bereiken.

CC kan niet beloven, dat als we de komende verkiezingen (24 mei 2015) zullen winnen, men met een pennenstreek het ‘todo incluido’ kan elimineren, maar wat we wel kunnen verzekeren is, dat mijn politieke partij niet zal stoppen met de inspanning, een regeling daarvoor te zoeken die dat mogelijk maakt.

We gaan hand in hand met die gemeenten, die zich bewust zijn van dit probleem, en die dat, met meerderheid, hebben laten blijken tijdens Raadsvergaderingen.

“En nu de kaarten geschud zijn en op tafel liggen, in het bewustzijn dat deze Archipel een sterke en duurzame economie nodig heeft, doe ik hierbij de toezegging, dat het onze inzet zal zijn, te gaan voor de belangen van diegenen die voor Canarias en betere en meer zekere toekomst willen,” aldus Clavijo.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

 Motie,om te komen tot regulering van het
todo incluido’

GRAN CANARIA - zaterdag 2 mei 2015 - André de Wit is de initiatiefrijke, uiterst actieve en sympathieke Nederlandse horecaondernemer en uitbater van cafébedrijf ‘André’s Vliegende Hollandse bar’ in Winkelcentrum ‘Águila Roja’ in de toeristenwijk Playa del Inglés in de gemeente San Bartolomé de Tirajana. André is als rechtgeaarde horeca-ondernemer ook actief lid van de actiegroep UNETE (Verenig U) die zich als zodanig inzet voor de aanpak, om te komen tot de regulering van het ‘todo incluido’ (ofwel het ‘all inclusive’ = ‘alles inbegrepen), welke de modaliteit in het toerisme is, die André en veel van zijn collega ondernemers haten, omdat dit hen als zijnde aanvullende recreatieve uitgaansvoorzieningen op de logiesbedrijven,  grotendeels het brood uit de mond stoot.

Tijdens een ontmoeting met André, gedurende de viering op 27 mei 2015 van ‘Koningsdag’ op het tijdelijke buitenterras van zijn cafébedrijf, laat hij ‘Gran Canaria actueel weten, de redactie wederom een E-mail te hebben doen toekomen, met daarin een van de ontwikkelingen die o.a. UNETE (zelfs tot op het hoogste bestuurlijke niveau in de Europese Unie) nastreeft, om te komen tot een voor iedereen aanvaardbare en bevredigende regulering van het voor André en zijn vele collega’s, zakelijk en kwalitatief gezien, zo moordende ‘todo incluido’, zeker in het Zuiden van Gran Canaria. En dat is de Motie die door het Gemeentebetruur van Garachico (Tenerife) is aangenomen...
10940499_917989458226021_384623581119378485_n.jpg

DSC00014.jpg DSC00004-1.jpg
 
De 'GCa'-redactie met passende pet, op het tijdelijke buitenterras en op de eerste etage van Winkelcentrum 'Aguila Roja' tijdens Koningsdag 2015 (maandag 27 april),  op weg naar een interview met blijmoedige 'bezige bij' André, van 'André's Vliegende Hollandse bar'.
DSC00001.jpg DSC00002.jpg
IMG_3201-kopie-kopie.jpg IMG_3202.jpg
IMG_3225.jpg

 

IMG_3204.jpg

DSC00012-1.jpg

IMG_3250-1.jpg
  IMG_3227.jpg  DSC00045-1.jpg

divDSC00056.jpg DSC00044-1.jpg
DSC00058.jpg

IMG_3244.jpg IMG_3239.jpg
De Motie
Bij terugkomst op de redactie hebben we in de mailbox het voorbeeld aangetroffen van hoe zaken wettelijk geregeld kunnen, of geregeld zouden kunnen (gaan) worden in democratisch Spanje, en dan met name in het toerisme, met in de bijlage van de E-mail deze documenatie:
Listener1-kopie.png listener2.png

 listener3.png 
Listener4-1.png

Het betreft hier zoals gezegd de Motie welke is aangenomen in de Gemeenteraadsvergadering van Garachico (op Tenerife). En omdat daarin de problematiek duidelijk op de voorgrond treedt van wat er momenteel in Spanje, en met name in Zuid Gran Canaria, speelt inzake het ‘todo incluido’, hebben wij de moeite genomen, om de uitgebreide, sterk uitweidende, breedvoerige, tekst (om niet te zeggen: het langdradige, oersaaie, ambtenaren-proza) integraal te vertalen - uiteraard zo letterlijk mogelijk en… geheel vrijblijvend:
Listener1.png

PREAMBULE

De Gemeenteraad heeft in de op 12 maart 2015 gehouden Raadsvergadering, o.a. het navolgende AKKOORD aangenomen: 

18º) MOTIE VOOR HET BEVORDEREN VAN EEN OVERGHEIDSVERKLARING OP NATIONAAL NIVEAU VOOR HET REGELEN VAN HET ‘TODO INCLUIDO’ OP CANARIAS.

             Waarmee de Gemeentesecretaris rekenschap geeft van het gepresenteerde schrijven door het Plataforma Salvemos las Pymes (de Actiegroep ‘Laten we het Midden en Kleinbedrijf redden’), de Federación Canaria de Ocio y Restaurantes (Federatie van Canarische Horecabedrijven), de Confederación Unec Siglo XXI en de Asociación de Empresarios y Comersio Diverso (Ondernemersvereniging), van de letterlijk navolgende teneur:

KENNISGEVING

In de afgelopen jaren hebben we gezien, hoe ten gevolge van de economische crisis en de daaruit voortvloeiende afremmingen, men op voortdurende en toenemende wijze het bedrijfsnetwerk is gaan vernietigen voornamelijk binnen de sector van de pequeña y mediana empresa (PYMES) (het Midden- en Kleinbedrijf).

Omdat derhalve onze Grondwet, evenals het bestaande juridische kader, de diverse Overheden - voornamelijk de Staat - verplichten, gevoelig te zijn voor deze door de economische crisis verzwakte situatie en daartoe voldoende, afdoende oplossingen te zoeken om zodoende zo snel mogelijk bij te dragen, daaruit te geraken; is het, dat ik me richt tot deze Gemeenteraadsvergadering, opdat men gevoelig zal zijn, in het kader van politieke geloofsbelijdenissen, voor deze motie, deze goedkeurt en daarmee de bevoegde oprichting stimuleert waarom men hier vraagt, want de economische samenwerking inclusief de administratieve en technische tussen de Lokale Overheid en de die van de Staat en van de Gemeenschappelijke Deelstaten, in zaken van algemeen belang, zoals het overkomen van de crisis is en de werkloosheidssituatie die vele gezinnen overweldigt en de gemeenschap raakt, zowel die op Canarias als van de Staat in het algemeen, moet reden zijn tot voortdurende bezorgdheid die elk initiatief in de toepasselijke zin en richting stimuleert, wat de motivatie is van deze Motie.

Er moet aan herinnerd worden, dat het grondwettelijk de Staat is die de uitsluitende bevoegdheid heeft, “voor het creëren van de Bases en de Coördinatie van de algemene planning van de economische activiteit van het land” (CE, artikel 139.1.13º) en de “CCAA (Zelfstandige Deelstaten) - zoals Canarias,

- die alleen bevoegdheden kan aangaan inzake de economische ontwikkeling, maar, dat wel, binnen de doelstellingen die door het nationale economische beleid gemarkeerd worden” (CE, artikel 148.1.13º), onze Grondwet vestigt in haar Hoofdstuk VII, over “Economie en financiën,” concreet in het artikel 131.1 dat “De Staat, bij wet de algemene economische activiteit kan plannen om te voorzien in de collectieve behoeften; evenwicht en harmonisering kan aanbrengen in de regionale en sectorale ontwikkeling en de groei van inkomsten en welzijn kan stimuleren en de meest rechtvaardige verdeling daarvan,” en voor verder verdieping, het Bestanddeel in artikel 131.2 bepaalt, “een verplichting tot advies aan en medewerking met de economische- en ondernemersorganisaties , zodat de Staat aldus wat dat betreft een correcte economische Planning kan realiseren,” bijgevolg: “Wie heeft de bevoegdheid voor het vestigen en ontwikkelen van de bases, de funderingen, in economische zaken in dit land en het bouwen van een afdoende coördinatie en economische planning: de Staat, of de Zelfstandige Deelstaat’, en het duidelijk lijkt te zijn, dat dit de Staat is.

Op zijn beurt, heeft de crisis en de uitwerking daarvan op de bedrijven, sluiting daarvan tot gevolg gehad, voornamelijk PYMES (het Midden- en Kleinbedrijf), wat een dramatische toename van de werkloosheid heeft veroorzaakt in het algemeen, en in het bijzonder aan jeugdwerkloosheid wat een sociale achterstand gaat veroorzaken welke de volgende generaties kan treffen als men daartegen geen afdoende oplossing biedt. Zowel in Spanje, als op Canarias, is de jeugdwerkloosheid - personen tussen 20 en 25 jaar - hoger dan 54%, dit maakt de toekomst onhoudbaar van een samenleving, en op het verbeteren van deze cijfers moeten de Overheden al hun inspanningen inzetten. Zeker is, dat het de Staat is die, “op uitsluitende wijze de bevoegdheid heeft in arbeidswetgeving.” En zo is dit bevestigd in onze Grondwet in haar artikel 149 1.70, met het uitsluitend overlaten van de uitvoering daarvan aan de CCAA (Zelfstandige Deelstaten), maar steeds binnen de plannen en financiering welke te dien doeleinde, de Staat vaststelt in actief werkgelegenheidsbeleid, daarin is het de Staat die, in samenspraak met de CCAA (Deelstaten), afdoende beleid - - moet vaststellen voor het aanpakken van elke regio - niet alleen op werkgelegenheid - al naar gelang hun eigenschappen en eigenheid, maar landelijk, zoals de Archipel gelegen is op ruim 2.000 kilometer van het continentale gebied - wat het meer afhankelijk maakt en een rechtstreekse invloed heeft, zowel in het overkomen van de crisis evenals in het verbeteren van de werkloosheidspercentages.

Zoals gezegd, zijn dit zware tijden waarin dagelijks enkele detailhandelszaken in het Midden. en Kleinbedrijf sluiten, en daarom voelen wij het als onze verantwoordelijkheid aan elke Overheid te vragen, om los van de woorden van aangepast beleid zich te richten op hoe ideeën aan te dragen voor het verlaten van de crisis en , als dit mogelijk is, meer verenigd en sterker. Maar om iedereen uit de crisis te halen. Daarom sporen wij de Overheid aan, efficiënter te zijn en afdoende te zijn met het doel een werkgelegenheidsparaplu te creëren, maar zich daarbij steeds bewust te zijn van wat onze geografische realiteit is en onze economische structuur, die beperkingen inhouden, niet alleen zakelijk, maar ook op werkgelegenheid en zelfs sociaal, die zich niet voordoen op het continentale gebied.

               Burgemeester en Wethouders, met de Burgemeester behorend tot de politieke partij Coalición Canaria CC in de Gemeente Villa y Puerto de Garachico, stellen aan de Gemeenteraad voor, het volgende aan te nemen:

AKKOORD

TEN EERSTE.- Om dit Gemeentebestuur in de eerste plaats van de Canarische Regering en van de Spaanse Regering te laten verlangen, het TODIO INCLUIDO te reguleren en men de maximale toeslag betaalt op alle deelstaat- en gemeentelijke belastingen en dat men bij wet “de speciale voorwaarden en dienstverleningen concretiseert welke de etablissementen die dit aanbieden, moeten nakomen,” dit zal verplicht moeten zijn voor eenieder, die kiest voot dit integrale beleid. Dit wil zeggen in plaats van het betalen van de huidige 7% IGIC (Canarische Btw) deze modaliteit 16% betaalt, gelijk aan de IVA (Spaanse Btw), als compensatie voor het verlies aan werkgelegenheid.

TEN TWEEDE.- Van de Spaanse Regering te verlangen, dat men zich meer serieus inzet ten gunste van de verdediging van de eigenheden die Canarias erkend heeft gekregen in onze Grondwet en zelfs door de Europese Unie. En dat dit blijkt uit het respect voor de voorschriften en de wettelijke verplichtingen welke zijn vervat in de Wet 19/1994 van 6 juli, van het Régimen Económico y Fiscal (REF) (Belastingstelsel) van de authentieke Canarische Grondwet en in de derde aanvullende bepaling van onze Carta Magna (Spaanse Grondwet),

                  We vragen een regeling waarin men vervat, dat voor het kunnen aanbieden van todo incluido, men een schaal aanbrengt in factoren van soort etablissement, categorie, merk en product dat wordt aangeboden, controle op de toegankelijkheid tot alcohol door minderjarigen, het aantal gastenkamers, bezettingsgraad, het aantal medewerkers dat deze dienst verleent en de categorie, of kwalificatie van dat personeel.

TEN DERDE.-  Van de Spaanse Regering verlangen dat men:

    De vakantieverhuur legaliseert, wat betekent, dat de ondernemers uitleggen, dat deze modaliteit een oplossing zou zijn voor de dienstensector en, dat het een extra manier is voor het hebben van meer toerisme en niet het creëren van monopolies die uitsluitend ten goede komen aan enkelen en vooral aan hen buiten Canarias.

TEN VIERDE.- Dat daartoe, dit Gemeentebestuur het overbrengen van de tegenwoordige motie aan de Cabildos (Eilandbesturen) en de Canarische Regering accordeert. Ervan uitgaande, dat Canarias traditioneel is gekarakteriseerd door een bedrijfsnetwerk wat gebaseerd is op de kracht van haar Midden- en Kleinbedrijf en de zelfstandige ondernemers; we, respectievelijk ruim 50.000 detailhandelszaken tellen en ruim 100.000 zelfstandigen, hetgeen ruim 90 % betekent te zijn van de bedrijfskracht van deze Archipel.

TEN VIJFDE.- Dat men deze Motie overbrengt aan de Koning van Spanje, want als Staatshoofd is hij de persoon die de Staat als hoogste vertegenwoordigd (art. 58.1 CE), waarbij hij publiekelijk zijn bezorgdheid heeft laten blijken voor de economische crisissituatie, evenals de werkloosheid welke men in Spanje beleeft, door zich te presenteren samen te werken en wat betreft het bevorderen van mogelijke oplossingen. Nog grote bezorgdheid heeft hem de uitwerking daarvan op Canarias bezorgd, vanwege, dat deze Deelstaat wat dat betreft de hoogste percentages heeft.

TEN ZESDE.- Dat met tenslotte overgaat tot het sturen van een kopie van deze akkoorden aan her Bevorderingscomité van dit initiatief; de Confederacion UNEC SIGLO XXI (PLATAFORMA UNETE) gevestigd in de Calle Venegas 41, 4º Etage, 35003 Las Palmas de Gran Canaria.

Deze kennisgeving afsluitend, ACCORDEERT men

               * Het door de genoemde ondertekenaars gepresenteerde schrijven in overweging te nemen voor het bevorderen van een overheidsverklaring op nationaal niveau voor het reguleren van het ‘todo incluido’ op Canarias, gegeven de overbrenging het tegenwoordige akkoord aan de Canarische Regering voor de uitstaand effecten.

                            Waarbij ik U ter informatie meedeel, dat met de tegenwoordige akte/het besluit de overheidsbehandeling eindigt, en waartegen, schriftelijk bezwaar kan worden aangetekend binnen de aangegeven termijnen, steeds gerekend vanaf de dag waarop men deze mededeling heeft gedaan, bij de volgende instanties:

            * GESCHILLEN MET DE OVERHEID, rechtstreeks bij de Kamer voor Overheidsgeschillen in Santa Cruz de Tenerife van het Hooggerechtshof van de Canarische Justitie, binnen de termijn van TWEE MAANDEN, zoals is bepaald in de artikelen 25 en 46 van de Wet Regulerende Bestuursrechtspraak 29/1998, van 13 juli.

             * ALS AANVULLING op het hiervoor met optioneel karakter gemelde en voorafgaand aan overheidsgeschillen, tegen het orgaan dat de akte heeft gedicteerd, of dat het akkoord heeft aangenomen (B&W/Gemeenteraad) binnen de termijn van EEN MAAND overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 107, 109, 116 en 117 van de Wet op het Juridisch Overheidsbestel en de Gemeenschappelijke Overheidsprocedure 30/1992, van 26 november,

               Dit beroep zal men kunnen presenteren bij het Algemene  Register van de Gemeente, of bij de in het artikel 38.4 van de voornoemde Wet 30/1992 genoemde Gemeentekantoren.

Villa  y Puerto de Garachico,  23 maart 2015

DE ALGEMENE SECRETARIS

Juan Luis de la Rosa Aguilar

En met deze juridische -  dus behoorijk ingewikkelde - vertaalklus, hoopt 'Gran Canaria actueel' de Nedelandstalige lezers aan de hand van deze Motie, voor nu en in de toekomst duidelijk gemaakt te hebben, wat de bezwaren van de - op de logiesaccommodaties aanvullende - horeca tegen het 'todo incluido' inhouden, en welke eisen men daaraan wil stellen, om het verloren gaan van de kwalitatief hoogstaande, toeristische markt tegen te gaan en verdere sluitingen van etablissementen in het  Midden- en Kleinbedrijf - met het daarmee gepaard gaande verlies aan werkgelegenheid - te voorkomen.

Waarvan akte.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg
 


 De ‘Vijand van de Vrijheid’-Prijs 2015
is voor Alejandro Marichal

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - donderdag 23 april 2015- Het onderstaande is een integrale vertaling van de column van Gonzalo Melián Marrero welke is verschenen op 21 april 2014 op het Internet in het Dagblad ABC.es: zie http://www.abc.es/local-canarias/20150421/abci-gonzalo-premio-libertad-201504211109.html

“De jury wil taxichauffeurs, restauranthouders, winkeliers en inwoners van San Bartolomé de Tirajana waarschuwen, niet te vertrouwen op een politicus die gebruik van hen maakt.

We verkeren in verkiezingstijd en er zijn veel nieuwe politici die voorstellen, bereid te zijn ons in onze vrijheden te beknotten en die ons zeggen, lijdzaam toe te zien, waarbij ze beweren, dat ze dit doen voor ons welzijn.
c877d2a83c72e4a59482697a550bc25a_400x400.jpg  logoTwitter_reasonably_smallgroot.jpg 10926229_1557458497805029_4902770006353617406_n.jpg
  Gonzalo Melián Marrero                                                                   Alejandro Marichal.
Om die reden heeft deze column een onderscheiding gecreëerd, namelijk de: ’Vijand van de Vrijheid-Prijs’, die in 2015 wordt toegekend - in een zware strijd met anderen - aan Alejandro Marichal, de burgemeesterskandidaat voor Coalición Canaria (CC) in San Bartolomé de Tirajana.

De prijswinnaar verklaart op zijn FaceBook-pagina:
https://www.facebook.com/alejandromarichalramos?fref=ts , dat men indirecte belastingen moet opleggen aan toeristen die kiezen voor het ‘todo incluido’ (‘all inclusive = ‘alles inbegrepen’). Want dit is de eerste stap, om te beginnen met het veranderen van het toeristische model, dit wil zeggen, het soort klanten, dat we willen hebben voor de Canarische Eilanden.” De reden die hij daarvoor aanvoert is “dat we het midden-en-kleinbedrijf opzadelen (…) door in te zetten op het ‘todo incluido’, terwijl dit een volledig schadelijk product is voor de ontwikkeling van de lokale economie.” Merk bovendien op, hetgeen hij niet zegt, “dat dit ook schadelijk is voor de Canarische taxibedrijven, restaurants, winkels, enz.”

De jury is van mening, dat de onderscheidene zou beseffen, dat we in een wereld leven waar het toeristische aanbod heel concurrerend is en ten diensten staat van de consumenten, dit wil, zeggen, de toeristen. Dit is een van de wonderen van de markt: men wint geen klanten als we niet voldoen aan andere individuen. Als het ‘todo incluido’ bestaat, dan is dat, omdat de toeristen dit willen, anders zou het niet bestaan. Gegeven het feit, dat dit zo is, zijn het de ondernemers die hebben ingezet op deze modaliteit, ze die hun geld riskeren zijn degenen die de meeste winsten verkrijgen.

Dit is echter niet naar de zin van de burgemeesterskandidaat van een van de grootste toeristengemeenten van de Archipel, want hij wil niet, dat de toeristen kunnen kiezen wat hen goeddunkt voor hun vakanties; maar dat híj het is, die de voorkeuren corrigeert op basis van belastingen.

Men hoeft geen groot licht te zijn, om te weten, dat het gevolg van zoiets niet tot steun is van het midden-en kleinbedrijf dat niet in staat is om op een efficiënte manier te voldoen aan de vraag, maar dat het wel het verlies betekent van toeristen op de Canarische Eilanden, omdat die andere bestemmingen kiezen waar geen politici zijn die aan hun vakanties geld willen verdienen. Om die reden zou zoiets dergelijks niet alleen schadelijk zijn voor de gemeente San Bartolomé de Tirajana, maar ook de gehele Canarische economie schaden.

Tot slot wil de jury aan de taxichauffeurs, restauranthouders, winkeliers en inwoners van San Bartolomé de Tirajana laten weten, dat ze niet vertrouwen op een politicus die hen gebruikt, door te zeggen, dat hij hen geld gaat geven op basis van belastingen aan derden; want, zij zullen een inhalige steunen die veronderstelt hun zaken te ruïneren, waarbij de enige die daar voordeel bij heeft onze prijswinnaar is.”

Vrijwaring
De bovenstaande vertaling en de eerder gepubliceerde artikelen over het ‘
todo incluido’ zijn geen indicatie voor welk standpunt de uitgever en de redactie van ‘Gran Canaria actueel’ in nemen inzake de discussie over het ‘todo incluido’  ie ook:
http://gran-canaria-actueel.jouwweb.nl/privacy-verklaring

1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

De vakbond UNEC SIGLO XXI en de actiegroep ÚNETE krijgen de steun van de burgemeester van Mogán

 MOGÁN - woensdag 1 april 2015 - De Deelstaat en de Gemeenteraadsverkiezingen komen naderbij (24 mei 2015) en de - al, dan niet loze - verziezingsbeloften zijn niet van de lucht op de Canarische Eilanden.
Zo heeft tijdens een onmoeting met de genoemde vakbond en de actiegroep, de burgemeester van Mogán, Francisco González, toegezegd, “het reguleren van het ‘todo incluido ( ‘all inclusive’ - ‘alles inbegrepen’) in de komende Gemeenteraadsvergadring aan de orde te zullen stellen.”

De burgemeester zal er bovendien bij de Spaanse Staat op aandringen, dat er harder wordt gestreden voor de eigenheden die Canarias heeft,  welke erkend worden in de Spaanse Grondwet en zelfs door de Europese Unie, en... dat men dit laat blijken uit respect voor de rechten en plichten die wettelijk zijn vastgelegd in de Ley (Wet)19/1994 van 6 juli, van het Régimen Económico y Fiscal (REF) (Belastingstelsel), de authentieke Canarische grondwet die vervat is in het derde Artikel van de Canarische Carta Magna (het Handvest); bovendien zal men vragen, dat de gebieden en Toeristische Gemeenten, die winkelcentra hebben en wel op de eerste rij naar het strand - dit wil zeggen met minder dan 500 meter tussen de aanvullende horecabedrijven - geen ‘todo icluido’ zouden kunnen hebben.
teaserbox_37491108groot.png 81EQRQQ9LYL__SL1500_.jpgDat 'het leven geen lolletje is', mag blijken uit de toepasselijke speelfilm over een Chileens Mexicaans gezin, dat op vakantie gebruik maakt van ‘todo incuido’...  bekijk hier de promotie-video van dit komisch/dramatische verhaal: https://youtu.be/7PFl74KnNJo

Tijdens ontmoeting met de burgemeester heeft men gevraagd, “dat om ‘todo incluido’ aan te kunnen bieden, men een schaal van factoren instelt voor welk type etablissementen:
- categorie,
- merk,

- product dat men dit aanbiedt,
evenals voor:

- de toegangscontrole op alcoholgebruik door minderjarigen,
- het aantal hotelkamers al naar gelang de bezettingsgraad,

- het aantal medewerkers in de bediening en de categorie, of kwalificatie daarvan.”

"Het platform heeft al 15.000 handtekeningen verzameld en is onlangs toegetreden tot de vereniging van gobernantas de Canarias, die ook klaagt en zegt te lijden onder: daar waar voorheen de maat 12 hotelkamers was, men dit ondertussen  voor het dubbele aantal doet.

Of deze toezegging c.q. verkiezingsbelofte van de Burgemeester zal helpen, zal in de toekomst moeten blijken en geconstateerd worden, zo er al tegen het 'todo incluido' op Canarias kan worden opgetreden. of men dit met - mogelijk dicriminerende  -  aanvullende maatregelen - kan indammen.

Vamos a ver (wordt vervolgd...)
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

Door het ‘Todo Incluido’
heeft Canarias 2014 afgesloten
met 482 horecabedrijven minder

CANARSCHE EILANDEN - woensdag 25 februari 2015 - Aan horecabedrijven tellen de Eilanden 14.855 restaurants en cafeterias, wat neerkomt op een barbedrijf per 142 inwoners, terwijl dit op het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) 176 inwoners per etablissement is.

De Canarische Eilanden tellen momenteel 2.118.000 bewoners en er zijn 14.855 restaurants en cafeterias. Waardoor zij in aantallen bovenaan de lijst van de Spaanse provincies staan; op Canarias is een horecabedrijf per 142 inwoners, hoewel dit in verhouding minder is dan in de rest van Spanje, waar men, de logiessector niet meegeteld, een horecabedrijf telt per 176 inwoners, de crisis waaronder het land lijdt heeft ook deze sector getroffen.
imagesJEJIG8TD.jpgimages-37.jpg

Volgens het Anuario Económico de La Caixa, (Financiële Jaarverslag van de bankinstelling ‘La Caixa’) hebhen de Spaanse deelstaten tussen 2007 en 2012 hun restauratieve horeca-activiteiten zien afnemen met 18,5%.

Van de totale horeca nemen de restaurants, cafererias en de barbedrijven 86% voor hun rekening.

In de afgelopen jaren zijn ruim 40.000 van deze etablissementen in geheel Spanje gesloten, Zo heeft Canarias het jaar 2014 afgesloten met 482 van deze etablissementen minder.
images33L0U1HM.jpg artjmb-1.png imagesFJB8XICO-1.jpgHet voornaamste probleem in de toeristengebieden blijft het ‘TODO INCLUIDO’ (‘All Inclusive’ - ‘Alles Inbegrepen’) hoewel we weten, dat het niemand ten goede komt, “het is karakteristiek voor landen zonder veiligheid en zonder aanvullende aanbod,” het is niet te combineren met het traditionele aanbod als aanvulling van zon en strand op de Canarische Eilanden: “ culinaire attracties, historie, volksevenementen, maritieme en culturele recreatie;” waarin de bezoeker van het ‘todo incluido’ niet in geïnteresseerd is om daarvan te genieten.

 Het is belangrijk te benadrukken dat 32% van de toeristen van 16 jaar en ouder, dat Canarias heeft bezocht in het tweede kwartaal van 2014, dit heeft gedaan op basis van ‘todo incluido (‘alles inbegrepen),, wat 3% meer is , dan in dezelfde periode in 2013.

Als men dit percentage bestudeert naar nationaliteit, dan ziet men, dat het de Duitsers zijn die aan de leiding gaan in deze vorm van reizen, met 41% tegenover 17% van de toeristen uit Noord Europa die minder gebruik hebben gemaakt van het ‘todo incluido’, aldus de gegevens van het ISTAC (Canarisch Bureau voor de Statistiek).
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

Todo Incluido:
  'deze oorlog is nog maar net begonnen'

De Fecao Regional ondersteunt het reguleren:
- van het ‘Todo Incluido’,
- van de verhuur van vakantiewoningen
- van de versterking van de gezamenlijke dienstverlening van alle eilanden

CANARISCHE EILANDEN -  maandag 9 februrai 2015v- De leden van de Fecao (Federatie van Ondernemersverenigingen in de Horeca) hebben tijdens hun Algemene Jaarvergadering - welke heeft plaatsgevonden op donderdag 5 februari 2015 - goedkeuring gehecht aan het vragen om Regulering van het ‘Todo Incluido’ (All inclusive - Alles inbegrepen).

Men steunt daarmee de actiegroep ÚNETE, vanuit de vakbond UGT staat men achter het door de ondernemers gestelde standpunt.
untitled-53.png fecaocabnarias-1.jpg
images-30.jpg

untiUGTed.png

 “Deze oorlog is nog maar net begonnen,” zo heeft de regionale secretaris, Antonio Vélez, laten weten en hij heeft verduidelijkt, dat het ‘Todo Incluido’ aan niemand ten goede komt. “Het typeert landen zonder zekerheid en zonder aanvullend aanbod,” het is niet te verenigen met het traditionele aanbod van de Canarische Eilanden, waar het aanbod van zon en strand gecompleteerd wordt met een aantrekkelijke gastronomie, historie, volksfeesten, maritieme en culturele recreatie, waaraan een bezoeker met ‘Todo Incluido’ niet in is geïntegreerd om daarvan van te genieten
fecaoallin.jpg
                                              De Fecao in vergadering bijeen.
Een ander punt in de vergadering, dat hoog op de agenda staat, zijn de gegevens van het ISTAC (Canarisch Bureau voor de Statistiek), dat van de toeristen van 16 jaar en ouder die de Canarische Eilanden hebben bezocht in het tweede kwartaal van 2014, maar liefst 32 % dit heeft gedaan op basis van ‘All Inclusive’ (‘Alles inbegrepen’). “Als we dit percentage ontleden naar nationaliteiten, zien we, dat het de Duitsers zijn die aan de leiding gaan met dit soort reizen, met 41% tegenover de 17,5% aan Scandinavische toeristen, die het minst van het ‘Todo Incluido’ gebruik maken,” volgens de gegevens van het ISTAC.
banner-mijnvc-nieuw.jpg

De Europese wet Voedselinformatie (Europese Verordening 1169/2011)
De Fecao adviseert, al na twee maanden, aan ruim 3.000 ondernemingen inzake het Europese Reglement 1169/2011.
Een ander agendapunt van de vergadering betreft de toepassing van het Europese Reglement 1169/2011 (de wet Voedselinformatie, zie:  http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/wet-voedselinformatie.aspx ) waarbij sinds 13 december 2014 alle horecabedrijven verplicht zijn aan hun gasten informatie te verstrekken over allergenen die de, in hun gerechten verwerkte, producten kunnen bevatten. 

De Fecao adviseert, al na twee maanden, aan ruim 3.000 ondernemingen inzake het Europese Reglement 1169/2011.
De horecabond heeft daartoe gratis posters uitgedeeld aan ruim 3.000 bedrijven.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

Motie : Aanvragen voor het reguleren van het 'Todo Incluido'

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - vrijdag 2 januari 2015 – Voor de belanghebbenden is 2015 goed begonnen, omdat de Gemeenteraad van San Bartolomé de Tirajana op dinsdag 30 november 2014 heeft ingestemd met een voorstel van de PP/AV-coalitie, zijnde een motie - welke is ingediend door Dª. María del Pino Torres Melían, met DNI 42.770.548-R, woordvoerster van de NC-fractie in de Gemeenteraad van San Bartolomé de Tirajana - voor het aan het Cabildo (Eilandbestuur), aan de Canarische Regering en aan de Spaanse Staat voorleggen, dat men het toeristische model van het ‘todo incluido’ (‘all inclusive’ = ‘alles inbegrepen’) reguleert... .

In die motie vraagt men o.a. dat de verordening heffingen gaat bevatten bij alle gemeentelijke en eilandbelastingen en bovendien, dat men bij Wet de speciale voorwaarden bepaalt voor verplichte dienstverlening welke moet worden nageleefd in etablissementen die kiezen voor deze toeristische exploitatie.
7659_p.jpgOok vraagt men in deze motie - die de Gemeente nu aan de Cabildos (Eilandbesturen), aan de Canarische Regering en aan de Spaanse Staat zal overbrengen - “dat men opkomt voor de verdediging van de singulariteiten die Canarias heeft, welke erkend zijn door de Grondwet en zelfs door Europese Unie,” en “dat deze verdediging te zien zal zijn overeenkomstig de wettelijke verplichtingen welke men heeft erkent in de Ley del Régimen Económico y Fiscal (REF) (Belastingwetgeving) die is goedgekeurd op 6 juli 1994.

De gemeentelijke petitie over het ‘todo incluido’ omvat, dat men in de regulering ervan vaststelt welke diensten men in deze modaliteit kan hebben en, dat men een inschaling vestigt die het soort etablissementen omvat welke het ‘alles inclusief’ offreren: Hun categorie, het merk en het product, dat men wil aanbieden; de alcoholcontrole, in verband met de toegang van minderjarigen; het aantal gastenkamers van dit soort etablissementen en de bezettingsgraad welke men moet hebben en het aantal medewerkers die deze dienstverlening moeten verstekken en de categorie, of de kwalificatie ervan.

In deze gemeentelijke motie laat men weten, dat in de afgelopen jaren, als gevolg van de crisis en de uitwerking daarvan op die bedrijven de sluiting ervan tot gevolg heeft en een dramatische toename van de werkloosheid, vooral de jeugdwerkloosheid. Ook herinnert men eraan, dat het grondwettelijk het de Staat is die de exclusieve bevoegdheid heeft voor het creëren van de bases en de coördinatie in de algemene planning van de economische activiteit van het land.

Voor het vernemen van de uitslag van de stemming over deze motie, is de plenaire gemeenteraadsvergadering bijgewoond door diverse leden van het Platform XXI Eeuw; door vertegenwoordigers van de Federación Empresarial de Ocio y Restauración (Fecao) (Horecavereniging) en door leden van de Asociación Salvar las Pymes (Vereniging Redt het MKB).

Een kopie van de letterlijke tekst van de motie zal, eveneens, worden verzonden aan de Bevorderende Commissie van dit initiatief: de Confederación UNEC SIGLO XXI, (PLATAFORMA ÚNETE) gevestigd in de Calle Venegas 41, 4º Planta, te 35003 Las Palmas de Gran Canaria.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

TUI ‘monopoliseert’
het Canarische toerisme

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 16 december 2014 - Ondanks, dat de Canarische Overheid - via de onder haar ressorterende organen, die gewijd zijn aan het toerisme - al het mogelijke doet, om haar respectievelijke bestemmingen te beheren en hun concurrentiepositie in het buitenland te doen toenemen - waarbij men zelfs bereikt heeft, dat het eiland Tenerife zich heeft kunnen positioneren als wereldwijd op een na beste bestemming in het verkrijgen van nieuwe vliegroutes - wordt 70% van de toeristische handel op Canarias gecontroleerd door een klein aantal reisorganisatoren.

Als men er rekening mee houdt dat - in afgeronde getallen - 12 miljoen personen jaarlijks de Eilanden bezoeken, is er slechts een klein aantal reisagenten, dat de enorme dominantie kan weerstaan van grote ondernemingen zoals TUI, Thomas Cook, My Travel, of JMC.
GERMANY-BRITAIN-TUI_1418196110759822.jpgVertaald in geld, kan men een eenvoudige rekensom maken die iedereen begrijpt: als men ervan uitgaat, dat elke toerist dagelijks gemiddeld  €100,= uitgeeft op de Canarische Archipel, dan gaat daarvan een derde deel naar vervoer,  voornamelijk per vliegtuig, dat toevalligerwijze toe lijkt te behoren aan, of afhankelijk is van, de dienstdoende reisorganisatie; een derde deel gaat naar de locatie waar men logeert,  normaal gesproken het hotel, veel daarvan zijn ook van deze reisorganisatoren; en het resterende derde deel  blijft in de broekzak, dit wil zeggen, dat wordt ter plaatse uitgegeven.

Uiterst moeilijk evenwicht
Van deze drie elementen, is het de hotelier die het, zonder uitzondering, het moeilijkst heeft van allemaal; maar voornamelijk de reisorganisatoren eisen steeds vaker, dat men de prijzen verlaagt, maar zonder dat men kwaliteit verliest, wat zijn uitwerking heeft op de bedrijfswinst en, vanzelfsprekend, op het werkgelegenheidsbeleid, wat er vaak toe leidt, dat niet het voltallige personeel wordt ingehuurd wat men nodig heeft om toch nog enige winst te kunnen maken bij het tegemoet komen in het verzorgen van hun eigen gasten. De realiteit is, dat de hoteldirecteuren een uiterst moeilijk evenwicht moeten bewaren en een verantwoordelijkheid hebben die niet altijd begrepen, of gedeeld wordt.

Het almachtige Duitse TUI
Om de zaken nog erger te maken, heeft men vernomen, dat het almachtige Duitse TUI 45% heeft verworven van het Engelse TUI Travel, wat betekent, dat de Duitse reisorganisator zich eigen maakt van ruim 33% van het toerisme wat aankomt op Canarias, wat zich laat vertalen als, dat men op de vakantiebestemming ruim vier miljoen personen controleert. Dat is een belangrijk feit, omdat dit betekent, dat een en dezelfde ondernemersgroep beslissingen neemt, over welke de beste bestemmingen zijn, vaak al naar gelang de conjuncturele omstandigheden die zich bijna altijd voordoen door onstabiel, politiek beleid, of door oorlog, waardoor de toeristen bereid zijn naar een willekeurige locatie wereldwijd te reizen

Dit feit is in de praktijk niet meer dan een monopolie - die fusie doet waarschijnlijk de grootste toeristische groep in de wereld ontstaan - met veel meer kans op bepaalde dwingende handelingen, die in ieder geval, uiteindelijk de handel van horeca-ondernemers kan kwetsen, die zich nog meer in een positie gedwongen zien welke hen verplicht, hun prijzen nog meer te verlagen.

Nieuwe uitdaging
Canarias heeft dus een nieuwe uitdaging; omdat het voor de Eilanden niet gemakkelijk is te concurreren met andere bestemmingen die niet te maken hebben met Europese loonkosten en Europese Sociale Lasten; waardoor er geen andere remedie is, dan in te zetten op kwaliteit, renovatie en vernieuwing. En dat niet uitsluitend in de hotelvoorzieningen, maar ook in de infrastructuur van vervoer en luchtverbindingen. Evenals in de afwisseling van het aanbod, dat niet alleen gericht kan zijn op de combinatie van ‘zon-en-strand’. Het aanbod van Canarias zal veel verder moeten gaan dan dat, naar een andere recreatie, door bovendien het tonen van de Canarische cultuur, de gastronomie en - waarom niet - het land, dat het bovenal het mooiste is.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

TUI  controleert  33% van het toerisme, dat aankomt op Canarias

CANARISCHE EILANDEN- dinsdag 16 december 2014 - Na de fusie met haar Britse filiaal ‘TUI Travel’, controleert deze reisorganisator 33% van het toerisme wat aankomt op Canarias, ofwel vier miljoen van het aantal van ruim twaalf miljoen toeristen, dat de eilanden bezoekt. Dit bericht heeft onrust veroorzaakt onder de hoteliers, die vrezen, dat dit een ‘groot monopolie’ veroorzaakt.

De fusie - die zich heeft vertaald in de verwerving door TUI AG met 45% van de aandelen TUI Travel - veronderstelt, dat onder dezelfde directie-paraplu, de beslissingen worden genomen voor toeristen die jaarlijks naar Canarias komen via de diverse TUI-groepen.
tui-travel-center-6.jpg

images-20.jpg
De door de Canarische persmedia daarnaar gevraagde ondernemers, hebben gezegd, dat de machtsconcentratie een ‘groot monopolie’ kan gaan genereren en als zodanig, de bedrijfsvoering van de hoteliers zou kunnen schaden, “omdat het gemakkelijker is, algemene criteria op te leggen; bijvoorbeeld op het logiestarief voor hotelbedden op de Archipel.”
 TUI-AG-Logo.jpg tui-travel-plc-satinalma-departmani-yeniden-yapilandi-832.jpg

Eveneens hebben de hoteliers laten weten, “dat misschien formeel, men geen veranderingen van betekenis zal waarnemen; maar, dat  in de praktijk, de operatie een belangrijke weerslag zal hebben op Canarias, omdat door centralisatie van het bedrijfsbeleid vanuit Duitsland, men de optie voor hoteliers, om het contracteren te diversifiëren, beperkt ziet.”
download2-2.jpg            logo-ifa-hotels-resorts.jpgBovendien rijst er een kwestie die naar voren komt uit de overname door TUI van de Britse dochteronderneming, en die is: dat de Lopesan- en IFA-hotelketens niet voorkomen op de reserveringslijsten van TUI-Duitsland; wat -  zoals is uitgelegd door vertegenwoordigers van de hoteliers-  te wijten is aan het veto van de Mallorcaanse hotelketen RIU-Hotels (die vijftien vestigingen heeft op de Canarische Eilanden)  en  die anderzijds aandeelhoudster is in de Duitse groep, maar… dat noch Lopesan, noch IFA, echter niet zijn uitgesloten in het aanbod van TUI Travel.

1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

Twee grote multinationals controleerden in 2001 al ruim een derde van de reizigers die naar Canarias kwamen

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 16 december 2014 - De komst van toeristen naar Canarias was tot 2002 nagenoeg in handen van twee grote, buitenlandse multinationals, aldus de gegevens van het Patronato de Turismo de Gran Canaria (plm. de VVV).

Alleen al het toeristische conglomeraat Preussag (TUI en Thomson), dat sinds 2002 World of Tui  is gaan heten (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/TUI_AG), controleerde in 2002 al 25% van de hotelbedden en nu - eind 2014 -  ruim 33%, terwijl in 2002 hun concurrent Thomas Cook (het nieuwe merk van Condor en Neckermann) een marktaandeel had van 17%. Naast deze twee grote groepen waren ook het Britse Airtours en First Choise actief en gezamenlijk hadden zij toen al ruim 50% van de toeristische markt van de gehele Archipel in handen.
db_ebg00001.jpg d0f4e2f6cdd115912c09efef60372b14.png

Maar deze dominante positie was nog indrukwekkender als men bedenkt, dat zij de verkoop van reizen, de vlucht en het verblijf beheerden, waarbij niet vergeten mag worden, dat zij de voornaamste overeenkomsten hadden met de grootse hotelketens op de Eilanden, waarvan ze in veel gevallen de meerderheid van de aandelen bezaten.

Het grootste aandeel van de Britse markt was in handen van Thomson; de reisorganisator, die ook is overgegaan naar de Duitse holding Preussag (zie http://de.wikipedia.org/wiki/Preussag) en onder die vlag opereerden luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus, en zelfs bedrijven voor kabeltelevisie en handel in elektronica.

In 2002 bezette Airtours de tweede plaats op de lijst van de grote conglomeraten. De multinational, geleid door David Crossland, deed ook in vakanties met cruiseschepen. Na hen stonden Thomas Cook (C&N), First Choise en andere, onafhankelijke reisorganisatoren op de lijst, aldus het Spaanse Bureau voor Toerisme gevestigd in Londen.

Preussag, leider in de Europese Industrie, was toen al de grootste Duitse groep, met een breed scala aan bedrijven, en voor de helft eigenaar van de aandelen van de RIU-hotelketen, en van 51% van de aandelen Anfi del Mar. In hun kielzog bevond zich Thomas Cook, en op de derde plaats: Rewe, met merken zoals ITS Reisen.
thompson-generic-pic-getty-images-476263195.jpgIn het geval van Denemarken, was ook 90% van de markt verdeeld over drie grote multinationals.

 Airtours_from_PurpleTravel_2.jpg Ving_Arquitectura.jpg
thomson.jpg download2-3.jpg
Airtours (Spies, Tjaereborg, Ving) beheerde 80 merken 2.600 reisbureaus en 52 vliegtuigen, bovendien hadden ze deelname in bijna een honderdtal hotels; en op de tweede plaats kwam Thomson, dat nog een plaats hoger stond dan Kuoni.

In 2001 was de aanwezigheid van Canarias in de Britse pers beduidend minder, dan die van deelstaten als Andalusië (met bijna 2,4 miljoen euro) en de Balearen (2,6 miljoen euro).

Financieel gezien was gedurende het eerste kwartaal van 2001 de dekking bijna een miljoen euro (8,9% van het totaal), tegenover de acht miljoen euro van de Costa del Sol, de 1,5 miljoen euro van de Balearen en de 1,3 miljoen euro van Mallorca.

Januari was (tot 2002) de drukste maand in het eerste kwartaal, terwijl dit op Canarias februari was.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

Leden van Únete presenteren de noodzaak voor het regelen van het ‘todo incluido’

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zaterdag 13 december 2014 - Leden van het Plataforma (de Actiegroep) Únete en de vertegenwoordiger van de vakbond UGT, Primitivo Sanchez Herrera, hebben  op vrijdag 12 december 2014  tijdens het II Foro de Turismo aan de voorzitter van de Raad van Bestuur van de Wereldraad voor Duurzaam Toerisme en lid van het Secretariaas van de Wereld Toerisme Organisatie (WTO),, de noodzaak duidelijk gemaakt, om op Canarias het ‘todo incluido’ te reguleren.

Handtekeningenactie
Met deze stap laat men eens te meer de steun van het Plataforma (de Actiegroep) zien aan de verdediging vanuit het gemeentebestuur en van het Midden-en Kleinbedrijf aan het gestelde door de ondernemers. Het Plataforma (de Actiegroep) zal de moties in alle gemeenten op Canarias en aan de Cabildos (Eilandbesturen) presenteren, en bovendien zal men doorgaan met het houden van de handtekeningenactie, waarbij men er, tot nu toe, al 12.000 heeft verzameld, zie: http://plataformaciudadanaya.wordpress.com
lafoto.JPG

Bij de bijeenkomst waren aanwezig (in willekeurige volgorde) de: 
- directeur Toerisme van de Europese Commissie, Pedro Ortún,
- UGT-vakbondsvertegenwoordiger, Primitivo Sánchez,
- wethouder van Toerisme van San Bartolomé de Tirajana, Ramón Suárez.
- burgemeester van San Bartolomé de Tirajana, Marco Aurelio,
- vicevoorzitter van Aecod, Ana Esther Herrera, 
- woordvoeder van het Plataforma, Antonio Vélez Pérez,
- en een lid van het Plataforma (de Actiegroep), Emilio Rehak.

“Het ‘todo incuido’  (‘all inclusive’ = ‘alles inclusief’) is kenmerkend voor landen zonder veiligheid en complementair aanbod", en de ‘todo incluido’-bezoeker is onverenigbaar met het Canarische, traditionele aanbod van  van zon en strand;  aantrekkelijke culinaire, historische, populaire evenementen; maritieme  en culturele recreatie.”

Het todo incluido nader belicht
Bij ‘all inclusive’ spreekt men in het algemeen  over een ‘all inclusive’- resort, ofwel heeft men het in goed Spaans gezegd: over een  vakantieverblijf waar het ‘todo incluido’ wordt aangeboden waar naast het logies; ook het eten, de frisdrank de  strandstoelen, het entertainment en de meeste (licht) alcoholische dranken in de reissom zijn inbegrepen.
Veel van dergelijke resorts bieden ook nog een verscheidenheid aan sport en andere activiteiten inclusief aan. Deze all inclusive resorts vindt men meestal in de zonnigere regio’s van de wereld.

Club Med is de bedenker van het all inclusive-model. Sinds enkele jaren is ook de all inclusive-wintersportvakantie sterk in opkomst. Hierbij zijn niet alleen de accommodatie, eten en drinken inclusief, maar ook het ski-materiaal en de ski-pas.
Naast wintersport zijn er ook andere all inclusive-modellen bekend, zoals specifieke adult only all inclusive resorts, speciale resorts voor paren (geen kinderen), of juist resorts voor families (met kinderoppas en recreatiemogelijkheden inclusief).

Voor- en nadelen van all inclusive-resorts
Een bekend nadeel van de all inclusive is, dat deze formule niet bijdraagt aan de lokale economie,
omdat de toeristen de hele vakantie vooraf betaald hebben en lokaal geen geld meer uitgeven. Daarnaast worden de gigantische resorts meestal ergens achteraf gebouwd, omdat de grond daar goedkoper is. De toeristen komen op die manier niet in contact met de lokale bevolking.

Een voordeel van all inclusive resorts is, dat ze grote aantallen toeristen aantrekken die allemaal op het vliegveld aankomen en langs allerlei dorpjes trekken voor ze op het resort aankomen. Daarnaast biedt een dergelijke resort veel werkgelegenheid voor de lokale bevolking.

Ultra all inclusive
In Turkije is de term ultra all inclusive bedacht. Het principe van ultra all inclusive is, dat al het eten en drinken all inclusive is. De gehele dag door kan de gast bij de bar drankjes halen en snacks en ander voedsel krijgen. Verder is vrijwel alles inclusief. Men moet altijd aan het reisbureau vragen  wat wel en niet all inclusief  is, dit verschilt namelijk nogal per resort.

Wat zegt de Europese Commissie over toerisme en over het All Inclusive-model
Toerisme levert werkgelegenheid op en kan daardoor een zekere rol spelen in de steun van de EU aan economisch zwakkere regio's. Uiteraard moet het belang van het toerisme als economische activiteit en dat van de toerist als consument, net als van alle andere consumenten, benadrukt worden.

Ondersteuning van het concurrentievermogen van het toeristisch product
Overwegende dat dit de kwaliteit van de werkgelegenheid in de kustgebieden kan verbeteren en seizoensinvloeden kan helpen verminderen door het combineren van verschillende vormen van toerisme en andere maritieme activiteiten met als gevolg, dat het aanbod op de hoge verwachtingen en wensen van de moderne toerist kan worden afgestemd en gekwalificeerde werkgelegenheid kan worden geschapen, is de Europese Commissie in het bijzonder van mening. dat het juist is te benadrukken hoe sterk toerisme verweven is met tal van andere sectoren die onder de competentie van de Europese Unie vallen; en ook al ontbreekt er inderdaad een duidelijke rechtsgrond, het is evenzeer waar, dat het toerisme nauw verbonden is met tal van andere activiteiten waarvan de rechtsgrond duidelijk is.

Basis scheppen en maatregelen op de lange en middellange termijn
De Europese Commissie moet daarvoor een basis scheppen en wel langs de volgende krachtlijnen, vaststelling van een rechtsgrondslag voor toerisme via opneming van een speciaal hoofdstuk toerisme in het Verdrag; uitwerking van een communautair beleid voor toerisme ter ondersteuning van deze sector, zonder verstoring echter van de goede werking van de toeristische markt; coördinatie van het beleid voor toerisme met de andere communautaire beleidsvormen die een directe of indirecte weerslag op het toerisme hebben, en tot slot: aandachtige bestudering van deze sector en toepassing van maatregelen op lange en middellange termijn ter ondersteuning van het concurrentievermogen van het toeristisch product.

Niet opgesloten willen blijven zitten in een ‘all inclusive ‘-formule
Het toerisme is eveneens een factor van democratie en van politiek evenwicht, omdat de toerist die niet opgesloten wil blijven zitten in een ‘all inclusive ‘-formule op ontdekking uitgaat in een land; omdat het toerisme voor welvaart zorgt en bijdraagt tot scholing, waarvan iedereen weet, dat het de vijand is van dictatuur; omdat het toerisme ethische normen kan stellen, met name ten aanzien van kinderarbeid; en omdat zich in onze landen de idee van eerlijk toerisme begint af te tekenen, dat in feite een vorm van afrading is. 

Financieringsprogramma's via de structuurfondsen
Het MKB- hoofdzakelijk startende toerismebedrijven en bedrijven die nieuwe toeristische producten aanbieden, of economische activiteit ontwikkelen op nieuwe locaties of in nieuwe toeristische gebieden - moet betere toegang hebben tot informatie en in staat zijn, om gebruik te maken van de beschikbare Europese financieringsprogramma's via de structuurfondsen.

Intermediaire sector
Zo illustreert sociaal en gemeenschapstoerisme, dat er wel degelijk een intermediaire sector bestaat tussen de vrijetijdsindustrie en de niet-kredietwaardige economie en, dat economische relevantie en toegankelijkheid voor zoveel mogelijk mensen elkaar niet hoeven te bijten.
Door de positieve waarden die sport en toerisme gemeenschappelijk hebben, samen te brengen en te benutten, kan de integratie tussen volkeren, gemeenschappen en staten in belangrijke mate worden bevorderd.

Het toerisme moet- overal en vooral in Europa- uitgaan van de ontwikkeling van de echte culturele waarden van zowel de gastlanden als de landen van herkomst van de toeristen. Tal van sectoren, zoals onderwijs, wetenschap, onderzoek en toerisme, zijn gebaat bij de verspreiding van het Europees cultureel erfgoed.

Het toerisme is dus niet alleen uiterst belangrijk voor het succes van de euro, maar bovendien hebben wij hier een enige gelegenheid om die belangrijke sector krachtig te stimuleren. Zoals hier al is gezegd, is in de begroting jammer genoeg zwaar in de kredieten voor de desbetreffende programma's gesnoeid.

Toerisme en ambachtelijke productie
Gezien de bijzondere betekenis van het binnenlands toerisme en het effect op de vraag en de binnenlandse consumptie in de EU en, vooral de huidige en potentiële dimensie van het sociaal toerisme, zal het Comité een advies opstellen over Een sociaal toerismebeleid voor Europa.

Met steun ter bevordering van het concurrentievermogen en de diversificatie van de onder de EPO vallende productiesectoren, in zowel de primaire, secundaire als tertiaire sector (bv. versterking van de kwaliteitsinfrastructuur ter ondersteuning van de uitvoer; expertiseloketten voor ondernemingen; ontwikkeling van starterscentra; acties ter verbetering van de toegang tot krediet voor ondernemingen in de regio, vooral voor het midden- en kleinbedrijf; in kaart brengen en bevordering van producten en diensten van de regio (levensmiddelensectoren, toerisme, mijnbouw, zakelijke dienstverlening.

De samenwerking ondersteunt sectoraal beleid en sectorale strategieën die de toegang tot productieactiviteiten en productiemiddelen bevorderen, en vooral: a) onderwijs en opleiding, b) minerale hulpbronnen, c) energie, d) toerisme en cultuur, e) onderzoek en f) voedselveiligheid.

Het is belangrijk dat de trein voor het toerisme opnieuw wordt ontdekt.

All in-reizen herzien
De Europese Commissie hamert op de noodzaak de economische winsten van het toerisme te herinvesteren in de plaatselijke ontwikkeling; roept de touroperators op, om hun all in-reizen te herzien omdat deze geen spin-off-voordelen hebben voor de plaatselijke gemeenschap en spoort deze operators aan, om zoveel mogelijk gebruik te maken van plaatselijk materiaal/personeel/management.

Toe te juichen zijn ook de opmerkingen, dat ook moet bestaan voor de ecologische draagkracht van natuurlijke en stedelijke zones en dat analyses dienaangaande moeten worden ingebed in een algemeen kader voor de totstandbrenging van modellen voor duurzaam toerisme op regionaal en lokaal niveau.
Alleen door een betrouwbare en volledige databank op te zetten kan de Europese Commissue een beleid maken, dat het mogelijk maakt, om het potentieel van het toerisme optimaal te benutten.

Toerisme behoort, conform het subsidiariteitsbeginsel, tot de bevoegdheden van de lidstaten
De uitslag van de stemming in de commissie was niet geheel tevredenstellend. Men heeft nu een aanbeveling die deels tegenstrijdig is ten aanzien van de kwestie van de touroperators.

De Zweedse conservatieven hebben tegen het verslag over toerisme gestemd en benadrukken daarmee, dat het toerisme, conform het subsidiariteitsbeginsel, tot de bevoegdheden van de lidstaten behoort.

Sociale markteconomie
Men gelooft in de sociale markteconomie. De Europese Commissie heeft de plicht, de plaag van de werkloosheid te bestrijden en daarvoor is het nodig dat Europa niet alleen het midden- en kleinbedrijf helpt en de handel, de landbouw, het toerisme en de nijverheid ontwikkelt, maar ook in het kader van de subsidiariteit de belastingdruk vermindert.

Men doelt vooral op het toerisme, dat door het Ierse voorzitterschap terecht onder de prioriteiten is geschaard, maar ook op de ambachtelijke sector, de diensten en het handelsdistributiestelsel.

Concurrentievermogen
Te beginnen met de voltooiing van de interne markt, moet de Europese Commissie met andere woorden alle initiatieven bevorderen. om de kwaliteit en het concurrentievermogen van de communautaire toeristische industrie te garanderen en Europa als toeristische bestemming te promoten.

De ontwikkeling van duurzaam toerisme in tegenstelling tot het seizoensgebonden toerisme moet worden gestimuleerd.

In de Europese Commissie is men pessimistisch over de mogelijkheid om de rechtsgrondslag, die de gezamenlijke ontwerpresolutie vraagt, in het nieuwe Verdrag op te nemen. Men stelt dan ook de vraag, of de Commissie in de huidige situatie en zonder enige hervorming van het Verdrag bereid is een wetsvoorstel voor te leggen op grond van het huidige Verdrag betreffende de Europese Unie en het toerisme bijvoorbeeld te benaderen vanuit het standpunt van de consument.

Het toerisme is een economische sector en branche die van kardinaal belang is voor de daadwerkelijke eenwording van de EU - en die zich op duurzame wijze, in de ruimste zin van het woord moet ontwikkelen, om vooral een effectieve bijdrage te leveren aan de sociale samenhang van Europa.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg 


ÚNETE-manifestaties afgelast

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - dinsdag 9 december 2014 -Het Burgerplatform Únete (‘Verenig u’) en de Gemeente San Bartolomé de Tirajana zijn overeengekomen, dat de Gemeente zal optreden als bemiddelaar tussen de Europese Commissie en het Midden - en Kleinbedrijf, voor de regulering van het ‘todo incluido’.

In de stadwijk Playa del inglés heeft op dinsdag 2 december 2014 de Burgerbeweging Únete het Gemeneetebestuur gevraagd, de motie voor de ‘REGULACIÓN DEL TODO INCLUIDO’ (Regulering van het ‘alles inbegrepen’) te steunen.
img_25076.jpgMet deze steunbetuiging van het Gemeentebestuur aan de actiegroep, hebben de ondernemers besloten de in de maand december 2014 geplande manifestaties af te gelasten, hoewel men begrijpt dat deze regulering niet de bevoegdheid van de Gemeentes, maar dat San Bartolomé de Tirajana  wel veel over te zeggen heeft; gegeven het feit, dat dit de belangrijkste tioeristengemeente van  de Canarische Eilanden is.
img_25077.jpg“Het ‘todo incluido’ (‘all inclusive’ - ‘alles inbegrepen’) is karakteristiek in landen zonder zekerheid  en zonder een aanvullend aanbod, maar is niet verenigbaar met het traditionele aanbod op de Canarische Eilanden, dat zich voegt naar het model van ‘zon en strand’ met gastronomische capaciteiten,waarin de bezoeker van het ‘todo incuido’ niet  geïnteresseerd zou zijn, om hiervan te genieten.”

“Een ander belangrijk onderwerp is het gegeven, dat 32% van de toeristen die gedurende de ruim 16 jaar  dat ze Canarias bezoeken, in het tweede kwartaal van 2014, dit gedaan heeft op basis van ’todo incuido’ (‘alles inbegrepen’); wat 3 % meer is, dan dan in dezelfde periode van 2013. Als we dit percentage bestuderen per nationaliteit, merken we op, dat het de Duitsers zijn die dit reis-model leiden met 41% tegenover 17% van de Scandinavische toeristen die het minst gebruik maken van het ‘todo incluido’, volgens de gegevens van het ISTAC (Canarische Bureau voor de Statistiek).”

Het burgerplaform Únete heeft alle manifestaties voor de maand december 2014 afgelast.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

De actiegroep ÙNETE vraagt om meer belastingen voor de hotels met ‘todo incluido’ in het Zuiden van Gran Canaria

Het Plataforma vraagt om een wet die de voorwaarden voor de sector vaststelt

GRAN CANARIA - dinsdag 9 december 2014 - Het Platforma Ciudadana Únete (de Burgeractiegroep ‘Verenig u’) waarbij zich ook de Federación Empresarial de Ocio (Fecao) (Horeca Werkgeversvereniging) en talrijke ondernemers uit de dienstverlenende sector hebben aangesloten, hebben besloten een kruistocht te ondernemen, opdat men op definitieve wijze de modaliteit van het ‘todo incluido’ (‘all inclusive’ = ‘alles inclusief’) reguleert  in de hotels en appartementencomplexen in het Zuiden, door - als afschrikwekkend middel - deze etablissementen het hoogst mogelijke belastingtarief te laten betalen.

De Burgeractiegroep vraagt om bemiddeling van het Miniserie van Toerisme, van de Canarische Regering, van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana en van de Gemeente Mogán, waarbij men de verslechtering van de economische activiteit wijt aan het gebrek aan regulering.

tp110119_03n-2.jpg
alta-ocupacion.jpgMen schat, dat door het ‘todo incluido’ op Gran Canaria 7.000 kleine neringdoenden hun bedrijf hebben moeten sluiten, waaronder bars, restaurants en cafeterías, en dat er 35.000 arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan.
78652-playa-del-ingles-vista-aerea-playa-del-ingles.jpg“We willen, dat men de allerhoogste, huidige Deelstaat- en Gemeentelijke belastingtarieven gaat betalen en, dat men bij wet de speciale voorwaarden en diensten vaststelt die zullen moeten worden nageleefd door de aanbiedende etablissementen,” zo heeft de woordvoerder van het collectief Antonio Vélez opgemerkt.

Deze petitie gaat vergezeld van een actie-kalender voor manifestaties. Op 11, 12 en 13 december2014 vinden die plaats bij de ingang van het Palacio de Congresos; en op 17, 24 en 31 december 2014 bij de Gemeente-kantoren in Maspalomas.

“We zullen niet stoppen, totdat de Overheid zich bewust is van de schade in de sector,” bevestigt Vélez.

De eerste manifestaties vallen samen met de opening van het II Foro del Turismo. De locoburgemeester, Ramón Suárez, en de woordvoerder van Únete, Antonio Vélez, hebben op dinsdag 9 december 2014 een persconferentie gegeven voor de noodzaak van het regelen van het ‘todo incluido’.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

De FECAO en ÚNETE klagen samen het  ‘Todo incluido’ aan

Manifestatie  op 11 en 12 december 2014 bij de ingang van ‘Expomeloneras’

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - woensdag 3 december 2014 - De Fedaración de ocio, servicios y restaurantes (FECAO), en de actiegroep Plataforma ÚNETE geven aan, dat het ‘Todo incluido’ (‘All inclusive = ‘Alles inbegrepen’) in drie jaar tijd op de Canarische Eilanden ongeveer 35.000 arbeidsplaatsen verloren heeft doen gaan.

De Asamblea heeft op dinsdag 2 december 2014 een ontmoeting gehad met ÚNETE, waarbij de eilandsecretaris van Gran Canaria van de werknemersvakbond UGT, Primitivo Sdánchez  Herrera, heeft toegezegd, deel te zullen nemen aan de  manifestatie bij de ingang van het Congrespaleis ‘Expomeloneras’ op donderdag 11 en vrijdag 12 december 2014, aldus de ÚNETE-woordvoerder Antonio Vélez Pérez.
7155.jpg fecao_logo.jpglogoUGT.gif

“Het toerisme, dat zijn we allemaal, en niet een enkeling, zoals sommige secoren pretenderen,” zo laten leden van de actiegroep weten, die verzekeren, dat alle hotels die kiezen voor het ‘Todo incluido’(‘Alles inbegrepen’) zorgen voor een vermindering van de rest van de toeristische sector, evenals van de hotels die tegen de Reisorganisatoren strijden, om te voorkomen, dat men dit systeem ook in hun hotels gaat invoeren en die daardoor hun omzet met minimaal 40% verlaagd zien wordern,  waardoor elke bedrijfsvoering onhaalbaar wordt.
images-12.jpg

Dit model wat grote horecabedrijven werkgelegemheid zou hebben moeten geven, wijst men als systeem voor het eiland af, omdat zij al voldoende financiële en politieke macht hebben, om het hoofd te bieden aan de druk van deze Reisorganisatoren , maar die de eersten blijken te zijn die zich hebben uitgeleverd in handen van de Reisorganisatoren wat betefrt de beslissing wat men met de Canrische Eilancden en met de Economie van de eilanden doet.
expomeloneras.jpg
'Expomeloneras' is de locatie waar op 11 en 12 december 2014 de manifestatie tegen het 'Todo incluido' plaatsvindt.
Voor de FECAO en de UGT is het duidelijk, dat het feit - van het adopteren van dit systeem -betekent: dat de hotelliers minder personeel in dienst hoeven te houden (het zelfbedieningssysteem) en een rechtvaardiging vinden voor het gebruiken van producten van mindere kwaliteit. Ook lijkt het, dat zonder te investeren in de verbetering van hun installaties en dienstverlening, het simpele feit van het aanbieden van ‘Todo incluido (‘Alles inbegrepen’)  garandeert,  dat de Reisorganisatoren een hogere prijs betalen , opdat een hotel vol-pension aanbiedt, hoewel het een veel hoger kwaliteits- en dienstverleningsniveau heeft.

Vooral in  de gemeente San Bartolomé de Tirajana (de wijken El Veril en San Agustín) is het probleem duidelijk, gedurende de gehele winter en zomer is er een 40% lagere omzet in bars, restaurants. cafeterias, winkelcentra, bij taxi’s enz.,  omdat men dag en nacht verblijft in de ‘Todo incluido-hotels.

Met een polsbandje om, 'knagen' aan ontbijt-/lunch- /en diner-buffet...
Het is logisch, dat een toerist die betaald heeft voor ‘Todo incluido’ (’Alles inbegrepen’) het maximale eruit wil halen waarvoor deze betaald heeft, hoewel dit van lage kwaliteit zal zijn; maar, dat dit niet betekent, dat men daarvan geniet, noch dat men een goede herinnering aan  zijn /haar vakantie overhoudt.

De weinige toeristen die hun hotel verlaten, merken meteen de goede kwaliteit/prijs-verhouding op van het aanvullende aanbod in alle Canarische etablissementen.

Todo incluido’ (‘Alles inbegrepen’) is een systeem, dat niet is ontworpen voor een locatie als Canarias en prestigieuze hotelbedrijven die gevestigd zijn op Canarias zouden  nooit hebbem moeten beginnen met deze modaliteit op de eilanden.

Op Canarias is het het aanvulldende aanbod goed, gevarieerd, uitgebreid en tegen redelijke prijzen; maar Canarias is een heel langzame en pijnlijke  dood aan het sterven die grotendeels veroorzaakt wordt door een systeem waarvan alleen de Reisorganisatoren voordeel hebben en de op de eilanden gevestigde grote, buitenlandse hotelketens.

Het merendeel van de rapporten maakt er melding van, dat de hotels die hun  klanten de mogelijkheid van ‘Todo incluido’ bieden, merkloze alcolholhoudende dranken serveren en voedingsmiddelen van aanzienlijk inferieure kwaliteit, terwijl men de dienstverlening aan de klanten verlaagd.

€275.= pp/per week - alles inbegrepen... 
Dit aanbod aan ‘Todo incluido’’ in de hotels, verkoopt men via reisbureaus in de herkomstmarkt voor ongeveer €275,= per persoon/per week, inclusief vlucht.

De ‘todo incluido-hotels maken normale toeristen bij hun aankomst op Canarias, aan de hotelreceptie, met andere vakantiepakketten , tot ‘Todo-incluido’-gasten; door ze tegen een kleine toeslag een andere verblijfsmodaliteit aan te bieden, namelijk:  ‘Alles inbegrepen’.

“Dit is geheel een model, wat zonder enige regulering gevolgd wordt, waardoor op korte termijn het merendeel van het Midden- en Kleinbrijf  op Canarias kan sluiten; “aldus de ÚNETE-woordvoerder Antonio Vélez Pérez.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

Het Plataforma ÚNETE,
klaagt de modus van het ‘Todo Incluido’ aan
bij de EU in Brussel

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 17 november 2014 - De actiegroep ÚNETE (Verenig U) heeft besloten, om bij de EU in Brussel een aanklacht in te dienen tegen de oneerlijke concurrentie welke op de Canarische Eilanden wordt veroorzaakt door de modus van het ‘todo incluido’ (‘all inclusive’ - ‘alles inbegrepen’), men heeft aangifte gedaan van de passiviteit van de politieke leiders in Spanje.

Als men doorgaat met dit toeristische beheer voorziet ÚNETE, dat haar leden in het midden- en kleinbedrijf gedoemd zijn hun bedrijven te moeten sluiten; de politieke vertegenwoordigers op Canarias zouden, samen met de grote horecabedrijven, dit systeem voor het eiland af kunnen wijzen, omdat zij de economische macht hebben en voldoende politiek gewicht, om het hoofd te bieden aan de druk van de Reisorganisatoren; maar zij zijn blijkbaar de eersten geweest die zich hebben overgeven en de beslissing hebben aan de Reisorganisatoren hebben overgelaten over wat men op de Canarische Eilanden doet en met de economie van Canarias
logo_unete_fondo_blanco.png

Diverse studies tonen aan, dat de hoteliers “de teugels van de marketing in handen moeten nemen,” om 20 tot 25% te kunnen besparen, waarmee de tussenpersonen - voornamelijk TUI en Neckermann - aan de haal gaan, en in het geval van de stadshotels, gespecialiseerde internetpagina’s - zoals Booking.

Het mag daarom duidelijk zijn, dat het nodig is, dat de sector zich verenigt en, dat de vakbonden, “voor iets meer dienen, dan alleen het ondertekenen van Cao’s.” En men moet niet overgeleverd zijn aan politieke belangen, die alleen oplossingen zoeken voor de enkeling en niet voor de meerderheid van het Canarische Midden- en Kleinbedrijf.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


.

Er moet een einde komen aan het 'Todo Incluido' op Canarias

Het belooft een 'hete herfst en winter' te worden op de Gelukzalige Eilanden

CANARISCHE EILANDEN - woensdag 8 oktober 2014 - Het Plataforma ÚNETE (de Actiegroep ‘VERENIG U?) wil een eind maken aan het ‘Todo Incluido’ (‘All Inclusive’).

Het collectief - dat moe is van de politieke corruptie en het gelobby van de ondernemers, waar niemand in iets gelooft - heeft nu de machinerie in gang gezet voor het regelen, of het geheel doen verdwijnen, van het ‘todo incluido’ (‘alles inbegrepen’) op Canarias.
- “O comemos todos, o todos nos vamos de proa al marisco juntos” (“Of we eten allemaal, of we gaan allemaal samen op de voorplecht op schelpdieren vissen,”) zo laten de woordvoerders van de actiegroep zich uit.

logo_unete_fondo_blanco.png
Acties
Op woensdag 8 oktober 2014 zal men aan de ondernemers de acties duidelijk maken welke acties men vanuit de actiegroep gaat ondernemen, voor het behoud van werkgelegenheid en het voorkomen van de sluiting van duizenden ondernemingen op Canarias.

“We zijn de corrupte politiek, waar niemand in iets gelooft, en het gelobby van de ondernemers meer dan zat; daarenboven hebben we geen controle over de enige industrie die we hebben, en is die in de handen van de Reisorganisatoren.”

 Niet langer houdbaar
“Dit toeristisch beleidsmodel op Canarias zou een voorbeeld hebben moeten zijn voor de grote horecaondernemingen, om dit systeem voor het eiland af te wijzen, omdat zij de economische macht hebben en voldoende politiek gewicht, om het hoofd te bieden aan de druk van de Reisorganisatoren, maar zij zijn echter de eersten geweest, om zich over te geven in de handen van de Reisorganisatoren voor de beslissing van wat men doet op de Canarische Eilanden en met de Canarische Economie. Maar deze formule heeft NÚ haar houdbaarheidsdatum bereikt.”

De eigenaar van de AC-hotelketen, de Spaanse bondgenoot van Marriott, heeft de Canarische hoteliers geadviseerd, de marketing-teugels in handen te nemen.”

Bovendien heeft Antonio Catalán op vrijdag 3 oktober 2014 gesproken op het Foro Global Sur (Algemeen Zuidelijk Seminar), om zijn succesvolle ondernemers-ervaring uiteen te zetten in een toespraak met de titel: ‘Het Toerisme in de 21ste Eeuw’, dat gezien zijn recente ervaring met de Marriott-hotelketen - waarvan hij de vicevoorzitter is - gericht moet zijn op eendere prijzen van hotels, zoals van die in Milaan en Florence (in het geval van stadshotels) en, in het geval van toeristenbestemmingen zoals de Canarische, met een commercieel beleid buiten de reisorganisatoren om.

Antonio Catalán heeft laten weten, dat naar zijn oordeel, “de hoteliers de teugels van de marketing in handen moeten nemen,” om zich tussen de 20 en 25% te besparen die nu bij de tussenpersonen blijven, in het bijzonder TUI en Neckermann, of in het geval van de stadshotels, bij gespecialiseerde internetpagina’s zoals Booking.
Daartoe is het - duidelijk - noodzaak, dat de sector zich verenigt en de vakbonden, “er meer toe doen, dan alleen maar het ondertekenen van Cao’s.”  
“Vanuit het plataforma (de actiegroep) delen we deze suggesties volledig.”

Kortom, als het aan ‘UNETÉ’ ligt, belooft het een ‘hete herfst en winter’ te worden op de Gelukzalige Eilanden.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg



Het Plataforma ÚNETE (de Actiegroep: ‘Verenig U’), vraagt de gemeenten een motie aan te nemen, waarmee men het 'Todo Incluido' ('Alles Inclusief') regelt

CANARISCHE EILANDEN - vrijdag  3 oktober 2014 - Tijdens en recente vergadering van Únete heeft men voorgesteld, om aan de gemeenten, aan de Canarische Regering en aan de Spaanse Regering het voorstel te doen, dat de ‘all in’-complexen de maximale importheffing en gemeentelijke en regionale belastingen gaan betalen en, “dat men via de wet, ‘bijzondere voorwaarden’ vastlegt , evenals de dienstverlening waaraan men zich moet houden bij het aanbieden ervan.”

Ook is tijdens de vergadering afgesproken, dat men de Spaanse Regering  zal vragen, dat men met de meeste inspanning strijdt tegen het verdedigen van de speciale rechten welke door de Spaanse Grondwet en door de Europese Unie aan Canarias zijn  toegekend en, dat men dit manifesteert voor wat betreft de voorschriften en de wettelijke verplichtingen welke vervat zijn in de Wet 19/1964 van 6 juni, van het Régimen Económico y Fiscal (REF) (Belastingstelsel), met de authentieke Canarische creatie als derde aanvullende voorziening op de Spaanse Grondwet. 
Bovendien vaagt men dit voor die gebieden, of toeristengemeenten welke winkelcentra hebben en een eerstelijns kuststrook - dit wil zeggen, met een afstand van 500 meter tussen de complementaire horecavestigingen - die geen ‘todoincluido’ kunnen hebben.
             
Ook is men in de vergadering overeengekomen, dat men een speciale regeling zal eisen welke men oplegt, om het ‘todo incluido’ aan te kunnen bieden, waarbij men een schaalverdeling aanlegt van factoren voor het type etablissementen, voor de categorie, voor het merk en het product wat men aanbiedt, voor de controle op de toegang tot alcohol bij minderjarigen, voor het aantal gastenkamers, voor de bezettingsgraad, en voor het aantal medewerkers, dat diensten verleent en voor de categorie, of de kwalificatie daarvan.”

Voor meer informatie of aanmelding:

logo_unete_fondo_blanco.png
Dirigido: Asociado/a AECOD
Sara Ramos Jiménez
Gerente – Dinamizadora
Tlf.: 928 77 82 50

E-MAIL: asociacionaecod@gmail.com 

1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

De horecabond FECAO , en de actiegroep ÚNETE  (VERENIG U) geven verliezen aan van 40% bij Canarische bedrijven

Het ‘Todo Incluido’ (‘All Inclusive’) ondermijnt de rest van de toeristische sector, de werkgevers vragen zich af wie de toegenomen opbrengsten aan toeristische bestedingen incasseert 

CANARISCHE EILANDEN - dinsdag 30 september 2014 - De ‘all-inclusive’-hotels trekken steeds meer de gewone toeristen, met andere vakantiepakketten; hotelgasten die naar de Canarische Eilanden komen, krijgen als ze bij de hotelreceptie inchecken meteen het aanbod, een klein supplement te betalen voor het wijzigen van hun verblijfsregeling en worden ‘all-in’-hotelgasten; en als men met dit model blijft doorgaan zonder regulering, zal dit ertoe bijdragen, dat op korte termijn het merendeel van het Midden- en Kleinbedrijf op Canarias de deuren voorgoed kan sluiten.

In de ontmoeting welke men op woensdag 24 september 2014 heeft gehouden met de actiegroep ÚNETE, waarbij de eilandsecretaris van de UGT, Primitivo Sánchez Herrera, aanwezig was, heeft men duidelijk laten blijken, dat de gezamenlijke hoteliers die kiezen voor het zogenoemde ‘Todo incluido’ (‘all in)’, de rest van de horeca-sector ondermijnen; dit, samen met de hoteliers die strijden tegen de Reisorganisators ter voorkoming van het opnemen van dit systeem in hun hotels, waardoor men een omzetdaling veroorzaakt bij de overige horecabedrijven van minimaal 40%, waardoor de bedrijfsvoering van elke andere zaak niet rendabel is.

  

 '
Lekker' een, twee,of zelfs drie weken aan een ontbijt-, lunch- én diner-buffet 'knagen' lijkt tegenwoordig het ultieme vakantiegenot zijn, maar het is dodelijk voor de complementaire horeca op de vakantiebestemming.

Dit model zou grote horeca-bedrijven ten voorbeeld moeten zijn voor het verwerpen van dit systeem voor het eiland, daar zij de economische macht hebben en voldoende politiek gewicht, om het hoofd te bieden aan de druk van de reisorganisaties; doch zij blijken echter de eersten te zijn, die het hoofd hebben gebogen, en de beslissing hebben overgelaten in de handen van de reisorganisators, voor wat men op de Canarische Eilanden doet en met de eilandeconomie.

Voor de FECAO (Horeca-bond) en de UGT is het een vaststaand feit, dat het adopteren van dit systeem betekent, dat de hoteliers hun personeelsbestand kunnen verminderen (door het systeem van ‘zelfbediening’) en het gebruik van minderwaardige producten kunnen rechtvaardigen. Ook lijkt het erop, dat ze niet hoeven te investeren in de verbetering van hun installaties en dienstverlening, want het simpele feit van het aanbieden van ‘Todo incluido’ (‘All in’) garandeert, dat de Reisorganisators een hogere prijs betalen dan voor een hotel, dat vol pension aanbiedt, hoewel dit een veel hogere kwaliteit heeft en een betere dienstverlening.

In de gemeente San Bartolomé de Tirajana (vooral in de wijken El Veril en San Agustín) is het probleem duidelijk: gedurende de gehele winter en zomer is er een omzetvermindering van ruim 40% in het gebruik van bars, restaurants, cafetaria’s, winkelcentra, taxi’s, enz., omdat men de hele dag en avond doorbrengt in de ‘Todo incluido’-hotels.

Het is logisch, dat een toerist die heeft betaald voor ‘Todo incluido’ (‘All in’) ten volle wil profiteren van waarvoor deze betaald heeft, hoewel dit van lage kwaliteit is; maar dit wil niet zeggen, dat men niet geniet, of dat men een slechte herinnering zou overhouden aan hun vakantie.

De weinige toeristen die hun hotel uit komen, merken onmiddellijk de goede kwaliteit/prijs-verhouding op, welke bestaat in het complementaire aanbod van alle Canarische etablissementen.
Todo Incluido’ is geen systeem, dat is ontworpen voor een locatie zoals Canarias en de op de Canarische Eilanden gevestigde, prestigieuze hotelondernemingen zouden niet hebben moeten beginnen met deze modaliteit op de Eilanden.

Op Canarias is het complementaire aanbod goed, gevarieerd, uitgebreid en tegen heel redelijke prijzen, maar Canarias lijdt aan een langzame en pijnlijke dood die grotendeels veroorzaakt wordt door een systeem, dat alleen voordeel oplevert voor de reiorganisaties en de grote hotelketens van buiten de Canarische Eilanden.

De meeste rapporten suggereren, dat de hotels die hun klanten de ‘All Inclusive’-opties offreren, vermoedelijk merkloze alcohol en naamloze voedingsmiddelen van mindere kwaliteit bieden, terwijl ze de dienstverlening aan de klanten verlagen. 
Dit ‘Todo Incluido’-aanbod in de hotels wordt op de thuismarkt verkocht door reisagenten, voor ongeveer €275,= per week/per klant, inclusief de vliegreis.
1-AAAAislas-canarias-kopie-163.jpg


 

35% van de toeristen kiest voor
hotels met ‘todo incluido’

CANARISCHE EILANDEN - zondag 15 december 2013 - Canarias heeft in de afgelopen jaren haar toeristische plafond doorbroken aan historische gegevens. Een explosieve toename die samenviel met een andere, namelijk die van het ‘all in’-hotelaanbod; een formule, waarvoor een derde deel van toeristen kiest, dat de eilanden bezoekt. De vraag naar vakanties, waarvoor alle kosten bij boeking al betaald zijn, is in zes jaar tijd verdubbeld: in 2013 heeft deze 3,5 miljoen bezoekers aangetrokken.

In het derde kwartaal van 2013 hebben 935.000 bezoekers vakanties gekocht in de Canarische hotels met ‘todo incluido’ (‘alles inbegrepen’); dit wil zeggen, 43,8% van het totale aantal bezoekers. Nooit eerder was de vraag zo hoog naar vakanties op de eilanden met ‘alle kosten vooraf betaald’.

De koude statistiek bevestigt, dat de Canarische hotels vol in een beleid gestapt zijn, dat gaat voor de eenmaking van de kosten van hun klanten; in het derde kwartaal van 2006, waren er slechts 383.000 reizigers die genoten van het ‘todo incluido’ op de Archipel. Dat was destijds 15% van het totale aantal toeristen. Zeven jaar later is het volume van het hen die kiezen voor een compleet vakantiepakket verdubbeld.

In heel 2012 waren het al 3,3 miljoen toeristen die al hun kosten contracteerden alvorens een voet op de Eilanden te zetten, 30,5% van die 10,7 miljoen bezoekers die men in dat jaar telde. De groei houdt aan met 3,6% in de afgelopen maanden van deze markt, Canarias zal 2013 afsluiten met een saldo van 3.,5 miljoen toeristen die van hun verblijf hebben genoten zonder verrassingen op de rekening.

Het ‘todo incluido’ is onverbiddelijk gegroeid in de afgelopen jaren, maar het was in 2010 toen Canarias resoluut heeft gekozen voor deze formule, om de toeristische crisis die men in 2009  beleefde te boven te komen, toen de hotels en appartementen de laagste bezettingsgraad noteerden in de statistieken.


De verschrikkelijke afname van de vraag, veroorzaakt door de val van het Britse pond sterling en de economische crisis in Europa, bracht de hotels en apart-hotels er toe, met de reisorganisatoren toeristische pakketten overeen te komen die voor het volgende boekjaar veel concurrerender waren. En dat slaagde: in  2010 hebben bijna 2,5 miljoen toeristen gebruik gemaakt van deze ‘all in’-formule, bijna 700.000 meer dan in 2009.

Alleen al in het derde kwartaal van 2012, kwamen 758.522 toeristen met alle kosten betaald, wat op jaarbasis een spectaculaire toename betekende van 38% aan klanten.


Ricardo de la Fuentes.

De viceminister van Toerisme, Ricardo Fuentes, van de Canarische Regering, herinnert eraan, dat het aanbod van toeristische pakketten met ‘todo incluido’, “een andere vorm van marketing blijft. We mogen niet vergeten, dat er veel potentiële klanten zijn die, vooral sinds het begin van de crisis, van hun vakantie willen genieten zonder extra kosten, en als ze deze formule niet vinden op de Archipel, ze een andere bestemming kiezen," zo erkent hij.
kleurlogoCanarias.png


Van de toeristen die Canarias bezoeken verblijft 30%op basis van ‘todo incluido

CANARISCHE EILANDEN - maandag 7 mei 2012 - Het Encuesta del Gasto Turístico (Onderzoek naar het Toeristische Bestedingspatroon), dat is verricht door het Instituto Canario de Estadística (Istac) (Canarisch Bureau voor de Statistiek), dat ressorteert onder het Ministerie van Economie, Financiën en Veiligheid, van de Canarische Regering, wijst uit, dat 30% van het aantal de toeristen, dat de Eilanden bezocht heeft gedurende het eerste kwartaal van 2012, dit gedaan heeft op basis van: ‘todo incluido’ (‘alles inbegrepen’) (ofwel: ‘all in’, zo u wilt in goed Nederlands), wat neerkomt op een toename van 5,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2011.

De directeur van het Istac, José Juan Cruz, legt in een communiqué uit, dat met 40,7% de Duitse toeristen het meest gebruik maken van deze vorm, terwijl de Spanjaarden daarentegen, dit slechts met 16,2% doen.
img-7272_large.jpg
Het rapport laat ook zien, dat 70,3% van de toeristen die Eilanden bezoeken, de Archipel al eerder heeft bezocht. Ierse en Britse bezoekers komen het vaakst terug, met respectievelijk 81 en 77,8%. “Wat betreft het aantal nationale toeristen , is uit de folders en prospectussen van de reisorganisatoren het vaakst de bestemming Canaria gekozen, zo laat José Juan Cruz weten.

De bezoekers die de Eilanden bezocht hebben in het eerste kwartaal van 2012  hebben dit gedaan, omdat ze zijn aangetrokken door het goede klimaat, de rust, de stranden en de landschappen van de Archipel. Feitelijk geeft 92,7% van de toeristen die naar Canarias zijn gereisd aan, dat ze dit voornamelijk hebben gedaan voor het klimaat, of de zon; en zij worden met 42,6 % gevolgd door hen, die dit gedaan hebben, omdat ze zijn aangetrokken door de rust, 28,1% door de stranden en 20,1 % door de landschappen.

Anderzijds blijven de gastvrijheid, taxi-diensten, goede behandeling op de plaats waar men logeert, veiligheid, het klimaat en de behandeling in de restaurants de factoren die het meest gewaardeerd worden.

Cruz legt uit, dat de redenen, om Canarias te kiezen als vakantiebestemming, hetzelfde patroon blijven  vertonen op alle uitzendende markten, hoewel het de Spanjaarden en de Italianen zijn die de milieukwaliteit van de Archipel het meest waarderen. Voor de Belgen en de Fransen is de veiligheid van de bestemming Canarias  van wezenlijk belang, terwijl de Scandinaviërs de Eilanden beschouwen als, “een ideale locatie” voor het gezinstoerisme.
kleurlogoCanarias.png
 


 

e-40.jpg