site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-98.jpg

aaaaaamapa-canarias2-3-13.jpg


Winkelcentrum ‘Cita’ kampt met schuld van
1,5 miljoen euro

Winkeleigenaren hebben achterstand met de betaling
van de ‘comunidad’ (servicekosten)

Ondanks omzetdaling van 50%, plant men geen renovatie voor het
uit 1971 stammende winkelcentrum

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - dinsdag 28 mei 2013 - Het Winkelcentrum ‘Cita’, is vastgelopen en men heeft het met het verstrijken van de tijd in Playa del Inglés achteruit zien boeren. 42 jaar na de opening - in 1971 - herinnert er maar weinig aan de kolkende toeristenmassa die het winkelcentrum overspoelde, na 4 uur ’s middags, als de Noord-Europeanen hun strandligstoelen hadden verlaten. Ondanks de terugval in bezoekersaantallen en het omzetverlies, denken de winkeleigenaren nog steeds niet aan renoveren en nog minder aan sloop.

“Nu met de crisis is dit niet het juiste moment, maar tevens zijn de winkeleigenaren niet bereid, om ook maar een derrama (eenmalige bijdrage voor groot onderhoud) te betalen,” zo oordeelt Cristóbal Sevilla, de voorzitter van de Verenging van Eigenaren. Daarnaast zijn, met het omzetverlies van 59% in de afgelopen vijf jaar, ongeveer 500 arbeidsplaatsen verloren gegaan.

                  De hoofdingang Winkelcentrum '
Cita' in Playa del Inglés.

Hoewel op 27 juni 2013 de Algemene Jaarvergadering gehouden zal worden, staat renovatie niet op de agenda. Het debat over de sloop van het winkelcentrum heeft men gevoerd tijdens het vorige mandaat van Marco Aurelio Pérez als burgemeester van San Bartolomé de Tirajana, maar toen was er geen overeenstemming tussen de winkeleigenaren. Op enig moment is er sprake geweest, om een hotel op het perceel te bouwen, met op de benedenverdieping een winkelgalerij.

                  De bovenverdieping Winkelcentrum '
Cita' (Playa del Inglés).

De voorzitter van de Vereniging van Eigenaren en andere ondernemers, zoals Efraín Martín, eigenaar van de supermarkt ‘Caracas', of Pepe Marrero Sosa, de beheerder van de ‘Carlos V’-restaurants,  laten momenteel weten, dat om ‘Cita’ te slopen een er een moderner winkelcentrum voor in de plaats te bouwen, zoals de concurrentie begint te doen, “er een projectontwikkelaar ‘met geld’ nodig is ,die het project ter hand neemt.”

Ze twijfelen echter, of het mogelijk zal zijn tot overeenstemming te komen met zoveel winkeleigenaren. In die zin, voegt de vertegenwoordiger van de comunidad (Vereniging van Eigenaren) toe, dat van de 253 eigenaren een kwart de maandelijkse servicekosten voor het onderhoud van het winkelcentrum niet heeft betaald. In sommige gevallen is er een betalingsachterstand van tien jaar en, het totale bedrag is opgelopen tot 1,5 miljoen euro. Van de 280 winkels zijn er nu nog maar 210 open. ’s Morgens kan men in het winkelcentrum een kanon afschieten zonder ook maar een winkelende klant te raken. Een verdwaalde toerist drinkt een drankje op een terras en andere doen wat boodschappen in een supermarkt. Ook ’s middags en ’s avonds is er niet veel activiteit.

                         De bovenverdieping Winkelcentrum '
Cita'.

Gebouwd door de Duitser Herman ter Jung, om te voldoen aan de vraag van zijn landgenoten die logeerden in de appartementen en bungalows van Playa del Inglés, werd: ‘Cita’ een van de meest rendabele winkelcentra. Met een oppervlakte van 23.000 m², was dit het op twee na grootst winkelcentrum wat men bouwde in Playa del Inglés, na ‘El Veril’ en ‘Kasbah’ en net zoals alle winkelcentra uit dat tijdperk beschikte het over een kelderverdieping, een begane grond en een bovenverdieping, waarbij de kelderruimte gereserveerd was voor de discotheken. De panden werden verkocht in modules van 16m² tegen een prijs van 300.000 peseta’s, (omgerekend €1.800,=). Kledingzaken, parfumeriezaken, supermarkten, bars, restaurants en discotheken beleefden gouden tijden vanaf de jaren zestig tot het beging van de jaren tachtig. Met het begin van ‘Cita’ begon ook de opkomst van de Fund Grube-Groep.
naamloos-101.png

“Alles liep als een trein,” zo laat Cristóbal Sevilla weten, op het moment, dat hij met nostalgie terugdenkt aan de namen van discotheken die de kelderruimte bevolkten zoals

 ‘Bavaria’, ‘Number One’ en ‘Klamote’; daar, waar nu vijf parenclubs hoogtij vieren en een enkele bar die wanhopig het hoofd boven water probeert te houden.

Er is ook een feestzaal, die sporadisch wordt afgehuurd, omdat iemand er in het weekeinde evenementen wil organiseren. De laatste opknapbeurt kreeg: ‘Cita’ in 2006, toen men de gevel heeft veranderd. In 2012 heeft men de minigolf bij de ingang vervangen door een parkje, De kelderruimte is het meest verwaarloosd.


Het in april 2013 geopende winkelcentrum in El Tablero.

Hoewel de opening van moderne winlelcentra in Meloneras en het meest recente in EL Tablero het overleven van ‘Cita’ steeds moeilijker maken, zijn de winkeliers het er over eens, dat het met de huidige onderverdeling in kleine winkelruimten, het onmogelijk zal zijn, dat een franchise modebedrijf, of een supermarktketen nieuw leven kan inblazen in het winkelcentrum. Al met al geven ze voor de slechte gang van zaken vooral de schuld aan het ‘all in’-systeem, waardoor het ontbreekt aan een attractief en modern aanbod.

 

Efraín Martín, die de ‘Caracas’-supermarkt beheert, is een van de winkeliers die het verlies aan klanten aan deze hotelformule wijt. De winkel is geopend door zijn vader, Miguel Martin, en Efrain zwaait hier sinds 1982 de scepter. Hij geeft toe, dat het bedrijf enkele jaren lang goed draaide, “maar dat het in dertig jaar tijd langzaam maar zeker minder is geworden door de concurrentie in de levensmiddelenhandel.” Hiperdino en SPAR hebben ook winkels.


Steakhouse.

Ook Pepe Marrero Sosa, die de twee ‘Carlos V’-restaurants beheert, het ene sinds 1975, het andere sinds 2012, klaagt over hetzelfde. In zijn geval, heeft het eerste klantenverlies zich voorgedaan toen enkele appartementencomplexen 15 jaar geleden begonnen met cateringmaaltijden, en later is men de effecten gaan voelen van hotels die volledig pension aanbieden.

Maar hij geeft zich niet gewonnen, Om klanten te strikken biedt hij menu’s aan voor €10,90, en geeft gratis brood, aioli en een cognacje. “De toeristen begonnen me te vragen, of ik ze een gratis drankje gaf, en als ik dat niet deed, gingen ze naar een ander,” zo benadrukt hij.
1-AAAAislas-canarias-kopie-63.jpg


 

aaaaakaart_canaria-38-12.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--165.jpg

zon-41.jpg

Maak jouw eigen website met JouwWeb