site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-322.jpg

aaaaaamapa-canarias2-3-104.jpg


Het eerste hotel in het Zuiden
50 jaar oud

San Bartolomé de Tirajana - maandag 21 december 2015 - Hotel ‘Folías’, in San Agustín, is een van de iconen in de toeristenwijk Maspalomas Costa Canaria in de Gemeente San Bartolomé de Tirajana:
primer-hotel-3.jpg
                 
               ↑ 'Las Folias' in 1965 en nu...anno2015 ↓
San_Agustin_walking_to_shopping_center_D.jpg
45823235.jpg
46850973.jpg
00000AAAAAAAAAslas-canariaslogo-89.jpg 
 


Bull Hotels koopt ‘Costa Canaria’
voor21,5 miljoen euro

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - dinsdag 11 maart 2014 - Bull Hotels heeft het kenmerkende Hotel ‘Costa Canaria’ in San Agustín - van de investeringsgroep Oleguer Pujol - verworven voor 21,5 miljoen euro en daarmee heeft Bull Hotels zes hotels - met in totaal 11.530 hotelbedden - in handen op Gran Canaria, waarmee het een van de belangrijkste hotelketens op het Eiland is.

De Bull-Hotelketen is opgericht door de uit Extremadura afkomstige ondernemer Alfredo de Toro Moreno en heeft op vrijdag 7 maart 2014 het koopcontract getekend van het Hotel ‘Costa Canaria’ in  Zuiden van Gran Canaria - dat het oudste is van de andere vijf Bull-etablissementen op het Eiland:

- Hotel ‘Reina Isabel’,
- Hotel ‘Astoria’,
- Hotel ‘Dorado Beach’,
- Hotel ‘Eugenia Victoria’,
- Hotel ‘Escorial’.

Hotel ‘Costa Canaria’ in San Agustín.

Met de inlijving van dit viersterren-etablissement, met 246 gastenkamers en een personeelsbestand van 100 medewerkers, heeft Bull Hotels in totaal 11.530 gastenkamers en ongeveer 600 medewerkers, zo heeft de directeur van Hotel ‘Reina Isabel’, Alfredo Suchomel, uitgelegd op maandag 10 maart 2014.

Bull Hotels neemt het beheer van Hotel ‘Costa Canaria’ officieel eind maart 2014 over van Ibertostar, waarbij het hotel normaal geopend blijft.

De hotelketen als nieuwe eigenaar van Hotel ‘Costa Canaria’ denkt met dit etablissement jaarlijks 8,4 miljoen euro omzet te realiseren, waarmee het handelsvolume van de hotelketen uitkomt op ongeveer 45 miljoen euro per jaar.

Met deze cijfers consolideert Bull Hotels zich als een van de hotelketens met het meeste gewicht en aanwezigheid op Gran Canaria.
1-AAAAislas-canarias-kopie-36.jpg


 

Vijftig jaar La Rotonda

Op de eerste plaats ‘Los Caracoles
en daarna het pand van ‘La Rotonda

Gouden jubileum
50ste verjaardag gevierd van he
t eerste culinaire bedrijf
in de toeristenwijk Maspalomas

SAN BARTOLOMÉ TIRAJANA - maandag 3 maart 2014 - De werknemers van het voormalige restaurant ‘La Rotonda’ - het eerste horecabedrijf, dat in opdracht van de graaf van Vega Grande is gebouwd in Maspalomas -vieren het 50-jarige jubileum.
Een halve Eeuw na de opening, is de herinnering nog steeds levend bij deze horeca-medewerkers in de gemeente San Bartolomé de Tirajana, die echte pioniers waren in het bevredigen van de eetlust van de eerste toeristen in het Zuiden van het Eiland.

Het schrikkeljaar 1964 bracht voorspoed op het dorre land van de Tirajana-kust. Op 29 februari opende men, op verzoek van de graaf van La Vega Grande - die gebood het eerste culinaire horecabedrijf te bouwen - het eerste restaurant van de toeristenwijk Maspalomas en daarmee gaf bijna een honderdtal medewerkers het startschot voor de dienstverlening in het Zuiden van Gran Canaria.

De voormalige medewerkers herinneren zich de komst van de Zweden naar de Tirajana-kust.

Restaurant ‘La Rotonda’ bood de eerste culinaire avonden in de toeristenwijk aan artiesten en bekende politici en deed dit gedurende ruim twee decennia. Nu, een halve eeuw later, denken de medewerkers van toen met heimwee terug aan de ronde muren van het pand waarin de basis werd gelegd voor de horeca op het Eiland.

“Als wat wilt u werken?” “Als wat men mij geeft,” zo heeft Emilio Afonso geantwoord op de dag waarop hij begon te werken als ober in ‘La Rotonda’. Witte handschoenen, vlinderdas en smokingoverhemd, met een bel voor de diners, zo begon hij de Noord-Europese gasten te bedienen tijdens diners, waarbij hij voor het eerst in zijn leven de mensen zag, die hij alleen maar had gezien op de televisie.

"...die naar het gebied kwamen toen Maspalomas nog een woestijn was."
Op de eerste plaats ‘Los Caracoles’ en daarna het pand van ‘La Rotonda

Een zeventigtal medewerkers van het eerste  uur in  de horeca van het Zuiden van Gran  Canaria, die naar het gebied kwamen toen Maspalomas nog een woestijn was, zijn na lange tijd bijeengekomen voor het herdenken van de 50-ste verjaardag van de opening van Restaurant ‘La Rotonda’, het eerste in San Agustín, om de geschiedenis en de liefde van toen te herdenken en de verhalen van destijds nog eens op te halen.

Het zijn levende legenden van het toerisme. Ze hadden allemaal de gezonde durf, om de deur te openen, om de eerste Zweedse toeristen te bedienen die het Zuiden van het Eiland bezochten; wat niet alleen het begin van de ontwikkeling van het toerisme in het gebied markeerde, maar ook het begin van de voornaamste industrie van Canarias.
00000AAAAAAAAAslas-canariaslogo-146.jpg


Kleur aanbrengen op een  toeristengevel

De ondernemer Francisco Déniz heeft ruim € 8.000 geïnvesteerd
in het verfraaien van de buitenmuren naast zijn restaurant

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - vrijdag 13 december 2013 - De ondernemers van Playa de San Agustín eisen herstel van de toeristenwijk. Sommigen vragen een grotere betrokkenheid van het Gemeentebestuur. Anderen, zoals de eigenaar van Restaurant ‘El Pescador’, handelen onmiddellijk en zoeken ingenieuze oplossingen in de bebouwde omgeving; wat de toestroom van toeristen beïnvloedt naar zijn etablissement.

Met enkele likken verf heeft deze horeca-man de gapende ruimten van het naastgelegen, verwaarloosde pand voorzien van een vrolijk kleurtje, “zodat de klanten een visueel aantrekkelijk beeld krijgen.” Déniz nodigt collega’ ondernemers uit, weer de schouders eronder te zetten, om het aanzien van de wijk te verbeteren.

Francisco Déniz naast het verwaarloosde pand, dat hij vrijwillig heeft opgesierd met folkloristische motieven.

Voor Francisco Déniz is het duidelijk.” Men moet niet afwachten tot de Gemeente het toeristische aanzien van het Zuiden verbetert, maar het is een werk, waar de ondernemers hun schouders onder moeten zetten.” Deze oudgediende in de horeca van San Agustín heeft ongeveer €8.000,= geïnvesteerd in het met folkloristische motieven opsieren van de muren van het voormalige en al jarenlang, “zelfs vliegen afschrikkende”- tot vuilnisbelt vervallen - restaurant ´La Rotonda`, dat grenst aan zijn pand.

Langs het zuidelijke strand van San Agustín toont een belendende muur over een lengte van 1.200 meter de - met penseel geschilderde - typische, folkloristische, Canarische eigenheid. Het gaat om een kleurrijke etalage, die de aanblik ‘maskeert’ van de vervallen - ooit decadente - toeristenwijk waarin restaurant ‘La Rotonda’ staat.

Het pand - gebouwd aan de achterzijde van ‘La Terraza El Capitán’, waarvan Fransico Déniz de eigenaar is - is een ruïne en binnen ligt het vol puin en stapelt het afval zich op, sinds men ongeveer tien jaar geleden de deuren voor het publiek gesloten heeft.

“Omdat het privé-eigendom is, kan de gemeente niet ingrijpen met een schoonmaak in dit leegstaande pand, en de smerige staat waarin het verkeert, schaadt mij persoonlijk als het aankomt op het werven van klanten; vandaar, dat ik besloten heb, het met geld uit eigen zak op te knappen,” zegt de horecaondernemer vol trots.

Een bedrag van ongeveer €8.000,= heeft Déniz uit moeten geven voor de verfraaiing van de muren in de omgeving van zijn etablissement. Hij heeft in juli 2013 een Canarische kunstenaar gecontracteerd, die de oude, smerige muren - die dagelijks zorgden, dat hier geen toeristen meer passeerden- heeft opgeknapt met zijn schilderingen

De toegang tot het dorp Teror, een visserswijk met vissers in de straten, een boot op het strand, of berglandschappen in het binnenland van het Eiland. Dat zijn de afbeeldingen die Déniz heeft besteld, om aan te brengen over de volle lengte van de muur, “want veel toeristen bezoeken geen andere plaatsen op het Eiland; en zo kunnen ze toch iets meekrijgen van onze autochtone cultuur.”

Het is niet de eerste keer, dat Déniz de toegangen naar zij restaurant opknapt, al in 2012 heeft hij diverse schoonmakers aangesteld die het - aan zijn restaurant grenzende - verwaarloosde partkeerterrein hebben gereinigd.
“Ik heb een tractor ingehuurd voor het verplaatsen van de aluminium pergola’s, die de eigenaren van het pand op hun terrein hebben achtergelaten en vervolgens heb ik het gebied gedesinfecteerd, want een vlieg op een gerecht in mijn restaurant, betekent het verlies van een klant,” verduidelijkt de bewoner van San Agustín terwijl hij over de toegangen naar zijn etablissement loopt.

In dat geval  heeft de zorg voor de omgeving hem €6.000,= gekost. Aprovechando que el Pisuerga pasa por Valladolid *, heeft Déniz een bakstenen afvalcontainer gebouwd, inclusief een thermostaat en ook een fontein bij de ingang.

Naast deze twee werkzaamheden heeft Déniz nog eens €14.000,= uitgegeven voor het verbeteren  van de toegangen naar zijn restaurant (die privé-eigendom zijn en hem niet toebehoren),. Die uitgave beschouwt Déniz echter, “als een investering op lange termijn; op een moment, waarop men geen klanten kan verliezen.” 80% van zijn klantenkring bestaat uit toeristen die herhaaldelijk zijn restaurant bezoeken, “die moet men verwennen.”

Onder het motto: “doe het zelf”, wil deze ondernemer uit het Zuiden ook de jongsten uit het gezin betrekken bij de decoraties op de buitienmuur van zijn etablissement, door middel van kastelen, waar sommige sprookjesfiguren verblijven. Alles, om een betere indruk te geven.

* Aprovechando que el Pisuerga pasa por Valladolid
“Aprovechando que el Pisuerga pasa por Valladolid” (“Benuttend, dat de rivier Pisguera door Valladolid  loopt”) is een Spaans gezegde en wil zeggen:

- een omstandigheid benutten, om voordeel te trekken uit iets, wat in wezen niets te maken heeft met die omstandigheid.
De herkomst van dit gezegde is vrij duister, maar zou zijn oorsprong vinden in de 16de eeuw; het tijdperk waarin Valladolid de hoofdstad van het koninkrijk was, totdat Filips II in 1569 het Hof naar Madrid verplaatste, omdat hij van mening geweest zou zijn, dat een zo belangrijke stad als Valladolid slechts een kleine rivier had.
Met het feit, dat de rivier weinig van doen had met de grandeur van de hoofdstad (Valladolid), is de betekenis van dit gezegde te verklaren; met evenveel rede had men kunnen zeggen:
 “Aprovechando que el Manzanares pasa por Madrid…”
(“Benuttend, dat de rivier Manzanares door Madrid loopt…”).
1-AAAAislas-canarias-kopie-36.jpg


                   Renovatie Hotel Gloria Palace

SAN BARTOLOMÉ DE TIRAJANA - zondag 22 april 2012 - Het karakteristieke hotelcomplex Gloria Palace San Agustín Thalasso & Hotel wordt vernieuwd en is in de periode 14 april tot en met 1 juni 2012 geslotenj vanwege een renovatie.

Van de algehele, 4,5 miljoen euro kostende renovatie, is het huidige onderdeel van het grote project, ter verbetering van de kwaliteit en de duurzaamheid, dat drie jaar geleden is ingezet door de hoteldirectie.
110113817-600x450large.jpg

Op zaterdag 2 juni 2012 opent het hotel opnieuw de deuren en zal dan een moderner aanzien  hebben  wat is aangepast op de vraag van de klanten.
110113813-600x450large.jpg

Gloria Palace-eigenaar Estanislao Mañaricúa overleden

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag  8 februari 2012 -  In Las Palmas de Gran Canaria is op dinsdag 7 februari 2012 in de leeftijd van 98 jaar Estanislao Mañaricúa overleden.

De zakenman en eigenaar van de Gloria Palace hotelketen was een ijkpunt in de toeristische sector op de Canarische Eilanden. De Baskische bouwer en zakenman opende in 1989 het Gloria Palace-hotel in San Agustín.

Mañaricúa is geboren op  13 november 1913 in een eenvoudig werkmansgezin, hij ontdekte al snel, dat zijn roeping niet lag op het platteland, maar in de  bouw.

Zijn eerste contact met Canarias was tijdens zijn huwelijksreis in 1965. Sindsdien speelde zijn leven zich af tussen Biscaje en Gran Canaria


De projectontwikkelaar Estanislao Mañaricúa, op een foto uit 2008 bij het  Gloria Palace-hotel.
Estanislao Mañaricúa begint zijn activiteit op Canarias in 1983 met de bouw en het beheer van twee hotels op het eiland Gran  Canaria en het appartementcomplex 'Loma Verde' in Puerto del Carmen (Lanzarote).

Ook de gebouwen 'Bassonia' en 'San Telmo', beide in Las Palmas de Gran Cabaria, zijn door hem gebouwd, daarnaast nam hij deel aan de bouw van Winkelcentrum 'Yumbo' in Playa del Inglés.

Zijn introductie in de toeristische sector deed zich gelukkigerwijze voor, nadat de familie Del Castillo hem het perceel toekende waarop vervolgens Hotel Gloria Palace is verrezen.

248688-1glarge.jpg


                  Uitreiking 'Excelente del Turismo de Maspalomas' in 2007
                                     
Zijn kennis van de bouwsector, doorzettingsvermogen, visie, opoffering, toewijding en harde werken leverde hem erkenning als toeristische ondernemer en een voorbeeld van professionaliteit, zoals in 2007 is erkend door de Gemeente San Bartolome de Tirajana, met de verlening van de onderscheiding Excelente del Turismo de Maspalomas.

Een van zijn grootste werken is het creëren van het Thalasso therapie-centrum Canarias.

Estanislao laat zijn echtgenote, Valentina Aristondo, als weduwe achter; en ook zijn kinderen Arancha, Estanislao en José María.

Estanislao Mañaricúa is opgebaard in de chapelle ardente van het Tanatorio San Miguel en zijn stoffelijk overschot is op woensdag 8 februari 2012 overgebracht naar Bilbao.
1-AAAAislas-canarias-kopie-36.jpg
  


aaaaakaart_canaria-38-116.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--598.jpg

zon-187.jpg