site teller
site teller
site teller
gran-canaria-actueel.jouwweb.nl

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-179.jpg

d-10.jpg

Mogán bevestigt zich op de FITUR als ‘paradijs’ in het ontbreken van gemeentelijke diensten

MADRID - Mogán heeft zich op de FITUR- de Vakantiebeurs die geopend is op 18 januari en de deuren gesloten heeft op zondag 22 januari 2017-  bevestigd als ‘paradijs’ in het ontbreken van gemeentelijke diensten

En wel omdat de waarde Canarische autoriteiten het nog steeds niet duidelijk hebben, dat de FITUR een wereldwijde ontmoetingsplaats is voor beroepskrachten in het toerisme en de leidende beurs voor uitzendende en ontvangende markten van iberoamérica; waarmee nog steeds, na 37 edities, we niet goed weten wat de burgemeesters en wethouders uit het Zuiden van het eiland Gran Canaria daar schilderen.
Arguinegun-7-1.jpgInderdaad! We verwijzen respectievelijk naar de burgemeesters van San Bartolomé de Tirajana en Mogán, Marco Aurelio Perez en Onalia Bueno, wiens  toeristische steden - die ze ‘zeggen te vertegenwoordigen’ in Madrid, zonder dat iemand daar om gevraagd heeft - geschiedenis schrijven met roest op de installaties en de sluiting van toiletten van het als  ‘paradijs’’ bevestigde van de eerstgenoemde, en het gebrek aan gemeentelijke diensten van de tweede.

Arguinegun-3-1.jpg
Arguinegun-2.jpg

Arguinegun-1.jpg
Arguinegun-5.jpg Arguinegun-6.jpg
En zoals onze lezers en lezeressen ons verplichten, dat wat we zeggen te illustreren met foto’s, vetronen we hier een afschrikwekkende galerie met beelden van Mogán (Arguineguín) waarop niemand van ons trots is, maar waar de burgemeester aandringt op het behoud ervan, zonder de intentie te hebben om af te treden.
000islas-canariaslogo-540.jpg


Maspalomas schrijft historie op de FITUR 2017
met de toiletten van de Mirador de las Dunas gesloten

MADRID - zondag 22 januari 2017 - Het betreft de foto van de drie openbare toiletten als bijgebouw van het  Centro de Interpretación de las Dunas de Maspalomas (Informatiecentrum van de Duinen van Maspalomas), die jaren geleden zijn gebouwd door het Consorcio urbanístico (Bouwconsortium) voor het herstel van de toeristengebieden San Agustín, Playa del Inglés en Maspalomas.

Het kan niemand ontgaan zijn, dat de maatregel bedoeld was om de openbare ruimte en infrastructuur van de toeristenbestemming Maspalomas Costa Canaria te verbeteren, en bovendien een ‘uitwijkplaats’ te bieden aan de toeristische behoefte (veel kruisvaartpassagiers die per bus arriveren), waarvan het enige alternatief was het afknijpen en de opluchting -  in het beste geval, in Maspalomas achter een struik in de duinen -  van grote plas van ouderen in hetzelfde zand als dat van de jongeren.
Baos-anexos-al-Centro-de-Interpretacin-de-la-Dunas-2.jpg
                   T oiletten bij het Centro de Interpretación de las Dunas de Maspalomas.
Baos-anexos-al-Centro-de-Interpretacin-de-la-Dunas-3.jpg Baos-anexos-al-Centro-de-Interpretacin-de-la-Dunas-3-kopie-1.jpg
               Plassen en poepen kan, maar dan wel op tijd en uur, tussen 09:00 en 14:00 uu.r...
Baos-anexos-al-Centro-de-Interpretacin-de-la-Dunas-4.jpg
..dus wat doe je dan als je er met hoge nood bent tussen 14:00 en 09:00 uur; toch maar een struik opzoeken in de duinen?
Alles perfect, binnen de grenzen waarin de toiletten voorzien, totdat iemand op het gelukzalige idee kwam - we kennen de reden niet -  om ze regelmatig te openen en te sluiten, net als er iemand met hoge nood komt,  zoals men kan zien op de foto’s die de tekst illustreren.

Ondertussen schrijven de edelachtbare, plaatselijke autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor Playas en Turismo (Strandzaken en Toerisme) - respectievelijk, de wethouders Álamo en Suárez, samen met de burgemeester, Marco Aurelio - geschiedenis op de Feria Internacional de Turismo (FITUR) in Madrid;  hoog opgevend, over het boeiende  van de omgeving: "een keer in het leven", omdat het zeldzaam is, dat men in het vakantiepakket  het ambachtelijke urinoir heeft opgenomen (binnenkort zullen we moeten spreken van:  niet bestaande en ontbrekende verplichte dienstverlening op de stranden met de Blauwe Vlag).
zzzslas-canariaslogo-kopie-15.jpg


Maspalomas maakt op de FITUR 2017 indruk
met roest op haar stranden

MADRID - zondag 22 januari 2017 - Kunt u zich voorstellen dat een toeristische top bestemming dit aanzien biedt aan haar kust?
Dus wel, in San Bartolomé de Tirajana, als men daar langs de kust wandelt kan met het beeld zien dat de tekst illustreert (er zijn nog veel meer foto’s, maar die publiceren we niet uit schaamte).

Het slechtste is, dat de geachte autoriteiten van de gemeenten, eilanden, en de Deelstaat naar de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantiebeurs) in Madrid gaan, waar het nodig is dat men elkaar als goede collega’s de hand schudt. Feit is, dat de president van de Canarische Regering, “de Tirajaanse bestuurders steunt in de presentatie van de Carnavals-evenementen in maart,” Uiteraard! Maar ondertussen, in San Agustín...
San-Agustn-xido.jpg

Playa-de-San-Agustn-xido-2.jpg
Playa-de-San-Agustn-xido1.jpg
Zo begint een brief die het dagblad ‘Nueva Canaria’ heeft gepubliceerd op haar internetpagina en waarvan wij de tekst letterlijk hebben vertaald en hier kopiëren ter meerdere eer en glorie van de verantwoordelijke voor Strandzaken, wethouder José Carlos Álamo, die - samen met Paco Pérez een Roberto Martel - de ranglijst aanvoert van de slechts gewaardeerde wethouders in het Gemeentebestuur van San Bartolomé de Tirajana (in een enquête die is gehouden door los Reyes Magos de Oriente, ofwel in goed Nederlands: de Drie Wijzen uit het Oosten. c.q. de Driekoningen).

Het blijkt dat, zelfs als men ze geen krediet geeft voor wat te zien is op de foto’s, dit San Agustín is in San Bartolomé de Tirajana; en ondanks, “dat het toerisme veel gezinnen te eten geeft op dit op dit eiland,” de burgemeester van San Bartolomé de Tirajana toestaat, dat men deze beelden en dienstverlening aanbiedt met deze foto’s.

Naast dat ze bevestigen: “dit is San Agustín, in San Bartolomé de Tirajana, bestuurd door de coalitie van  de Partido Popular (PP) en AV-Uxcg” en dat de beelden voor zichzelf spreken,” nodigt hetzelfde bericht het Gemeentebestuur uit, ”dat men stopt met het geven van  zoveel persconferenties en eens langs de stranden van de gemeente wandelt.”
zzzslas-canariaslogo-kopie-14.jpg


Een travestiet (drag queen) verkoopt op de FITUR het Carnaval van Las Palmas de Gran Canaria

MADRID - donderdag 19 januari 2017- De stad Las Palmas de Gran Canaria promoot zich op de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantiebeurs) met een editie van het Carnaval waarin de reinonas (travestieten) de 20ste verjaardag vieren van hun aanwezigheid tijdens het vieren van het Carnaval.

De travestiet (drag queen) van Las Palmas de Gran Canaria is een van de nadrukkelijk aanwezigen bij de editie van de Feria Internacional de Turismo (FITUR) in Madrid, 2017, welke deze week plaatsvindt in het IFEMA-vakbeurscomplex in Madrid.
drag.jpg

De stad promoot met deze populaire reinona (travestiet) een nieuwe editie van het Carnaval, die van La Eterna Primavera (De Eeuwige Lente) en die plaatsvindt van 10 februari t/m 5 maart 2017, als een van haar grootste toeristische reclames in het winterseizoen. Daarnaast zal het een aflevering zijn van het carnaval waarmee de drags (travestieten) de twintigste verjaardag vieren van hun deelname aan het programma, en ongetwijfeld zijn uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers.
dragq.jpgDe travestiet (drag queen) van de hoofdstad van Gran Canaria deelt op de vakantiebeurs het programma uit van de feestelijkheden van La Eterna Primavera, en promoot tevens de poster waarmee men een Carnaval aankondigt dat steeds weer de aandacht trekt van de talrijke bezoekers die jaarlijks in de winter de stad aandoen.

Na de eerste dagen voor vakmensen uit de toeristische sector, opent de FITUR (Vakantiebeurs)  dit weekeinde haar deuren voor een algemeen publiek, dat de kans zal krijgen kennis te nemen van de actualiteit en de tendensen voor het komende seizoen met het aanbod wat de sector voorstelt op nationaal en internationaal niveau.

El drag (de travestiet), kondigt als zodanig de volgende editie van het festival aan, aan de vele potentiële toeristen, en wel in de ruimte die Las Palmas inneemt op het beursgedeelte dat is gereserveerd voor de Canarische Eilanden (in de stand van Gran Canaria).

Bovendien kan het publiek over het algemeen kennis nemen van het toeristische aanbod en de attracties van de hoofdstad van Gran Canaria, waarvan het Departement Toerisme naar Madrid is gekomen om haar bestemming te positioneren met het zicht op de nationale toerist (de Spanjaarden) voor de komende zomer. Zo positioneert Las Palmas de Gran Cannaria zich als een stads- en  een gezinsbestemming, met interessante historische, culturele, en gastronomische aanbevelingen, en ook als ideaal voor het bedrijven van sport in de openlucht en in zee.

In deze lijn heeft de wethouder van toerisme, Pedro Quevedo, diverse ontmoetingen met organisaties zoals Sello de Turismo Familiar (Zegel voor het Geszinstoerisme) gepromoot door de Asociación de Familias Numerosas (Vereniging van Grote Gezinnen), of met het merk Capital Gastronómica de España (Gastronomische hoofdstad van Spanje).
In de prelude van de FITUR, heeft de burgemeester  ook aan ruim 200 reisagenten de stadsbestemming Las Palmas de Gran Canaria aanbevolen, met het begin van een agenda die men heeft gecompleteerd met belangrijkste spelers in de sector, inclusief de markt van de kruisvaarten.
000islas-canariaslogo-522.jpg


De hoteliers vragen meer steun voor de hernieuwing

CANARISCHE EILANDEN - maandag 16 januari 2017 - De werkgevers grijpen de kans aan, die elk jaar wordt geboden met de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantiebeurs) in Madrid, om  de vertegenwoordigers van de Regering er op te wijzen dat de Canarische bestemming de steun van de overheid nodig heeft om het concurrentievermogen te handhaven, wanneer het animo vermindert wat er toe geleid heeft dat in 2016 de eilanden 15 miljoen bezoekers hebben ontvangen. De  waarnemend voorzitter van de Federación de Empresarios de Hostelería y Turismo (FEHT) (Federatie van Horeca-Verenigingen) in de provincie Las Palmas, José María Mañaricúa, zal een van de pepitos grillo (Japies krekel) zijn die de taak heeft te herinneren aan de lijst van problemen die in behandeling zijn.

"Een van de prioriteiten waarmee de sector geconfronteerd wordt is de wijziging van de toeristische wetgeving van de Deelstaat; zodanig, dat men rekening houdt met de verschillende behoeften van de eilanden voor hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld, dat men toestaat het hotelaanbod te mogen uitbreiden,  zoel in de  drie- vier- of vijfsterren-categorie, afhankelijk van de vraag en de eisen van de markt; zodanig, dat men de beperkingen verwijderd welke men nog steeds handhaaft.”
ifema-696x391.jpg
optimismo-fitur-2017-1.jpg

20160422150453_ifema.jpg
Ook richt Mañaricua zijn toeristische gebeden tot de Spaanse Regering, die hij vraagt, “geld beschikbaar te stellen voor een plan van toeristische infrastructuur dat de vernieuwing van verwaarloosde gebieden bevordert.”

In het concrete geval van Gran Canaria, is Mañaricúa bovendien van mening dat het van vitaal belang  is,  dat de lokale overheden een oplossing  bieden voor de planning van het Oasis-gebied, waarvan de stillegging, zo herinnert hij, van invloed is op de investeringsplannen en ombouw van een hotel en van een winkelcentrum.

Maar dit verzoek sterkt zich uit tot de overige Eilanden, “we kunnen niet nog eens tien jaar langer het aanbod laten verwaarlozen, weel logiesaccommodaties hebben een grote inspanning geleverd om zich te vernieuwen, maar er is geen steun voor de winkelcentra waarmee ze omgeven worden die niet voldoen aan de vraag van de bezoekers.”
82832.jpg
       Zij moeten wel in grote getale blijven (terug)komen naar de bestemming Canarias.
Mañaricúa waarschuwt, dat de Archipel niet op haar lauweren kan rusten,” wat er komt het moment dat het Middellandse- Zeegebied zich heropend en gelukkig landen herstellen die nu lijden, zoals: Egypte, Tunesië en Turkije .”
“Onze zomers zijn lang, met vooral een grote seizoen opleving in mei en juni. En de hoge bezettingsgraden gedurende het gehele jaar zijn, grotendeels, afhankelijk van externe omstandigheden,” zo laat hij weten.

Vandaar dat de FEHT-voorzitter private initiatieven begroet, zoals het ‘Siam Park’-project dat men - grenzend aan de toeristenwijk Playa del Inglés - gaat aanleggen in El Veril; een aanbod, “dat zal gaan bijdragen en wat de bestemming verdient in de zomer.”

Ook waarschuwt  Mañaricúa  voor het grootste obstakel dat zich in 2017 aandient voor de bestemming Canarias:  “Het grote gevaar is de voortschrijdende  woonbestemming van volwaardige  toeristenwijken, en dat men dit aanbod illegaal verhandeld. Dit verschijnsel van permanente bewoning veroorzaakt verlies aan werkgelegenheid en beperkt de belastinginkomsten.  We verliezen allemaal.”
zzzslas-canariaslogo-31.jpg


FITUR 2017
82680.jpgoptimismo-fitur-2017.jpg
img_38651.jpg
zzzslas-canariaslogo-5.jpg


Canarias zoekt op de FITUR-2016 herovering van de Spaanse markt

MADRID - donderdag 14 januari 2016 - Canarias is van 20 t/m 24 januari 2016 vertegenwoordigd met een grote stand op de Vakantiebeurs FITUR in Madrid, nadat men 2015 heeft afgesloten met een toename van 7% (tot 2,6 miljoen) Spaanse bezoekers, wat veraf staat van de 2,7 miljoen in 2007. Het aantal vluchten van het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) naar Canarias in toegenomen met 330.000 vliegtuigstoelen.

De minister van Toerisme, María Teresa Lorenzo, van de Canarische Regering; en de  beheerder van het reclamebureau Promotour,  Maria Méndez, hebben op woensdag 13 januari 2016 de details bekend gemaakt van de deelname van de Archipel aan de Feria Internacional del Turismo de Madrid (FITUR),waar men beschikt over een paviljoen van 1.500 m³  met een begroting van €774.000,= (bijna €200.000,= meer dan in 2015 vanwege de grotere omvang aan vloeroppervlakte), die voor 85% medegefinancierd wordt door het Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) (EU-Fonds voor Regionale Ontwikkeling).
fitur-turismo-canarias-620x349.jpgLorenzo heef benadrukt dat, wat omvang betreft, het Península (Schiereiland = het vasteland van Spanje) de derde uitzendende markt blijft voor Canarias - vierde, als men de Scandinavische landen meetelt - wat de reden is, dat men naar de FITUR zal gaan met het doel, “de huidige groei vast te houden, met ondersteuning van “de goede vooruitzichten”  met het aantal geprogrammeerde vliegtuigstoelen voor het winter- en het zomerseizoen.

De minister heeft laten weten, dat Canarias 2015 heeft afgesloten met 13,2 miljoen toeristen - van wie 11,5 miljoen buitenlanders - en een omzet van ruim 15 miljard euro plus de vooruitzichten, dat deze cijfers in 2016 blijven groeien, omdat er 13 miljoen vliegtuigstoelen extra zijn.

Op de stand van Canarias zijn onder het motto: ‘Sol y playa plus’ - gedurende de vijf dagen van de FITUR - de zeven Cabildos (Eilandbesturen) vertegenwoordigd en een dertigtal ondernemers die ruimte hebben gereserveerd voor hun ontmoetingen met het bedrijfsleven voor het afsluiten van contracten.

66264.jpg

  De stand van Lopesan, het enige bedrijf van Canarias met een eigen stand op de FITUR .
Promotur heeft laten weten, dat men voor deze opbouw van de beursstand heeft gekozen vanwege het succes dat men heeft gehad op de recente WTM (de vakantiebeurs in Londen), en dat in Madrid een sap-bar op het platform ‘Canary way of surf’ de promotie-activiteiten extra zal ondersteunen.
zzzzzzzislas-canariaslogo-40.jpg


Lopesan,
als enig hotelbedrijf met een eigen stand op de FITUR-2015, voor het zevende jaar op rij

MADRID - dinsdag 27 januari 2015 - De hotelketen verwacht dat deze investering zal dienen voor een nog betere promotie van haar hotels, evenals voor het versterken van het vertrouwen in het eiland Gran Canaria als bestemming voor hoogwaardig toerisme

De Lopesan Hotel Group zal ook dit jaar weer aanwezig zijn op een van de meest vooraanstaande internationale vakantievakbeurzen van Europa, de FITUR 2015 die plaatsvindt van 28 januari t/m 1 februari in het IFEMA beurscomplex. De hotelketen staat met een eigen stand naast van het paviljoen van de Canarische Eilanden en naast de stand van Gran Canaria.
lopesanfitur2015JPEG.jpg                                            De Lopesan-stand met 4 vergaderruimten.
lopes2015JPEG2.jpg looesan2015fiturJPEG2.jpg
2015 is het zevende jaar op rij, dat de Lopesan Hotel Group naar de FITUR gaat als enig Grancanarisch hotelbedrijf met een eigen stand, net zoals men aanwezig is op de ITB in Berlijn en de WTM in Londen, waar Lopesan eveneens met een eigen stand deelneemt, wat een grote investering betekent te zijn voor de buitenlandse promotie van de Groep, evenals voor hun producten op Gran Canaria als toeristische besteming.

De hotelketen zal een intensieve handelskalender hebben, waarbij al 50 ontmoetingen hebben plaatsgevonden voor aanvang van de FITUR, wat het vertrouwen aantoont dat reisorganisatoren hebben in de Lopesan Hotel Group, die zich onderscheidt door haar kwaliteit en verantwoordelijk, maatschappelijk sociaal beleid.

Zomerseizoen
De verkoopafdeling, met aan het hoofd José Alba, zal ontmoetingen hebben met de diverse reisorganisatoren en commerciële activiteiten ontwikkelen met als doel: de resultaten van de afgelopen seizoenen te verbeteren, vooral op de nationale (Spaanse) markt die voor Lopesan een van de belangrijkste is met het komende zomerseizoen in zicht. Men zal ontmoetingen hebben met vertegenwoordigers van de belangrijkste Spaanse reisorganisatoren en met vertegenwoordigers van de traditionele markten zoals de Duitse, Britse en Scandinavische. Ook zijn er ontmoetingen met reisorganisatoren uit Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg en Rusland.

Wachtruimte
De Lopesan-stand in Hall-9 heeft een oppervlakte van 49 m²m (wat veel groter is dan bij de vorige editie) en heeft in 2015 vier vergaderruimten, drie open balies en een vergaderkamer. Verder is er een balie met informatiepanelen en tv-schermen over de hotelketen in deze esthetisch eenvoudig, met de bedrijfskleuren, minimalistisch ingerichte stand. Nieuw dit jaar is, dat men een ‘Waiting area’ (wachtruimte ) heeft voor de bezoekers van de stand

Openingstijden van de Lopesan-stand op de FITUR 2015, op:
 - 28, 29 en 30 januari, van 10:00 tot 19:00 uur,
-                  31 januari, van 10:00 tot 20:00 uur,
-                   1 februari, van 10:00 tot 18:00 uur.
1-AAAAislas-canarias-kopie-166.jpg


Gran Canaria: separaat en complementair
op de FITUR

GRAN CANARIA- zaterdag 24 januari 2015- Gran Canaria gaat voor het vierde jaar op rij - met een eigen stand naar de Feria Internacional del Turismo de Madrid (FITUR.) Bovendien zal het eiland een hoek delen met de bestemming Maspalomas-Costa Canaria, in het paviljoen dat zich richt op het homoseksuele toerisme wat in het Zuiden van het Eiland een van de meest vooraanstaande bestemmingen van Europa heeft, vooral in de winter.

Al dit bovenstaande, met het doel het herstel van het nationale toerisme op het eiland vast te houden; een handelssegment, dat 2014 heeft afgesloten met een toename van 7,82%.
img_25855.jpg
untitled-35.png sPIN.pngBEACXHPLAYA.png

De recente gegevens over de toeristische bewegingen - die op donderdag 22 januari 2015 bekend zijn gemaakt - geven aan, dat in 2014 Gran Canaria 448.680 nationale (Spaanse) toeristen heeft ontvangen; 32.557 méér dan in 2013, wat het eiland plaatst op de lijst waar dit segment in absolute cijfers het meest is toegenomen.

Relatief gesproken, heeft het herstel van het nationale toerisme op Canarias geleid tot een stijging van 22% op Fuerteventura en van 20% méér op La Palma; gevolgd door Gran Canaria met 7,82% méér en Lanzarote, met 1,45%; aldus de cijfers die het Cabildo (Eilandbestuur) hanteert

Daarentegen heeft in 2014 Tenerife 54.412 nationale (Spaanse) bezoekers (8,16%) minder ontvangen, hoewel dit het eiland blijft dat de meest Spaanse bezoekers ontvangt: 612.660.
untitled-34.png
VIDEO-fragmenten:
https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84503534&v=gH-pbKfIp14&x-yt-ts=1421914688&feature=player_embedded

en:

https://www.youtube.com/watch?v=OXR0mMiAR50
compite-canarias.jpgSeparaat en complementair
De president van het Cabildo (Eilandbestuur) van de Gran Canaria, José Miguel Bravo de Laguna (Partido Popular - PP) heeft op vrijdag 24 januari 2015 gezegd, dat deze cijfers het succes van de inzet van het Cabildo hebben bevestigd, om in de afgelopen vier jaar het eiland te promoten als een eigen merk, dat naar de FITUR gaat als een separate exposant en complementair aan die van de Canarische Eilanden.

Feitelijk heeft Bravo de Laguna ingezet op het volharden op deze manier en aangekondigd, dat Gran Canaria - voor het eerst - in 2015 met een eigen paviljoen naar de ITB, de vakantievakbeurs in Berlijn, zal gaan.
1-AAAAislas-canarias-kopie-166.jpg


Canarias verwelkomt de toeristen
met haar nieuwe, promotionele internetpagina
en gaat naar de FITUR  met de verwachting,
dat het Nationale toerisme het herstel ook vasthoudt in 2015

De minister van Toerisme, Ricardo Fernández de la Puente Armas, van de Canarische Regering; en de beheerder van Promotur Turismo de Canarias, María Méndez Castro, hebben op donderdag 22 januari 2015 de nieuwe, promotionele internetpagina van Canarias gepresenteerd: www.holaislascanarias.com, “een inspanning die een team van 45 personen een jaar werk heeft gekost, zodat de bestemming Islas Canarias kan rekenen op een gereedschap van de laatste generatie dat, zeker, onze toeristen gaat verrassen,” zo heeft Fernández de la Puente Armas benadrukt.

De internetgebruikers kunnen 600 toeristische opties op de Archipel tegenkomen, o.a. stranden, natuurlijke zwembaden, aangename dorpen, winkelgebieden, horecabedrijven, golfbanen, locaties om te surfen, enz.; bovendien verkrijgt men gespecificeerde informatie over elk onderwerp.
untitled-27.png

“Ruim 80% van de toeristen regelt hun reizen zelf en doet dit via het Internet; wat het noodzakelijk maakt, de digitale identiteit van de Canarisch Eilanden te versterken voor het op een persoonlijke en inspirerende wijze projecteren van hun toeristische aanbod, ” zo heeft de minister van Toerisme aangegeven.
logo-4.png

destacado_365_dias_sinparar.jpgVanaf februari 2015 verschijnt de internetpagina www.holaislascanarias.com ook in het Engels en vervolgens in nog eens 12 talen, met specifieke inhoud voor elke markt.
470x295_esp.jpg ballenas.jpg
clima_0.jpg carnaval-2.jpg

playas.jpg testimonios-1.jpg
video_home_copy_play.jpg menu-planifica-1.jpg menu-planifica-2.jpg
Het nieuwe promotie-instrument is voorzien van ruim 2.000 foto’s en illustraties, 600 beschrijvingen van het toeristische aanbod en ongeveer 300 filmpjes, al naar gelang de taal van de publicatie, die regelmatig geactualiseerd zal worden.
img_25466.jpg
2015_1_22_FOCqQwxkogHstg1hBSRZX1.jpgDe aanwezigheid van Canarias op de FITUR
De Minister van Toerisme, en de beheerder van Promotur de Canarias, hebben de details bekend gemaakt van het paviljoen waarmee de Eilanden naar de Feria Internacional de Turismo (FITUR) (Vakantievakbeurs) gaan welke in Madrid plaatsvindt van 28 januari tot en met 2 februari 2015.

Dit jaar heeft het paviljoen van Canarias een oppervlakte van 1.426 m² en er hebben zich 379 ondernemingen voor ingeschreven

De stand van Canarias heeft een spectaculair verlichte overkapping van verticale, houten lamellen, waarop door middel van 54 LED-lichtkanonnen in diverse kleuren de golven dan de zee worden geprojecteerd. Op de vloer is het landschap van de Canarische Eilanden afgebeeld en men beschikt over een indrukwekkende video-show op de achtergrond.

Een groot deel van dit paviljoen is in 2014 gebruikt op de World Travel Market (WTM) in Londen, maar er zijn nieuwe elementen aan toegevoegd, zoals de tentoonstelling ‘On The Draw’, wat een geïllustreerde rondgang over de Canarische Eilanden is.
1-AAAAislas-canarias-kopie-166.jpg


Canarias komt naar de FITUR
met het debat over de moratoria op rood

MADRID / LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - woensdag 22 januari 2013 - De Feria Internacional de Turismo de Madrid (FITUR) is op woensdag 22 januari 2014 van start gegaan, vanuit het oogpunt van Gran Canaria, met een nieuwe politieke en zakelijke impuls, waarbij men rekent op een versoepeling van de moratoria.

Wat betreft de handel op zich, heeft Canarias 2013 afgesloten met een record aan buitenlands toerisme en de vooruitzichten voor 2014 zijn ook heel positief.

                                                       FITUR 2014.
Vanuit Tenerife heeft men het conflict geopend, door zich frontaal te verzetten tegen wijzigingen in de moratoria; wijzigingen, die niet alleen het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria wil doorvoeren, maar ook het bedrijfsleven van Las Palmas en zelfs Coalición Canaria op het eiland, evenals de Spaanse Regering die de geldende toeristische wet voor het Grondwettelijke Hof dreigt te brengen.

De vorige week heeft de Canarische Regering de deur geopend voor het verzachten van de beperkingen voor de nieuwbouw van viersterren-hotels; iets, wat momenteel de ondernemers op Tenerife en de president van het Eilandbestuur van Tenerife, Carlos Alonso (CC), frontaal weigeren.

Tenerife heeft meer hotelbedden in viersterren-etablissementen en ontvangt jaarlijks ruim een miljoen buitenlandse bezoekers meer, dan Gran Canaria.


Gran Canaria zal er aan werken,dat men het eiland niet kent als ‘Las Palmas’
Ramón Suárez bevestigt, dat men het eiland bij de naam kent op de Europese markt, maar niet op
het Península

MADRID - dinsdag 21 januari 2014 - Het eiland Gran Canaria gaat in 2014 naar de FITUR met drie stands, met de bedoeling door te gaan met het werk haar merk te vestigen en te verhinderen, dat men het eiland blijft kennen als “Las Palmas”, wat feitelijk de naam van de provincie is, waar bovendien ook Lanzarote en Fuerteventura deel van uitmaken.

Dit heeft de wethouder van toerisme, Ramón Suárez, van de Gemeente San Bartolomé de Tirajana laten weten tegenover de persmedia, die zegt, dat het een gecompliceerde taak is telkens, als men zelfs de haven van het eiland “… de La Luz y de Las Palmas” noemt; de luchthaven bekend blijft als “Gando” en de afkorting “LPA” blijft; ondanks, dat deze al jaren Aeropuerto de Gran Canaria heet:

                                                            GCLP - GRAN CANARIA
                                                             “Aeropuerto de GCLP -
GRAN CANARIA  (“Luchthaven van Gran Canaria”) 

 
                                               Is Transavia hardleers?
In het toerisme is het merk alles; en het is het enige eiland waarvan het merk niet bekend is bij haar naam, maar bij die van de provincie.”
“Want ‘Lanzarote is Lanzarote’ en daar bestaat geen enkele verwarring over.”


“Gran Canaria” is bekend in Duitsland, in het Verenigd Koninkrijk, in Zweden en op de gehele Europese markt, maar op het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje) is het nog steeds “kassa.”

De aanwezigheid van het eiland is dan ook zowel binnen het paviljoen van de Canarische overheid als, dat men met en eigen stand van het Patronato de Turismo (plm. de VVV) als Gran Canaria aanwezig is; en in een derde paviljoen, dat zich richt op het homo-toerisme, in dit geval het GLBT, waar het eiland al  tien jaar met succes op inzet,” zo voegt Suárez toe.

De toestroom van het toerisme vanaf het Península behouden en vergroten, is een deel van de agenda van de Canarische beursvertegenwoordigers, zonder het zicht te verkiezen, op wat er op een markt gebeurt die is getroffen door de crisis, wat ervoor zorgt, dat veel gezinnen kiezen voor het toerisme in het binnenland van het Península vooraleer naar Canarias (de Canarische Eilanden) te reizen, iets waartegen met moet strijden tijdens deze vakantiebeurs.

Ramón Suárez benadrukt, dat men op de FITUR 2014 het Carnaval Internacional de Maspalomas, extra zal benadrukken, wat gezamenlijk wordt gepresenteerd met het Patronato de Turismo en de hoofdstad van het eiland (Las Palmas de Gran Canaria) en Mogán, als een van de sterke troeven.

Ángel Luis Aldai (links op de foto, met Ipad in de hand).

Bovendien zal de Gemeente San Bartolomé de Tirajana  doorgaan met de promotie van de AppImagina Maspalomas’, een digitaal fotoboek met nooit eerder uitgegeven afbeeldingen die gemaakt zijn door Ángel Luis Aldai (zie: http://wecolab.com/imaspalomas-presentacion-en-prensa).

De juiste benamingen:
Las Palmas  =  de provincie.
Las Palmas de Gran Canaria =  de hoofdstad van Gran Canaria.

Gran Canaria  =  het eiland
Islas  Canarias =  de Canarische Eilanden = de Canarische Archipel
          Canarias =  de Archipel (ofwel de beide provincies samen: Las Palmas en Santa Cruz de Temerife)

Gando = is het schiereilandje waarop het gelijknamige militaire vliegveld ligt met direct daarlangs het internationale platform van de:
Aeropuerto de Gran Canaria (Internationale Luchthaven van Gran Canaria, ofwel: Luchthaven van de stad Las Palmas de Gran Canaria).

LPA    =  is de     IATA/FAA-afkorting voor:   Luchthaven Gran Canaria
GCLP
=  is de           ICAO-afkorting voor:  Luchthaven Gran Canaria

Er worden voor vliegvelden en luchthavens zogenaamde luchthavenidentificatiecodes gebruikt. Dit zijn afkortingen. Standaard worden er twee verschillende codes gehanteerd. Die van de IATA/FAA die vooral gebruikt wordt in boekingssystemen. Deze afkorting, bestaande uit drie letters, is voor passagiers herkenbaar omdat deze op tickets, bagage en in reisinformatie wordt gebruikt. De andere is de zogenaamde ICAO-code bestaat uit vier letters en wordt gebruikt door de luchtverkeersleiding en piloten.

De Haven van de hoofdstad Las Palmas de Gran Canaria = Puerto de la Luz (De Haven van het Licht).
De Haven van de provincie Las Palmas = Puerto de la Luz y de Las Palmas.

En gaat u in Zuid Gran Canaria op vakantie in een van onderstaande stads- en/of woon/toeristenwijken:
- San Agustín
- Las Burras

- El Veril
- Playa del Inglés
- San Fernando

- Bellavista
- El Lomo
- Sonnenland
- Campo Internacional
- Maspalomas
- Oasis
- Meloneras

- El Tablero
dan verblijft  u allemaal in dezelfde gemeente, namelijk: San Bartolomé de Tirajana.
1-AAAAislas-canarias-kopie-166.jpg


Lopesan, ook in 2014 het enige Canarische logiesbedrijf met een eigen stand op de
 FITUR

MADRID - zaterdag 18 januari 2014 - de Lopesan Hotel Group is ook in 2014 met een eigen stand aanwezig op de Feria Internacional de Turismo de Madrid (FITUR) (Vakantiebeurs) die in Madrid gehouden wordt van 22 tot en met 26 januari 2014 in het Juan Carlos I-beurscomplex. De Lopesan-stand staat naast het Canarische paviljoen.

Om ook dit jaar weer haar producten te promoten heeft de hotelketen haar stand behoorlijk uitgebreid, waardoor men de beschikking heeft over een vergaderruimte, waar men al 50 klanten ontvangen heeft nog voor de opening van de Vakantiebeurs.

Dit is de zesde keer, dat Lopesan - als enige Gran Canarische hotelonderneming - met een eigen stand aanwezig is op de FITUR, wat een grote investering is voor de buitenlandpromotie van de Bedrijvengroep, voor o.a. haar producten op Gran Canaria als toeristenbestemming.

De maatschappij, die met haar gehele verkoopafdeling onder leiding van Sergio Arencibia op de FITUR aanwezig is, onderhoudt contacten met de diverse reisorganisatoren en ontwikkelt verkoopstrategieën voor het verbeteren van de omzet in de komende seizoenen, vooral op de nationale markt blijft het een van de belangrijkste ondernemingen met het oog op het zomerseizoen. Men heeft op de Vakantiebeurs ontmoetingen met vertegenwoordigers van de traditionele markten zoals de Duitse, Scandinavische en Britse, maar ook met die van landen zoals Frankrijk, Italië, Portugal, Nederland, Polen en Rusland.

Het aantal ontmoetingen en het afsluiten van zakelijke contracten gedurende de vakantiebeurs zijn het bewijs van het vertrouwen, dat touroperators stellen in de Lopesan-Group, die zich onderscheidt door haar kwaliteit en sociaal maatschappelijk beleid.

De FITUR is samen met de ITB in Berlijn en de WTM in Londen, wereldwijd, een van de grootste vakantiebeurzen, waar Lopesan met een eigen stand vertegenwoordigd is.

Nieuw is, dat de Lopesan-Group een rallyauto - een Mini John Cooper Works WRC,  twee keer kampioen van Spanje op asfalt – tentoonstelt die bestuurd wordt door de Grancanario Luis Monzón,  die gesponsord wordt door de Lopesan-Group.
1-AAAAislas-canarias-kopie-166.jpg


Opening FITUR-2013
Rivero eist van de Spaanse Staat meer luchtvaartverbindingen en een verlaging van de vliegticketprijs
Wat heb je aan het beste klimaat van de wereld,
als je er niet kunt komen?

MADRID - donderdag 31 januari 2013 - Het Prinselijke Paar van Asturië heeft in gezelschap van Minister José Manuel Soria van Economie, Handel en Toerisme op woensdag 30 januari 2013 in Madrid de 33ste Feria Internacional de Turismo (FITUR) officieel geopend en op zijn beurt heeft de Canarische president, Paulino Rivero, dit gedaan voor de stand van de Canarische Eilanden. Tom Smulders heeft de ‘Gran Canaria Gay Friendly’-stand geopend.



Met wie concurreert Canarias?
Van 30 januari tot en met 3 februari 2013 vindt een van de grootste vakbeurzen voor het toerisme plaats waar Canarias jaarlijks acte de présence geeft voor het consolideren van haar belangrijkste markten: Madrid, Londen (WTM) en Berlijn (ITB).
Promotie is een van de pilaren van een bestemming, en op de Archipel zorgt dit altijd voor een vloedgolf: het eindeloze debat waarbij men merken met logo’s verwart en waar Canarias zich onverschrokken wil onderscheiden van Spanje, met elk eiland van Canarias en met elke toeristengemeente van het desbetreffende eiland.

1359546381530.large.jpg

Eigen stand
Gran Canaria gaat op eigen houtje naar Fitur 2013. Eilandpresident Bravo de Laguna wil de 400.000 bezoekers van het vasteland van Spanje behouden en daarom huurt het Cabildo (Eilandbestuur) voor het tweede jaar op rij een ‘eigen’ stand die €30.000,= kost.

 
Woensdag 30 januari 2013: José Manuel Soria naast Kroonprins Felipe en prinses Letizia. En een wel heel hartelijke begroeting door President Palino Rivero.
 

Naast de stand die de Canarische Regering op de Fitur heeft voor het promoten van de gehele Archipel, heeft Gran Canaria een eigen stand vanwege haar zwakte op de nationale Spaanse markt ten opzichte van andere eilanden. Tenerife ontvangt jaarlijks 20.000 Spaanse toeristen meer en is bekender op het Península (Schiereiland = vasteland van Spanje), waardoor het gewettigd is, “dat Gran Canaria zich beter probeert te positioneren.”

 
 

Dat is de rechtvaardiging die de president van het Cabildo, José Miguel Bravo de Laguna,  op  woensdag 30 januari 2013 aanvoert tegenover de kritiek van de Canarische Regering, om - voor het tweede jaar op rij – een andere ruimte te huren, dan die van Promotur waar de zeven eilanden vertegenwoordigd zijn.

 Lopesan
Voor het vijfde jaar op rij heeft de Lopesan-hotelketen op de Fitur 2013 ook een eigen stand, deze staat naast de stand van Canarias.

             Woensdag 30 januari 2013, Tom Smulders op de FITUR-2013.
Vereniging ‘Gran Canaria Gay Friendly

Had men op de Fitur 2012 een aparte stand voor het ‘Gay’-Toerisme, dit jaar presenteren de Asociación Gran Canaria Gay Friendly (Vereniging Gran Canaria homo-vriendelijk) en de FEHT (de Horecavereniging in de Provincie Las Palmas) in de Fitur-stand van Promotur officieel de nieuw uitgegeven ‘blije’ folder met de titel ‘Gran Canaria Gay Friendly’.
En hier heeft men op de openingsdag van de Fitur 2013 dan ook de vicevoorzitter van de FEHT en medeoprichter van de Asociación Gran Canaria Gay Friendly, de Nederlander Tom Smulders, aan kunnen treffen, die zo vaak opkomt voor de toeristische belangen van Gran Canaria, vooral voor die van Playa del Inglés en die van de hoteliers en bungalow- en appartementen verhuurders daar in het bijzonder.

Meer informatie over de Fitur treft u aan op:  http://www.ifema.es/fitur_01/
1-AAAAislas-canarias-kopie-166.jpg


Gran Canaria geeft blij-visitekaartje af
op de FITUR 

Van  ‘gay friendly’  tot  ‘gay exlusive’

MADRID / GRAN CANARIA - zondag 27 januari 2013 - Gran Canaria is uitgegroeid tot een van de meest populaire Europese vakantiebestemmingen voor ‘blije’ mensen (gays). Er is een groot aantal in de wandeling zo genoemde ‘gay-friendly’-onderkomens, naast een gevarieerd aanbod aan ‘gay-exclusive’. De mogelijkheden lopen uiteen van appartementen, of gezellige bungalows aan de kust tot kleine, landelijk gelegen hotels in het groene, bergachtige binnenland. Het is dan ook op de Fitur, dat men, ook dit jaar opnieuw, speciale aandacht schenkt aan deze voor het toerisme op het eiland zo belangrijke en aanzienlijke doelgroep.

Op donderdag 31 januari 2013 presenteren de Asociación Gran Canaria Gay Friendly (Vereniging Gran Canaria homo-vriendelijk) en de FEHT (de Horecavereniging in de Procvincie Las Palmas) om 11:30 uur in de Fitur-stand van Promotur de officieel de nieuw uitgegeven folder met de titel ‘Gran Canaria Gay Friendly’.
De nieuwe prospectus is een uitgave van het Departement Patronato de Turismo (plm. de VVV), van het Cabildo (Eilandbestuur) van Gran Canaria.  Zo laat de vice-voorzitter van de Feht, de Nederlander Tom Smulders, weten.


                                               'Gran Canaria Gay'.
Deze op donderdag 31 januari 2013 door genoemde belangenverenigingen op de Fitur te presenteren folder heeft een handig, klein formaat en staat boordevol met informatie, tips en wetenswaardigheden over de  in Europa  leidende ‘gay’-bestemming die Gran Canaria al tijdenlang is.


De folder verwijst niet alleen naar de ‘gay friendly’-hotels; maar in het bijzonder ook naar de zogenoemde ‘gay exlusive’-bungalowparken en –appartementencomplexen, omdat de doelgroep van ‘blije’-mannen (maar ook die van ‘blije-‘vrouwen) graag blijkt te logeren in bungalow- en appartementencomplexen waar men - veel meer dan een hotel - privacy heeft en dan vooral in de zogenoemde ‘gay exlusive’-bungalowparken en  appartementencomplexen.

 

Nieuwsgierig geworden?
Kijk dan voor alle ‘blije’ informatie op de internetpagina van het Patronato de Turismo van Gran Canaria:
http://www.grancanaria.com/patronato_turismo/Gay-Friendly.35082.0.html

waar u alvast kennis kunt nemen van wat men op donderdag 31 januari 2013 op de Fitur aan een breed publiek aan ‘blije’ informatie verstrekt.
1-AAAAislas-canarias-kopie-167.jpg


Het paviljoen van Canarias
op de FITUR-2013
simuleert zee compleet met golven

MADRID - vrijdag 18 januari 2013 - De promotie-stand van de Archipel op de Feria Internacional de Turismo (FITUR)  (Internationale Toerismebeurs),   die in Madrid plaatsvindt van 30 januari tot 3 februari 2013, simuleert een zee met golven, zo heeft de viceminister van  Toerisme, Ricardo Fernández de la Puente, laten weten in een communiqué.

De la Puente laat weten, “dat Canarias naar de Fitur 2013 gaat in de wetenschap, dat het land een economische moeilijke tijd doormaakt; maar doet dit in de hoop, het aantal binnenlandse toeristen te kunnen herstellen in 2013.” Daartoe zal tijdens de eerst grote toeristenbeurs van dit jaar, Canarias proberen, “de nationale toerist ervan te overtuigen, dat de Archipel de ideale bestemming is voor een weekendverblijf, of een (korte) vakantie.”



                    Een schets van de stand van Canarias op de Fiutur 2013.
De la Puente laat weten, “dat in 2012 de Eilanden 1.394.154 nationale toeristen hebben ontvangen” en voegt hier aan toe, “dat ondanks het slechte gedrag van deze markt, men het jaar heeft kunnen afsluiten met 10,1 miljoen buitenlandse toeristen. “Al met al,” zo benadrukt de viceminister, “heeft Canarias 12% ontvangen van het aantal Spanjaarden, dat naar het buitenland reist.”

Het Canarische Paviljoen voor de Fitur 2013 heeft een oppervlakte van 1.827 m² en toont de zee, “haar fundamentele element, dat verdeelt en verenigt.”

Daartoe zal men in de promotiestand een houten dek creëren met daarbovenrepen stof in afwisselende kleuren blauw, waarmee men de rimpeling van de golven van de zee simuleert en legt men in de stand een vlonder in de kleur van wit zand, die verwijst naar de zilveren stranden van de Eilanden.
Het Canarische paviljoen op de Fitur 2013 zal ook een monitor hebben, “waarop men het Facebook van de Eilanden zal simuleren, zodat de bezoeker de mogelijkheid heeft de internetpagina van het Departement Toerisme van Canarias te bezoeken en ‘fan’ te worden,” aldus de viceminister.
1-AAAAislas-canarias-kopie-167.jpg


Gran Canaria maakt speciaal reclame
voor Maspalomas

Maspalomas bestaat 50 jaar 
Het Patronato de Turismo (plm. de VVV)
pareert de kritiek van Melchor Camón
op de campagne van de Canarische Regering

LAS PALMAS DE GRAN CANARIA - maandag 19 december 2011 - Het El Patronato de Turismo (VVV) van  Gran Canaria zal ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Maspalomas een speciale promotie ontwikkelen tijdens de komende Feria Internacional de Turismo (Fitur) de internationale vakbeurs voor het toerisme die jaarlijks wordt gehouden in Madrid (in 2012 van 18 t/m 22 januari).

De campagne die wordt voorbereid door de Canarische regering en de cabildos (eilandbesturen), is bedoeld om bezoekers van het Península (vasteland van Spanje) aan te trekken.

Melchor Camón Torres (Partido Popular), de minister van Toerisme, in het eilandbestuur van Gran Canaria.

Dit hebben bronnen binnen de Canarische regering en van de eigen VVV laten weten op  maandag 19 december 2011, die de voorafgaande kritiek pareerden van de minister van Toerisme, Melchor Camón Torres (Partido Popular - PP), van het eilandbestuur van Gran Canaria, die beweert, dat Gran Canaria alleen zal komen te staan op de internationale markt in het herstel van “de verloren arbeidsplaatsen”.

De werving voor Gran Canaria zal uiteindelijk plaatsvinden via een aantal speciale stands die gewijd zijn aan viering van het vijftigjarig bestaan van Maspalomas Costa Canarias evenals de stranden van Mogán, maar zonder het gemeenschappelijke merk voor de gehele Canarische Archipel van Promotour, aldus de bronnen binnen de VVV.

Tijdens een persconferentie heeft Melchor Camón betoogd, dat Gran Canaria deze promotie-inspanning op het Fitur-paviljoen van Canarias niet gecompenseerd krijgt, omdat het haar deel van de kosten moet betalen, wat zich in de afgelopen jaren niet vertaald heeft in de resultaten, waarbij haar “leidende positie” zich heeft “opgelost” ten gunste van de andere eilanden.
“Men moet posities herstellen, want als je dit niet doet, dan lopen ze over je heen en laat men je links liggen,” zo oordeelde hij.
1-AAAAislas-canarias-kopie-167.jpg


 

e-13.jpg

aaaaLOGOMETBANNERGranCanariaActueel-2--317.jpg

zon-101.jpg